[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:18

Nandos schreef:
Slaat ze haar benen niet uit om de tenen te ontlasten? Dus vooral landen en lopen op de hielen?

@Nandos, dat is het zeker niet. Ze zet ze gewoon naar buiten toe weg en landt dan op de hele voet.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 18:57

Helaas is mijn pony ook weer hoefbevangen, dit is de tweede keer dat hij het heeft, vorige keer was het wel in mindere mate.
Het ging juist zo goed, we waren de weidegang rustig aan het opbouwen en als het fructaan laag was mocht hij 2 uurtjes met graasmasker op de wei.
Helaas is hij uitgebroken en heeft hij zich volgegeten aan rijk gras :(

Hij krijgt nu 2 zakjes buut per dag

Hoelang hebben jullie paarden op deze medicatie gestaan?

LinSa

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:49

Hier weer even terugval helaas. Gisteren heeft ze perongeluk het verkeerde hooi gehad. Rijker hooi dan ze normaal krijgt. Vandaag stond ze weer te wiebelen van voor naar achter en liep ze strakker. Zo jammer want we ging zo goed. Ik weet niet goed wat ik moet doen als ze zo extreem gevoelig blijft. :(

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:41

LinSa schreef:
Hier weer even terugval helaas. Gisteren heeft ze perongeluk het verkeerde hooi gehad. Rijker hooi dan ze normaal krijgt. Vandaag stond ze weer te wiebelen van voor naar achter en liep ze strakker. Zo jammer want we ging zo goed. Ik weet niet goed wat ik moet doen als ze zo extreem gevoelig blijft. :(

Balen zeg :(
Bizar eigenlijk he, 1x rijker hooi en gelijk slechter

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:54

Ja, het voelt echt als het begin van het einde dit. ;(

Om op jouw vraag terug te komen: mijn shet heeft 10 dagen 2 zakjes per dag gehad, daarna een tijd lang 1 zakje per dag en nu krijgt ze morgen voor de laatste keer 1/7 zakje. Daarna is het op en zijn we klaar met afbouwen. Ze krijgt bute vanaf 5 mei. Helaas nu dus wel die terugval, hopelijk komt ze daar zonder pijnstillers weer bovenop.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:03

LinSa schreef:

Om op jouw vraag terug te komen: mijn shet heeft 10 dagen 2 zakjes per dag gehad, daarna een tijd lang 1 zakje per dag en nu krijgt ze morgen voor de laatste keer 1/7 zakje. Daarna is het op en zijn we klaar met afbouwen. Ze krijgt bute vanaf 5 mei. Helaas nu dus wel die terugval, hopelijk komt ze daar zonder pijnstillers weer bovenop.

Mijn pony krijgt nu al 8 dagen 2 zakjes per dag, het ging iets beter maar helaas nadat de smid geweest is weer slechter.
1/7 zakje is wel erg weinig, vorige keer toen mijn pony bevangen was ging hij van 2 zakjes per dag naar 2x per dag 1/2 zakje naar 1x per dag 1/2 zakje en daarna niks meer

Hopelijk knapt je pony snel weer op, zou ze niet nog wat pijnstillers nodig hebben voor die terug val?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 10:47

Vervelend Linsa, die terugval, hopelijk kun je inderdaad stoppen met de bute want hier deed dat meer kwaad dan goed heb ik het idee.
Ze was na een week bute echt doodziek en voeten gingen ook niet vooruit, liggen,niet eten , gewoon beroerd.

Daarna heeft ze nog 3.5!!! maand Metacam en Novocam gehad, wat een rotzooi allemaal, heeft gastro card en abprozole gehad, toen ging het beter.
Nog wel 4x een terugval gehad, zodanig dat ik echt dacht als 't morgen niet beter gaat, is 't einde verhaal.
Maar steeds knapte ze heel langzaam weer op, letterlijk stapje voor stapje.

Sinds 4 weken nu zonder medicatie, heeft in de eerste week nog wel een hoefzweer gehad, maar ook dit weer 'overwonnen' en niet opnieuw begonnen met medicatie, ik was er helemaal klaar mee met al die troep, maar snap dat het soms niet anders kan, dan moet je wat.
Spoiler:
Het is de misschien de goden verzoeken maar ik durf nu voorzichtig te zeggen dat het 'goed' gaat.

