Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PrinsjeH schreef:Ik ben wel heel benieuwd naar de reden waarom niet standaard een maagbeschermer wordt gegeven, is er een DA die hier antwoord op heeft?
Citaat:Mijn Har kreeg dat in eerste instantie de eerste tien dagen ook niet, ook niet aan gedacht eigenlijk om te vragen. Uiteindelijk bleek hij wel een maagzweer te hebben (op basis van het tandenknarsen gediagnostiseerd) maar daaraan is hij niet overleden, in de kliniek is er gelijk een maagbeschermer toegevoegd aan het infuus...
juudii5 schreef:Hallo,
Ik kom me weer even melden, misschien hebben jullie tips (heb gehoord dat er veel hiervan een goede kliniek hebben gehad)
Omdat ik niet weet wat het is en het wel wil weten wil ik naar een goede kliniek.
Ik heb de naam veterinair paardencentrum in kootwijkerbroek gehoord en Hellendoorn.
Ik zoek een beetje in het oosten rondom Apeldoorn.
Wie heeft er nog goede tips om heen te gaan?
Jannepauli schreef:Voor de goede orde: ik heb van meet af aan gevraagd: geef je aanvullingen of opmerkingen per pb door, dan hoeft dit forum niet nodeloos belast te worden met al deze verhalen.
Jannepauli schreef:PrinsjeH schreef:Ik ben wel heel benieuwd naar de reden waarom niet standaard een maagbeschermer wordt gegeven, is er een DA die hier antwoord op heeft?
Omdat dit simpelweg niet nodig is bij een paard waar niet van bekend is dat er maag|darm problemen zijn. Het is echt niet zo dat buut of Metacam na een korte periode in de standaard dosering, een gat in de maagwand brandt - het is geen zoutzuur hoor!
Citaat:Mijn Har kreeg dat in eerste instantie de eerste tien dagen ook niet, ook niet aan gedacht eigenlijk om te vragen. Uiteindelijk bleek hij wel een maagzweer te hebben (op basis van het tandenknarsen gediagnostiseerd) maar daaraan is hij niet overleden, in de kliniek is er gelijk een maagbeschermer toegevoegd aan het infuus...Jannepauli schreef:??? waar zat dat infuus dan? Een maagbeschermer, zoals Gastroguard moet gewoon oraal gegeven worden - dat legt een soort laagje over de maagwand. Via een infuus in de aderen heeft dan geen zin.
paars schreef:Nee dus. Graag openlijke discussie, de zaken die in de OP komen zijn te belangrijk om via de postbus van JP af te wikkelen, want daar komt het dus helaas echt niet door. "Nodeloos belasten met verhalen".... je wilt hen de informatie onthouden?
Citaat:Welke DA van iemand in het topic heeft er een bloedonderzoek gedaan naar leverfunctie vóór het geven van bute? En wie heeft het advies gekregen, bij langere toediening, dit twee wekelijks te herhalen?
We spraken over Gastroguard, dat wordt niet via infuus gegeven. Dat andere middelen wel per infuus gegeven kunnen worden is mij bekend maar dan hebben we het wel over andere aandoeningen e|o omstandigheden. Laten we praktisch blijven en ons bepalen tot de paarden die thuis behandeld worden.Citaat:Daar gaan we weer. JP kent het niet, dus het bestaat niet. Een maagbeschermer kan wel degelijk in de bloedbaan worden gegeven, via het infuus.
Jannepauli schreef:Nou ja... deze onrust is nu precies wat ik bedoel. Wees dan in ieder geval zo verstandig om met je DA te overleggen voordat je het oordeel en advies van een leek gaat aannemen.
