[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:58

Volgens mij is het ook zo dat het ene paard meer of minder gevoelig is voor bepaalde medicijnen dan een ander. Isabella heeft bijna een jaar onafgebroken op buut gestaan en nooit iets erbij gehad.
Heb zelf wel eens kuurtje gemberpoeder door het voer gedaan (is een 'maagkruid'), maar was meer voor mijn eigen gevoel. Ken ook een paard dat 7 jaar lang vanwege artrose op een onderhoudsdosis buut stond.
Denk dus niet dat buut altijd een maagbeschermer nodig heeft, maar adviseren kun je altijd doen; kan de lezer zelf bepalen wat ze wel of niet aan de DA navragen.

Mysa ... interessant dat Equipack. Volgens mij is dat het geen wat mijn hoefsmid ook bij Isa wil aanbrengen.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:21

Ik ben wel heel benieuwd naar de reden waarom niet standaard een maagbeschermer wordt gegeven, is er een DA die hier antwoord op heeft? Mijn Har kreeg dat in eerste instantie de eerste tien dagen ook niet, ook niet aan gedacht eigenlijk om te vragen. Uiteindelijk bleek hij wel een maagzweer te hebben (op basis van het tandenknarsen gediagnostiseerd) maar daaraan is hij niet overleden, in de kliniek is er gelijk een maagbeschermer toegevoegd aan het infuus...
Wat zou er op tegen zijn om een maagbeschermer toe te voegen???

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:05

Hallo,
Ik kom me weer even melden, misschien hebben jullie tips (heb gehoord dat er veel hiervan een goede kliniek hebben gehad)

Mijn shet loopt al paar maandjes niet lekker.
Heb er nu 3 DA bijgehad.
DA1 zei hoefbevangen
DA2 zei absoluut niet hoefbevangen
DA3 twijfelde, maand op rust en dan kijken hoe het gaat.
Gedaan... maar het probleem is er nog.
Omdat ik niet weet wat het is en het wel wil weten wil ik naar een goede kliniek.
Ik heb de naam veterinair paardencentrum in kootwijkerbroek gehoord en Hellendoorn.
Ik zoek een beetje in het oosten rondom Apeldoorn.
Wie heeft er nog goede tips om heen te gaan?

Dit speelt ongeveer vanaf midden augustus...
Midden september heeft nog een keuring gelopen = premie behaald..
Heb eventueel wel een filmpje van haar hoeven + lopen.. alleen moeilijk te zien helaas..(van september)
Ze loopt niet regelmatig kreupel, meer gevoelig en af en toe een hupje.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 23:13

PrinsjeH schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar de reden waarom niet standaard een maagbeschermer wordt gegeven, is er een DA die hier antwoord op heeft?

Omdat dit simpelweg niet nodig is bij een paard waar niet van bekend is dat er maag|darm problemen zijn. Het is echt niet zo dat buut of Metacam na een korte periode in de standaard dosering, een gat in de maagwand brandt - het is geen zoutzuur hoor!

Citaat:
Mijn Har kreeg dat in eerste instantie de eerste tien dagen ook niet, ook niet aan gedacht eigenlijk om te vragen. Uiteindelijk bleek hij wel een maagzweer te hebben (op basis van het tandenknarsen gediagnostiseerd) maar daaraan is hij niet overleden, in de kliniek is er gelijk een maagbeschermer toegevoegd aan het infuus...

??? waar zat dat infuus dan? Een maagbeschermer, zoals Gastroguard moet gewoon oraal gegeven worden - dat legt een soort laagje over de maagwand. Via een infuus in de aderen heeft dan geen zin.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 23:16

juudii5 schreef:
Hallo,
Ik kom me weer even melden, misschien hebben jullie tips (heb gehoord dat er veel hiervan een goede kliniek hebben gehad)

Omdat ik niet weet wat het is en het wel wil weten wil ik naar een goede kliniek.
Ik heb de naam veterinair paardencentrum in kootwijkerbroek gehoord en Hellendoorn.

Kootwijkerbroek is prima ( Bokorst of Jan Willem Majoor) - Hellendoorn ken ik niet.
De kliniek in Emmeloord is ook aan te bevelen, wel jammer dat Krijn van Muiswinkel daar niet meer is ( gepensioneerd).

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:18

Bedankt voor je antw.. bel ik morgen kootwijkerbroek op.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:46

Jannepauli schreef:
Voor de goede orde: ik heb van meet af aan gevraagd: geef je aanvullingen of opmerkingen per pb door, dan hoeft dit forum niet nodeloos belast te worden met al deze verhalen.

