[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lique68

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:26

Mijn merrie was een heel stuk schraler dan Mistral. Raakte ook bevangen. Zijn zoveel oorzaken voor HB helaas. Vind zelf Mistral goed eruit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:00

Er zijn idd meerdere oorzaken. Bij mijn pony was het echt overgewicht en volgens de da is hij IR. Ik zal een proberen een foto van hem te plaatsen. Hij is wel wat afgevallen, maar er mag nog wel 50 kg af wat mij betreft.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:03

Ik ben me ervan bewust dat het niet alleen door te dik zijn kan komen.. in mistral haar geval gokken we op de cushing..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:24

Daphne, ik meen me te herinneren dat Mistral op een open teenijzer en een zooltje gegaan is?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:54

Aukelizzy schreef:
Daphne, ik meen me te herinneren dat Mistral op een open teenijzer en een zooltje gegaan is?

Dat klopt! Daar was ze ook enorm van opgeknapt en als ik de situatie zo inschat zijn de ijzers ook de reden dat ze nu nog kan lopen..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:30

Daphne1988 schreef:
Aukelizzy schreef:

Dat klopt! Daar was ze ook enorm van opgeknapt en als ik de situatie zo inschat zijn de ijzers ook de reden dat ze nu nog kan lopen..

Ben je daar heel zeker van? Een open teenijzer bij hoefbevangen paarden is heel discutabel namelijk. Ze kunnen namelijk ook ineens helemaal de verkeerde kant op slaan. Ik denk persoonlijk namelijk dat jou probleem daar ligt... Dat Mistral door de verandering van druk iets opgeknapt is maar nu vervolgens de nadelige gevolgen van een open teen ijzer moet ondervinden. Lees eens op deze website. En dan voornamelijk doorscrollen naar beneden, naar het stuk over een open teen ijzer. http://hoofcare.nl/hoefproblemen/hoefbevangenheid/

Ik weet niet of jij in de mogelijkheid ben om naar van Nassau te gaan? Of misschien dat jou smid contact kan leggen met hun? Ik denk namelijk dat dat wel eens de oplossing kan zijn voor mistral. Zhuf was er zonder hun sowieso al niet meer geweest. Ik rij iedere 8 weken 3 uur heen en 3 uur terug om haar te laten beslaan, hele happening, maar wel de enigste oplossing. Eerst onder zware pijnstillers, nu loopt ze als een zonnetje.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:14

Ben je daar heel zeker van? Een open teenijzer bij hoefbevangen paarden is heel discutabel namelijk. Ze kunnen namelijk ook ineens helemaal de verkeerde kant op slaan. Ik denk persoonlijk namelijk dat jou probleem daar ligt... Dat Mistral door de verandering van druk iets opgeknapt is maar nu vervolgens de nadelige gevolgen van een open teen ijzer moet ondervinden. Lees eens op deze website. En dan voornamelijk doorscrollen naar beneden, naar het stuk over een open teen ijzer. http://hoofcare.nl/hoefproblemen/hoefbevangenheid/

Ik weet niet of jij in de mogelijkheid ben om naar van Nassau te gaan? Of misschien dat jou smid contact kan leggen met hun? Ik denk namelijk dat dat wel eens de oplossing kan zijn voor mistral. Zhuf was er zonder hun sowieso al niet meer geweest. Ik rij iedere 8 weken 3 uur heen en 3 uur terug om haar te laten beslaan, hele happening, maar wel de enigste oplossing. Eerst onder zware pijnstillers, nu loopt ze als een zonnetje.[/quote]

Ik snap je punt en ben ook blij dat je meedenkt. En ik wil niet kort door de bocht zijn maar iedereen promoot zo zijn eigen ding. Mijn smid is voor 100% vakbekwaam en vertrouw zijn oordeel dan ook zeker. Daarbij staat ze niet op alleen een ijzer ze is opgevuld en heeft een zooltje en het ijzer is volledig zo gesmeed dat ze wel kan afrollen. Het enige wat ik er idd eng van vind is dat het de verzenen wel op druk kan zetten. Mijn smid wou haar eerst ook op een soortgelijk beslag zetten als hoe van nassau werkt, maar hij heeft uiteindelijk hiervoor gekozen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:45

