[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:11

Grote paniek hierzo

Gister is de smid weer geweest en de hoeven zagen er mooi uit. Bij Sam is is de witte lijn weer mooi smal, de vorige keer was bij Luuk de witte lijn nog "brokkelig" en weer mooi gelijk dus de smid en wij ook waren tevreden.

Vanmiddag ging ik ze voeren niets aan de hand,Luuk pakt zoals gewoonlijk een hap hooi uit de mand.
Ik heb de mand weer gevuld voor morgenvroeg en emmer water gevuld om de emmer in de stal bij te vullen.
Kom terug staat ze te treuren, zeg wat is er. Komt aan lopen,recht het stalletje in. En gaat liggen en wilt rollen. Slaat met der hoofd tegen de wand toen ze om wou rollen, blijft liggen. Ondertussen zwaar ademen.
Heb een tik op der kont gegeven zodat ze ging staan.
Snel het halstertje gepakt en gaan stappen.

Buiten zag ik dat haar onderlip hing en een rochelende ademhaling. Nicht (stikbang van paarden) gevraagd dat ze hem vast hield dan kon ik de buurman halen.

Zo gezegd zo gedaan, de buurman verder gekeken en gevoeld aan der buik.Tante en nicht gingen terug naar binnen om verder eten.
Tandjes gekeken zover dat ging zonder de tong uit de mong te halen, voor de 1e keer getemperatuurd :(:). Ze vond het zo eng,stond te trillen op der beentjes. Gelukkig kon de buurman der kalmeren. Geen koorts, 37.7.
Ze had wel een snotneus en stond te smakken.
Mijn vader was ondertussen thuis gekomen dus die kwam ook. Hij heeft de keel gemasserd en toen moest ze 2 keer proesten. De witte snotters vlogen in het rond. Ze leek wat te bekomen.

Halster weer afgedaan,mevrouw loopt naar binnen en gaat of er niets gebeurt en aan de hand was hooi eten.
Terug naar huis gegeaan en even gegeten. Toen de DA gebeld voor advies, hij dacht aan slokdarmverstopping.
Moeten het nu in de gaten houden en anders bellen.

Sorry voor het lange en misschien wel warrige verhaal, ben ondertussen ook nog een paar keer gaan kijken. Tot nu toe is alles rustig.

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:21

colinneke@
Jee....Je schrikt je toch rot met dit soort dingen!

Je gelooft het niet....ik had hier toenstraks ook een 'bijna' slokdarmverstopping.
Pablo hoest een keer tijdens het eten,loopt achteruit en doet raar met zijn mond open.
Ogen raar....
Ik schrok me rot en masseer zijn slokdarm richting maag....voel er inderdaad een bult in.
Hij slikt zelf ook en ik hoor het zakken.
Zit me te bedenken wat ik ga doen,of da bellen of afwachten...
Hij lijkt weer in orde,voer nog natter gemaakt en hem nu op hoogte gevoerd.Normaal eet hij van de grond uit een cementbak.
Alles is weer o.k....hij schrokt gewoon vermoed ik,ik heb niets anders gevoerd dan anders.
Net nog even kijken maar hij is springlevend met veel praatjes.
pffff....ik ga cavia's houden.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:34

Tjeezzz inderdaad schrikken.
Papa voelde ook een bult. Dacht toen ze lag, zo zwaar te ademen en wat met der oogjes te draaien dat ze het loodje ging leggen.
Luuk is ook bang dat we het hooi weer afpakken, kan ook zo gulzig eten. Maarja je dochter (Sam) moest eens een sprietje hooi meer eten dan jij (Luuk).

We moesten het een uur aankijken en anders was de DA er binnen 20 minuten.

CAvia`s houden... wie weet wat voor rare dingen die kunnen krijgen.

