[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:54

Slmt9 schreef:
Maar niet voldoende van wat? Energie, eiwitten of anders?

Want met ander voer wordt het blijkbaar al gauw teveel..ik zou daarom in poeder vorm iets overwegen en anders voor nu even laten.

Energie en eiwitten.. ze krijgt nog steeds but dat breekt al het een en ander af daarbij is het hooi arm. Ze wordt snel te mager de laatste twee jaar en zie haar dan maar zonder voer weer voller te krijgen.
Ik ben er zelf ook echt even niet uit wat te doen nu. Dat valt vast wel op met wat ik typ..

Slmt9

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:07

Ai, ik zit deels in hetzelfde schuitje. Ik dacht dat het vermageren kwam door elke keer hb. Maar elke keer kreeg ik hem er boven op tot de laatste keer in de winter. Het wilde er maar niet aankomen. Echter ben ik er net achter dat hij bloedwormen heeft.

Kan het bij jouw paard nog een andere oorzaak hebben? Omdat het van de laatste twee jaar is?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:57

Slmt9 schreef:
Ai, ik zit deels in hetzelfde schuitje. Ik dacht dat het vermageren kwam door elke keer hb. Maar elke keer kreeg ik hem er boven op tot de laatste keer in de winter. Het wilde er maar niet aankomen. Echter ben ik er net achter dat hij bloedwormen heeft.

Kan het bij jouw paard nog een andere oorzaak hebben? Omdat het van de laatste twee jaar is?

Ze blijft nu enigszins op gewicht door hoe ze nu gevoerd wordt ze mag natuurlijk ook geen kilo teveel wegen..

Hoe oud is jou paard en hoe lang is hij al bevangen? Aan 1 stuk door of periodes? Heeft hij cushing?

Mistral haar laatste bloedonderzoek was ok, haar leverwaardes wijken iets af maar niet voldoende om iets aan te doen aldus de dierenarts..
zelfs als ze wormen zou hebben word me afgeraden haar te ontwormen..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:09

Mijn paard is in 1 jaar tijd 3x bevangen geweest. Alle drie los van elkaar. Sinds februari/maart dit jaar gaat hij, los vd wormen, de goeie kant op. Daarom durfde ik nu ook weer te ontwormen. Kon ik ook echt niet om heen met hoe erg hij vermagerde. Hij is net 16. Maart vorig jaar getest op cushing en was toen negatief. Ook zijn leverwaarden zijn minder goed. Over 2-4 weken ga ik opnieuw uitgebreid bloed laten testen en opnieuw cushing meenemen, maar ik denk niet dat hij het heeft.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:52

Daphne ik voer al jaren subli dieet mix, bevalt mij prima.

Er is ook dieetvoer wat via de DA gaat, Bonpard, verschillende soorten, misschien wat voor jou? zal wel prijzig zijn denk ik!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:13

Omdat nu gebleken is dat ander paard van ons overduidelijk last van maag heeft, zit ik helemaal (ook :roll: ) in díe modus.
Zou jouw dier daar ook last van kunnen hebben Daphne?
Zou door Buut alleen al zo kunnen zijn, maar ook eventuele al aanwezige problemen zouden nu kunnen verslechteren of zichtbaar(der) worden.

Overigens geven ook wij Seniores Priores van Subli en destijds heeft dat Noah weer mede op gewicht kunnen helpen, ook hij had absoluut niet voldoende aan het hooi ( stapsgewijs invoeren naar hoeveelheid dat jouw paard nodig heeft, en denk erom : zit oa. bietenpulp in en heeft daarom ruime voorweek tijd in ruim water nodig .. hoe en wat zou je eerst op internet kunnen lezen)
Wat ook een aanrader is is lijnzaadpap, sowieso goed om diverse redenen maar kan ook helpen met gewicht te krijgen en om de maag/darmwand te beschermen.

Maar als probleem wél in de maag en/of darm zit, dan zal dat toch ook/eerst behandeld moeten worden anders doet voeding ook niet wat het zou moeten doen.
Zelfde geldt voor ernstige pijn: bij Noah ging het pas echt weer de goede kant na eindelijk de voor hem juist zijnde behandeling/beslag gevonden te hebben waardoor zijn pijn beduidend minder werd.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:25

Wanderers schreef:
Omdat nu gebleken is dat ander paard van ons overduidelijk last van maag heeft, zit ik helemaal (ook :roll: ) in díe modus.
Zou jouw dier daar ook last van kunnen hebben Daphne?
Zou door Buut alleen al zo kunnen zijn, maar ook eventuele al aanwezige problemen zouden nu kunnen verslechteren of zichtbaar(der) worden.

