[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:26

Graag gedaan!
Dat is ook wel het doel van dit topic, als ik voor iedereen hier mag praten :o .
Je wordt zo overweldigd door alle emoties als je paard hoefbevangen raakt. Je kent de symptomen wel vanuit de boeken, maar als je eigen paard ineens met zoveel pijn staat, weet je echt niet meer waar je het moet zoeken.
Daarom is de steun zo fijn in dit topic, omdat ze hier begrijpen wat je door maakt.

MiniLoe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:37

die steun, advies en begrip is ook wat ik zo in dit topic waardeer.

de avond dat ik dr vond en ze amper kon lopen en staan, wist ik dat een veearts nodig was.
ik wist erna hoeveel medicijnen ze moest krijgen en ik wist dat ze van het gras af moest.... meer wist ik echt niet.

met behulp van hier heb ik mamaloe redelijk goed weer gekregen :D (afkloppen)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:14

Fijn topic inderdaad voor hulp en advies en tips richting elkaar.
We tippen en adviseren zoveel dat we nog maar 9 pagina's verwijderd zijn van deel 3 :+

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:53

Hoi!

Ik kom nog net binnen voor het einde van dit deel :+ Zo te lezen worden hier veel tips en advies gegeven en daar was ik net op zoek naar.

Een paard van ons is hoefbevangen geworden aan alle 4 de benen. Ik zal even het hele verhaal doen:
Vorige week donderdag werden bij het paard de hoefijzers er af gehaald, aangezien hij snel last heeft van afbrokkelende hoeven, en zo zijn hoeven wat konden aangroeien. Vanaf het moment dat de hoefijzers er af gingen, liep hij ontzettend op 'eieren'. Ik zag het paard die zaterdag pas, aangezien ik op kamers woon. Toen ik kwam zag ik meteen dat het niet goed zat, want hij wou bijna geen pas verzetten. De hoefsmid werd meteen gebeld en die was er al na 5 minuten. Wij dachten zelf dat hij op zijn straal liep, maar de hoefsmid heeft hem toen gecontroleerd en zijn hoef zag er gewoon goed uit. Er was niks speciaals te zien en hij had ook geen typische stand. We hebben er niet eens over nagedacht dat hij hoefbevangen kon zijn.

We maakte de afspraak het nog even aan te zien of hij nog zou wennen aan zijn voeten, en anders woensdag nieuwe hoefijzers eronder te laten zetten. De volgene dag (zondag) vond ik hem alleen maar achteruit gegaan, aangezien hij nu ook ontzettend somber was en niet zijn hypere zelf. De hoefsmid werd opnieuw gebeld en er werd een afspraak voor hoefijzers maandagavond gemaakt.

Die maandagmiddag kwam de veearts voor de jaarlijkse entingen. Dit is echt een geluk geweest want tot die tijd hadden we echt geen idee dat het paard hoefbevangen kon zijn, we hadden immers nog nooit een paard gezien die hoefbevangen was. De veearts zag meteen dat het echt niet goed zat, en gaf meteen enkele spuiten, pijnstillers en ontstekingsremmers. De veearts zei dat er een kans was dat het niet goed zou komen. Dit was natuurlijk ontzettend heftig.. We hebben daarna een klein stuk van de wei afgezet (hij heeft een open stal en nu kan hij alleen in zijn stal en een klein stukje in de modder).

Gelukkig reageert het paard ontzettend goed op de medicijnen en het gaat veel beter dan de veearts verwacht had. Dinsdag liep hij alweer rond en inmiddels probeert hij de stal alweer af te breken :') Hij moet nog 2 weken binnen staan en medicijnen krijgen maar de veearts verwacht dat het wel goed komt. Volgende week komen er weer hoefijzers onder aangezien dit zijn hoef nog meer zou beschermen.

