[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:41

Lolclub: ik heb geen ervaring met pulsatie in 1 been, maar wel met pulsatie in 2 benen, maar toch aan het lopen niets zien en merken.
Ik kan het trouwens niet voelen maar ik zie het dan pulseren. Voor mij is dat niet direct meer heel erg alarmerend.
Waar ik paniekerig van word is als ze voorzichtig loopt op de stenen voor de stal.
Succes ermee, ik hoop dat het morgen allemaal meevalt.

Jannepauli: ik had vorig jaar na een paar fikse buien niet gerekend op de groeispurt van het gras. Indiana liep toen ook even gevoelig. Na overleg met de da heb ik quadrisol gegeven en haar direct weer geweekt hooi gegeven. Binnen een dag of 3 was het weer in orde.
Je schrikt je helemaal rot en het maakt dat je weer allert bent. Reken het jezelf niet aan, helaas hebben we niet alles in de hand, sommige dingen kunnen gebeuren.
Jij ook sterkte. En natuurlijk alle anderen ook.

Ik wil ook nog even reageren op de bult op de bil van het paard van Mirgino. Indiana heeft sinds enkele maanden ook een bult op dezelfde plek, ongeveer 10 centimeter doorsnee. Het doet haar niet zeer, al moet ik er bij vertellen dat het geen kleinzerige tante is en ze loopt er ook niet anders om.
Ik vindt het wel toevallig dat ik het hier lees.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:55

ik weet niet meer of de plek zelf zeer deed bij haar ,maar ze kon iig niet meer goed met dat been lopen
op de echo in de kliniek was wel te zien dat er een beschadiging was op die plek in de spier/pees

maar wat het nou precies is?????

en over hoefbevangen een haf bij ons op stal is door 1 jarig hooi bevangenheid ontstaan
hij liep wel iets stijf van het korte gras na flinke regenbui
en is gelijk de paddock op gegaan met hooi
maar waarschijnlijk is dat hooi te goed geweest, hij heeft toen 3 jr hooi gehad maar na 2 dagen moest hij dat niet meer
nu heeft mijn stalhoudster 1 jr hooi bij een ander vandaan wat hij wel eet
maar nu na 2 weken is hij nog steeds wat stijf
de voorijzers zijn eraf gehaald heeft metacam gehad en afspuiten en in nat zand
duurt wel lang voordat het over is bij hem

hij was nog nooit bevangen geweest.

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:27

geerke schreef:
wacht gewoon morgen even af....misschien valt het wel mee!
Een beetje kloppen moet het wel hoor.... :D Maar niet zoals een migraine aanval...hoe leg ik dit uit?


Ik schoot wel zo in de lach van jouw zin, dank je wel, dat had ik net effe nodig :')

Ik ben degene die migraine heeft nu... ik hoop mijn paard niet :D


ik ga in ieder geval straks nog effe de stal in bij d'r kijken en voelen ,
ik moest haar 15 minuten koud afspuiten en kijken hoe en waar de hoef warm werd daarna .
een half uur geleden was de kroonrand nog koel en de verzenen iets warmer maar niet heet.
de pulsatie nam ook niet toe na het afspuiten met koud water dus ik hoop dat het meevalt straks.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 01-08-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:38

romeorowan schreef:
Lolclub: ik heb geen ervaring met pulsatie in 1 been, maar wel met pulsatie in 2 benen, maar toch aan het lopen niets zien en merken.
Ik kan het trouwens niet voelen maar ik zie het dan pulseren. Voor mij is dat niet direct meer heel erg alarmerend.
Waar ik paniekerig van word is als ze voorzichtig loopt op de stenen voor de stal.
Succes ermee, ik hoop dat het morgen allemaal meevalt.


Dank je wel ;) ,

ik ben destijds begonnen met pulsatie in beide voorbenen, na een paar dagen verdween (door medicatie en rust) de pulsatie in het been wat niet gekanteld is (LV) .
het been met de kanteling heeft nog wel een paar weken gepulseerd, ook nadat ze er niet meer kreupel aan was.
Het werd iedere dag een beetje beter en verdween op een gegeven moment.
gistermiddag na het rijden zag ik het inene weer, en het is ook voelbaar, maar het is geen migraine aanval zoals Geerke dat zo mooi uitdrukt :D
Mijn merrie heeft overigens wel luciferstokjes als benen, je ziet er alles aan
ze zijn zo slank en dun behaard, ik hoef ook nooit te knippen of te scheren.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 01-08-10 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:47

mirgino schreef:
en over hoefbevangen een haf bij ons op stal is door 1 jarig hooi bevangenheid ontstaan
hij liep wel iets stijf van het korte gras na flinke regenbui
en is gelijk de paddock op gegaan met hooi
maar waarschijnlijk is dat hooi te goed geweest, hij heeft toen 3 jr hooi gehad maar na 2 dagen moest hij dat niet meer
nu heeft mijn stalhoudster 1 jr hooi bij een ander vandaan wat hij wel eet
maar nu na 2 weken is hij nog steeds wat stijf
de voorijzers zijn eraf gehaald heeft metacam gehad en afspuiten en in nat zand
duurt wel lang voordat het over is bij hem

hij was nog nooit bevangen geweest.


