[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:58

Psyllium is geen medicijn.. maar eh, als jij liever 45 euries betaald dan 19 euries voor het zelfde product.. that's up to you! Van die centjes die je bespaart, kun je een extra goede hoefsmid betalen! :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:22

DD: die heb ik ook nu besteld.
Nombrado: ik geef niks uit aan medicijnen, DA en andere zooi ivm de Hb van mijn paard. Gewoon een goede smid en goed kijken, logisch nadenken doet een hoop,

Verder kijk ik zelf alttijd even iets aan, daarna pas de DA bellen, een hoop kun je zelf aardig inschatten.
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 27-10-11 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:29

Wat een geld :oo

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:54

1x per jaar 1 emmertje van 1 kg, valt nog wel mee, voor 4 paarden toch?
kweet niet of een hoefsmid voor dat geld 4 paarden wil doen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:39

Nee, maar waarom zoveel geld uitgeven voor een produkt dat precies hetzelfde is?
Ik koop het zelf ook bij Makana, maar daarvoor heb ik het eens bij het kruidvat gehaald en is ook gewoon hetzelfde spul; pure psyllium husk. Daar is het 2 euro voor 100 gram. Duurder als bij Makana, maar goedkoper dan van Groene Os :D
Maar ja Kruidvat of Holistisch dierenarts ... klinkt wel anders natuurlijk :+ :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:30

Ik kies zelf graag met dit soort middelen de zuiverste vorm
zonder enig gebruik van kunstmatige toevoegingen of producten die blootgesteld zijn aan enig middel van bestrijdingsmiddel. Daarom kies ik voor die holistische producten. Helemaal als het bedoeld is bij het zuiveren van het systeem van het dier.
Een biologisch geteelde tomaat, is ook niet te vergelijken met die tomaten die je bij de supermarkt vind.
je proeft het zelfs

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:57

Ik ben wellicht beetje stil geweest afgelopen dagen, maar het gaat gewoon zo goed hier haha.
ik lees wel mee hoor :D

we wandelen vier a vijf keer per week een kwartier, harde afgewisseld met zachte berm.
ze stapt vlot door, volgende week verlengen met vijf minuten.

na het scheren is ze een stuk vrolijker geworden en energieker en vlotter, zelfs mn stalgenoot viel het op.
ze drinkt ook minder, dr emmer is nu nog smorgens voor een kwart gevuld ipv tot op de laatste druppel leeg.
De hoeven zijn nu ook netjes niet warm meer :D

natuurlijk hopen dat het zo blijft, met een week of drie moet ik denk ik over op mn in plastic gewikkelde voordroog balen, vind dat wel spannend. zal wel enkele balen gemengt geven zodat de overgang niet zo plotseling is. vind het wel wat eng want ze doet het nu goed op wat ze krijgt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:14

@jp
geinspireerd door het aanschouwen van de schuilstal van JP, heeft het hier wat liggen broeden. Maar de beslissing is er. De vloer is geegaliseerd, het hout is net binnen. De dames en de heer krijgen een eigen schuilstal bij de bak met deur richting de wei. Zo kunnen de haflinger en de fjord langer op de wei, terwijl Image zicht houdt op ze vanuit de schuilstal en de paddock. Ze zal het er wel niet mee eens zijn, maar hier zijn wij de baas :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:22

Hihi, paarden zijn het wel vaker ergens niet mee eens :P.
Mijn pony's waren echt boos dat e niet op het gras mochten in het begin. Nu zijn ze daar al een stuk makkelijker in, ze leggen zich er wat bij neer denk ik.

Dennis is van de week weer voor het eerst ohz geweest. Loopt makkelijk en rad, maar mag nog actiever. Denk dat dat in z'n vitamine gebrek zit waar we nu mee bezig zijn. Hij is dinsdag 'gereden'(lees: meisje van net 7 er een kwartiertje op stappen), en krijgt sinds maandag wat extra voor z'n vitamientjes. Vanmorgen stond hij voor het eerst sinds tijden ook te dringen bij het hek toen ik kwam voeren. Dus heb wel het idee dat hij wat wakkerder word.