De veearts heeft wel gezegd dat het kan zijn dat hij blijvende schade houdt als in dat hij met minder schwung enzo zal gaan lopen. Dit is wel erg jammer aangezien de sterkte van het paard juist is dat hij met veel schwung en in een passage-achtige draf loopt. Maargoed het belangrijkste is nu dat hij gewoon weer helemaal beter wordt en pijnvrij verder kan leven.

We weten niet de oorzaak van het hoefbevangenheid, hij is gewoon mooi op gewicht en zeker niet te dik.
We zijn echt ontzettend geschrokken van deze aandoening, het is echt een geluk dat de veearts entingen kwam geven anders waren we er nog veel later bij geweest. We ginger er echt vanuit dat hij gewoon last had van het feit dat hij geen hoefijzers meer had.
Ook hebben we veel geluk dat het paard zo goed op de medicijnen reageert, de veearts zag het namelijk somber in.

Het is nu nog even hopen dat het goed blijft gaan, het is trouwens wel een heel gevecht om die medicijnen binnen te krijgen zeg :=
We mogen over 2 weken als het dan goed gaat beginnen met rijden, en dan kunnen we kijken welke gevolgen het heeft.. Heeft iemand er nog ervaring mee dat het paard zijn gangen veel minder werden? En zou het kunnen dat mijn paard hoefbevangen is geworden doordat zijn hoefijzers eraf gingen? ik denk namelijk misschien aan overbelasting van de hoef ofzo.. Ook andere tips op vlak van het paard rustig houden in zijn stal, opbouwen met rijden, speciaal voer, hoefijzers, wat dan ook is zeer welkom :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:10

Helaas welkom in het topic.
Je paard is hoefbevangen geraakt nadat de ijzers eraf zijn gehaald. Zijn er röntgenfoto's gemaakt van de hoeven? Weet je hoe groot de schade in de hoeven is?

Mijn eerste reactie: heeft het paard niet hele erge gevoelige zolen? Is de zool niet erg dun, waardoor hij nu pijn heeft? Zou dit paard niet erg opknappen als er een ijzertje onder komt?
Ik ben natuurlijk geen veearts en heb het paard ook niet gezien. Maar ik weet vanuit de praktijk helaas veel over het verschil tussen hoefbevangen paarden en pijn door te dunne zolen.
Heeft de hoefsmid het paard al gezien, nadat het hoefbevangen is geraakt?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:18

janouk schreef:
Helaas welkom in het topic.
Je paard is hoefbevangen geraakt nadat de ijzers eraf zijn gehaald. Zijn er röntgenfoto's gemaakt van de hoeven? Weet je hoe groot de schade in de hoeven is?

Mijn eerste reactie: heeft het paard niet hele erge gevoelige zolen? Is de zool niet erg dun, waardoor hij nu pijn heeft? Zou dit paard niet erg opknappen als er een ijzertje onder komt?
Ik ben natuurlijk geen veearts en heb het paard ook niet gezien. Maar ik weet vanuit de praktijk helaas veel over het verschil tussen hoefbevangen paarden en pijn door te dunne zolen.
Heeft de hoefsmid het paard al gezien, nadat het hoefbevangen is geraakt?

Het paard is inderdaad hoefbevangen geraakt nadat de ijzers eraf zijn gehaald, een paar dagen ervoor heb ik nog een strandrit gereden en leek hij nergens last van te hebben. Er zijn geen foto's gemaakt, de veearts adviseerde tot donderdag te wachten om te kijken hoe hij reageerde op de medicijnen, als er dan te weinig verbetering zou zijn, moest hij naar de kliniek. Nu hij op dit moment nergens last meer van lijkt te hebben (dit kan natuurlijk ook door de pijnstillers) was dit niet nodig. De ijzers komen er volgende week onder, de veearts wilde nog even wachten omdat het misschien te ongemakkelijk zou zijn voor het paard om een tijd op 3 benen te staan. De hoefsmid heeft inderdaad het paard zaterdag nog gezien omdat het paard toen al niet meer wou lopen. De hoefsmid heeft zelf niks gezien van de hoefbevangenheid en was zelf verbaasd aangezien hij dit normaal gezien zeker wel kan zien. Het paard heeft ook niet de typische stand van hoefbevangenheid, maar dit kan ook komen doordat hij aan alle 4 de voeten hoefbevangen is.
Persoonlijk hoop ik nog steeds dat hij gewoon last heeft van dunne zolen, maar de veearts was er toch zeker van dat hij hoefbevangen zou zijn en hij reageert ook zo goed op de medicijnen, dat het niet anders kan lijkt me...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:09

