Cytek en Equi Librium hoefijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

samantha5

Re: Cytek en Equi Librium hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:04

Niek heeft Equi Librium ijzers en ik ben er zeer over te spreken. Niek loopt er echt super op. Nadat bij hem HKO is geconstateerd ben ik opzoek gegaan naar vervangende ijzers en ben bij deze uitgekomen. Nadat hij op deze ijzers is gezet heeft hij nog even slecht gelopen, maar daarna geen pas meer verkeert gezet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:34

femmefatale1 schreef:
AnneOmie schreef:
Equilibrium is weer wat anders dan cytek Knipoog

Dat klopt, maar deze ijzers staan ook in de titel van het topic..

Je hebt helemaal gelijk, ik zat te suffen. De hele discussie ging ook alleen nog maar over cytek dus was even in de war Lachen

Cyteklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:54

ff, voor 1 keer

bij ons op stal staan 7 paarden op Cytek yzers.
ik ben super tevreden over, mijn paardenlopen beter dan ooit tevoren.
Al de onzin die ik hier lees, duidelijk allemaal mensen die drukker zijn op een forum dan op hun paard!!!
zoals voor 1 keer als postte kijk es verder dan je neus lang is, oordeel niet over een foto die zomaar gepost wordt en dan bekritiseerd!! Ik zeg niet dat het er mooi uitziet maar als een paard ermee geholpen is .........
Het is jammer dat de moderators niet ingrijpen op deze volledig uit zijn verband gerukte discussie.
Het schijnt zelfs dat er een hoefsmid mee doet aan deze flauwekul, duidelijk dat je dan dus geen klanten hebt en drukker hier op bokt bent dan in de real world. (S.Co)

Verder is het jammer dat een forum als dit misbruikt wordt om daadwerkelijk mensen te schaden en te onderdruk te zetten. Jammer
Neem een voorbeeld aan het endurance forum, wordt pittig gediscuseerd maar altijd respectvol!!

Mensen ga naar buiten, naar een manege laat je voorlichten wat de voor en de achterkant van een paard is en probeer in het zadel te blijven zitten.
Verdiep je in de materie oordeel later als je het zelf beter kan.

(best een stichtelijk einde toch)

Cyteklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:57

Jullie zullen geen last meer van me hebben

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:01

Citaat:
Mensen ga naar buiten, naar een manege laat je voorlichten wat de voor en de achterkant van een paard is en probeer in het zadel te blijven zitten.
Verdiep je in de materie oordeel later als je het zelf beter kan.

Over respect gesproken, dit komt bij mij ook niet erg respectvol over!
Er zijn nl ook mensen hier die wel kennis hebben van paarden, en paardenvoeten.. Gestoord

En nee, ik bekritiseer niets, ik noem alleen feiten op, wat men ermee doet moet men zelf weten..

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:03

hoi mijn paarden staan allemaal op equi-librium en moet zeggen zijn allemaal super opgeknapt.
Cytek vind ik niks slechte ervaringen mee

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:27

Nu even een simpele hersenkronkel, slechte verhalen komen er niet zomaar toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:31

lailapri schreef:

hoezo? die zuigen de anti cytek mensen toch gewoon uit hun duim? niks leuker dan 'iets nieuws' zwartmaken vind je niet? de voorbeelden in dit topic zijn natuurlijk allemaal hersenspinsels van paranoïde eigenaren, en het ergste is nog wel dat hun paarden eraan meedoen door te spelen alsof zij slechter lopen.

cytek is dus gewoon een zéér goed beslag, die slechte verhalen liggen niet aan het beslag of de smid maar aan het paard en zijn eigenaar... blijkbaar.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:25

Als je op www.paardenbenen.nl kijkt, dan zie je dat er een lijst staat met hoefsmeden die het cytek ijzer gebruiken. Deze hoefsmeden hebben voor het cytek ijzer gekozen omdat ze toch wel inzien dat het voor bepaalde hoef problemen een goede oplossing kan bieden.
Dit zijn dan zeker prutsers, dierenbeulen of geef het een andere naam.
Het cytek ijzer is nooit gepresenteerd als oplossing voor alle problemen, maar voor sommige problemen is het een betere oplossing dan het traditionele hoefbeslag.
Als het cytek ijzer niet de oplossing is voor het hoef probleem, dan kan je nog altijd terug naar het traditionele hoefijzer.
Het verhaal, dat het meer als een jaar duurt voordat een hoef na cytek weer hersteld is.
Dit is de grootste lariekoek, want een hoefsmid kan een hoefijzer in elke vorm smeden zoals hij hem wil hebben.
Daar is hij dan smid voor en dat heet smeden...
1 keer is de toon dan misschien wat korter, de tweede beslag beurt is de hoef weer op zijn oude lengte.

