[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:27

Dat zijn inderdaad goede vragen, ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Maar wat de oorzaak ook is, is het het niet zo dat dat niets uitmaakt voor het uiteindelijke resultaat? Ik bedoel.... Of het nu bijvoorbeeld ontstaat bij een te dik paard dat teveel fructaan heeft gehad, of dat het ontstaat doordat het nageboorte er niet helemaal goed af is gekomen..... Het eindigt allebeide in een stoornis in de stofwisseling waardoor het lichaam bepaalde voedingsstoffen niet meer kan verwerken, en het lichaam zichzelf vergiftigd.

Daarnaast zit je met de massale sterfte van 1 bepaalde soort bacterien in de darmen, waardoor een andere soort de "vrije hand" krijgt en zich stort op de lamellen in de hoef.

Ik weet het niet..... Maar het is zeker interessant om te weten hoe dat zit, dan kun je op maat gaan huisvesten en weiden. Maar ik vraag me eerlijk gezegd af of hier een antwoord op is. Ik heb het op internet zowiezo niet kunnen vindenen van dierenartsen word je al helemaal niet wijzer Nagelbijten / Gniffelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:05

romeorowan schreef:
En bijv. Isabella: hoefbevangen door darmen die niet naar behoren werkten (hoop dat ik het goed zeg). Als haar darmen straks weer helemaal optimaal werken (en de rest natuurlijk ook) is ze dan niet meer gevoelig voor hoefbevangenheid.

Dat zit ik me dus ook af te vragen. De diergeneeskundige en homeopaat zeggen dus van wel. Als ze straks helemaal is "opgeschoond", haar darmen, lever en nieren weer goed werken, dan zou ze weer moeten kunnen functioneren als een "normaal" paard, wat dus betekent weer gewoon op de wei.
Maar ik denk niet dat ik het nog ga uitproberen.
Niettemin staat ze dus nog altijd 24 uur per dag op haar weitje, ook nu. Maar het gras is zo kort dat ze er nauwelijks wat afkrijgt. En met kort bedoel ik ook kort !! 3 mm misschien. Het wat langere gras wat ik nog heb (tussen 5 en 20 cm) mag ze nu absoluut niet op van mij.

Maar terugkomend op de darmen. Ik merk dit jaar wel voor het eerst sinds ik haar heb een duidelijk verschil in de mest. Normaal werd deze zo in november als het gras op was, erg dun tot waterig. Ik nam altijd aan dat dit erbij hoorde. Hoorde ook vaak van een DA dat er meer shetten waren met die probleem. Heb wel eens wat aan voeding gewijzigd, maar dat maakte weinig uit. Zandwegkuurtje gaf meestal wel even verbetert resultaat, maar niet langer dan een week. Nu is de mest nog altijd goed gevormd. Mooie ballen en niets waterigs aan. Dat geeft mij dus wel hoop dat het inderdaad met die darmen te maken heeft gehad. De lever kan zijn aangetast doordat de darmen de voedingsstoffen niet goed om hebben gezet (of zoiets; heb inmiddels zoveel gelezen dat ik het soms wat door elkaar hussel).

Ander punt wat Isabella ook nog heeft zijn de voetjes. Die zijn niet optimaal op dit moment want er moet nog veel "rommel" uitgroeien. Het blijft nog altijd een zwak punt. Volgens de bekapper duurt het nog ca. 4 tot 5 maanden eer alles goed is uitgegroeid. Dan zijn haar hoeven weer sterk en kunnen ze meer hebben, mits ze in de tussentijd dus niet weer wat krijgt waardoor er een verstoring plaatsvindt. Vandaar dat ik toch maar goed blijf opletten wat ze eet.

