[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:18

Vanmorgen wel even contact gezocht met Visdonk - Maarten zei ook dat het mogelijk toch een vernageling of kneuzing is - ik moest wel lachen want ook hij herinnerde zich dat Pauli een 'diva' is die metéén laat zien als er iets mis is en de pijn dan ook uitvergroot, en ja, het baasje doet dan meteen mee.
Kan het niet helpen, 't is zo'n klote aandoening dat ik meteen in paniek schiet..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:40

Balen Jannepauli, hopelijk valt het mee, maar kan me voorstellen dat je gelijk in de rats zit :\

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:48

Vanmorgen een filmpje gemaakt van het wandelen, ze was super vrolijk, als maar snuiven. Tis net jammer dat ik d'r hoofdje er niet op kon krijgen, strak vooruit kijkend met priemende oortjes :+:
Wel nog wat stijfjes en voorzichtig, maar ja, 5 weken stil staan :\
Eerst het vorige filmpje:
Afbeelding
En het filmpje van vanmorgen, de rest hebben we in de berm gelopen hoor, maar filmen en achteruit lopen door de berm gaat wat lastig :+
Afbeelding

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:54

Letizia: Dat ziet er al erg goed uit :D

Ik heb mijn pony opnieuw medicijnen gegeven, maar ik zie geen verbetering :( En maak me nu echt zorgen.

Ze leunt niet (extreem) achterover, haar hoeven voelen niet heel warm en uitkrabben kan 'gewoon'.
Lopen vindt ze moeilijk, maar uit zichzelf doet ze dat wel gewoon.
Draaien is erg moeilijk!

Nu is mijn vraag of ik Tuc lichte beweging moet geven (lopen over de weg of in de bak) of boxrust moet geven (event. op nat zand) óf gewoon haar eigen gang moet laten gaan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:53

Wat voor medicijnen heb je gegeven, Tuc? Meestal ben ik erg voor eigen gang laten gaan op nat zand.

Wendy15 schreef:
Maar gaan jullie dan echt alleen uit van wat volgens het boekje de ideale hoeveelheid is voor jullie paard? :)
Dat heb ik namelijk nooit gedaan eigenlijk, bekijk het gewoon per dag en als ik het idee heb dat hij aankomt gaat hij iets terug in hoeveelheid, en als hij teveel afvalt krijgt ie iets meer :)

Ik ga daarvan uit als basis, en stel bij met 14 dagen tussenpozen. Dus niet te snel. Behalve op dagen dat het soms even extra koud/nat is en hij nog zonder dek staat, dan geef ik wat meer ruwvoer. Die dagen heb je in de zomer eigenlijk niet.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:12

paars schreef:
Wat voor medicijnen heb je gegeven, Tuc? Meestal ben ik erg voor eigen gang laten gaan op nat zand.

Ik geef haar op dit moment Tranquigel, Pro-Dynam en Ascal. Het werkt pijnstillend en ontstekingsremmend.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:48

Jannepauli schreef:
Ik baal stevig.. Pau is niet beter vanmorgen, integendeel: ze loopt op eieren. Hoefsmid is niet te bereiken- ik laat voor de zekerheid vanmiddag de veearts komen. Het ging zo goed.. en nu opeens weer dit. Het kan verschillende oorzaken hebben maar ik durf niet te wachten - in ieder geval geen weidegang meer en nu maar hopen dat het of een vernageling is, zoolkneuzing, hoefzweer... :(

Oeh dat is mooi k..,
ik leef met je mee !

is de DA al geweest ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:25

Wendy15 schreef:
lolclub: Mijn pony stond op een kaal stukje land en kreeg 2 keer per dag ongeveer 2 plakjes hooi, en 3 keer per week een héél klein strookje gras (geen krachtvoer). Tóch is ie bevangen geraakt.. Van de ene op de andere dag stond ie onwijs kreupel aan 1 been in het land. Je weet het denk ik soms toch niet hoe het kan :n

wat voor beweging kreeg je pony verder , hoeveel, hoe vaak en hoe lang ?

kale droge stukjes land zijn meestal gestresst en dus erg suikerrijk,
dit tesamen met 4 plakjes hooi pd is waarschijnlijk toch nog te veel geweest voor je pony.
Misschien had je pony van nature al aanleg voor HB en gaf dit net de doorslag.

Sommige gevallen blijven moeilijk te verklaren , en soms kun je achteraf zeggen... ja, dat moet het geweest zijn.
het is makkelijker als ze in de voerkamer een ton haver hebben leeg gegeten, dan heb je tenminste een duidelijke oorzaak.
meestal blijft het toch gissen en veel nadenken.