Nee dus. Graag openlijke discussie, de zaken die in de OP komen zijn te belangrijk om via de postbus van JP af te wikkelen, want daar komt het dus helaas echt niet door. "Nodeloos belasten met verhalen".... je wilt hen de informatie onthouden?
Jannepauli schreef:
PrinsjeH schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar de reden waarom niet standaard een maagbeschermer wordt gegeven, is er een DA die hier antwoord op heeft?

Omdat dit simpelweg niet nodig is bij een paard waar niet van bekend is dat er maag|darm problemen zijn. Het is echt niet zo dat buut of Metacam na een korte periode in de standaard dosering, een gat in de maagwand brandt - het is geen zoutzuur hoor!

Deze vraag wordt gesteld aan een DA, JP. Dat ben je níet.

Maagzweren komen sowieso vaak voor bij paarden, en een HB paard heeft vaak al darmproblemen genoeg door de overvloedige aanwezigheid van de melkzuurbacterie. Welke DA van iemand in het topic heeft er een bloedonderzoek gedaan naar leverfunctie vóór het geven van bute? En wie heeft het advies gekregen, bij langere toediening, dit twee wekelijks te herhalen?

Citaat:
Mijn Har kreeg dat in eerste instantie de eerste tien dagen ook niet, ook niet aan gedacht eigenlijk om te vragen. Uiteindelijk bleek hij wel een maagzweer te hebben (op basis van het tandenknarsen gediagnostiseerd) maar daaraan is hij niet overleden, in de kliniek is er gelijk een maagbeschermer toegevoegd aan het infuus...
Jannepauli schreef:
??? waar zat dat infuus dan? Een maagbeschermer, zoals Gastroguard moet gewoon oraal gegeven worden - dat legt een soort laagje over de maagwand. Via een infuus in de aderen heeft dan geen zin.

Daar gaan we weer. JP kent het niet, dus het bestaat niet. Een maagbeschermer kan wel degelijk in de bloedbaan worden gegeven, via het infuus.

*zucht....ik ga weer op m'n handen zitten*
Laatst bijgewerkt door paars op 02-11-11 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:58

hier 2e keer ook combinatie van Natrium-Salicylaat (soort asperine, bloedverdunnend in lage dosering , pas pijnstillend in hogere dosering volgens dierenarts) en Buut. Dosering van de buut was in de acute fase 2x 1 zakje, dus zo hoog was die dosering niet als ik jullie doseringen zo lees. Wel de waarschuwing dat wanneer ze diaree kreeg dat we gelijk met de buut moesten stoppen. Dan kon ze er niet tegen.

Hier gaat het, naar omstandigheden, nog steeds goed met mijn merrie. Ze ging er van tussen aan de longe en kon haar pas na 5 minuten terug in stap krijgen... Niet zo goed voor haar (oude) peesblessure, maar wel een positief teken. Verder galoppeert en draaft ze de wei in en uit op eigen initiatief, doet mee met gekke rondjes van de anderen, liep weer als een gek rondjes te rennen in de paddock met de ponymerrie toen ze moesten wachten om de wei in te mogen en durft ook te draven op de stenen (al ziet dat er niet zo denderend uit, maar dat heeft ze altijd al gehad, ook met ijzers blijft ze daar gevoelig op)

Als ze niet zo'n flinke scheur in haar hoef had (losse wand) zou ik weer met haar aan de wandel gaan.
Wil wel met haar proberen te gaan werken aan de hand. Iemand die hier bij mij staat is daar mee bezig en het lijkt me voor mijn merrie ook wel goed. Lekker stappen, haar beweging en uitdaging bieden zonder er op te zitten en op zachte bodem met verlichting voor de lange avonden/korte dagen, en haar soepel maken.

Ik hoop dat het haar kan helpen af te vallen en weer een strakkere buik te krijgen, want ze ziet er nu uit als een te vette drachtige merrie, terwijl ze al meerdere keren per dag een paar uur zonder eten staat.

