[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:51

@wuswa
:(:) wat een ellende. Nu maar hopen op een hoefzweer in plaats van een nieuwe aanval. :(:)

@isapaardje
Die Isa verbetert steeds meer. Ze lijkt achter ook vele malen sterker nu. Wie weet is de puzzel toch in elkaar aan het komen.

@ Suzanne
Ik ben echt heel benieuwd wat de hoefsmid zegt en wat er gaat gebeuren als jouw paard weer op ijzers komt.

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:35

Wat een rotnieuws Wuswa, ik duim hard mee dat het meevalt.

Kijk Isabella eens, fijn om haar zo te zien :)

Nouvel, gaaf paardje heb je toch. Jullie zien er keurig uit samen.

Hier zijn de rollen momenteel omgedraait. Amber en Grietje doen het goed (afkloppen), maar nu ben ik kreupel. Gister met voetbal getackled en waarschijnlijk mijn knie verdraaid. Er knoepte iig iets. Erg jammer, want ik wilde graag met het tweespan weg. Maar kom de kar nu niet eens op :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 08:05

Gatver Wuswa.. da's balen!
Kan het zijn dat ze zich gewoon geforceerd heeft? Zijn de hoeven warm, pols?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:50

@Wuswa, bah wat kl*te!! Hoe is je paardje vandaag?

@Suzanne_J, gaaf dier hoor, die kan leuk lopen! Hoop voor je dat het gevoeligheid van de zool is, zou je zeker een hoop ellende besparen. Gaan de ijzers er vandaag of morgen onder?

Mijn peerd staat nu op een afgezet stukje in het zand, heeeel fijn dat dit mocht van de staleigenaar :j Heb even moeten scheppen en kruien, maar dan heb je ook wat!
Ze heeft nu dus d'r eigen mini paddock, met uitzicht op de wei en andere paarden. Beter dan de hele dag op stal :) 's nachts gaat ze wel op stal, kan ze lekker liggen als ze wil.
Verder gaan de medicijnen hier ook steeds makkelijker met appelmoes en een spuit!
Voorlopig is geen nieuws, goed nieuws want dan is het ook niet giga mis gegaan. 2e week november weer een foto'tje maken...
Heb nog een foto gemaakt hoe ze er nu bij staat met m'n mobiel, als ik die op de pc weet te toveren zal ik hem even posten :)

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:02

Hallo! Ik heb een vraag over hoefbevangenheid! Heb het topic al een beetje doorgelezen, maar heb toch nog een vraagje! :) mijn shet kon 3 weken geleden van de ene op de andere dag geen stap meer verzetten, hebben haar op stal gezet met hooi en water en de dierenarts gebeld. Nu ging ik diezelfde week op werkweek, en toen ik terug kwam was alles eigenlijk weer goed, maar kan zoiets zo snel overgaan? :D

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:48

Het is gewoon gelukt, van m'n mobiel naar de pc :)
Zo staat ze er nu bij.

Afbeelding

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:02

Bedankt allemaal!

Hoe het komt???? Wist ik het maar!!

Gisteren trof ik haar stokkreupel aan met 4 warme voeten, voor pulsatie en een heel soepele, niet verdikte manenkam. De afgelopen dagen heb ik ze expres vroeg van het land gehaald ivm het hoge fructaan. Verder geen veranderingen in voer oid. Overbelasting? Zou kunnen want ik zie ze vaak spelen en rennen en aan de sporen in de wei te zien, gaat het er wild aan toe. Zoals gezegd heb ik haar gisteren (na overleg met DA) meteen flink op de medicijnen gezet en ben maar weer voordroog aan het weken. Vanmorgen was ze een stuk beter. Ik vond wel dat haar mest erg slap was. 1 voet nog iets warm, pulsatie weg. Rechtuit in alle gangen vanmorgen op het zand niets meer te zien. Korte wendingen en op het harde nog wel kreupel maar absoluut niet zoals gisteren. Zo te zien herstelt ze veel sneller dan in april. Nu: 2x 1 zakje bute, 2x 1 streepje tranquigel, 7 zakjes ascal en heel veel duimen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:47

Suzanne, het is idd nog even de vraag of het HB is of niet (laten we hopen van niet). Als het HB is, dan kan het ook komen door andere baal hooi? Wat voor hooi voeren jullie? Sommige paarden zijn er erg gevoelig voor.

