[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:31

jesito schreef:
Met nigito gaat het super goed, hij kan zelfs zijn kunsten weer.

[ITP] Na een half jaar flink ziek weer op aan het knappen

Ik lees hier nog steeds veel berichten over pony's die bevangen zijn geraakt, wat balen zeg.
Kijk naar deze link van mij, daar kunnen jullie misschien hoop uit putten.
Heel veel sterkte.

Leuk topic Jesito, wat een schatje....
zit jij ernaast op die baal ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:34

Maisie schreef:
Citaat:
Ik zou zelf ook niet op wedstrijd gaan, daar is het risico me te groot voor dat ik iets overbelast.
bij ons zijn alle wedstrijden nu op keiharde weilanden.

De wedstrijd is in een buitenarena met super bodem. Moet alleen ook door de waterbak maar dat kan
ook in stap( dan maar niet de 1e plaats :+ )

heb je Ferro al even laten draven op een volte op straat ?

Maisie

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:09

nee zal ik morgen nog eens doen. Wou vandaag gaan rijden maar is er niet meer van gekomen. Op de volte in de bak zie je er niets aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:29

Wat fijn dat het zo goed gaat met je shet Jesito!

Lolclub, mss heb ik er overheen gelezen, maar had jij het nog met je dierenarts over winterlaminitis gehad?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:40

capopjekop schreef:

Lolclub, mss heb ik er overheen gelezen, maar had jij het nog met je dierenarts over winterlaminitis gehad?

om je eerlijk te zeggen niet :o , ik heb van de week extra moeten werken ivm vakanties vd collega's en het is er totaal bij ingeschoten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:31

Oh maakt niet uit hoor, dan komt het nog wel. Was alleen nieuwsgierig :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 07:51

Zo terug van een zalig relax weekje Texel. Helaas weer nieuwe paardjes in het topic, zie ik. Ik zal van de week even bijlezen hoe het met de patientjes gaat.
Het was trouwens schokkend te zien hoe dik de paarden en pony's op Texel waren. Ik heb heel wat paarden gezien op het eiland, maar er was er niet 1 slank. :(:) Er zit vast veel suiker in het gras daar. Het was echt opvallend.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:11

lolclub schreef:
jesito schreef:
Met nigito gaat het super goed, hij kan zelfs zijn kunsten weer.

[ITP] Na een half jaar flink ziek weer op aan het knappen

Ik lees hier nog steeds veel berichten over pony's die bevangen zijn geraakt, wat balen zeg.
Kijk naar deze link van mij, daar kunnen jullie misschien hoop uit putten.
Heel veel sterkte.

Leuk topic Jesito, wat een schatje....
zit jij ernaast op die baal ?

Ja die prop die er niet meer bij past ben ik :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:12

capopjekop schreef:

Dank je, ben zelf ook blij.
Misschien dat sommige hier wat hoop uit kunnen putten.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:20

janouk schreef:
Zo terug van een zalig relax weekje Texel. Helaas weer nieuwe paardjes in het topic, zie ik. Ik zal van de week even bijlezen hoe het met de patientjes gaat.
Het was trouwens schokkend te zien hoe dik de paarden en pony's op Texel waren. Ik heb heel wat paarden gezien op het eiland, maar er was er niet 1 slank. :(:) Er zit vast veel suiker in het gras daar. Het was echt opvallend.

Dan heb je niet goed gekeken hoor :D Zijn hier zatttt slanke paarden :)) Maar idd, er zijn er ook veel te dik :j

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:20

JanoekBen benieuwd waar je ze hebt gezien :o

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:53

Ik wil niemand tegen de schenen schoppen hoor. :o en al helemaal geen aanval op het eiland Texel, want we hebben een zalige vakantie gehad.

