[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:40

Dennis schreef:
3 weken geleden bevangen, nu al willen longeren en 10 uur per dag op het land :oo .

Mijn 6 jaar geleden bevangen geweeste pony staat max 3 uurtjes. En longeren is iets wat ik altijd pas na maanden gedaan heb, dat is zo belastend voor de voeten!

Denk dat we er gewoon erg vroeg bij waren, en dat ze vooral bevangen was van in te breken in een te vette wei. Ze is behoorlijk kleinzerig, dus het leek mss ook erger dan het was. Bekapper zei ook dat ie niets merkte aan de witte lijn, en van DA had ik ook groen licht om in 2 weken op te bouwen naar normaal werk (nou ja, we werken bijna niet :) ) . Had haar los in de piste, vroeg enkel een sukkeldrafje, en ze ging uit zichzelf gek doen, had ze niet gedaan als ze pijn had, zo goed ken ik haar wel.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:50

[***] schreef:
Pulsaties geven volgens mij aan dat er nog een actieve ontsteking is?

Oké dat baart me wel wat zorgen. Had het idee dat ze wat aan de betere hand was.

Het viel me vanavond ook op dat er stukken loskomen vanuit de zool. Is dit ook een bekend iets bij hoefbevangenheid?

Afbeelding
Ik weet niet of het goed te zien is, maar het is nu een soort gat.

De straal is ook een rommeltje trouwens.

Edit: is het dan wel slim om de bute af te bouwen als ze nog in de actieve fase zit? Aangezien bute ook ontstekingsremmend werkt. Pff ik vind het zo moeilijk allemaal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:55

Mijn Roos zag je niets aan haar voeten of witte lijn maar had toch gekantelde hoefbeentjes.
Ik vind het erg ambitieus, ik heb er te veel gezien met terugvallen door te snel gaan. En geloof me, dit is extreem snel!
En nu al zo veel gras, er zijn meer (gezonde) paarden die daar niet tegen kunnen dan die er wel tegen komen, laat staan bevangen paarden.

Ik zal wel te veel ellende gezien hebben. Te veel paarden die niet meer goed werden, soms met top zorg, soms door ontwetendheid van de eigenaar.

Losse zool is gewoon omdat het groeit. En door de HB kan het harder gaan groeien, zou ik me niet meteen zorgen om maken.
Buut afbouwen zou ik nog wat voorzichtig mee zijn. En het op gevoel doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:20

[***] schreef:

Paard van mijn pensionklante had ook wat pulsatie, hoewel zij niet bevangen is. Toen ik hierover sprak met de bekapper, zei die: "al een geluk dat ze pulsatie heeft, anders was ze hartstikke dood". Kan ik ergens wel inkomen, wij voelen toch ook onze polsslag?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:23

Die van ons heeft vandaag haar eerste draf pasjes gemaakt. Stelde niks voor, 2/3 korte pasjes, maar toch! Op het harde kan ik heel kort over zijn: ze is dan gewoon beroert.

Het enige is dat ze nog steeds zeer matig hooi eet. Drinken doet ze wel weer, urine is beter. Naast omeprazolkuur geven we 1/2 buut voor het idee en ga ik maagbeschermers bestellen. Hopelijk gaat dat weer de goede kant op.

Ze is gelukkig wel attent, en vanaf nu staat ze 24/7 buiten op een nieuw plekje. In de nacht op zand met hooi en overdag met een masker.
Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen gaan. Alleen zo jammer dat er pas weer vanaf maandag bezorgingen gedaan worden mbt de maagbeschermers. Schiet niet echt op dan maarach.

Mbt hierboven: ook al was het licht bevangen door een ‘vettige’ wei. Een kortere wei kan ook heel gevaarlijk zijn. Bouw asjeblieft rustig op en doe een graasmasker op als ze op het land staan om de opname te beperkeb. Better safe than sorry. Ik zou geen risico’s nemen, voor het zelfde geld is het de volgende keer goed raak en dan ben je alleen maar verder van huis.