@Wuswa.... :(:) Met deze nachten en de zon overdag is het veiligste gras géén gras....het kan een trigger zijn geweest.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:22

@Paars: ja, vooralsnog denk ik ook dat het het gras is. Overigens geef ik sinds een week of drie 1 el zeewier aan mijn paarden om een aantal tekorten in mijn ruwvoer/bodem te compenseren (m.n. selenium). Dat zal het toch niet zijn? Zou het na drie weken een aanval van HB kunnen veroorzaken?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:35

Zeker ben ik niet, maar ik heb hier zeewier om die reden ook eens uit het menu gehaald. Was toen ooit bij een terugval het enige wat ik had veranderd. Durf het niet opnieuw te proberen.
Had het nog staan en nu krijgt Yoblin het; die doet het er goed op.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:37

@Wuswa, (en anderen), heeft 1 van jullie eigenlijk de paarden weleens door een osteopaat laten nakijken op de stofwisseling? Of 'alleen' de aanpassingen op voedsel beleid, en eventueel medicatie. Waarbij het laatste heel goed is, maar ook een bepaalde 'vervuiling' van het inwendige systeem schijnt te veroorzaken. Ik geloof toch, dat er een aantal paarden, een minder werkend darm systeem heeft, wat op deze wijze zeker ondersteund kan worden.
Iig is mijn paard er 1 van, want die had geen trigger redenen, zoals bv gras. En viel toch voor de osteopatische behandelingen steeds terug. Dan kijk ik nu naar verklaarbare redenen. Mogelijk valt ze gewoon om 'onduidelijke' redenen niet terug. Ben ergens wel benieuwd, als meer eigenaren de osteo inschakelen, wat men kan toevoegen aan de know-how. Al is het alleen, omdat langdurig of erg kreupel lopen, al overbelasting kan veroorzaken in het hele lichaam, wat fijn los gewerkt kan worden door zo'n behandeling. Paardlief liep dankzij de hoefzweren ook HB-achtig, maar was een week na de behandeling weer rad.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:02

wuswa: wat onwijs naar dat het weer zoveel minder gaat! Is de hoefzweer al uitgesloten ? Want anders blijf ik daar nog even voor duimen!

Isa ziet er echt een heel stuk beter uit!

En Marco ook, supergaaf zeg.

luv_rozes, ik heb 1x een (goed aangeschreven, opgeleidde) osteo bij Nado gehad. Gevolg: 3/4 jaar kreupel en zijn plek in de rangorde kwijt. Wat ze gedaan heeft weet ik niet, wil ik ook niet weten, maar er komt geen osteo meer aan mijn paarden en zeker niet aan Nado.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:38

Thanks Nado! Hoefzweer is op zich niet uitgesloten maar het hele klinische beeld doet mij denken aan een beginnende HB. Waarom? Moeilijk concreet te zeggen maar met een hoefzweer reageren ze niet zo snel op de bute en gisteren waren alle 4 de voeten warm, daarvoor ('s morgens) nog niet en nu op 1 voet na, ook weer goed. Gisteren was ze op 4 benen kreupel en met een beginnende zweer zie je duidelijk dat 1 been pijnlijk is en steeds pijnlijker wordt. Een hoefzweer en een beginnende HB lijken zo vreselijk op elkaar maar mijn gevoel zegt me dat ik moet gaan behandelen als een HB-er. DA denkt kennelijk dat ik het wel goed zie want vond het niet nodig om te komen. Hoeft ook niet van mij want ik denk dat ik (wij) inmiddels veel weten....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:41

Tja.... mijn wei is gewoon dicht!!! ik ga écht geen risico nemen met deze nachtvorst en de zon overdag! Ik moest verdorie al 2x krabben bij ons thuis!!
Had ze vorige week nog heel even uurtje op de wei maar paardje was wel even aan de dunne mest en natte winden, dus maar meteen de boel dichtgegooid en winterklaar. Ze wonen nu in de rijbaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:48

Ik kom weer even stiekum binnen vallen.

