[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:58

thanx allemaal, ben na alles wat ze meegemaakt heeft ook zooo blij dat we weer op de weg terug zijn en dat ze er plezier in heeft! :j

Er zijn verschillende meningen over het ontstaan van de HB bij haar, de een zegt inderdaad dat het zou moeten komen door alle medicatie, stress, etc...
de ander zegt weer dat dat niet kan...
Feit is in ieder geval dat ze het nu goed doet en dat mijn hoefmsid de laatste keer ook erg tevreden was over haar voeten, hij vond ze er goed uit zien en zag er niks raars aan...

Nu is het vooral een kwestie van goed en gedoseerd belasting en beweging weer opbouwen en zo de spieren weer terug zien te krijgen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:21

geerke schreef:
nombrado schreef:
Mooie foto Nouvel
Toch blijf ik het idee bij jou paard houden dat het door een medicijn belasting is ontstaan.
Gelukkig ziet ze er weer goed uit (ook haar voeten trouwens)
Hoe lang geleden is het nou geweest?

Stoere laarzen trouwens

verklaar je eens nader?(gewoon intresse)

ik weet niet of je nog kan herinneren hoe bij haar paard de hb is gekomen?
Vooral omdat ze zo snel hersteld is en haar geschiedenis.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:41

heb je gelijk in hoor, hier ook nog steeds twijfels hoe het gekomen is en niemand kan of wil het met zekerheid zeggen...
ben in ieder geval blij dat ze zo snel is opgeknapt! :j
(het is begin juli zo'n beetje ontstaan en vastgesteld door een veearts waar ze op de wei stond toen, half juli hebben we haar naar huis gehaald omdat ze vooral op harde ondergrond nog nauwelijks wilde lopen en zijn we hier gelijk naar de kliniek geweest met 'r, kreupelheidsonderzoek en foto's...)

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:12

het is wel mogelijk hoor dat een paard door medicijnen bevangen wordt en dan met name de cortico's....mijn paard is door corticosteroiden hoefbevangen geworden.
(Isabella van Isapaardje ook).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:18

zo had mijn hoefsmid het er laatst over, dat er bij hoefkanker (of een vermoeden van) pretnisolon kuurtje wordt voorgeschreven (dit had hij op advies van da gedaan) Echter had hij nog nooit ervan gehoord, dat hij écht met pretnisolon moet uitkijken, helemaal bij paarden die ooit al bevangen geweest zijn.
Spontane HB kan dus ook voorkomen door een kuurtje pretnisolon.
Ik vind het raar , dat hier niet via de da meer acht op geslagen wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:31

tja....de dierenarts die dit bij mijn paard heeft veroorzaakt(nu met pensioen)is nog steeds van mening dat het niet kan.
Het is eigelijk heel simpel....cushing paarden kunnen bevangen worden door het teveel aan (lichaamseigen)
cortisol wat te hoog is.
Dus cortisol wat je als medicijn zou geven,de chemische variant dan...verhoogd het gehalte ook.
Maar niet ieder paard wordt er bevangen van.
Mijn fries heeft ooit twee kuurtjes gehad met een bestandeel dexamethasone er in.(om het vocht in zijn gewrichten te doen laten slinken toen hij piroplasmose had)
Maar je weet het niet van te voren natuurlijk.
Hoefkanker is een rotziekte en dan is het kiezen tussen twee kwaden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:37

Omdat het in de meeste gevallen goed gaat, zal niet iedere dierenarts op de bijwerkingen letten. Hebben ze mij ooit eens verteld toen Isa inderdaad na een cortisone injectie bevangen raakte. In hun praktijk was er nog nooit eentje bevangen geraakt na toediening; bovendien bleek later dat ze mijn kleine pony ook nog eens een dosering paard hadden gegeven.
En als je paard (zeker de robuuste rassen) al wat gevoeliger zijn voor zulk soort medicaties, dan heeft zo'n foutje, wat normaal mogelijk niet eens wordt ontdekt, ineens rampzalige gevolgen.

Na dit, vraag ik ook bij alles wat wordt toegediend, zowel regulier als alternatief, wat de mogelijke bijwerkingen kunnen zijn. Zelfs op enkele homeopatische middelen reageerde Isabella met bijwerkingen, en niet direct de begin'verergering' wat wel eens vaker wil gebeuren.

