[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:04

Letizia schreef:
Ben toch best wel nerveus voor dinsdag :o
Heeft iemand wel eerder zo'n flinke kanteling gezien?

Topic is btw bijna op zijn einde :Y)

:D dan krijgen we een herstart!

mijn da zei laatst dat er hier in frankrijk op het moment ook erg veel gevallen van hoefbevangenheid waren...
Hier voeren ze de paarden amper,staan s'winters schraal en vaak te mager....als na een koude winter de temp. in ene stijgt en het gras een groei boost krijgt is het bingo.

Ik denk dat het wel helpt het stuk land kleiner te maken....hier zie je soms vijf pony's op 10 hectare lopen..tja...

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:05

Ik voer mijn paarden niet bij tenzij ze extra inspaning verichtenof moeten verichten.
janouk schreef:
Ik wil niemand tegen de schenen schoppen hoor. :o en al helemaal geen aanval op het eiland Texel, want we hebben een zalige vakantie gehad.

Het viel me gewoon op dat de paarden over het algemeen te dik waren. Ik heb het hele eiland overgereden met de auto, fiets en wandelend. En er staan veel paarden op het eiland in de weilanden langs de wegen. En ook als de wei bijna leeg leek, leken de paarden nog steeds meer dan goed gevuld. Wij hebben dan ook ons geregeld afgevraagd, of die paarden nog bijgevoerd zouden worden of dat het gras hier anders was dan op het vaste land. Zo vol waren de paarden. De schapen overigens ook hoor. Veel vetter dan onze schapen. En die zijn al te vol voor het mooie.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:31

Tja, je weet het toch niet..
Mijn pony kreeg van de winter genoeg hooi bijgevoerd en zag er goed uit. Toen het gras begon te groeien hebben we het land kleiner gemaakt en zijn evengoed hooi blijven voeren en hij kreeg 3/4 keer per week een klein streepje gras bij. Zodra het land weer wat groter werd zette we meteen weer een ander stuk af. Verder geen krachtvoer, alleen na het rijden een handje muesli.
Doen het al 8 jaar op deze manier, hij staat ook al 8 jaar op hetzelfde stukje land. En toch dit jaar hoefbevangen geraakt.. Zeg het maar?

Ik heb net bij de Welkoop een graasmasker gehaald. Ook meteen even gepast en aan de hand hem wat geprobeerd te laten grazen. Het kwartje viel wel meteen dat ie dat ding over de grond heen en weer moest schuiven en de sprietjes door het gaatje moest zien te krijgen, maar het lukte nog niet echt helemaal. Ga vanavond weer even proberen. Denk dat het gras nu ook nog wat te lang is (kniehoog, sommige plekken nog hoger), maar de boer zou het gaan maaien, dus daarna zal het misschien wat makkelijker voor hem gaan.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:39

Hohohoho
Ik wilde niet zo'n verhitte discussie starten. :o Ik zeg alleen wat ons opviel tijdens ons verblijf op Texel.
En wij hebben echt alleen te zware paarden gezien, dat viel ons op. ER zullen heus slanke paarden zijn op Texel, alleen zijn wij ze niet tegengekomen.
En het is ook meer als waarschuwing dan als verwijt. Als Haflingereigenaar weet ik hoe moeilijk het is om een paard op conditie te houden. En als eigenaar van een hoefbevangen paard met een fors gekanteld hoefbeen, weet ik als geen ander uit de praktijk hoe belangrijk het is om mijn paarden op het juiste gewicht te houden.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:42

Tja, de manier waarop je het bracht dat er géén slanke paarden op Texel zijn, ja, dat schiet een beetje verkeerd :j Als je gewoon wilde aanhalen over de grond hier en de invloed op bevangenheid omdat je opviel dat er bijvoorbeeld 'veel' paarden dik zijn, prima.. Maar dat je durft te beweren dat er niet 1 slank paard is hier, nee sorry :n

Daarbij, gewicht zegt ook niet alles ben inmiddels wel achter... Ken een aantal paarden met echt ernstig overgewicht, die 2 keer zo breed zijn als dat ze hoog zijn. Maar die wel een mooie zachte manenkam hebben en in al die jaren van dikheid nooit bevangen zijn geweest. En zie om me heen inmiddels ook paarden waarvan ik nooit had verwacht dat die bevangen zouden raken en die het toch zijn...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:06

Niet boos zijn :o want zo was het helemaal niet bedoeld. Ik schreef ook dat ik veel paarden heb gezien, waarvan er niet 1 slank was. Ik heb niet geschreven dat alle paarden dik zijn op Texel.