LinSa

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:28

Ik probeer inderdaad langzaam af te bouwen en goed te blijven kijken naar hoe ze toont. Ik denk dat doordat je een spiegel opgebouwd hebt, het wat langer duurt voordat een verlaging in de dosis merkbaar wordt. Geen idee of het zo werkt, maar ik probeer minimaal een week een nieuwe dosis uit voordat ik eventueel weer wat zak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:40

Ik bouw nu dus per halve week af, is dat nog te snel denk je?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:05

Ik vraag me ook af of de behandelwijze anders is in Belgie dan in Nederland, heb nog nooit gehoord hier in Belgie dat paarden weken/maanden op buut stonden. Over werk of beweging zijn de meningen bij de DA'en dan weer verdeeld.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:12

Shanna schreef:
Ik bouw nu dus per halve week af, is dat nog te snel denk je?

Ik durf het echt niet te zeggen. Zolang Sed het goed doet, zou ik doorgaan zoals je doet. Maar dan wel met de gedachte erbij dat sommige veranderingen met wat vertraging merkbaar kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:18

Dan bouw ik misschien toch maar per 2 zakjes (8x) af denk ik.. ik heb nog zat dus daar hoef ik het niet om te laten. Volgens DA advies had hij eigenlijk vanaf dag 5 geloof ik om de dag 1 zakje moeten hebben en daarna stoppen. Maar ik koos dus om liever 2x d 1/4e te geven (om de dag 1 = gelijk aan 1xd 1/2e = gelijk aan 2xd 1/4e was mijn redenatie.). En dat nu dan dus 1xd 1/4e, en daarna om de dag 1/4e, en daarna zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 06:24

hwn schreef:
[***] schreef:

Paard van mijn pensionklante had ook wat pulsatie, hoewel zij niet bevangen is. Toen ik hierover sprak met de bekapper, zei die: "al een geluk dat ze pulsatie heeft, anders was ze hartstikke dood". Kan ik ergens wel inkomen, wij voelen toch ook onze polsslag?

Dat is helemaal waar, maar je spreekt over een dier dat wel hb is toch?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:22

@[***], die van mij was bevangen, paard van pensionklante niet, we wilden gewoon vergelijken, en voelden geen verschil.

Ooit paard gehad dat volgens DA geen hoefzweer kon hebben omdat ze geen pulsatie voelde. Na 3 weken op 3 benen kon ik het niet meer aanzien, heb hoefsmid gebeld, heeft hoefzweer gevonden en weggesneden, en paard liep gelijk weer goed. Al vrees ik dat dat meer zegt over de kwaliteit van mn toenmalige DA dan over de betrouwbaarheid van pulsaties.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:04

Shanna schreef:
Sed ging vandaag uit zichzelf draven over het harde, terwijl hij sinds 2 dagen nu nog maar 1xd 1/4e zakje krijgt! :oo
Ik geef hem nog 2 dagen 1/4e per dag, en daarna ga ik 4x 1/4e om de dag geven. Daarna zal hij het zonder moeten doen. Volgens mij ga ik dan niet te snel en bouw ik dan mooi af?

Ik zou dan niet 1/4 om de dag geven maar dagelijks 1/8e want anders fluctueert z'n bute-spiegel per dag zo. Dagelijks geven maakt dat het geleidelijk minder wordt en je geen pieken en dalen krijgt.

Longeren en 10 uur gras!! Geezzz... Ik hield gisteren m'n hart vast toen Raya weer even helemaal uit d'r panty ging, bokken en idioot doen in het mulle zand van het ongebruikte stuk track en daarna doordraven op het harde (niet volledig zuiver)... (zag vandaag met draaien op het harde dus ook duidelijk verschil. Gelukkig niet al te dramatisch). Ik zou dat toch echt niet doen, maar goed... bij anderen gaan vaker dingen goed die bij mij volledig fout gaan...

Wat pulsatie betreft, Raya is toch echt zwaar hoefbevangen geweest (we zijn nu 4,5 maand onderweg en nog lang niet klaar) en heeft nooit pulsatie (en dan hebben we het over meer dan normale hartslag uiteraard) gehad en eigenlijk ook geen noemenswaardig warme voeten (nooit 'anders' dan achter). Aanwezigheid van stevige pulsatie (again, meer dan normale hartslag. Als je moeite moet doen om wat te voelen is er geen sprake van pulsatie, bij een echte pulsatie klopt de ader je ahw tegemoet...) is foute boel maar afwezigheid er van wil niet zeggen dat het níet fout is...