Ze oogt fit, eet goed, loopt goed, draf nog niet zuiver, maar verder hoop ik dat 't zo blijft gaan, staat nog niet op ijzers, dit hou ik nog 'achter de hand' als de draf niet helemaal goed gaat worden.

Sterkte weer voor iedereen, het is een meestal lange weg helaas en dan gaat het soms nog mis |(

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:03

Zolang als het vorig jaar duurde, zo snel dit jaar. Niet te hard zeggen. De hoefsmid vond haar hoeven erg mooi en ook tijdens het bekaplen waren er geen tekenen van pijn (vorig jaar heeft ze echt paar keer hard gebeten van pijn uiten). Hopen dat het bij deze periode blijft

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:10

Als ik de verhalen zo lees, betwijfel ik of de mijne wel echt bevangen geweest is: bevangen op 5 mei, 10 dagen buut en in de paddock met hooi, en staat sinds paar weken alweer mee met de andere paarden op de wei (al opgebouwd tot 10u/dag), loopt zoals voorheen, liep vanmorgen te showen en te steigeren in de paddock, loopt ongevraagd de stapmolen in, en vorige week zelfs een paar km aan de hand de weg op geweest. Ik wou haar toen de berm laten opzoeken, maar ze wou zelf op het harde.

Zou het kunnen dat bij acute bevangenheid (door extreem overvreten, dus niet door gevoeligheid) de symptomen ook zo snel weer verdwijnen samen met de oorzaak? Ik geef wel nog Glucobalance (pas mee gestart nadat ze van de buut was).

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:35

Vorig jaar is mijn shetje acuut hoefbevangen geworden, op foto laten zetten en gelukkig was het niet gekanteld.
Dit jaar al vroeg op alleen hooi, geen gras.
Ze wordt abnormaal dik, krijgt elke dag beweging waar kan meerdere keren op een dag en krijgt verder niets bij.

Weet iemand of naast hoefbehangenheid een ziekte is waarbij paarden vet vasthouden of iets?
Iemand tips? Is het slim bloed te laten prikken?
Heb het hooi al laten testen of er suikers in zitten, geen suikers.
Weet even niet wat meer te doen... :(

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:11

Cushing (ppid), insuline resitantie (IR) of metabolic syndrom (MS) zijn veel voorkomend icm hb.

Ik zou denken aan ir, zoek de symptonen maar even op: maar het komt daar vaak op neer dat paarden dik lijken te worden van lucht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:15

bcd94 schreef:
1/7 zakje is wel erg weinig, vorige keer toen mijn pony bevangen was ging hij van 2 zakjes per dag naar 2x per dag 1/2 zakje naar 1x per dag 1/2 zakje en daarna niks meer

Zo heb ik de eerste keer 8jr terug ook afgebouwd maar een paar dagen later was het weer mis, scheelt misschien dat ze niet bevangen was van het voer.
De tweede keer ben ik echt maanden bezig geweest met zakjes in mini porties verdelen maar toen ging het gelukkig wel goed.
Het scheelt echt per pony denk ik.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:45

Deni11 schreef:
Cushing (ppid), insuline resitantie (IR) of metabolic syndrom (MS) zijn veel voorkomend icm hb.

Ik zou denken aan ir, zoek de symptonen maar even op: maar het komt daar vaak op neer dat paarden dik lijken te worden van lucht.

Lijkt ook alleen lucht in te zitten. Buik voelt heek raar.
Manenkam hard, vet ophoping bij borst schouder en billen... Heeeeel apart dit.
Als ze nou gras had en bijgevoerd werd, ja dan snap ik het.. Maar wordt dus niet...

