[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:55

Ja het wordt weer super-link als er weer zulke koude nachten komen zoals gisteren en het overdag weer zonnig en warmer is.. als bij mij de paarden de wei opgaan dan is dat 's morgens vroeg en dan nog met de graasmaskers op.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:08

Hier gaat Hittie samen met d'r soulmate ook al om 7 uur s'morgens naar buiten toe,
Ze mogen één uur op het gras, ze hebben stripbegrazing en staan in de schaduw van de bomen.
Dat ene uurtje dat ze mogen grazen doe ik ze geen graasmasker aan.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 00:17

Hier heb ik ook strookbegrazing en dan alleen 's nachts mét masker. Overdag hooi en tja.. ben weer eens aan het vergelijken geslaan want twijfel nu ook over mijn subli senioris waar ik 2x daags een halve kg van geef... mijne is schraal namelijk...
Heb haar trouwens vannacht maar weer een extra nachtje op hooi gezet.. Vind het ook weer eng worden.. Ze lijkt wat slomer de laatste tijd.. :=

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken/411/seniores-priores/110/safe-sound/
Gek dat bij Safe & Sound het suiker % en het suiker/zetmeel % niet weergegeven staat.. Weet iemand of dit op de verpakking wel aangegeven word..?
Ook (veel) mineralen en vitaminen worden niet vrijgegeven.. Betekend dit niet bekend, of zit het er niet in..? denk zelf het eerste eigenlijk..

En ook ik geef alweer een poosje glucosamine.. (En net weer een paar potten besteld.. :$ ) Heb toen uitdrukkelijk een mail gestuurd met de vraag of dit veilig is voor HB gevoelige IR pony's. Heb uitgebreide mail teruggekregen dat ik dit met gerust hart kan geven..
Alleen het ruikt wel mierzoet naar appeltjes.. maar dit hoeft niet perse iets te zeggen over suiker wat erin zit..?? staat niks van op de verpakking, alleen dat er appelaroma's inzit..

Oja wilde ook graag nog even op lijnzaad terug komen wat ik hier las.. Om ze op gewicht te houden.. Dus is veilig te geven ivm HB..? Sorry als ik eroverheen gelezen heb, maar heb de vraag een paar x zien staan maar niet een antwoord op gelezen.. Neem aan dat je dan echt de zaadjesvorm moet hebben en met water koken. De lijnzaadolie zal wel niet hetzelfde effect hebben..?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:20

zwelgje27 schreef:
Hier heb ik ook strookbegrazing en dan alleen 's nachts mét masker. Overdag hooi en tja.. ben weer eens aan het vergelijken geslaan want twijfel nu ook over mijn subli senioris waar ik 2x daags een halve kg van geef... mijne is schraal namelijk...
Heb haar trouwens vannacht maar weer een extra nachtje op hooi gezet.. Vind het ook weer eng worden.. Ze lijkt wat slomer de laatste tijd.. :=
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken/411/seniores-priores/110/safe-sound/
Gek dat bij Safe & Sound het suiker % en het suiker/zetmeel % niet weergegeven staat.. Weet iemand of dit op de verpakking wel aangegeven word..?
Ook (veel) mineralen en vitaminen worden niet vrijgegeven.. Betekend dit niet bekend, of zit het er niet in..? denk zelf het eerste eigenlijk..

Ik voer op dit moment geen S&S dus heb geen verpakking bij de hand om te controleren wat erop staat. Toch geeft de site van D&H wel wat informatie: het zetmeel zit onder 10% en de geven wel wat informatie over de toevoegingen.
D&H lijkt soms wat terughoudend te zijn wat betreft hun ingrediënten - in de openbare bronnen laat men niet veel los. Als je echter de hulplijn belt krijg je wel veel info.
http://www.dodsonandhorrell.com/product ... sound.html

Citaat:
En ook ik geef alweer een poosje glucosamine.. (En net weer een paar potten besteld.. :$ ) Heb toen uitdrukkelijk een mail gestuurd met de vraag of dit veilig is voor HB gevoelige IR pony's. Heb uitgebreide mail teruggekregen dat ik dit met gerust hart kan geven..
Alleen het ruikt wel mierzoet naar appeltjes.. maar dit hoeft niet perse iets te zeggen over suiker wat erin zit..?? staat niks van op de verpakking, alleen dat er appelaroma's inzit..