Ze krijgt nu nauwelijks nog wortels en appels, maar in plaats daarvan een stukje bleekselderij. Ze krijgt als "krachtvoer" in de ochtend grashaksel met een kwart pavokoek doorheen gebrokkeld en een scheut zonnebloemolie erdoor met wat sesamzaad. In de avond een schep (ca. 200 gram) Safe en Sound. En verder veel heel grof stengelig hooi en onbeperkt stro (maar dat eet ze nauwelijks).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:47

ik hoop voor je dat het waar is ,dat als de darmen schoon zijn ze beter gaat,ik denk altijd ,hoefbevangenheid is een stofwisseling stoornis of ziekte,daar is toch echt de schildklier verantwoordelijk voor,het is wel zo dat een goede darmflora helpt eventuele toxinen buiten de deur te houden,die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken.
maar de schildklier regelt de stofwisseling,en als die door een aantal keren hoefbevangenheid niet meer functioneert zoals het hoort werkt de stofwisseling,eiwitstofwisseling en vethuishouding ook niet meer optimaal.....
maar je hebt wel gelijk hoor,de darmen zijn heel belangrijk.....

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:54

de voetjes zijn bij caitlin ook nog een zwakker punt, maar het wordt steeds beter.. zelfs met de keiharde grond nu trekt ze sprintjes inclusief gekke sprongen...
Ik heb haar trouwens wel 3 a 4 dagen in de week een drie uur op het gras staan.. geen enkel probleem eigenlijk..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:49

Isabella is op allerlei dingen getest dit voorjaar.
Zowel door reguliere dierenarts met bloedonderzoek als door alternatief diergeneeskundige met biosensor en lecherantenne.
Bij geen van beide kwam een insulineprobleem of schildklierafwijking voor de dag.
Wel bij beide de darmen, nieren, en vooral de lever die niet in orde waren, alsmede verhoogde (en verstarde) spieren(waarden).
Later dit voorjaar ben ik met een veterinair homeopaat in zee gegaan en ook hij constateerde eigenlijk hetzelfde, maar vooral ook weer dat de darmen niet goed waren.
Vandaar dat ik er maar van uit ga dat ik het toch echt in deze richting moet zoeken ... als het allemaal tegenstrijdig geweest was, was het een ander verhaal, maar 3x hetzelfde dan zal het wel zo zijn Knipoog

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:42

Geerke, volgens mij kan hoefbevangenheid ontstaan door een ontsteking elders in het lichaam. Dus als bijv. de darmen ontstoken zijn, en dus zelf toxinen produceren kunnen ze daar bevangen van raken. Dacht ik. Wel even iets geks trouwens. Toen mijn paard net bevangen was waren de d.a. en hoefsmid nogal verbaasd, omdat ze zo keurig op gewicht was, beperkte weidegang had etc. Met name de d.a. dacht dat het meganische overbelasting was, en de hoefsmid constateerde dat haar hoeven te kort waren. Zelf hoopte ik natuurlijk dat dat het was, want dan zou het waarschijnlijk eenmalig zijn. Maar....ik had hooi, wat ik absoluut niet vertrouwde, heel erg groen, niet best gedroogd, echt van dat extreme koeienhooi, meer kuil misschien. Mijn paard had ook al maanden ontzettend veel last van darmgassen, zo erg dat mijn oudste zoon zei; mam, daar ga je toch niet de vierdaagse mee rijden, schaam me dood. Toen ik dat hooi eenmaal omgeruild had voor een grove en laat gemaaide eerste snee, was het direkt een stuk minder. En nu is het praktisch over, en de bevangenheid inmiddels ook, gelukkig. Nou, dit verhaaltje maar weer eens plaatsen, en de verwarring nog groter maken.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:01

Kymalin schreef:
romeorowan schreef:
Ik weet niet meer wie schreef dat haar pony deze zomer bevangen is geweest en wel weer gewoon op de wei loopt, maar ik moet zeggen dat ik dat erg riskant vind. Als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest dan is de kans dat het weer mis gaat enorm groot. Het gaat me enorm aan het hart. Ik wil mijn paarden ook het liefst dag en nacht in het gras hebben, maar als ik dat doe dan ligt Indiana volgens mij binnen een week met de voetjes in de lucht.

Ja Daar denk ik net zo over, maar ik heb me er bij neer gelegd dat ik dat risico niet meer durf te nemen.