Oké! Ieder zijn eigen ding natuurlijk! Wil enkel met je meedenken en zou het zonde vinden als je paardje er aan onder doorgaat terwijl ze met ander beslag misschien wel pijnvrij kan zijn. Is een soort gelijk geval geweest in dit topic. Die had hetzelfde beslag als die van jou, beestje werdt ontzettend slecht. Toen heeft haar smid contact gelegd met van Nassau, ander beslag er onder gegooid en beestje knapte op. Ik weet alleen niet meer welke bokker dit was. Misschien dat diegene meeleest en wilt reageren? Anders zou je ook terug kunnen zoeken, was ergens in januari/februari volgens mij.

In ieder geval wil ik je sterkte wensen. Het is en blijft een klote aandoening. En je weet vaak gewoon niet waar je nou goed aan doet.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:11

Aukelizzy schreef:
Oké! Ieder zijn eigen ding natuurlijk! Wil enkel met je meedenken en zou het zonde vinden als je paardje er aan onder doorgaat terwijl ze met ander beslag misschien wel pijnvrij kan zijn. Is een soort gelijk geval geweest in dit topic. Die had hetzelfde beslag als die van jou, beestje werdt ontzettend slecht. Toen heeft haar smid contact gelegd met van Nassau, ander beslag er onder gegooid en beestje knapte op. Ik weet alleen niet meer welke bokker dit was. Misschien dat diegene meeleest en wilt reageren? Anders zou je ook terug kunnen zoeken, was ergens in januari/februari volgens mij.

In ieder geval wil ik je sterkte wensen. Het is en blijft een klote aandoening. En je weet vaak gewoon niet waar je nou goed aan doet.

Ik heb er vertrouwen in dat hij zijn werk goed doet. Dat zegt niet dat er geen andere misschien betere oplossingen zouden zijn voor haar. Maar je begint ergens..

Ik heb een afspraak staan dinsdag om 1 uur met een holistisch dierenarts. Even iets heel anders maar de gewone dierenartsen zijn aardig snel uitgedokterd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:17

Puur uit interesse en omdat ik nog iemand uit dezelfde omgeving zoek voor mijn kat: welke holistisch dierenarts komt bij jou langs?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:51

Claartje Freriks.. aangeraden door den hoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:04

Sed liep vandaag alweer best oke! :D Het is nu 12 dagen nadat hij bevangen werd.
Hij krijgt nu nog 2xd 1/4e zakje buut, vanaf vandaag ga ik proberen of hij ook op 1xd 1/4e zakje goed blijft!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:11

Wauw wat gaat die van jou snel voorruit wat fijn!

Hier gaat alles zijn gangetje, mevr eet weer hooi en drinkt weer, plas is weer lichter maar ze loopt nog steeds niet helemaal pijnvrij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:18

Het is dan ook zijn eerste keer bevangenheid waar we mooi optijd bij waren. Volgens de smid zijn er nog geen tekenen van bevangenheid in de hoef te vinden. Hij heeft ook nooit een kloppende koot gehad en zn hoefjes zijn ook niet warm geweest.
Wel gelijk vanaf het begin op pijnstillers gehad, de smid erbij geweest om zn hoefjes te ontlasten, hij kan de hele dag in het water staan wat hij ook graag doet, is niet extreem dik wat ook mee helpt, en de buut ben ik nu dus langzaam aan het afbouwen. Ik denk dat hij zonder buut nog wel niks kan/ als een robot loopt..

Hoelang ben jij al bezig?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:47

