[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:10

Citaat:
Ik lees geregeld mee op een internationaal forum van hoefsmeden afkomstig van alle delen van de wereld.

Heb je een link naar dat forum ajb?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:22

janouk schreef:
Image haar hoefbeen is ook fors gekanteld.

De röntgenfoto staat op de website van hoofcare (ook ergens heel veel bladzijden terug in dit topic)
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

Image had tijdens de curretage ook nog last van een zoolontsteking precies onder de punt van het hoefbeen en het hoefbeen was ontstoken.

Wij zijn nu 3 jaar verder en Image loopt nog steeds goed. Wel op ijzers, want zonder ijzers kan ze absoluut niet pijnvrij lopen.

ik blijf het een fascinerend verhaal vinden van Image en jou,

ik denk dat het inmiddels al de 10e keer is dat ik het gelezen heb en ieder keer krijg ik weer een rilling over mijn rug...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:26

Jannepauli schreef:
Citaat:
Ik lees geregeld mee op een internationaal forum van hoefsmeden afkomstig van alle delen van de wereld.

Heb je een link naar dat forum ajb?

je hebt PB :D

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:59

je hebt een goede keuze gemaakt om naar van nassau te gaan, hij kan echt wonderen verrichten!
Ik ben blij dat ik toen met Marco heen geweest ben en sindsdien beslaat mijn eigen smid op deze manier en marco loopt beter dan ooit te voren.. :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 06:59

lolclub schreef:
janouk schreef:
Image haar hoefbeen is ook fors gekanteld.

De röntgenfoto staat op de website van hoofcare (ook ergens heel veel bladzijden terug in dit topic)
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

Image had tijdens de curretage ook nog last van een zoolontsteking precies onder de punt van het hoefbeen en het hoefbeen was ontstoken.

Wij zijn nu 3 jaar verder en Image loopt nog steeds goed. Wel op ijzers, want zonder ijzers kan ze absoluut niet pijnvrij lopen.

ik blijf het een fascinerend verhaal vinden van Image en jou,

ik denk dat het inmiddels al de 10e keer is dat ik het gelezen heb en ieder keer krijg ik weer een rilling over mijn rug...

ik krijg er zelf anders nog steeds af en toe nachtmerries van :o maar ik heb destijds veel steun gehad aan de mensen en paarden in dit topic. Daarom ben ik hier nog steeds om de anderen te helpen. Want het is zo fijn om even al je gedachten te spuien bij mensen die begrijpen waar je het over hebt. De wanhoop, de pijn, de zorgen, niet weten welke arts te geloven, etc.
Wat ik wel geleerd heb, is dat ieder geval op zich staat en dat het steeds weer anders is.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:07

Letizia.. veel sterkte morgen :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:11

EstherHegt schreef:
Het is ook bijzonder dat EMS wordt vergeleken met mensen, voor die liefhebbers een erg interessant artikel!!
Dit artikel beschrijft de verschillen tussen mensen en grazers.
http://www.journalofdst.com/January2009 ... OHNSON.pdf
Goed leesbaar,

Wie heeft de moeite genomen dit stuk te lezen en wat vinden jullie ervan ?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:20

lolclub schreef:
Letizia.. veel sterkte morgen :(:)

ja, veel sterkte vandaag!! Goede reis en hopen dat de toverkunsten van de Van Nassau's ook voor jouw paard mogen werken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:06

lolclub schreef:
EstherHegt schreef:
Het is ook bijzonder dat EMS wordt vergeleken met mensen, voor die liefhebbers een erg interessant artikel!!
Dit artikel beschrijft de verschillen tussen mensen en grazers.
http://www.journalofdst.com/January2009 ... OHNSON.pdf
Goed leesbaar,

Wie heeft de moeite genomen dit stuk te lezen en wat vinden jullie ervan ?

er zit zeker waarheid in...we eten teveel en geven onze paarden ook teveel(even heel kort door de bocht)
Alleen mijn paard is nooit te dik geweest,maar misschien is hij een uitzondering?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:59

Bedankt allemaal, ben met barstende koppijn wakker geworden, heb ook niet fijn geslapen :Y)
Ik laat het maar gewoon over me heen komen en hoop er het beste van, jullie horen het :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:24

