[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:55

[***] schreef:
cindyy_1993 schreef:
Voor de verhuizing was er nog niks te merken, afgelopen vrijdag liep hij voor het eerst zo moeilijk. Dat was dag 7 dat hij op de nieuwe tijdelijke stal stond.. Het gaat inderdaad om het zwarte paard.

Oh dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik ging er vanuit dat hij de vrijdag vóór zijn verhuizing al wat stijf liep :o . Krijgt hij op zijn nieuwe stal totaal ander voer?

Mooi paard +:)+ !

Ja zijn hele rantsoen is van de ene op de andere dag veranderd.. Hij kreeg voorheen erg veel biks, dit wilde ik niet meer, ook omdat hij minder arbeid verricht nu hij in training zou gaan.. Daarbij natuurlijk volledig ander hooi en wat langer op het gras.. En hij is snel erg gestresst dus dat werkt ook niet mee.

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:33

Hopen dat hij snel opknapt. Het lijkt mij zo niet het type paard dat gevoelig is voor hb. Stress kan inderdaad ook veel ellende veroorzaken.

Sterkte! Staat hij nog wel op de nieuwe stal of heb je hem naar huis gehaald?

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:37

Hij staat nog op de nieuwe tijdelijk stal.. Terughalen heeft geen zin; hij durft zn eigen stal niet in ;( En daarbij is ook de trailer nog drama... Dus dat wil ik hem met pijn in de voeten niet aandoen. Gelukkig wilden ze voor hem een kleine paddock klaarmaken en zijn ze echt super meewerkend daar. Maar ik heb totaal geen ervaring/verstand van hoefbevangenheid... Kan hij ooit gewoon nog op niveau presteren denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:41

Er zijn zat succes verhalen bekend van paarden die gewoon 100% herstellen van hb, dus dat zou bij jouw paard ook best mogelijk zijn. E.e.a. is afhankelijk van de ernst van de hb. Zijn er foto's gemaakt? Al willen foto's niet alles zeggen, dat kun je in dit topic wel terugvinden.

Wat vervelend allemaal dat hij zijn stal niet in wil en dat het trailerladen niet goed gaat.

Het klinkt wel als een goede plek waar hij nu staat. Hopelijk knapt hij snel een beetje op, het is waardeloos om je paard zo te moeten zien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:00

Voor nu is het gewoon afwachten, meer kan je niet.
Mijn dierenarts was er van overtuigd van de winter dat mijn merrie dit outdoor seizoen weer mee kon op wedstrijd (2span L nivo zeker, maar enkelspan ZZ leek hem ook zeker haalbaar). Maar ze is er niet meer..... Terwijl ze eerder(jaren geleden, toen bevangen na een enting) dus wel zo weer op nivo liep.

Roos had een hekel aan stal (was geen probleem, ze stond nooit binnen), maar was zo slecht dat ze er probleemloos in stond. Anders was de trailer stal geworden, daar stond ze altijd probleemloos in (met of zonder schot beide geen probleem).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:42

tja hier zo'n succesverhaal....

Mijn paard is 20 jaar geleden acuut bevangen geraakt, waardoor is altijd een raadsel gebleven, was waarschijnlijk óf lang transport van Naarden naar Heerlen en retour + show rijden óf opeens veel eten want hij stond naast de voerkar op de manege, god weet of kindjes hem overvoert hebben.... hij stond toen niet eens op de wei.
Maar goed, liggend in de box, direct arts en smid erbij,foto's gemaakt en LV kanteling. De ijzers met siliconen en zolen voor tegendruk zaten er binnen paar uur onder, paard is nu 30, loopt elke dag en gaat super!! Staat nu ook weer van 09.00 tot 17.00 uur op de wei.

Heeft paar jaar geleden 1x terugval gehad door te snel opbouwen weiland maar dat hebben we nu weer onder controle. nog steeds aangepast beslag maar van de HB geen last meer ( klopt af)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:51

Hier gaat alles zijn gangetje.
De tranqiugel is nu op dus we zijn alweer 10 dagen opweg.
Ondanks dat eet ze nu zo goed als geen hooi. Toen we de buut gestopt hadden en toen omeprazol gaven at ze weer maar liep niet lekker dus halfje buut weer gaan geven, maar toen ze weer minder at dat ook weer gestopt. Maar nu eet ze zo goed als niks: ziet er niet te dun uit, heeft dunne mest maar mest dus wel! Ze krijgt bloedverdunners, omeprazol en kreeg dus tranqiugel.