Wil ook nog een fysio of masseur haar na laten kijken hoe ze nu loopt en hoe ze in haar lijf zit zodat ik weet of ik straks op een verantwoorde manier weer wat met haar kan gaan doen.
De dierenartsen van de kliniek hebben haar al opgegeven wat betreft haar peesblessures en kanteling hoefbeen van 5 graden, dus helemaal goed hoef ik niet te verwachten. Zou voor haar en ons leuk zijn als we recreatief wat kunnen doen, desnoods alleen stapritjes en dan lekker een blokje om. Zowel voor de pezen als haar EMS goed dacht ik zo...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:12

Dat klinkt als een goed onderbouwd plan, Joyce! Zou fijn zijn als dat gaat lukken.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:21

Oh zeg Paars, ik weet dat toch niet hoor, ik heb zelf jarenlang maagbeschermers gehad en die heb ik nooit per infuus gekregen, niet thuis en niet in het ziekenhuis. Ik heb destijds toch echt begrepen dat je die oraal moet nemen. Neemt niet weg dat het residu best traceerbaar zal zijn in het bloed.

@Isa: in mijn antwoord vergat ik nog te zeggen dat ze na het netje een plakkerig dun piepschuimplaatje tegen de hoef leggen, en vervolgens dat via de achterkant volspuiten, waarna het piepschuim uiteraard weer verwijderd wordt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:59

paars schreef:
Nee dus. Graag openlijke discussie, de zaken die in de OP komen zijn te belangrijk om via de postbus van JP af te wikkelen, want daar komt het dus helaas echt niet door. "Nodeloos belasten met verhalen".... je wilt hen de informatie onthouden?

:(:) lichte aanval van paranoia?
Citaat:
Welke DA van iemand in het topic heeft er een bloedonderzoek gedaan naar leverfunctie vóór het geven van bute? En wie heeft het advies gekregen, bij langere toediening, dit twee wekelijks te herhalen?

Dat zullen er niet veel zijn, tenzij de medische geschiedenis van het paard daar aanleiding toe geeft.
Vraagje: wat heb je zelf eigenlijk gedaan toen je paard bevangen was? Geen buut, metacam of andere medicatie gegeven?
Citaat:
Daar gaan we weer. JP kent het niet, dus het bestaat niet. Een maagbeschermer kan wel degelijk in de bloedbaan worden gegeven, via het infuus.
We spraken over Gastroguard, dat wordt niet via infuus gegeven. Dat andere middelen wel per infuus gegeven kunnen worden is mij bekend maar dan hebben we het wel over andere aandoeningen e|o omstandigheden. Laten we praktisch blijven en ons bepalen tot de paarden die thuis behandeld worden.

Zen, Paars, Zen !

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:12

Jannepauli schreef:
Nou ja... deze onrust is nu precies wat ik bedoel. Wees dan in ieder geval zo verstandig om met je DA te overleggen voordat je het oordeel en advies van een leek gaat aannemen.
Voor de goede orde: ik heb van meet af aan gevraagd: geef je aanvullingen of opmerkingen per pb door, dan hoeft dit forum niet nodeloos belast te worden met al deze verhalen.

Nou, dat advies heb ik dus juist van mijn DA en niet van een leek aangenomen. Ik hoor nu voor het eerst dat dit (maag)problemen kan geven!

Ik persoonlijk vindt de open discussie in het topic juist wel fijn, verschillende meningen en ervaringen, ookal hoor ik 5 x (bijna) dezelfde verhalen. Wat een persoon verder met deze meningen doet, is natuurlijk ieder voor zich, ik zal altijd eerst met de DA overleggen maar wellicht kan een ervaring van iemand hier, mij op een idee brengen wat ik bij de DA voor kan leggen.

Verder lijken de sneren me niet zo nodig, discussie is één ding, maar laten we het vooral een beetje gezellig houden :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:37

bietenpulp heeft ook de eigenschap om maagzweren te voorkomen.
Het probleem met ontstekingsremmers is dat deze vaak gegeven worden bij hoefbevangenheid en het laatste wat je kunt doen bij hoefbevangenheid is flink voeren.
Hoe meer voedsel er in de maag zit hoe meer het zich met het maaguur vermengt waardoor de kans op maagzweren ook beduidend kleiner wordt.
Bietenpulp kun je vrij veilig voeren....mits het paard niet moddervet is.