Iedere keer als iemand zo'n reisje naar 't zuiden aankondigt, maak ik m'n eigen reis weer een beetje opnieuw.. dat schommelen tussen hoop en vrees. Letizia, sterkte en we duimen voor jou en je paard!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:32

Heel veel succes en sterkte! Ik hoop dat het allemaal goedkomt met je paardje :(:)

Ik ben me trouwens even aan het verdiepen in hooi. Ik heb een paar pakjes overjarig hooi waar niet zoveel in zit (als het goed is) op de kop weten te tikken, maar dat is inmiddels bijna op. Op stal is nu alleen hooi van dit jaar, en van natuurland. Kan ik dat veilig geven aan m'n pony? Of kan ik beter zelf wat ander hooi proberen te regelen nog?

En dat graszaadhooi, kan iemand me daar wat meer over vertellen? :) Dat er weinig in zit dat snap ik, maar wat maakt verder het verschil met 'gewoon' hooi?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:26

Graszaadhooi noemen ze ook wel gedorst hooi. Het is afkomstig van grassen die worden gekweekt voor de graszaad produktie. Het wordt eens per jaar geoogst, eind juli begin augustus. Dan wordt het graszaad eruit gedorst en hou je dus als rest product het graszaadhooi over. Het gras heeft dus gebloeid en heeft zaad gezet. Het is om die reden behoorlijk grofstengelig, sommige mensen noemen het graszaadstro. Bollenboeren planten dit bijvoorbeeld wel als afwisseling voor de bollenteelt. Er kunnen 2 oogsten worden gedaan van één ingezaaid grasland. Net als gewoon gras groeit het weer uit na het maaien en dan kan het jaar erop weer een keer geoogst worden. Omdat het gras in de bloei heeft gestaan en zaad heeft gezet is daar de meeste voeding naar toe gegaan. In de stengel zitten dus wel veel ruwe vezels, maar nog weinig voedingsstoffen. Er zijn verschillende soorten: rietzwenk, roodbeemd en engels raai.
Soms is de oogst niet geweldig. Omdat het gras gemaaid móet worden als de zaadjes rijp zijn is het belangrijk dat het dan goed weer is! Als het dan toevallig regenachtig weer is, is dat pech voor het graszaadhooi, want wachten op droge dagen kan hierbij niet; dan gaat het zaad verloren, want dan laat de plant dat vallen. Wat dat betreft precies als met tarwe/gerst en het restproduct stro.

Mijn 600 kg KWPN-er kreeg 12 kg graszaadhooi per 24 uur en hij viel daar, al etend, heel netjes en rustig maar gestaag van af toen hij nog (heel) ruim 700 kg woog. Inmiddels meng ik het, zo'n 9 kg graszaadhooi en zo'n 6 kg weidehooi. Hiermee kan ik ervoor zorgen dat hij úren kan eten en toch mooi op gewicht blijven (maar dat wisten jullie dat al :+ ).
Laatst bijgewerkt door paars op 27-07-10 12:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:02

Dat klinkt op zich wel ideaal :j
Mijn pony krijgt nu 3 keer per dag een plak hooi, maar kan daardoor niet de hele dag door wat knabbelen (heb wel een heel fijnmazig hooinet)
Maar wat ik me dan afvraag, zijn weiland mag ie nu natuurlijk niet op, dus het gras staat daar heel hoog en is nog niet gemaaid geweest dit jaar. Als dat gras nu gehooid wordt, is dat dan ook al beter voor hem dan het hooi van de 1e snede van anderhalve maand terug? :) Want dan zou ik eventueel de boer kunnen vragen of wij van dat hooi mogen gebruiken ipv het andere..
Waar ik hier graszaadhooi zou kunnen krijgen zou ik eigenlijk niet weten :\

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:34

Jannepauli schreef:
Iedere keer als iemand zo'n reisje naar 't zuiden aankondigt, maak ik m'n eigen reis weer een beetje opnieuw.. dat schommelen tussen hoop en vrees. Letizia, sterkte en we duimen voor jou en je paard!

