[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:08

Wat lief dat jullie allemaal zo mee hebben geleefd :+:
Wel balen van jou paard Jannepauli :\

Ik zit nu net eindelijk op de bank, berichtjes had ik via phone gestuurd :Y)
Was aan het einde van de middag pas bij m'n ouders thuis, gelukkig mocht ik dar aan schuiven, was ik bijna vergeten dat ik vandaag ook de pony van m'n tante nog moest doen, dus snel even bij mezelf thuis zadel op gehaald en nog even lekker een eind wezen draven, heerlijke uitlaatklep!

Heb nog foto's gemaakt van d'r nieuwe nike's, ws is er hier in de buurt een hoefsmid die ook aan huis komt, die door de heren van Nassau is opgeleid, dus hoeven we in principe niet meer terug, wel zo fijn, gezien ik afhankelijk ben van vervoer.

Blote voeten
Afbeelding
Afbeelding

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:35

Zo die voetjes zien er mooi uit zeg - echt op z'n van Nassau's! Het valt me wel op dat de ijzers erg hoog genageld zijn, of verbeeld ik me dat nou?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:40

Ze zijn in ieder geval met super dunne nageltje genageld om de hoef zo veel mogelijk te ontzien, of dit hoger is dan wat hun normaal doen, geen idd :Y)
M'n zusje was vanavond nog even op stal, die was ook zo blij met wat ze zag, Dar ging gewoon rondjes rond d'r heen lopen :+:

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:52

Ze staat er mooi op zeg! Fijn dat het haar zo goed helpt :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:53

Wendy15 schreef:
Ik zal van de week wel even kijken om een foto te maken van het land van mijn pony, en evt ook van zijn mest :P Hij poept 's nachts ongeveer 4 hopen (tussen 22.00 en 8.00) en tussen 8.00 en 15.00 ongeveer 2, en dan tussen 15.00 en 22.00 nog ongeveer 2. Ik denk zo'n 8 tot 10 hopen met 24 uur, is dat een beetje gemiddeld?

Het gaat er idd niet om dat mijn pony perse meer moet eten van me, maar ik wil wel zijn spijsvertering op gang houden. Vandaar ook al een fijnmazig hooinet. En ik wil straks gaan proberen of hij met een graasmasker af en toe wat op het gras kan zodat ie niet zoveel kan eten, maar wel wat meer bewegen.

Ik zal van de week trouwens ook eens kijken of ik kan wegen hoeveel 3 plakjes hooi nou precies is. Voor een ijslander is 6/7 kilo dus goed? Dat is echt het hooi zoals het in het pak zit of is dat aan droge stof?

Het hooi wat hij nu krijgt is niet bespoten hoor :) Lijkt mij niet dat dat altijd gebeurd?

Wat vervelend dat ze niet helemaal goed loopt jannepauli! :(:) Misschien ook weer even wennen nadat de smid is geweest? :)
Ik hoop dat de hoefsmid morgen nog tijd heeft voor mijn pony, het is volgens mij nog niet nodig, maar heb liever dat hij weer gaat zonder iets te hoeven doen dan dat ik te lang wacht :) (2 weken terug is ie ook nog even wezen kijken en was toen nog niet nodig)

de hoeveelheid drollen lijkt me prima zo, hoe is de structuur ?

ik heb even op de site van het IJslander stamboek gezocht en dit letterlijk gekopieerd voor je:
(en dan zit ik dus hoog met mijn berekening van 6 a 7 kilo voor jouw pony ;))

Hoeveelheid
Van ruwvoer heeft een paard heeft ongeveer een kilo droge stof per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Dat is 1,2 kilo hooi, 1,4 tot 2 kilo kuil (hoe natter de kuil, hoe meer gewicht je moet voeren) of 1,5 uur weidegang (met niet te kort gras). Het is verstandig je hooi of kuil af en toe te wegen, zodat je ongeveer weet wat een plak weegt (bij hooi: vaak 1 tot 1,5 kilo). Een IJslander weegt tussen de 300 en 400 kilo. Een IJslander van 350 kilo heeft dus ongeveer 4,2 kilo hooi nodig, of 5 tot 7 kilo kuil, of ongeveer vijf uur weidegang. 24 uur per dag op de wei is voor ieder paard te veel (als er ruim gras op de wei staat). Een IJslander kan bijna 60 kilo gras op een dag eten, wat ruim meer is dan hij nodig heeft. Over het algemeen is zes tot negen uur weidegang op een dag voldoende. Strookbeweiding is een goed alternatief als de paarden niet van de wei af kunnen. De paarden op heel kort gras houden wordt afgeraden omdat ze dan veel zand mee naar binnen krijgen (met het risico van koliek en diarree).

