[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:05

Oei Daphne, wat is dit nou weer, kan me je zorgen goed voorstellen, hoop dat ze snel weer opknapt, veel sterkte!!!

Lotus83

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:17

Veel beterschap..

Mijn merrie is nu 14 dagen van de bute af.. gaat goed.. kort draaien op het verharde stuk in de paddock is nog moeilijk (doet ze zelf) maar verder loopt ze goed in stap. Draven nog niet geprobeerd.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:28

Oh gedver, wat een zorgenpaardje zo hè!
Die van mij staat nu ruim een week met vocht in zijn achterbenen. DA erbij gehad maar die maakte zich geen zorgen, waarschijnlijk overbelasting. Stond wat lang op zijn achterhoeven en dat in combi met een losgetrokken dus wat zwaardere bak... de hoefsmid laten komen en daardoor loopt hij alweer dagen gevoelig. Hij mag van mij al niks van zijn zool afhalen maar hij blijft blootsvoets über gevoelig.
Nu duimen dat het vocht hopelijk snel weer wegtrekt en er geen blijvende schade achter blijft...

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:52

Haar hartslag ligt ook ruim op 60 slagen per minuut

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:04

Wat een narigheid, hoe is ze de nacht doorgekomen?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:01

Ze is nog hetzelfde als toen ik vannacht weg ging. Gister avond was de temp weer naar 38.7 dus da weer gebeld moest een antibiotica kuur halen. Temp is nu 38.4 en eet een beetje

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:54

Ik ga me ook melden, sinds weekend pony niet lekker op zn blote voeten. Met zijn hoefschoenen gaat het goed. Gisteravond was de veearts op stal en omdat het niet lekker voelde toch maar even laten kijken.

Lichte pulsatie in zn voorhoeven, warm en inderdaad op zn blote voeten niet goed.

Oordeel; beginnende bevangenheid...
Direct gaan koelen, bijna 45 minuten in bakken koud water gezet. Uiteraard direct van het gras. Geluk met dikke rubberen matten in zijn stal dus daar voelt het fijn voor hem.

Maar nu? Hij staat komende paar dagen op metacam.

Ik ga sowieso vanavond paar matten eruit halen en daar zand in scheppen zodat hij ten alle tijden daar kan staan om te koelen maar dat hij niet perse als ie wil liggen in het natte zand moet liggen.

Daarnaast blijf ik paar keer per dag koelen met water in bakken zodat hij echt tot zijn kogel in het water staat.

Maar verder wat kan ik geven of doen om hem te ondersteunen?

Maandag komt de smid en gaat er silicone onder met plakbeslag om te verlichten.

Qua voer kreeg hij al niets bijzonders, hooi en vitaminebrok met klein beetje vitalbix nutrimash en magnesium(zonder de mash eet ie zijn magnesium niet vandaar deze keus destijds)

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:11

Vorige week is mistral onderzocht.. maagscopie geen zweren te zien. Nu is het duidelijk wel gaande, ze staat aan de anti biotica ulcergold en novacam nu

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:48

@ Daphene: bij verdenking van maagzweren beter ophouden met alle medicatie (en antibiotica én Novacam - niet erg veel 'onschuldiger' dan Buut- is veel voor lijf ) supplementen, ontgifters, etc .. denk dat Mistral nu wel erg veel van van alles krijgt eigenlijk waardoor haar organen sowieso overbelast raken/geraakt zijn .. alles wat erin gestopt wordt moet ook verwerkt worden en het willen helpen door ontgiften kan dan juist averechts werken.
Nu eerst zorgen voor goed en voldoende opname ruwvoer en/of bv. Seniores Priores, Lucerne mix of andere goede ruwvoer vervangers voor maagvulling en Omeprazol kuur ( zie eerdere reacties ) om maag te vullen, tot rust te laten komen en te kunnen laten herstellen.
Mocht ze verbeteren dan zou je als aanvulling probiotica kunnen gaan geven om darmflora te herstellen, want ook de darmen krijgen hier een tik van mee.

Nb. zou nu zeker niet de stress aandoen van opnieuw scopie, mochten het maagzweren zijn dan is resultaat van Omeprazol snel te zien .. mits andere zaken stopgezet worden. Ter ondersteuning zou Maagsupport van de Paardendrogist gegeven kunnen worden, maar de maagzuurremmer Omeprazol lijkt me nu echt eerst nodig

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:57

@ Dieseltje : ik persoonlijk zou niet voor plakbeslag en siliconen opvulling kiezen ( zie eerdere opmerkingen hierover), zéker niet als je dier het goed doet op de hoefschoenen .. deze aan doen indien nodig en blootvoets op momenten dat het mogelijk is.
Je doet al wat je kunt op dit moment, voor de rest is het nu vooral een kwestie van afwachten en het, al observerend !, de tijd gunnen.

