[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:43

Het feit dat het werkt op bloedstolling is ook juist in het geval van HB de bedoeling - de doorstroming in de hoef moet zoveel mogelijk bevorderd worden. De periode waarin deze middelen gecombineerd worden, is meestal niet erg lang en dat vermindert bij dieren die verder gezond zijn het risico op bijwerkingen.
Natuurlijk: mocht het dier andere aandoeningen hebben die mogelijk wél kunnen reageren op een te hoge verdunning van het bloed, dan is een dergelijk gebruik af te raden. Maar daar zal de arts ook meestal wel van op de hoogte zijn. En ja, nog niet ontdekte aandoeningen, dat kun je niet vóór zijn helaas.
Ik denk dat het wijzen op bijwerkingen meer van toepassing is op individuele gevallen en daar biedt het topic op zich ruimte genoeg voor. Bij onverhoopt langdurig gebruik worden er overigens meestal ook middelen voorgeschreven die eventuele bijwerkingen kunnen voorkomen ( bv Gastroguard voor het ontstaan van maagzweren of evt bestaande maagzweren te beschermen tegen de inwerking van de andere medicijnen).

Dat artsen soms nog 'achterhaalde' informatie verstrekken, is duidelijk. Dat thema is ook wat aangescherpt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:05

Even goed nieuws ...............tatatatata
Image was de laatste tijd zo druk en fit en nog belangrijker...........regelmatig. Dat we vorige week het zadel er maar eens opgelegd hebben en haar aan de longe hebben genomen. Toen de volgende dag geen reactie kwam, hebben wij haar overmoedig maar eens onder het zadel gereden. En mevrouwtje ongeduld had er lol in. Ze stapte flink door en was zelfs op het rechte eind in draf (even testen) regelmatig.
Dus Rob van Nassau heeft gelijk (GRRRRRRRRRR maar ik geef hem graag gelijk hier) Hij heeft Image weer lopend gekregen en dan te bedenken dat ik haar 5 weken terug wilde laten inslapen.
Ze is er nog en stapt weer onder het zadel.
Inmiddels was ik al "Spaanse Pas" gaan aanleren en "Nee schudden" en ze vindt het helemaal geweldig.
Ze wordt op haar oude dag zelfs nog geduldig bij het aanleren van nieuwe dingen :D en ze kijkt het af bij de Haflinger, die een pro is op het gebied voor truukjes.

Trouwens het gaat echt goed, want haar manenkam is soepel en dun, haar schoudervetopslag is minimaal en soepel en haar kruis is ook soepel. Kortom Image heeft besloten voorlopig bij me te blijven :j *\o/* /3

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 14:33

Da's héél best nieuws !!!!! *\o/*

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:39

Fijn Janouk!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:42

Goed nieuws Janouk!

Tamadine: lees je nog mee? Ik ben erg benieuwd of er iets uit de sectie is gekomen of heb je dat al verteld en heb ik dat gemist?
Wuswa: hoe gaat het nu met jouw paard?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:00

Janouk: dat is geweldig nieuws, echt super

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:28

@Romeorowan: wat aardig dat je aan ons denkt!

Tja wat zal ik zeggen.... Inmiddels (na een ruime week) bouw ik de medicijnen af. Gestopt met de tanquigel. Morgen stop ik met de ascal. Qua bute zit ik nu op een 1/2 zakje per dag. Even afwachten hoe dat gaat; misschien ga ik nu te snel qua afbouwen. Vanmorgen was ze weer ietsje minder. Ik baal er zo ontzettend van dat dit heeft kunnen gebeuren. Het is deze keer ook heel anders dan de vorige keer. Vorige keer was veel heftiger en dit lijkt meer slepender (ik zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen). Ik ben zo wanhopig dat ik mijn loonwerker (ook goede vriend) gevraagd heb om een stuk van 1 van mijn weilanden (90 x 40) te keren zodat ik meer zand heb. Ik krijg steeds meer een hekel aan gras terwijl ik daar al die jaren zo in geinvesteerd heb....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:38