Sinds kort voor ik Reiskleie/RiceBran van Mühldorfer
En kreeg nu ook een paar kilo van dit spul
http://www.muehldorfer-pferdefutter-nor ... -Nord.html

Kent iemand dit c.q. heeft iemand het al eens geprobeerd en hoe beviel het.

Het lijkt een leuke aanvulling voor paarden met HB-SB/Suiker-problemen.

De wei is hier ook een no-go op het moment, nog geen kwartiertje zelfs.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:30

wuswa schreef:
Thanks Nado! Hoefzweer is op zich niet uitgesloten maar het hele klinische beeld doet mij denken aan een beginnende HB. Waarom? Moeilijk concreet te zeggen maar met een hoefzweer reageren ze niet zo snel op de bute en gisteren waren alle 4 de voeten warm, daarvoor ('s morgens) nog niet en nu op 1 voet na, ook weer goed. Gisteren was ze op 4 benen kreupel en met een beginnende zweer zie je duidelijk dat 1 been pijnlijk is en steeds pijnlijker wordt. Een hoefzweer en een beginnende HB lijken zo vreselijk op elkaar maar mijn gevoel zegt me dat ik moet gaan behandelen als een HB-er. DA denkt kennelijk dat ik het wel goed zie want vond het niet nodig om te komen. Hoeft ook niet van mij want ik denk dat ik (wij) inmiddels veel weten....

Ojeetje zeg, ik duim ook voor jou en je paard dat het allemaal mee valt en het een hoefzweer is :(:)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:23

wuswa: hoefzweer... hmmm dan alle vier de voeten warm? ik hoop het voor je maar ben er bang voor.
het gras was inderdaad erg gevaarlijk, nachten heel koud, overdag goed de volle zon erop..... ik heb ze er voor de zekerheid helemaal afgehaald, maar weet niet of je die mogelijkheid hebt.

Ik zou niet met twee dingen tegelijk stoppen, zoals gras en het zeewier, zo weet je niet wat het probleem is geweest. Mamaloe krijgt nu twee keer per week een papje met vitamine E en selenium, werd mij aangeraden door mn voerleverancier. wel fijn dat de behandeling vrij snel aanslaat :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:58

Vanmiddag met Isabella naar het bos !!!
Dat is zo'n 10 maanden geleden dat we daar waren. Zij genoot van een paar eikeltjes, ik van alles eigenlijk; hoe bijzonder kan iets aanvoelen ... en juist op dat moment scheen de zon in stralen over haar vacht en kon ik deze foto maken ; wil het bijzondere moment toch even delen (al ben ik mij er heel goed van bewust dat er natuurlijk niets is opgelost met die hoefschoenen; het was vandaag wel weer even 'als vanouds').

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:18

wat een mooie foto! <3
Wat fijn dat ze het zo goed doet! *\o/*

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:27

@ Vesceron: Ik hoop het ook echt, de hoefsmid zou proberen morgen langs te komen, maar er is wat tussen gekomen en we hebben nu een afspraak voor donderdag ochtend. Vrijdag komt dan de veearts dus ik ben benieuwd wat hij zegt..

@Paars: Onze paarden hebben gewoon grote balen hooi, ze doen met nog 2 andere paarden daar ongeveer 2 a 3 weken mee en dan hebben we weer een andere baal hooi. Hij heeft nog nooit raar op ander hooi gereageerd. We hadden wel een hele tijd kuilhooi gehad, maar nu toch al wel weer anderhalve maand gewoon hooi. Hij kan normaal gezien wel de hele dag op de weide (open stallen) maar daar valt geen gras meer te eten :+
Verder krijgt hij alleen een heel klein beetje brok, en soms slobber, hij is al fel genoeg...

