[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:03

Iana: Fijn dat ze met het aangepaste beslag goed loopt :D

JannePauli: Hoe gaat het nu met Pauli?
Had je al antwoord terug gekregen van Agrobs?

Janouk: Wat een heerlijk filmpje van Image :D Nog gefeliciteerd met haar verjaardag.

Ash_: Hier helaas ook een paard wat alleen in de paddock staat. Wel kan ze lichamelijk contact hebben met haar vriendinnetje. Haar vriendinnetje is 2 en die word helemaal gek als ze in de paddock moet blijven. Daarbij kliert ze graag waardoor Nikita zich op gaat jutten en teveel gaat lopen.

MarimaCarona: Jeetje, wat een moeilijke beslissing. Heel veel sterkte :(:)

Met Nikita gaat het goed :D Ze valt langzaam wat af en zit super in haar vel. Ze beweegt lekker.
We waren ook weer een beetje bezig met grondwerk maar helaas loopt ze weer een beetje kreupel. Dit keer gelukkig geen bevangenheid.

Is de dodson & horrel Leisure iets voor bevangen paarden? Op de site staat van wel maar ik vond er nog wel veel zetmeel inzitten.
Weten jullie of dat teveel zetmeel is voor een bevangen paard?

MarimaCarona

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:43

Calma is 15.15uur rustig ingeslapen, ze heeft nog even lekker in het gras gestaan wat ze toch echt super vond. Het was wel moeilijk maar voor haar is het toch het beste zo.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:53

Fijn dat ze rustig is gegaan. Een hele dikke knuffel voor jou en ontzettend veel sterkte :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:26

MarimaCarona schreef:
Calma is 15.15uur rustig ingeslapen, ze heeft nog even lekker in het gras gestaan wat ze toch echt super vond. Het was wel moeilijk maar voor haar is het toch het beste zo.

|( sterkte!
Hoe oud was ze?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:45

Sterkte, ze heeft nu iig geen pijn meer. Knap dat je de beslissing hebt kunnen maken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:26

MarimaCarona, heel veel sterkte!

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:31

Iedereen bedankt, doet me goed. Calma is 17 jaar geworden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:24

Wat ellendig, voor je, sterkte met het gemis.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:10

Veel sterkte :(:)
Respect voor je beslissing hoor, heel knap!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 09:44

moppielover schreef:
JannePauli: Hoe gaat het nu met Pauli?
Had je al antwoord terug gekregen van Agrobs?

Met Nikita gaat het goed :D Ze valt langzaam wat af en zit super in haar vel. Ze beweegt lekker.
We waren ook weer een beetje bezig met grondwerk maar helaas loopt ze weer een beetje kreupel. Dit keer gelukkig geen bevangenheid.
Is de dodson & horrel Leisure iets voor bevangen paarden? Op de site staat van wel maar ik vond er nog wel veel zetmeel inzitten.
Weten jullie of dat teveel zetmeel is voor een bevangen paard?

Ik zou niet aan Leisure Mix beginnen als Nikita nog niet op het goede gewicht is en nog maar weinig beweegt. Het bevat 13,5% zetmeel en suikers zijn niet eens vermeld..

Met Pauli gaat het wel iets beter maar ik ben nog niet gerust. Ik heb wel een 'nieuw' voersysteem opgezet- daardoor verliest ze toch wat extra gewicht en blijft haar insuline wat beter onder controle. Ik heb bij Zeldenrust Haystack hele kleine hooinetten aangeschaft: als je heel hard perst gaat er circa 2,5-3 kg hooi per net in. De mazen van de netten zijn erg klein, dus doen ze met één net per paard wel bijna 3 uur. Het resultaat lijkt dus eigenlijk op 'grazen' - ze krijgen telkens maar hele kleine beetjes binnen en daardoor ontstaat niet telkens een hoge insuline piek - het lijkt erop dat dit haar beter doet dan dat je telkens een grotere hoeveelheid los geeft want dat vreet ze niet alleen binnen een half uur weg en gaat met grote mondenvol naar binnen, maar nu moet ze ook goed kauwen en ze is veel langer bezig. Dus ook nog eens goed tegen 'verveling' in de paddock. Voor ons ook handig want ik maak voor de dag een voorraadje hooinetten klaar en hoef die dan alleen maar op te hangen. Voor de nacht krijgt ze wel een groter net en in totaal heeft ze dus over 24 uur bijna continu wat te eten. Tussendoor krijgt ze nog een kilo Winergy gemengd met gemalen lijnzaad, Vit E en zout.
Het was wel even een investering om meerdere netten te kopen, maar het spaart me veel tijd en die besteed ik liever aan andere zaken. Nu is het één keer alle netten opvullen, om de zoveel uur de netjes ophangen en klaar.