@ weet even niet meer wie het was (sorry, was jij dat geerke?) maar zag een supermooie schuilstal voorbij komen. Ben jaloers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:30

nee...Jannepauli ;)
Die van mij is lang zo mooi niet :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:55

jeetje wat schrikken allebei zeg, sterkte ermee, hopelijk niks aan over gehouden...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:30

Slokdarmverstopping is heel eng om te zien; je denkt idd dat het einde nabij is.... :(:) :(:)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:50

Slokdarmverstopping is zeker eng, paard op stal drie weken terug nog van moeten redden.
Leek wel te kokhalzen, ging helemaal gespreid staan, kuchen en mond open en kauwen tegelijk.
Kwam allemaal slijm uit, kreeg het niet los gemaseerd maar na vijf minuten lopen buiten schoot het los.

Ennuh cavias.... Heb er twee, eentje met vijf x per jaar longontsteking, met beide al aan het zalven geweest voor ontstoken ogen en eentje verstopte darmen..... Denk dat dat dus geen optie is, neem een wandelende tak haha

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:53

ja ik heb het met mijn vorige paard meegemaakt, ik dacht echt dat ze zou stikken toen, bah, wat was dat eng, en ik had haar toen net...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:37

Volgens mij is een houten hobbelpaard nog steeds de meest ideale, zorgenvrije oplossing, zolang je het hobbelpaard houtworm vrij kan houden.
Ik heb hier een hobbelpaardje van mijn jong gestorven oom van 80 jaar oud. Het paardje staat altijd op de plek waar ik hem neer zet en mankeert nooit iets aan zijn beentjes <3

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:59

Nou maar hopen dat-ie geen houtworm oploopt!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:25

Klinkt idd als slokdarmverstopping. Mijn fjord heeft het dit jaar ook twee keer gehad. Hij is gewoon te gulzig. Het helpt nu het hooi in een net gevoerd wordt en ik het laat weken. Nog even kijken hoe we dat van de winter doen, want ik heb alleen een handpomp en als het vriest dan sluiten we die af.
Wat een gave schuilstal zie ik voorbij komen zeg! Mijn vader heeft voor onze shet nu ook een schuilstal gemaakt. Toen ze vorig jaar bevangen raakte kreeg zij de stal met een uitloop. Het was toen midden in de winter en helaas moest mijn fjord toen buiten staan. Vond het toch maar niks. Ze konden niet bij elkaar omdat er toch nog wat grassprieten stonden en mijn shet daar juist weer zandkoliek van kreeg. Nu heeft mijn fjord zijn oude schuilstal terug gekregen en de shet een nieuw schuilstalletje met uitloop. Ze kunnen lekker snuffelen en overdag staan ze bij elkaar op een wei met beperkt gras.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:39

Hoi lezers en schrijvers! Nog 4 pagina's, dan moeten we deel 3 openen. Mijn voorstel zou zijn om de OP in het nieuwe deel grotendeels te laten zoals deze nu is? Topic deel 1 heeft 4 jaar gelopen, deel 2 heeft de 500 pagina's in een ruim jaar al gevuld. De informatie in de openingspost is nog steeds ruim voldoende volledig om een beginnend HB paard eigenaar van veel eerste info te voorzien. Wat vinden jullie? Misschien nog even kritisch kijken naar het hoofdstukje behandeling, smid en voeradies. Ik zou een linkje naar de website van de makers van F4F wel praktisch vinden. Daar vind je automatisch ook weer veel info van de Laminitis Clinic. De medicijnen die er staan geadviseerd ( eentje ken ik niet) enzo.
Als iemand de aanvullingen verzamelt, dan kunnen we er weer 500 pagina's mee vooruit!?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:51

