vreemde gang, graag jullie commentaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:09

scoxxx schreef:
Tuurlijk wel ;-)... anders had ze niet de moeite genomen om dit op Bokt te zetten, toch Arabesk?
Ze verdedigt zich enkel tegen onnodige aanvallende reacties.

Welke aanvallende reacties?
Ik heb dit hele topic ondertussen gelezen (Ik vind het interessant) en nergens heb ik een reactie gelezen die niet door de beugel zou kunnen. Meer nog, zelfs mensen die bekend staan het vaak oneens te zijn met Arabesk hebben op een zeer nette en onderbouwde manier gereageerd.
Mijn reactie was in ieder geval uit bezorgdheid voor het paard. En ik ga ervan uit dat anderen dezelfde motivatie hebben om hier te reageren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:27

MLoeser schreef:
Arabesk, ik heb al eens aangegeven dat je visies soms nogal star zijn. Goed naar mensen die met bit en boom rijden, alah. Maar als het om het belang van je eigen paard gaat zal je toch eens twee keer moeten nadenken. Zo goed als iedereen denkt dat er iets mis is met je paard. En de gang die die hier toont is verre van gewenst. Laat je trots dan varen en schakel een echte deskundige in. Tegen je eigen beeld in ben jij dat niet. Dat laat je uit je reactie duidelijk blijken.

Jij hebt dat heel netjes verwoord ;)

Wat ik vooral zo vreemd vind is dat TS in de beginpost geen duidelijke vraag stelt, alleen een filmpje en dan iets van "wat vinden jullie ervan" zonder dat duidelijk is waar ze heen wil. Dat zou dus laterale aanleg van het paard moeten zijn begrijp ik inmiddels? Zo veel paarden met een pijnlijke achterhand lopen zo terwijl ze in de verste verte geen tölt hebben, maar gewoon pijn. Ik zie een paard dat niet fijn loopt. Waar m'n mond echt van open valt is dat TS niets doet met de reacties die gegeven zijn, echt ongelofelijk 8)7 Een deskundige ernaar laten kijken - wat een aantal mensen terecht aanraadt hier- past niet in haar straatje want die expert is ze zelf. Ik kan daar met m'n verstand niet bij. Zet het dan niet op bokt als je niet van plan bent om de reacties van andere bokkers serieus te nemen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het nogal arrogant vind :x
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-01-09 14:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Liezel1

Re: vreemde gang, graag jullie commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:43

Arabesk heeft in andere topics al eens aangegeven dat ze dacht dat haar arabier een extra gang had.
Ik moet je helaas teleurstellen, dit is geen extra gang, dit geeft aan dat er ergens iets niet goed zit.
Ik zou je willen aanraden om nog eens aandachtig naar de tölt en telgang te kijken, dan zie je ook meteen dat dit er in de verste verte niet op lijkt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:46

Ik heb haar berichten wat terug zitten kijken. Ze doet zich voor als ervarings deskundige op het gebied van hoeven en hoe een paard hoort te lopen. Ik mag daarin toch hopen dat niemand haar ooit meer serieus neemt als ze hier haar woorden niet terug gaat trekken betreffende dit paard. Dit is dierenmishandeling als hier geen dierenarts of andere echte deskundige bij komt kijken. Echt te triest voor woorden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:51

ik kan de vinger er niet op leggen maar ik vind het geen plezierig gezicht, ik zou hie rniet op willen zitten als ruiter, zijn hoeven komen bij mij over als stompies.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:56

Ik ga mee met meeste reacties, dit is geen derde gang, het is overigens niet eens volledig telgang, maar gewoon een hele stijve, slechte stap van deze pony.

Veelal veroorzaakt door rug of achterhand problemen.