Met het paard lijkt alles nog steeds goed te gaan, niet echt warme hoeven, en loopt zonder problemen door de stal. Ik laat hem soms een paar pasjes op het harde doen en daar loopt hij sinds gisteren ook gewoon op. Ik weet niet wat hij doet als hij lang moet stappen of draven, aangezien hij nog steeds stalrust heeft. Hij kan wel een klein stukje naar buiten maar dat is alleen modder en dat doet hij dus niet.
Ik merk wel dat hij minder blij en hyper is dan normaal, dus soms ben ik bang dat hij toch pijn heeft ofzo. Misschien zie ik spoken hoor, ben nu eenmaal overbezorgd type :P Waarschijnlijk is hij gewoon minder blij omdat hij niet buiten kan staan, normaal gezien staat hij echt de hele dag buiten en komt alleen naar binnen om even te eten. Gelukkig heb ik vakantie en kan ik hem zo'n 20 keer per dag checken :')
Kan het kwaad als een paard hoefbevangen is om een klein stukje met hem te wandelen? Onze paarden staan midden in het bos en dan is hij er teminste even uit...

@wuswa: Ik duim voor je dat het toch een hoefzweer is, het zou wel heel erg k*t zijn als hij opnieuw hoefbevangen is..

@Isapaardje: Wat fijn zeg dat je vandaag in ieder geval een fijne dag hebt gehad! Hoelang is Isabella inmiddels al hoefbevangen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:37

Isabella is een apart verhaal; paardje wat er eigenlijk al lang niet meer was geweest als het niet zo'n dappere en vrolijke dodo was ...
Ze is al 10 jaar af en toe 'bevangenachtig', maar sinds 2009 is het goed misgegaan ergens.
Nu, 2 jaar later, zijn haar hoefbenen dermate vergroeid dat van volledig herstel geen sprake meer kan zijn.
Bramen aan het hoefbeen, losse wand en vaak ontstekingen in de witte lijn, gevoelige zolen.
Maar ... we genieten van de goede dagen en die had ze vandaag beslist eentje :D
Maakt ons beiden blij (Yoblin wat minder, want die heeft enorm zielig staan hinniken toen we weg waren).

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:56

Jeetje zeg, dat is echt heftig..
Maar wel erg fijn dat ze ondanks haar hoefbevangenheid toch nog kan genieten van haar leven en jij haar die kans geeft. :)
Ik vind het in ieder geval een erg mooie foto!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:41

Nado schreef:
wuswa: wat onwijs naar dat het weer zoveel minder gaat! Is de hoefzweer al uitgesloten ? Want anders blijf ik daar nog even voor duimen!

Isa ziet er echt een heel stuk beter uit!

En Marco ook, supergaaf zeg.

luv_rozes, ik heb 1x een (goed aangeschreven, opgeleidde) osteo bij Nado gehad. Gevolg: 3/4 jaar kreupel en zijn plek in de rangorde kwijt. Wat ze gedaan heeft weet ik niet, wil ik ook niet weten, maar er komt geen osteo meer aan mijn paarden en zeker niet aan Nado.

Kan me voorstellen dat je er van geschrokken bent, jammer dat je nooit feedback gevraagd hebt. Want er is schijnbaar toch in iets in werking gezet, wat deze reactie teweeg heeft gebracht. En nu weet je niet wat, en je wilt het niet weten, maar imo kan dat geen veroordeling zijn aan het adres van de osteopatie in het algemeen.
Maar dat wil niet zeggen, dat de osteopatie een foute of minder helpende wijze kan zijn, voor paarden met een stofwisselings probleem. Niet alle paarden zullen in die categorie vallen. Maar voor de paarden die ondanks alle ondersteuning terugvallen, is het een weg om over na te denken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:17

Isapaardje: wat geweldig dat jullie samen even lekker hebben kunnen genieten.
Zeker met het zonnetje erbij geeft het iets extras

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:38

Even ander vraagje.....Chico heeft sinds een week wat last van natte winden en íets dunnere mest...losse bollen vallen nog wel uit elkaar maar zijn beetje nat.... billen ook nat van de natte winden.Tevens íets dikkere koker aan het uiteinde....
Voelt zich goed, geen koorts,eet goed, geen verandering in hooi en eten....
Denk dat het het gewooon beetje weersverandering is....overgang naar kou, aanmaken wintervachtje...
(wat erg goed lukt, haha)
Maar als iemand een ander idee heeft ???