[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whitneyvdw

Berichten: 1547
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: rijnsaterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:06

hoi allemaal ik wil iedereen van dit topic sterkte wensen met hun paard,het lijkt me vreselijk om zo machteloos te staan,mijn merrie had begin mei,er tegen aan gestaan,ze was 3dagen licht stijf,ik heb er meteen van het land gehouden,en eind juni had ik haar een uurtje op het land,en verder op de padock.gelukkig gaat het nog goed,maar ik ben me ervan bewust,dat mijn paardje veel mazzel heeft,ik leef erg met de mensen mee,die een ziek paard hebben,je bent erg voorzichtig en dat geeft veel spanning mee.als je paard het echt heeft,ik wil iedereen zeggen,doe alles op je eigen gevoel,jullie kennen je eigen paard het beste,ook al is de weidegang beperkt.het is altijd beter om voorzichtig te ziijn,als dat ze zere benen hebben.en trek je van stalgenoten niks aan.jullie doen alles om jullie paarden weer gezond te worden.ik heb meegelezen,en heb veel aan jullie tips gehad.verder hoop ik dat jullie paardjes gauw beter worden.groetjes heidi

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:11

[VN] Hunter Douglas Zan Tropez overleden aan zware koliekaanval
als je dit leest, schrik ik wel. Deze 6 jarige topper op stal bij Bartels is hoefbevangen geraakt en overleden aan koliek door te jong hooi; slechts 3 weken gedroogd, ipv de voorgeschreven 6 tot 8 weken. BLijkbaar zijn zijn darmen zo aangetast dat hij hoefbevangen geraakt is en koliek heeft gekregen.

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:27

Wendy15 schreef:
Oh is dat zo? Ik hou het momenteel niet zo bij, omdat ik hem voorlopig toch niet op het gras doe. Hij krijgt elke dag een paar plukjes uit de hand of mag even een paar hapjes nemen na het wandelen, gewoon voor het idee, maar meer ook nog niet :n
Alleen dat gezeur elke keer en iedereen die zich er tegenaan loopt te bemoeien steeds. Dit was gewoon ff de druppel, ben het zoooo zat!

Kan ik me heel goed voorstellen. Zo vecht ik al bijna 17 jaar. Elk jaar weer vind ik geregeld kuilresten, elk jaar weer is in de winter het hooi bijna op en wordt er verteld dat mijn paarden kuil moeten gaan eten, NEE zeg ik dan WEER, en WEER zou ik dan uit willen leggen dat mijn Fjordenman door HUN weidebeheer zo vaak hoefbevangen is geweest, en dat ZIJ de veeartsrekening van 3 jr geleden maar eens aan mij moeten vergoeden (400 euro aan pijnstillers). Maar ja....... ik hou me in, en sta er op een heerlijk plekje, en heb in de jaren steeds meer mijn eigen ding kunnen doen.
Zo is nu het hooi van vorig jaar op.... en kwamen ze inderdaad ook met hooi van dit jaar aanzetten (wel lang genoeg gelegen). Gelukkig week ik het al ivm hoestende merrie, en dan niet een paar uurtjes maar 24 uur, maar ik hou mijn hart vast.

whitneyvdw

Berichten: 1547
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: rijnsaterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:28

hoi janouk.ik heb het ook gelezen,en was er ook van geschrokken,bij ons ligt het hooi tot drie maanden voor we het gebruiken.mijn pensionhouder heeft het van eigen land,en waarschuwt ons er ook voor,wij staan met een heel klein koppeltje,en mijn merrie heeft er begin mei ook tegen aan gestaan.gelukkig dat ze nu weer een uurtje op het gras kan,en de rest op de padock,ik hoop volgend jaar er weer een middagje erop te zetten.maar ben nu nog heel voorzichtig,ik heb jouw verhaal over image gevolgd,en was er erg van onder de indruk,ik ben blij dat het weer super met haar gaat,ik keek net op de site,wat heb je een prachtige haflinger,en wat leuk dat je alzover met haar ben.ik wens je veel succes met je paardjes,en voor de anderen veel beterschap voor hun paard.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:33