Overigens geven ook wij Seniores Priores van Subli en destijds heeft dat Noah weer mede op gewicht kunnen helpen, ook hij had absoluut niet voldoende aan het hooi ( stapsgewijs invoeren naar hoeveelheid dat jouw paard nodig heeft, en denk erom : zit oa. bietenpulp in en heeft daarom ruime voorweek tijd in ruim water nodig .. hoe en wat zou je eerst op internet kunnen lezen)
Wat ook een aanrader is is lijnzaadpap, sowieso goed om diverse redenen maar kan ook helpen met gewicht te krijgen en om de maag/darmwand te beschermen.

Maar als probleem wél in de maag en/of darm zit, dan zal dat toch ook/eerst behandeld moeten worden anders doet voeding ook niet wat het zou moeten doen.
Zelfde geldt voor ernstige pijn: bij Noah ging het pas echt weer de goede kant na eindelijk de voor hem juist zijnde behandeling/beslag gevonden te hebben waardoor zijn pijn beduidend minder werd.

Het is moeilijk te zeggen ze krijgt al vanaf het begin van de buut omeprazol bij.. ze eet haar hooi goed en haar mest is goed. Buik is niet gevoelig.. ik ben helaas aardig bekend met maagzweren bij paarden op het werk..

Het is zo dat ik door de bomen het bos niet meer zie, ik heb het gevoel alles te doen wat in mijn macht ligt en dat ik er toch volledig naast grijp. Ze gaat gewoon duidelijk weer achteruit.
Ze staat nu op speciaal beslag en daar knapte ze van op dus na een tijdje buut heel langzaam gaan verlagen. Nu vorige week zag ik de eerste tekenen weer dat het WEER mis gaat.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:26

assebassie schreef:
Daphne ik voer al jaren subli dieet mix, bevalt mij prima.

Er is ook dieetvoer wat via de DA gaat, Bonpard, verschillende soorten, misschien wat voor jou? zal wel prijzig zijn denk ik!

Ben ondertussen gewend dat al mijn geld naar mistral gaat dat is geen probleem.. ik moet het juiste vinden..

Of is ze gewoon op?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:26

wat moeilijk Daphne om Mistral weer achteruit te zien gaan, echt balen. Als ze op is dan weet en zie je dat aan haar, geloof me, dat weet je dan,
zou zelf denk ik toch de Prascend omhoog zetten, kijken of dat helpt/werkt,? je geeft al een goed suplement vitamines etc toch?
Denk zelf aan de spijsververtering/darmen etc, krijgt ook behoorlijk op donder door de bute. probiotica of iets anders misschien geven? hoelang krijgt ze al omeprazol, langdurig lijkt mij ook niet best, kan je het niet af met maagsupport bijvoorbeeld vd paardendrogist of dat wat Francis geeft? of krijgt ze nog veel bute?
Geloof dat als ik nog een keer in het zelfde schuitje kom met een bevangen paard dat ik meteen een holistische dierenarts erbij haal om door te meten (mijn pony destijds gered, darmen dus).
de Cushing maakt het er ook niet makkelijker op bij HB helaas. ;(
hoe is de kleur van haar mest? anders dan dat het voor de bevangenheid was? zo heel verhaal, maar dit is wat ik zo kan bedenken erover..sterkte 8-)

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:00

lique68 schreef:
wat moeilijk Daphne om Mistral weer achteruit te zien gaan, echt balen. Als ze op is dan weet en zie je dat aan haar, geloof me, dat weet je dan,
zou zelf denk ik toch de Prascend omhoog zetten, kijken of dat helpt/werkt,? je geeft al een goed suplement vitamines etc toch?
Denk zelf aan de spijsververtering/darmen etc, krijgt ook behoorlijk op donder door de bute. probiotica of iets anders misschien geven? hoelang krijgt ze al omeprazol, langdurig lijkt mij ook niet best, kan je het niet af met maagsupport bijvoorbeeld vd paardendrogist of dat wat Francis geeft? of krijgt ze nog veel bute?
Geloof dat als ik nog een keer in het zelfde schuitje kom met een bevangen paard dat ik meteen een holistische dierenarts erbij haal om door te meten (mijn pony destijds gered, darmen dus).
de Cushing maakt het er ook niet makkelijker op bij HB helaas. ;(
hoe is de kleur van haar mest? anders dan dat het voor de bevangenheid was? zo heel verhaal, maar dit is wat ik zo kan bedenken erover..sterkte 8-)

