Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:01

@xmarit dan moet je geen topsport willen doen. ;-)
@ponieparadijs, zie je ze doen het ook in vrijheid :-) lol dus is toch maar gewoon het verder uitwerken dan e. Leuk veulen trouwens :D

Ruga

SETEFURII_ schreef:
En dwang zonder bit mag wel? ;)

Nee hoor. Je kan altijd eens proberen om een GP rondje op een bitloos hoofdstel te rijden (als dat dan al zou mogen): 0 punten. Deze vorm van bitgebruik is een noodzaak in deze sport, ik ben een bitloze ruiter die overtuigd is dat dit soort dressuur bitloos niet kan, en ook niet dient nagestreefd te worden. Het heeft onder de vorm zoals het nu bestaat niets meer te maken met het gymnastiseren van een rijpaard.

ponyparadijs

SteffiiY schreef:
SETEFURII_ schreef:
even als toepassing
lijkt dit je gezonder dan dit?

Ik vind dat eerste er gezonder uitzien als het 2e ja.

Nou ik niet hoor!!
Op de eerste foto drukt het paard toch duidelijk zijn rug weg. En is dit funest voor zijn hele gezondheid.
Dan heb ik toch liever het 2de plaatje!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:02

SteffiiY schreef:
SETEFURII_ schreef:
even als toepassing
lijkt dit je gezonder dan dit?

Ik vind dat eerste er gezonder uitzien als het 2e ja.

Thans zie ik 2 gespannen paarden met een weggedrukte rug :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:02

ten eerste vraag ik me af waarom TS naar dat soort evenementen gaat als het haar niet aanstaat. Ten 2de zijn er ook echt wel ruiters die fatsoenlijk hun paard losrijden, waar zijn die foto's ? Heb bijvoorbeeld dubbeldam al vaker gezien en die viel mij heel positief op, ook hogere dressuur oefeningen op een gewoon trensje. Ten 3de houden wij dit allemaal in stand aangezien we allemaal aan de buis geplakt zitten of vooraan bij de evenementen..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:04

persoonlijk vind ik dat het niet eens mogelijk zou mogen zijn om zoveel foto's van deze slag te trekken op een evenement... rollkur of niet, momentopmame blablabla. tis hier wel het NK he en dan lijkt het mij krom dat er zoveel van deze foto's kunnen gemaakt worden. TS heeft wat mij betreft gelijk dat het inderdaad erg is dat dit nog steeds de gemiddelde gang van zaken is. dit zijn dingen die ik ook zag op wedstrijd en daarom wil ik er helemaal niet meer komen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:05

randie schreef:
ten eerste vraag ik me af waarom TS naar dat soort evenementen gaat als het haar niet aanstaat.

Omdat dit soort dierenmishandeling best wel aan de kaak gesteld mag worden. Het gaat om een publiekssport, openbaar, waar veel geld in om gaat. Enige professionaliteit in het nastreven van dierenwelzijn zou wel gepast zijn.

Madeliefjes

Wie heeft voor mij het wetenschappelijk onderzoek door een aantal genoemd van jullie?? Weet dat ie gedaan is maar niet wat er nu exact in staat.

jolin

[quote="bulck"]Toch wel raar dat de meeste paarden die last hebben van hun rug, kop of benen zich vnl in de basis/ amateursport bevinden dan e ;-).

Ja deu, paarden met een manko, die motten ze niet bij de profs en de grootste groep ruiters bevindt zich in de tak basis/amateur. Logisch dat daar ook de meeste paarden zijn, met of zonder manko. ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:06

Bandida schreef:
SETEFURII_ schreef:
En dwang zonder bit mag wel? ;)

Nee hoor. Je kan altijd eens proberen om een GP rondje op een bitloos hoofdstel te rijden (als dat dan al zou mogen): 0 punten. Deze vorm van bitgebruik is een noodzaak in deze sport, ik ben een bitloze ruiter die overtuigd is dat dit soort dressuur bitloos niet kan, en ook niet dient nagestreefd te worden. Het heeft onder de vorm zoals het nu bestaat niets meer te maken met het gymnastiseren van een rijpaard.

De oplossing: klassieke dressuur :) maar dat is een andere discussie waar ik helaas te weinig over weet, ondanks de grote interesse

Ruga

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:06

Nou daar ben ik het ook niet helemaal mee eens, maar dat is een andere discussie ;-)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:12

randie schreef:
ten eerste vraag ik me af waarom TS naar dat soort evenementen gaat als het haar niet aanstaat. Ten 2de zijn er ook echt wel ruiters die fatsoenlijk hun paard losrijden, waar zijn die foto's ? Heb bijvoorbeeld dubbeldam al vaker gezien en die viel mij heel positief op, ook hogere dressuur oefeningen op een gewoon trensje. Ten 3de houden wij dit allemaal in stand aangezien we allemaal aan de buis geplakt zitten of vooraan bij de evenementen..