Het is toch wel hooi van vorig jaar hoop ik ?
ik denk dat hooi van dit jaar nog te vurig is om al te voeren en zeker aan een HB-er,
het meeste is van juni en is dus pas een maand oud.

Mocht het wel hooi van vorig jaar zijn, kun je ze adviseren om het te weken, ze spoelen daarmee dan nog wat suikers uit.
misschien bevat het hooi wel teveel fructaan voor de haf en dan houd je de aanval actief.

paars

Berichten: 5656
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:57

Ik voel de pulsaties niet preventief, ik bedoel, als ik geen reden heb om aan te nemen dat er iets mis is, dan check ik die niet.... Het enige wat ik bijna dagelijks check is de temperatuur van de hoeven/kroonrand. Als die aanleiding geven tot nader onderzoek dan check ik de pulsatie.
@romeorowan & lolclub: checken jullie die pulsaties echt routinematig iedere dag?

lolclub
Berichten: 2106
Geregistreerd: 17-12-05
Woonplaats: aan het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:16

paars schreef:
Ik voel de pulsaties niet preventief, ik bedoel, als ik geen reden heb om aan te nemen dat er iets mis is, dan check ik die niet.... Het enige wat ik bijna dagelijks check is de temperatuur van de hoeven/kroonrand. Als die aanleiding geven tot nader onderzoek dan check ik de pulsatie.
@romeorowan & lolclub: checken jullie die pulsaties echt routinematig iedere dag?


Nou, om je eerlijk te zeggen haast wel :o .
mijn merrie wordt gereden en nadien staat ze op de spuitplaats en spuit ik haar benen af met lauw water,
omdat ik dan toch de benen in mijn handen heb vanwege bandages of kappen voel ik altijd meteen even .

nou is het wel zo dat je het bij mijn merrie ook gelijk ziet, die heeft zulke droge pezen, alles wat anders is zie je meteen,
als er pulsatie is, is de kogel ook gelijk iets minder droog.

de kroonrand en de hoef check ik juist weer niet, als er een verse drol onder de hoef zit is de hele hoef al warmer heb ik gemerkt,

Letizia

Berichten: 12160
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:17

Ik hoop dat het mee valt Lolclub :)

Ik had een beetje rare vraag, omdat mijn paard weigert de equipalazone en de magnesium door het voer te eten, geef ik ht in een spuit, ik doe het gewoon samen in het bekertje oplossen en dan opzuigen, de eerste tijd dat ik het zo gaf was het vrij warm weer, dus ik vond het niet vreemd dat het eerste water wat uit de kraan kwam warm aan voelde in het bekertje, maar vorige week was het een frisse dag geweest en had de kraan al een poos aangestaan voordat ik water in het bekertje deed, toch was het warm, conclusie: de menging van magnesium en equipalazone reageert op elkaar. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik daar mee aan moet, bedoel, kan het wel apart geven, maar dan komt het nog tegelijk in de maag. Zat te denken om een poosje met de magnesium te stoppen, kijken wat er gebeurd.
Verder ben ik nog niet blij met wat ik zie, ze is niet meer beter geworden sinds vrijdag avond :\ Kan me ook zo slecht voorstellen dat het alleen te maken heeft met 'n half zakje bute minder... :\
Baal er zo verschrikkelijk van, weet ook niet meer wat wijsheid is, hoe lang nog door gaan, ze wilt ook liever rechts voor niet belasten :\
Ik heb nu voor mezelf afgesproken dat we het nog een maand aanzien, als ze dan niet een grote/duidelijke verbetering heeft door gemaakt, laat ik de beslissing aan de DA...
Ik vind de situatie knap sneu worden...

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 06:37

paars schreef:
@romeorowan & lolclub: checken jullie die pulsaties echt routinematig iedere dag?


Ik wel. Elke dag. Pulsatie en warmte hoef/kroonrand. Gewoon om mezelf gerust te stellen.
Ik ben geen 'onbevangen' paardeneigenaar meer na een hoefbevangen paard.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 07:43

Goedemorgen.. ik kom hier ook maar weer eens een kijkje nemen -O- kan zo de dierenarts bellen, gelijk maar even een afspraak maken maar vrees het ergste; Perdy lijkt rechtsvoor licht bevangen te zijn ;( stress is vermoedelijk de trigger geweest.. Helaas betekent het ook nog eens dat als ze inderdaad bevangen is, ik naar een andere stal zal moeten verhuizen.. mocht iemand nog een fijne stal in de omgeving van Amsterdam weten waar ze gewoon zonder morren op de paddock kunnen blijven mét maatje hoor ik het graag!