Thnx! Ga er eens wat meer over lezen. Cushing is het sowieso niet.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:37

Hallo allemaal,
Ik kom om advies vragen en zie dat dit topic over hoefbevangen paarden gaat, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een 5 jarige arabische ruin die vorige week opeens van de een op de andere dag ernstig kreup was. DA erbij gehaald en diagnose hoefbevangen, meteen rontgenfoto’s gemaakt en gelukkig, alles zag er keurig uit. Dus pijnstillers en ontstekingsremmers. Van de wei af, in een zandpaddock met hooi, geen ander voer meer.
Een dag later had hij alweer praatjes voor 10 en liep dravend door de paddock.
Pijnstillers gestopt en ontstekingsremmers gehalveerd. Nu staat er een wilde hengst in de paddock, hij scheurt van links naar rechts, loopt piafferend mee als ik ga wandelen, dus wat nu?
Wat zijn de risico’s van draven?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:56

Als de foto's er goed uitzien, en paard heeft geen pijn, dan denk ik dat draven geen kwaad kan. Toen ik 25 jaar geleden een bevangen pony had, adviseerde de DA om hem zo snel mogelijk aan het werk te zetten om kilo's te verliezen.

In jouw geval zou ik ook twijfelen aan de diagnose, zo'n snel herstel, kan evengoed een verstapping geweest zijn mss? DA gooien het nogal snel op hoef- of spierbevangenheid. Anderzijds kan ie natuurlijk spierbevangen worden van teveel rondrennen, is ook niet de bedoeling. Kalmeert ie niet met een vriendje erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:42

Ik kom hier ook even een vraag stellen als dat mag. Ik heb altijd geleerd dat een opgezette manenkam hoefbevangenheid betekent.

Heb hier een 30 jarige pony met cushing, waarvan de manenkam opeens opgezet is. Geen veranderingen wbt voer of weide.
Ze is eerder al een paar keer licht bevangen geweest.
Ze lijkt verder nergens last van te hebben.
Ze staat op zand en krijgt 2 scheppen seniores priores per dag, verder onbeperkt schraal hooi, zowel buiten als op stal.

Waar komt de opgezette manenkam dan weg? Maak ik me druk om niks?
Ze is absoluut niet dik, ribben zichtbaar.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:52

@ joelledrs: Niet elke kreupelheid is HB inderdaad, kan goed iets anders zijn geweest, hoewel ik ook wel heb meegemaakt dat Hb in een paar weken weer helemaal verdwenen was en nooit meer is teruggekomen.
Is hij te dik, harde manenkam bv, vetophopingen enz.? billen, schouders, ribben.

Je zou hem rustige beweging aan de longe kunnen geven, kan hij z'n energie een beetje kwijt, want dat heen en weer gesjees is voor geen enkel paard goed, ook als ze gezond zijn.
En arabieren lopen gewoon door als ze opgewonden zijn, spreek uit ervaring, heb ze al meer dan 20 jaar :D

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:57

assebassie schreef:
@ joelledrs: Niet elke kreupelheid is HB inderdaad, kan goed iets anders zijn geweest, hoewel ik ook wel heb meegemaakt dat Hb in een paar weken weer helemaal verdwenen was en nooit meer is teruggekomen.
Is hij te dik, harde manenkam bv, vetophopingen enz.? billen, schouders, ribben.

Je zou hem rustige beweging aan de longe kunnen geven, kan hij z'n energie een beetje kwijt, want dat heen en weer gesjees is voor geen enkel paard goed, ook als ze gezond zijn.
En arabieren lopen gewoon door als ze opgewonden zijn, spreek uit ervaring, heb ze al meer dan 20 jaar :D

Nee, hij is eerder schraal dan dik. De hele winter moeite gedaan om hem op gewocht te krijgen. Mijn fout is geweest dat ik hem met het op de wei zetten, niet geminderd heb in krachtvoer. Stom en dom van mij
Ik heb een arabisch volbloeden fokkerij gehad met mijn ex, dus ook al 15 jaar ervaring met de energie, maar nooit hoefbevangen gehad. Bij geen een van zijn ouders ooms en tantes.
Hij was duidelijk hoefbevangen, zeer warme hoeven, niet willen lopen, zijn voorbenen typisch neerzetten, zoals alle plaatjes ook laten zien.
Ik heb de dierenarts nog maar eens gebeld en ik ga hem deze week een beetje rijden. Vooral stap en een klein drafje.
Zijn uitleg zoals ik het beschreep; de lamellen in de hoefwand zijn beschadigd door de ontsteking. Bij beweging krijg je weer kleine ontstekingen en irritaties, dus hij blijft op een minimale dosis metacam.
Zeer rustig rijden, puur om hem zijn gemak te laten houden en goed in de gaten blijven houden.
Wat ik ga doen: om de dag 20-30 minuten “rijden”. Waarvan 75% stap en vooral gymnastiek, zodta hij in zijn hoofd het gevoel heeft dat hij even gewerkt heeft.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:19

bcd94 schreef:
LinSa schreef:

Mijn pony krijgt nu al 8 dagen 2 zakjes per dag, het ging iets beter maar helaas nadat de smid geweest is weer slechter.