Ook is het niet verkeerd bij langdurig gebruik van but de nierfunctie goed in de gaten te houden.Door middel van bloedproef.
Niet goed functionerende nieren is in sommige gevallen ernstiger zijn dan een (kleine)maagzweer.

spikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:34

sorry val hier zomaar binnen, maar ik volg dit topic al een tijd en heb altijd veel aan jullie verhalen, maar ik had toch nog een vraagje , ik heb een shetlander die is rechts achterhoefbevangen, ( hij is nu aan de betere hand) maar zit toch met voer, ik geef hem nu arm hooi en vitamine koek van hippostar. en brandnetel. maar ik vroeg me af, moet ik hem nog een ander supplement erbij geven zoals vit e&selenium dat hoor je en lees je zoveel. of hebben jullie ervaringen met andere supplementen????
alvast bedankt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:13

mysa schreef:
ik weet dat toch niet hoor, ik heb zelf jarenlang maagbeschermers gehad en die heb ik nooit per infuus gekregen, niet thuis en niet in het ziekenhuis. Ik heb destijds toch echt begrepen dat je die oraal moet nemen. Neemt niet weg dat het residu best traceerbaar zal zijn in het bloed.
maagbeschermers zoals esomeprazol en omeprazol worden ook intraveneus (in het bloed) gegeven. De toedieningsweg staat los van de werking. Net zoals je door het nemen van een zetpil tóch maagklachten kan krijgen van een NSAID zoals naprosyne bijvoorbeeld. De nevenwerking die het heeft op het slijmvlies blijft het zelfde. Of je het nu inslikt of een zetpil neemt.

JP, je mag de opmerkingen over zen, paranoia en planetenstanden aan mijn adres achterwege laten. De reden dat ik me druk maak is een legitieme. Je gooit belangrijke informatie, die wetenschappelijk bewezen is, hopla overboord. Ondanks veel opmerkingen dat eigenaren de informatie over bijwerkingen graag van te voren hadden geweten.
Op je vraag wat mijn paard heeft gekregen van de DA 2 1/2 jaar geleden: dat kan je terugvinden met de zoekfunctie: Metacam (5 dagen) en acetylsalicylzuur (een maand). Wat ik nérgens terug kan vinden, is waarom jij adviseert dat mensen een theelepel jozo-zout aan het drinkwater moeten toevoegen bij een acute HB aanval. Dat komt hopelijk níet in de nieuwe OP te staan?

@Spikkeltje: welkom hier! Fijn dat het al wat beter gaat met je shet! Voerkoeken bevatten vaak veel suikers, dat staat op de verpakking (ook het zetmeelgehalte hierbij optellen!). Selenium is een mineraal dat makkelijk wordt overgedoseerd omdat een paard er maar weinig van nodig heeft. Een tekort aanvullen is wel belangrijk, maar het zou mooi zijn als je dat eerst kan aantonen dmv bloedonderzoek. Teveel selenium is niet gezond voor een paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:00

juudii5 schreef:
Hallo,

Mijn shet loopt al paar maandjes niet lekker.
Heb er nu 3 DA bijgehad.
DA1 zei hoefbevangen
DA2 zei absoluut niet hoefbevangen
DA3 twijfelde, maand op rust en dan kijken hoe het gaat.
Gedaan... maar het probleem is er nog.

Dit speelt ongeveer vanaf midden augustus...
Midden september heeft nog een keuring gelopen = premie behaald..
Heb eventueel wel een filmpje van haar hoeven + lopen.. alleen moeilijk te zien helaas..(van september)
Ze loopt niet regelmatig kreupel, meer gevoelig en af en toe een hupje.

Hier een site van een goede hoefsmid, die naast een kliniek zit en dus veel samenwerken.
hele goede resultaten van gezien.
http://www.hoefsmederijbloem.nl/

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 17:40

paars schreef:
Je gooit belangrijke informatie, die wetenschappelijk bewezen is, hopla overboord. Ondanks veel opmerkingen dat eigenaren de informatie over bijwerkingen graag van te voren hadden geweten.

Ik gooi helemaal niks overboord! Ik had je bovendien inmiddels ook al een tekstproefje gezonden ( om 11:45 uur, dus ruimschoots vóórdat je weer je volgende nijdasserige postje plaatste) , maar kennelijk ga jij liever nog even door met herrie trappen en negeer je mijn pb. Voordat nu de volgende insinuatie dat ik zaken achter de schermen wil houden in je brein opborrelt, hier even ter lezing voor allemaal mijn tekst van de pb aan paars:

==========================
Is deze tekst zo naar je zin?