Wel zou je, to be sure, Maagsupport van de Paardendrogist kunnen gaan geven om maag te beschermen tegen invloed pijnstilling .. ik en velen hier met mij hebben daar goede ervaringen mee.
Zal niet in alle gevallen maagzweren/problemen kunnen voorkomen, maar het is meer dan het proberen waard!

Sterkte & succes!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:58

Wanderers schreef:
@ Daphene: bij verdenking van maagzweren beter ophouden met alle medicatie (en antibiotica én Novacam - niet erg veel 'onschuldiger' dan Buut- is veel voor lijf ) supplementen, ontgifters, etc .. denk dat Mistral nu wel erg veel van van alles krijgt eigenlijk waardoor haar organen sowieso overbelast raken/geraakt zijn .. alles wat erin gestopt wordt moet ook verwerkt worden en het willen helpen door ontgiften kan dan juist averechts werken.
Nu eerst zorgen voor goed en voldoende opname ruwvoer en/of bv. Seniores Priores, Lucerne mix of andere goede ruwvoer vervangers voor maagvulling en Omeprazol kuur ( zie eerdere reacties ) om maag te vullen, tot rust te laten komen en te kunnen laten herstellen.
Mocht ze verbeteren dan zou je als aanvulling probiotica kunnen gaan geven om darmflora te herstellen, want ook de darmen krijgen hier een tik van mee.

Nb. zou nu zeker niet de stress aandoen van opnieuw scopie, mochten het maagzweren zijn dan is resultaat van Omeprazol snel te zien .. mits andere zaken stopgezet worden. Ter ondersteuning zou Maagsupport van de Paardendrogist gegeven kunnen worden, maar de maagzuurremmer Omeprazol lijkt me nu echt eerst nodig

Bedankt voor je reactie, ze krijgt de ulcer gold nu.
Ze is onderzocht naar aanleiding van tips hier gelukkig gewoon aan huis. Ze borrelde vreselijk en gaapte veel dus ik vond het nodig. Heb zelf ook besloten dat er niet nog een keer moet worden gekeken we zien het snel genoeg met de medicijnen. ( geloof me ik heb te veel ervaring met maagzweren) ze krijgt gewoon haar hooi plus een beetje ander hooi want dat wil ze veel liever eten de novacam krijgt ze nog wel want ze moet ook blijven lopen dit wel in mindere maten en nog 2 dagen. Moet wachten tot de temp echt blijft hangen. De ab is nodig omdat er met sonderen een beetje bloed mee kwam.
Ze kan helaas echt niet tegen luzerne maar zijn druk bezig andere dingen bij elkaar te verzamelen.
Ze gaat al vooruit mest is netjes ze loopt nog steeds en ze is weer super alert. Nu nog weer hooi gaan eten zoals ik dat van haar gewend ben.
Probiotica van NAF heb ik hier altijd. Dat doen we voor alle paarden regelmatig als kuurtje. Vooral na medicijnen.

Ze krijgt ondersteuning voor de lever en podo comp voor de doorbloeding van voeten.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:16

Je zet me toch aan het denken wanderers helaas vandaag vanochtend de novacam al gegeven maar zal het morgen toch maar eens zonder gaan proberen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:21

Hallo allemaal,
Ik ben hier een tijdje niet geweest omdat het erg goed ging met mijn pony. Ze is vorig jr hoefbevangen geworden door ppid.

Nu merk ik de laatste tijd dat haar hoeven iets minder hol aan het worden zijn. Ze is verder (nog) niet gevoelig (ook niet op kiezels, wat ze vorig jr wel was!). Wel was vanmorgen 1 voetje bij de kroonrand wat warmer.

Ik hou alles echt heel goed in de gaten, misschien zelfs te goed. Maak ik mezelf gek? Iets in me zegt misschien moet ik de dosis prascend ophogen? Ze krijgt nu 0,5. Toen ze vorig je geprikt werd in sept (licht hoefbevangen) had ze een waarde van 58 en 8 weken later (met 0,5 prascend) een waarde van 30. Daarna is ze niet meer getest.

Zijn er hier mensen met HB paardjes door cushing? En wanneer is het voor jullie een teken om de medicatie tw verhogen? Of tekenen die zeggen dat er eventueel een HB aan zit te komen.

