Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Angs1989 schreef:Dan zal Sky die keren wat anders hebben gehad. Zal thuis is op de rekening kijken wat daarop staat. Ze heeft hem namelijk twee keer gehad en toen ik laatst belde was het er niet meer en het enigste wat ik kon doen is haar een extra dosering metacam geven.
Francis schreef:Een paard wat nog op bute staat vanwege HB zou ik persoonlijk nooit ook nog een roesje geven om door de tandarts te laten doen. Sowieso heeft zo'n paard al wel even genoeg 'ellende' aan z'n lijf (en als gebitsverzorging niet zonder roesje kan zal hij dat dus ook geen lolletje vinden) en met bute zet je het hele systeem, zowel spijsvertering als lever, al flink onder druk. De lever nog wat meer te doen geven is vragen om problemen. Zelfde geldt voor ontwormen, vaccineren en andere chemische medicatie niet gerelateerd aan de HB trouwens. Neem geen risico als daar geen medische noodzaak voor is. Waarom zou je die tandartsbehandeling niet gewoon uitstellen?
Wat die pijnstiller betreft, de Equioxx - de paardenversie van de Previcox - is momenteel niet verkrijgbaar in Nederland, zowel in orale vorm als de injectievloestof.
In Amerika wel (weer), ze hebben nu ook voor paarden een betaalbaarder pil gemaakt, maar dierenartsen (de twee die het voor mij uitgezocht hebben in ieder geval) konden het hier nog niet bestellen. Vandaar dat de DA uiteindelijk wel mee wilde werken aan previcox geven voor Raya (kreeg het mee op naam van m'n hond, dat dan wel).
Kan dus zijn dat je die gehad hebt...
Raya gaat nog niks beter en daardoor eigenlijk alleen maar achteruit, ze begint nu achter ook weer last te krijgen doordat ze haar gewicht achterop zet. Mailtje gestuurd naar de vrouw van de hoefsmid, die zijn agenda bij houdt, of er misschien toch nog ergens een klein gaatje is eerder dan de afspraak van donderdag... Ik ben bang dat ik de strijd aan't verliezen ben...
Angs1989 schreef:Francis schreef:Een paard wat nog op bute staat vanwege HB zou ik persoonlijk nooit ook nog een roesje geven om door de tandarts te laten doen. Sowieso heeft zo'n paard al wel even genoeg 'ellende' aan z'n lijf (en als gebitsverzorging niet zonder roesje kan zal hij dat dus ook geen lolletje vinden) en met bute zet je het hele systeem, zowel spijsvertering als lever, al flink onder druk. De lever nog wat meer te doen geven is vragen om problemen. Zelfde geldt voor ontwormen, vaccineren en andere chemische medicatie niet gerelateerd aan de HB trouwens. Neem geen risico als daar geen medische noodzaak voor is. Waarom zou je die tandartsbehandeling niet gewoon uitstellen?
Wat die pijnstiller betreft, de Equioxx - de paardenversie van de Previcox - is momenteel niet verkrijgbaar in Nederland, zowel in orale vorm als de injectievloestof.
In Amerika wel (weer), ze hebben nu ook voor paarden een betaalbaarder pil gemaakt, maar dierenartsen (de twee die het voor mij uitgezocht hebben in ieder geval) konden het hier nog niet bestellen. Vandaar dat de DA uiteindelijk wel mee wilde werken aan previcox geven voor Raya (kreeg het mee op naam van m'n hond, dat dan wel).
Kan dus zijn dat je die gehad hebt...
Raya gaat nog niks beter en daardoor eigenlijk alleen maar achteruit, ze begint nu achter ook weer last te krijgen doordat ze haar gewicht achterop zet. Mailtje gestuurd naar de vrouw van de hoefsmid, die zijn agenda bij houdt, of er misschien toch nog ergens een klein gaatje is eerder dan de afspraak van donderdag... Ik ben bang dat ik de strijd aan't verliezen ben...
Sky heeft helaas een erg slecht gebit, mist wat kiezen waardoor de rest door groeit en ze nu weer wat proppen aan het maken is. Ze moet dus echt elk half jaar naar de tandarts en ben bang dat als ik het uitstel ik weer andere problemen krijg. Tenzij het natuurlijk echt slecht is.
Ik duim voor je dat er eerder als donderdag een plekje voor haar is en dat de hoefsmid wat voor haar kan betekenen.
capopjekop schreef:Klote dat het zo slecht gaat zeg. Ik zou die week even bespreken met je smid. Ik weet niet of ze lange hoeven heeft maar uit ervaring weet ik dat het langer kan duren als de smid er flink aan gewerkt heeft. Sterkte iig en heel veel succes morgen
lauret schreef:Wat vervelend Francis en Ipsilonka dat ze zo slecht gaan.