Zolang er in de hoefsmid wereld maar gewoon het oude vertrouwde traditionele hoefbeslag wordt toegepast, dan is het vertrouwd voor de onwetende "paardeneigenaren".
Alle vernieuwingen worden gezien als eng en kunnen nooit goed zijn.
Maar er lopen al meer dan duizend paarden op het cytek beslag en kennelijk zijn deze paardeneigenaren wel tevreden over het beslag, omdat het een toegevoegde waarde aan hun paard heeft gegeven.
Dit moeten dan zeker ook sukkels zijn.

Als een persoon iets positiefs heeft te vermelden over een topic, dan wordt deze persoon door de "tegenstanders" gelijk de modder ingetrapt.
Is dit nu die vrijheid van meningsuiting waar heel Nederland zo vol?
Nee, dit is gewoon disrespect voor paardeneigenaren die wel voor een bepaald beslag kiezen.

"In het land der blinden is 1 oog koning", dit is een gezegde wat heel goed op het bokt forum van toepassing is.
Als je maar lekker hard schreeuwt op het forum, dan krijg je vanzelf de hele club mee.
De reacties hebben vaak geen inhoudelijke waarde, maar zijn gebaseert opvlakkige ervaringen of kennis.

Vaak genoeg worden er verhalen hier op dit forum geplaatst, waar er weer met een vingertje naar de hoefsmid, veearts of instructeur/trice wordt gewezen.
Vaak genoeg wordt het verhaal anders weergegeven als de het werkelijke gebeurde verhaal.
Een paardeneigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn eigen paard.
Een hoefsmid, veearts, fysiotherapeut, instructeurs, stal eigenaren etc worden alleen maar ingehuurd om een dienst te verlenen en daar wordt een bedrag voor betaald.
De klant is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk door navraag bij andere klanten, refenties of onderzoek.
Daarom is het moeilijk om een hoefsmid of veearts voor de rechter aan te klagen.
Er moet duidelijk aangetoont worden door de aanklager dat de hoefsmid, stalhouder of veearts nalatig is geweest en dat er opzet in het spel is geweest.
Dit is heel moeilijk aan te tonen en daarom is een rechtgang ook zeer moeilijk en tijdrovend.

leven en laten leven, zou ik zeggen.
Wees goed voor je eigen paard, maar door ongefundeerde kritiek / waarde oordelen op het forum te zetten, daar help je andere paarden eigenaren niet mee.
Voor sensatie en modder gooien, daar is dit forum voor.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 00:25

scoxxx schreef:
[BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Heb ik fotootjes van mijn persoonlijk "cytek-projectje" geplaatst... met mijn kritiek en bevindingen.
Ik heb echt mijn best gedaan... en met echt serieus respect voor iedere cytek-liefhebber... maar ik kan slechts tot 1 persoonlijke conclusie komen: "cytek is slecht".
Zo is mijn persoonlijke mening en ervaring.

Redelijk respectvol toch? Ik geef duidelijk aan dat het mijn persoonlijke mening en ervaring betreft.
Daar is Bokt voor, om meningen en ervaringen uit te wisselen... opdat een ander niet dezelfde fouten hoeft te maken (Leve Bokt! )

Endurance is bij uitstek de sport die openstaat voor innovatie, zonder enig vooroordeel (over het algemeen). Cytek is de afgelopen 2 jaar uitgebreid getest/gebruikt op verschillende endurance-paarden.
Juist de paarden die 50, 60 of 100 km lopen, vallen als eerste door de mand wanneer er verkeerd beslag onder ligt. Een 100 km houdt immers in dat een paard 8 tot 9 uren achtereen galoppeert en draaft.
Een paard wat recreatief wordt gereden, galoppeert en draaft geen 9 uren achtereen. Een fout beslag zal minder snel consequenties hebben bij dit soort dieren. Uiteindelijk wel natuurlijk

Nieuwe ontwikkelingen brengen altijd innovaties met zich mee die achteraf slecht blijken te zijn. Nieuwe ontwikkelingen hebben altijd een keerzijde. Dit is helaas inherrent aan nieuwe ontwikkelingen.