De pijnstillers die je paard heeft gekregen werken op pijn. Of dat nu komt van lopen op te dunne zolen of van HB of van bijvoorbeeld een wond. Dat op zich geeft geen duidelijkheid over de diagnose! Het zegt enkel dat je paard pijn had en nu niet meer ;-) (wat fijn is natuurlijk).

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:21

Ik hoor ook niets over warme hoeven, of pulsatie. Dat hij zich nu beter voelt, komt zeker door de medicijnen. Maar een DA die het eerst somber in ziet, en dan na een paar weken kunnen kijken hoe het gaat onder het zadel? Je weet nu niet wat er in de hoef gebeurt is. De medicijnen vertekenen nu het beeld van de ziekte.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:44

janouk schreef:
Graag gedaan!
Dat is ook wel het doel van dit topic, als ik voor iedereen hier mag praten :o .
Je wordt zo overweldigd door alle emoties als je paard hoefbevangen raakt. Je kent de symptomen wel vanuit de boeken, maar als je eigen paard ineens met zoveel pijn staat, weet je echt niet meer waar je het moet zoeken.
Daarom is de steun zo fijn in dit topic, omdat ze hier begrijpen wat je door maakt.

Je verwoord precies wat ik de afgelopen dagen dacht, dus voor mij mag je praten :) Kende de verhalen wel, maar nu ik er recht tegenover sta gaat alles zo snel, gebeurt er zoveel en toch zo weinig, lees en hoor ik zo veel en pfff soms zie ik de bomen door het bos niet meer zeg! Maar de tips en ervaringen hier zijn super, inderdaad fijn dat anderen precies begrijpen wat je door maakt!

MiniLoe schreef:
die steun, advies en begrip is ook wat ik zo in dit topic waardeer.

de avond dat ik dr vond en ze amper kon lopen en staan, wist ik dat een veearts nodig was.
ik wist erna hoeveel medicijnen ze moest krijgen en ik wist dat ze van het gras af moest.... meer wist ik echt niet.

met behulp van hier heb ik mamaloe redelijk goed weer gekregen :D (afkloppen)

Ook bij jou hoor ik mezelf haha, meer wist ik ook niet, dat maakte me na het lezen en de adviezen de eerste dagen wel wat zenuwachtig hoor, toen ik eenmaal meer wist van het hele gebeuren rondom de bevangenheid. waarom heb ik niet meer info van m'n DA gehad...?? wat nou we kijken wel na het weekend?! Gelukkig heeft m'n DA heel goed geholpen en kon ik supersnel terecht, ik hoop dat ik mijn merrie ook weer goed krijg!!

Ze staat nu overdag op een klein paddockje. Gisteren een kuub zand laten bezorgen en een stukje om mogen toveren tot paddock van de staleigenaar, heeeeel fijn :) (heb alleen spierpijn van het kruien!)
s nachts gaat ze op stal zodat ze droog kan liggen. Hopen dat ze zich zo drie weken goed houdt en dan weer foto's maken.