Het viel me gewoon op dat de paarden over het algemeen te dik waren. Ik heb het hele eiland overgereden met de auto, fiets en wandelend. En er staan veel paarden op het eiland in de weilanden langs de wegen. En ook als de wei bijna leeg leek, leken de paarden nog steeds meer dan goed gevuld. Wij hebben dan ook ons geregeld afgevraagd, of die paarden nog bijgevoerd zouden worden of dat het gras hier anders was dan op het vaste land. Zo vol waren de paarden. De schapen overigens ook hoor. Veel vetter dan onze schapen. En die zijn al te vol voor het mooie.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:54

Marall en Wendy:

ik denk niet dat jullie je persoonlijk aangevallen moeten voelen,
ik heb zelfs het idee dat janoek wel eens een heel belangrijk punt zou kunnen hebben.
Het veelvuldig voorkomen van te dikke paarden en (of met) HB zou inderdaad te maken kunnen hebben met het klimaat en de grondsoort ter plekke.

even jullie als voorbeeld nemende:

Texel
Het klimaat op Texel is een zeeklimaat. Doordat de eilanden los liggen van het vaste land is de invloed van wind en zee sterker dan op het vaste land. Door de temperatuur van de zee in de lente is de regenval beperkt.
In de herfst zorgt de warmte van de zee echter juist voor extra regenval. Hoewel de lentes en zomers droger zijn als gemiddeld in Nederland ligt de temperatuur ook lager. De zeewind zorgt voor een verkoelende bries.

Als je dit leest zouden jullie op Texel inderdaad wel eens hogere suikerwaarden in het gras kunnen hebben als hier op het vaste land.
jullie hebben beperkte regen in de lente en drogere zomers, met als gevolg dat het gras dus niet lekker kan doorgroeien en veel fructaan aanmaakt (en vasthoud), daarnaast zitten jullie ook nog op zandgrond wat minder voedingsstoffen heeft
Dan vervolgens volgt de herfst met zijn extra regen (groei van gras en weer extra fructaanaanmaak hierdoor), en de cirkel is rond.

Er moet op internet een kaart van Amerika rondzwerven waarop het aantal HB gevallen per staat in kaart is gebracht, er blijkt uit deze kaart dat in de drogere gebieden met warme zomers en koele nachten (en op armere grond) bijna 2x zoveel Laminitis voorkomt als in de gebieden waarin het klimaat gematigder is en waar meer regen valt gedurende de seizoenen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:30

Citaat:
Het veelvuldig voorkomen van te dikke paarden en (of met) HB zou inderdaad te maken kunnen hebben met het klimaat en de grondsoort ter plekke.

Haha... toen ik bij de discussie omtrent het boekje Equine Laminitis ter sprake bracht dat grondsoort, klimaat. grassoort allesbepalend is ( en in geval van dat onderzoek Australische toestanden niet vergelijkbaar zijn voor Nederland) werd ik ongeveer voor gek verklaard dat ik niet zonder kritiek de inhoud van het boek voor waar aan nam en werd ik voor betweter en meer van dat fraais uitgemaakt. En nu komt Lolclub op de proppen met de logica van klimaatsverschillen tussen het vaste land en het eiland. :D (Geen kritiek hoor, ik schrijf dit met een enorme grijns op m'n snuit).

Maar alle gekheid op 'n stokje: er kan best een kern van waarheid in zitten en dat de boeren op Texel ( of andere zoutzee-eilanden)
andere grassoorten gebruiken dan op het vaste land. Het zoutgehalte in de lucht is ( ook qua neerslag) waarschijnlijk veel hoger en dat zou op gras effect kunnen hebben. Misschien kiezen de boeren daar voor andere grasmengels dan op de wal.
Wendy, jij woont er kennelijk dus wellicht kan jij dit mysterie ontrafelen door het eens aan een paar boeren te vragen!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:45

Het is overigens een prachtig eiland met zoveel rust, vrijheid en uitrijdmogelijkheden. Daar ben ik als Randstedeling jaloers op.

Ook de zeehonden waren te zwaar :D en die eten naar mijn weten geen eens gras. :+ het zal de gezonde zeelucht wel zijn.
Afbeelding

Maar dit is werkelijk volledig off topic :list: kortom ik heb genoten.
Laatst bijgewerkt door janouk op 24-07-10 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:45

Jannepauli schreef:
Haha... toen ik bij de discussie omtrent het boekje Equine Laminitis ter sprake bracht dat grondsoort, klimaat. grassoort allesbepalend is ( en in geval van dat onderzoek Australische toestanden niet vergelijkbaar zijn voor Nederland) werd ik ongeveer voor gek verklaard dat ik niet zonder kritiek de inhoud van het boek voor waar aan nam en werd ik voor betweter en meer van dat fraais uitgemaakt. En nu komt Lolclub op de proppen met de logica van klimaatsverschillen tussen het vaste land en het eiland. :D (Geen kritiek hoor, ik schrijf dit met een enorme grijns op m'n snuit).

ik heb je tekst nu een aantal keer doorgenomen maar snap niet helemaal wat je nou bedoeld ;)

Jij hebt een discussie gevoerd over de inhoud van een boek, met wie heb je deze discussie gevoerd ?
Werd je voor gek verklaard omdat je juist wél de invloed zag van grassoort, grondsoort en klimaat of juist niet ?

GoldenDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:43

ik merkte dat zie niet lekker liep op het harde na dat de smid was geweest. ik weet dat ze erg gevoellig is op- haar voetjes dus ik dacht in eerste instantie dat ze een beetje te kort was bekapt.
na 2 weken werd het niet minder en ging het in 2 dagen ineens heel hard achteruit.
ik heb mn smid gebeld en gevraagd of hij iets speciaals had gedaan.. ik hoefde nog niet een DA te bellen, hij kwam meteen kijken.
hij heeft het rechter ijzer (daar liep ze toen kreupel mee) eraf gehaald, niks aan de hand, niet vernageld ofzo. ook niet warm..
hij zij dat het binnen een paar dagen beter moest zijn. na 2 dagen trok ik het niet meer en heb ik de DA gebeld. het voelde echt niet goed. de DA heeft toch uiteindelijk geconcludeerd dat ze bevangen was. ze heeft toen metacam gekregen. toen ik dat moest afbouwen was het een dag later al meteen mis. stokkreupel. ik heb toen zelf een beetje aangedrongen op een foto. en niet voor niets. dat is nu iets meer 3 weken geleden. ze heeft toen 3 dagen op de kliniek gestaan. meteen andere ijzers gehad en een 10 dagen kuurtje metacam meegekregen. ook toen ik dat ging afbouwen was ze meteen weer kort en voorzichtig. daarna heeft ze 8 dagen buut gehad, was nog niet voldoenen ook na 2 dagen weer kort en voorzichtig, niet zo erg als de vorige keer, maar nog niet goed en recht voor en links achter zijn nog warm en hebben pols. ik heb nu tot dinsdag buut, dus donderdag gaan we het zien...
de dag erna gaat meestal wel goed maar de dag daarna is spannend!

waarschijnlijk is het een combi van verschillende factoren geweest, te mooi weiland, te dik en te weinig conditie. ik ben net klaar met revalideren. ben ik januari geopereerd. ze heeft dus vanaf het begin van het jaar niet veel gedaan...
mn mama heeft wel gereden nadat de sneeuw weg was maar ook niet dat je zegt gereden hahah

ze is nu echt zo ontzettend veel afgevallen, kreeg van de week op mn kop van mn pa "geef je pony eens wat te eten, ze is mager" hahah ze is nog verreweg van mager, ze komt in de buurt van wat normaal is.

ik moet zeggen dat ik echt heel hard gehuild heb op die kliniek... staat je paardje daqar zo in zo'n stalletje...
maar volgend de DA mag ik me niet schuldig voelen, hij vond het zelf niet heel duidelijk omdat paardje zich zo groot hield.
hij heeft ook goede hoop, moet alleen heel erg geduld hebben...

ik ben nu ook Hippo Laminitis erbij aan het geven. om de overtollige suikers af te voeren.
vond de DA wel een goed plan.

maar ik mag komende week weer terug naar de kliniek...
heb ik net een mooie roelofsen bus gekocht, word het eerste ritje naar de kliniek....
beetje jammer! haha
nee er is vocht onder het zooltje rechts gekomen en dfat is gaan smetten, ijzer moet er af en ciliconen onder.
moet speciaal bij die smid, en die beste man wil niet naar mij toe komen, te ver... dus...
ach is ook niet zo heel erg. dagje uit met pony, nieuwe bus en mn steun en toeverlaat mn lieve pappie!

wat een leuke foto van al die zeehondjes...
kan ook wel een weekje texel gebruiken... wat een stress geeft dit!

liefs Fab

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:48

janouk schreef:
Ik wil niemand tegen de schenen schoppen hoor. :o en al helemaal geen aanval op het eiland Texel, want we hebben een zalige vakantie gehad.