Roos gister weer 6 km in het 2span gehad, toen we thuis kwamen wou ze nog wel een rondje terwijl haar dochter echt wel moe was. Roos gaat dus erg goed ;). We zijn minimaal 25 trekkers (incl aanhangende apparaten en wagens) tegen gekomen en die kwamen ook op ong 30 cm langs m'n wagen zetten, maar de dames gaven geen krimp. Is wel gaaf hoor, Roos ging vorig jaar nog met 4 benen de lucht in, en haar dochter is pas 4. En dat stuur je er zo rustig tussendoor.
Whitney gaat ook lekker, gewoon z'n gangetje. Loopt met de meiden hier op stal weer braaf onder het zadel, gewoon op gepakt waar we gebleven zijn Doordat ik m'n wedstrijd ambities met haar iig een jaar verschoven heb heb ik niet de behoeft haar in te spannen. Met Roos is langs de weg toeren ontspannen, met Whitney echt veel minder. Moet maar eens kijken als de boeren gekalmeerd zijn of ik de dame's in het klavetje 3 kan zetten :D.

Zondag mag Roos haar dochter suporten op haar 2e wedstrijd. En zelf ook een rondje vaardigheid voor de sulky lopen, kijken of ze het nog kan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:15

janouk schreef:
@jp
geinspireerd door het aanschouwen van de schuilstal van JP, heeft het hier wat liggen broeden. Maar de beslissing is er. De vloer is geegaliseerd, het hout is net binnen. De dames en de heer krijgen een eigen schuilstal bij de bak met deur richting de wei. Zo kunnen de haflinger en de fjord langer op de wei, terwijl Image zicht houdt op ze vanuit de schuilstal en de paddock. Ze zal het er wel niet mee eens zijn, maar hier zijn wij de baas :D

Nou wees maar blij dat je de schuilstal alleen maar in de eerste fase gezien hebt, want als je éénmaal begit dan verzin je telkens weer wat nieuws of extra handigheidjes - je hebt dus nog wat timmer en bouwwerk voor de boeg ! Inmiddels is er al weer een soort van voorportaal aangebouwd, is het achtergedeelte bekleed met dikke rubber vloertegels ( voor kou maar voornamelijk ook om het afslijten van de hoeven - zand op tegels- te voorkomen. In het voorportaal dat gebruikt kan worden als overdekte poetsplaats en onderzoekplek voor de DA zijn hoogfrequente TL buizen aangebracht voor daglicht-verlichting en toevallig gisteren de laatste hand eraan gelegd door het aanbrengen van dakgoten om blub te voorkomen. Met het voorportaal kan ook de koude noord-oostenwind niet meer naar binnen waaien, ze staan dus niet alleen droog, maar nu ook kou- en tochtvrij. Luxe leventje voor de dames!
Eat your heart out!
Het voorportaal annex poetsplaats: de binnenzijde is nu inmiddels lichtblauw geschilderd ( tegen de vliegen), voorzien van Blocker Tie rings om het paard aan een touwtje vast te zetten en aan beide wanden nu een hele rij verlichting - onderstaande foto's dateren nog net van voor die tijd) -het op de foto donkere binnengedeelte is de oorspronkelijke schuilstal waar de voerbakken en hooinetten opgehangen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Oh ik vergat nog dat er in de buitenwand van het voorportaal nu ook twee kleine oude boerenraampjes geplaatst zijn, zodat de dames wel binnen kunnen staan maar de buitenboel dus ook in de gaten kunnen houden. :)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 28-10-11 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:18

Dennis schreef:
Dennis is van de week weer voor het eerst ohz geweest. Loopt makkelijk en rad, maar mag nog actiever. Denk dat dat in z'n vitamine gebrek zit waar we nu mee bezig zijn. Hij is dinsdag 'gereden'(lees: meisje van net 7 er een kwartiertje op stappen), en krijgt sinds maandag wat extra voor z'n vitamientjes. Vanmorgen stond hij voor het eerst sinds tijden ook te dringen bij het hek toen ik kwam voeren. Dus heb wel het idee dat hij wat wakkerder word.

Dennis, wat geef jij ze voor vitamines?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:22

@JP: je hebt nu dus een kompleet 2e stal staan :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:25

Ja, haha, ik kan wel pensionhoudster gaan worden want ik heb nu drie 'gewone' stallen over!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:38

jcristina schreef:
Dennis schreef:

Dennis, wat geef jij ze voor vitamines?