De hoeveelheid energie die een paard nodig heeft wordt uitgedrukt in VEP (Voeder Eenheid Paard). Ruwvoer biedt zowel energie als eiwit. Het blijkt dat een paard dat veel werkt nauwelijks extra eiwit nodig heeft, terwijl de energiebehoefte wel toeneemt. Als een paard zes uur per dag op de wei staat krijgt hij voldoende energie binnen, maar veel te veel eiwit. Het is overigens de vraag of een overmaat aan eiwit zo veel problemen veroorzaakt als vaak gedacht wordt.

Ruwvoer bevat in principe voldoende voedingsstoffen, krachtvoer bijvoeren is dus niet per se nodig.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:56

Structuur is volgens mij prima :j
Als een plak 1 tot 1,5 kilo weegt en mijn pony krijgt 3 plakken per dag dan zit hij rond de 4/4,5 kilo neem ik aan? Moet goed zijn dan toch?
M'n vader heeft vroeger gevist en die had zo'n weegding met een haak en een veer zeg maar voor me opgezocht in de schuur, die weegt niet heel precies af, maar kan wel even een keer kijken hoeveel hij ongeveer per dag krijgt :j Heb het al op stal liggen, maar had er een beetje ruzie mee om het er aan te hangen :P

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:57

@Letizia

Zo... ze staat mooi op haar voeten nu +:)+ , echt netjes gedaan hoor

heeft ze artrose in beide voorknieen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:00

Wendy15 schreef:
Structuur is volgens mij prima :j
Als een plak 1 tot 1,5 kilo weegt en mijn pony krijgt 3 plakken per dag dan zit hij rond de 4/4,5 kilo neem ik aan? Moet goed zijn dan toch?
M'n vader heeft vroeger gevist en die had zo'n weegding met een haak en een veer zeg maar voor me opgezocht in de schuur, die weegt niet heel precies af, maar kan wel even een keer kijken hoeveel hij ongeveer per dag krijgt :j Heb het al op stal liggen, maar had er een beetje ruzie mee om het er aan te hangen :P

Zou ik zeker doen, het is een beetje meer werk maar dan weet je in ieder geval zeker hoeveel je voert ;),
en over van de winter, blijft jouw pony buiten lopen ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:01

Ja, mijn pony loopt altijd buiten :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:02

@Jannepauli

ik hoop dat Pauli gauw weer opknapt,
is ze geheel opnieuw bekapt en beslagen of is het oude ijzer er alleen weer onder gelegd ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:39

Vind 1 kg DS per 100 kg paard wel een crashdieet hoor, als het gaat om een paard wat volledig op ruwvoer staat. Bij zo'n advies is er waarschijnlijk nog sprake van krachtvoergift erbij. Bovendien is het de hoeveelheid hooi die je geeft afhankelijk van de voedingswaarde van dat hooi en of het paard op gewicht is of moet afvallen. Je kan die norm van 1 kg niet zomaar op ieder paard leggen. Dan had ik nu een skelet in de wei staan :+ .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:41

Wendy15 schreef:
Ja, mijn pony loopt altijd buiten :j

nog even terugkomende op het wegen van je hooi,
ik heb deze zakken, er zit een trekkoord aan waardoor je hem dicht kunt doen, dan hang je hem heel makkelijk aan de weeghaak.

http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... ak/125521/

ik kwam overigens op de 6 a 7 kilo ruwvoer voor jouw pony op de volgende manier:

1,5 % droge stof x het ideale lichaamsgewicht .

stel je pony zou voor het mooie 350 kilo moeten wegen dan heb je dus 5,25 kilo droge stof (350 x 1,5:100) ,
het meeste eerstejaars hooi zit op zo'n 80 % aan droge stof, dus 5,25 : 80 x 100 = 6,56 kilo hooi.