Ik zou idd ook hooi vers van het land (dus nog niet gelegen) moeten gaan geven, ben toen zelf achter hooi van vorig jaar aangegaan. Maar dat is nu zo goed als op, ben aan het laatste pak bezig. Inmiddels ligt dat andere hooi wel 6 weken, maar ik durf het niet goed te geven :n (het hooi week ik ongeveer een half uurtje tot een uur)
Ben nu dus op zoek naar wat anders, heb al een advertentie geplaatst, maar nog niks gevonden :n
Komt bij dat ik vanmorgen hoorde dat de hoefsmid zijn enkel heeft gebroken en ik dus niet weet wanneer die weer bij mijn pony kan komen.
Al met al heb ik er weer ff flink buikpijn van :\
Overigens staat mijn pony verder ook op een prachtige plek :j Hebben het daar beide naar ons zin. Alleen nu is het gewoon allemaal even erg moeilijk.

whitneyvdw

Berichten: 1547
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: rijnsaterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:38

hoi wendy alereerst sterkte met je pony,ik hoop dat je gauw nog wat overjarig hooi kan vinden,en ik hoop dat je gauw een smid kan vinden,die je kan helpen.ik hoop dat je paardje weer gauw opknapt.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:42

Gaat best aardig met de pony momenteel hoor :j
Hij loopt weer lekker bokkesprongen te maken en we zijn het wandelen weer wat aan het opbouwen, inmiddels weer 20 minuten :) Maar wil natuurlijk wel alles onder controle houden zodat hij niet een terugval krijgt.
Alleen z'n voorhoefjes blijven toch heel licht iets warmer dan achter. Maar ik voel geen pulsatie. Is dat iets om me zorgen over te maken, of heeft dat gewoon iets meer tijd nodig om helemaal weg te trekken? Het wisselt trouwens ook wel een beetje, van de week was links een beetje warm en rechts gewoon koel. En later was rechts ook weer ietsjes warm en links weer wat koeler. Overdag is het zowiezo moeilijk te voelen, dan voel ik eigk geen verschil, dan is achter ook wat warmer door het zonnetje wat er opstaat ofzo. Probeer nu vooral 's avonds rond een uurtje of 10/half 11 te voelen.

Letizia

Berichten: 12160
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:01

janouk schreef:
[VN] Hunter Douglas Zan Tropez overleden aan zware koliekaanval
als je dit leest, schrik ik wel. Deze 6 jarige topper op stal bij Bartels is hoefbevangen geraakt en overleden aan koliek door te jong hooi; slechts 3 weken gedroogd, ipv de voorgeschreven 6 tot 8 weken. BLijkbaar zijn zijn darmen zo aangetast dat hij hoefbevangen geraakt is en koliek heeft gekregen.

Ik had dit ook gelezen en was best geschrokken, toen ons hooi nog lag te drogen werd er geregeld een pluk in de wei gelegd voor de paarden... Geen enkel paard had ergens last van, behalve die van mij :\

Verder niks ten nadelen over mijn stal, ze doen echt alles wat ik zeg en lopen nooit te zeuren, ze houden oprecht van mijn paard en willen niks liever dan dat ze opknapt. Toen ik van de kliniek terug kwam MET paard stond de staleigenaar bijna te huilen van blijdschap, hij is eerst mij om de hals gevlogen en toen paard :+:

Verder kan ik redelijk goed nieuws melden, ik vond Dar aanzienlijk beter er bij staan dan gisteren, ik denk toch dat we te enthosiast zijn geweest met wandelen, dat laten we nu dan ook voorlopig even achter wegen, ze kan naar mijn idee beter haar eigen tempo bepalen.
Al met al ben ik vandaag redelijk opgelucht thuis gekomen :)

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:02

Dat is heel fijn Letizia!! Dat je zo gesteund wordt! :j
Wel fijn dat er alweer vooruitgang is :)

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:26

@letizia
beter nieuws gelukkig. Ik heb ook, tegen het advies van Van Nassau in, Image de eerste maanden lekker haar beweging zelf uit laten zoeken. ze stond de hele dag in de paddock met onze Haflinger. Ik had op verschillende plaatsen bulten hooi gelegd, zodat ze licht werd geprikkeld om zich te verplaatsen.
Ik ben pas maanden later weer aan de slag gegaan met wandelen, etc. Pas toen ik zelf het gevoel had, dat het weer kon. Waarschijnlijk had het veel eerder gekund hoor. Maar ik durfde het zelf niet aan nog.

