Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

izi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 10:14

ik ben na het volgen van de cursus ook zelf gaan bekappen,vooral omdat mijn jonge paardje nogal wantrouwend was naar vreemden en zich echt niet liet bekappen door een vreemde.
ik doe dit nu al een half jaar zelf en ik moet zeggen dat ik haar hoeven echt enorm op heb zien knappen daardoor.
het voordeel vind ik dat je alles goed bij kunt houden,ik doe iedere week wel wat aan de hoeven,de ene keer is het de steunsels wat bijwerken,de andere keer kwartierboogjes maken,dan weer een stukje eraf halen en dan weer de roll bijwerken,zo heb je nooit veel werk in 1x en dat heeft mn paard enorm goed gedaan,ze kan nu het geduld opbrengen om (als het nodig is) ook rustig te blijven staan als ik langer bezig ben.
als er een hoefsmid op stal komt (reguliere smid) dan laat ik die wel altijd even kijken naar haar hoeven om te zien wat hij er van vind,maar ik heb eigenlijk nog nooit commentaar gehad,terwijl er nu toch al 4x een smid langs is geweest,ze vonden het er netjes uit zien,(het waren 3 verschillende hoefsmeden).

melissa7

Re: Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:58

ik zit ook te denken om mijn paard te laten doen. maar ik weet niet bij wie. mijn paard staat nu in delft maar gaat over 1.5 week naar moordrecht en wil natuurlijk wel iemand die in de buurt zit. hij moet nodig gedaan worden. hij heeft trouwens last van scheuren in zijn voorhoeven. ik heb in een ander topic een foto van zijn hoeven gezet dus als je wilt zien hoe hij er nu bij staat moet je ff zoeken op mijn naam. ik wil graag weten waarom natuurlijk bekappen beter is dan gewoon en hoe vaak moet je dat laten doen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:17

melissa7 schreef:
ik zit ook te denken om mijn paard te laten doen. maar ik weet niet bij wie. mijn paard staat nu in delft maar gaat over 1.5 week naar moordrecht en wil natuurlijk wel iemand die in de buurt zit. hij moet nodig gedaan worden. hij heeft trouwens last van scheuren in zijn voorhoeven. ik heb in een ander topic een foto van zijn hoeven gezet dus als je wilt zien hoe hij er nu bij staat moet je ff zoeken op mijn naam. ik wil graag weten waarom natuurlijk bekappen beter is dan gewoon en hoe vaak moet je dat laten doen?

Wanneer je zelf de cursus volgt, kun je op den duur zelf mede zorgdragen dat er goed en tijdig bekapt wordt. Want tijdig is vaker dan om de zes weken.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:26

Ik heb niet het hele topic doorgespit :).

Natuurlijk bekappen is alleen haalbaar als je paard onder de juiste omstandigheden gehouden wordt. Dus juiste voeding, de hele dag mogelijkheid tot beweging en dan niet alleen in soppig land.

Als dat oké is, dan vind ik het de beste manier van bekappen. Ik laat wel eens in de drie maanden een hoefsmid komen om de boel extra netjes te maken, dat vind ik een veilig idee. Ik heb een traditionele smid die het prima vindt om zijn stijl een beetje aan te passen bij mijn pony's.

Die van mij worden sinds 2005 zo bekapt en dat gaat zó ontzettend goed.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:41

Wanneer alle omstandigheden optimaal zijn, is dat een pre, maar met meer regelmaat bekappen, kunnen nog veel meer paarden geholpen zijn.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:46

Ja, dat is waar :j.

Ik doelde er meer op dat ijzers onnodig zijn bij een paard wat natuurlijk bekapt wordt en veel op het harde moet lopen, terwijl een echt stalpaard de kans soms niet krijgt de hoefkwaliteit zo ver te verbeteren.

Ik vergeet soms dingen erbij te zeggen haha.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:55

dat is het hem juist. het is hier heel moeillijk om je paard natuurlijk te houden want woon in den haag en hier is dat haast niet te vinden. ik heb nu een stal gevonden waar hij wel een uur per dag in de stapmolen komt en dan nog als ik kom, komt hij eruit. Ong. vanaf eind maart gaat hij het land op, niet gelijk heel de dag. dus daarom vroeg ik me af of het wel verstandig is om natuurlijk te bekappen. ik maak me gewoon zorgen over die scheuren. Hoe komen die er eigenlijk in?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:59

Ik denk dat het evengoed heel goed kan, maar wil je dan op de harde weg is het misschien raadzaam om hoefschoenen te gebruiken als de hoeven het niet aankunnen.

Je kunt er ook de aspecten uithalen die voor jou wel mogelijk zijn. Met grote regelmaat de randjes bijvijlen kan al heel veel schelen, zodat je niet zoveel scheuren in de hoeven krijgt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:59

Dan heb je de door mijn geplaatste link zeker nog niet geopend .... bladzijdes uit boek van Strasser :+

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:10

Nee, heb ik niet. Zal ik even zoeken dan :D?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:20

Yinari schreef:
Nee, heb ik niet. Zal ik even zoeken dan :D?

:o Ik had het tegen Melissa7, de link had ik in het andere topic geplaatst

jvd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:57

Citaat:
Mijn beide paarden (Belg en Arabier) worden natuurlijk bekapt, d.w.z. de straal blijft intact, ze worden niet beslagen, en het paard loopt dus vnl op de straal zodat de hoefwand zo min mogelijk belast wordt. Mij bevalt dat heel goed, vooral omdat als je regelmatig over de harde weg stapt en draaft (doen wij wekelijks) je een heel mooie natuurlijke slijting krijgt met een hele mooie harde hoef. Als de bekapper komt hoeft er eigenlijk nauwelijks iets aan te gebeuren, en ik kan zelf dus zonder problemen (en zonder hoefijzers) lekker over het asfalt.

Ik sta op het punt om natuurlijk te laten bekappen en bovenstaande quote gaf me laatste duwtje, ik rij nl 1 a 2 x per week over de weg, fijn om te lezen dat dit op deze manier geen kwaad kan alleen maar positief effect heeft.
Thanks