Needje schreef:Waar de rode pijlen naar wijzen zou dus weg moeten?
Klopt maar wel zoolhoogte aanhouden, dus niet direct in een keer de boel laag zetten, dat is vragen om problemen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Needje schreef:Waar de rode pijlen naar wijzen zou dus weg moeten?
opala schreef:Needje schreef:Hoe kan je ondergeschoven verzenen nou voorkomen? Of zelf wegkrijgen?
Overnieuw :P : Door je hoefsmid het hoekje hoefwand-steunsel goed vrij te laten houden, zodat de zool al ter hoogte van de hoefballen begint ipv op het midden van de straal. Hoop dat ik duidelijk ben.
verography schreef:Laat ik toevallig gisteren foto's gemaakt te hebben van Vera's hoef voor de smid (ze heeft al een jar lang last van een scheur) en vandaag op dit topic stuiten.
Foto van haar hoef (is overigens alleen de hoef met scheur, andere hoeven is voor de smid niet zo boeiend).
De scheur zichtbaar aan de buitenkant:
Onder blijkt weinig aan de hand te zijn:
Helaas loopt ze door al het bekappen (scheur moest telkens wegbekapt worden) wel wat gevoeliger op steen en proberen steen zoveel mogelijk te vermijden met buitenrijden aangezien ze anders te snel slijten.
edit: Overigens zie je wel verschil, haar andere hoeven lopen schuin omhoog en deze recht.
LizMD schreef:
scoxxx schreef:Op de foto RA lijkt het net of de steunsels niet zijn weggekapt en volledig rondom de straal heen zijn gegroeid en op de LA-foto zijn de steunsels wel weggekapt... Typisch
Ik persoonlijk had, denk ik, de hielen van de voorpootjes ietjes lager gevijld; op de foto lijken ze wat lang.
Op LV lijken de steunsels ook een neiging te hebben volledig rondom de straal te groeien.
Maar LV, heeft een vorm van een achterhoef... niet rond, maar meer ovaal van vorm.
TB en NB bekappen de steunsels altijd tot een mm-hoog structuurtje die halverwege de straal in de hoefzool stopt/overgaat in de hoefzool.
Steunsels laten staan ("volle hoef") is erg slordig.
Needje schreef:Het zou beter verwoord kunnen worden als in "vraag je smid om ... "
Aimee schreef:Vierjarige Gelders gefokte ruin.
Nooit op ijzers gestaan. In het voorjaar zadelmak gemaakt, hele zomer op het land gestaan, sinds anderhalve week weer op stal en rustig aan het werk. Laatste bekapbeurt was half september.
Vorig jaar rond deze tijd had hij een grote scheur in de rechterachterhoef.
scoxxx schreef:Paardje van Aimee heeft flare's (wrictie) ter hoogte van de kwartieren, bij de eerst volgende bekapping gewoon toewerken naar een recht model: leg de vijl erlangs en de hoef-wand (ook bij de kwartieren) dienen parallel te lopen in een bepaalde hoek natuurlijk
scoxxx schreef:U vraagt, wij draaien:
Mooie hoefjes, maar wat "achterstallig" onderhoud
Op de foto lijkt het of het paardje toontredig staat. In ieder geval rolt dit paardje via de buitenkant af... en is dus ook in beweging toontredig (zie laatste foto, meer slijtage op buitenrand teen).
No problemo, één van mijn paarden loopt 95 km uit in een toontredige beweging... zij rolt ook buitenlangs af.
Voor mij persoonlijk een rede om haar afrolvrije-ijzers te geven (bijv. Equilibrium-ijzertje, kunststof of Breakover-beslag). Ik wil haar niet in haar natuurlijke en eigen beweging storen door haar op ijzers te zetten met een centrale afrol a la klassiek RIM-ijzertje.
Na het 2de levensjaar zijn beenstanden niet meer te corrigeren. Bij correctie levert dit onnodige en extra slijtage namelijk.
Echter, hoefjes dienen natuurlijk altijd recht bekapt te worden... omdat scheve hoefjes eveneens onnodige en extra slijtage opleveren.