Maar goed, als TS er niets mee wil doen, vraag ik me af waarom er uberhaupt advies gevraagd word?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:58

Ik denk dat ze geen advies wilde maar mensen die helemaal dol enthousiast zouden reageren op de extra gang van haar paard. En dat viel even flink tegen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:01

kazary schreef:
Ik denk dat ze geen advies wilde maar mensen die helemaal dol enthousiast zouden reageren op de extra gang van haar paard. En dat viel even flink tegen.

Ik wil wel m'n best doen om enthousiast te doen... maar dan wil ik wel een extra gang zien, en niet dit [pennymodus] zielige [/pennymodus] paard.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:02

Gezond ziet het er niet uit nee :n

Zoals zo vele hiervoor zou ik er iemand naar laten kijken, ;)

edit; rechtsachter, staat die daar niet heel steil op z'n hoeven? of ligt het nu gewoon aan mij... :z

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:05

arabesk en steil op de hoeven staan gaan niet echt samen volgens mij...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:09

Volgens mij is dit paard ook volgens de strasserbekaping bekapt. Een bekaping die in goed uitgevoerde vorm zelfs slecht bekend staat en op de lijst staat om verboden te worden... Jammer dat Arabesk nog denkt dat het een vierde gang is. Ik heb zelf ook een arab gehad die in een snelle stap nog wel eens wou "telgangen" maar dat bleek bij navraag nog steeds gewoon de bekende taktfout te zijn die sommige paarden hebben die vastzitten, rug/achterhand problematiek hebben of gewoon niet goed gereden worden. Ik heb in mijn cursus (fysiotherapie voor paarden) ook dergelijke gevallen gezien. Meestal een probleem uit de rug...

Overigens wat dat paard van mij jong en onervaren, dus was het een balansprobleempje. Kwam ook vooral voor als ik varieerde in tempo of als ik haar niet goed ondersteunde.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:14

geerke schreef:
arabesk en steil op de hoeven staan gaan niet echt samen volgens mij...

die snap ik niet helemazal :Y)

maar het ligt dus gewoon aan mij ? :+

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:30

Hoe hard kun je door de mand vallen met 1 simpele filmpje van een paar seconden.....met een belachelijke uitleg....slaat werkelijk nergens op !!!
Ik heb veel paarden verkloot zien worden met gerotzooi van zg. natuurlijk bekappen...maar dan ook nog trots zijn op een gang , die er verre van dat is....
puur dierenmishandeling en het vervelende is dat er verder géén toezicht 0p is en je niemand aan kunt klagen na zo'n lichamelijke disbalans na 1 keer slagers-praktijken.....
Gelukkig zijn ze wel bezig om een manier te vinden om dit wel degelijk aan te gaan pakken, maar zolang dat niet is mag iedereen daar maar aan mee doen...en moeten de paarden en pony's lijden , want och....een vijl/rasp is zo gekocht en in 1 minuutje zo gepiept.....maar dit kan wel schade toebrengen voor het leven.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:35

@broadway: je probeert nu wel heel wijs te doen, maar dit loopje heeft niks met NB te maken. Als je het filmpje goed bekijkt, zie je dat het paard hartstikke stijf is. Check de achterhand.

@MLoeser: het paard van Arabesk wordt niet volgens de strasserbekapping bekapt.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:38

kazary schreef:

Dit denk ik ook.
Wat voor paardenverstand heb je als je denkt dat dit een extra gang is??

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:41

Ik ehb nog een paar keer het filmpje bekeken;;

exttra gang; nee
spierpijn? misschien
iets aan de hoeven? misschien
iets mis? zeker

ik zou haar dus echt laten nakijken..
en daarbij; als je hier niks meedoet?
heb je toch een bord voor je kop zou ik zo denken..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:42

ik dacht in eerste instantie dat dit paard bokhoeven had (in eder geval heel steil en heel kort) het paard telgangt niet, maar is wel lateraal aan het stappen, van een viertaktstap is geeen sprake meer. meestal komt dit door spanningen in de rug / bekken

zou m maar eerst ens goed na laten kijken!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:42