Ik weet niet of ik de prascend wel moet verhogen ze krijgt nu al 1 pil en ze is maar 1.42.. met de dierenarts kom ik niet zo ver meer behalve voor n bloedonderzoekje.. kleur van haar mest is mooi.
Welke holistische dierenarts zou jij nemen? Ik zie dus ook daarin door de bomen het bos niet meer.. ik woon in drenthe.
De omeprazol krijgt ze vanaf december al dat mag in principe volgens abler gewoon gegeven worden voor langere tijd. Ik weet van mijn moeder dat die het al jaren slikt..(is vast niet hetzelfde) ze krijg 3/4 but sochtends en 3/4 savonds.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:03

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:43

Daphne. Volgens mij, is wat mijn Da zei is dat met pijn het Cortisol gehalte zowiezo verhoogd s. Testen nu heeft naar hoe ik ht heb begrepen geen zin, maar ben bang dat ik imfo doorelkaar nu haal. Zoveel info gekregen toen. 1 tablet s aardig wat voor een pony al denk ik...cushing topic miss om advies vragen?

Ik heb zelf een Da van Laarakkers er toen bij gehad..iemand van bokt meet ook door..zocht proefpaarden. Weet alleen miet of dat nog zo is? @pluisje dacht ik.
Ik vind het zeker de moeite doormeten en ik stond er mega sceptisch tegenover :D

Zie op ht filmpje dat ze minder goed loopt dan op ht vorige filmpje..klopt dat? Maar dan nog vind ik haar zeker niet slecht. Zou zelf niet op ht harde stappen of loopt Mistral beter op ht harde
Als mijn merrie zo had gelopen had ik haar op minder bute gezet,maar misschien denk jij en anderen ook daar heel anders over?

Staat me bij dat Wanderers iets over omeprazol en langdurig gebruik ervan qua schadelijkheid heeft gepost ?
Kleur mest vroeg ik omdat mn pony donkere mest had..donkerder dan mn andere paarden. De holistische Da was de eerste Da die daar over begon
(Ik ben geen expert, maar probeer mee te denken, weet zo goed hoe je je zal/moet voelen)

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:29

Daphne1988 schreef:
Eerlijk? alles wat ik niet ken durf ik niet te geven blijf echt hangen bij hooi. Zal vitalbix daily eens wat beter bekijken..
Wiesencobs heeft mistral gehad van marstall en bietenpulp heeft ze vroeger nooit willen eten..

Ik voer tegenwoordig vitalbix aan mijn beide pony's. Ben er super tevreden over. De pony die hb is geweest reageert er ook goed op. Beide ponys eten het ook met smaak op. En je hoeft er weinig van te voeren.

Naast de daily complete heb ik ook de active+, lucerne+ en de snoepjes. Voor beide ponys hetzelfde ook al is er maar 1 hb geweest.

Misschien een idee: je kan bij hun kleine zakjes van het voer bestellen dacht 1 euro per stuk. Zo kan je het voer proberen en hoef je niet gelijk de 14 kg zak te kopen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 23:35

@Daphne, ik vind jouw paard toch echt niet schraal, zou ik eerder te dik noemen. Staat wss ook niet in het werk, dus daar kunnen ze ook bespiering van verliezen.

Wat ons Belle betreft: ik ben heel blij met mijn meissie: is nu n week van de buut (heeft die 10 dagen gehad: 5x 2 zakjes en 5x 1 zakje per dag), heb haar door haar gevoeligheid op het harde toch nog eventjes op lage dosis Previcox gezet, is niet schadelijk voor de maag. Ze is vandaag in totaal zo'n 6 uur op de wei geweest, is vrolijk, beweeglijk, stapt, draaft, galopeert, bokt, doet ontsnappingspogingen als ze op de paddock zit, kortom ze is helemaal haar gekke zelf. Maar het blijft natuurlijk wel spannend.

