Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:46

Needje schreef:
Waar de rode pijlen naar wijzen zou dus weg moeten?

Klopt maar wel zoolhoogte aanhouden, dus niet direct in een keer de boel laag zetten, dat is vragen om problemen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:54

Ik ga niets zelf doen Haha!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:58

Jeetje Opala, ik zou wel oppassen met mensen zulk soort dingen aan te raden. Je kent het paard niet en voor het zelfde geld gaat de eigenaar vol zelfvertrouwen aan het snijden en vijlen en loopt het helemaal mis... Nu is Needje gelukkig zo verstandig om dat niet te doen, maar toch. Je weet niet wie er aan de andere kant van het schermpje zit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:02

Hier een paar foto's van de hoeven van Misty toen ze net natuurlijk bekapt was voor het eerst (na een maand op ijzers gestaan te hebben).
tijdens het bekappen:
Afbeelding
Afbeelding
Na het bekappen:
Afbeelding
Afbeelding
Daar zitten dus nog de gaten van de ijzers.
Ik zal binnenkort eens foto's maken van hoeze er nu uit zien,
zonder die rare gaten Lachen Dan maak ik ze ook wat duidelijker!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:03

Het zou beter verwoord kunnen worden als in "vraag je smid om ... "

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:38

opala schreef:
Needje schreef:
Hoe kan je ondergeschoven verzenen nou voorkomen? Of zelf wegkrijgen?

Overnieuw :P : Door je hoefsmid het hoekje hoefwand-steunsel goed vrij te laten houden, zodat de zool al ter hoogte van de hoefballen begint ipv op het midden van de straal. Hoop dat ik duidelijk ben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:41

Haha! Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:53

verography schreef:
Laat ik toevallig gisteren foto's gemaakt te hebben van Vera's hoef voor de smid (ze heeft al een jar lang last van een scheur) en vandaag op dit topic stuiten.

Foto van haar hoef (is overigens alleen de hoef met scheur, andere hoeven is voor de smid niet zo boeiend).

De scheur zichtbaar aan de buitenkant:
Afbeelding

Onder blijkt weinig aan de hand te zijn:
Afbeelding

Helaas loopt ze door al het bekappen (scheur moest telkens wegbekapt worden) wel wat gevoeliger op steen en proberen steen zoveel mogelijk te vermijden met buitenrijden aangezien ze anders te snel slijten.

edit: Overigens zie je wel verschil, haar andere hoeven lopen schuin omhoog en deze recht.

ik ben bang dat deze scheur niet snel geneest ,de scheur zou vrij van dracht gemaakt moeten worden.
zolang er gewicht op rust "prikkelt" hij de hoefwand en gaat het proces (waarschijnlijk)gewoon door.
Ook zou de scheur(ren) uitgevlakt moeten worden zodat er lucht bij kan....zo word de kans op allerlei schimmels aanzienlijk kleiner.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:28

@opala Zijn hoeven zien er gewoon altijd zo netjes uit. Ik doe er niet zoveel aan hoor. Vijl alleen de hoefwand bij en eens in de 3 maanden komt de hoefsmid en die maakt de stralen netjes en zonodig de steunsels, die ik zelf ook wel wat weghaal.
Maar hij heeft gewoon platvoetjes en daardoor loopt hij gevoelig. Dat heeft niets met zijn "mooie" voetjes te maken volgens mij.
En met de endurance is het voornamelijk zacht pad en ik kies mijn wedstrijden ook wel uit. Maar voordraven is altijd op het harde.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:28