Tja Wuswa: ik heb ook een groot gedeelte van het gras opgeofferd voor een pad. Vroeger riep ik ook altijd dat ik graag een flink stuk gras bij wilde kopen, paarden 24/7 erop. Ondertussen weet ik dat dat voor mijn paardenfamilie niet goed gaat komen.
Ik duim voor je dat je paardje weer helemaal opknapt. Heel veel sterkte!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:52

Janouk: wat een geweldig nieuws. echt meer kan je je niet mensen op zn moment, wat zal jij intens gelukkig geweest zijn toen je erop klom.

Wuswa: fijn dat je de medicatie aan het afbouwen bent
ik hoop voor je dat ze snel stukje bij stukje weer opknapt.

en ik begrijp helemaal dat je voor meer zand gaat kiezen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:49

Hallo kenners en ervaringsdeskundigen,

Op de bokt Wiki is er een artikel over Hoefbevangenheid. Zouden jullie eens kijken of er fouten in staan en of je nog dingen mist. Dit kun je plaatsen op het Wikizaken forum of in een pb naar mij. Ook missen we nog foto's over dit onderwerp. Als je deze hebt (en we mogen ze gebruiken, hebben geen rand, eventueel een kleine copyright en minimaal 400x600 pixels) kun je deze in een pb zetten naar mij of plaatsen in het foto topic op Wikizaken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 23:06

Dribbel, ik heb destijds al aangegeven dat het artikel zeer incompleet is en dat er fouten in staan. Heb met de desbetreffende mod wel kontakt gehad en ook aangegeven het oorspronkelijke artikel te herschrijven. Daar is ook een opzet voor gemaakt - dat moet je even checken, met allerlei links naar andere wiki-artikelen erin. Als het goed is moet e.e.a. alleen nog een keer gecontroleerd worden - misschien kan dat alsnog? PB me anders even!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 01:00

Jannepauli schreef:
Het feit dat het werkt op bloedstolling is ook juist in het geval van HB de bedoeling - de doorstroming in de hoef moet zoveel mogelijk bevorderd worden. De periode waarin deze middelen gecombineerd worden, is meestal niet erg lang en dat vermindert bij dieren die verder gezond zijn het risico op bijwerkingen.

Vermindert het risico op bijwerkingen? Het verhoogt het risico op maag-darmbloedingen. Het is immers én én. Dat de periode waarin het wordt gebruikt niet lang is staat daar helemaal los van. Het versterkende effect is er, snel na geven van de medicatie. Als het middel erger wordt dan de kwaal, dan moet je op je tellen passen. Ben mijn halve leven al werkzaam in de pijnbestrijding, denk echt wel dat ik weet waar ik over spreek. De combinatie wordt afgeraden. Punt. Dan worden er ook nog medicijnen als Tranquigel bij gegeven, wat óók weer zo'n combinatie zijn nadelen heeft. Moet de eerste DA in dit topic nog tegenkomen die een maagbeschermer bij de bute heeft voorgschreven. Ik ga er verder geen welles nietes van maken, JP. Praat hier in de discussie over Bute vs. Metacam ook al tegen dovemansoren, ga niet nu nog eens mezelf hiermee vermoeien.

@Janouk! Image heeft een héél fijn besluit genomen, daar moet ze zich de komende jaren aan houden! Heerlijk hoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:13

Vlieg nou niet meteen van de rails af, paars! Ik beweer niet dat je niet weet waar je het over hebt maar wat ik wel zeg is dat een OP een algemene inleiding is waarin vermeld wordt wat een *nieuweling* kan verwachten wat een arts zou kunnen voorschrijven en welke middelen daarbij gebruikelijk zijn.
Ieder middel kan bijwerkingen hebben, en als je het op de keper beschouwd mogen noch meloxicam (Metacam), noch phenylbutazone ( buut) gebruikt worden in combinatie met andere NSAID's en bloedverdunners. Beide middelen zijn dus vanuit dat standpunt bekeken even verkeerd.
Toch worden beide middelen voorgeschreven in combinatie met bloedverdunners - in acute situatie is dat soms gewoon noodzakelijk, met name bij laminitis. De bloedverdunners worden ook niet langdurig voorgeschreven, na de acute fase worden die gebruikelijkerwijs al snel afgebouwd.