Wat ik ook fijn vind: met beperkte weidegang had ik gedacht dat ze zich niet makkelijk zou laten vangen, maar ze komt integendeel spontaan uit de wei als ik roep. Mss voelt ze zich wat eenzaam zo zonder weidemaatje, en weet ze mijn gezelschap en gekroel wel te waarderen.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 00:40

stukje uit Merck veterinary manuel, over Bute, 1 dag geen bute maar een andere pijnstiller elke 5- 7 dagen, wel opmerkelijk toch? van geen 1 Da nog gehoord, ook een stukje over bute nog erbij gezet, ook uit Merck. en dan zeiden mijn dierenartsen dat een maagbeschermer niet nodig was, het werkt op tissue dat is wat ze wel zeiden en dat staat hierin dus ook.
voor de link; https://www.merckvetmanual.com/pharmaco ... tory-drugs

Most animals should be administered NSAIDs, with flunixin meglumine being the drug of choice if the horse is still systemically ill (ie, enterocolitis). Phenylbutazone is usually used in the early chronic stage when the horse is lame but does not have signs of systemic disease such as sepsis/endotoxemia. Close attention to the potential toxicities of NSAID therapy, particularly with phenylbutazone, is required. Because phenylbutazone accumulates in the tissue (unlike flunixin or most other NSAIDs), it is best to skip a day every 5–7 days to “clear the system” (flunixin can be administered that day). NSAIDs should be used according to label instructions and, if used in combination, the dosage of each drug should be reduced accordingly. Another option for treatment of chronic laminitis in horses at risk of renal or GI complications is the COX-2-selective NSAID firocoxib. Other options for analgesia include detomidine, butorphanol, morphine, or a constant-rate infusion of a “cocktail” of sedatives and analgesics.

Phenylbutazone:
Phenylbutazone toxicity (colitis), horse Phenylbutazone toxicity (colitis), horse Phenylbutazone toxicity (colitis), horse
Courtesy of Dr. Sameeh M. Abutarbush.

One of the earliest NSAIDs approved for use in horses and dogs, phenylbutazone (PBZ) is a pyrazolone derivative available in tablet, paste, gel, and parenteral formulations. The plasma half-life of PBZ is 5–6 hr in horses and dogs and >30 hr in cattle (a reason that PBZ is not approved for use in cattle). When given PO, PBZ adsorbs to hay in the diet, to then be released during fermentation in the hindgut. Although this potentially may reduce GI absorption and bioavailability, the clinically relevant effect is a delay in absorption. Once absorbed, binding to plasma proteins is high (99% in horses). PBZ is metabolized by the liver to several active (oxyphenbutazone) and inactive metabolites, which are excreted in urine. One of the major therapeutic uses of PBZ is to treat acute laminitis in horses. Laminitis is treated initially with injectable PBZ at dosages up to 8.8 mg/kg, followed by therapy PO at 2.2–4.4 mg/kg, bid. Because the therapeutic index for PBZ is relatively narrow (PBZ exhibits zero order metabolism), the dosage should be adjusted to the minimum possible to maintain comfort and avoid toxicity. GI effects (eg, anorexia) and depression are the most frequent adverse effects associated with PBZ. Ulcers may develop in the mouth, stomach, cecum, and right dorsal colon. The ulcerogenic potential of PBZ in horses is greater than that of flunixin and ketoprofen.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:29

hwn schreef:
@Daphne, ik vind jouw paard toch echt niet schraal, zou ik eerder te dik noemen. Staat wss ook niet in het werk, dus daar kunnen ze ook bespiering van verliezen.

Wat ons Belle betreft: ik ben heel blij met mijn meissie: is nu n week van de buut (heeft die 10 dagen gehad: 5x 2 zakjes en 5x 1 zakje per dag), heb haar door haar gevoeligheid op het harde toch nog eventjes op lage dosis Previcox gezet, is niet schadelijk voor de maag. Ze is vandaag in totaal zo'n 6 uur op de wei geweest, is vrolijk, beweeglijk, stapt, draaft, galopeert, bokt, doet ontsnappingspogingen als ze op de paddock zit, kortom ze is helemaal haar gekke zelf. Maar het blijft natuurlijk wel spannend.