Los komende stukken uit de zool had/heeft Raya ook, komt door de vernieuwing van de hoef en het minder geleidelijk weg slijten omdat een hoefbevangen paard minder loopt en al zeker minder over hardere ondergrond. Normaal slijt het geleidelijk, nu bouwt er oud materiaal op wat dan in grotere stukken af breekt. Zo heeft mijn smid het uitgelegd. Gebeurt alleen als er wel nieuwe zool aangemaakt wordt dus geen slecht teken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:08

Dennis schreef:
Mijn Roos zag je niets aan haar voeten of witte lijn maar had toch gekantelde hoefbeentjes.

Oh echt? Gatver.. had me juist vast gehouden aan het feit dat Raya's hoeven er relatief goed uit zien, idd weinig van dat soort kenmerken... Had Roos ook geen knik in de hoefwand of dat wel?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:15

hwn schreef:
Ik vraag me ook af of de behandelwijze anders is in Belgie dan in Nederland, heb nog nooit gehoord hier in Belgie dat paarden weken/maanden op buut stonden. Over werk of beweging zijn de meningen bij de DA'en dan weer verdeeld.

Ik weet niet hoe dat met anderen zit maar mijn dierenarts weet dat ook niet. Die is er 1 keer bij geweest om ze op bute te krijgen (aantekening in het paspoort) en daarna ben ik zelf bij Abler gaan bestellen omdat dat goedkoper is. Mijn DA kan verder toch niks extra's doen, dit is management en uitzingen... Dat Pippa ook op de bute is gegaan weet mijn DA ook niet (aantekening gelijk in laten zetten bij aanmaken paspoort dus maakt niet uit) want toen had ik al bute van Abler voor Raya. Ik heb al 2 keer eerder proberen af te bouwen maar kon bij een dip dan toch weer terug (dip kwam dan niet door het afbouwen maar door incident of bekappen). Nu gaat ze weer heel goed en ben ik weer aan't afbouwen, maar nu nog langzamer en ben er boswellia naast gaan geven. Gisteren en vandaag geen boswellia omdat het op is en m'n bestelling helaas later binnen komt en vandaag toch weer een fractie gevoeliger dus ik vermoed dat de boswellia zeker wel wat doet... Vanaf morgen krijgt ze dat als het goed is weer, dan tinctuur dus we gaan het zien... Het feit dat ik de track heb laten frezen is wel de belangrijkste factor geweest dat ze nu ineens zo vlot verbeteren. Lekker veel en pijnvrij kunnen bewegen omdat het zand mul is waardoor ze meer beweging krijgen en de doorbloeding veel beter is. Ik dacht dat het alleen op het zachte zo goed zou zijn maar na een paar dagen in het mulle zand werden ze beiden ook op het harde stuk track veel beter. Hopelijk nu geen dip meer en eindelijk richting 'genezing'.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:02

Ik geef nu wel de gluco balance sinds ze volledig van de pijnstiller is. Vandaag van 9 tot 13u op de wei geweest (nou ja, wei, stukje vd track), en opnieuw van 16u30 tot nu. Ze is slomer dan gisteren, maar ik wijt het aan de hitte, lijkt me niet dat ze ergens pijn heeft, heeft de oortjes vooruit.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:31

Francis schreef:
Dennis schreef:

Oh echt? Gatver.. had me juist vast gehouden aan het feit dat Raya's hoeven er relatief goed uit zien, idd weinig van dat soort kenmerken... Had Roos ook geen knik in de hoefwand of dat wel?

Hier idem als bij Dennis, was ook heel blij dat de hoefsmid niets aan haar hoeven zag en niets aan de witte lijn, geen knik ook. Kanteling op foto en behoorlijk ook helaas.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:41

lique68 schreef:
Francis schreef:

Hier idem als bij Dennis, was ook heel blij dat de hoefsmid niets aan haar hoeven zag en niets aan de witte lijn, geen knik ook. Kanteling op foto en behoorlijk ook helaas.[/quote]

Hier ook helaas, een nette hoef van buiten zegt weinig over de binnenkant. Mijn hoefsmid ziet er helemaal niets aan en zegt steeds, als je het niet zou weten dan zou ik hem gewoon weer zonder ijzers zetten omdat ze er zo goed en sterk uit zien... helaas is dit dus niet zo...tijdens zijn wisselbeurt heeft hij al gevoelige voeten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:00