@ jeannine, mijn paard had hetzelfde na drie keer achtereen te kort bekapt te zijn. altijd kort op het harde en op bepaalde paden ronduit pijnlijk. vier jaar lang ging het af en aan, met ook goede perioden (anders zou ik het niet zo lang aangekeken hebben natuurlijk), en ik koos mijn routes zorgvuldig. afgelopen najaar ging het minder, en Faram werd érg gevoelig op lastiger ondergronden waaraan moeilijk te ontkomen is in onze omgeving. omdat hij zo geniet van het buitenrijden heb ik toen besloten om hem op ijzers te laten zetten, mijn smid was het daarmee eens, en zo heeft hij drie maanden (!) op kunststof gestaan. zonder verleggen. zijn hoeven en vooral zolen groeiden gewoon niet voldoende. naar het voorjaar toe was de boel al mooi aangegroeid en is Faram met succes van de ijzers afgegaan. helaas ging het dit najaar met de toenemende nattigheid (ondanks onze hoogliggende weiden die er echt mooi bijliggen qua water etc) weer achteruit, vooral de kwaliteit van de zool was minder. hij staat nu weer op kunststof en dat gaat gewoon goed. hij loopt er gelijk prima mee en ook het rijden op de weg en de lastige paden die bij ons onvermijdelijk zijn als je wilt buitenrijden gaan nu goed. af en toe nog wat kort maar dat is omdat hij gewend is steentjes e.d. wel te voelen. hij staat er nu zo'n drie weken weer op. de vorige keer hebben de ijzers zijn hoeven niet verzwakt oid, ik ben er niet dol op en geloof toch nog het meest in een gezonde blote voet maar deze ijzers zijn voor ons echt een uitkomst!

de ijzers zijn goed bewerkbaar en aan de hoef aan te passen, ze zijn licht van gewicht en geven meer mee dan een ijzeren ijzer. ze zijn voorzien van een straalsteuntje zodat de straal niet buitenspel wordt gezet.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:36

Zjief zijn hoeven groeien juist heel hard, vooral in de zomer. Nu groeien ze beduidend minder hard. De hoefsmid verbaasde dat ik zei dat hij best gevoelig loopt op het asfalt. Hij loopt wel rad hoor, maar zodra zijn voeten de berm raken dan voel je hem veruimen en zodra hij het asfalt opmoet dan voel je dat hij kort gaat lopen en wil hij ook niet harder zeg maar. (behalve als we richting huis gaan)
Zijn zoolkwaliteit is prima en zijn hoeven zijn keihard. Hij loopt niet op zijn ballen, het enige wat ik kan bedenken is dat hij platte voeten heeft.
Ik wil ook liever geen ijzers, maar als je je paard er nou een plezier mee doet.... Ik hoef niet persee kunststof hoor, nagelgaten komen er toch.

Goed dat je ook een ijzertje eronder hebt nu. KOsten wat het kost zonder ijzers vind ik ook geen optie hoor.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:29

Hier foto's van die van mij. Heeft z'n hele leven vierkant op ijzers gestaan, is er nu sinds eind juni vanaf. Gaat prima, in het begin erg veel brokkelen, maar dat wordt steeds minder.

Afbeelding
Voorvoeten.

RV
LV

Afbeelding
Achtervoeten.

RA
LA

LA groeit naar 'voren' ipv naar 'boven'. RA groeit nogal graag aan de binnenkant nog verder naar binnen. Voorvoetjes heb ik verder zelf weinig over te klagen.
Hij wordt overigens traditioneel bekapt, maar das wel te zien volgens mij.
Laatst bijgewerkt door LizMD op 06-11-08 00:04, in het totaal 3 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 23:40

LizMD schreef:
RA
LA

LA groeit naar 'voren' ipv naar 'boven'. RA groeit nogal graag aan de binnenkant nog verder naar binnen. Voorvoetjes heb ik verder zelf weinig over te klagen.
Hij wordt overigens traditioneel bekapt, maar das wel te zien volgens mij.

Op de foto RA lijkt het net of de steunsels niet zijn weggekapt en volledig rondom de straal heen zijn gegroeid en op de LA-foto zijn de steunsels wel weggekapt... Typisch Verward

Ik persoonlijk had, denk ik, de hielen van de voorpootjes ietjes lager gevijld; op de foto lijken ze wat lang.
Op LV lijken de steunsels ook een neiging te hebben volledig rondom de straal te groeien.
Maar LV, heeft een vorm van een achterhoef... niet rond, maar meer ovaal van vorm.

TB en NB bekappen de steunsels altijd tot een mm-hoog structuurtje die halverwege de straal in de hoefzool stopt/overgaat in de hoefzool.
Steunsels laten staan ("volle hoef") is erg slordig.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:03

Scoxxx, fijn dat je zo oplet-->Heb z'n zwarte voeten door de war gehaald...