De stof Glucosamine ( eventueel in combinatie met Chondroïte) in de vorm van een sulfaat of hydrochloridewordt niet in 'pure' vorm gegeven. Het is een product uit schaaldieren en zou werkzaam zijn bij het stimuleren van gewrichtsvloeistof (synovia) en de aanmaak van kraakbeeen. Bij de werkzaamheid worden vraagtekens gezet: in testen bleken placebo's net zoveel of net zo weinig effect te hebben. In paardenland zijn soms ook waarschuwingen te horen dat paarden met diabetes-achtige aandoeningen het niet moeten krijgen, maar ik zeg meteen erbij dat over de lange termijn effecten wenig bekend is.
Het probleem met jouw potten Glucosamine is waarschijnlijk de 'draagstof' - of te wel het spul waarme G. gemengd wordt om het eetbaar te maken. Heeft de fabrikant daarover iets gezegd?

Citaat:
Oja wilde ook graag nog even op lijnzaad terug komen wat ik hier las.. Om ze op gewicht te houden.. Dus is veilig te geven ivm HB..? Sorry als ik eroverheen gelezen heb, maar heb de vraag een paar x zien staan maar niet een antwoord op gelezen.. Neem aan dat je dan echt de zaadjesvorm moet hebben en met water koken. De lijnzaadolie zal wel niet hetzelfde effect hebben..?

Of het veilig is om te geven? Dat zou ik niet zonder meer met 'ja' durven te beantwoorden. Het is tenslotte zo dat alle olieën 'energieleveranciers zijn en het is simpel vast te stellen dat niet-verbruikte energie weer in de vorm van vet in het lichaam opgeslagen wordt. In jouw geval zou het dus wel kunnen helpen als je paard schraal/mager is. Op zich is liijnzaadolie wel een goed product: Lijnzaadolie is rijk aan vitamine A,-D,-E, -K en de meervoudig onverzadigde vetzuren linol- en linoleenzuur. Linolzuur vindt men vooral in zaden. Ook linoleenzuur zit vooral in plantaardige producten, maar komt veel minder algemeen voor. Het bijzondere van lijnzaadolie is het hoge gehalte linoleenzuur (>55%). Linoleenzuur is een belangrijke bouwsteen van de celmembranen. Vetzuren hebben invloed op de soepelheid van de wanden van alle lichaamscellen. Ook zijn vetzuren onmisbaar voor de vorming van een aantal hormoonachtige stoffen die van belang zijn voor de regulering van de bloeddruk, de bloedklontering, de darmbewegingen, en de afweer tegen infecties. Daarnaast beschermen onverzadigde vetzuren de conditie van hart en bloedvaten. Zo ondersteunt lijnzaadolie de conditie van uw paard, stimuleert de spijsvertering en zorgt voor een glanzende en gezonde vacht.(bron: http://www.food4animals.nl/catalog/prod ... ucts_id=57)
Met lijnzaadolie met je oppassen niet te veel te geven , 1 eetlepel voor een klein paard, twee eetlepels voor een groot paard en het liefst over twee voerbeurten te verdelen. Een nadeel van lijnzaadolie is dat het niet erg lang houdbaar is: beter vaker een fles kopen dan één grote hoeveelheid.
Qua werkstoffen is er geen verschil tussen de kant en klare olie en het prutje wat je zelf met zaadjes kookt. Het prutje heeft echter wel een bijkomend voordeel en dat is dat het lan helpen bij de afvoer van zand uit de darmen. Een nadeel is echter dat je van het prutje ook geen grote hoeveelheid moet geven en dat je het zeker niet langer dan een dag moet bewaren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:24

@JP

Weet jij of gekookte lijnzaad ook helpt bij het afvoeren van vlas uit de darmen ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:37

1 eetlepel is erg weinig...ik geef z'on 60 gram per paard....EDIT;oh...ik zie dat je olie bedoelt....ik heb het over de zaadjes..sorry!
Het is met lijnzaad en andere oliehoudende producten wel erg belangrijk dat je paard een goed fuctionerende lever heeft!

Dat is vaak bij hoefbevangers niet het geval.

Misschien dat die ene eetlepel dan niet zoveel uitmaakt,maar als je dan inderdaad meer gaat geven de lever toch te zwaar belast wordt?

Ook las ik ergens...volgens mij op de site van dodson and horrel(maar dat weet ik niet zeker)dat ze er BHT in gooien....en daar nog trots op zijn ook omdat het een goede anti-oxidant voor het lichaam zou zijn...hebben jullie dat ook ergens gelezen?
Mijn broek zakte een beetje af toen ik dat las.