Daarnaast is het gekke mbt het hooi, dat als je aankomt lopen met hooi ze hinnikt maar vervolgens nadat ze op het hooi afloopt en er aansnuffelt, er niks mee doet en het dus niet opeet. Een metazoa brokje neemt ze wel wisselend aan.

Ik heb bij de paardendrogist maagbeschermers besteld van het weekend maar nog niks gehoord over leverdatum. Dat hoop ik wel snel te ontvangen, want daar is mijn hoop op gevestigd.
Ze loopt wel best goed op het zachte, zolang het maar niet op het harde is. Iemand ervaring met levertijd daar?

Edit: heb net mailtje binnen! Binnekort bezorgd!

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:10

Even een kleine update.. Dat ik vanmiddag op stal kwam was hij echt nog niks beter, zelfs nog slechter dan gister en dat terwijl hij op 2 zakjes bute per keer staat. Volgens de da zou het met de pijnstilling wel iets minder moeten worden. Maar het is nu dus opvallend dat hij de hele dag linksvoor wil ontlasten. Hij loopt haast op 3 benen en staat amper op dat ene been. We twijfelen dus nogal over de diagnose... Er is wel gecheckt of t geen hoefzweer is, maar enkel bij de zool. Het zou natuurlijk kunnen dat er toch wel een hoefzweer zit maar dan een stuk dieper... of wellicht een andere blessure in dat been.. In overleg besloten morgen ochtend te kijken hoe het is en als het nog steeds zo slecht is, gaan we een andere dierenarts laten komen voor een second opinion. Beter teveel naar laten kijken dan blind vertrouwen op 1 da (waar ik eigenlijk meer slechte dan goede dingen over hoor) toch?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:37

Cindy, bij twijfel altijd een 2nd opinion laten doen! Al is het maar voor je eigen gevoel. Echter weet ik uit ervaring dat een paard wat op drie benen staat wel degelijk bevangen kan zijn. Zhuf heeft nooit het typische beeld gehad, enkel ontzettend kreupel geweest RV. Bleek een flinke kanteling te zitten en inmiddels ook een sinker. Rest van de voeten waren perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 06:43

Ik zou ook zeker een andere dierenarts naar je paard laten kijken Cindy! Hij kan natuurlijk gewoon hb zijn, maar ook ergens een hoge hoefzweer hebben. Of even foto's laten maken. Kan bij veel dierenartsen tegenwoordig mobiel, dus dan hoef je je paard niet in de trailer te stoppen met zijn zere voeten....

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:07

Deni als zij/hij bijna geen hooi eet is wel zorgelijk, ander hooi al geprobeerd?, die van mij eten soms een baal die er mooi uitziet en ruikt ook niet tot amper, waarom geen idee.
geef je omeprazol van Abler of Gastroguard of iets? bij Damian haar pony, post kan je in dit topic terug zoeken, helpt de gastroguard duidelijk veel beter dan omeprazol van Abler. Anders een ruwvoervervanger (Subli Priores of iets anders) erbij geven misschien? dunne mest kan van de bute en/of maagklachten komen.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:16

Cindy, wat enorm balen dat je paard bevangen staat en niet opknapt, zie je verschil aan de pijnlijkheid als je de bute hebt gegeven een uur of 2 uur later? Hoefzweer helpt bute amper, bij hoefbevangen zie je als het goed is wel verschil in pijn. Heeft je paard pulsatie aan beide kanten van het linkerbeen, bij hoefzweer voel je vaak 1 kant pulsatie. Heeft je paard de eerste 2 dagen een pijnstiller in het bloed gehad? aan te raden overigens, spuiten ze Bute (andere soort dan de zakjes) in bloedbaan. zit er iets onder de hoeven, Styrofoam bijvoorbeeld, je zou eens op de website van E-digit kunnen kijken, staat een stuk over gebruik van styrofoam bij HB. Dan loopt/staat je paard zacht en ondersteund, eerste hulp bij HB is dat. Heb je ook Ascal van je DA gekregen, werkt antistollend cq bloedverdunnend.
Heeft je paard verhoging? kan bij een hoefzweer zo zijn maar ook bij HB. Als je twijfelt aan de diagnose zou ik ook een second opinion vragen, heb je er trouwens een hoefsmid bij gehad ook,
Veel sterkte met je paard!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:30

@ Cindyy : vreselijk dat ook jij je hier aan 'moet' komen melden ... maar ga je onder geen voorwaarde schuldig voelen! Het is nu wat het is, laat je nu vooral niet verder naar beneden slepen door schuldgevoel ..