Wat bedoel je met dat 'steunsels om de straal groeien'?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:24

scoxxx schreef:
Op de foto RA lijkt het net of de steunsels niet zijn weggekapt en volledig rondom de straal heen zijn gegroeid en op de LA-foto zijn de steunsels wel weggekapt... Typisch Verward

Ik persoonlijk had, denk ik, de hielen van de voorpootjes ietjes lager gevijld; op de foto lijken ze wat lang.
Op LV lijken de steunsels ook een neiging te hebben volledig rondom de straal te groeien.
Maar LV, heeft een vorm van een achterhoef... niet rond, maar meer ovaal van vorm.

TB en NB bekappen de steunsels altijd tot een mm-hoog structuurtje die halverwege de straal in de hoefzool stopt/overgaat in de hoefzool.
Steunsels laten staan ("volle hoef") is erg slordig.

Jij bedoeld toch die verdikte rand die gelijk aan de straal loopt? Raar gezicht inderdaad, heb ik ook nooit gezien terwijl mijn paard ook TB bekapt wordt.

@lizmd; steunsels zijn die dingen die Needje op de foto bovenaan deze pagina aanwijst met die rode pijltjes. Bij jou paard loopt dat verdikte randje helemaal mee met de straal. Dat hoor eigenlijk niet.

Om het brokkelen een beetje te voorkomen zou je de hoefrand af en toe wat rond kunnen vijlen. Ik doe dat ook regelmatig zeker als ze weer op blote voeten staat en er nagelgaten uitgroeien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:28

Needje schreef:
Het zou beter verwoord kunnen worden als in "vraag je smid om ... "

Juist!

Daarom ben ik ook erg benieuwd naar reactie op de hoeven van mijn paard Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 00:54

Aimee schreef:
Vierjarige Gelders gefokte ruin.
Nooit op ijzers gestaan. In het voorjaar zadelmak gemaakt, hele zomer op het land gestaan, sinds anderhalve week weer op stal en rustig aan het werk. Laatste bekapbeurt was half september.
Vorig jaar rond deze tijd had hij een grote scheur in de rechterachterhoef.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

U vraagt, wij draaien:

Mooie hoefjes, maar wat "achterstallig" onderhoud Knipoog
Op de foto lijkt het of het paardje toontredig staat. In ieder geval rolt dit paardje via de buitenkant af... en is dus ook in beweging toontredig (zie laatste foto, meer slijtage op buitenrand teen).
No problemo, één van mijn paarden loopt 95 km uit in een toontredige beweging... zij rolt ook buitenlangs af.
Voor mij persoonlijk een rede om haar afrolvrije-ijzers te geven (bijv. Equilibrium-ijzertje, kunststof of Breakover-beslag). Ik wil haar niet in haar natuurlijke en eigen beweging storen door haar op ijzers te zetten met een centrale afrol a la klassiek RIM-ijzertje.
Na het 2de levensjaar zijn beenstanden niet meer te corrigeren. Bij correctie levert dit onnodige en extra slijtage namelijk.
Echter, hoefjes dienen natuurlijk altijd recht bekapt te worden... omdat scheve hoefjes eveneens onnodige en extra slijtage opleveren.

Paardje van Aimee heeft flare's (wrictie) ter hoogte van de kwartieren, bij de eerst volgende bekapping gewoon toewerken naar een recht model: leg de vijl erlangs en de hoef-wand (ook bij de kwartieren) dienen parallel te lopen in een bepaalde hoek natuurlijk Knipoog

Achterhoefjes valt wel mee hoor, ik heb er ook zo-eentje staan met zulke achterhoefjes... gewoon wat ovaler van vorm dan gemiddeld. Zie ik persoonlijk geen probleem in.
Maar ook hier de flare's wegvijlen/bekappen: leert/doet iedere TB-hoefsmid (tijdens zijn opleiding) ook hoor. Is niet een specifiek NB-verhaaltje.

Edit: oh ja, straal had je ook nog een vraag over toch? Alle losse onderdelen weg laten snijden door je hoefsmid. Hoe meer losse onderdelen in de hoef, hoe groter de kans tot rotstraal/ bacterie-groei/ ontstekingen en eventueel hoefzweren (maar dat laatste hoeft niet). Hoefzweren is, af en toe, een raar "fenomeen".
Laatst bijgewerkt door SamCo op 06-11-08 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:06

scoxxx schreef:
Paardje van Aimee heeft flare's (wrictie) ter hoogte van de kwartieren, bij de eerst volgende bekapping gewoon toewerken naar een recht model: leg de vijl erlangs en de hoef-wand (ook bij de kwartieren) dienen parallel te lopen in een bepaalde hoek natuurlijk Knipoog

Kan jij uitleggen hoe dat met die vijl moet?