Het afgelopen voorjaar heeft veel nieuwe slachtoffers opgeleverd, mijn DA had het erover dat hij in sommige weken wel 8 nieuwe gevallen van HB trof en daar zaten ook paarden tussen waarvan de oorzaak echt onverklaarbaar was .
Zelfs paarden jonger dan 4 jaar zijn slachtoffer geworden en dat hoor je niet vaak omdat deze paarden nog in de groei zijn en de extra energie en suiker dus nog kunnen gebruiken hiervoor.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:27

Letizia schreef:
Vanmorgen een filmpje gemaakt van het wandelen, ze was super vrolijk, als maar snuiven. Tis net jammer dat ik d'r hoofdje er niet op kon krijgen, strak vooruit kijkend met priemende oortjes :+:
Wel nog wat stijfjes en voorzichtig, maar ja, 5 weken stil staan :\

Dat is een hele vooruitgang, goed hoor ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:29

@paars:

welke soort graszaadhooi voer jij ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:36

Het wisselde, net wat de leverancier had liggen. Ik heb rietzwenk gehad en engels raai. Nu heb ik een voorraadje engels raai ingeslagen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:16

mijn pony doet het idd goed op de safe and sound van D&H, thanks voor de tips van hier :)
Hij eet het nu al 3 weken...

Heb de foto's van zijn hoefjes binnen, interesse om ze te zien hier?
Ik zie er zelf namelijk niet zoveel aan...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:39

xFioon schreef:
mijn pony doet het idd goed op de safe and sound van D&H, thanks voor de tips van hier :)
Hij eet het nu al 3 weken...

Heb de foto's van zijn hoefjes binnen, interesse om ze te zien hier?
Ik zie er zelf namelijk niet zoveel aan...

Fijn dat hij de Safe & Sound goed wil eten, hoe is het verder met hem?

ik heb wel interesse in je foto's, dus laat maar zien ;)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:01

het gaat goed :)
Nog wel elke ochtend boos dat hij zijn graaskorf om moet, van de week had hij hem afgekregen zelf...

maar hij loopt goed, hij is dinsdag bekapt, staat nu dus weer netjes op zijn voeten ipv op pantoffels :+
en nu weer beetje aan het stappen aan de hand in de bak, 10 minuutjes. Als dat goed blijft gaan wil ik ook wat gaan draven aan de hand, en dan later er weer op.

hier zijn hoefjes:
Afbeelding

Ohja, je ziet het gips er omheen zitten, als je denkt: wat zie ik nou...? dat is dus het gips ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:29

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Ik baal stevig.. Pau is niet beter vanmorgen, integendeel: ze loopt op eieren. Hoefsmid is niet te bereiken- ik laat voor de zekerheid vanmiddag de veearts komen. Het ging zo goed.. en nu opeens weer dit. Het kan verschillende oorzaken hebben maar ik durf niet te wachten - in ieder geval geen weidegang meer en nu maar hopen dat het of een vernageling is, zoolkneuzing, hoefzweer... :(

Oeh dat is mooi k..,
ik leef met je mee !

is de DA al geweest ?

Het had allemaal wat voeten in de aarde maar de smid is zojuist geweest. We hebben alles nagelopen, geen pols, geen warme hoeven, in stand belast ze beide voorbenen. Maar laat je haar een rondje rennen dan is het uit met de pret. Stappen gaat redelijk, galop natuurlijk perfect maar draven doet ze liever niet en toont ze kreupel.
Volgens de smid zit ze mogelijk tegen bevangenheid aan (nek sinds een dag of twee hard) dus joepie.. daar gaan we weer :(
Morgenochtend komt de paardenarts voor de zekerheid nog een keer inventariseren en om Ascal af te leveren voor het geval dat..

Oei, nou heb ik een hele gekke gedachte - brainstorm 's met me mee... ik ben circa een week geleden met F4F begonnen.. vanaf dat moment vond ik haar hals wat opzetten -- zou het kunnen dat ze 'te veel' vit/mins binnenkrijgt, te 'rijk' zeg maar? Of is het complete onzin? Ik kan natuurlijk testen door nu meteen te stoppen en alleen nog maar hooi te geven ( ik hou haar sowieso van de wei af)..

En dan nog wat: er is een aantal weken geleden bij ons in de storm een enorme wilgenboom omgegaan. Het is in ieder geval een soort van wilg en de paarden hebben uitbundig aan de takken, bladeren, stammen staan knagen..

Poeh, weer allemaal puzzelstukken???