Wat ik ook fijn vind: met beperkte weidegang had ik gedacht dat ze zich niet makkelijk zou laten vangen, maar ze komt integendeel spontaan uit de wei als ik roep. Mss voelt ze zich wat eenzaam zo zonder weidemaatje, en weet ze mijn gezelschap en gekroel wel te waarderen.

Ben blij om te horen dat het goed gaat met Belle!

Mistral staat inderdaad al heel lang niet meer in het werk..
Ik vind mistral eigenlijk echt niet dik behalve de “hooi” buik? Moet eerlijk zeggen ben blij dat het gezegd wordt. Ga ik er toch weer eens heel anders naar kijken..
Dierenarts vind haar zelfs schraal.. dat vind ik meevallen moet echt oppassen want ze is ook nog is ir..
Afbeelding

Afbeelding

damian23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:31

lique68 schreef:
Daphne. Volgens mij, is wat mijn Da zei is dat met pijn het Cortisol gehalte zowiezo verhoogd s. Testen nu heeft naar hoe ik ht heb begrepen geen zin, maar ben bang dat ik imfo doorelkaar nu haal. Zoveel info gekregen toen. 1 tablet s aardig wat voor een pony al denk ik...cushing topic miss om advies vragen?

Dat hoeft niet perse. Bennie is in februari, toen hij zwaar bevangen stond, getest en hij had toen hele mooie waardes. Mijn dierenarts wilde toen ook weten of het niet aan de cushing lag.

damian23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:34

Kimmiee_D schreef:
Ik voer tegenwoordig vitalbix aan mijn beide pony's. Ben er super tevreden over. De pony die hb is geweest reageert er ook goed op. Beide ponys eten het ook met smaak op. En je hoeft er weinig van te voeren.

Ik voerde de vitalbix toen Bennie bevangen werd. Mijn paard werd er onwijs schrikkerig van. Ik voer nu de pavo vital en dat bevalt prima. Daar hoef je nog minder van te voeren dan de Vital.

damian23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:38

Daphne, ik vind Mistral er prima uitzien.

Met Bennie zet de stijgende lijn door! Wat ik wel heb gemerkt is dat zijn maag en darmen heel veel effect hebben op zijn lopen. Toen ik drie dagen een uitstapje had gemaakt naar de Abgard, ging hij na het eten steeds langdurig liggen, maar liep hij dus direct slecht en helemaal met een bolle rug. Hij staat weer drie dagen op de Gastrogard en hij ligt minder en loopt ook weer beter. We zijn de Novacam ook aan het afbouwen en tot op heden zie ik geen verslechtering, dus dat gaat ook goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:44

Zou iets meer op mogen, maar niet veel meer om perfect te zijn. Ribben mag je iets zien ik zie ze persoonlijk liever net niet.

damian23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:09

Afbeelding
Solidariteit of gemakzucht :D

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:37

Ahhh kijk ze nou staan damian! Wat goed om te horen dat hij vooruit gaat zeg!

Mijn zorgen over maag problemen zijn er ook wel maar niks wijst daar bij mistral nog naar.. ze was net niet echt slecht ze wou wel lekker naar buiten!

damian23Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:45

Ik heb de maagproblemen nooit als zodanig herkend :o . En dat terwijl mijn vorige paard ernstige maagzweren heeft gehad. Maar Bennie bleef gewoon goed eten en had prima mest. Dan denk je automatisch dat hij gaat liggen omdat hij zere voeten heeft. Want toen hij zo erg HB was, ging hij ook steeds liggen. Achteraf herken ik het wel, hij gaapt veel, gaat liggen NA het eten en zijn buik borrelt enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:18

Mooie foto damian! Fijn dat hij goed blijft gaan.

Daphne ik vind jouw pony ook zeker niet schraal hoor. Ik zou willen dat mijn hb pony zo slank is!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:20

[***] schreef:
Mooie foto damian! Fijn dat hij goed blijft gaan.

Daphne ik vind jouw pony ook zeker niet schraal hoor. Ik zou willen dat mijn hb pony zo slank is!

Nee ze is nu niet meer te schraal dat was ze wel echt.. nu met beter hooi gaat dat iig goed.
Dan denk je als ze er zo uit zien hoe raakt die bevangen?