Hopelijk knapt je pony snel weer op, zou ze niet nog wat pijnstillers nodig hebben voor die terug val?

Ik bouwde eerst af in stapjes van een half zakje, maar dat ging echt te snel. Vandaar dat ze nog een week of twee een heel klein beetje kreeg. Nu is ze volledig van de pijnstilling af en het gaat goed!
Vandaag weer bekapt, hoefsmid is ook tevreden. Ze moet alleen echt nodig gewicht kwijt, maar ik zie dat gewoon niet gebeuren. Ze krijgt echt het minimale aan eten, dat kan gewoon niet minder. Beweging is nu uiteraard nul, dat kan wel opgebouwd worden maar ik heb geen tijd om haar 5 keer per week intensief te trainen bijvoorbeeld. Ik heb nog meer pony's staan. Erg lastig dit.

joelledsr, wat fijn dat hij zo snel weer op lijkt te knappen! Hopelijk blijft het goed gaan.

Amy, een opgezette manenkam betekend niet meteen dat er sprake is van hoefbevangenheid. Mijn pony's zijn erg gevoelig voor suikers en hebben bij elke kleine verandering in voer een hardere manenkam. Dat wisselt echt per dag. Als ik jouw rantsoen zo lees, krijgt jouw pony niet veel suikers binnen. Hoewel mijn pony ook bevangen is geworden op schraal hooi en seniores priores. Is het een optie om de seniores priores tijdelijk te schrappen van het menu? Mocht de hanenkam dan weer zacht worden weet je dat het daaraan ligt.

juudii5, mijn shetlander heeft dus precies hetzelfde. Ik denk niet dat er meer gedaan kan worden dan suikers vermijden en veel beweging. En dan met name duurtraining, dus lange afstanden op een laag tempo. Bij voorkeur zo'n 5 keer per week minimaal een half uur.

hwn, voor zover ik weet is hoefbevangenheid niet iets wat weer volledig verdwijnt, zeker niet zo snel na de acute fase. Mijn pony is ook maar een paar dagen echt slecht geweest en liep na 3 weken weer redelijk zuiver. Toch zei de hoefsmid vandaag dat ze chronisch bevangen is. Schade zit er nu eenmaal.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:47

@LinSa, van mij is de smid geweest zo'n 2 weken na het begin van de hb, en hij zag niets aan haar hoeven of witte lijn, dus dat was ook al fijn nieuws. Heeft toen ook bij het bekappen de hele tijd probleemloos op het harde gestaan.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:11

hwn, Dat klinkt gelukkig positief!

Hier een dikke vette dip. Ze liep 99% rad zonder de Bute. Gisteren is ze weer bekapt en nu strompelt ze weer rond. Dat breekt echt mijn hart |( Mijn Bute was op dus de dierenarts gevraagd om weer wat nieuw neer te leggen om deze dagen door te komen. Het is dat bekappen zo nodig is tijdens de bevangenheid, maar anders..
Hoefsmid was wel tevreden over de hoeven. Ze heeft geen acute bevangenheid meer, wel chronisch uiteraard.

Ondanks het strenge dieet waar ze op staat, is ze echt baggervet. Er moet iets gebeuren maar ik zit een beetje met de handen in het haar. Ik dacht weer op te kunnen gaan bouwen in beweging, maar nu zijn we voorlopig weer terug bij af. Om moedeloos van te worden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:14

Hier gaan standaard de hoefschoenen aan na het bekappen. Misschien een idee?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:30

Ik heb helaas geen hoefschoenen. :(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:39

Als je ze vaker nodig heb misschien toch een idee om ze aan te schaffen. Roos was er altijd heel blij mee. En heb veel klanten met blije bevangen pony's op schoenen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:53

Tot nu toe heb ik ze nog niet nodig gehad. Ze liep juist weer helemaal goed.

Mag ik jou een pb sturen over hoefschoenen?