Het was al helemaal geen beschuldiging, meer een constatering. Wij weten hoe moeilijk het is om een paard goed te voeren, zeker als ze aanleg hebben voor hoefbevangenheid. En daarom hadden wij onderling een discussie dat het blijkbaar op Texel zo 'goed' gras is, dat het op Texel helemaal moeilijk moet zijn je paard op gewicht te houden.
Ik heb heel fructaan arm gras op de weide staan en daar mag Image maar 1 uur per dag op. Langer is gevaarlijk, want dan zie ik de harde manenkam, de schoudervet en kruisvet opslag groeien.

En het is een rotziekte. Mijn man heeft al heel lang paarden en zegt ook vaak, dat vroeger veel paarden op het koeienland stonden en koeienkuil kregen zonder ooit hoefbevangen te raken. En nu lijkt het wel of het veel meer voorkomt.
Maar dat kan ook komen dat wij er 3 jaar geleden mee geconfronteerd werden. En dan werd Image hoefbevangen door een ontstoken hoefbeen en niet eens door fructanen. Al is ze er sinds die tijd heel gevoelig op geworden. Daarvoor 17 jaar niet.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:11

Ik snap je wel hoor :j En daarom zeg ik ook, ik geloof best dat de samenstelling van gras anders is waardoor het hier moeilijker is :j Want ik wéét dat hier heel veel mensen hun paarden erg schraal houden en weinig/geen krachtvoer geven ed. Toch zijn er idd veel paarden niet echt slank. Maar zo kort door de bocht dat ze dat allemaal niet zijn, ja dat schiet gewoon even verkeerd, ook omdat ik inmiddels ook weet hoe moeilijk het kan zijn..

En wat betreft het meer voorkomen van hoefbevangenheid, dat weet ik eigenlijk niet.. Mensen weten steeds meer over voeding en gaan er ook meer op letten. Doordat er meer bekend is vallen er ook meer dingen op denk ik. En zeker als je het zelf hebt meegamaakt dan let je er ook meer op in je omgeving. Dus of het echt meer voorkomt, of dat we er meer op letten, dat weet ik niet echt? :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:29

janouk schreef:
Mijn man heeft al heel lang paarden en zegt ook vaak, dat vroeger veel paarden op het koeienland stonden en koeienkuil kregen zonder ooit hoefbevangen te raken. En nu lijkt het wel of het veel meer voorkomt.
Maar dat kan ook komen dat wij er 3 jaar geleden mee geconfronteerd werden. En dan werd Image hoefbevangen door een ontstoken hoefbeen en niet eens door fructanen. Al is ze er sinds die tijd heel gevoelig op geworden. Daarvoor 17 jaar niet.

Ik heb het me ook wel eens afgevraagd inderdaad, ik had vroeger een New Forest pony en later een paard bij een boer in pension staan.
Ieder voorjaar werden de pony's en paarden zo op een mooie dag in één keer de weide op gegooid en meteen voor 24/7 tot aan oktober toe,
nooit een pony die HB werd en er liepen ook shets, ijsjes en andere sobere rassen tussen.

de verschillen die ik mij kan bedenken zijn:

-ze gingen op de weides waar de melkkoeien vanaf kwamen, dus kregen aangevreten lang gras.
-ze gingen pas naar buiten als het slootwater boven de 10 graden was (ivm onderkoeling, mocht er een te water gaan)
-ze gingen pas tussen 1 mei en 1 juni naar buiten vanwege het behoud van de weide (land moest goed afdrogen ivm veengrond en temp water).
-het weiland werd na de paarden nog beweid door schapen die het weiland helemaal kort aten.
-er werd zomers niet bijgevoerd, hooguit een appel na het rijden
-muesli's bestonden er nog niet, je had s'winters de keus uit eenvoudige biks en zemelen en verder niks
-land werd bemest met paardenstront en gier, kunstmest werd niet gebruikt

wat het verschil is nu en toen ?

ik spreek even voor mezelf ... ;)