@Suzanne_J, bij mij zijn de medicijnen ook een gevecht, nu doe ik alles mengen met een beetje appelmoes, in een spuit en achterin d'r mond persen maar... iets anders werkt niet helaas!
Verder ben ik nog geen ervaringsdeskundige, maar werd mij geadviseerd niet af te wachten met hoefbevangenheid!! De pijnstillers kunnen een hoop maskeren maar met foto's weet je gelijk waar je aan toe bent en wat evt. de beste behandeling is.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:58

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:40

wuswa: ja je kan het je haast niet voorstellen he. Als het uitzichtloos is met veel pijn dan is het het beste.
ik ken helaas mensen die het teveel gedoe vinden, er niets voor willen doen en nu zelfs de pony willen verkopen

Helaas welkom suzanne_J, fijn dat de medicatie aanslaat, maar ik heb wel beetje met verbazing je bericht gelezen, zelf zit ik nog niet zo heel lang in het HB gebeuren maar
het verhaal van de veearts geeft wel tegenstijdige gedachten met wat ik hier eigenlijk allemaal lees, naar mijn idee is over 2 weken het rijden oppakken al best snel toch? en als een veearts het eerst somber inziet dan zijn fotos maken toch eigenlijk heel belangrijk, ook voor eventueel ander beslag?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:23

Bedankt alvast voor alle tips!

Ik vind het ook allemaal erg vreemd, dus we hebben zonet nog maar eens naar de DA gebeld.
Op het moment loopt het paard in de stal heel gewoon, alsof er niks aan de hand is, maar als ik hem uit de stal neem (we moesten even de stal uitmesten) dan loopt hij nog wel erg voorzichtig en stijf op het harde. Hij heeft van de veearts dus ontstekingsremmers en pijnstillers gekregen. Ik heb zonet nog aan zijn hoeven gevoeld en ze leken inderdaad wel wat warm, maar het zaagsel (of hoe het ook heet) voelt ook een beetje warm dus ik weet niet of het nu daardoor komt. Aan zijn hoef zelf is niks te zien, als ik op zijn zool of straal druk lijkt hij dat niet heel fijn te vinden. Gewoon in zijn hoef knijpen is niet erg. Ik denk dat de veearts niet bedoelde dat we over 2 weken al meteen aan het werk mochten hoor, maar ze zei dat hij 2 weken alleen mag stil staan in de stal, en daarna weer in de wei en langzaamaan opbouwen ofzo. Maargoed dit is nog lang niet aan de orde want we willen eerst dat hij voor 200 procent genezen is.
We hebben dus net naar de veearts gebeld en gevraagd of het niet beter zou zijn om foto's te laten maken. Zij zegt dat foto's maken weinig zin heeft, aangezien of het in zijn hoef nu gekanteld is of niet, dat je daar toch niks aan kunt doen behalve wat we nu doen. En dat we beter nog even afwachten. Ze zegt ook dat hoefijzers hem verlichting kan geven dus de hoefsmid probeert zo snel mogelijk ijzers te zetten. Ik vind zelf dat de veearts vrij mild reageert, maar misschien ben ik gewoon mega overbezorgd.. Ik ben gewoon zo bang dat het niet meer goedkomt, vooral omdat eerst de veearts zei dat het wel goed zou komen, aangezien hij zo goed op de medicijnen reageert, maar het volgende moment zegt dat het wel gekanteld kan zijn, en dat het dus afwachten is.
Pff ik vind het allemaal zo vreselijk, ik snap nog steeds niet eens wat hoefbevangenheid precies is. Ik heb heel internet al afgelezen maar het zegt me allemaal niet veel. Iemand misschien bereid een korte jip en janneke versie te geven van wat er nu precies in de hoef gebeurd?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:32

Inderdaad een heel fijn topic. Iedereen weet hier als geen ander wat de ander doormaakt...