Idd openingspost heb ik veel aan gehad, idd mis ik bijvoorbeeld adressen over leveranciers waar je bv speciaal voer kunt krijgen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 14:15

paars schreef:
Hoi lezers en schrijvers! Nog 4 pagina's, dan moeten we deel 3 openen. Mijn voorstel zou zijn om de OP in het nieuwe deel grotendeels te laten zoals deze nu is? Topic deel 1 heeft 4 jaar gelopen, deel 2 heeft de 500 pagina's in een ruim jaar al gevuld. De informatie in de openingspost is nog steeds ruim voldoende volledig om een beginnend HB paard eigenaar van veel eerste info te voorzien. Wat vinden jullie? Misschien nog even kritisch kijken naar het hoofdstukje behandeling, smid en voeradies. Ik zou een linkje naar de website van de makers van F4F wel praktisch vinden. Daar vind je automatisch ook weer veel info van de Laminitis Clinic. De medicijnen die er staan geadviseerd ( eentje ken ik niet) enzo.
Als iemand de aanvullingen verzamelt, dan kunnen we er weer 500 pagina's mee vooruit!?

Ik heb de nieuwe OP al voorbereid - staat in de steigers en is aangevuld met nieuwere informatie. Je bent me net wat voor paars, ik kad nl iedereen die hier vast verblijft al willen vragen om eventuele aanvullingen per pb aan mij door te geven zoadat ik die nog kan verwerken. Dus ladies... m'n busje staat open!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:31

Ik heb inderdaad ook heel veel gehad aan de OP! :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:22

Idd, de openingspost mag wel zo blijven met wat aanpassingen/aanvullingen.

Ik denk dat ik mag stellen dat Roos zich goed voelt. Vandaag rustig mee gehad voor de ondersteuning van haar dochter op wedstrijd en een rondje vaardigheid. Ik heb zo kalm mogelijk gedaan (Roos had nogal goed zin), maar was netjes 2x foutloos binnen de tijd. Ze heeft haar winstpunten in de Z vaardigheid vandaag dus verdubbeld.
Dochter lief heeft het netjes gedaan op haar 2e wedstrijd en tijdens haar 1e vaardigheid. Dressuur 185 en 180 punten in de hobbyklasse B en 2x foutloos met een klein beetje tijd overschrijding in de hobbyklasse L vaardigheid.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:09

goede avond
al een tijdje niks van me laten horen hier :)
vanaf hier alleen positieve berichten :)

Openings post heb ik indd ook zoals andere veel aan gehad, maar ik heb nog niet genoeg kennis erover om evt aanpassingen aan te geven.

nette resulaten hoor voor haar dennis :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:13

Roos doet kalm :oo
Afbeelding
Mijn idee van kalm is anders :Y) . Maar het was weer fijn haar terug te hebben in de ring.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:40

Taalkundig kan het heeeeel soms iets beter: een aantal is vervolgens enkelvoud, maar dat is een veelvoorkomende fout....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 23:35

Daar heb je gelijk in Wuswa - ik heb al aardig wat geschaafd. Ik zou ook willen voorstellen dat de aanbeveling van een aantal homeopatische middelen komt te vervallen en ook de opsomming van de verschillende ijzer-modellen ingekort wordt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:03

Zou ook een onderscheid maken tussen de bloedverdunners en de pijnstillers. En dat vorozichtigheid is geboden bij een combinatie ervan!
Bij de NSAID's mag Metacam er nog bij voor de volledigheid.
De Phytorenal-F staat erbij, dat is volgens mij niet iets wat in de eerste fase aangeboden wordt.
Wat betreft de ijzers: 2 hoefsmeden bij mijn paard gehad die beide het nut van een ijzer in ons geval niet zagen. Gelukkig hadden ze daar gelijk in. Hier impliceren dat dat wel zou móeten kan dus verwarrend zijn.