Ik weet niet wat wijsheid is, verder doet ze het super. Ze loopt rad.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:47

Ligt ze meer? Als ze gelegen heeft, is ze dan daarna een tijdje stijfjes of traag wat dan na een tijdje weer weg is?

Zolang ze rad is zou ik zelf iig dagelijks beweging geven in de vorm van wandelen en voer /weidegang minderen. Dan kun je in de tussentijd uitvogelen of de medicatie omhoog moet. Een plattere zool is een indicatie dat de witte lijn verbreed is, dat kan lang sluimeren maar geeft wel aan dat er ruimte is voor verbetering.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:42

Daphne wat een zorgen weer erbij!
Is Hartog Compact gras niet iets om er bij te geven of is dat te rijk? Vinden ze normaal gesproken erg lekker. Subli Priores erbij geven anders. Super spul wel 12% s+z

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:46

Nandos schreef:
Hallo allemaal,
Ik ben hier een tijdje niet geweest omdat het erg goed ging met mijn pony. Ze is vorig jr hoefbevangen geworden door ppid.

Nu merk ik de laatste tijd dat haar hoeven iets minder hol aan het worden zijn. Ze is verder (nog) niet gevoelig (ook niet op kiezels, wat ze vorig jr wel was!). Wel was vanmorgen 1 voetje bij de kroonrand wat warmer.

Ik hou alles echt heel goed in de gaten, misschien zelfs te goed. Maak ik mezelf gek? Iets in me zegt misschien moet ik de dosis prascend ophogen? Ze krijgt nu 0,5. Toen ze vorig je geprikt werd in sept (licht hoefbevangen) had ze een waarde van 58 en 8 weken later (met 0,5 prascend) een waarde van 30. Daarna is ze niet meer getest.

Zijn er hier mensen met HB paardjes door cushing? En wanneer is het voor jullie een teken om de medicatie tw verhogen? Of tekenen die zeggen dat er eventueel een HB aan zit te komen.

Ik weet niet wat wijsheid is, verder doet ze het super. Ze loopt rad.

Hier helaas ervaring met ppid en Hb
Snap dat je nooit zorgeloos bent meer. Beweging verhogen indien mogelijk en wat minder weidegang to be sure. Miss toch je Da bellen. Het verhaal uitleggen en vragen of je de dosis omhoog moet zetten.
Bij HB moest ik de dosis omhoog zetten, bij jou gelukkig nog niet aan de orde. Sterkte

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:52

Gypsy schreef:
Ligt ze meer? Als ze gelegen heeft, is ze dan daarna een tijdje stijfjes of traag wat dan na een tijdje weer weg is?

Zolang ze rad is zou ik zelf iig dagelijks beweging geven in de vorm van wandelen en voer /weidegang minderen. Dan kun je in de tussentijd uitvogelen of de medicatie omhoog moet. Een plattere zool is een indicatie dat de witte lijn verbreed is, dat kan lang sluimeren maar geeft wel aan dat er ruimte is voor verbetering.

Nee, ze is heel actief. Eigenlijk is ze ook weer “wakkerder” dan ze vorige zomer was, dus ik heb het idee dat de mediatie echt wat doet.

Ze staat niet meer op de wei, heel minimaal ong 20 min per dag om de dag. En we longeren ongeveer 3 x per week en dan 1 keer nog een wandeling. Verder voornamelijk pensioen en poetsen en knuffelen..

Ze is ook niet stijf, door het longeren met longeerhulp wordt ze soepeler. Ik zie haar absoluut nog niet zo lopen als ze vorig jaar in september deed toen ze gediagnostiseerd werd. En dat was echt minimaal, alleen op de kiezels gevoelig en in de bochten klein beetje stijf. Ze ontlastte de hoeven toen ook niet. Dus bij haar zit het echt in minimaal details en dat maakt me ook zeer onzeker.

Bedankt voor je tips, ook jij Lique!