Van Agrobs heb ik nog niks gehoord.. blijkbaar is de vraag waarom zij 'fructaan' en niet de suikerhoeveelheid vermelden bij hun voer niet goed gevallen.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:01

soms zegt een foto meer dan woorden.....

Afbeelding
zoals ze ze was en zoals ze bij me blijft, lui zijn en gek doen

Afbeelding
elke dag tussen 12.30 en 14.00uur had ze siesta

(fotos zijn van zomer 2011)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:27

Wat een lieffie!

@JP, welke maat net heb jij genomen? 60x60cm of die iets grotere? En maas 3?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:31

Ze was wel een levensgenieten of niet? Leuke haf om te zien.

@ Moppielover: Ik zou dan voor het zekere kiezen en voor de safe and sound gaan. Daar zit 10% suiker en zetmeel in. Das al minder dan de leisure waar de suikers niet van vermeld staan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 10:37

Inderdaad de 60x60 met maaswijdte 3 cm. Ik heb net wat foto's genomen - zal die zo plaatsen.
De dames staan alweer lekker te peuzelen, wisselen om en om van net ( "in die van jou zit lekkerder hooi dan in die van mij - oh nee, toch niet").

Mooie herinneringen aan Calma, MC - koester ze in je hart!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:48

MC, mooie herinneringen inderdaad. Fijn om zulke foto's te hebben.

JP, fijn dat de netten zo bevallen.
Ik voer wel uit netten, maar helaas remt dat niet genoeg.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:05

ja ze was echt een levensgenieter, het was ook echt een vechter, alles vond ze leuk, dressuur, buiten rijden, mennen, gek doen en lui zijn. mijn andere haf staat nog steeds te hinnineken...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:19

:(:) mooie herinneringen aan een echte maflinger

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 11:27

Grazen uit de kleine hooinetten
Afbeelding

Afbeelding

en oh ja... het is lente!!!

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:42

Wat een schattige netjes zeg, das mss ook wel wat voor in de trailer.

Gisteren hebben mijn broertje en ik grote lenteschoonmaak gehouden. De sloten waren uitgebaggerd en dat hadden ze op het zomerland gegooid. Lag allemaal steen, glas en ijzer ontdekte ik dus dat hebben we opgeruimt. Verder land gesleept en de mesthoop over het land gegooid.

Toen we bezig waren had Amber mijn jas ontdekt

Hans ging erna ook nog mee spelen. Grietje ook dacht ik, maar die zocht enkel naar eten. Typisch Grietje :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 11:55

Haha, mijn Friesje is ook zo 'mondig'.. alles wat binnen haar bereik is en haar aandacht trekt neemt ze te pakken. Zo zijn er al vaak zeiltjes en andere zaken de bak in gehaald. Jouw jas zou het bij haar niet overleefd hebben want wat tussen de tandjes komt, moet kapot.
Het is inderdaad grote-schoonmaak-weer!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:06

@MC wat een moedige beslissing, zo'n leuke Haf...ik leef heel erg met je mee :(:)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:02

Even in het kort mijn verhaal: ik heb een quartermerrie die sinds kort verschillende keren hoefbevangen is geweest, ze was idd een beetje aan de dikke kant en ze staat op dieet, enkel hooi en water en een lekbak met mineralen. Paard had aan haar rechter voorbeen een middelmatige artrose waar ze voor is behandeld met hy. zuur. Bij deze spuiten is een ontstekingremmer gegeven om een eventuele ontsteking te vermijden echter dit heeft naar alle waarschijnlijkheid weer hoefbevangenheid veroorzaak. Ze krijgt nu van mij 2 keer per dag 30 ml Buteless high strengt voor de pijn en doe haar voeten koelen met water. Ze staat op stro in de stal.