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:10

Jannepauli schreef:
Oei, nou heb ik een hele gekke gedachte - brainstorm 's met me mee... ik ben circa een week geleden met F4F begonnen.. vanaf dat moment vond ik haar hals wat opzetten -- zou het kunnen dat ze 'te veel' vit/mins binnenkrijgt, te 'rijk' zeg maar? Of is het complete onzin? Ik kan natuurlijk testen door nu meteen te stoppen en alleen nog maar hooi te geven ( ik hou haar sowieso van de wei af)

Djeeeez wat vreselijk balen is dat! Feit dat het zo dicht op de bekapping zat met nieuw beslag dacht ik ook in een andere richting. Bah. Meedenkend: geef je ook Luzerne? Die combinatie gaf bij Vash nl. problemen. Andere weliswaar (dikke benen) , maar toch.
Qua wilg: ik geef wel wilgentakken, maar hoogstens 1 tak van ong. 5 cm dik met takken enzo (die trek ik los van de stam :o ) en dan niet eens dagelijks. Meestal knip ik wat kleinere takjes af. Dat doe ik 2 x per week ongeveer. Dus geen ervaring met véél blad en tak van de wilg. Ze zeggen wel: alles waar té voor staat is niet goed, misschien is het, ondanks dat wilg op zich helemaal geen kwaad kan, integendeel, net te veel. Maar misschien heeft het Pauli behoedt voor ergere symptomen. Dat maakt het altijd zo lastig...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:19

ik merk bij mijn paard dat iedere verandering hoe klein ook in het voer ,supplement,hooi noem maar op ...een risico met zich mee brengt.
Tenminste na een week of twee,niet meteen.
De afvalstoffen worden gewoon niet goed afgevoerd bij ex bevangers...en een afvalstof is in dit geval alles waar TE voor staat.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:26

Doen jullie ook wel eens een reinigingskuur geven of is dat onzinnig/onnodig? En welke is aan te raden, als het zijn nut heeft?

En waar kan ik het beste safe en sound bestellen?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:29

ik ga het nu bij Rene wielens bestellen denk ik, daar had ik het de vorige keer supersnel van binnen!
Heb net gebeld (wel voor 17.00 hoor) maar hij neemt niet op.
Openingstijden zijn volgens de site ook woensdag en zaterdag, dus hoop niet dat ik pas zaterdag weer kan bellen?...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:32

Ik zal een googlen :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:34

Jannepauli schreef:
Het had allemaal wat voeten in de aarde maar de smid is zojuist geweest. We hebben alles nagelopen, geen pols, geen warme hoeven, in stand belast ze beide voorbenen. Maar laat je haar een rondje rennen dan is het uit met de pret. Stappen gaat redelijk, galop natuurlijk perfect maar draven doet ze liever niet en toont ze kreupel.
Volgens de smid zit ze mogelijk tegen bevangenheid aan (nek sinds een dag of twee hard) dus joepie.. daar gaan we weer :(
Morgenochtend komt de paardenarts voor de zekerheid nog een keer inventariseren en om Ascal af te leveren voor het geval dat..

Oei, nou heb ik een hele gekke gedachte - brainstorm 's met me mee... ik ben circa een week geleden met F4F begonnen.. vanaf dat moment vond ik haar hals wat opzetten -- zou het kunnen dat ze 'te veel' vit/mins binnenkrijgt, te 'rijk' zeg maar? Of is het complete onzin? Ik kan natuurlijk testen door nu meteen te stoppen en alleen nog maar hooi te geven ( ik hou haar sowieso van de wei af)..

En dan nog wat: er is een aantal weken geleden bij ons in de storm een enorme wilgenboom omgegaan. Het is in ieder geval een soort van wilg en de paarden hebben uitbundig aan de takken, bladeren, stammen staan knagen..

Poeh, weer allemaal puzzelstukken???

Getverdergetver JP, dat is geen goed nieuws... :( ,
we hoorden al niks van je, ik had al de wildste gedachten....

even met je mee denkende...

-een paard kan niet bevangen raken van vitaminen en mineralen, hooguit dat er in F4F wat eiwitten zitten maar dat moet geen probleem zijn denk ik gezien het weinige wat je ervan voert op zo'n groot paardenlijf .
- de wilg... tja, volgens mij kan dat niet zo veel kwaad, de bestanddelen van de boom zullen het bloed wat kunnen verdunnen en dit zou ook in de voeten door kunnen werken, maar of dat een nieuwe HB op kan wekken ?
wilgenbast bevat de grondstof voor aspirine, maar dat wist je al natuurlijk, http://www.vannature.nl/index.php?objectID=156
ik lees niks in dit stuk verder over bestanddelen die de bloedspiegel zouden kunnen verhogen.

wat ik eerder denk, maar je moet maar aangeven of dat voor jou ook geld, is dat we twee weken geleden inene een plens water over het gras heen kregen, het gras gaat dan voor de vernieuwde groei lekker fructaan aanmaken, een dag of drie geleden was het weer raak met een hoop regen en een koude nacht van 6 graden, dus herhaalt die cyclus zich weer.