Letizia

Berichten: 12160
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:32

Ik denk dat ik het ook zo ga doen Janouk :j
Tuurlijk is voor de artrose beweging beter, maar ik denk dat ze beter zelf die beweging kan gaan bepalen, dan dat wij dat voor haar gaan doen, haar paddock is ong 5 meter breed en iets van 8 meter diep, dus ze heeft wel de ruimte om te wandelen en doen dat ook, ze is best wel een kijker, dus aan de achterkant kan ze evt schuilen voor regen onder de bomen en kijken naar de boer die op z'n land bezig is, ook staat haar water van achteren, van voren staan haar vriendjes en haar hoor, eind van de middag is daar schaduw en ze vind het wel best om een beetje heen en weer te keutelen. Een paar stalgenootjes met een paard waar zij het goed mee kan vinden, zetten hun paarden geregeld in de bak naast haar paddock, zodat ze lekker kunnen kriebelen samen, maar dat ze niet opgejaagd kan worden (ze is vrij onderdanig) :) Ik denk dat dat voorlopig wel even voldoende is, als de bak goed genoeg ligt, kan ze daar ook een poosje in keutelen, alleen groeit er veel groen langs de bak, maar m'n tante heeft bij haar nieuwe pony een graasmasker gekregen die ze niet gebruikt, dus zal eens vragen of ik die in bruikleen mag :Y)

sparxx
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:34

Hallo allemaal!

Allereerst mijn complinenten voor dit fantastische topic!
Wat ontzettend veel info waar ik veel mee kan.
Ook ik heb 2 shetjes met hoefbevangenheid.
1 heeft het 1 keer gehad en daarna nooit meer verschijnselen vertoond. De ander heeft het chronisch, keer op keer weer. Ik let overal op maar toch is het soms weer raak. Momenteel gaat et fantastisch met ze. Ze bokken en vliegen door de wei :) alleen zit ik met een klein probleem.
Ik weet dat er heeeel veel pagina's op dit forum zijn alleen weet ik niet waar ik mijn antwoord moet zoeken.
Ik heb zelf een erg goede hoefsmid (jacco van doorn) alleen is hij momenteel met vakantie; wanneer hij terugkomt ga ik net weg, dan zouden er 5 weken voorbij zijn gegaan.
Het is nog niet nodig maar graag wil ik mijn pony's laten bekappen zodat ik me niet druk hoef te maken op vakantie.

Weet iemand een goede hoefsmid in de omgeving haaksbergen/enschede die ervaring heeft met hoefbevangen hoeven/pony's? en die nog (nieuwe) klanten aanneemt?

Indien iemand het weet zou diegene mij dan het nummer kunnen pben?
Of als het antwoord al ergens op dit forum staat kunnen verwijzen naar de pagina?

Alvast heel erg bedankt...

Nog iets anders: zelf gebruik ik nu een tijdje Hippo-Ex-Laminitis (poeder) opzich best aardig spul, heb het idee dat het wel wat wil helpen. Ook gebruik ik gedroogd paardebloem kruid en brandnetel voor reiniging..
Hebben meer mensen hier (goede of slechte) ervaringen mee?

Ik wens iedereen veel sterkte toe die een hoefbevangen paard heeft...

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:09

Hallo lieve mensen!

Even aandacht voor het volgende: zoals je onderaan de pagina kunt zien, hebben we bijna de grens van 500 pagina's bereikt en dat betekent dat dit topic gesloten zal gaan worden. Nu heb ik in overleg met 'onze' mod ThePast03 al overlegd dat we ons onderwerp in deel 2 gaan voortzetten zodat we daar weer verder kunnen praten en elkaar kunnen helpen.
Om de informatie uit het eerste topic niet verloren te laten gaan, heb ik op basis van het voorwoord van Wilawander ( pagina 1 van dit topic) een (deels) nieuw voorwoord geschreven voor Deel 2 zodat nieuwe bezoekers meteen volop algemene informatie hebben.
Ik zou aan de vaste schrijvers van ons topic willen vragen of zij dit nieuwe voorwoord vóór plaatsing willen lezen ( ik stuur het je dan per pb toe) en waar nodig zouden willen corrigeren en/of aanvullen. Méér mensen weten meer dan ik in m'n uppie!