De nieuwe mensen, welkom, helaas...En heel veel sterkte.
@Suzanne_J Goed dat je om duidelijkheid hebt gevraagd! En niet vergeten dat hij nu op pijnstillers is en dit dus een heel vertekend beeld geeft. Flavio is eind vorig jaar/begin dit jaar aan 4 benen bevangen geworden en aan zijn hoeven kun je zien dat hij nog steeds niet volledig hersteld is, hier gaat echt veel tijd overheen. Bij Flavio heb ik geen foto's laten maken, maar hij heeft ook geen medicijnen gekregen, het was overduidelijk wat het was. In jouw geval kan het misschien wel meer duidelijkheid geven. Ik denk dat andere mensen op dit forum een betere korte uitleg kunnen geven dan ik...

Ik heb goed nieuws deze keer.
Update van Flavio (let niet op mij) :

Afbeelding

Afbeelding

En zijn hoefjes. Aankomende zaterdag komt de hoefsmid weer. Dan krijgt hij gewone ijzers onder.
Afbeelding

Verder gaat het nu goed, eindelijk...Het werken rustigaan weer op aan het pakken. Vandaag in de paddock laten lopen (stap en draf) en daarna in het bos gaan wandelen (en natuurlijk even een hapje gras eten :) ) Vandaag had hij wel voor het eerst in zijn leven stalbenen, heel apart, maar na het werken/wandelen was het weer zga normaal. Hij leek er geen last van te hebben en liep verder goed.

Wat vinden jullie ervan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:05

een poging in Jip en Janneke taal: (er zijn natuurlijk uitzonderingen, etc. maar even in grote lijnen, volledig niet medisch verantwoord, maar het gaat om het begrip van de ziekte ongeveer)

Het begint meestal met een verstoring in de dikke darm. Door een verandering van de zuurgraad sterven de goede bacterien in de dikke darm massaal af en veroorzaken een vergiftiging. Deze vergiftiging komt via de bloedsomloop in de hoefwand (lamellen) terecht en hopen zich daar op. De lamellen ontsteken (hoef voelt warm aan).
Binnen een aantal uur kunnen de lamellen afscheuren en kan het hoefbeen kantelen in de hoef of zelfs afzinken in de hoefschoen of door de zool heen breken. Ik vergelijk het voor kinderen altijd zo: de huid onder je nagel is ontstoken en daar moet je wel de hele dag op staan. Dus gaat het paard de hoeven ontlasten op elke manier mogelijk.

vaak begint het dus met een stofwisselingsprobeem: daarom is het heel belangrijk de darmen weer rustig te krijgen en de darmflora te laten herstellen. Dat kost tijd. Daarom zeker niet op de weide zetten, omdat het suiker in het gras de darmflora weer aantast. Door het paard een tijd op een dieet te zetten van hooi en water, krijgt de darmflora de tijd om te herstellen.
En daar komt de moeilijkheid met veel paarden, die hersteld zijn. Het evenwicht in de darmflora is kwetsbaar en vaak gevoeliger, waardoor er maar iets veranderd hoeft te worden, en het is weer mis. En dat proberen wij hier in het topic uit te puzzelen; welke puzzelstukje is voor welk paard de trigger voor een nieuwe aanval en hoe dat te voorkomen.

Jouw paard krijgt nu pijnstilling en ontstekingsremmers. HEt is nu te hopen dat de schade in de hoeven beperkt blijft.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:10

Aah daar is flavio, ziet er goed uit naar mijn idee.
Super dat je het werk een beetje kan oppakken en lekker hebt kunnen wandelen.

Suzannej: ik had ook een en al vraagteken in het begin, begrijp nu wel wat er gebeurd in een hoef maar hoe het kan komen kan zoveel oorzaken hebben. Het goed uitleggen laat ik liever aan iemand anders over hihi, benamingen enzo weet ik ook niet goed. Wat ik wel goed in mn hoofd heb zitten is dat het een jaar duurt voor de hoef vervangen is en wat kapot is is hersteld, maar dan nog kans op terugval, voorzichtigheid blijft geboden.