Hier bij mij thuis zie je althans het gras momenteel uit de grond schieten, zelfs met de paarden erop groeit het nog.
ik heb uit voorzorg iig mijn merrie korter op het gras lopen nu, want ik zag de hals ook harder worden.
zelfs mijn jonge paard van 4 (vol in de groei) zag ik in een paar dagen dikker worden, dus die heb ik ook al korter op het gras lopen.

om de nek weer te laten slanken heb ik wat extra beweging ingesteld, dit hielp overigens goed en de hals is nu weer normaal.

Kan Pauli nog dermate goed stappen dat je wat extra beweging kunt instellen aan de hand ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:51

xFioon schreef:
ik ga het nu bij Rene wielens bestellen denk ik, daar had ik het de vorige keer supersnel van binnen!
Heb net gebeld (wel voor 17.00 hoor) maar hij neemt niet op.
Openingstijden zijn volgens de site ook woensdag en zaterdag, dus hoop niet dat ik pas zaterdag weer kan bellen?...

Je kan Rene het beste even een mail sturen, dan krijg je altijd reactie terug.

Hij is niet alleen woensdag en zaterdag open hoor, maar ik denk dat hij op die dagen de mogelijkheid bied om zakken af te halen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:18

geerke schreef:
ik merk bij mijn paard dat iedere verandering hoe klein ook in het voer ,supplement,hooi noem maar op ...een risico met zich mee brengt.
De afvalstoffen worden gewoon niet goed afgevoerd bij ex bevangers...en een afvalstof is in dit geval alles waar TE voor staat.

Hoe en waaraan merk je dat dan ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:24

lolclub schreef:
geerke schreef:

Hoe en waaraan merk je dat dan ?

het begint met een grijze stofwaas op zijn nek,iets hardere manenkam en bulten op zijn kont....en dan,als ik dat negeer,beurtelings voorhoeven ontlasten...maar dan is hij al flink op weg.
Dit overkwam mij dus vorig jaar...geweekt hooi want ik hoorde een kuchje.
Toen dacht ik wat meer te kunnen geven omdat het meeste fructaan er toch uit zou spoelen...niet dus.Ik weekte het 6 uur,onder water.
Dat is wel een proces van enkele weken,dan is de emmer vol zeg maar...het paard bedoel ik :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:46

geerke schreef:
het begint met een grijze stofwaas op zijn nek,iets hardere manenkam en bulten op zijn kont....en dan,als ik dat negeer,beurtelings voorhoeven ontlasten...maar dan is hij al flink op weg.
Dit overkwam mij dus vorig jaar...geweekt hooi want ik hoorde een kuchje.
Toen dacht ik wat meer te kunnen geven omdat het meeste fructaan er toch uit zou spoelen...niet dus.Ik weekte het 6 uur,onder water.
Dat is wel een proces van enkele weken,dan is de emmer vol zeg maar...het paard bedoel ik :D

Die grijze stofwaas... die komt me bekend voor.
Toen mijn merrie van het voorjaar in de weide liep had ze ook zo'n stofwaas over zich, het waren net vetschilfertjes.
Toen ze van de wei afmoest ivm de HB waren ze in eerste instantie zo weer weg.
Onze weide stond toen vol met paardenbloemen in bloei en het was me al opgevallen dat juist zij ze erg lekker vond en er veel van at.

Mijn paard kreeg vervolgens gedroogde kruiden speciaal voor HB paarden.
Uit het IR topic had ik de tip gelezen om extra paardenbloemen te voeren want dat zou het paard ontgiften en de lever stimuleren om afvalstoffen af te voeren.
Vol vertrouwen in de goede werking plukte ik dus een emmertje paardenbloemen van het land.
ze gingen er slikvingerend in, ander groenvoer kreeg ze niet dus dit was een echte traktatie.

de volgende dag haalde ik de deken eraf en was ze helemaal grijs en vol met de vet schilfertjes.
mijn eerste gedachte toen was... kijk ze is aan het ontgiften.

Toch vertrouwde ik het niet helemaal, want wat een reactie gaf ze op die paar paardenbloemen

totdat ik het stuk van Katy Watts op de site Safergrass las over dat kruiden vaak extreem veel fructanen bevatten en dat juist de paardenbloem zelfs 25 tot 30 % NSC bevat.
Ik schrok me helemaal een hoedje, ik was mijn paard haar HB juist aan het verergeren !
Direct gestopt met alle gedroogde kruiden en de verse paardenbloemen en ik heb sindsdien geen grijs paard meer gehad .

Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik hierdoor best terughoudend geworden ben in het lukraak verstrekken van kruiden en andere ontgiftingsmiddelen.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 29-07-10 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt