Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wanderers schreef:@ Daphene: bij verdenking van maagzweren beter ophouden met alle medicatie (en antibiotica én Novacam - niet erg veel 'onschuldiger' dan Buut- is veel voor lijf ) supplementen, ontgifters, etc .. denk dat Mistral nu wel erg veel van van alles krijgt eigenlijk waardoor haar organen sowieso overbelast raken/geraakt zijn .. alles wat erin gestopt wordt moet ook verwerkt worden en het willen helpen door ontgiften kan dan juist averechts werken.
Nu eerst zorgen voor goed en voldoende opname ruwvoer en/of bv. Seniores Priores, Lucerne mix of andere goede ruwvoer vervangers voor maagvulling en Omeprazol kuur ( zie eerdere reacties ) om maag te vullen, tot rust te laten komen en te kunnen laten herstellen.
Mocht ze verbeteren dan zou je als aanvulling probiotica kunnen gaan geven om darmflora te herstellen, want ook de darmen krijgen hier een tik van mee.
Nb. zou nu zeker niet de stress aandoen van opnieuw scopie, mochten het maagzweren zijn dan is resultaat van Omeprazol snel te zien .. mits andere zaken stopgezet worden. Ter ondersteuning zou Maagsupport van de Paardendrogist gegeven kunnen worden, maar de maagzuurremmer Omeprazol lijkt me nu echt eerst nodig
Nandos schreef:Hallo allemaal,
Ik ben hier een tijdje niet geweest omdat het erg goed ging met mijn pony. Ze is vorig jr hoefbevangen geworden door ppid.
Nu merk ik de laatste tijd dat haar hoeven iets minder hol aan het worden zijn. Ze is verder (nog) niet gevoelig (ook niet op kiezels, wat ze vorig jr wel was!). Wel was vanmorgen 1 voetje bij de kroonrand wat warmer.
Ik hou alles echt heel goed in de gaten, misschien zelfs te goed. Maak ik mezelf gek? Iets in me zegt misschien moet ik de dosis prascend ophogen? Ze krijgt nu 0,5. Toen ze vorig je geprikt werd in sept (licht hoefbevangen) had ze een waarde van 58 en 8 weken later (met 0,5 prascend) een waarde van 30. Daarna is ze niet meer getest.
Zijn er hier mensen met HB paardjes door cushing? En wanneer is het voor jullie een teken om de medicatie tw verhogen? Of tekenen die zeggen dat er eventueel een HB aan zit te komen.
Ik weet niet wat wijsheid is, verder doet ze het super. Ze loopt rad.
Gypsy schreef:Ligt ze meer? Als ze gelegen heeft, is ze dan daarna een tijdje stijfjes of traag wat dan na een tijdje weer weg is?
Zolang ze rad is zou ik zelf iig dagelijks beweging geven in de vorm van wandelen en voer /weidegang minderen. Dan kun je in de tussentijd uitvogelen of de medicatie omhoog moet. Een plattere zool is een indicatie dat de witte lijn verbreed is, dat kan lang sluimeren maar geeft wel aan dat er ruimte is voor verbetering.
Wanderers schreef:@ FroukjeM : standsverandering kan inderdaad van invloed zijn bij zowel actieve/acute als chronische HB, Velen vertonen bij de minste geringste verandering al een reactie, bij grote(re) veranderingen zal reactie en ernst hiervan ook groter kunnen zijn.
Mocht het goed gaan en komen met je merrie dan zou ik je willen aanraden om iig. kortere periodes tussen de bekap beurten aan te houden om zo oa. te grote standsveranderingen te voorkomen.
En o ja, even een advies voor het geval dat je dat mocht overwegen of geadviseerd wordt: ga nu vooral géén merriebrok oid. geven, is olie op het HB-vuur gooien.
assebassie schreef:Heeft die van mij ook gehad Froukje, ze heeft toen weer een paar weken heel slecht gelopen, ik dacht echt dat het weer opnieuw begon. Kan dus goed van de standaanpassing komen. Wel
Extra lastig bij jou omdat ze drachtig is
assebassie schreef:Nee ze staat (nog) niet op beslag, na 2 weken ging ze weer beter lopen. Raar dat ze haar voeten opzij zet. Staat ze niet als hb, dus achterover en wiebelen?