Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Het feit dat het werkt op bloedstolling is ook juist in het geval van HB de bedoeling - de doorstroming in de hoef moet zoveel mogelijk bevorderd worden. De periode waarin deze middelen gecombineerd worden, is meestal niet erg lang en dat vermindert bij dieren die verder gezond zijn het risico op bijwerkingen.
Citaat:Moet de eerste DA in dit topic nog tegenkomen die een maagbeschermer bij de bute heeft voorgschreven.
Jannepauli schreef:Nou nou nou paars.. staan de planeten soms verkeerd? Je hoeft toch niet zo agressief te reageren en die onzin dat ik hier judge en jury ben.. kom op, doe normaal joh!
Het gaat niet om gelijk krijgen, ik heb je uitgelegd waarom de kwalificatie die jij voorstelt niet in een openingspost thuishoort naar mijn mening en waarom. Als je het daar niet mee eens bent, bést. Maar onderbouw dan je mening in plaats van boos te worden, en geef dan wetenschappelijke bronnen aan waaruit blijkt dat het éne middel te preferen is boven het andere. Mij is tot nu toe alleen maar gebleken dat beide middelen dezelfde bijwerkingen hebben én dat geen van beiden met andere NSAID's gecombineerd mogen worden. Er is één duidelijk verschil: Metacam is erg duur, buut is beter betaalbaar.
Mysa: de combinatie bloedverdunner (ascal, werkt om het kort door de bocht te zeggen op de bloedplaatjes) en tranquigel ( vaatwerwijdend) is niet ongebruikelijk. Bij laminitis wil men zoveel mogelijk voorkomen dat er nog meer 'verstopping' komt in de hoef dan dat mogelijk al ontstaat door de ontsteking zelf. De éne arts zal dat voorschrijven, de andere zoekt dat in andere middelen.
Capopjepop: ik denk dat we een goed compromis kunnen vinden door in de OP erop te wijzen dat de betreffende medicatie bijwerkingen zouden kunnen hebben en dat bij langdurig of hooggedoseerd gebruik een maagbeschermer raadzaam is. Dat lijkt me de beste oplossing.
Iedereen tevreden?
wuswa schreef:Ik was ook niet op de hoogte van de maagbeschermers. Van schrik ben ik nu gestopt met de ascal (was al met de tranquigel gestopt) en ik heb vanmiddag ook de buut maar niet meer gegeven (zat nu op 1/2 zakje per dag). Morgenochtend maar zien wat het gevolg is. Deze combinatie van medicijnen is overigens voorgeschreven door een gerenomeerde kliniek waar alleen paarden behandeld worden.
Wat ik me afvraag is het volgende. Oke, de combinatie tranquigel/buut/ascal is er kennelijk 1 die voor veel ongewenste bijwerkingen kan zorgen (zeker zonder maagbeschermer). Maar een acute bevangenheid moet in mijn optiek direct en krachtig behandeld worden. Misschien moet je op dat moment tussen twee kwaden kiezen..... Mocht mij dit nog een keer overkomen (en dat hoop ik met heel mijn hart van niet), dan zal ik zeker vragen om een maagbeschermer maar wel de combinatie van middelen opnieuw geven.