Voor ons is het naar het oosten :P
We zijn weer terug, ben erg opgelucht, in eerste instantie leek alle kreupelheid uit van haar artrose te komen, dus het was even de vraag of ijzers gingen helpen. Na het bekijken van de foto's en het zien van de dunne zool was 1 ding duidelijk: de zool moet ontlast worden, dus ze kreeg een prachtig breakover op de voorhoeven en toen kwam het moment, hoe zou ze nu lopen... := Nou, een heel verschil *D Nee ze loopt niet 100% zuiver en ja, er zit kreupelheid van de artrose, maar ze liep echt 'n stuk beter, morgen mag ik nog meer verwachten, oow wat was ik opgelucht :)
We mogen nu rustig aan gaan wandelen, omdat we hier aan het water wonen kunnen we gaan pootje baden of zelfs gaan zwemmen en natuurlijk rustig aan de pijnstillers gaan afbouwen. Beweging is voor de artrose nu erg belangrijk en het ijzer zal ook ondersteuning gaan bieden. De HB is op z'n retour, dus ook goed nieuws. Al met al geen slecht dagje :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:37

Wendy,

Je moet het idee proberen los te laten dat je pony persé de hele dag moet knabbelen.
Dat is iets wat bij onszelf tussen de oren zit maar in de natuur ook niet zo is.

als je zeker weet (getest door een lab) dat je hooi lager is als 10 % NSC mogen ze best veel hooi hebben,
maar een pony als de jouwe (ijslander) heeft aan 6 a 7 kilo normaal hooi echt voldoende.
als je nu al 3 plakken hooi geeft zit je al gauw op de 6 kilo dus voer je in principe ook al voldoende.

ik snap dat je wilt experimenteren met graszaadhooi, maar in feite is dit een eenzijdig afvalproduct van de graszaadindustrie waar ook nog eens onkruidbestrijdingsmiddelen overheen zijn gespoten.
Je zult dan ook echt een adres moeten vinden waar ze je kunnen vertellen waarmee en hoevaak er gespoten is, vervolgens zul je voor jezelf de beoordeling cq. risico analyse moeten maken of je dit je pony wel wilt voeren of niet.

Het meeste graszaadhooi hier uit de buurt komt uit Denemarken en ziet er op het oog wel mooi uit, het wordt gebruikt voor de pensprik van het jongvee en de droge koeien, maar wordt altijd gemengd met een andere vorm van ruwvoer omdat er nauwelijks voedingstoffen inzitten.
Het wordt verpakt in grote balen van 500 kilo en die zul je ergens moeten kunnen opbergen.

Ik zelf zou kiezen voor het hooi wat de boer nu nog moet maaien, als het goed is heeft het gras al gebloeit en staat het nu in het zaad.
Hierdoor is de meeste suiker verbruikt voor de zaadvorming .
Mocht je dan nog twijfelen kun je beter je hooi een uur weken in water voor je het voert, je schijnt dan nog tot 30% extra suiker uit te kunnen spoelen.

Oud overjarig hooi is ook een groot deel van zijn voedingsstoffen kwijt en is alleen buikvulling geworden, voer je dit dan dien je echt een volledig supplement toe te voegen anders krijgt je pony tekorten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:44

Letizia schreef:
We zijn weer terug, ben erg opgelucht, in eerste instantie leek alle kreupelheid uit van haar artrose te komen, dus het was even de vraag of ijzers gingen helpen. Na het bekijken van de foto's en het zien van de dunne zool was 1 ding duidelijk: de zool moet ontlast worden, dus ze kreeg een prachtig breakover op de voorhoeven en toen kwam het moment, hoe zou ze nu lopen... := Nou, een heel verschil *D Nee ze loopt niet 100% zuiver en ja, er zit kreupelheid van de artrose, maar ze liep echt 'n stuk beter, morgen mag ik nog meer verwachten, oow wat was ik opgelucht :)
We mogen nu rustig aan gaan wandelen, omdat we hier aan het water wonen kunnen we gaan pootje baden of zelfs gaan zwemmen en natuurlijk rustig aan de pijnstillers gaan afbouwen. Beweging is voor de artrose nu erg belangrijk en het ijzer zal ook ondersteuning gaan bieden. De HB is op z'n retour, dus ook goed nieuws. Al met al geen slecht dagje :)

Gefeliciteerd, dat is goed nieuws !