Bij toeval stoot ik op een bericht waar gesproken wordt over Hippo ex Laminitus wat preventief zou kunnen werken om Laminitus te vermijden . het middel zou de darmflora ondersteunen.

Mijn vraag aan jullie is, wie gebruikt dit middel, voldoet het aan de verwachting en zij er andere tips om het paard te helpen. vr gr john

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:20

Ik heb dat gevoerd op aanraden van mijn dierenarts. Hij had er paarden van zien opknappen. Zelf heb ik 3 van die dozen gekocht en zag totaal geen resultaat dus ik ben ermee gestopt. Bij mijn pony's was het puur een goed dieet waar ze van afvielen, plus regelmatig bekappen. Mijn shet heeft langer gekwakkeld, zij kwam uit de negatieve spiraal toen ze breakover beslag kreeg. Toen konden we rustig gaan wandelen en dat deed haar ook veel goed. Dus ik geloof niet zo in die middeltjes.

Ik heb daarna wel een tijdje yeasacc gevoerd, maar nu doen ze het goed zonder en krijgen ze enkel hooi, wat brokjes en straks weer een vitamine supplement als ik een geschikte gevonden heb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:44

Voor degenen die geïnteresseerd zijn: ik heb een antwoord gekregen van Agrobs over het suikerpercentage in hun producten. Zoals bekend vermelden zijop hun websites deze niet - er wordt alleen gesproken over fructaan en dat is, ook voor suikergevoelige paarden, verwaarloosbaar. De vraag waarom zij het suikergehalte niet vermelden, maar wel het fructaangehalte is niet beantwoord. Dat maakt op mij de indruk of men zich beter wil voordoen dan dat ze werkelijk zijn. Ook kloppen de fructaancijfers niet op hun site, daar wordt immer gesproken over 'minder dan 0,2%. Vergeet daarbij niet dat Stärke ( = zetmeel) ook bij de vertering omgezet wordt naar suikers.
Enkele producten uitgesloten, zitten ze wel met hun samenstellingen in het 'lage segment'
Hier de cijfers:

Pre Alpin:
Fruktan 2,6 %
Stärke 2,1 %
Zucker 5,8 %

Pre Alpin Protein light:
Fruktan 3,9 %
Stärke 7,2 %
Zucker 3,6 %

Pre Alpin Senior:
Fruktan 2 %
Stärke 4,1 %
Zucker 6,8 %

Aspero:
Fruktan 2,8 %
Stärke 2,3 %
Zucker 7,1 %

Compact:
Fruktan 3,2 %
Stärke 2,7 %
Zucker 8,6 %

Fetura: Fruktan 2,8 %
Stärke 1,5 %
Zucker 7,9 %

Wiesenflakes:
Fruktan 2,5 %
Stärke 2,9 %
Zucker 5,5 %

Maiscobs:
Fruktan 2,1 %
Stärke 32,7 %
Zucker 6,6 %

Horse Alpin Snior:
Stärke 22,8 %
Zucker 5,9 %

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:53

Dank je wel JP altijd een handig lijstje om erbij te bewaren (voer zelf de aspero) ik zie wel dat ze de gruen mash er niet bij vermeld hebben?

Heeft er trouwens iemand van jullie ervaring met Advance Concentrate Meta Balance pellets (equimins, geloof ik), ik heb nl het idee dat het spul wel begint te werken (zowel voor mijn ZE als HB pony) maar ben bang dat ik het ook niet helemaal objectief bekijk en dus dingen zie die ik wil zien.