Daarop voortbordurend; wat ik nu mis is een onderscheid in de behandeling die de eerste dagen gegeven wordt, en de "nabehandeling" tijdens de chronische fase en de "post HB" fase. Mijn paard zit in de, wat ik postHB fase noem. Daar gelden (gelukkig) andere regels dan in de acute fase. Het topic is bedoeld als een Centraal Topic over Hoefbevangenheid, dus het is wellicht een idee die fasering meteen in de openingspost aan te geven. Ook de verschillende soorten krachtvoer zijn in de eerste week-weken niet erg interessant. Back to basics is daar belangrijker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 10:34

@ Paars

Ik denk dat we in de nieuwe OP geen waardeoordeel mogen en kunnen geven over wat een arts voorschrijft. Als een arts een bloedverdunner én een pijnstiller voorschrijft dan zal hij dat doen op basis van zijn bevindingen en zijn eigen overweging hebben die bepaalde combinaties voorstaat. Ik denk dat we ons moeten beperken tot een opsomming van gebruikelijke middelen.

Of een ijzer al dan niet nodig is hangt af van de ernst van de situatie en hoe een ervaren smid daarover oordeelt. In sommige gevallen zal een ijzer nodig zijn, in sommige gevallen volstaat het op de juiste wijze bekappen van de hoeven. De tekst had ik al in die zin aangepast voor de nieuwe OP.

Post HB: zou jij een voorbeeldje kunnen schrijven hoe jij de post-HB fase zou willen inkleuren? Mijn idee is om hiervoor het belang toe te lichten van 1) op gewicht houden en 2) beweging opnieuw opbouwen en 3) voeding in verhouding met werk - als jij hierop wilt aanvullen, graag! Mag per pb hoor.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:59

Wat is er eigenlijk mis met en een bloedverdunner en een pijnstiller? Deze combinatie (bute/ascal/tranquigel) heb ik twee keer moeten geven...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:13

Er is ook niks mis mee - de ( algemene) waarschuwing is vooral voor de humane geneeskunde gebruikelijk ( bloedverdunners kunnen in hun werking versterkt worden door bepaalde NSAID's) en is over het algemeen sterk doseringsafhankelijk. Daarbij telt ook de tijdsduur van het gebruik van bepaalde medicijnen en natuurlijk de aard van de aandoening waarvoor medicijnen gebruikt worden.
Er moet nu niet gedacht worden dat als de arts zoiets voorschrijft de afloop bijna fataal lijkt - da's natuurlijk niet zo - mede daarom wil ik geen waardeoordelen in een zo algemene post als een OP vermeldenwant dat creëert alleen maar onrust en een verkeerd beeld.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:18

Omdat NSAID's ook al invloed hebben op de bloedstolling.

@JP, ben ik deels met je eens, maar waar ligt dan de grens? De combinatie van de twee geeft (en dat is al lang bewezen!) een behoorlijk verhoogd risico op complicaties en wordt afgeraden. Er zijn DA's die bij HB tegen de eigenaar zeggen dat de weidegang moet worden beperkt. Ook niets van vinden in de OP? Krachtvoer halveren? De OP is geen bericht van een DA, helaas lezen we hier maar al te vaak dat de DA zijn behandeling niet instelt op basis van zijn bevindingen, maar nog steeds praat over hoog eiwitten in gras. Sorry, maar ik denk dat we niet tegen schenen schoppen als we daar niet aan meedoen.
Een willekeurige hit op google:
http://www.wedgewoodpetrx.com/learning- ... y-use.html
Daar staat: Drug Interactions
•Avoid combining with other anti-inflammatory drugs that tend to cause GI ulcers, such as corticosteroids and other NSAIDs. Avoid combining with anticoagulant drugs particularly coumarin derivatives. Avoid combining with other hepatotoxic drugs.
•Phenylbutazone may affect blood levels and duration of action of phentoin, valproic acid, sulfonamides, sulfonylurea antidiabetic agents, barbiturates, promethazine, rifampin, chlorpheniramine, diphenhydramine, penicillin G.

Kortom: een gevaarlijke combi.

Wat betreft de aanpassingen bij de ijzerwaren: goed!
Verder reacties volgen morgen: ik moet aan de slag!