-ze krijgen het weiland ter beschikking zodra er gras groeit, er wordt juist niet gewacht tot het gras vet is en een zekere lengte heeft.
-ze gaan naar buiten zodra het land (zandgrond) droog genoeg is en dat is vaak al eind maart, begin april
-er zijn geen koeien die de grastoppen eerst afvreten en er zijn geen schapen die de pollen en het onkruid opeten
-we voeren alle seizoenen ruwvoer bij (s'nachts op stal)
-we hebben de meest uitgebalanceerde voeding voor onze paarden ter beschikking staan, lekker met melasse aangemaakt voor extra smaak en minder stof
-land word bemest met kunstmest want die grote giertanken van tegenwoordig kunnen niet meer door de hekken heen en het draaien op de kleine kavels is ook niet makkelijk
-doordat er nauwelijks meer gespoten word staat het land vol kruiden en onkruiden, jarenlang gedacht dat bijv. klaver en paardenbloem goed is voor paarden, maar juist deze kruiden bevatten extra veel fructaan en worden naar hartelust opgegeten in het voorjaar
-we hebben overal wel een poedertje voor, loopt er één iets minder... glucosamine, hoest er één.... foenegriek enz

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:47

GoldenDancer schreef:
ik merkte dat zie niet lekker liep op het harde na dat de smid was geweest. ik weet dat ze erg gevoellig is op- haar voetjes dus ik dacht in eerste instantie dat ze een beetje te kort was bekapt.
na 2 weken werd het niet minder en ging het in 2 dagen ineens heel hard achteruit.
ik heb mn smid gebeld en gevraagd of hij iets speciaals had gedaan.. ik hoefde nog niet een DA te bellen, hij kwam meteen kijken.
hij heeft het rechter ijzer (daar liep ze toen kreupel mee) eraf gehaald, niks aan de hand, niet vernageld ofzo. ook niet warm..
hij zij dat het binnen een paar dagen beter moest zijn. na 2 dagen trok ik het niet meer en heb ik de DA gebeld. het voelde echt niet goed. de DA heeft toch uiteindelijk geconcludeerd dat ze bevangen was. ze heeft toen metacam gekregen. toen ik dat moest afbouwen was het een dag later al meteen mis. stokkreupel. ik heb toen zelf een beetje aangedrongen op een foto. en niet voor niets. dat is nu iets meer 3 weken geleden. ze heeft toen 3 dagen op de kliniek gestaan. meteen andere ijzers gehad en een 10 dagen kuurtje metacam meegekregen. ook toen ik dat ging afbouwen was ze meteen weer kort en voorzichtig. daarna heeft ze 8 dagen buut gehad, was nog niet voldoenen ook na 2 dagen weer kort en voorzichtig, niet zo erg als de vorige keer, maar nog niet goed en recht voor en links achter zijn nog warm en hebben pols. ik heb nu tot dinsdag buut, dus donderdag gaan we het zien...
de dag erna gaat meestal wel goed maar de dag daarna is spannend!

waarschijnlijk is het een combi van verschillende factoren geweest, te mooi weiland, te dik en te weinig conditie. ik ben net klaar met revalideren. ben ik januari geopereerd. ze heeft dus vanaf het begin van het jaar niet veel gedaan...
mn mama heeft wel gereden nadat de sneeuw weg was maar ook niet dat je zegt gereden hahah

ze is nu echt zo ontzettend veel afgevallen, kreeg van de week op mn kop van mn pa "geef je pony eens wat te eten, ze is mager" hahah ze is nog verreweg van mager, ze komt in de buurt van wat normaal is.

ik moet zeggen dat ik echt heel hard gehuild heb op die kliniek... staat je paardje daqar zo in zo'n stalletje...
maar volgend de DA mag ik me niet schuldig voelen, hij vond het zelf niet heel duidelijk omdat paardje zich zo groot hield.
hij heeft ook goede hoop, moet alleen heel erg geduld hebben...

ik ben nu ook Hippo Laminitis erbij aan het geven. om de overtollige suikers af te voeren.
vond de DA wel een goed plan.