Ik denk niet dat de TS alleen naar het NK is gegaan om dít soort foto's te gaan maken en vervolgens een hierover een topic te maken op bokt. Ik denk dat de TS vast wel meer foto's heeft gemaakt en daarnaast hebben verschillende mensen positieve berichten gegeven over ruiters die wél met een vriendelijk beeld konden rijden. Of ze nu wel of niet hoge punten haalden, het feit dat ze met het NK mee deden zegt op zich al veel. Het topic gaat puur over roll-kur, en alle fatsoendelijke foto's zouden niet relevant zijn omdat die niks toevoegen aan de discussie over roll-kur.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:16

@bandida, dan moet elke topsport aan banden gelegd worden, dus een beetje een kromme gedachten. Dierenmishandeling!!! Kom op zeg, die beesten worden met de beste zorgen omringd. Wederom vind ik dat een zware uitval naar die eigenaren, ruiters enz. Waarom????

Verder is dat 'veel geld in omgaan' verhaal ook wat vreemd, zeker de dressuursport blijft een dure aangelegenheid, waarbij het toch vnl nog om privegeld blijft draaien. Want sponsers zijn vaak toch familie, vrienden al dan niet bedrijfsleiders.

Dierenwelzijn, zou nog strenger gecontroleerd mogen worden in de amateur paardenwereld, waar mensen vaak het hele management rond een paard nauwelijks kunnen handelen. Waarbij vaak in eigenbelang (lees kostenbesparend) het paard de negatieve gevolgen moet dragen. Laat staan het management rond een sportpaard kunnen begrijpen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:18

bulck schreef:
@bandida, dan moet elke topsport aan banden gelegd worden, dus een beetje een kromme gedachten.

Iedere 'sport' met dieren zou naar mijn mening inderdaad aan strenge welzijnseisen mogen onderworpen worden.
Wat mensen zichzelf willen aandoen moeten ze zelf maar weten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:20

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:25

bulck schreef:
Dierenwelzijn, zou nog strenger gecontroleerd mogen worden in de amateur paardenwereld, waar mensen vaak het hele management rond een paard nauwelijks kunnen handelen. Waarbij vaak in eigenbelang (lees kostenbesparend) het paard de negatieve gevolgen moet dragen. Laat staan het management rond een sportpaard kunnen begrijpen.

Hier ben ik het wel mee eens, maar ik die het als 2 aparte problemen waar allebei aandacht aan besteed moet worden. Je kan een ding niet goedpraten als er nog een ander probleem blijkt te zijn. En tja, zijn mensen die geheel buiten de wedstrijdsprot staan maar wel verstand van paarden hebben niet júist de mensen die een neutrale blik kunnen hebben en met 'boeren verstand' kunnen kijken naar de traingsmethode en het gevolg voor het paard?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:25

Ik ben zelf geen voorstander van de roll-kur.. Maar ik bekijk het toch iets minder zwart/wit zoals de meeste hier doen.
Mijn paard was afgeschreven en liep zo kreupel als wat. Door Antoine de Bodt is ze er weer helemaal opgeknapt.

Nu drie jaar later rijden we Z1. Met losrijden rijd ik haar eigenlijk vrijwel altijd achter de loodlijn, aangezien ze dan net iets lekkerder loslaat. Door o.a. vrij dikke klieren bij haar kaken is dit erg fijn.
Pas als ik haar opricht dan zet ik haar op de loodlijn.

Is dit dan ook verkeerd? Ik vind van niet, aangezien ze hierdoor onwijs goed loopt.
Ook stel ik haar soms nog ietsjes meer door, maar niet zo extreem als dat je soms ziet bij andere ruiters.
Overigens de videobeelden van edward met Gribaldi geeft 2 beelden.. Vele momenten vind ik em wel teveel opgerold lopen, maar zoals bij (ik dacht) 2m24 vind ik eigenlijk geen verkeerd beeld geven voor het losrijden.

Wat ik wel zie is dat je de GP paarden tijdens bijv. de piaffe teveel in de rollkur houding proberen te gaan lopen. Ze zakken niet goed meer van achteren en vooral zie je dat ze niet meer opgericht blijven. Dit omdat, volgens mij, ze teveel en tevaak in de rollkur getraind worden.

jolin schreef:
bulck schreef:
Toch wel raar dat de meeste paarden die last hebben van hun rug, kop of benen zich vnl in de basis/ amateursport bevinden dan e ;-).