Ipsilonka, staat ze wel of ligt ze nog zoveel?
De mijne blijft stabiel maar loopt nog steeds erg kreupel. Der koppie is steeds goed goed en ze loopt best wel veel. Of veel maar ze scharrelt wat door de paddockje. We gaan nu in overleg met een holistische dierenarts wat geven. Zij denkt dat de hoefbevangenheid secundair is. Of het gaat helpen, ik weet het allemaal niet meer. Maar zoals ze nu is, kan het ook niet dus ik ben erg benieuwd. We gaan der in ieder geval voor.
Heel veel sterkte voor iedereen.
Tancreda4 schreef:Wat een ellende allemaal.... sterkte . Francis, blijft raar zeg dat ze zo terugvallen terwijl je juist alles doet om uit te sluiten en voorkomen. Kunnen ze niet gevoerd worden ofzo? Wel fijn dat de hoefsmid een gaatjes voor je heeft gevonden. Hoop echt dat dat gaat helpen
Suzanne_J schreef:Hoi!
Ik kom mij hier (helaas) voor de tweede keer melden met wat vragen. Een aantal jaar geleden (2012 geloof ik) stond mijn paard Dietour plots kreupel op alle 4 zijn hoeven. Hij kon geen pas meer zetten en er was een flinke pulsatie te voelen. Gelijk dierenarts gebeld en die gaf aan dat mijn paard hoefbevangen was. We zijn toen begonnen met medicatie, maar na de eerste kuur was er weinig verbetering. De dierenarts gaf aan dat het geen sportpaard meer zou worden en dat ik hem beter kon laten inslapen. Toen besloten voor een second opinion en deze tweede dierenarts zag het minder somber in. We besloten om minder medicatie te geven (paard stond er zwaar verdoofd bij) en weer weidegang zodat hij toch weer in beweging kwam. Mijn paard heeft een open stal met grote weide, maar er groeit amper tot geen gras. Na een paar maanden was mijn paard weer volledig hersteld en liep met schwung. We zijn daarna ook weer succesvol wedstrijden gestart. Wat nu de oorzaak was voor de bevangenheid en of dat het echt wel geweest is, kon geen dierenarts mij vertellen.
Het ging weer een aantal jaar goed tot vorig jaar. Rond juni trof ik Dietour opnieuw aan in zijn stal en hij wou geen pas meer verzetten. Hij bleef ook steeds binnenstaan wat mijn paard normaal nooit doet. Hoefsmid erbij en hij voelde flinke pulsatie bij de twee voorvoeten. Dierenarts erbij en medicatie voor hoefbevangenheid gestart. Na een week was er al wel verbetering maar nog niet genoeg en toen tweede kuur gestart. Na die tweede kuur kon hij weer gewoon stappen, maar in draf bleef hij vreselijk stijf/ op eieren lopen. De hoefsmid heeft toen een zooltje tussen hoef en hoefijzer gezet en al snel liep hij weer als vanouds. Al bij al hebben we er 3 maanden uitgelegen wat dus heel goed meeviel.
Het vervelende is alleen dat ik steeds niet de oorzaak weet waardoor ik ook niet weet hoe ik het kan voorkomen. Dietour is ondertussen 22 jaar oud, maar topfit zolang zijn hoeven goed blijven. Op zijn leeftijd wil ik niet iedere keer weer hem hierdoor trekken, zeker omdat hij echt heel ongelukkig was vorig jaar door de pijn en zijn stalrust. Mijn paard is niet te dik, niet te mager, krijgt enkel hooi en seniorenbrok van de dierenarts zonder suiker. Op de wei groeit wel iets gras, maar is echt verwaarloosbaar. De dierenarts zegt dat ze het ook niet weet, misschien kan het komen door overbelasting van de hoef aangezien hij wel brokkelhoeven heeft. Eerlijk gezegd vind ik het ook moeilijk om nog de dierenartsen te vertrouwen omdat ze steeds iets anders zeggen.
Zo, heb het even van mij af kunnen schrijven. Ik hoop dat jullie misschien nog ideeën of tips hebben. Hierbij nog een plaatje van Dietour in zijn huidige conditie. Hij is nu dus 22 en we starten M2 dressuur, als hij dit jaar tenminste wel goed blijft...
[ [url=m/FZXJvC.jpg]Afbeelding[/url] ]
En Dietour zijn stand toen hij vorig jaar bevangen stond. Ondertussen weer mooi recht gelukkig
[ [url=m/4BFtug.jpg]Afbeelding[/url] ]