Jouw paard lijkt me een geheide kandidaat voor maagproblemen naast (?) andere problemen .. de huidige stress in combinatie met medicijnen (vooral de Buut) kunnen al aanwezige maagklachten verergeren of juist doen ontstaan, maagzweer is zeker niet denkbeeldig!
Ik persoonlijk zou op z'n minst een maagbeschermer gaan geven, maar mogelijk is Omeprazol nu een betere optie (vermindert aanmaak maagzuur waardoor maagzweer/wand zich kan gaan herstellen)

WAARSCHUWING OMEPRAZOL :
Omeprazol vermindert aanmaak maagzuur, maar maagzuur is ook nodig voor werking lichaam.
Betere optie is om ten tijde van bepaalde medicatie gift, zoals Buut, direct ook te starten met het geven van een maagbeschermer .. maar voor herstel van maagzweren is helaas toch echt Omeprazol nodig.

Normaliter zou een kuur van minimaal 28 dagen afdoende moeten zijn, maar is ook weer paard afhankelijk en sommige hebben zelfs hun leven lang Omeprazol nodig .. is altijd weer wikken & wegen :\
Maar mócht het zo zijn dat een kuur afdoende is, dan ALTIJD de Omeprazol gift afbouwen !!
Dit omdat het lichaam anders te snel, te plotseling te veel maagzuur te verwerken krijgt door hernieuwde 'normale' aanmaak wat juist voor enorme problemen kan leiden ( júist maagzweren, koliek, overlijden ..)

De meest gangbare kuur afbouw :
~ 28 volledige dosis
~ 14 dagen halve dosis
~ 14 dagen kwart dosis

Ikzelf heb goede ervaring met de pasta's van Pepticure (7 dagen x 1 spuit) en ben daarna overgestapt op de granulaat van Abler (AbPrazole) .. Pasta's van Abler zouden minder goed werken, maar de granulaat voldoet prima!
Was hier direct te merken toen ik naar 14 dagen terugging naar halve dosis: direct weer 'hangerig' en minder goed eten .. sein voor mij dat a) de AbPrazole z'n werk doet, maar dat ik b) te snel wilde afbouwen, dus weer terug naar volledige dosis (= 4 zakjes per dag)

Om Omeprazol af te kunnen bouwen en maag + (gedeelte) darmen te beschermen zonder maagzuur/werking aan te tasten zou Sucralfaat (Abler: Absycralfate) een optie kunnen zijn .. maar dat heb ik nog niet binnen dus nog geen ervaring mee.

Succes en sterkte !

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:46

@ Deni : hooi eten was hier ook een enorm probleem toen Noah dat het hardste nodig had.
~ tegenwoordig spoel ik overigens standaard het hooi nadat ook nog 's 'een' allergie werd vastgesteld bij ander paard, nu maar gewoon alles eruit spoelen to be sure :\ ~

Ik heb Noah weer op gewicht kunnen krijgen ( zie voor en na foto's elders in dit topic) met Seniores Priores ( Subli : ruim op tijd weken in ruim water), Hartog Lucerne mix, Lijnzaadpap, Equilin Balancer
Let wel: híj deed het daar goed op, maar uiteraard blijft (juist ook) het voer/aanvullingen maatwerk .. zo kan en kon Noah gras verdragen en daar voel ik me uiteraard gezegend bij _/-\o_

Geef je nu ook nog Omeprazol Deni ?
Mijn Joppe staat hier inmiddels 3 weken op, vorige week dacht ik te kunnen minderen maar hij kreeg direct een terugval ( stil, afwezig, minder eten ..) dus weer terug naar volledige dosis en nog dezelfde dag weer verbetering!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:13

Nog even over ijzers .. ook hier zijn de meningen én ervaringen over verdeelt.
Wil wel een aangeven dat wel of niet beslaan met het voor jouw dier het JUISTE beslag het verschil tussen overlijden en overleven kan maken.

Om het leesbaar te houden ga ik niet weer al mijn ervaringen neerzetten, maar geïnteresseerden kunnen via de zoekfunctie alles teruglezen .. maar ook nu weer, zijn mijn eigen persoonlijke ervaringen en die van een ander kunnen weer heel anders zijn, maar een aandachtspunt is het zeker!

Omdat dichte, opgevulde, zooltjes mijn paard bijna het leven heeft gekost wil ik daar toch wel even extra voor/tegen waarschuwen: in geval van een (dreigende) zoolbreuk werkt dat averechts en is die tegenwaartse druk uiterst pijnlijk!