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:48

Mijn hoogdrachtige merrie is over 6 weken uitgeteld. Afgelopen november is ze na het spenen van haar veulen hoefbevangen geraakt. Medicatie gehad en op speciaal beslag gezet. Vanaf het moment dat ze dit beslag kreeg, liep ze weer goed. In maart is ze vervolgens opnieuw bekapt en de ijzers er weer opnieuw onder gelegd. Vorige week dinsdag wederom bekapt en opnieuw op de ijzers gezet. Helaas loopt ze na deze bekapbeurt weer alsof ze acuut hoefbevangen is! Op het zachte gaat het enigszins, op het harde en draaien zijn zeer pijnlijk.
Hebben jullie dit ook meegemaakt? Dat na het bekappen, en dus een standsverandering omdat er best veel van de teen af moest, ze weer niet goed konden lopen? Want ik heb wel het idee dat het hiermee te maken moet hebben en niet dat ze toevallig weer hoefbevangen is na het bekappen.
En nu toch maar van het gras af en op hooi. Alhoewel ze toch haar voedingsstoffen hard nodig heeft voor haar ongeboren veulen....
Wat een ellende!!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:42

@ FroukjeM : standsverandering kan inderdaad van invloed zijn bij zowel actieve/acute als chronische HB, Velen vertonen bij de minste geringste verandering al een reactie, bij grote(re) veranderingen zal reactie en ernst hiervan ook groter kunnen zijn.

Mocht het goed gaan en komen met je merrie dan zou ik je willen aanraden om iig. kortere periodes tussen de bekap beurten aan te houden om zo oa. te grote standsveranderingen te voorkomen.
En o ja, even een advies voor het geval dat je dat mocht overwegen of geadviseerd wordt: ga nu vooral géén merriebrok oid. geven, is olie op het HB-vuur gooien.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:49

Heeft die van mij ook gehad Froukje, ze heeft toen weer een paar weken heel slecht gelopen, ik dacht echt dat het weer opnieuw begon. Kan dus goed van de standaanpassing komen. Wel
Extra lastig bij jou omdat ze drachtig is

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:55

Wanderers schreef:
@ FroukjeM : standsverandering kan inderdaad van invloed zijn bij zowel actieve/acute als chronische HB, Velen vertonen bij de minste geringste verandering al een reactie, bij grote(re) veranderingen zal reactie en ernst hiervan ook groter kunnen zijn.

Mocht het goed gaan en komen met je merrie dan zou ik je willen aanraden om iig. kortere periodes tussen de bekap beurten aan te houden om zo oa. te grote standsveranderingen te voorkomen.
En o ja, even een advies voor het geval dat je dat mocht overwegen of geadviseerd wordt: ga nu vooral géén merriebrok oid. geven, is olie op het HB-vuur gooien.

@ Wanderers, die standsverandering heeft waarschijnlijk voor deze reactie gezorgd. Maar dat zou betekenen dat dit ook weer "vanzelf" overgaat bij het groeien van de hoef? Of is het zo dat de hoefbevangenheid hierdoor weer actief wordt?

We hadden dit ook eerder willen doen maar hadden dit zo proberen uit te kienen dat ze niet nog dichter op de komst van het veulen bekapt zou moeten worden en ook niet direct na het veulenen. Maar het heeft niet goed uitgepakt helaas!

Ze krijgt sowieso geen merriebrok. Ze kreeg suikerarm geanalyseerd hooi en een op maat gemaakt supplement waarmee ze alle essentiële voedingsstoffen kreeg. Echter is dit hooi bijna op en kan ik niet aan geanalyseerd hooi komen. Wel aan arm hooi maar daar zit te weinig in voor een hoogdrachtige merrie.
Laatst bijgewerkt door Luca1968 op 14-06-18 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:58

assebassie schreef:
Heeft die van mij ook gehad Froukje, ze heeft toen weer een paar weken heel slecht gelopen, ik dacht echt dat het weer opnieuw begon. Kan dus goed van de standaanpassing komen. Wel
Extra lastig bij jou omdat ze drachtig is

@ Assebassie, stond jouw merrie ook op speciaal beslag? En weet je nog hoe lang dit geduurd heeft toen?
Mijn merrie zet haar voeten nu niet recht naar voren als ze loopt maar ze plaatst ze duidelijk naar buiten.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:34

Nee ze staat (nog) niet op beslag, na 2 weken ging ze weer beter lopen. Raar dat ze haar voeten opzij zet. Staat ze niet als hb, dus achterover en wiebelen?

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:48

assebassie schreef:
Nee ze staat (nog) niet op beslag, na 2 weken ging ze weer beter lopen. Raar dat ze haar voeten opzij zet. Staat ze niet als hb, dus achterover en wiebelen?

Nee, zo staat ze nu niet maar zo heeft ze in november ook niet gedaan. Ze was toen wel aan 4 benen bevangen dus misschien is dat de reden.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:12

Slaat ze haar benen niet uit om de tenen te ontlasten? Dus vooral landen en lopen op de hielen?