In het acute stadium zal de dierenarts je waarschijnlijk medicijnen voorschrijven; dit zijn pijnstillers, bloedverdunners en vaatverwijdende middelen. Een aantal die veel gebruikt worden: Phenylbutazon ( “Buut”), Meloxicam ( Metacam), Acepromazine, Ascal, Quadrisol en Tranquigel. Zoals dit voor alle medicijnen geldt, kunnen de genoemde middelen lichte tot ernstige bijwerkingen hebben. Hou je paard of pony daarom goed in de gaten en als je bij het gebruik van deze medicijnen veranderingen opmerkt, neem dan contact op met je arts. Zeker in het geval van langdurig of hoog gedoseerd gebruik van met name Phenylbutazon en Metacam kan schade aan de maagwand en nieren ontstaan, of eventuele maagzweren verergeren: in zo’n geval zou het gebruik van een maagbeschermer zoals Gastroguard wenselijk zijn. Bespreek dit met je dierenarts!

============================
Mochten anderen zich geroepen voelen hierop aan te vullen of te wijzigen: laat het weten!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:21

Duidelijk toch zo.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:51

paars schreef:
mysa schreef:
ik weet dat toch niet hoor, ik heb zelf jarenlang maagbeschermers gehad en die heb ik nooit per infuus gekregen, niet thuis en niet in het ziekenhuis. Ik heb destijds toch echt begrepen dat je die oraal moet nemen. Neemt niet weg dat het residu best traceerbaar zal zijn in het bloed.
maagbeschermers zoals esomeprazol en omeprazol worden ook intraveneus (in het bloed) gegeven. De toedieningsweg staat los van de werking. Net zoals je door het nemen van een zetpil tóch maagklachten kan krijgen van een NSAID zoals naprosyne bijvoorbeeld. De nevenwerking die het heeft op het slijmvlies blijft het zelfde. Of je het nu inslikt of een zetpil neemt.

O.k., weer wat geleerd, ik dacht het omdat, als ik toch een infuus had, de hele handel aan medicatie daarin gegooid werd, behalve dan de maagbeschermer. Wel curieus trouwens, als zo'n beschermer een beschermend laagje over het slijmvlies legt, dat ie dan ook niet zo'n laagje in op je darmslijmvlies of bijv. je neusslijmvliezen legt :D

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:38

Jannepauli schreef:
PrinsjeH schreef:

Citaat:

Ik lees toch veel over maagzweren, dus denk dat de vraag voor een gemiddelde DA met passie voor het vak wel zeer interessant is. Ik ben benieuwd bij welke dosering/duur van buut of Metacam het toevoegen van een maagbeschermer raadzaam is en wie weet is daar al bij de medici iets over bekend... het is geen zoutzuur, maar kennelijk ontstaan er toch met regelmaat maagzweren.
Het infuus zat intraveneus in de hals en via die weg is dacht ik de maagbeschermer toegevoegd, maar wellicht is de informatie in mijn hoofd wat door elkaar gehusseld in alle consternatie. Ik vraag dat na, ben nu wel benieuwd.
Wellicht is het anders omdat er een hormonale afwijking was waardoor mijn paardje bevangen was geraakt?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:37

Indiana heeft in 2005 maanden lang buut gehad, waarvan denk ik de 1ste maand samen met ascal en tranquigel. Nooit ergens last van gehad.
Afgelopen december heeft ze, in verhouding, korte tijd medicijnen gehad, maar toen kreeg ze wel buikproblemen.
Kortom het is ook nog per paard, per keer verschillend.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:43

Idd, probeer de discussie over de nieuwe openingspost vooral open te houden zodat iedereen daaraan kan bijdragen die dat kan. En iets dicussie over wat er wel of niet in komt is prima.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:56

Twee aanpassingen nog graag, wat mij betreft:
Citaat:
Zoals dit voor alle medicijnen geldt, kunnen de genoemde middelen lichte tot ernstige bijwerkingen hebben.

Lichte tot ernstige bijwerkingen is erg vaag; graag hierachteraan een toevoeging: Vraag aan je DA waar je in jouw geval specifiek op moet letten, met name als er combinaties van deze medicijnen worden voorgeschreven.
En dan de zin die erna komt over: hou je paard goed in de gaten.

Verder is dit stukje dan wat mij betreft nu duidelijk. Hier zou ik als lezer alert van worden en vragen gaan stellen aan de DA om me op die manier verder te laten informeren.

@PrinsjeH, het kan uit kostenoverweging zijn gedaan; intraveneuse middelen zijn vaak duurder.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 01:52

@ Paars: prima, zo doen we het.
Als je wilt kan ik je het hele artikel nog wel doormailen - ben er bijna mee klaar.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:07

@paars: maar dan zouden ze het juist niet door het infuus hebben gedaan toch (uit kostenoverweging bedoel ik)???

de rekening moet nog komen... :$