En vooruit, nog maar eens de link naar de noodschoenen ; tempex platen, 5 cm. dik, van bouwmarkt voldoen ook prima .. óók om onder standvoeten te leggen tijdens behandeling/onderhoud hoeven om drukpijn tegen te gaan! .. maar bedenk dat eea. de voet/zool dusdanig afsluit dat lang achtereen laten zitten geen optie is, echt alleen voor nood en tijdelijk dus.

https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:40

gisteren hebben wij de strijd opgegeven [IM] Dag lieve Amber.
3 jaar geleden was Amber voor het eerst bevangen en een paar maanden later de 2e keer. De dierenarts was toen gebeld om haar in te slapen, maar zag gelukkig nog hoop. Met een zakje buut bokte ze een half uur later weer door de bak.
Helaas bleef dat niet zo want de hoefbevangenheid kwam steeds vaker terug, enigste optie was helemaal geen gras meer maar dat vonden we niet paard-waardig meer. (ze mocht ook al geen onbeperkt hooi door haar stofallergie. het stofvrije hooi wat ze kreeg was veel te vet hiervoor maar iets anders was voor haar vergif).
Ik hoop echt dat we deze rotziekte nooit meer mee hoeven maken! naast hb had ze dus ook last van luchtwegen en zomerexceem, maar dat valt echt in het niet qua aanpassingen en behandelingen als hoefbevangenheid.
Heel veel sterkte iedereen die hun paard nog moet zien lijden en met het herstel naar terug gezond.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:00

Sterkte boeflover ;(

Vandaag is claartje Freriks bij mistral geweest en die zag ook dat het zeker niet goed gaat met mistral haar hoeven.
Ze heeft gelukkig wel het een en ander gevonden wat we nog kunnen proberen.
Ze is doorgemeten en daaruit bleek(wat ik al vermoedde nu marstall Vito verander is) dat haar voer niet goed was voor haar. Dat is ergens een positief puntje wie weet komt het daardoor?
Ik mag de prascend nog met een kwartje verhogen.
Ze heeft podo comp, liver comp en glucobalance van phytonics voorgeschreven.

Nu een zoektocht naar ander voer dus..

Wanderers: hoezo is dat slecht dan zooltje met tegendruk? Dat wordt juist altijd als zodanig voorgelegd..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:11

Sterkte boeflover..

@Wanderes ze krijgt omeprazol. We hebben 6 spuiten voor 12x. Ze is echter een shet dus krijgt 2x van 1 spuit 220 kg. Alles wat over is +/- 75 kg hebben we bewaard en daar zullen we mee afbouwen. 6x 75kg..
Hopelijk gaat ze weer eten anders idd kijken naar ruwvoer vervangers. Is dat ‘safe’?

Daarnaast maagbescherming van de paardendrogist binnen! Gaan we vandaag mee beginnen. Er staat 2x daags, maar is 1x daags ook prima? En geen idee hoe ik het moet geven. Ik denk nu ook gewoon mee in de spuit.

@lique68 toevallig hadden we ander hooi liggen dus ze heeft nu van beide wat, maar nee ze eet t beide niet echt ondanks dat ze er wel blij voor hinnikt.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:17

@ deni: is het gebit nagekeken? Misschien pijn met kauwen. Scherpe dingetjes die in wang prikken?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:19

@daphne1988: bij mijn pony is ook in eerste instantie ijzer met zool aangebracht, werd ook slechter na verloop van tijd. Nu zonder en dat gaat veel beter.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:24

Zonder ijzer of zonder zool?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:25

Hoe is jullie ervaring met bietenpulp van dodson en horrell?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:31

Daphne1988 schreef:
Zonder ijzer of zonder zool?

Sorry, ijzers zonder zooltjes

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:36

Ok. Gewoon een normaal ijzer of wel nog speciaal beslag alsnog? Zat je paard tegen zoolbreuk aan? Of iig dunne zool?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:41

Deni11 schreef:
Sterkte boeflover..

@Wanderes ze krijgt omeprazol. We hebben 6 spuiten voor 12x. Ze is echter een shet dus krijgt 2x van 1 spuit 220 kg. Alles wat over is +/- 75 kg hebben we bewaard en daar zullen we mee afbouwen. 6x 75kg..
Hopelijk gaat ze weer eten anders idd kijken naar ruwvoer vervangers. Is dat ‘safe’?

Daarnaast maagbescherming van de paardendrogist binnen! Gaan we vandaag mee beginnen. Er staat 2x daags, maar is 1x daags ook prima? En geen idee hoe ik het moet geven. Ik denk nu ook gewoon mee in de spuit.

@lique68 toevallig hadden we ander hooi liggen dus ze heeft nu van beide wat, maar nee ze eet t beide niet echt ondanks dat ze er wel blij voor hinnikt.

Ik heb er toevallig net over zitten lezen maar niks eten is echt geen optie natuurlijk, is ongemelasseerde bietenpulp voor nu niks?