Zo kijk ik tegen het cytek-verhaal aan, gebasseerd op mijn eigen ervaringen en die van andere endurance-ruiters.
Maar om toch een feit te mogen noemen: in het gehele endurance-wereldje is cytek inmiddels afgedaan als fout beslag...

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:03

scoxxx schreef:
Endurance is bij uitstek de sport die openstaat voor innovatie, zonder enig vooroordeel (over het algemeen). Cytek is de afgelopen 2 jaar uitgebreid getest/gebruikt op verschillende endurance-paarden.
Juist de paarden die 50, 60 of 100 km lopen, vallen als eerste door de mand wanneer er verkeerd beslag onder ligt. Een 100 km houdt immers in dat een paard 8 tot 9 uren achtereen galoppeert en draaft.
Een paard wat recreatief wordt gereden, galoppeert en draaft geen 9 uren achtereen. Een fout beslag zal minder snel consequenties hebben bij dit soort dieren. Uiteindelijk wel natuurlijk

Nieuwe ontwikkelingen brengen altijd innovaties met zich mee die achteraf slecht blijken te zijn. Nieuwe ontwikkelingen hebben altijd een keerzijde. Dit is helaas inherrent aan nieuwe ontwikkelingen.

Zo kijk ik tegen het cytek-verhaal aan, gebasseerd op mijn eigen ervaringen en die van andere endurance-ruiters.
Maar om toch een feit te mogen noemen: in het gehele endurance-wereldje is cytek inmiddels afgedaan als fout beslag...

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, dat de endurance sport voorop loopt met nieuwe innovatieve ontwikkelingen.
Alleen is het cytek ijzer nooit als endurance ijzer ontwikkelt, want door de verkorte toon verliezen paarden ruimte in de beweging en dit ruimte verlies wil je niet hebben op lange afstanden.
Maar veel voorkomende blessures zoals overstretchde checkligamenten, schouderproblemen en peesproblemen ontstaan juist doordat endurance paarden zo beslagen worden, dat de paarden te ruimen passen gaan maken en daar juist de genoemde blessures oplopen.

Toen het kunststof hoefbeslag op de markt kwam, sprong de endurance wereld ook hierop en werden veel paarden op het plastic hoefbeslag gezet.
Ook hier zijn veel endurance ruiters van terug gekomen.
Nu staan veel van die paarden die voorop liepen met de vernieuwing weer op het gewone beslag.

Ik denk persoonlijk dat veel blessures die nu aan het beslag toegeschreven worden, vaak toch te maken hebben met het overtrainen van paarden, te weinig herstel tijd nemen na een wedstrijd.
Immers de problemen die zouden voortkomen uit cytek/plastichoefbeslag zijn niet anders als dezelfde problemen met traditioneel hoefbeslag.
Alleen wordt er meer aandacht aangegeven.

Het endurance seizoen is nu afgelopen en pas aan het einde van het volgende seizoen kan je voor jezelf opmaken of er nu minder paarden geblesseerd zijn als voorgaande seizoenen met het nieuwe beslag.

Op dit moment komen er zoveel nieuwe beslag soorten op markt, dat paardeneigenaren en hoefsmeden door de bomen het bos niet meer zien.
De hoefsmeden moeten dan wel geschoold worden om met deze nieuwe beslag soorten te kunnen werken en moeten eerst ervaring op doen voordat het in de sport wordt toegepast.
De markt wil dit nieuwe beslag gelijk hebben en niet wachten op meer ervaring.

Ik ben het dus niet eens met je dat het cytek ijzer slecht is, maar dat het alleen niet altijd juist is toegepast in de juiste sport.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 02:37

bart6699 schreef:
Toen het kunststof hoefbeslag op de markt kwam, sprong de endurance wereld ook hierop en werden veel paarden op het plastic hoefbeslag gezet.
Ook hier zijn veel endurance ruiters van terug gekomen.
Nu staan veel van die paarden die voorop liepen met de vernieuwing weer op het gewone beslag.

Kunststof werd door klassiek gediplomeerde smeden gewantrouwd. Met als gevolg dat smeden die ongediplomeerd waren, kunststof onder de hoefjes gingen nagelen. Klant vroeg om kunststof en ongediplomeerde smeden beantwoorden deze vraag.
Dit had grote consequenties, immers het bekapwerk onder het ijzer was om te huilen zo slecht.

Inmiddels slaan er een aantal gediplomeerde en zeer goede smeden ook kunststof onder de hoef. Gevolg: zeer correct bekap- en beslagwerk onder zeer goed presterende endurance-paarden.