Ik heb mijn pony idd weer op de wei. Natuurlijk loopt hij het risico om weer bevangen te raken, dat ben ik met jullie eens. En dat wil ik hem absoluut niet aan doen. Daarom neem ik voorzorgsmaatregelen. Ik let op het weer, en probeer zo goed mogelijk in te schatten wanneer het fructaangehalte hoog is. Dan gaat hij in zijn paddockje. Verder zorg ik dat hij voldoende beweegt en let op zijn voeding. Het is dus niet zo dat de pony maar in de wei wordt geslingerd en dat we maar afwachten wat er gebeurt. De reden dat ik hiervoor heb gekozen, is dat ik vind dat paarden in de wei horen. Die horen niet op stal, of heel hun leven in een paddockje op zand. Ik zie hoe mijn pony geniet van zijn vrije leventje in de wei, met zijn maatje. Waarom zou ik hem dat afnemen? Zolang het goed gaat en hij pijnvrij is, vind ik dat hij van de wei mag genieten. Dat komt de kwaliteit van zijn leven zeker ten goede, en dat is voor mij belangrijker dan mijn 'schuldgevoel' als het mis zou gaan.
Want ik vraag me namelijk wel af of mensen soms niet te ver gaan in hun behandeling om een hoefbevangen paard te 'redden'. Dat dier heeft helse pijnen, maar voor ons schuldgevoel is het goed dat zijn leven toch nog gerekt wordt. Ik vind dat niet altijd eerlijk tegenover het paard. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die er zelf voor kiest. Dat is overigens bij heel veel aandoeningen zo, niet alleen bij hoefbevangenheid.

Nu zullen mensen zich ongetwijfeld aangesproken voelen, dat is niet mijn bedoeling. Dit is mijn mening, geen oordeel!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:09

romeorowan schreef:
Gemske: ik heb even terug gezocht en dat grazen wat ik riskant vind is naar aanleiding wat WesseLady schreef.

Ik weet inderdaad niet hoe het zit met bijv. een paard wat hoefbevangen is geworden door het aan de nageboorte blijven staan. Mag die gewoon altijd op gras, net zo als een 'gezond' paard of is die door alle ellende die de hoeven hebben doorstaan toch kwetsbaarder.
En hoe zit het met mijn paard. Ze was insuline resistent. Nu is ze mooi in model en niet te vet, betekent dat dan dat ze niet meer insuline resistent is? En zo ja, zou ze dan weer gewoon op het gras kunnen/mogen? Zij is tenslotte hoefbevangen geworden vanuit haar ins.res. Nu verwerkt ze haar insuline en glucose weer normaal.
En bijv. Isabella: hoefbevangen door darmen die niet naar behoren werkten (hoop dat ik het goed zeg). Als haar darmen straks weer helemaal optimaal werken (en de rest natuurlijk ook) is ze dan niet meer gevoelig voor hoefbevangenheid.

Dit is allemaal hypothetisch hoor. Ik ben gewoon erg benieuwd wat jullie daar van denken.

Daarbij denk ik dat je je af moet vragen waardoor de insulineresistentie is veroorzaakt. In het geval van mijn pony vermoed ik dat het komt door een magnesiumtekort. Wanneer je de voeding hebt aangepast, zodat geen tekort meer kan optreden, zou het dier in principe niet meer insulineresistent zijn. In de praktijk denk ik alleen wel dat de gevoeligheid blijft. De lichaamscellen blijven volgens mij wel ongevoeliger voor insuline dan bij een gezond dier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 19:14

darmontsteking kan inderdaad hoefbevangenheid veroorzaken,maar dat zijn toch weer andere toxinen als bijvoorbeeld een nageboorte die niet goed afkomt.
Volgens mij komen we er al vaker achter dat het niet altijd de te dikke pony is die in lang gras staat en te weinig doet.....
Mijn paard kan trouwens niet eens tegen te goed hooi,ik heb hooi van 2 jaar oud en moet nog uitkijken dat ik hem te veel geef,het is gewoon niet leuk,ik zie een paard graag aan hooi knabbelen.......