Als je je zelf niet prettig voelt bij wat je veearts zegt, kan je ook naar een ander en die om zijn of haar mening vragen.
Zelf is er bij mijn shettenmerrie ook geen fotos gemaakt, ik heb twee veeartsen erbij gehad en twee hoefsmeden.
Alle vonden het niet nodig gezien het voorspoedige herstel en geen tekens op de hoef zoals ringen of verdikkingen, bij een tweede keer bevangen achte ze wel fotos te maken

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:51

Suzanne_J schreef:
Bedankt alvast voor alle tips!

Ik vind het ook allemaal erg vreemd, dus we hebben zonet nog maar eens naar de DA gebeld.
Op het moment loopt het paard in de stal heel gewoon, alsof er niks aan de hand is, maar als ik hem uit de stal neem (we moesten even de stal uitmesten) dan loopt hij nog wel erg voorzichtig en stijf op het harde. Hij heeft van de veearts dus ontstekingsremmers en pijnstillers gekregen. Ik heb zonet nog aan zijn hoeven gevoeld en ze leken inderdaad wel wat warm, maar het zaagsel (of hoe het ook heet) voelt ook een beetje warm dus ik weet niet of het nu daardoor komt. Aan zijn hoef zelf is niks te zien, als ik op zijn zool of straal druk lijkt hij dat niet heel fijn te vinden. Gewoon in zijn hoef knijpen is niet erg. Ik denk dat de veearts niet bedoelde dat we over 2 weken al meteen aan het werk mochten hoor, maar ze zei dat hij 2 weken alleen mag stil staan in de stal, en daarna weer in de wei en langzaamaan opbouwen ofzo. Maargoed dit is nog lang niet aan de orde want we willen eerst dat hij voor 200 procent genezen is.
We hebben dus net naar de veearts gebeld en gevraagd of het niet beter zou zijn om foto's te laten maken. Zij zegt dat foto's maken weinig zin heeft, aangezien of het in zijn hoef nu gekanteld is of niet, dat je daar toch niks aan kunt doen behalve wat we nu doen. En dat we beter nog even afwachten. Ze zegt ook dat hoefijzers hem verlichting kan geven dus de hoefsmid probeert zo snel mogelijk ijzers te zetten. Ik vind zelf dat de veearts vrij mild reageert, maar misschien ben ik gewoon mega overbezorgd.. Ik ben gewoon zo bang dat het niet meer goedkomt, vooral omdat eerst de veearts zei dat het wel goed zou komen, aangezien hij zo goed op de medicijnen reageert, maar het volgende moment zegt dat het wel gekanteld kan zijn, en dat het dus afwachten is.
Pff ik vind het allemaal zo vreselijk, ik snap nog steeds niet eens wat hoefbevangenheid precies is. Ik heb heel internet al afgelezen maar het zegt me allemaal niet veel. Iemand misschien bereid een korte jip en janneke versie te geven van wat er nu precies in de hoef gebeurd?

Ik vind dit verhaal idd ook vreemd.
Dat een paard van de ijzers af heel gevoelig loopt op het harde is eigenlijk heel vaak het geval.
Om als DA maar meteen de diagnose HB te constateren (terwijl een goede hoefsmid, dit zelf ook veelal als signaal kan zien)en zonder foto's vind ik erg raar.
Boxrust? waarom? lekker los op het natte zand, en zelf laten bewegen als hij dat wil, is veelal het beste.
HB op 4 benen, na het net verwijderen van de ijzers, lijkt me sterk
zou idd meer lijken op gevoelige voeten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:41

Kijk Janouk heeft het volgens mij wel duidelijk uitgelegd :) Nog een toevoeging : je kunt de hoefwand vergelijken met een nagel en het hoefbeen zit daar aan vast, als dus de nagel loslaat (door de ontsteking) kan het hoefbeen gaan zakken of kantelen. Daarom duurt het ook ruim een jaar voor het paard genezen is, omdat het zolang duurt voordat er weer een nieuwe, sterke hoefwand is gegroeid.