De cytek-probleem-paarden die kreupelden als gevolg van cytek stonden niet allemaal in training. Het argument "Nee hoor, niet het cytek, maar een verkeerde training" gaat dus absoluut niet op.
Daarbij, mijn eigen cytek-projectje staat al 8 jaar als grasmaaier in de wei. En ook dit paardje kreeg de kenmerkende cytek-problemen zoals ik al eerder beschreven heb.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:28

Cyteklover schreef:
Jullie zullen geen last meer van me hebben

*LOL* Wat toevallig zeg dat je je hier lid wordt op bokt en dan meteen je 1e 2 post alleen maar in dit topic Nagelbijten / Gniffelen Door een zekere cytek smid opgetrommeld ofzo om zijn product te verdedigen Verward *LOL*

Er wordt hier verder nergens respectloos gediscusieerd, mensen geven alleen maar hun mening of vertellen hun persoonlijke ervaringen Knipoog En over respectloos gesproken... moet je kijken wat je zelf schrijft zeg, laat me niet lachen *LOL*

Heel fijn voor je dat jouw paard wel naar tevredenheid op Cytek staat Lachen de mijne stond dat niet en die is er nu gelukkig vanaf. Ik ben dus absoluut geen Cyteklover
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 06-11-08 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:29

lailapri schreef:

Inderdaad! Waar rook is is vuur! Daar ben ik zelf inmiddels door schade en schande ook al achter!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:46

AnneOmie schreef:
lailapri schreef:

Inderdaad! Waar rook is is vuur! Daar ben ik zelf inmiddels door schade en schande ook al achter!

Dan was Cytek waarschijnlijk niet geschikt voor jouw paardje en heb je dat met de koop moeten bekopen. Ook niets onduidelijks aan toch? zelfde als bij een mens, niemand en dus ook paarden zijn gelijk aan elkaar.

En je ziet het er is niet alleen maar rook? er zijn ook positieve reacties waaronder die van mij. Haha!
Ben absoluut geen cytekslover of hater, maar iemand die open staat voor nieuwe ontwikkelingen voor haar eigen paard.
Die in dit geval super op de cyteks loopt ( al 6 maanden lang ) Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:17

Ik kom toch wel verdacht veel paardjes tegen die het zonder cytek toch beter doen en als ik het verhaal moest geloven is het voor bijna alle paarden geschikt. Vallen die dan onder de catogorie bijna?

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:34

Ik denk dat dit toch nog iets toevoegd.

Mijn ervaring met equi librium zijn heel erg goed. Mijn paard heeft ongelijke voeten en gevoelige zool. Hij heeft ze onder gekregen en liep veel beter en wat opviel is dat hij nu als hij los loopt hij zijn hoofd niet omhoog houdt maar naar de grond doet. Verder deed hij zelf vreugde bokjes wat ie anders nooit doet. Dus erg goede ervaring had zelf niet zo'n resultaat verwacht. Hij is helemaal blij met zijn nieuwe ijzers.

groetjes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:52

Moderatoropmerking:
Dit topic mag open blijven, de reactie van Socio is ereen die best nog wel iets toevoegt aan het topic.
Ik heb wel andere offtopic reacties gesplit. Zolang er ontopic wordt gepost over cytec of Equilibrium hoefijzers, mag dit topic gewoon open blijven.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:27

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:34

Ik heb een paard op Equilibriums gehad en dat ging harstikke goed!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:44

M'n paardje doet het er nog steeds super op! En alles in het leven heeft zijn voor en/ of nadelen.
Ik heb er gelukkig alleen maar voordeel van!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 01:24

Ik heb mijn Haf op cyteks staan, waar hij het heel goed op doet. 3 andere paarden die ik ken (1 leeft er niet meer) die hebben ook cytek en die doen het er ook heel goed op, ik hoorde van de eigenaar dat die paarden ook echt veel ruimer gingen lopen en dat merk ik aan mijn paard ook. Hij is ook wat minder gevoelig geworden naar mijn idee, want hij heeft linksvoor een lichte vorm van slijtage aan het sesambeentje waardoor hij soms licht onregelmatig loopt door de gevoeligheid, maar dat is minder geworden. Zeker nu hij 10 maanden per jaar (zomerseizoen 24/7 en s'winters alleen overdag) het land op kan is hij niet meer zo stijf en loopt hij gewoon super voor een Haf van 15 met een beenprobleem. Hij heeft ook veel minder last van vocht in zijn benen. Ik ben er tevreden over !! *D