Het viel me gewoon op dat de paarden over het algemeen te dik waren. Ik heb het hele eiland overgereden met de auto, fiets en wandelend. En er staan veel paarden op het eiland in de weilanden langs de wegen. En ook als de wei bijna leeg leek, leken de paarden nog steeds meer dan goed gevuld. Wij hebben dan ook ons geregeld afgevraagd, of die paarden nog bijgevoerd zouden worden of dat het gras hier anders was dan op het vaste land. Zo vol waren de paarden. De schapen overigens ook hoor. Veel vetter dan onze schapen. En die zijn al te vol voor het mooie.

Nogmaals, dan heb je écht niet goed gekeken ;)
Ik ken namelijk ook genoeg paarden die juist moeilijk voller te krijgen zijn en eerder te schraal zijn. En ook genoeg die in sportconditie zijn. Natuurlijk zijn ook hier dikke paarden, maar wat jij zegt ben ik het niet mee eens :n

En wat betreft die schapen, het overgrote deel is bedoeld voor de slacht, dus ja, die zijn dik, dan brengen ze meer op ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:50

lolclub schreef:
Marall en Wendy:

ik denk niet dat jullie je persoonlijk aangevallen moeten voelen,
ik heb zelfs het idee dat janoek wel eens een heel belangrijk punt zou kunnen hebben.

even jullie als voorbeeld nemende:

Texel
Het klimaat op Texel is een zeeklimaat. Doordat de eilanden los liggen van het vaste land is de invloed van wind en zee sterker dan op het vaste land. Door de temperatuur van de zee in de lente is de regenval beperkt.
In de herfst zorgt de warmte van de zee echter juist voor extra regenval. Hoewel de lentes en zomers droger zijn als gemiddeld in Nederland ligt de temperatuur ook lager. De zeewind zorgt voor een verkoelende bries.

Als je dit leest zouden jullie op Texel inderdaad wel eens hogere suikerwaarden in het gras kunnen hebben als hier op het vaste land.
jullie hebben beperkte regen in de lente en drogere zomers, met als gevolg dat het gras dus niet lekker kan doorgroeien en veel fructaan aanmaakt (en vasthoud), daarnaast zitten jullie ook nog op zandgrond wat minder voedingsstoffen heeft
Dan vervolgens volgt de herfst met zijn extra regen (groei van gras en weer extra fructaanaanmaak hierdoor), en de cirkel is rond.

Er moet op internet een kaart van Amerika rondzwerven waarop het aantal HB gevallen per staat in kaart is gebracht, er blijkt uit deze kaart dat in de drogere gebieden met warme zomers en koele nachten (en op armere grond) bijna 2x zoveel Laminitis voorkomt als in de gebieden waarin het klimaat gematigder is en waar meer regen valt gedurende de seizoenen.

Ik voel me zeker niet persoonlijk aangevallen hoor!! :)
Punt is hier denk ik ook dat er veel schapen en koeien boeren zijn die paarden in pension hebben en er met hun weidebeheer nog niet genoeg rekening mee houden dat paarden anders zijn en andere dingen nodig hebben.
En het klimaat kan idd ook goed meespelen.
Maar dat wil imo nog niet zeggen dat de paarden hier structureel te dik zijn :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:53

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

ik heb je tekst nu een aantal keer doorgenomen maar snap niet helemaal wat je nou bedoeld ;)

Jij hebt een discussie gevoerd over de inhoud van een boek, met wie heb je deze discussie gevoerd ?
Werd je voor gek verklaard omdat je juist wél de invloed zag van grassoort, grondsoort en klimaat of juist niet ?

Laat deze vragen maar wezen, ik heb de discussie al terug gevonden... :D

de stelling die ik hier juist wil neerleggen is dat er dus zelfs (net als in Australie, de VS, Engeland en weet ik veel waar) binnen Nederland verband zou kunnen bestaan tussen een hogere fructaanopbouw door klimaatverschil ter plekke als gevolg van regenval en grondsoort.
In dit geval het verschil gemeten tussen de eilanden en het vaste land met als gevolg de meer dan normale aantallen vervette dieren die dat daar oplevert.
(dames van Texel en andere eilanden: ik generaliseer even zonder jullie persoonlijk aan te vallen ;) )