Ik ben benieuwd hoe ze over een paar dagen is
Wat voor prognose gaven ze voor de toekomst ?

zou je alsjeblieft een foto (serie) willen maken van je nieuwe ijzers, ik ben benieuwd hoe ze erop staat.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:51

Wow Letizia wat fijn dat het al zoveel scheelt en dat het de goeie kant op gaat!!! :D

Bedankt voor de info lolclub!! :)
Ik las veel goede dingen over graszaadhooi ivm buikvulling en weinig voedingsstoffen. Ik heb altijd geleerd dat een paard zo'n 16 uur per dag moet kunnen eten om de spijsvertering op gang te houden, dus vandaar dat ik het een beetje eng vind, die 3 keer per dag een plakje hooi :o Ik week het hooi nu ongeveer een half uurtje tot een uur. Doe het hooi in het water als ik aankom, ga dan borstelen/wandelen/mestruimen/enz en net voor ik weg ga geef ik het hem in een fijnmazig hooinet.
Verder krijgt hij per dag nu 75 gram F4F en 2 afgestreken schepjes magnesium.
Hij ziet er wel prachtig uit vind ik :o Hij glanst als een spiegeltje, zit goed in z'n vacht, is vrolijk. Omdat hij natuurlijk weinig beweegt heeft ie totaal geen bespiering en momenteel een beetje een hangbuikje/hooibuikje :+ Maar je kunt lichtjes de schaduw van z'n ribben zien en die ook voelen.

Het hooi is niet getest oid. Het hooi wat ik nu heb is van vorig jaar, heb nog 2 pakjes, heb ik bij iemand anders vandaan. Dan gaan we over op hooi van dit jaar wat dan inmiddels anderhalve maand ligt. Is van 'natuurland' waar geen kunstmest opgegaan is (wel wat koeienmest uit de gierput volgens mij).

Dat van die onkruidbestrijdingsmiddelen bij graszaadhooi wist ik niet, dat vind ik toch niet echt prettig :n Is dat altijd zo?

Ik weet niet wanneer de boer het land van mijn pony gaat maaien, hij kwam van de week overleggen omdat hij toch voorlopig niet het gras in gaat, dat hij net zo goed kon hooien. Maar ik zal weleens vragen of hij dat eventueel voor mijn pony apart wil houden omdat dat idd in bloei staat (ik kan wel een foto van het land maken, als jullie dat iets zegt? :o )
Het gras staat nu tot over de knie. Heb van de week een grasmasker gekocht, maar dat gras is te hoog om met dat masker te kunnen eten. Dus ik dacht als het gehooid is en weer wat gegroeid dan kan ik m'n pony misschien tegen die tijd elke dag een uurtje (wel opbouwen natuurlijk) met grasmasker op een groter stukje land zetten ipv alleen op het zand? :) Dan kan hij tenminste wat meer rondlopen, want het stukje wat hij nu heeft is niet zo heel erg groot.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:09

Graszaadhooi koop je in NH gewoon ook in kleine baaltjes. Dat komt gewoon uit Nederland. Paarden zijn grazers. Die zijn gewend om veel te eten met een lage voedingswaarde. Zeker een ijslander. 3 plakken hooi op een dag is misschien qua voedingswaarde goed, maar qua volume houdt het niet over. Dat zit niet tussen de oren, maar is aangetoond. Dat sommige mensen niet anders kunnen en dan goedpraten door te denken dat 4 uur eten op een dag óók wel kan, dat mag. Maar natuurlijk is het niet. En een paard kan op velerlei manieren worden gehouden. Als je wil dat het aansluit bij hun natuur, dan geef je veel laagwaardig ruwvoer. Graszaadhooi is een prachtig product dat veel wordt verkocht aan veehouders als pensprik en paardenhouders als voer. Net als met gewoon hooi moet je navraag doen naar de herkomst. Testen van kleine voorraden hooi doet niemand, dat is te duur en duurt te lang. Ik heb eens 6 weken op de uitslag moeten wachten....