Prima dat je ergens gif in gooit maar doe dan niet alsof het ook nog gezond is.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:12

lolclub schreef:
@JP

Weet jij of gekookte lijnzaad ook helpt bij het afvoeren van vlas uit de darmen ?

In principe zou dat wel het geval moeten zijn. Het prutje (en de vezels van de zaadjes) stimuleren de darmwerking en daardoor wordt de darminhoud gemakkelijker afgevoerd.
Hebben jouw paarden van de stalvloerbedekking gegeten? Om het ze af te leren: maak een vet sopje van een of ander zeepwasmiddel, en spuit dat over de vloer. Meestal werkt dat na een paar keer happen en dan bellen blazen! Azijn kan ook ( nb: géén schoonmaakazijn gebruiken!!) maar sommige paarden houden daar juist van!

geerke schreef:
Ook las ik ergens...volgens mij op de site van dodson and horrel(maar dat weet ik niet zeker)dat ze er BHT in gooien....en daar nog trots op zijn ook omdat het een goede anti-oxidant voor het lichaam zou zijn...hebben jullie dat ook ergens gelezen?

Butylhydroxytolueen .. klinkt lekker chemisch hé...
Ik heb D&H er zelfs wel eens op aangesproken en zij gebruiken het om de vetten en olie in voeding 'vers' te houden in zeer kleine hoeveelheden. Het is tenslotte toch een door de voedselautoriteit goedgekeurd middel - tja.. je kunt je natuurlijk de vraag stellen wat erger is: een heel klein beetje BHT in het voedsel óf bedorven en ranzig voedsel..? Olie wat inmiddels over de datum is levert ook hele nare chemische bijproducten op.. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:22

heb je helemaal gelijk in ...maar zij brengen het op een manier dat je bijna denkt dat het nodig is om de weerstand van je paard op peil te houden...dat vond ik nogal misleidend.

Tocopherol is ook een uitstekende antoxidant(vit. E),alleen het voer wordt dan erg prijzig.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:50

:( Er kwam hier zonet een andere da, die hier meestal komt voor de koeien. Hij vroeg hoe het met de paarden ging (eigenlijk vindt hij paarden leuker dan koeien) En ik vertelde hem dus van het HB probleem van Keny. Nou, dat was toch onmogelijk, HB midden in de zomer! Er is geen gras!
Van suikers in gras wilde hij niets weten, er was geen gras, dus ook geen suikers........ Zucht! Ik heb me de HB van Keny vast verbeeld!
Ik geloof dat ik hier weer een kandidaat heb die een aantal artikelen op z'n bureau krijgt over fructaan, HB en IR!!
Na één dierenarts en de hoefsmid, nu ook de andere dierenarts!
Zo, moest even m'n ei kwijt! :D

Ondertussen gaat Keny nog steeds goed, ze valt wel af, en staat toch nog 's nachts in de wei, met overdag geweekt hooi. Waarschijnlijk volgende week met graasmasker, er wordt regen verwacht. Gisteren voor het eerst wezen stappen, zo'n 10 minuten. Ze liep vanmorgen prima, ik geloof dat dat goed gaat!

Karin

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:56

Fijn nieuws Karin! Wel minder van die dierenarts. Het is al niet handig dat ze niet alles weten van hb enz, maar dat ze dan ook zo eigenwijs doen is dan wel heel irritant. Je gaat dan toch twijfelen aan de beslissingen van zo'n dierenarts lijkt me. Al heeft deze dan als excuus dat hij meer van de koeien is.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:30

Jannepauli schreef:
In principe zou dat wel het geval moeten zijn. Het prutje (en de vezels van de zaadjes) stimuleren de darmwerking en daardoor wordt de darminhoud gemakkelijker afgevoerd.
Hebben jouw paarden van de stalvloerbedekking gegeten? Om het ze af te leren: maak een vet sopje van een of ander zeepwasmiddel, en spuit dat over de vloer. Meestal werkt dat na een paar keer happen en dan bellen blazen! Azijn kan ook ( nb: géén schoonmaakazijn gebruiken!!) maar sommige paarden houden daar juist van!

ik zie alleen de puber van het vlas snoepen, niet dat hij hele happen neemt, maar hij vreet er wel van.
Ik ga de sop eens even proberen vanmiddag }> , azijn zal wel niet gaan helpen denk ik, er gaat appelazijn over zijn eten dus een zure smaak is hij wel gewend