Zo zeg, tijdje niet langs geweest, heb een heel drukke periode hier door nieuwe baan, verkoop huis en zoektocht naar nieuwe woning. En dan twee zieke pony's er bij... Dat Pippa ook hoefbevangen is werd wel duidelijk nadat de bekapper geweest was, Raya krijgt daar een dip van en Pippa nu ook. En boy wat ging Raya weer slecht zeg, de angst sloeg me om het hart. Maar de bekapper was heel erg tevreden over hoe haar hoeven er uit zien. Witte lijn is al bijna normaal, geen knik in de hoef die op kantelen/zakken zou duiden... En toch heb ik haar weer volledig op schoenen moeten zetten om haar nog enigzins te laten bewegen.
En dan komt daar het gedoe met m'n hooi nog bij ook. Op dit moment heb ik tijdelijk hooi wat ik week. Het is pluizig 2e snee hooi dus qua volume nog niet de helft van wat ze gewend zijn en daar baal ik van. Ze staan nu echt lang leeg tussen de twee voerbeurten door (en nee, vaker gaan is echt geen optie op dit moment, hopelijk vanaf half juni wel, maar dan heb ik als het goed is ook weer ander hooi). Dat hooi week ik minimaal een half uur omdat het ongetest is. Ondertussen een aanhanger met huif gekocht om vierkante 500kg. balen zonder folie te kunnen ophalen, die blijft dan met kar en al op het inmiddels ongebruikte deel van de track staan. Dat hooi is op dit moment onderweg naar Amerika om getest te worden, daar krijg je met een sneltest tenminste wel exacte gehaltes.
Overigens gaat Pavo als het goed is de quickscan aanpassen zodat een grenswaarde van de vakjes bij suikergehalte op 10 komt. Nu heb je nl. nog geen klap aan de quickscan, omdat het vakje 8,5 tot 12 is. Mij was verteld dat bij een positief advies voor paarden gevoelig voor hoefbevangenheid de waarde sowieso 10 of lager was, dat ze daar rekening mee hielden, maar twee weken terug heb ik uitgebreid gepraat met iemand van pavo en dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. Het kan nu dus heel goed zijn dat de partij die ik vorig najaar heb laten testen en 'veilig' bevonden werd volgens de quickscan, helemaal niet veilig was, omdat die bijv. op 12% zat. En dat kan voor een erg IR-gevoelig paard (zoals de mijne) net te veel zijn waardoor ze toch continu te hoog in hun waardes blijven zitten. En dan gaat het bij een onverwachte piek (zoals een week wat meer toegang tot gras omdat je moet logeren vanwege vuurwerk) gelijk mis....
Bij Equi Analytical kun je ook een soort quickscan doen, kost maar $18,- (porto van het pakketje helaas 24,nogwat) maar dan krijg je exacte waardes. Dus fingers crossed dat het hooi wat nu voor mij gereserveerd is (zoiets gaat me geen tweede keer gebeuren) veilig is, dan ben ik in ieder geval weer van het weken af.

Maar afglopen week heb ik eindelijk m'n track kunnen laten frezen (dezelfde meneer die het hooi wel voor me vast wilde houden... wat een lifesaver bleek die man) en hebben mijn meiden eindelijk weer meer bewegingsvrijheid en géén gras! Zó blij mee... Ze gingen beiden helemaal los in het mulle zand, draven en galopperen, rollen en bokken... helemaal gek. En sinds dien zijn beide meiden rap vooruit gegaan. Ook op het harde stuk track wat er nog wel is (1 deel ligt puin onder maar stond ook weinig gras dus dat is niet gefreesd). Ook draaien gaat nu veel beter bij Raya en dat was eerder nog niet zo, ook toen ze vorige keer zoveel beter was. Ik heb er inmiddels dus weer een beetje vertrouwen in dat het toch nog wel goed komt. Raya is mooi afgevallen, alleen haar dikke nek blijft een issue, de ene dag is die mooi dun en slap, de volgende dag kan 'ie twee keer zo dik en hard zijn, terwijl er qua voeding dus niks anders is. Zó raar... Ik denk dat ik vanaf morgen wel weer rondjes kan gaan wandelen (was ik even helemaal mee gestopt toen ze zo beroerd liep), hopelijk gaat dat dan ook nog wat beter.

Ohja, ik wilde jullie nog even laten zien waarom de hitte ook voor verslechtering zorgt...