Paardje van Aimee heeft flare's (wrictie) ter hoogte van de kwartieren, bij de eerst volgende bekapping gewoon toewerken naar een recht model: leg de vijl erlangs en de hoef-wand (ook bij de kwartieren) dienen parallel te lopen in een bepaalde hoek natuurlijk
Achterhoefjes valt wel mee hoor, ik heb er ook zo-eentje staan met zulke achterhoefjes... gewoon wat ovaler van vorm dan gemiddeld. Zie ik persoonlijk geen probleem in.
Maar ook hier de flare's wegvijlen/bekappen: leert/doet iedere TB-hoefsmid (tijdens zijn opleiding) ook hoor. Is niet een specifiek NB-verhaaltje.
Edit: oh ja, straal had je ook nog een vraag over toch? Alle losse onderdelen weg laten snijden door je hoefsmid. Hoe meer losse onderdelen in de hoef, hoe groter de kans tot rotstraal/ bacterie-groei/ ontstekingen en eventueel hoefzweren (maar dat laatste hoeft niet). Hoefzweren is, af en toe, een raar "fenomeen".
scoxxx schreef:Edit: oh ja, straal had je ook nog een vraag over toch? Alle losse onderdelen weg laten snijden door je hoefsmid. Hoe meer losse onderdelen in de hoef, hoe groter de kans tot rotstraal/ bacterie-groei/ ontstekingen en eventueel hoefzweren (maar dat laatste hoeft niet). Hoefzweren is, af en toe, een raar "fenomeen".
scoxxx schreef:Nee, ik zie geen ondergeschoven verzenen: wanneer de verzenen/hielen breder zijn dan de hoefballen... is er meestal geen sprake van ondergeschoven verzenen.
Wel zie ik (onnodige) wrictie in het laatste kwartier/hielgebied a.g.v. de flare's: daar waar de kroonrand een S-bochtje naar beneden maakt (liever zien we rechte lijnen in de kroonrand), lijkt op de foto een donkerkleurige "breuk" (begin van de wrictie) in de hoef zelf.
De groeiranden in de hoef zelf bewegen samen met de S-bocht van de kroonrand, in een S-je naar beneden.
Nou ja, het is niet een volledige S-vorm... maar een halve S-vorm. Volgen jullie me nog?Ik kan heel krom schrijven namelijk.
![]()
Hoefjes paardje Aimee zijn verder wel OK hoor, ieder huisje heeft zijn kruisje. Gewoon ffkes extra aandacht aan besteden door de hoefsmid.
Hoefvijltrucje: je legt de vijl langs de wand, alsof je de gehele hoefwand wilt vijlen... van de haarrand tot aan de onderrand hoefwand.
De hoefwand dient parallel te lopen aan deze vijl; de hoefwand mag nergen uitwaaieren zeg maar.
Daar waar de hoefwand wel uitwaaiert, vijlt de hoefsmid deze uitwaaiering eruit opdat de hoefwand parallel loopt aan vijl.
Ik persoonlijk vijl altijd de gehele hoefwand, van top tot teenrand zeg maar. En van top tot hielen-rand en kwartieren-rand. Zo voorkom ik een mm-tje overgang halverwege de hoef, dewelke ik hinderlijk vind. (Onderkant hoefwand wel gevijlt en bovenkant hoefwand niet zeg maar... levert zo'n overgang-mm-tje op).
Indien nog onduidelijk, kan ik desgewenst wel een fotootje plaatsen hoor... om mijn gekakel wat duidelijker te maken.
Aimee schreef:Met dien verstande dat dit paard nooit toontredend heeft gestaan. Anderhalve maand geleden zelfs nog niet! Geen idee waarom nu ineens wel, de laatste drie bekapbeurten zijn door dezelfde smid gedaan en steeds om de 6 weken.
scoxxx schreef:Mijn 95-km-paardje zeg maar, staat in stand ook gewoon recht op de pootjes. Maar enkel in de beweging rolt ze toontredig af.
Betreft een ini-mini-arabiertje van 1.51.