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:16

WesseLady: Ik ben het helemaal met je eens, het is een enorm dilemma. Nou is mijn Indiana het type 'vreetmachine' en dan ook nog heerlijk cool in het hoofd. Alle ingredienten bij elkaar om flink te groeien. Bij mij komen ze zomers ook wel in de wei, maar nu dus niet. Om dat te compenseren krijgen ze zeker 3 keer overdag buiten voordroog. En dan nog de porties die ze op stal krijgen.

Nou is Indiana te dik uit Amerika gekomen, toen ik haar 6 maanden later kocht, dacht ik dat ze even op dieet moest. Ze had toen al een enorme speknek en spekschouders. Achteraf heeft ze toen al gerotzooid met haar insuline en glucose.
Negen jaar later is ze hoefbevangen geworden.
De magnesium heeft voor haar vetzucht veel verschil gemaakt. Ik denk dus ook dat een magnesiumtekort haar insuline resistentie heeft verookzaakt. Maar ik durf het echt niet uit te proberen.

Ik vind het voor de paarden die wel in de wei kunnen staan geweldig, maar ik vind absoluut niet dat mijn paarden iets te kort komen. Ik bedoel dat ze absoluut niet zielig zijn nu ze met z'n vieren in een grote paddock staan.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:48

Het is ook zo dat een flinke paddock absoluut een goede vervanger kan zijn voor weidegang. Als het echt niet anders kan is dat ook de beste oplossing, dat ben ik met je eens!

Mijn pony had idd ook een flinke speknek, en is de laatste jaren veel te dik geweest. Hij is ook al jaren op dieet, wat nooit wat uithaalde, tot hij magnesium kreeg. Sinds dien is het een hele andere pony. Hij is actiever, loopt soepeler en is een heel stuk slanker. Hij blijft een onverbeterlijke vreetzak, maar nu is het allemaal aardig onder controle. Ik ben blij dat ik hem toch weer terug op het gras heb gedaan, ook al vond ik dat toen ontzettend eng. Nu weet ik dat het dus wel kan, zolang ik er maar voor zorg dat zijn 'systeem' niet overbelast raakt. Dus voorzichtig met fructaan, geen krachtvoer, opletten of hij soepel blijft bewegen en anders een kuurtje magnesium, enzovoorts. Hoe lang het goed blijft gaan kan ik niet zeggen, maar tot nu toe kan hij in de wei, en dat is me heel wat waard! Wel ben ik heel bang voor het voorjaar, daarom denk ik dat ik hem dan preventief magnesium ga geven.

Nu moet ik ook wel zeggen dat mijn pony niet heel erg bevangen is geweest. Het was eigenlijk nauwelijks merkbaar. Hij is 1 week flink kreupel geweest aan 1 voorhoef, en na 2 weken liep hij weer helemaal goed. Alleen de witte lijn liet zien dat hij wel degelijk aan alle voeten bevangen was.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:50

Kymalin schreef:
Safe and Sound is een speciaal voer voor paarden die bevangen gevoelig zijn. Het is een voer met veel structuur wat het kauwen bevorderd. Daarnaast zijn de verhoudingen in het voer dusdanig aangepast dat ze de stofwisseling van het paard ondersteunen. Weinig suiker en eiwitten en er is wat magnesium aan toegevoegd. Je zou eens bij een voerleverancier bij jou in de buurt moeten informeren of hij het voor jou kan bestellen. Importeur van het voer is Rene Wielens uit Haaksbergen, hij heeft ook een website http://www.rwdh.nl daar staat ook wel informatie over het voer op.

Bedankt!
Mijn pony is zo jaloers als mijn paard een schepje haver krijgt. Dan zou ik hem graag ook wat geven, daar zou dit dus geschikt voor zijn! Ik ga meteen informeren!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:09

Zo geef ik Indiana al 2 jaar spillers, Happy Hoof, ook speciaal voor hoefbevangen paarden. Veel vezels, weinig fructaan. Dit is vergelijkbaar met de Safe and Sound van Dodson and Horrel en ook goedgekeurd door de laminitis trust.
Website van de Laminitis Trust: www.laminitis.org. Heel erg interessant!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:29

Kymalin schreef:
De kans is vrij groot dat dat niets met hoefbevangen te maken heeft want als ze bevangen zijn dan uit zich dat als eerste in de voorbenen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze het alleen of het ergst in de achterbenen hebben.