Citaat:
Moet de eerste DA in dit topic nog tegenkomen die een maagbeschermer bij de bute heeft voorgschreven.

*Meet my doctor* zou ik zeggen.. ook mijn paard heeft langdurig buut én Metacam ( niet gelijktijdig!) moeten gebruiken en ik kreeg wel degelijk Gastroguard voorgeschreven vanwege de hoge dosis buut die zij moest krijgen. Mijn Da is echt geen uitzondering- bij hoge dosering + langdurige periode is dat standaard procedure, maar er zullen best wel uitzonderingen zijn. De meesten krijgen ook niet standaard hoge doseringen voorgeschreven ( 4 zakjes per dag en meer) en dan is het voor een korte periode ook niet meteen nodig. Daarbij heb ik het zelf ook al een paar keer in beide topics genoemd dat een gebruiker er bij klachten de DA er om zou kunnen vragen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:28

JP, dan laat je het toch lekker staan! Zoals ik al zei, ik ga er niet meer met je over in discussie en ik vlieg ook niet van de rails. Jij hebt jezelf gebomardeerd tot jury en judge over de inhoud, dus ga vooral je gang en schuif de wetenschappelijke evidence maar aan de kant. Jouw DA geen uitzondering waar het voorschrijven van maagbeschermers betreft? Lees je "je" topic eigenlijk wel?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:39

Oh gezellie hier! Kom eigenlijk alleen melden dat Tyra vanochtend nieuwe ijzers heeft en zooltjes van equipack. Ze loopt er best op, liep sowieso heel goed, maar in draf nog wel eens struikelen op een steentje. Witte lijn nog erg verbreed, dat moet verder uitgroeien. Wittel lijn is aan 1 kant van de hoef meer verbreed dan aan de andere kant, kan dus een zijwaartse kanteling zijn. Had ik nooit van gehoord, maar de smeden hebben er een lezing over gehad.

Wat ik aan Wuswa's geval wel apart vindt is de ascal samen met tranquigel, dus bloedverdunner met vaatverwijder. Die combi heb ik nog niet eerder toegepast zien worden, jullie?
Maagbeschermer hier nooit gehad, trouwens. Maar dosis bute is nooit meer dan twee zakjes per dag geweest, wel redelijk langdurig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:48

goed nieuws janouk!

Hopelijk gaat het weer snel goed wuswa. Fijn dat je kunt afbouwen iig.

Ik vind een waarschuwing over die medicijnen wel goed, mijn dierenarts heeft bijv geen maagbeschermer mee gegeven, ik wist het zelf niet dat dat raadzaam kan zijn en er dus ook niet naar gevraagd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:07

Nou nou nou paars.. staan de planeten soms verkeerd? Je hoeft toch niet zo agressief te reageren en die onzin dat ik hier judge en jury ben.. kom op, doe normaal joh!
Het gaat niet om gelijk krijgen, ik heb je uitgelegd waarom de kwalificatie die jij voorstelt niet in een openingspost thuishoort naar mijn mening en waarom. Als je het daar niet mee eens bent, bést. Maar onderbouw dan je mening in plaats van boos te worden, en geef dan wetenschappelijke bronnen aan waaruit blijkt dat het éne middel te preferen is boven het andere. Mij is tot nu toe alleen maar gebleken dat beide middelen dezelfde bijwerkingen hebben én dat geen van beiden met andere NSAID's gecombineerd mogen worden. Er is één duidelijk verschil: Metacam is erg duur, buut is beter betaalbaar.