Afbeelding

Dit is een afgeknipte rand van de achterhoef van Raya (ja, veel maar dat heeft te maken met hoe ze zo achterop ging staan in het begin) na een paar dagen in de droogte en zon... Eerst trok het alleen wat krom maar hoe langer het in de zon ligt hoe meer het gaat krullen. Maar dat effect speelt dus ook bij de hele hoef.
De hoefcapsule trekt samen door de droogte en dat geeft meer druk op de binnenkant, waar toch al zwelling en ellende aan de gang is. Nu kan ik Raya niet met d'r voeten in de modder zetten omdat ik geen water op de wei heb én omdat de zolen juist zo hard mogelijk moeten blijven. Maar de hoefwand zou vochtig moeten blijven. Nu heb ik in het verleden bij een ander paard met brokkelhoeven al ontdekt dat een bepaalde hand/bodycreme exact het zelfde is als een heel dure hoefcreme die ik ooit eens gehad heb, dus daar smeer ik de hoeven van beide pony's nu weer mee in en ook dat lijkt te helpen. Deze creme trekt echt in de hoefwand in zonder af te sluiten en zelfs een dag later zien de hoeven er nog 'vochtig' uit.
Het gaat om de witte potten van De Tuinen (Nu Jacob Hooy) met Aloe Vera en Echinacea.
Deze dus:

Afbeelding

Al met al gaat het nu dus wel weer wat beter, maar ze staan beiden nog steeds op de bute (ben nu wel ook met boswellia bezig, kijken of ik met behulp daarvan nu toch een keer van die verrekte bute af kan) en nog altijd niet rad.... We zijn inmiddels 4,5 maand onderweg... :\

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:30

Francis, wat ik me afvraag....ik begrijp je voorbeeld met de rand hoef, en het is een goed voorbeeld maar is het wel echt realistisch ? Alles wat "los" zit gaat natuurlijk krom trekken... ik begrijp dat er door droogte aan 1 kant "getrokken" wordt maar ik weet niet of dat nou zo'n enorm effect heeft.....maar alles speelt mee.

Ik heb tegenwoordig de Duo-Hoef wat ik op de voeten smeer!! dit is gemaakt van paardenvet, dus "lichaams-eigen" en het wordt goed opgenomen door de voet!
Ik smeerde echt nooit iets op de voeten, al 23 jaar niet omdat ik nooit in die rommel geloof en niets wat ik probeerde werkte ook echt. Maar dit kreeg ik als tip en ben ermee begonnen, zelfs mijn smid merkte nu verschil in de voeten van Chico!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:36

Uiteraard trekt het niet zo krom aan de hoef, maar mijn bekapper legde uit dat door de droogte de hoefkapsule wel wat 'in droogt' en daardoor de druk in de voet kan verhogen. Ik vroeg hoe het kon dat mijn meiden met het warme droge weer slechter worden (sinds ik smeer merk ik verbetering en sinds gisteren hebben we regen gehad en vandaag gingen beiden als een dolle over de track, zelfs over het harde stuk wilde Raya wel draven. Ik zie dus heel duidelijk verschil bij mijn meiden, maar mijn track was voor het frezen ook beton-hard ingedroogd en gortdroog...
Een paar dagen na het bekappen vind ik deze op de track waar hij ze bekapt heeft en dat maakt voor mij wel inzichtelijk dat er echt wel extra druk op komt bij droogte.

Ik smeer normaal ook nooit maar mijn eerste merrie had enorm slechte hoeven toen ik haar kocht. Van de ijzers af gehaald, homeopathisch behandeld én dus gaan smeren. Ik kreeg van een kennis die een nieuw merk paardenverzorgingsprodukten met Aloe Vera introduceerde een proefpot hoefcreme en die werkte echt goed. Toen de pot leeg was en ik hoorde dat die iets van 60 euro kostte ben ik er toch maar mee gestopt. Zelf heb ik snel last van werkhanden en kloven dus kocht een aantal maanden later bij De Tuinen zo'n pot creme. Ik draai de pot open en ben blij verrast als ik zie, ruik en voel dat het exact het zelfde spul lijkt. Zelfde lichtgroene kleurtje, zelfde geur en mijn handen voelden precies aan als wanneer ik de hoeven gedaan had. Dus een extra pot gehaald voor in stal en gaan gebruiken en ja hoor.. zelfde mooie effect. Inmiddels voor Raya dus ook een pot besteld en vanaf morgen kan ik dat gaan smeren (ik had vorige week wel al een aloe vera handcreme bij de Action mee genomen. Ook die doet wel wat, maar niet zo super als die witte pot.
Mijn bekapper heeft trouwens een heel goedkoop receptje voor paardenhoeven: 1 deel zonnebloemolie (of olijfolie of wat voor olie je maar wilt gebruiken) + 1 deel azijn. Voetenvinagrette dus eigenlijk :D Heb ik ook een tijdje gedaan en het houdt de voet idd ook wel 'vochtig' maar ik vind het geklieder met dat dunne spul en een kwastje (wat dan vol met zand komt) en ik vind die aloe vera fijner voor op de kroonrand. Omdat het dikker is en wel bijna direct in trekt blijft het ook langer/beter zitten vind ik, maar het werkte wel.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:26