Ik ken een paard wat ook zo loopt en die heeft serieuze rugklachten. Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik het filmpje in de beginpost zag.
Kun je ook een filmpje maken van de pony als hij wel goed doorstapt zodat we verschil kunnen zien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:45

Het lijkt mij inderdaad ook niet aan het natuurlijk bekappen te liggen. Dan hadden de voorhoeven ook pijnlijk moeten lopen..
Een goed uitgevoerde natuurlijk bekapping is prima, dan zie je weinig verschil met een goed uitgevoerde traditionele bekapping.
Maar het kan wel zijn dat Arabesk bij de achterhoeven wat te vlijtig bezig is geweest met de vijl. De mustangroll lijkt me ook wel erg groot.. Vandaar dat het lijkt alsof het paardje hoog op de hielen staat. Maar volgens mij is dat niet zo. Maar aan dat loopje zou je zeggen dat de pijn al langer speelt.. Je ziet duidelijk dat de hoeven niet afrollen, de hoeven buigen niet bij de koten maar worden direct omhoog getild, duidelijk dat het paard pijn aangeeft. Die pijn zit dus niet zo zeer onder de hoeven zelf, maar eerder in de teen of in de gewrichten lijkt me.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-01-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:45

Ik ben het eens met JoviBan.
Een paard dat achteraan zo stijf loopt (mogelijk vanuit de rug), zal vooraan ook beginnen compenseren.

Het is dan al te gemakkelijk om dan NB de zwarte piet toe te spelen. Al helemaal als dit paard (volgens de TS) op de weide ook zo loopt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:51

Even voor de duidelijkheid. Ik heb niets tegen NB (heb zelf een certificaat), wel tegen strasser, maar als ik dit paard zo zie lopen denk ik toch dat ook de hoeven niet echt lekker lopen voor het paard.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:52

Wat een fascinerend topic!
Het zou fijn zijn als TS zich er ook nog eens mee komt bemoeien, wat dingen ophelderen. Maar haar kennende acht ik die kans niet erg groot... Hetgeen mij altijd verbaasd. Waarom een topic aanmaken om je vervolgens niet meer te laten zien? En alle vragen open te houden? Heeft dat een reden?

Volgens mij is het duidelijk dat dit GEEN extra gang is (sorry TS als je dat wilde horen, misschien toch een idee om naar andere mensen te gaan luisteren en die informatie laten bezinken?) maar dat het dier iig flink stijf is en mogelijk nog een ander probleem heeft waardoor deze "gang" is ontstaan. Wij kunnen niet met een filmpje beoordelen waar het nou aan ligt. Er zijn legio mogelijkheden, zoals gezegd is hier een deskundige nodig. Maar of het aan het NB ligt moeten we toch echt in het midden laten, dat weten we gewoon niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:57

Ik denk dat Arabesk nu gewoon flink door de mand is gevallen en stug wil volhouden dat ZEI de expert is. Dat ze daarom ook nooit zal toegeven dat er ook maar een kans bestaat dat ze een fout heeft gemaakt, laat staan dat haar paard door haar toedoen niet perfect is.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 18-01-09 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:57

MLoeser schreef:
Ik denk dat Arabesk nu gewoon flink door de mand is gevallen en stug wil volhouden dat ze de expert is. Dat ze daarom ook nooit zal toegeven dat er ook maar een kans bestaat dat ze een fout heeft gemaakt, laat staan dat haar paard door haar toedoen niet perfect is.

+:)+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:59

Er hebben in dit topic ondertussen een heel aantal ijslander en gangenpaardenliefhebbers gereageerd. Mensen met toch wel enige kennis van extra gangen. En die geven allemaal aan dat dit geen extra gang is, maar hoogst ongewenst en mogelijk een symptoom van iets anders.
Ik vind het dan ook nogal vreemd dat de TS zo stellig blijft volhouden dat dit een extra gang zou zijn. :?