En dankjewel MiniLoe :) Een second opinion is vind ik ook een goed idee voor Suzanne_J

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:45

sterkte voor de nieuwskomers hier...

mooie uitleg van janouk! +:)+

bij twijfel voor HB zou ik altijd foto's laten, dat hebben wij ook gelijk laten doen toen er een vermoeden was wat er aan de hand was...
dat biedt je in ieder geval meer zekerheid...
Mijn veearts adviseerde ook zeker geen boxrust, maar paddock met alleen hooi en water.
En zo gauw ze op het zachte goed liep moest ik rustig aan onbelast beweging gaan geven...

en dat hebben we inmiddels aardig uitgebreid, vandaag weer lange teugelles gehad en ze was weer een beetje sterker geworden, Piet Bakker was enthousiast over hoe ze zich in die 3 weken na de vorige les alweer ontwikkelt heeft! *\o/*
Afbeelding

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:46

Whauw die ziet er goed uit, mooi jouw laarzen zeg en de bruine peeskappen, mooie combi en wat is die witter dan wit hihi

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:58

Prachtig! Ook de foto's in je ITP-topic. Tweede filmpje kan ik daar niet openen. Fijn om weer eens een positief verhaal te lezen/zien.

Spannende periode jongens, die koude ochtenden + veel zon overdag. Je ziet de index (en mijn adrenaline) omhoog schieten.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:09

Hihi wuswa hier hetzelfde, wit gras smorgens en idd een felle zon erna, ik houd bewust mamaloe van het gras af.
Wil het risisco niet lopen, wel mag ze smiddags ff kwartiertje a half uurtje grazen als ik met de stallen bezig ben, daarna meteen terug de paddock op met hooi

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:28

Jeetje wat een mooi paard Nouvel!
Over het wel of geen beweging geven moet je denk ik per paard bekijken. Die van mij werd niet rustig in een paddock, dus dan kan je het beste gewoon stalarrest geven. En ik moet zeggen dat die van mij absoluut niet vervelend werd op stal. Hij vond het wel best volgens mij.
Gras krijgt die van mij nog niet. Misschien volgend jaar... Ik durf het gewoon niet :o

Ik wilde wel weer even mijn successtory laten zien:
http://94.100.118.232/1424550001-142460 ... _cXtU.jpeg
http://94.100.118.143/1424550001-142460 ... _YtyS.jpeg

Heel heel langzaam krijg ik mijn sportpony weer terug :D .
Hij staat nu wel op van Nassau beslag (ja toch maar overstag gegaan). Dus break-over met dwarsbalk om het hoefbeen te beschermen.
Indien interesse kan ik wel even een foto maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:33

mooie foto nouvel@! <3 Prachtig paard is het toch!

Hier ook koud s'nachts...ietsje onder nul.
Maar nog steeds geen gras,meer woestijn.Maar Pablo doet dat iedergeval geen kwaad.
Overdag nog 25 graden met staalblauwe lucht.
Het nadeel daarvan is een spoor aan kledingstukken verspreid over 5 hectare. :D
Ben steeds vanalles kwijt...

Tjee@ *\o/* Dat zier er goed uit!
Altijd interresant foto's van hoefbeslag!
Het zijn wel vaklui bij van Nassua heb ik de indruk...zij krijgen toch veel hopeloze gevallen weer goed!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:36

Mooie foto Nouvel
Toch blijf ik het idee bij jou paard houden dat het door een medicijn belasting is ontstaan.
Gelukkig ziet ze er weer goed uit (ook haar voeten trouwens)
Hoe lang geleden is het nou geweest?

Stoere laarzen trouwens

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:40

nombrado schreef:
Mooie foto Nouvel
Toch blijf ik het idee bij jou paard houden dat het door een medicijn belasting is ontstaan.
Gelukkig ziet ze er weer goed uit (ook haar voeten trouwens)
Hoe lang geleden is het nou geweest?

Stoere laarzen trouwens

verklaar je eens nader?(gewoon intresse)