ik vind persoonlijk zelf de 4,5 kilo hooi die ze adviseren bij het stamboek ook wat weinig hoor.
mijn plakken wegen overigens rond de 2 kilo per stuk

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:42

paars schreef:
Vind 1 kg DS per 100 kg paard wel een crashdieet hoor, als het gaat om een paard wat volledig op ruwvoer staat. Bij zo'n advies is er waarschijnlijk nog sprake van krachtvoergift erbij. Bovendien is het de hoeveelheid hooi die je geeft afhankelijk van de voedingswaarde van dat hooi en of het paard op gewicht is of moet afvallen. Je kan die norm van 1 kg niet zomaar op ieder paard leggen. Dan had ik nu een skelet in de wei staan :+ .

mijn idee ook :D , zie hierboven...

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:43

Ik bekijk het per dag hoor :j
Het pak nu zijn dikke plakken, maar laatst toen het een pak met dunne plakjes was kreeg hij 's ochtends anderhalf, s middags 1 en 's avonds 2 plakken :) Wil het daarom ook eens gaan wegen :j
Maar momenteel heb ik niet het idee dat mijn pony aankomt of afvalt :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:45

Maar gaan jullie dan echt alleen uit van wat volgens het boekje de ideale hoeveelheid is voor jullie paard? :)
Dat heb ik namelijk nooit gedaan eigenlijk, bekijk het gewoon per dag en als ik het idee heb dat hij aankomt gaat hij iets terug in hoeveelheid, en als hij teveel afvalt krijgt ie iets meer :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:59

Wendy15 schreef:
Ik bekijk het per dag hoor :j
Het pak nu zijn dikke plakken, maar laatst toen het een pak met dunne plakjes was kreeg hij 's ochtends anderhalf, s middags 1 en 's avonds 2 plakken :) Wil het daarom ook eens gaan wegen :j
Maar momenteel heb ik niet het idee dat mijn pony aankomt of afvalt :)

Even optellen...

je pony glimt, je voelt zijn ribben maar ziet ze niet, hij blijft netjes op dit gewicht en hij oogt verder gezond en tevreden...

dan doe je het toch goed nu +:)+ , dan zou ik het lekker zo houden en me niet teveel zorgen maken over dat knabbelen de hele dag .

Tuurlijk bekijk je je paard zijn conditie, maar je moet ergens een basis hebben waar je vanuit kunt gaan.
die 1,5 % hebben wij hier niet zelf bedacht en zolang een paard het daar goed op doet is het toch prima,
blijkt dat je paard er minder van wordt dan moet je het voerregiem aanpassen.

maar... één ding moet je niet vergeten, ze zijn ergens hoefbevangen van geraakt.

ga je op de bonnevooi voeren (en dat heb ik dus gedaan) dan geef je dus al gauw teveel.
Toen mijn merrie rustig aan moest doen ivm haar zoolkneuzing gaf ik lekker onbeperkt hooi op stal, had ze wat te doen de hele dag.... FOUT !,
juist doordat ze nauwelijks beweging kreeg had ze dus minder nodig ipv meer.
je zag haar dikker worden, ze kwam namelijk zo uit de sport op rust te staan

Juist dat pamperen doet onze paarden de das om.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:40

lolclub schreef:
@Jannepauli

ik hoop dat Pauli gauw weer opknapt,
is ze geheel opnieuw bekapt en beslagen of is het oude ijzer er alleen weer onder gelegd ?

Dank je!
Ze is een week of 3 geleden bekapt en beslagen - nu is dus alleen het ijzer er weer onder gelegd ( en door de smid iets bijgewerkt omdat naar mijn idee de takken iets te lang waren). Vanavond nog 's onder de voet gekeken - er zat een behoorlijke beschadiging ( zoiets als een paar diepe krassen) op het ijzer - het zou dus kunnen zijn dat ze zich ergens op iets hards verstapt heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:44

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 03:20

@ jp
handig.
Ik gebruik gewoon een personenweegschaal; krat erop en op nul zetten en vervolgens 5 kg hooi afwegen. Werkt ook.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:20