Toen Victor voor de eerste keer bevangen werd kwam ik bij de Welkoop toevallig in contact met een vrouw die ook een hoefbevangen paard had. Dat paard was alleen aan de achterbenen bevangen. Was ook niet door het gras, maar ik weet niet meer wat dan wel de oorzaak was.
Had ik zelf ook nog nooit van gehoord, maar het kan dus wel.
Ook bij Victor zijn de achterhoeven (de tweede keer) erger bevangen geweest dan de voorhoeven, terwijl de DA's (en ik trouwens ook) zich alleen om de voorhoeven bekommerden. M'n bekapper was de enige die zag dat de achterhoeven erger waren, ook de hoefsmid had niets in de gaten.
Victor stond dan ook vaker met de achterhoeven te wiebelen dan met de voorhoeven.

Op dit moment komen de pony's alleen op het gras als ik mest ga ruimen, dus ongeveer een half uurtje. Voor de rest staan ze dag en nacht op de paddock met schuilstal en krijgen ze alleen hooi als voer. Ik durf gewoon niets erbij te geven, wel hebben ze natuurlijk een zoutlik en een kruidenliksteen. Oja...en af en toe wat stro om op te liggen, in te plassen of op te eten...dat mogen ze zelf weten. Knipoog
In de zomer mogen ze wel een paar uur op het gras, ik wil ze idd ook een beetje "pony" laten zijn. Altijd in de paddock is ook weer zo saai.
Ook in het voor- en najaar komen ze op het gras, maar ik hou altijd de fructaanindex in de gaten. En bij de minste onregelmatigheid gaan ze weer van het gras.

Hier even een fotootje van Vick in z'n bevangen tijd, gemaakt op 25-07-2006. Vlak voor de foto zijn z'n ijzers eraf gehaald door de natuurlijke bekapper en zijn z'n hoeven bekapt. Eèn dag tevoren wilde hij dus nog nauwelijks lopen door de pijn veroorzaakt door de ijzers...
Dit is dus bijna 8 maanden na de diagnose hoefbevangenheid (en een dikke 10 maanden na de eerste kreupelheid met foute diagnose artrose) en hier had hij het ergste al achter de rug (alhoewel er nog genoeg ellende achteraan kwam).

Eèn hoopje ellende... Verdrietig PS: let niet op z'n staart...normaal is ie veel mooier. Tong uitsteken
Afbeelding
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:35

toen het dit jaar mis ging met Isabella ben ik ook extra's gaan geven (oa voer met verhoogd magnesium, vitamine E, selenium en mangaan). Maar achteraf bleek dit 0,0 effect te hebben, omdat haar "zieke" lichaam deze stoffen niet op kon nemen (het ging van de maag naar de darmen en direct weer naar buiten). Het enige wat ik zou kunnen doen was een overdosis geven en hopen dat een deel ervan dan toch misschien werd opgenomen. Nadeel daarvan was dat de lever extra hard moest gaan werken wat dus weer geheel averechts werkte.

Daarom was het beter volgens de experts om haar darmen eerst op orde te krijgen zonder er allerlei extra's in te steken die haar lichaam nog meer van streek maakten.
Nu dat op orde blijkt te zijn, zou ze zelfstandig haar voedingsstoffen die ze nu binnen krijgt, beter om moeten kunnen zetten, zodat ze in feite al die extra's niet eens nodig heeft.

Ik vond het eigenlijk wel logisch (maar weet niet of ik het nu wel zo logisch hier omschreven heb ... Bloos )

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:38

romeorowan schreef:
Zo geef ik Indiana al 2 jaar spillers, Happy Hoof, ook speciaal voor hoefbevangen paarden. Veel vezels, weinig fructaan. Dit is vergelijkbaar met de Safe and Sound van Dodson and Horrel en ook goedgekeurd door de laminitis trust.
Website van de Laminitis Trust: http://www.laminitis.org. Heel erg interessant!

Idd erg interessante website!