maar ik mag komende week weer terug naar de kliniek...
heb ik net een mooie roelofsen bus gekocht, word het eerste ritje naar de kliniek....
beetje jammer! haha
nee er is vocht onder het zooltje rechts gekomen en dfat is gaan smetten, ijzer moet er af en ciliconen onder.
moet speciaal bij die smid, en die beste man wil niet naar mij toe komen, te ver... dus...
ach is ook niet zo heel erg. dagje uit met pony, nieuwe bus en mn steun en toeverlaat mn lieve pappie!

wat een leuke foto van al die zeehondjes...
kan ook wel een weekje texel gebruiken... wat een stress geeft dit!

liefs Fab

Als ik het goed begrijp zijn de foto's met de kanteling van 4 en 6 graden dus 3 weken geleden gemaakt.
ze staat al sinds 6 weken op pijnstillers, eerst Metacam en sinds een dag of 10 op de Bute
Ze heeft nu nog pulsatie en de hoeven zijn nog warm.

Wat voer je momenteel en hoeveel bute krijgt ze per dag ?

Heb je het gevoel dat de Hippo ex Laminitis werkt ?

ben trouwens wel benieuwd naar je nieuwe paardenauto, heb je een foto ? ;)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 24-07-10 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:53

Even OT..
Hippo Ex laminitis.... zou dat ook helpen als ik daar een paar korrels per dag van zou innemen...bindt teveel aan suikers in de darm....klinkt góed...!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:55

paars schreef:
Even OT..
Hippo Ex laminitis.... zou dat ook helpen als ik daar een paar korrels per dag van zou innemen...bindt teveel aan suikers in de darm....klinkt góed...!

Dan zou het voor mij ook wel wat zijn, ik ben een enorme zoetekauw :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:56

Dat is poeder of heb je het ook in korrelvorm?

Ik heb het gevoerd, mijn dierenarts heeft er veel pony's mee zien opknappen. Maar wil je het nu zelf gaan innemen? Grapje toch zeker :')
Mocht het werken, laat het dan weten, ik kan het ook gebruiken :')

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:11

heeft iemand al uitgevonden wat er precies in zit ?

ik vind een "gepatendeerde peptide" als ingredient een beetje vaag namelijk

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:32

lolclub schreef:

Het is ook bijzonder dat EMS wordt vergeleken met mensen, voor die liefhebbers een erg interessant artikel!!
Dit artikel beschrijft de verschillen tussen mensen en grazers.
http://www.journalofdst.com/January2009 ... OHNSON.pdf
Goed leesbaar,
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 24-07-10 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:38

even een waarschuwing vwb fructaangehalte morgen:

Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:34

EstherHegt schreef:
lolclub schreef:

Het is ook bijzonder dat EMS wordt vergeleken met mensen, voor die liefhebbers een erg interessant artikel!!
Dit artikel beschrijft de verschillen tussen mensen en grazers.
http://www.journalofdst.com/January2009 ... OHNSON.pdf
Goed leesbaar,

Sorry dat ik verkeerd jou quotte!! Ik was te snel, ik kan ook nergens iets vinden over het gepatenteerde peptide. Ik kan ook niets vinden op pub med over de ingrediënten en/of bijwerkingen van glucobalance.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:27

lolclub schreef:
even een waarschuwing vwb fructaangehalte morgen:

Afbeelding

Heb ik weer :+ , kopieer ik een linkje met een plaatje met de temperatuursverwachting van afgelopen nacht,
veranderd het plaatje mee naar de tijd van vandaag.

afijn, de waarschuwing was dat het vannacht slechts 6 graden ging worden in het binnenland

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:23

Letizia schreef:
Ik heb net even gebeld over de foto's en kreeg ze gelijk toe gestuurd over de mail, schrik alsjeblieft niet, dat doe ik al elke keer als ik het zie :o
Re-voor
Afbeelding
Li-voor
Afbeelding
Re-achter
Afbeelding
Li-achter
Afbeelding

dat is een vreselijke kanteling zeg!
wat ik me afvroeg is waarom er foto's zijn gemaakt dat de hoef plat op de grond staat?
die van mij moest op een schuin blokje staan zodat het beter te zien is??

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:41

Ik zou het niet weten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:46

fancylover schreef:
dat is een vreselijke kanteling zeg!
wat ik me afvroeg is waarom er foto's zijn gemaakt dat de hoef plat op de grond staat?
die van mij moest op een schuin blokje staan zodat het beter te zien is??