Ja deu, paarden met een manko, die motten ze niet bij de profs en de grootste groep ruiters bevindt zich in de tak basis/amateur. Logisch dat daar ook de meeste paarden zijn, met of zonder manko. ;)

En de paarden die bij de prof's wel wat mankeren verdwijnen zo via de achterdeur.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:35

@lailapri, goed op weg ;-) :D

@Bandida, dat jij mss niet competitief ingesteld bent is jouw recht en mening. Maar welzijnseisen in paardensport worden gecontroleerd (management van ruiter, dan keuring op wedstrijd, etc)
Word jij aangesproken op jouw manier van rijden? Aan je profiel te zien, wss bitloos. Dus ik neem aan dat je paard mooi op het achterbeen loopt en perfect in balans. Het paard speelt met alle oefeningen? Of ben je, met alle respect, een hobbyruiter?
Iedereen beleeft plezier met zijn paard op zijn manier. Ik maak ook graag eens een buitenwandeling, maar ben competitief en ik hoop ooit op het hoogste niveau terecht te komen. En dat zal altijd een streven blijven.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:38

randie schreef:

Ik denk niet dat TS daarvoor naar het evenement gaat ;)
Voor de gezelligheid voor de kraampjes ect. ;)
Misschien iets veder denken dan dat je neus lang is.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:39

Getver, ik word er gewoon misselijk van.. kijk eens naar de uitdrukking op de hoofden van die paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:45

Ik vind het jammer dat voor sommigen geld dat het doel eigenlijk alle middelen heiligt.
En struisvogelpolitiek doet het hier ook goed. Ik ben niet bitloos, waarom dat elke keer hier in deze discussie opduikt, vraag ik me ook af.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:46

bulck schreef:
@xmarit dan moet je geen topsport willen doen. ;-)
@ponieparadijs, zie je ze doen het ook in vrijheid :-) lol dus is toch maar gewoon het verder uitwerken dan e. Leuk veulen trouwens :D

Van mn lang zal ze leve niet nee :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:58

bulck schreef:
een hobbyruiter?

Ja en? Net zoals ongeveer iedereen op bokt, OOK de mensen die voor de hobby wedstrijd rijden. Paardrijden is niet bepaald iets van levensbelang.

Wat ik thuis doe is volstrekt niet van belang. Zelfs als ik thuis paardenslachter was had ik nog het recht om te zeggen dat ondanks aandacht voor welzijn, het in de huidige paardensport lang niet ver genoeg gaat.

Je kan sportpaarden nog zo goed verzorgen als je wil, perfect gevoed, genoeg ontspanning, soortgenoten, weides, kortom, je kan ze in een paardenparadijs met een gouden randje houden... als je je vervolgens met zo'n paard op die manier in een inrijbak laat zien verlies je iedere geloofwaardigheid. Iemand die ECHT met het welzijn van zijn paard begaan is rijdt hem niet aan twee bitten, een hefboom en een ketting in een krul tot tegen zijn borst terwijl hij achteraan gedreven wordt. Je moet zo goed als blind zijn om te zien dat dat -ik zal eens zacht zijn- onvriendelijk is voor je paard.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:13

over trainingswijzen en losrijden wil ik niets zeggen maar op dit filmpje zie ik niet de "happy-athlete" die de knhs voor ogen staat.
helaas zie je ook bij de basis bvb pony's in de l.m dressuur vaak sterk in de krul getrokken dieren lopen die alleen op de hand van de ruiter worden gereden en het word nog regelmatig beloond ook,met het ter discussie stellen van alleen de 'toppers'ben je er niet, laat de knhs beginnen bij de basis en juryleden en instructeurs nog beter opleiden zodat je aan de basis kunt beginnen met de juiste aanpak.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:16

Ten eerste moet je wel correct citeren, want ik kijk niet neer op de hobbyruiter... En tuurlijk is paardrijden maar een onderdeel van..., zij het ontspanning, hobby of sport.
Jouw uitleg zegt genoeg, dus verdiep je eerst wat in dressuur. want ja zonder aandrijving van achter komen we niet verder e, dat is de basis van alles e en dat wordt vaak vergeten in het betoog bij ldr en rollkur. En wie zegt dat iemand met twee bitten niet aan het welzijn van zijn paard denkt? Want om terug te gooien..., de meerderheid rijdt nog altijd op bit.

Ik rij mijn paarden klassiek tot Z2 niveau op trens, maar eens ik over kan richting lichte tour, dan moet die basis, het fundament worden en blijven, maar komt de ldr en rollkur wel in het spel. net om die bewegingen, die het paard in de basis geleerd heeft met nog meer expressie en elasticiteit uit te voeren. Wederom gaat het in de sport altijd om een hoger streven. Van een 7 wil je een 8, van een 8 een 9 enzo.

Verder hoe weet je dat het in de huidige paardensport niet goed gaat? Op welk niveau rijd je zelf dan? Chacun son metier e.
Er zal altijd kaf onder het koren blijven, maar tegen LDR of Rollkur ben ik niet, en laat me niet imponeren door filmpjes van fotos, getrokken uit andere hoeken, of wat dan ook.