Ik ga nu richting mijn werk, update volgt..

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:27

@yellowfish
|( **&&^ook al terugval. Net als een paar andere patienten hier. Grrrrr. Beterschap en ik hoop dat Perdie er weer snel doorheen is.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:05

Paars: ik check niet elke dag de voeten, wel kijk ik altijd hoe ze loopt (vooral op de stenen) en of ze even een bokje doet of een sprintje trek als ik de wei opendoe.
Voordat Indiana HB werd was ze erg timide en sloom.

Bij Indiana is de crisis van HB 5 jaar geleden geweest. Ik kan het nu een heel klein beetje los laten omdat het al zo lang goed gaat, maar het neemt inderdaad het leuke van paarden houden wel een stukje weg.

Yellowfish: sterkte

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:15

Pak een klein open, liefst glazen bakje, waar je wat water in doet en wat van beide poeders. Als het gaat bruisen, reageert het. Alleen wat warm worden, lijkt mij niet zo'n probleem. Anders even dierenarts navragen hoe het zit. Ik gaf destijds ook buut en magnesium tegelijk, de laatste in een spuit water, de eerste op een plakje appel.

sassie76
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:32

Ik ben een trouwe lezer van dit onderwerp en soms post ik hier ook (alleen niet zo vaak :o ). De bulten die jullie omschrijven heeft mijn paard ook...soms duidelijker dan in andere perioden. Samen met Sabine de Kok zijn wij al heel lang naar de oorzaak en vooral de behandeling ervan. Het klinkt gek maar het is toch wel fijn om te horen dat meer paarden hier last van hebben

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:40

@lolclub

:j het is hooi van vorig jaar

helaas at hij het hooi van 3 jr geleden niet,na 1.5 baal liet hij het staan
we hebben voordroog van dit jaar in plastic balen achter staan
maar dat is voor de winter en dat wil de stalhoudster nog laten analyseren
voor de rest van de stal is dat voordroog goed en ze blijft zoeken naar oud hooi voor de haflinger

@sassie76

heb jij foto`s van de verdikking?
ben daar erg benieuwd naar ,ik heb het nog nooit bij een paard gezien
en ook op de kliniek vonden ze dat apart.

sassie76
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: Echten

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:44

Ik zal eens foto's maken. Zij heeft het overigens aan twee kanten. Sabine denkt aan een ontsteking van vetweefsel maar we zijn er nog niet.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:06

sassie76 schreef:
Ik zal eens foto's maken. Zij heeft het overigens aan twee kanten. Sabine denkt aan een ontsteking van vetweefsel maar we zijn er nog niet.

is dat bij jou ook ineens ontstaan?
bij Cheyenne was dat best raar, op di gewoon lekker een buitenrit gemaakt en niks aan de hand
op woe was ze anders ,ze was niet vlot en later met stukje draf liep ze erg slecht
op do zat er deze verdikking

wij dachten omdat ze hengstig was en er een Belg in de wei stond dat ze een misschien een trap had gehad

ook mijn DA had dit nooit eerder gezien.

sassie76
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: Echten

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:27

Het is bij mijn paard ook spontaan ontstaan. Ik heb ook suikerbalans gebruikt maar dat heeft ze wel iets doen verminderen maar niet veel. Ze heeft er geen last van, althans dat is mijn vermoeden. Overigeens heeft zij ook last van haar spieren. Niet spierbevangen maar soepel is zij ook niet.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:28

Bluh, de boer net weer of we m'n pony nou al weer es aan het gras aan het wennen waren.. Dat gezeur elke keer, ben dat zo zat he. Alsof ik niet liever heb dat hij lekker in het weiland kan? Maar hij staat niet voor niks op zand, en steeds dat bemoeien van mensen :(

Moest ik ff kwijt :o

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:29

Vertel de boer maar dat er juist weer een hele gevaarlijke periode aan zit te komen...

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:33

Oh is dat zo? Ik hou het momenteel niet zo bij, omdat ik hem voorlopig toch niet op het gras doe. Hij krijgt elke dag een paar plukjes uit de hand of mag even een paar hapjes nemen na het wandelen, gewoon voor het idee, maar meer ook nog niet :n
Alleen dat gezeur elke keer en iedereen die zich er tegenaan loopt te bemoeien steeds. Dit was gewoon ff de druppel, ben het zoooo zat!