Dennis heeft vooral verschillende nummers vitamine B te kort, dus ben gaan zoeken waar dat in zat. Hij krijgt nu brandnetel, zeewier, knoflook en een ijzer supplement er bij.
Naast de Gluco balance, podo druppels en nier druppels. Dat alles gaat over pavo vital brokjes (die je in al die kruiden en poeders bijna niet meer terug vind :+) met een pompje lijnzaadolie om te zorgen dt de poeders niet weg geblazen worden.
Dit feest moet straks wel weer afgebouwd worden als hij weer fit is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:38

Zoiets zou ik nu ik nu ook nog wel erbij willen hebben JP. Gebruik je nu helemaal je gewone stallen niet meer? Slapen ze daar ook in? Vind het er prachtig en functioneel uitzien..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:42

Ooit wil ik ook zo'n schuilstal, maar zo lang ik bij mijn ouders op het erf zit moet ik het doen met wat ik nu heb. Er komt een automatische drinkbak in de paddock, dat is al heel wat ;). Die halve schutting die ze hebben schiet niet erg op.
Stuk rubber zou ook wel fijn zijn. De winters kon ik kwa lengte van voeten vaak net uitzingen, maar nu zijn ze al heel vroeg de paddock in gegaan. Roos heb ik wel voor het eind van de winter een paar keer van ellende beslagen omdat haar voeten het echt niet meer trokken en ze gevoelig werd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:49

heb ze hier nu sinds 3 maand ook op stenen lopen, maar de hoeven houden zich prima. Valt me 100% mee in ieder geval. Ik heb het gedaan, zodat ze een plek hebben om schoon te kunnen eten en gemakkelijk voor mij schoon te houden is. had voorheen rubber matten op de voerplekken, maar die verzakten iedere keer door hun gewicht.
Manlief vind dit zo eerst voldoende, dus zou erg graag zo'n extra schuilstal voor overdag erbij willen hebben, maar hij vind het eerst goed zo..Mannen :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 15:54

.. en hier nog even de voorwand, met raampjes en dakgoot!

Afbeelding

De gewone stallen dien voorlopig als hooiopslag. Slapen doen de paarden in de rijbak ( bij droog weer) liggend in het zand, en bij regen staan ze te dutten in de schuilstal.

En van de andere kant gezien, met de stallen nop de achtergrond

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 28-10-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:57

Van die stalraampjes hebben wij er nog enkelen liggen, dus het begin is er hahaha...Zal hubsie de foto's eens laten zien..Misschien gaat hij wel overstag na dit gezien te hebben..
helaas kan ik ze niet buiten laten slapen, want de tinker klimt altijd bovenop Zam, als die eens gaat liggen..Andersom minder, maar Zam krijgt dus geen rust met hem in de buurt...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:33

Dennis schreef:
Dennis heeft vooral verschillende nummers vitamine B te kort, dus ben gaan zoeken waar dat in zat. Hij krijgt nu brandnetel, zeewier, knoflook en een ijzer supplement er bij.
Naast de Gluco balance, podo druppels en nier druppels. Dat alles gaat over pavo vital brokjes (die je in al die kruiden en poeders bijna niet meer terug vind :+) met een pompje lijnzaadolie om te zorgen dt de poeders niet weg geblazen worden.
Dit feest moet straks wel weer afgebouwd worden als hij weer fit is.

Dank je voor je antwoord! En hoe ben je erachter gekomen dat hij juist die B-vitamines tekort komt?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:36

Via de alternatieve mevrouw die bij mijn pony's geweest is en dat hij gewoon nog weinig looplust toont.
Helemaal enthousiast met kleine vrijheids dressuur oefeningetjes enzo, dus hij wil wel, maar zodra hij lichamelijk wat moest doen hield het helemaal op.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:41

Mooi, mooi, mooi, JP! De raampjes zijn cute. Vergeet niet zo'n bladvangertje in je afvoer te doen. Dat scheelt je een hoop ellende kan ik uit ervaring zeggen.... En hartstikke makkelijk dat je nog aparte boxen hebt. Beter mee verlegen dan om verlegen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:44

mooi JP@!
Vooral die raampjes!
Heb jij er beits opgedaan op het hout?
Ik heb speciaal de olie van mijn auto ververst en dat erop gedaan....niet echt milieu vriendelijk maar er komt geen beest meer in.En het is gitzwart.

Mis alleen je paarden op de foto... ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:08

Mooi zo zeg die schuilstal, prachtig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:18

prachtig zeg die schuilstal! :j