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:12

@Letizia
*\o/* *\o/* *\o/*
voorzichtig heel blij. Super.

Houdt er rekening mee dat het morgen misschien wat minder is, want zo;n lange reis op de trailer en lang op 3 benen staan, voelen ze de volgende dag nog wel. Tenminste dat is bij Image zo.

Ik ben zo blij dat Maarten of Mark en Rob of Antoon er nog heil in zien en voor je paard wat kunnen betekenen. Dat is goed nieuws.

Beterschap en succes met de revalidatie.

:o ik heb vanmiddag ieder half uur op bokt gekeken of je al terug was. Ik was zo nieuwsgierig. Ik had al haast geen duimen meer over :o

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:28

paars schreef:
Graszaadhooi koop je in NH gewoon ook in kleine baaltjes. Dat komt gewoon uit Nederland. Paarden zijn grazers. Die zijn gewend om veel te eten met een lage voedingswaarde. Zeker een ijslander. 3 plakken hooi op een dag is misschien qua voedingswaarde goed, maar qua volume houdt het niet over. Dat zit niet tussen de oren, maar is aangetoond. Dat sommige mensen niet anders kunnen en dan goedpraten door te denken dat 4 uur eten op een dag óók wel kan, dat mag. Maar natuurlijk is het niet. En een paard kan op velerlei manieren worden gehouden. Als je wil dat het aansluit bij hun natuur, dan geef je veel laagwaardig ruwvoer. Graszaadhooi is een prachtig product dat veel wordt verkocht aan veehouders als pensprik en paardenhouders als voer. Net als met gewoon hooi moet je navraag doen naar de herkomst. Testen van kleine voorraden hooi doet niemand, dat is te duur en duurt te lang. Ik heb eens 6 weken op de uitslag moeten wachten....

Hij kan er idd niet heel lang van eten, ondanks dat we het in een fijnmazig hooinet geven. Ga nu 3 keer per dag heen om hem eten te geven, maar ik vrees dat dat van de winter moeilijker gaat worden omdat hij op het land staat en het in het donker toch allemaal wat lastiger wordt. Ook heb ik het idee dat hij het sneller koud krijgt als zijn buikje niet gevuld is, maar ik weet niet of dat grote onzin is? :o Iig, zou fijn zijn als we voor van de winter een oplossing vinden zodat we voor het donker hem een portie eten kunnen geven waarmee hij door de nacht een poosje mee toe kan, en 's ochtends weer voor overdag.
Nu ga ik 's ochtends om 8 uur, 's middags om 3 uur en 's avonds om half 10 eten geven. Maar dat wordt van de winter toch een stuk lastiger ivm de daglengte.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:29

paars schreef:
1.Graszaadhooi koop je in NH gewoon ook in kleine baaltjes. Dat komt gewoon uit Nederland.
2.Paarden zijn grazers. Die zijn gewend om veel te eten met een lage voedingswaarde.
3.Zeker een ijslander. 3 plakken hooi op een dag is misschien qua voedingswaarde goed, maar qua volume houdt het niet over.
4.Dat zit niet tussen de oren, maar is aangetoond. Dat sommige mensen niet anders kunnen en dan goedpraten door te denken dat 4 uur eten op een dag óók wel kan, dat mag. Maar natuurlijk is het niet. En een paard kan op velerlei manieren worden gehouden. Als je wil dat het aansluit bij hun natuur, dan geef je veel laagwaardig ruwvoer.
5.Graszaadhooi is een prachtig product dat veel wordt verkocht aan veehouders als pensprik en paardenhouders als voer. Net als met gewoon hooi moet je navraag doen naar de herkomst.
6.Testen van kleine voorraden hooi doet niemand, dat is te duur en duurt te lang. Ik heb eens 6 weken op de uitslag moeten wachten....