Later wel. Van de HB van jaren geleden niet. Daarna (met gekantelde hoefbeentjes) nog vrolijk ZZ gelopen en mendurance op blote voeten. Door wat artrose en een peesblessure kwam het aan het licht.
Laatste half jaar wel een rand in haar voet. Maar juist een rand die veel groter was dan de schade die de foto's lieten zien (want de schade op de foto's was zo dat een van de artsen op de kliniek zei dat ze dat outdoor seizoen wel weer in de sport zou lopen).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:20

Hmm, dus uiteindelijk zeggen zelfs foto's niks... Alleen het paard zelf. Zonder kanteling kunnen ze dramatisch slecht zijn en met kanteling nog hartstikke goed... en alles er tussenin. Misschien over een tijdje puur 'om het te weten' toch nog foto's maken, maar voor nu gaan we nog maar even door met hoe het gaat. Als ik al kanteling zie hoeft dat ook niet van nu te zijn, ik kan me nl. niet voorstellen dat ze nooit eerder hoefbevangen is geweest bij de vorige plek waar ze stond... Daar stond ze op een dieet waar een hardwerkend manegepaard nog vet van werd en zij stond bijna 24/7 op stal... vierkant was ze en toch hartstikke rad, ondanks dat ze ook beroerd op d'r voeten stond.
Ik snap er gewoon niks van. Bij mij op een gezond voerregime en afgevallen en dan wordt ze juist nu hoefbevangen. Zó frustrerend...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:01

Daarom heb ik bij Roos haar laatste crash geen foto's meer gemaakt. In Januari wilde ik bevesting voor een sinker of hoefbeen bijna door de zool, toen vielen de foto's enorm mee (wel wat te zien, maar prognose was in het outdoor seizoen weer in de sport). Voeten zijn alleen maar mooier geworden terwijl ze zelf crashte. Ik was te bang dat de foto's mee zouden vallen en ik zou gaan twijfelen. Terwijl ze gewoon niet meer kon staan.

Foto's zijn handig om gericht te kunnen bekappen en/of beslaan. Foto's zijn handig om te zien of het hopeloos is (maar dan nog, er zijn er ook met sinkers die weer functioneel worden). Maar foto's zijn niet heilig.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:25

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik kom hier toch even binnenvallen...
Mijn maatje, beste vriend is gister gediagnosticeerd met hoefbevangenheid |(
Een week geleden (zaterdag 26 mei) bracht ik hem naar een trainingsstal die mij hopelijk van een ander probleem af konden helpen; angst voor lage doorgangen. De plotselinge verandering in zijn volledige rantsoen in combinatie met stress van de verhuizing is te veel geweest en ik voel me zo verdomd schuldig |(
Hij liep sinds vrijdag al wat moeilijk.. We waren er alleen heilig van overtuigd dat het vanuit zijn lijf/SI kwam, aangezien hij daar ook last van had. Afspraak met chiropractor stond zelfs al ingepland. Gister stond ie echter zo slecht dat we er direct een dierenarts bij hebben gehaald met helaas deze diagnose ;(
Nu staat ie alleen op droog hooi, in de paddock ('s nachts op stal) en met pijnstilling (Bute en tranquigel)... Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan... Hoe heb ik hem dit aan kunnen doen |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:36

Oh bah cindyy wat vervelend! Jij kunt hier natuurlijk niets aan doen. Ik begrijp dat je je schuldig voelt, maar dit doe je natuurlijk niet expres.

Je schrijft dat hij voor de verhuizing al niet goed liep? Is er voor de verhuizng al wat verandert in zijn rantsoen?

Gaat het om het zwarte paard in je profiel?

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:50

Voor de verhuizing was er nog niks te merken, afgelopen vrijdag liep hij voor het eerst zo moeilijk. Dat was dag 7 dat hij op de nieuwe tijdelijke stal stond.. Het gaat inderdaad om het zwarte paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:53

cindyy_1993 schreef:
Voor de verhuizing was er nog niks te merken, afgelopen vrijdag liep hij voor het eerst zo moeilijk. Dat was dag 7 dat hij op de nieuwe tijdelijke stal stond.. Het gaat inderdaad om het zwarte paard.

Oh dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik ging er vanuit dat hij de vrijdag vóór zijn verhuizing al wat stijf liep :o . Krijgt hij op zijn nieuwe stal totaal ander voer?

Mooi paard +:)+ !