Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rainer schreef:Ik heb hetzelfde 'probleem' met mijn paard. Als je de wand iets langer laat dan de zool is het logisch dat hij minder gevoelig loopt, het is immers een beetje hetzelfde idee als ijzers, er is minder druk op de gevoelige zoollederhuid. Echter als je paard op de wand loopt blijft er een verhoogde druk op de wand staan waardoor de lamellen niet goed vast kunnen gaan groeien. Je moet dus inderdaad ervoor zorgen dat de wand qua hoogte gelijk is aan de zool. Ja het paard kan dan wel in eerste instantie gevoeliger lopen, maar je kan dit dan imo beter oplossen hoefschoenen in plaats van dat je de probleem bewust in stand houdt omdat je de gevoeligheid wil voorkomen. Tenzij je paard natuurlijk stokkreupel loopt, maar ik denk dat het dan sowieso verstandig is om het met een professional aan te pakken. Ik vijl eerst de wand gelijk tot de zool en doe dan rondom een bescheiden mustang roll en op de teen wat meer. Doe dit nu tijdelijk ook eventjes elke week. Ik zie overigens niet perse de link tussen het scheuren/brokkelen en de brede witte lijn. Brokkelhoeven is imo altijd een te lange hoefwand, los van hoe de witte lijn er uit ziet. Maar ik kan er naast zitten, ben nooit uitgeleerd![]()
Maar goed. Dat is de theorie. In de praktijk blijkt het hier in het voorjaar op het gras een beetje vijlen met de kraan open zeg maar... Waarschijnlijk lichte vorm van (subklinisch) bevangenheid. Ik maak me er niet te druk om want weet dat het wel weer goed komt en van het gras houden is geen optie hier op stal. Dan maar even een paar weken schoenen aan als ik weet dat we over een bodem gaan rijden met steentjes/wortels. Ik weet niet hoe jouw management er uit ziet maar dat kan wellicht dus ook meespelen.
Rainer schreef:Dat is fijn, een goed managment scheelt een hoop. Persoonlijk zou ik de steunsels niet laten overgroeien. Ik heb altijd geleerd dat steunsels niet zijn om te dragen en juist voor gevoeligheid kunnen zorgen. Dit is interessante blog daarover: https://www.hoofwear.com/blog/post/steunsels/ . Geen ervaring dus... Verder blijf ik van de zool af en snijd ik de straal minimaal bij om rotstraal te voorkomen (losse flapjes en middelste groeve goed open houden), maar ik denk zomaar dat jij dat nu ook zo doet. Ben inderdaad wel benieuwd of er hier mensen zijn die wel bewust de steunsels laten groeien.
Geryon schreef:Ninx, hoe zijn zijn hielen? Als die laag gehouden worden, wellicht proberen om iets meer hiel te laten staan. Wel goed de kwartieren gelijk aan de zool houden.
Als je naar mijn berichten in dit topic kijkt, kan je wat berichten zien over hielen.
JackieT schreef:Wat zouden jullie hier aan doen?
Vind deze hoef er best vreemd uit zien in vergelijking met de andere hoeven (waar ik stom genoeg geen foto van heb gemaakt).
Ze kwam op ijzers bij mij, die zijn er nu ongeveer 3 maanden af. Is in overleg met de hoefsmid gegaan. 3 weken terug is hij weer geweest.
Ze is ook erg gevoelig op steentjes, zou ik hier nog wat voor kunnen doen?
[ [url=m/0nFe78.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/art5nv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maartje1990 schreef:JackieT schreef:Wat zouden jullie hier aan doen?
Vind deze hoef er best vreemd uit zien in vergelijking met de andere hoeven (waar ik stom genoeg geen foto van heb gemaakt).
Ze kwam op ijzers bij mij, die zijn er nu ongeveer 3 maanden af. Is in overleg met de hoefsmid gegaan. 3 weken terug is hij weer geweest.
Ze is ook erg gevoelig op steentjes, zou ik hier nog wat voor kunnen doen?
[ [url=m/0nFe78.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/art5nv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beetje platte zool lijkt. Steekt daarnaast de straal uit tov hoefwand? Sommige paarden lopen net iets lekkerder met een paar mm meer hoefwand. Loopt ze enkel gevoelig pp steentjes? Of ook gewoon ol de verharde weg?
Sintara schreef:Je smid zou dit echt beter moeten kunnen. Je kunt zien dat de zijdes van de hoeven links/rechts niet even lang zijn.
Dat zie je ook aan de straal van de hoeven, deze zien er nu scheef uit, met aan een kant een bredere gleuf. De kant waar deze heen wijst en een diepere gleuf heeft is over het algemeen de langere kant.
Ook te zien aan de hielen, deze zijn ook niet aan beide zijdes van dezelfde hoef even lang.
DubbelFun schreef:Dat een paard met Metacam beter loopt is logisch, je haalt de pijn weg. Maar niet de oorzaak !!
Ik vind de hielen erg kort en als de ballen van de voet de grond raken kan dit idd gevoeligheid veroorzaken.
Overigens is HB vaak duidelijker als het paard op het zachte loopt (meer druk op de hoefzool), terwijl bij kreupelen op het harde zou ik eerder aan een peesprobleem denken.
DubbelFun schreef:Dat een paard met Metacam beter loopt is logisch, je haalt de pijn weg. Maar niet de oorzaak !!
Ik vind de hielen erg kort en als de ballen van de voet de grond raken kan dit idd gevoeligheid veroorzaken.
Overigens is HB vaak duidelijker als het paard op het zachte loopt (meer druk op de hoefzool), terwijl bij kreupelen op het harde zou ik eerder aan een peesprobleem denken.