Waar haal jij dat voer dan? Want het is zo lastig om hier in de buurt zoiets te krijgen (woon vlakbij zaltbommel). Ik zou het liefst iets hebben wat gewoon opgestuurd kan worden. En hoeveel voeren jullie daar dan van?

Jeetje, Victor ziet er daar wel ellendig uit zeg... Wel opvallend dat het met name achter is. Had dat ook nog nooit gehoord, maar het kan dus wel!
Die typerende stand heb ik nooit gezien bij mijn pony, wij waren er echt heel vroeg bij. Gelukkig Knipoog

Klinkt logisch idd Isapaardje. Ik ben ook nooit zo voor het toevoegen van vanalles. Heb een tijdje een algemeen supplement gegeven, en ben eigenljk bang dat dat averechts heeft gewerkt. Ik geef nu enkel likstenen voor de mineralenvoorziening, en daar moeten ze het maar mee doen. Wat voor merken likstenen gebruiken jullie eigenlijk? Want ik wil er eigenlijk 1 zonder extra calcium, maar dan blijft alleen de rocky en knz over... Voor zover ik weet dan.
Laatst bijgewerkt door Tanja_dB op 19-12-07 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:40

Victory-Boy schreef:
Afbeelding

Heeft Vick nu zo'n dikke "speknek" of lijkt dat maar zo op de foto?
Ook bij de schouder (richting schoft) lijkt hij dik te zijn.
Dat laatste had Isabella ook wel. Sponzig noemde ik het zelf zonder dat ik het echt vet wilde noemen. Want ook bij haar waren de ribben goed te voelen (nu nog trouwens), dus te dik wilde ik haar niet noemen.
Verder herkenbare foto; ... dat "hoopje ellende".

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:43

Zaltbommel is niet zo erg ver bij ons vandaan.
Misschien kunnen we in de toekomst wat samen doen ...
Als ik naar Wielens ga, neem ik vaker voer mee voor mensen uit de buurt.
Maar Safe en Sound (zak van 18 kg), kun je ook op laten sturen dus voor 5 euro.

Ik geef er zelf 200 gram van hoewel je volgens de zak 500 gram per 100 kg lichaamsgewicht mag voeren.

Nu is het wel een enorm grote zak. Dit omdat het spul heel licht is vanwege de grove vezels. Ik kan de zak van 18 kg niet ineens mijn voerton kwijt, waar anders met gemak een zak van 25 kg brokken in kon.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:46

WesseLady schreef:
Jeetje, Victor ziet er daar wel ellendig uit zeg... Die typerende stand heb ik nooit gezien bij mijn pony, wij waren er echt heel vroeg bij. Gelukkig Knipoog

Je had hem hiervoor moeten zien....was nog veel erger! Huilen
Tja...ik was er ook vroeg bij, maarja...dan geeft de DA een verkeerde diagnose (artrose) en zegt ie dat Victor maar lekker veel de grote wei in moet....Stom dat ik er ooit naar geluisterd heb en m'n intuïtie aan de kant heb geschoven. Hamer

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:56

Isapaardje schreef:
Zaltbommel is niet zo erg ver bij ons vandaan.
Misschien kunnen we in de toekomst wat samen doen ...
Als ik naar Wielens ga, neem ik vaker voer mee voor mensen uit de buurt.
Maar Safe en Sound (zak van 18 kg), kun je ook op laten sturen dus voor 5 euro.

Ik geef er zelf 200 gram van hoewel je volgens de zak 500 gram per 100 kg lichaamsgewicht mag voeren.

Nu is het wel een enorm grote zak. Dit omdat het spul heel licht is vanwege de grove vezels. Ik kan de zak van 18 kg niet ineens mijn voerton kwijt, waar anders met gemak een zak van 25 kg brokken in kon.

Waar ergens woon jij dan? Is misschien idd wel een idee om wat samen te doen! Ik ga eerst maar eens een zak bestellen, en kijken of het wat is, en dan kunnen we altijd nog verder kijken! Het gaat er bij mij maar om dat ik iets kan geven, al is het maar 100 gram.