Sturen jullie me even een PB als je het artikel wilt ontvangen, dan krijg je per kerende post het document toegezonden. Het is wel veel leeswerk en misschien is het 't handigst als je me in je pb je "gewone" email adres geeft want ik ben niet zeker of de bokt pb's zulke lange documenten aan kunnen!
Als alles in orde bevonden is, stuur ik het document naar ThePast03 zodat die voor ons het huidige topic kan sluiten en het nieuwe 'Centraal Topic hoefbevangenheid deel 2' voor ons kan openen!

Een TEM van deze post gaat ook aan ThePast03 ter informatie!

Letizia

Berichten: 12160
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:26

Goed werk JP :j
Tevens mijn complimenten naar jullie grote kennis!!

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:30

Inderdaad goed werk :D Je haalt hier veel informatie vandaan!

Overigens met Meike wil het nog niet zo opschieten loopt nog steeds niet lekker!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:38

sparxx schreef:
Hallo allemaal!

Weet iemand een goede hoefsmid in de omgeving haaksbergen/enschede die ervaring heeft met hoefbevangen hoeven/pony's? en die nog (nieuwe) klanten aanneemt?

Indien iemand het weet zou diegene mij dan het nummer kunnen pben?
Of als het antwoord al ergens op dit forum staat kunnen verwijzen naar de pagina?


In jouw omgeving werkt Raymond Aarse uit Duitsland, een hoefsmid van de Hoofcare-groep van Van Nassau. Je kunt hem via email bereiken op: r.aarse@hoofcare.nl
Ik kan je per pb zijn mobiele nummer en vaste telefoonnummer geven als je wilt!

sparxx
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:41

heel graag, ik heb inmiddels ook al een andere gevonden alleen als die vol zit kan ik altijd raymond bellen!

Alvast hartstikke bedankt!!!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:46

Je hebt een pb!

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:51

Ik heb idd ook heel veel aan dit topic gehad! :j
Fijn als er veel informatie in de openingspost komt. Als je pony net hoefbevangen is dan is het anders toch best moeilijk om zo snel mogelijk uit te zoeken hoe je het het beste kunt aanpakken is mijn ervaring inmiddels :j

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:05

Bedankt voor de medelevende reacties! Echt, mn hart zat in mn keel toen ze aan kwam strompelen.. De dierenarts komt na 15h dus ben benieuwd! Het zou ook best een hoefzweer kunnen zijn, aangezien het alleen rechtsvoor is... Nog even afwachten maar!!

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:07

Ik hoop voor je dat het idd een hoefzweer is :(:)
Hoopte dat bij mijn pony in het begin ook, aangezien die ook op 1 been kreupel was, maar helaas toch bevangen geraakt ;(

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:22

Volgens mij wil Bandiet wel weer graag werken...
Elke keer als ik een of meerdere dagen niet met hem heb gewandeld is het de volgende dag mis... stijgeren, wegrennen etc...
Gister ook weer: zaterdag geen tijd gehad, dus is hij alleen los geweest met zijn vriend in de paddock, gister had ik meteen een pony die ging rennen en bokken...
Dus vandaag de hengstenketting er maar weer aan, en kijken hoe hij nu is, want vorige week zondag ging hij ook alleen maar stijgeren, en de rest van de week was hij wél braaf. Hij loopt verder gewoon goed, ik geloof niet dat hij pijn heeft.

whiehiej
Berichten: 241
Geregistreerd: 17-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:26

hoi allemaal,

Vandaag is de hoefsmid bij mijn pony geweest en die constateerde een verbreede witte rand wat naar hoefbevangenheid wijst, ik heb haar meteen op de paddock gezet, denken jullie dat het nodig is dat de dierenarts komt? ze heeft verder geen symptomen...

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:27

Kan goed zijn dat je pony zo doet omdat ie z'n energie niet kwijt kan :j Maar dat wil niet meteen zeggen dat ie helemaal ok is. Mijn pony vind het ook leuk om te gaan wandelen en loopt ook bokkesprongen te maken, maar helemaal goed is hij nog niet :n Moet er toch voorzichtig mee zijn dat ik hem niet teveel laat doen, ondanks dat ie zelf wel wil..

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:28

nee, maar hoe weet ik of hij goed is...
De DA heeft hem weer voor goed verklaart ik kon gaan opbouwen... maarja vind het zo moeilijk, wanneer zal ik langer wandelen, wanneer op het harde, wanneer erop...
als ze naar binnen of naar buiten gaan draaft hij ook over het harde, zie niks verkeerd aan zijn lopen