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:37

@wendy 15
:(:) dat lijkt me echt balen. Mijn paarden zijn gelukkig aan huis, dus hier ben ik de baas. Maar het is wel herkenbaar. Ik kreeg dat gezeur alleen op de club wekelijks. Maar dat was ik al gewend.
Hoe vaak ik niet gehoord heb: Waarom rijd je nog steeds met een haflinger? Neem toch een echt paard.
:( }> :( en daar moet ik dan hartelijk om lachen, als we iedereen verslagen hebben.
En toen Image 6 weken hoefbevangen op de kliniek stond, hoorde ik ook vaak: koop toch een nieuw paard, voor dat geld wat je er nu aan uit geeft, koop je 3 nieuwe haflingers.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:46

Ach, bij de club rijden ben ik niet eens aan begonnen :)) Als mijn ijs in tölt of telgang ging hoorde ik al gefluister aan de kant dat 'die pony kreupel was' :roll:
Toen mijn pony een paar weken bevangen was en ff een terugval had belde ik de dierenarts, die wilde niet komen want "Sommige kritieke gevallen kunnen we toch niet meer helpen, bel na het weekend maar even terug".
En nog een keer van een andere DA de opmerking "De meeste mensen besluiten na een paar weken toch hun paard in te laten slapen...." Ehmmm??

Af en toe ben ik het gewoon ff zoooo zat dat iedereen het beter lijkt te weten :roll:
Pas nog een stalgenootje, ik kwam terug van onze dagelijkse wandeling en ze vroeg hoe het ging.. Dus ik van nou we zijn lekker wezen wandelen.. Krijg ik de opmerking "Nou daar was ie ook weleens een keer aan toe!" :oo Ze doet verdorie zelf niks met haar knol, dus ze ziet niet dat ik 3 keer per dag met hem bezig ben! En dan ff commentaar geven dat ik te weinig doe terwijl ze dat niet eens weet? :oo
Ben het gewoon ff zat dat gezeur :(

Nado
Berichten: 3365
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:56

JP, wat ontzettend verrot dat Pauli toch weer mis is!

Yellowfish, jij ook sterkte, is misschien die hele grote stal iets, Wennekers ? Wat ik begrijp staan paarden staan in uitloopjes en prive/groepsweitjes als je dat wil. Staan ook behoorlijk veel IJslanders, en die worden over het algemeen sober gehouden, dus blijkbaar kan dat wel daar.

Wendy, bagger zeg, dat ze zich er allemaal tegenaan bemoeien en dat een DA niet eens wil komen, belachelijk.

Even hier een waarschuwing voor graszaadhooi. Ik ben er recent helaas achter gekomen dat het ene het andere niet is. Mijn eigen hooi was op en ik heb toen via marktplaats bijgekocht. Het zag er wel anders uit dan mijn eigen hooi, veel stro-achtiger en het was dichter gepakt. Ook waren alle stengels even lang, zo leek het. Ik voerde het net 2 weken toen ik op vakantie ging. In die tijd merkte ik wel dat er wat minder gedronken werd en mijn IJslander had 2 keer dunnere mest. Maar ze stonden ook langer op het gras (Nado natuurlijk met masker), dus daar wijtte ik dat aan. Toen ik net een aantal dagen op vakantie was kreeg ik een belletje van mijn stalgenootje dat ze mijn IJslander niet vertrouwde. DA erbij, paard linea recta naar Utrecht, mega-verstopping. Het heeft niet veel gescheeld of hij moest open, gelukkig heeft het infuus voldoende geholpen. Maar ontzettende rot-situatie en paard met veel pijn. Hij staat nu nog in Utrecht en mag elke dag weer een beetje meer eten. Hopelijk mag hij over een paar dagen naar huis.

Ik dacht dus dat graszaadhooi gewoon graszaadhooi was. Maar dit was achteraf dus echt niet goed voor mijn paarden. Ik heb het dan ook gedoneerd aan een koeienboer die ik ken hier in de buurt. Als pensprik is het prima spul. Over 4 weken heb ik weer mijn eigen oogst. Tot die tijd hooi weken voor Nado en hopen dat ie goed blijft. Dus, pas goed op met wat voor graszaadhooi je koopt, als je het gaat aanschaffen. Het kan dus ook niet best aflopen.

Wendy15

Berichten: 11104
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:02

Dat van die DA is al een aantal weken terug hoor. Gelukkig gaat het nu zodanig de goeie kant op dat die niet meer hoeft te komen :)
Moest gewoon ff al m'n opgekropte frustraties spuien :o Doe verdorie zo m'n best voor die pony, maar iedereen lijkt het beter te weten :roll:


:oo Dat is wel schrikken jouw verhaal over dat graszaadhooi!!
Maar hoe weet je dan of het wel/niet goed is voor je paard?

Geven jullie nog hooi van vorig jaar of al van dit jaar?