Victor-Boy, dat kan je jezelf niet verwijten, je gaat er toch vanuit dat een DA weet waar ie het over heeft. Helaas is dat regelmatig niet zo Er is nog zoveel onduidelijk over hoefbevangenheid...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:16

Vraagje: waarom geven jullie dat speciale voer? Is hooi niet voledoende? Gaat het in plaats van basisbrok? Ik geef mijn paarden een heel klein beetje (nog geen kwartschep) ponybrok van subli, gewoon voor het snoepidee, met 25 gram pavo vital vitaminebrokjes er door. Verder krijgen ze alleen hooi en natuurlijk een liksteen. Vrienden van me vinden dat beetje brok al onnodig, alleen hooi en vitaminen is voldoende (vind ik eigenlijk ook wel)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:25

Helemaal mee eens. Ik vind zelfs die vitaminenkorreltjes nog onnodig (eerder slecht dan goed is mijn ervaring). De enige reden dat ik iets bij wil voeren is dat mijn pony verschrikkelijk jaloers is als mijn paard wel krachtvoer krijgt. Op den duur werd ie er zo chagerijnig van dat ik heb besloten dat ie wel iets moet krijgen. Nu krijgt ie 1/2 wortel, maar dat is ook niet goed. En als ik dan iets bij geef, dan wil ik graag dat dat gezond is, dus daarom ben ik op zoek naar een speciaal voer.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:30

Isapaardje schreef:
Heeft Vick nu zo'n dikke "speknek" of lijkt dat maar zo op de foto?
Ook bij de schouder (richting schoft) lijkt hij dik te zijn.

Ja, hij heeft daar een echte speknek! Ja Hij was sowieso te dik en valt erg moeilijk af. Vaak denken mensen dat hij te mager is, omdat het lijkt alsof je z'n ribben ziet. Helaas is dat gewoon vet op z'n ribben ipv z'n ribben zelf.
Binnenkort hoop ik het laatste beetje vet eraf te kunnen trainen, want van hooi alleen valt ie niet echt af. Maar ja...z'n pootjes zijn nog niet helemaal goed en met die bevroren ondergrond durf ik nog niet echt te rijden.
Volgens een "echte" paardekenner is Vick nu niet meer te dik, maar zelf vind ik dat er nog wat kilootjes vanaf mogen. Hij heeft toch de neiging snel dik te worden.

@WesseLady: Daar heb je wel gelijk in, maar toch blijft het maar in m'n hoofd spoken...had ik maar naar m'n intuïtie geluisterd, die laat me (bijna) nooit in de steek. Vroeg of laat was Victor waarschijnlijk toch wel bevangen geworden, hij is nu eenmaal super gevoelig en ik was toch wat te laks geworden. En om hem nou nooit meer op het gras te zetten....nee, da's ook geen leven, dan laat ik hem liever inslapen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:37

Victory-Boy schreef:
@WesseLady: Daar heb je wel gelijk in, maar toch blijft het maar in m'n hoofd spoken...had ik maar naar m'n intuïtie geluisterd, die laat me (bijna) nooit in de steek. Vroeg of laat was Victor waarschijnlijk toch wel bevangen geworden, hij is nu eenmaal super gevoelig en ik was toch wat te laks geworden. En om hem nou nooit meer op het gras te zetten....nee, da's ook geen leven, dan laat ik hem liever inslapen.

Zo denk ik er idd ook over. Het moet wel een paardwaardig leven blijven. Maar zoiets is zo verschrikkelijk moeilijk. In die situatie denk je er misschien weer anders over... Je wilt je maatje natuurlijk nooit missen.
Ik snap goed dat dat toch door je hoofd blijft gaan, denk dat iedereen dat wel heeft. Je denk toch altijd 'had ik maar...'. Je voelt je toch verantwoordelijk voor iets waar je niet altijd iets aan kan doen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:50

WesseLady, misschien kun je de pavokoeken eens proberen?
Ik heb nu zowel summerfit koeken als liga brokken, zijn overal verkrijgbaar en er zit weinig extra's in.
Ik gebruik deze overigens echt alleen als "snoepjes", ze krijgen per dag een halve koek en eventueel een klein handje brokken (gebruik ik als VD beloning).