Voor de goede orde: ik heb van meet af aan gevraagd: geef je aanvullingen of opmerkingen per pb door, dan hoeft dit forum niet nodeloos belast te worden met al deze verhalen.
mysa schreef:maagbeschermers zoals esomeprazol en omeprazol worden ook intraveneus (in het bloed) gegeven. De toedieningsweg staat los van de werking. Net zoals je door het nemen van een zetpil tóch maagklachten kan krijgen van een NSAID zoals naprosyne bijvoorbeeld. De nevenwerking die het heeft op het slijmvlies blijft het zelfde. Of je het nu inslikt of een zetpil neemt.ik weet dat toch niet hoor, ik heb zelf jarenlang maagbeschermers gehad en die heb ik nooit per infuus gekregen, niet thuis en niet in het ziekenhuis. Ik heb destijds toch echt begrepen dat je die oraal moet nemen. Neemt niet weg dat het residu best traceerbaar zal zijn in het bloed.
juudii5 schreef:Hallo,
Ik kom me weer even melden, misschien hebben jullie tips (heb gehoord dat er veel hiervan een goede kliniek hebben gehad)
Mijn shet loopt al paar maandjes niet lekker.
Heb er nu 3 DA bijgehad.
DA1 zei hoefbevangen
DA2 zei absoluut niet hoefbevangen
DA3 twijfelde, maand op rust en dan kijken hoe het gaat.
Gedaan... maar het probleem is er nog.
Omdat ik niet weet wat het is en het wel wil weten wil ik naar een goede kliniek.
Ik heb de naam veterinair paardencentrum in kootwijkerbroek gehoord en Hellendoorn.
Ik zoek een beetje in het oosten rondom Apeldoorn.
Wie heeft er nog goede tips om heen te gaan?
Dit speelt ongeveer vanaf midden augustus...
Midden september heeft nog een keuring gelopen = premie behaald..
Heb eventueel wel een filmpje van haar hoeven + lopen.. alleen moeilijk te zien helaas..(van september)
Ze loopt niet regelmatig kreupel, meer gevoelig en af en toe een hupje.
paars schreef:Je gooit belangrijke informatie, die wetenschappelijk bewezen is, hopla overboord. Ondanks veel opmerkingen dat eigenaren de informatie over bijwerkingen graag van te voren hadden geweten.
paars schreef:mysa schreef:maagbeschermers zoals esomeprazol en omeprazol worden ook intraveneus (in het bloed) gegeven. De toedieningsweg staat los van de werking. Net zoals je door het nemen van een zetpil tóch maagklachten kan krijgen van een NSAID zoals naprosyne bijvoorbeeld. De nevenwerking die het heeft op het slijmvlies blijft het zelfde. Of je het nu inslikt of een zetpil neemt.ik weet dat toch niet hoor, ik heb zelf jarenlang maagbeschermers gehad en die heb ik nooit per infuus gekregen, niet thuis en niet in het ziekenhuis. Ik heb destijds toch echt begrepen dat je die oraal moet nemen. Neemt niet weg dat het residu best traceerbaar zal zijn in het bloed.
Jannepauli schreef:PrinsjeH schreef:Ik ben wel heel benieuwd naar de reden waarom niet standaard een maagbeschermer wordt gegeven, is er een DA die hier antwoord op heeft?
Omdat dit simpelweg niet nodig is bij een paard waar niet van bekend is dat er maag|darm problemen zijn. Het is echt niet zo dat buut of Metacam na een korte periode in de standaard dosering, een gat in de maagwand brandt - het is geen zoutzuur hoor!Citaat:Mijn Har kreeg dat in eerste instantie de eerste tien dagen ook niet, ook niet aan gedacht eigenlijk om te vragen. Uiteindelijk bleek hij wel een maagzweer te hebben (op basis van het tandenknarsen gediagnostiseerd) maar daaraan is hij niet overleden, in de kliniek is er gelijk een maagbeschermer toegevoegd aan het infuus...
??? waar zat dat infuus dan? Een maagbeschermer, zoals Gastroguard moet gewoon oraal gegeven worden - dat legt een soort laagje over de maagwand. Via een infuus in de aderen heeft dan geen zin.
Citaat:Zoals dit voor alle medicijnen geldt, kunnen de genoemde middelen lichte tot ernstige bijwerkingen hebben.