Ik ben van mening dat je daarom ook als eigenaar zelf goed moet opletten wat je laat toedienen en dat je zelf ook vraagt of opzoekt wat de mogelijke bijwerkingen kunnen zijn. Klinkt misschien overdreven, maar het voer wat we toedienen, laten we over het algemeen ook volledig testen cq onderzoeken of het wel geschikt is voor onze paarden. Waarom dan niet met medicijnen? Omdat deze van de dierenarts komen die alles weten? Nee ... ze weten veel, maar lang niet alles :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:05

Isapaardje
ik ben benieuwd op welk homeopathische middel Isabella reageerde....
ik vind alles, of het nu homeo of regulier belangrijk om idd de evt. bijwerkingen te vermelden....en dit evt. ook door te geven aan de artsen of homeoartsen , die het voorgeschreven hebben.
Mijn ervaring met homeo is tot nu toe goed.
wel als je het verkeerde middel hebt, je geen resultaat gaat zien, maar als je het juiste middel hebt, je een verergering ziet (en evt. de dosis iets moet aanpassen)
Zo reageerde mijn ene paard heel heftig op de accupuntuur zalf van erik . Maar na het verminderen van de dosis zag ik een vooruitgang.
Paarden zijn over het algemeen veel gevoeliger op dit soort middelen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:05

nouvel: inderdaad super dat ze zo opknapt. Mamaloe is in dezelfde periode hoefbevangen geraakt.
Momenteel pakken we ook weer een beetje het werk op, nouja werk.... we beginnen met wandelingen :D straks weer eentje :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:31

Ja zeker fijn, ze is er vanwege de wonden toch al vanaf half april uit geweest, dus veel kracht en spieren verloren...

Wat de hoeven betreft, ze is trouwens nog wel heel gevoelig op ongelijke bodem, als ze bijv op een steentje gaat staan ofzo, maar ik denk dat dat meer met de zolen te maken heeft...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:22

Nombrado; ik weet niet meer exact om welke middelen het ging. Is al weer paar jaar geleden dat ik met een homeopaat bezig was en heb toen zoveel gehad ... was onbegonnen werk dat te onthouden :+

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:07

Hallo allemaal,

Mijn paard had een ontsteking aan zijn hoef (volgens de da). Wij hebben hiervoor antibiotica gekregen maar er was geen verbetering... De da zegt dat de kroonrand er waarschijnlijk afgehaald moet worden.. omdat hier de ontsteking inzit. Kan dit? en hoe gaat dit dan in zijn werking?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:01

magicalangel schreef:
Hallo allemaal,

Mijn paard had een ontsteking aan zijn hoef (volgens de da). Wij hebben hiervoor antibiotica gekregen maar er was geen verbetering... De da zegt dat de kroonrand er waarschijnlijk afgehaald moet worden.. omdat hier de ontsteking inzit. Kan dit? en hoe gaat dit dan in zijn werking?

die diagnose is bij 1 van mijn paarden ooit ook geconstateerd.
Kroonrand eraf is nogal wat (en erg pijnlijk) ;(
ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen door Propolis zalf (van de bij, via imker) op de kroonrand en 1x in de week in een badje zeezout en biotex.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:02

NEE!!!!!!! Ze is weer kats bevangen.... Kan amper lopen. Vanmorgen nog al bokkend en rennend met de rest gezien. Net: tranquigel, ascal & bute erin. Moet nu 'gezellig' uit eten. Wordt vervolgd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:32

Tjee wat balen, heel veel sterkte.

Hier gaat alles eigenlijk wel prima. Roos is zo debiel als het maar kan, die moet echt aan het werk. Whitney en Caya zijn gewoon hun zelf. Dennis mag nog wat meer looplust krijgen, maar is wel goed rad enzo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:36

Wuswa wat erg ... veel sterkte maar weer.
Heb je enig idee wat de oorzaak kan zijn? Mogelijk overbelasting?

Hier gaat het ook eigenlijk wel prima, ondanks dat Isa even tijdelijk van de ijzers is (hoefsmid moet nog terugkomen, maar kwam wat tussen van zijn kant). Ze liep wel erg gevoelig, dus hoefschoenen aan gedaan en daarmee loopt ze veel beter dan ze in tijden heeft gedaan. Tja ... schiet mij maar lek, maar ik ben er wel heel erg blij mee haar zo weer te zien. Gisteren weer een heuse wandeling gemaakt (op het harde) en ze kan lekker met Yoblin meespelen. Dus we laten deze tijdelijke situatie maar even zo :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:38

wuswa heel veel sterkte... :(:)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:59

@ Wuswa Heel veel sterkte :(:) Wat ontzettend balen zeg...

@ Isapaardje Wat fijn om Isa zo te zien, ziet er echt goed uit! En het was heerlijk wandelweer :) Heeft ze altijd op ijzers gestaan? Als dit goed gaat zo wil je haar dan blootvoets houden of niet?