Juist plat op de grond is goed te zien of de botten nog in lijn staan met elkaar en of je alleen te maken hebt met hoefwandrotatie of dat er ook hoefbeenrotatie is.
met een gebogen voet op een schuin blok is dit logisch gezien dus moeilijker te bepalen.

In Nederland is het inderdaad niet gebruikelijk om de foto's plat te nemen, elders wordt door middel van een punaise in de punt van de straal ook nog aangegeven waar de punt van de straal zich bevind tov het hoefbeen,
dit laatste maakt het voor een hoefsmid makkelijker te bepalen waar de punt vh hoefbeen zich bevind als er bekapt en beslagen moet worden.
Tevens is dit een belangrijk item om het nieuwe breakover punt van de hoef te berekenen.

Hoe is het met je pony overigens ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:11

jee...letizia@..rechtsvoor is bijna een perforatie...
Achter valt het mee.
Heel belangrijk is om te zorgen dat ze er niet nog een bevangenheid met kanteling overheen krijgt...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:14

Image haar hoefbeen is ook fors gekanteld.

De röntgenfoto staat op de website van hoofcare (ook ergens heel veel bladzijden terug in dit topic)
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

Image had tijdens de curretage ook nog last van een zoolontsteking precies onder de punt van het hoefbeen en het hoefbeen was ontstoken.

Wij zijn nu 3 jaar verder en Image loopt nog steeds goed. Wel op ijzers, want zonder ijzers kan ze absoluut niet pijnvrij lopen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:16

Ze heeft rechtsvoor nog 8mm, ze heeft bolling in haar zool (logisch) maar is niet groter/boller geworden in de loop der weken (inmiddels :\ ) daar ben ik wel blij om, ook loopt ze niet slechter (eerder iets beter dan die filmpjes van een poosje geleden), maar zeker ook niet goed. Ze loopt wel meer dan anders, drinkt ook meer, eerst te weinig, volgens mij ontzag ze het om naar de water bak te lopen.
Ik vroeg al eerder of iemand het wel eens zo gezien heeft? Al was het in theorie, ben erg nerveus voor dinsdag :\

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:28

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:02

Letizia schreef:
Ze heeft rechtsvoor nog 8mm, ze heeft bolling in haar zool (logisch) maar is niet groter/boller geworden in de loop der weken (inmiddels :\ ) daar ben ik wel blij om, ook loopt ze niet slechter (eerder iets beter dan die filmpjes van een poosje geleden), maar zeker ook niet goed. Ze loopt wel meer dan anders, drinkt ook meer, eerst te weinig, volgens mij ontzag ze het om naar de water bak te lopen.
Ik vroeg al eerder of iemand het wel eens zo gezien heeft? Al was het in theorie, ben erg nerveus voor dinsdag :\

Logisch dat je nerveus bent, ik zou zelf ook tegen de muren opgaan denk ik
maar ik zal voor je duimen en ik hoop echt dat ze op de kliniek wat voor je kunnen betekenen :(:)

Op je andere vraag:

Ja, ik heb eerder zulke foto's gezien en het kan nog veel erger.
Ik lees geregeld mee op een internationaal forum van hoefsmeden afkomstig van alle delen van de wereld.
Ze bespreken daar alle vormen van hoefproblemen en therapeutisch beslag voor paarden .
er zijn ook enkele dierenartsen aan verbonden en mw Watts van Safergrass.org is ook actief lid.

Er zit een aparte sectie op het forum voor Laminitis en founder.
Hier komen veel rontgenfoto's langs en de behandelmethode van de betrokken hoefsmid en arts wordt dan besproken.
vervolgens worden er tips en mogelijkheden voorgelegd hoe het beslag en de vervolgbehandeling er uit zal moeten zien.
Vaak komen er naderhand nog vervolg foto's van de het aangebrachte beslag en de veranderde rontgenfoto's die dat oplevert.

Het is iig een heel interessante site, al moet je soms wel even slikken en een sterke maag hebben bij het zien van sommige foto's van de paarden . (rontgen of gewone foto's).

Goed teken trouwens dat ze zelf al wat meer beweging neemt, dat kan betekenen dat de ontsteking begint af te nemen ;)

sterkte iig voor dinsdag, houd ons op de hoogte