Dat er andere grassoorten zullen groeien op de eilanden en langs de Noordzeekust lijkt me logisch, het zijn de grassoorten die beter tegen het zoutgehalte kunnen en ook de drogere periodes in het voorjaar beter kunnen doorstaan.
Dit geld overigens niet alleen voor gras, ook veel planten die bij mij in de tuin weelderig groeien zullen het niet overleven aan de kust.

ik las in de discussie overigens dat jij NSC-armere grassoorten hebt ingezaaid, heb je je erin verdiept of deze grassoorten bij jou wel zullen overleven, gedijen en zelfs voortplanten , ben je niet bang dat je na een paar jaar deze grassoorten weer kwijt bent en dat het weiland weer overgenomen wordt door grassen die beter bij jouw grondsoort en klimaat passen ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 24-07-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:54

Jannepauli schreef:
Wendy, jij woont er kennelijk dus wellicht kan jij dit mysterie ontrafelen door het eens aan een paar boeren te vragen!

Zoals ik in mijn vorige post al aanhaalde, ik denk dat het meer ermee te maken heeft dat veel koeien en schapenboeren (een deel van) hun vee hebben weg gedaan en zich meer zijn gaan toeleggen op pensionpaarden. Alleen zijn de weides daar minder geschikt voor.
Plus dat er vaak niet bemest wordt ed.
Het land waar mijn pony staat is 'natuurbeheer' land, daar mogen geen kunstmatige stoffen op. Dat is iets van de laatste jaren, en imo kan dat best meespelen in dat hij nu ziek is geworden... Het staat inmiddels vol zuring en andere rotzooi. Hij stond ook op een kaal stukje met strookbegrazing, kreeg geen krachtvoer oid en nog overjarig hooi bij, tóch is hij hoefbevangen geworden..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:58

Jannepauli schreef:

Hier snap ik echt niet wat je bedoelt, wie heeft je voor gek uitgemaakt, het is toch precies wat dat boekje ook zegt dat klimaat, grassoort, weer etc er mee heeft te maken? Dát is juist wat het boekje uitlegt.
Het boekje legt heel helder uit welke factoren er meespelen bij het 'metabolisme' van gras en dat is per klimaat, bodem, weertype etc verschillend maar wel vergelijkbaar, het zijn juist de omstandigheden die een rol spelen.
Trouwens wat er in Nederland als fructaanarm gras wordt verkocht kan in de winter behoorlijk vol fructaan zitten, in de zomer juist lekker laag. Het boekje gaat dus ook over dat soort factoren en of dat nu in Australie een factor is of hier dat maakt dan weer niet uit, alleen natuurlijk wel dat ze daar weer andere grassoorten en klimaat hebben verschilt en daar heb je ook gelijk in, maar het gaat dus juist om de verschillende omstandigheden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:07

Wendy15 schreef:
Ik voel me zeker niet persoonlijk aangevallen hoor!! :)
Punt is hier denk ik ook dat er veel schapen en koeien boeren zijn die paarden in pension hebben en er met hun weidebeheer nog niet genoeg rekening mee houden dat paarden anders zijn en andere dingen nodig hebben.
En het klimaat kan idd ook goed meespelen.
Maar dat wil imo nog niet zeggen dat de paarden hier structureel te dik zijn :)

Dat er veel boeren de schapen en koeien wegdoen ten gunste van pensionpaarden is op het vaste land hetzelfde, dit kunnen we dus tegen elkaar wegstrepen.
blijft dus over, het verschil in klimaat, grondsoort en grassoort...

Niemand zegt overigens dat "jullie" paarden structureel te dik zijn,
het is Janoek alleen opgevallen dat er heel veel dieren dikker zijn als dat zij gewend is te zien in het gebied waar ze zelf woont ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:16

Even dikgedrukt van janouk zei en waar ik dus over val...
Dat is gewoon absoluut niet zo :n Imo is dat met oogkleppen voor een rondje lopen en alleen zien wat je wilt zien. Echt niet álle paarden hier zijn te dik :n
Zoals ik al zei, ik geloof zeker dat klimaat er invloed op kan hebben :j En natuurlijk zijn er hier ook te dikke paarden. Maar er zijn ook heel veel paarden die wél in goeie conditie zijn, of juist zelfs erg schraal..

janouk schreef:

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:51

Ben toch best wel nerveus voor dinsdag :o
Heeft iemand wel eerder zo'n flinke kanteling gezien?

Topic is btw bijna op zijn einde :Y)