Jij ziet dus geen problemen met de neiging tot ondergeschoven verzenen zoals eerder geopperd werd? Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:17

scoxxx schreef:
U vraagt, wij draaien:

Mooie hoefjes, maar wat "achterstallig" onderhoud Knipoog
Op de foto lijkt het of het paardje toontredig staat. In ieder geval rolt dit paardje via de buitenkant af... en is dus ook in beweging toontredig (zie laatste foto, meer slijtage op buitenrand teen).
No problemo, één van mijn paarden loopt 95 km uit in een toontredige beweging... zij rolt ook buitenlangs af.
Voor mij persoonlijk een rede om haar afrolvrije-ijzers te geven (bijv. Equilibrium-ijzertje, kunststof of Breakover-beslag). Ik wil haar niet in haar natuurlijke en eigen beweging storen door haar op ijzers te zetten met een centrale afrol a la klassiek RIM-ijzertje.
Na het 2de levensjaar zijn beenstanden niet meer te corrigeren. Bij correctie levert dit onnodige en extra slijtage namelijk.
Echter, hoefjes dienen natuurlijk altijd recht bekapt te worden... omdat scheve hoefjes eveneens onnodige en extra slijtage opleveren.

Achterhoefjes valt wel mee hoor, ik heb er ook zo-eentje staan met zulke achterhoefjes... gewoon wat ovaler van vorm dan gemiddeld. Zie ik persoonlijk geen probleem in.
Maar ook hier de flare's wegvijlen/bekappen: leert/doet iedere TB-hoefsmid (tijdens zijn opleiding) ook hoor. Is niet een specifiek NB-verhaaltje.

Edit: oh ja, straal had je ook nog een vraag over toch? Alle losse onderdelen weg laten snijden door je hoefsmid. Hoe meer losse onderdelen in de hoef, hoe groter de kans tot rotstraal/ bacterie-groei/ ontstekingen en eventueel hoefzweren (maar dat laatste hoeft niet). Hoefzweren is, af en toe, een raar "fenomeen".

Met dien verstande dat dit paard nooit toontredend heeft gestaan. Anderhalve maand geleden zelfs nog niet! Geen idee waarom nu ineens wel, de laatste drie bekapbeurten zijn door dezelfde smid gedaan en steeds om de 6 weken.

Overigens is het eentje van zeker 1.75 m. met massa en front Haha! Knipoog

De achterhoeven lopen niet helemaal ovaal, ze zijn ineens veel wijder aan de achterkant.
Flare's wegvijlen? Wat bedoel je daarmee?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:18

scoxxx schreef:

Ja, de straal is niet helemaal mooi. Wat vind je er verder van?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 01:35

Nee, ik zie geen ondergeschoven verzenen: wanneer de verzenen/hielen breder zijn dan de hoefballen... is er meestal geen sprake van ondergeschoven verzenen.

Wel zie ik (onnodige) wrictie in het laatste kwartier/hielgebied a.g.v. de flare's: daar waar de kroonrand een S-bochtje naar beneden maakt (liever zien we rechte lijnen in de kroonrand), lijkt op de foto een donkerkleurige "breuk" (begin van de wrictie) in de hoef zelf.
De groeiranden in de hoef zelf bewegen samen met de S-bocht van de kroonrand, in een S-je naar beneden.

Nou ja, het is niet een volledige S-vorm... maar een halve S-vorm. Volgen jullie me nog? Tong uitsteken Ik kan heel krom schrijven namelijk. Haha!

Hoefjes paardje Aimee zijn verder wel OK hoor, ieder huisje heeft zijn kruisje. Gewoon ffkes extra aandacht aan besteden door de hoefsmid.

Hoefvijltrucje: je legt de vijl langs de wand, alsof je de gehele hoefwand wilt vijlen... van de haarrand tot aan de onderrand hoefwand.
De hoefwand dient parallel te lopen aan deze vijl; de hoefwand mag nergen uitwaaieren zeg maar.
Daar waar de hoefwand wel uitwaaiert, vijlt de hoefsmid deze uitwaaiering eruit opdat de hoefwand parallel loopt aan vijl.