Mysa: de combinatie bloedverdunner (ascal, werkt om het kort door de bocht te zeggen op de bloedplaatjes) en tranquigel ( vaatwerwijdend) is niet ongebruikelijk. Bij laminitis wil men zoveel mogelijk voorkomen dat er nog meer 'verstopping' komt in de hoef dan dat mogelijk al ontstaat door de ontsteking zelf. De éne arts zal dat voorschrijven, de andere zoekt dat in andere middelen.

Capopjepop: ik denk dat we een goed compromis kunnen vinden door in de OP erop te wijzen dat de betreffende medicatie bijwerkingen zouden kunnen hebben en dat bij langdurig of hooggedoseerd gebruik een maagbeschermer raadzaam is. Dat lijkt me de beste oplossing.
Iedereen tevreden? :)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:18

Janouk wat een supernieuws!!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:22

Jannepauli schreef:
Nou nou nou paars.. staan de planeten soms verkeerd? Je hoeft toch niet zo agressief te reageren en die onzin dat ik hier judge en jury ben.. kom op, doe normaal joh!
Het gaat niet om gelijk krijgen, ik heb je uitgelegd waarom de kwalificatie die jij voorstelt niet in een openingspost thuishoort naar mijn mening en waarom. Als je het daar niet mee eens bent, bést. Maar onderbouw dan je mening in plaats van boos te worden, en geef dan wetenschappelijke bronnen aan waaruit blijkt dat het éne middel te preferen is boven het andere. Mij is tot nu toe alleen maar gebleken dat beide middelen dezelfde bijwerkingen hebben én dat geen van beiden met andere NSAID's gecombineerd mogen worden. Er is één duidelijk verschil: Metacam is erg duur, buut is beter betaalbaar.

Mysa: de combinatie bloedverdunner (ascal, werkt om het kort door de bocht te zeggen op de bloedplaatjes) en tranquigel ( vaatwerwijdend) is niet ongebruikelijk. Bij laminitis wil men zoveel mogelijk voorkomen dat er nog meer 'verstopping' komt in de hoef dan dat mogelijk al ontstaat door de ontsteking zelf. De éne arts zal dat voorschrijven, de andere zoekt dat in andere middelen.

Capopjepop: ik denk dat we een goed compromis kunnen vinden door in de OP erop te wijzen dat de betreffende medicatie bijwerkingen zouden kunnen hebben en dat bij langdurig of hooggedoseerd gebruik een maagbeschermer raadzaam is. Dat lijkt me de beste oplossing.
Iedereen tevreden? :)

Ik reageer even op het dik gedrukte.
Zoals jullie weten is mijn merrie overleden nadat ze een week hoefbevangen was en Buut voorgeschreven heeft.
Ondanks dat we geen sectie hebben laten verrichten zijn we wel logisch gaan nadenken en zijn we er bijna zeker van dat ze door een bloeding om het leven is gekomen door de Buut. Iets wat waarschijnlijk dus voorkomen had kunnen worden door de maagbeschermers.
Mede daarom lijkt het me wel raadzaam om het te melden in de OP. Als ik andere mensen mijn leed kan besparen, graag.

En verder lijkt het me verstandig om in dit topic niet in discussie te gaan en desnoods verder via pb te gaan. Het is een heel nuttig topic voor mensen en deze herhaalde berichten geeft eigenlijk geen extra info.
Laatst bijgewerkt door Tamadine op 01-11-11 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:26

VA hier geeft ook bij buut geen maag beschermer. Heb er een pony bijna aan onder door zien gaan binnen 5 dagen!
De eerste 3 pony's hier kregen metacam, andere VA van de zelfde kliniek wou de 4e buut geven, tot ik vroeg of metacam ook mocht (had nog bijna een heel flesje staan en de andere deden het er goed op). Tja, dat was ook wel prima en misschien ook nog wel beter.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:02

Ik heb voor Indiana ook nooit maagbeschermers naast de Buut gekregen en ik wist ook niet dat dat tot de mogelijkheden behoorde terwijl ik medisch net iets beter onderlegd ben dan de meeste paardebezitters.

