Kosten hoefschoenen versus ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Re: Kosten hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:13

Goeie grafiek! Bedankt voor het werk TS! :)
Voor mij was dit echter niet van toepassing. Hoefschoenen waren geen optie, daar ging zand in zitten en ging schuren op m'n pony z'n gevoelige hoefballen. Daarom dus toch voor (kunststof)beslag gekozen omdat z'n hoeven anders echt te hard afsleten (met meer dan 150km per week).

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:22

Sok schreef:
Goeie grafiek! Bedankt voor het werk TS! :)
Voor mij was dit echter niet van toepassing. Hoefschoenen waren geen optie, daar ging zand in zitten en ging schuren op m'n pony z'n gevoelige hoefballen. Daarom dus toch voor (kunststof)beslag gekozen omdat z'n hoeven anders echt te hard afsleten (met meer dan 150km per week).

Afhankelijk van het type ondergrond zou je op termijn die 150 km makkelijk blootvoets moeten kunnen rijden - alleen moet je dat langzaam opbouwen - en daar zit dan gelijk het probleem voor de meesten. Ik ben gestopt met ijzers omdat ze te snel sleten -en de hoeven te langzaam groeide. Ik gebruik nu de hoefschoenen alleen voor het mennen op de weg. De hoeven zijn voor de rest goed in balans, ik rij gemiddeld 12 km per dag - stappen op de weg en draven en galoperen in de berm - doel is om op termijn ook goed te kunnen draven op de weg en zo de groei van de hoef nog beter aan te kunnen passen op slijtage. Beslag belemmert die natuurlijke balans. Maar het is wel een lange weg om uiteindelijk hopelijk ook straks op de weg te kunnen mennen ZONDER schoenen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:31

Heb niet het gehele topic gelezen dus excuus als iemand onderstaand puntje al aangekaart heeft.

Hoefschoenen zijn helemaal niet goed voor de gewrichten van het paard. Het paard rolt namelijk niet op een natuurlijke manier af, met hoefschoenen aan. Het ene paard zal hier na járen pas last van hebben ( lees, dan is het vaak wel al te laat ) maar het andere paard geeft na een paar maanden al aan, niet lekker te lopen ( bij dagelijks gebruik ). Paard van een vriendin droeg ze ook, en leek in eerste instantie helemaal blij te zijn met de hoefschoenen. Tot dat het paard 'rare trekjes' ging vertonen. DA erbij en de conclusie was al gauw getrokken. Uit met die hoefschoenen! Hij loopt nu weer op bloten voetjes en weer helemaal rad!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:43

Dus omdat één paard problemen (zgn van de hoefschoenen) heeft gekregen is meteen het hele concept niet goed meer...
Misschien pastten die schoenen gewoon niet goed en was dat het probleem.
Het niet kunnen afrollen is iig onzin, want schoenen hebben een hele mooie afgeronde vorm. Ik denk dat er meer paarden met te lange tenen (en dus slechte afrolling) rondlopen dan dat er paarden een probleem van hoefschoenen krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:52

Ik geloof best dat het mindre goed is dan blote voeten. Maar als je ijzers naast hoefschoenen legt, lijkt mij dat ijzers juist meer belemmeren (en daarnaast ook continu, omdat je die niet tussendoor uit doet) dan een hoefschoen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:59

Gezonde blote voeten zijn altijd beter, maar als dat 'gezond' niet op gaat dan zijn hoefschoenen the next best thing :D

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:29

Hoefschoenen belemmerden mijn paard veel meer dan ijzers, lees schuurplekken door zand en schuiven, er waren geen passende hoefschoenen voor mijn paard te vinden.

150km op normale, afwisselende ondergrond zou te doen moeten zijn, maar in mijn geval was dat absoluut niet het geval en daarom heb ik voor bescherming gekozen.