@ Suzanne_J Nog nieuws? Hoe gaat het nu?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:21

Ik zou wel willen, maar nee met de winter voor de deur zal blote voeten niet lukken.
En zo met hoefschoenen is, weet ik uit ervaring, ook niet echt haalbaar in de winter (natte schoenen, drukplekken, gladde zolen, klitteband die in de sneeuw open gaat, ijskoude vingers waar mee je niet kunt priegelen met sluitingen, enz.). Dus ze zal wel weer op een ijzertje gaan binnenkort.
Maar voor nu gaat ze prima en inderdaad ... heerlijk wandelweer, hoewel we vandaag toch besteed hebben om met Yoblin uit rijden te gaan :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:40

wuswa@ veel sterkte! Ik hoop dat je het snel in kunt dammen..zwaar *** dit! |(

Isapaardje ze loopt zo rad als wat! *\o/*
Mooi die achterbeentjes van de vloer!
En die bonte is geweldig! <3

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:42

Bedankt voor alle tips tot zover, ik heb er echt heel veel aan en ik begin steeds meer te begrijpen wat hoefbevangenheid inhoudt.
Het medicijnen geven gaat veel beter na de tip met appelmoes, hij krijgt het medicijn met appelmoes binnen via een spuitje en hij vindt het helemaal niet erg :D

Vandaag was een erg goede dag, de vorige dagen liep hij nog erg kreupel buiten de stal, maar vandaag liep hij ook op het harde al bijna helemaal normaal. Toch ben ik wel bang dat dit vooral door de pijnstillers komt, dus ik ben benieuwd wat er gebeurd als de kuur afgelopen is.
De hoefsmid is gebeld en probeert begin volgende week (maandag of dinsdag) langs te komen voor hoefijzers. Verder komt er een andere DA vrijdag voor een second opinion. Ik geloof best dat onze huidige DA kundig is, maar ik heb toch nog steeds twijfel bij haar diagnose...

Ik hoop gewoon echt echt echt dat het alleen maar gevoeligheid van de zool is, want zoals ik hier lees is hoefbevangenheid echt een verschrikkelijke ziekte. Ik heb weer aan zijn hoeven gevoeld en ik voel wel dat ze lichtjes warm zijn. Maar dit is ook bij het andere paard van ons dus ik weet het gewoon niet meer of dit nu een teken is van een ontsteking of niet.

Ik blijf me nog steeds afvragen wat voor het paard de oorzaak van hoefbevangenheid zou zijn, aangezien hij niet op gras staat en zeker niet te dik is. Hij krijgt alleen hooi en water, met een beetje slobber en brok. Wel zijn we de laatste weken wat meer hooi gaan voeren aangezien hij iets dikker mocht zijn.. Dus misschien was dat de aanleiding...

Dit was het paard nog 4 dagen voordat hij hoefbevangen werd, het is niet echt een duidelijke foto maar je ziet dat hij nergens last van leek te hebben:
Afbeelding

@ wuswa: Wat erg zeg zo'n terugval, ik hoop dat hij snel weer opknapt!
Voor de rest is het erg leuk de succesverhalen te lezen, ik hoop dat het bij iedereen goed blijft gaan :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:44

suzanne-J@...is dat totilas? <3
Inderdaad geen voortekenen van bevangenheid....dan is zo draven het laatste wat ze doen.
Heel vreemd!

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:58

Hahah :D
We hebben hem eigelijk gekocht als eventingpaard voor mijn zus, maar hij bleek ook erg leuk te dressuren dus nu pik ik hem in het weekend voor zo en dan een wedstrijd }>

Het is inderdaad zo vreemd.. Het is echt gekomen sinds de hoefijzers er af zijn, maar de ernstigheid van het kreupelen lijkt mij bijna te erg voor alleen maar gevoeligheid aan de zool. Toen de veearts kwam, kon hij geen pas meer verzetten en wou zelfs liever gaan liggen.. De veearts wist dat de hoefijzers er net af waren, maar zei toch meteen dat hij hoefbevangen was..
Maargoed we zullen zien wat hij doet als er weer hoefijzers opzitten, en wat de andere veearts zegt. Hij heeft iig gelukkig nu geen pijn meer door zijn medicijnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:40

suzanne, als ik het zo lees kan het niet aan het voer liggen lijkt me, en meer hooi zou geen kwaad moeten kunnen, zeker niet als hij ook gewerkt wordt...

dunne zolen kunnen ook heel veel pijn veroorzaken, dus dat zou ook goed kunnen, en dat is met een uitgesmeed ijzer goed te helpen...
sterkte ermee!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:17

Wuswa: oohw daar gaat idd je etentje, wat balen zeg, al eerder een terugval gehad?
Iets veranderd? Hoop echt dat je paardje er weer gauw bovenop is

Ben nog een stuke met mn kleintjes wezen wandelen in het zonnetje.
Mamaloe had er zin in, ze ging zelfs wat draven op het harde, heb dr maar wel gauw weer terug genomen.
Aangezien ze nogsteeds nauwelijks tot niet op het gras staat en hooi krijgt van vorig jaar, krijgt ze nu twee x per week
Een kopje slobber met wat van dat poeder met vitamine e erin en nog iets, ben de naam ff kwijt.

Kreeg wel advies door iets nats te mengen, over brok zou meerendeel worden weggeblazen aangezien ze maar een snufje ervan mag hebben. Bietenpulp is hier nog nergens gevonden.