Tamadine: dus toch geen sectie. Ik denk dat je gelijk hebt dat het een maagbloeding geweest moet zijn. Hoe gaat het nu met je?
Ben je nog of alweer aan het paardrijden?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:14

Ik was ook niet op de hoogte van de maagbeschermers. Van schrik ben ik nu gestopt met de ascal (was al met de tranquigel gestopt) en ik heb vanmiddag ook de buut maar niet meer gegeven (zat nu op 1/2 zakje per dag). Morgenochtend maar zien wat het gevolg is. Deze combinatie van medicijnen is overigens voorgeschreven door een gerenomeerde kliniek waar alleen paarden behandeld worden.

Wat ik me afvraag is het volgende. Oke, de combinatie tranquigel/buut/ascal is er kennelijk 1 die voor veel ongewenste bijwerkingen kan zorgen (zeker zonder maagbeschermer). Maar een acute bevangenheid moet in mijn optiek direct en krachtig behandeld worden. Misschien moet je op dat moment tussen twee kwaden kiezen..... Mocht mij dit nog een keer overkomen (en dat hoop ik met heel mijn hart van niet), dan zal ik zeker vragen om een maagbeschermer maar wel de combinatie van middelen opnieuw geven.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:21

wuswa schreef:
Ik was ook niet op de hoogte van de maagbeschermers. Van schrik ben ik nu gestopt met de ascal (was al met de tranquigel gestopt) en ik heb vanmiddag ook de buut maar niet meer gegeven (zat nu op 1/2 zakje per dag). Morgenochtend maar zien wat het gevolg is. Deze combinatie van medicijnen is overigens voorgeschreven door een gerenomeerde kliniek waar alleen paarden behandeld worden.

Wat ik me afvraag is het volgende. Oke, de combinatie tranquigel/buut/ascal is er kennelijk 1 die voor veel ongewenste bijwerkingen kan zorgen (zeker zonder maagbeschermer). Maar een acute bevangenheid moet in mijn optiek direct en krachtig behandeld worden. Misschien moet je op dat moment tussen twee kwaden kiezen..... Mocht mij dit nog een keer overkomen (en dat hoop ik met heel mijn hart van niet), dan zal ik zeker vragen om een maagbeschermer maar wel de combinatie van middelen opnieuw geven.

Bij Staf moest inderdaad ook acuut opgetreden worden aangezien ze binnen een paar uur van 'normaal' paard naar een niet lopend paard ging. Daarom kreeg ze eerste dagen ook 2x 3 zakjes. Maar als ik geweten had van de maagbeschermers is de kans denk ik heel groot geweest dat ze er nu nog zou zijn. Best wel cruciale info die ik gemist heb en ook niet aangereikt heb gekregen.
Ik denk dat als jou die medicijnen bij elkaar is aangeraden dat het dan best goed kan zijn, maar ik zou voor de zekerheid nu wel maagbeschermers erbij vragen. En wat je ook altijd kunt doen is een second opinion vragen bij een andere DA. Beetje een keer teveel gevraagd of rond gezocht dat je paard kwijt toch?!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:06

Hmm... ik heb ook buut in combinatie met Ascal en tranquigel voorgeschreven gekregen.
1 zakje buut, 5 ascal en 1 á 2 streepjes tranquigel. Was wel al van plan de tranquigel te stoppen.
Ik wist tot het bijlezen van vandaag, ook niet dat dit zoveel risico's met zich mee bracht!! DA heeft het zo voorgeschreven voor 3 weken...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:55

Nou ja... deze onrust is nu precies wat ik bedoel. Wees dan in ieder geval zo verstandig om met je DA te overleggen voordat je het oordeel en advies van een leek gaat aannemen.
Voor de goede orde: ik heb van meet af aan gevraagd: geef je aanvullingen of opmerkingen per pb door, dan hoeft dit forum niet nodeloos belast te worden met al deze verhalen.