Ik persoonlijk vijl altijd de gehele hoefwand, van top tot teenrand zeg maar. En van top tot hielen-rand en kwartieren-rand. Zo voorkom ik een mm-tje overgang halverwege de hoef, dewelke ik hinderlijk vind. (Onderkant hoefwand wel gevijlt en bovenkant hoefwand niet zeg maar... levert zo'n overgang-mm-tje op).

Indien nog onduidelijk, kan ik desgewenst wel een fotootje plaatsen hoor... om mijn gekakel wat duidelijker te maken.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 06-11-08 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:37

Afbeelding
Als jaarling.

Afbeelding
Als driejarige, jammer dat hij hier niet helemaal recht staat.

Afbeelding
Het laatste stukje scheur zoals dat er nog een hele tijd heeft gezeten.

Voor de rest heb ik helaas geen foto's waar enigzins de hoeven en/of hoefstand op te zien is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:39

scoxxx schreef:
Nee, ik zie geen ondergeschoven verzenen: wanneer de verzenen/hielen breder zijn dan de hoefballen... is er meestal geen sprake van ondergeschoven verzenen.

Wel zie ik (onnodige) wrictie in het laatste kwartier/hielgebied a.g.v. de flare's: daar waar de kroonrand een S-bochtje naar beneden maakt (liever zien we rechte lijnen in de kroonrand), lijkt op de foto een donkerkleurige "breuk" (begin van de wrictie) in de hoef zelf.
De groeiranden in de hoef zelf bewegen samen met de S-bocht van de kroonrand, in een S-je naar beneden.

Nou ja, het is niet een volledige S-vorm... maar een halve S-vorm. Volgen jullie me nog? Tong uitsteken Ik kan heel krom schrijven namelijk. Haha!

Hoefjes paardje Aimee zijn verder wel OK hoor, ieder huisje heeft zijn kruisje. Gewoon ffkes extra aandacht aan besteden door de hoefsmid.

Hoefvijltrucje: je legt de vijl langs de wand, alsof je de gehele hoefwand wilt vijlen... van de haarrand tot aan de onderrand hoefwand.
De hoefwand dient parallel te lopen aan deze vijl; de hoefwand mag nergen uitwaaieren zeg maar.
Daar waar de hoefwand wel uitwaaiert, vijlt de hoefsmid deze uitwaaiering eruit opdat de hoefwand parallel loopt aan vijl.

Ik persoonlijk vijl altijd de gehele hoefwand, van top tot teenrand zeg maar. En van top tot hielen-rand en kwartieren-rand. Zo voorkom ik een mm-tje overgang halverwege de hoef, dewelke ik hinderlijk vind. (Onderkant hoefwand wel gevijlt en bovenkant hoefwand niet zeg maar... levert zo'n overgang-mm-tje op).

Indien nog onduidelijk, kan ik desgewenst wel een fotootje plaatsen hoor... om mijn gekakel wat duidelijker te maken.

Het is een paarddddd Haha!

Maar dan maak je de hoefwand dus dunner?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 01:41

Aimee schreef:
Met dien verstande dat dit paard nooit toontredend heeft gestaan. Anderhalve maand geleden zelfs nog niet! Geen idee waarom nu ineens wel, de laatste drie bekapbeurten zijn door dezelfde smid gedaan en steeds om de 6 weken.

Mijn 95-km-paardje zeg maar, staat in stand ook gewoon recht op de pootjes. Maar enkel in de beweging rolt ze toontredig af.
Betreft een ini-mini-arabiertje van 1.51.

En ja, je maakt de hoefwand inderdaad dunner... zodat de hoefcapsule correct komt.
Je ziet overigens op de foto's van jouw paardje dat de hoefwand (inclusief witte lijn) niet overal even dik is en dat daar waar de laatste kwartieren flare-en, de witte lijn uitwaaiert.

Uiteindelijke hoefsmiddoel is om de hoefwand inclusief witte lijn over de gehele hoef even dik/breed te krijgen. Soms is een tussenoplossing nodig indien veel flare's, om uiteindelijk het doel te bereiken.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 06-11-08 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:45

scoxxx schreef:
Mijn 95-km-paardje zeg maar, staat in stand ook gewoon recht op de pootjes. Maar enkel in de beweging rolt ze toontredig af.
Betreft een ini-mini-arabiertje van 1.51.

Hij staat nu in stand niet helemaal recht meer Knipoog