lolclub schreef:Marall en Wendy:
ik denk niet dat jullie je persoonlijk aangevallen moeten voelen,
ik heb zelfs het idee dat janoek wel eens een heel belangrijk punt zou kunnen hebben.
Het veelvuldig voorkomen van te dikke paarden en (of met) HB zou inderdaad te maken kunnen hebben met het klimaat en de grondsoort ter plekke.
even jullie als voorbeeld nemende:
Texel
Het klimaat op Texel is een zeeklimaat. Doordat de eilanden los liggen van het vaste land is de invloed van wind en zee sterker dan op het vaste land. Door de temperatuur van de zee in de lente is de regenval beperkt.
In de herfst zorgt de warmte van de zee echter juist voor extra regenval. Hoewel de lentes en zomers droger zijn als gemiddeld in Nederland ligt de temperatuur ook lager. De zeewind zorgt voor een verkoelende bries.
Als je dit leest zouden jullie op Texel inderdaad wel eens hogere suikerwaarden in het gras kunnen hebben als hier op het vaste land.
jullie hebben beperkte regen in de lente en drogere zomers, met als gevolg dat het gras dus niet lekker kan doorgroeien en veel fructaan aanmaakt (en vasthoud), daarnaast zitten jullie ook nog op zandgrond wat minder voedingsstoffen heeft
Dan vervolgens volgt de herfst met zijn extra regen (groei van gras en weer extra fructaanaanmaak hierdoor), en de cirkel is rond.
Er moet op internet een kaart van Amerika rondzwerven waarop het aantal HB gevallen per staat in kaart is gebracht, er blijkt uit deze kaart dat in de drogere gebieden met warme zomers en koele nachten (en op armere grond) bijna 2x zoveel Laminitis voorkomt als in de gebieden waarin het klimaat gematigder is en waar meer regen valt gedurende de seizoenen.
Ik voel me zeker niet persoonlijk aangevallen hoor!! 
Punt is hier denk ik ook dat er veel schapen en koeien boeren zijn die paarden in pension hebben en er met hun weidebeheer nog niet genoeg rekening mee houden dat paarden anders zijn en andere dingen nodig hebben.
En het klimaat kan idd ook goed meespelen.
Maar dat wil imo nog niet zeggen dat de paarden hier structureel te dik zijn