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:50

flappie28 schreef:
De laurierzalf van Grand National is ook super fijn, trekt ook langzaam in en goed smeerbaar. Ook niet super duur en gewoon bij de Welkoop te koop https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... am_1083974

Deze heb ik ook. Smeer ik als de kroonranden wat droog zijn. En sws in de winter als mijn meiden niet op ijzers staan.

Verder hier ook fan van duo hoef. Heeft voor mijn welsh (de pony die niet bevangen is geweest) echt goed gedaan. Smid was er ook tevreden mee.

Updateje over Nadja;

Heb der woensdag voor het eerst naast de fiets gehad. Rondje van 3 km. O en wat deed ze het super. Helemaal niet gevoelig lopen ect. Dag er na ook normaal lopen. Waren ook erf nog niet af of ze begon al te briesen <3. Als ze die goed blijft doen is de volgende stap weer voor de sulky stapritjes doen :D

Zijn ook ondertussen bezig met beetje weer aan gras te laten wennen. Dus tijdens wandelen mag ze aantal happen van het hoge gras. Reageert ze tot nu toe ook niet op. Geef der ook elke dag puur podo druppels.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:53

Ik had ons Belle na 10 dagen buut nog n weekje op Previcox gezet, heb ik nu vandaag voor het eerst niet gegeven. Ik wou haar vandaag wat longeren, maar pensionklante kwam vrijwerken met haar paard, dus hebben we er maar n soort duo training van gemaakt. Nou, je had niet gedacht dat de mijne 3 weken geleden pas bevangen was: crossen, bokken, showen... Het enige wat me opviel, was dat ze soms in de verkeerde galop ging, maar ze versprong dan wel eens in de bochten, dus dacht niet dat pijn de oorzaak was. Was wel heel blij om mijn meisje zo vrolijk te zien, en dat terwijl ze nu toch op ongeveer 10 uur weidegang zit. *\%/*

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:16

3 weken geleden bevangen, nu al willen longeren en 10 uur per dag op het land :oo .

Mijn 6 jaar geleden bevangen geweeste pony staat max 3 uurtjes. En longeren is iets wat ik altijd pas na maanden gedaan heb, dat is zo belastend voor de voeten!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:22

Longeren is nog heel belastend voor de hoeven. Vooral omdat er geadviseerd word in rechte lijnen op te bouwen. En opbouwen heeft best wat tijd nodig.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:28

Wij zijn nu 4,5 week verder sinds de dierenarts de diagnose gesteld heeft. We zijn inmiddels afgebouwd tot ongeveer 1/5 zakje per dag. Ze loopt daarop niet volledig rad, maar ze lijkt niet enorm veel pijn te hebben. Wel nog pulsaties.
De dierenarts heeft haar afgelopen week nog gezien en raadde aan om weer langzaam op te bouwen met wandelen op het zachte, zeker ook omdat ze nodig gewicht kwijt moet. Dus ik was van plan om daar mee te beginnen in de weide. Doe ik daar goed aan? En wat betekenen de pulsaties in dit stadium? Wanneer gaan de pulsaties weg?

Ik vind dit zo'n moeilijke ziekte omdat het simpelweg afwachten is. En daar ben ik niet zo goed in. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:59

Sed ging vandaag uit zichzelf draven over het harde, terwijl hij sinds 2 dagen nu nog maar 1xd 1/4e zakje krijgt! :oo
Ik geef hem nog 2 dagen 1/4e per dag, en daarna ga ik 4x 1/4e om de dag geven. Daarna zal hij het zonder moeten doen. Volgens mij ga ik dan niet te snel en bouw ik dan mooi af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:14

Pulsaties geven volgens mij aan dat er nog een actieve ontsteking is?