1.Graszaadhooi is hier in het noorden alleen te krijgen in grote 500 kilo balen, mooi dat het is NH wel te krijgen is, maar dan zou Wendy moeten zoeken of het ook op Texel te krijgen is
2. Paarden zijn inderdaad grazers maar ze zijn niet gewend om veel te eten maar wel vaak te eten en dan in kleine hoeveelheden tegelijk, ze hebben een kleine maag namelijk, en in de natuur geld: een stapje voor een hapje
3. Is dat zo ? waarom moet specifiek een IJslander meer eten als een ander sober ponyras ?
4. in de natuur moeten paarden afstanden afleggen om aan eten te komen, ze eten dus wel vaak maar niet veel, de clue is om dit zoveel mogelijk na te bootsen, dus weinig eten maar wel vaak en in kleine porties. ik zeg niet dat 4 uur eten op 24 uur goed is, ik zeg dat 6 a 7 kilo hooi genoeg is voor een IJslander, dat is dus iets heel anders
5. helemaal met je eens, maar je moet wel beseffen dat het vrijwel overal bespoten wordt ivm onkruid wat ertussen groeit.
6.Ben ik ook met je eens, is bij ons hier ook geen doen, ik check altijd de mest, als deze dunner en lichter wordt op dezelfde hoeveelheid hooi, is het hooi te rijk en moet ik dus hooi gaan spoelen. Wordt de mest echter donker tot zwart en droog, dan krijgt het paard te weinig voedingsstoffen en moet er dus iets bij. Het suikergehalte in hooi check je hier niet mee laat ik dat voorop stellen, maar of het hooi voldoende voedingsstoffen heeft kun je er wel aan zien.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat een paard niet overbodig veel mest, ik hoor wel dat mensen ieder uur een drol vinden, nou dan krijgt een paard echt teveel te eten, want dat zou betekenen dat een paard 24 hopen legt in een etmaal.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:32

Vanuit mijn hoekje ook een voorzichtig hoeraatje Letizia!
Wat je vertelt klinkt hoopgevend! Ik heb, net als Janouk, vanmiddag ook al even gecheckt of je er al weer was - nu geef ik mijn duimen even rust!

Zelf ben ik even wat minder blij want Pauli loopt vagelijk kreupel.. benen voelen goed overigens ( geen warmte, geen kloppende pols). Weet even niet wat ik kan doen: ze was vorige week één van haar ijzers verloren maar liep desondanks prima. Gisteravond is de smid geweest om het ijzer er weer op te zetten en vanmorgen dus ietsje kreupel.. ik zie 't even aan denk ik, anders maar weer de smid erbij.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:41

Ik zal van de week wel even kijken om een foto te maken van het land van mijn pony, en evt ook van zijn mest :P Hij poept 's nachts ongeveer 4 hopen (tussen 22.00 en 8.00) en tussen 8.00 en 15.00 ongeveer 2, en dan tussen 15.00 en 22.00 nog ongeveer 2. Ik denk zo'n 8 tot 10 hopen met 24 uur, is dat een beetje gemiddeld?

Het gaat er idd niet om dat mijn pony perse meer moet eten van me, maar ik wil wel zijn spijsvertering op gang houden. Vandaar ook al een fijnmazig hooinet. En ik wil straks gaan proberen of hij met een graasmasker af en toe wat op het gras kan zodat ie niet zoveel kan eten, maar wel wat meer bewegen.

Ik zal van de week trouwens ook eens kijken of ik kan wegen hoeveel 3 plakjes hooi nou precies is. Voor een ijslander is 6/7 kilo dus goed? Dat is echt het hooi zoals het in het pak zit of is dat aan droge stof?

Het hooi wat hij nu krijgt is niet bespoten hoor :) Lijkt mij niet dat dat altijd gebeurd?

Wat vervelend dat ze niet helemaal goed loopt jannepauli! :(:) Misschien ook weer even wennen nadat de smid is geweest? :)
Ik hoop dat de hoefsmid morgen nog tijd heeft voor mijn pony, het is volgens mij nog niet nodig, maar heb liever dat hij weer gaat zonder iets te hoeven doen dan dat ik te lang wacht :) (2 weken terug is ie ook nog even wezen kijken en was toen nog niet nodig)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:57

Letizia schreef:
Jannepauli schreef:

jee...dat dacht ik al...gelukkig maar!
Geen verloren zaak dus!
Jij slaapt vast beter vannacht!...Fijn meid! :D