Die digitale zien er handig uit! En veel minder duur dan ik had verwacht :j
Ik heb nog zo'n ouwe nu van m'n pa :)) Die weegt niet heel precies, maar het geeft wel een idee.
http://www.mallejet.nl/admin/fotos/1279 ... 000888.JPG

lolclub: Mijn pony stond op een kaal stukje land en kreeg 2 keer per dag ongeveer 2 plakjes hooi, en 3 keer per week een héél klein strookje gras (geen krachtvoer). Tóch is ie bevangen geraakt.. Van de ene op de andere dag stond ie onwijs kreupel aan 1 been in het land. Je weet het denk ik soms toch niet hoe het kan :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:40

Mijn wegertje is overigens niet zo 'state of the art' als die in de link; de mijne heeft gewoon een 'wijzerplaatje' met gewichtsaanduiding, een beetje als een ouderwetse klok. Bij de visserijwinkel gehaald voor ong. 20 euro.
Maar het ging me er even om te laten zien wat ik bedoelde!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:48

lolclub schreef:
@Letizia

Zo... ze staat mooi op haar voeten nu +:)+ , echt netjes gedaan hoor

heeft ze artrose in beide voorknieen ?

Ze heeft op meerdere plekken artrose :(:)
De pijn die ze nu nog heeft komt uit haar linker kogel, waar dus de ellende mee begonnen is.
Door het stilstaan vanwege de HB is dit er natuurlijk niet beter er op geworden en ook de rest van haar lichaam is stijf, dus hopelijk helpt wandelen snel, tot nu toe (ik bedoel: zo lang ze al artrose heeft en das al lang :Y) ) heeft dat iedere keer geholpen :)
Ik snap dat jullie steeds die knieën zien, omdat daar die vergroeiingen in zit, maar daar heeft ze nu geen last van, misschien alleen wat stijfjes :)

Gisteren hadden we het ook nog over voeding en te dikke paarden, dat het gros van de paarden hier in NL te dik is ivm een verkeerd weide beleid en/of te veel hooi/kuil.

Het irritante is dat Darmorah vroeger echt veels te dik was, 5 jaar geleden had ze een pees blessure, daar is ze aan geopereerd en toen op de kliniek zeiden ze dat ze 100kg te zwaar was, ik was me er van bewust hoor, maar had een stal eigenaar die het niet zo nou nam met het weide beleid en zich zeker niks van commentaar aan trok :roll:
Daarna is Dar op streng dieet gegaan en is ze zeker zo'n 70 a 75 kg kwijt geraakt (in een tijd van ong 1,5 a 2 jaar) daar bleef ze een beetje op hangen, maar toch, een heel eind in de goede richting, je kan haar ribbetjes voelen en je zag ze in beweging een klein beetje.
Ik ben sinds dien ook heel voorzichtig met weide beleid, krachtvoer was minimaal, zeker omdat zij dus ook een paard is met minder intensieve beweging ivm haar artrose en toch raakt ze bevangen :\

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:58

Ik baal stevig.. Pau is niet beter vanmorgen, integendeel: ze loopt op eieren. Hoefsmid is niet te bereiken- ik laat voor de zekerheid vanmiddag de veearts komen. Het ging zo goed.. en nu opeens weer dit. Het kan verschillende oorzaken hebben maar ik durf niet te wachten - in ieder geval geen weidegang meer en nu maar hopen dat het of een vernageling is, zoolkneuzing, hoefzweer... :(

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:02

Oe JP wat vervelend!!! Ik duim voor jullie!

Qua hooi wegen: ik doe het hooi in zo'n hele grote tuinafval zak die ik bij de Aldi/Lidl heb gekocht voor bijna niks. Daar past zijn portie voor de nacht goed in (zo'n 9 kg). Dan weeg ik mezelf met en zonder zak op een gewone digitale personenweegschaal. Van zo'n urnster kreeg ik last van mijn nek en schouders. Deed me denken aan de Sterkste Man Van Nederland op TV. Accutillen.... ;-) . Ben ik te slap voor.
Helaas kan ik die zakken nergens meer vinden. Ze zijn inmiddels wel aan vervanging toe nl.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:04

@jp :(:)
een vernageling ligt meer voor de hand of verstappen. Niet meteen het ergste denken :(:)