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:01

cato47 schreef:
:( Er kwam hier zonet een andere da, die hier meestal komt voor de koeien. Hij vroeg hoe het met de paarden ging (eigenlijk vindt hij paarden leuker dan koeien) En ik vertelde hem dus van het HB probleem van Keny. Nou, dat was toch onmogelijk, HB midden in de zomer! Er is geen gras!
Van suikers in gras wilde hij niets weten, er was geen gras, dus ook geen suikers........ Zucht! Ik heb me de HB van Keny vast verbeeld!
Ik geloof dat ik hier weer een kandidaat heb die een aantal artikelen op z'n bureau krijgt over fructaan, HB en IR!!
Na één dierenarts en de hoefsmid, nu ook de andere dierenarts!
Zo, moest even m'n ei kwijt! :D

Ondertussen gaat Keny nog steeds goed, ze valt wel af, en staat toch nog 's nachts in de wei, met overdag geweekt hooi. Waarschijnlijk volgende week met graasmasker, er wordt regen verwacht. Gisteren voor het eerst wezen stappen, zo'n 10 minuten. Ze liep vanmorgen prima, ik geloof dat dat goed gaat!

Karin

Zo hee... lekker frustrerend zeg zo'n DA , het wordt tijd dat hij weer een poosje in de schoolbanken plaatsneemt.
Heb je die andere DA nog wel de artikelen gebracht over IR en hoe het goed te testen ?

Fijn dat Keny goed gaat joh, wordt haar hals ook al zachter ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:03

@capopjekop

Hoe is het met Grietje en Amber , nog gevoelig ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:35

Mwah volgens mij loopt het wel los, ik zie overal spoken. Pap heeft ze gisteravond gedaan, best veel hooi gegeven en volgens mij geen buut en vanochtend liepen ze niet slechter dan gisteren :)

Vraag je je toch af wat er nu lekker is aan vlas. Maf paard je heb :D Heb je het al geprobeerd? Werkt het?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 15:37

't is maar goed dat er internet bestaat en fora met topics zoals deze want anders ben je werkelijk in sommige gevallen aan de goden overgeleverd wat DA's betreft. Ik snap bést dat ze niet alles kunnen weten maar een thema als Hoefbevangenheid, Insuline resistentie etc. daar staat tegenwoordig ook de vakliteratuur bol van, en er is een grote toename van patienten dus..... Nu ligt dat in Frankrijk misschien wel anders ( minder paardenvolk) maar hier in Nederland staan bijna op iedere hoek van de straat wel één of twee paarden.
Ondanks dat kijken mensen toch nog vaak op tegen die witte jassen en geven ze hen meer krediet dan soms goed is..
Als je op zo'n buitenpost zit is testen zo makkelijk nog niet. Om het bloed zonder schade in het lab te krijgen zijn voorzorgsmaatregen nodig. Wil je nog verder testen dan alleen IR maar ECD etc. dan is het nog lastiger om het bloed testklaar in het lab te krijgen én er is nog speciale apparatuur voor nodig ook..

Paarden hebben vanmorgen vanaf 08:00 uur tot een uur of drie op de wei gewandeld. Mét hun maskers weer op.
En een honger dat ze hadden toen ik ze naar stal haalde!! Jilske stond zowat te blaffen voor een plak hooi :)

PS voor het zeepsopje om de vlasbodem mee in te spuiten gebruik je 't best die ouderwetse potten driehoekzeep!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:01

capopjekop schreef:
Vraag je je toch af wat er nu lekker is aan vlas. Maf paard je heb :D Heb je het al geprobeerd? Werkt het?

Jannepauli schreef:
PS voor het zeepsopje om de vlasbodem mee in te spuiten gebruik je 't best die ouderwetse potten driehoekzeep!

Nou, dat was een avontuur op zich ;)

Ik heb zo'n drukpomp om de rozen te besproeien, dus dat ding gevuld met vaatwasmiddel en water...
de hele box van de puber bespoten en vervolgens in het volste vertrouwen dat het werkt de puber uit het land gehaald.
het beste dier komt binnen, ruikt aan het vlas.... en zet zijn tanden erin :( ,

Dus.... sopje wat sterker gemaakt en met de puber in de box de stal nogmaals gespoten.
grote snurken en angstig kijkend naar het fluitende geluid... maar nieuwschierig als hij is stond hij al gauw met zijn snufferd aan de pomp te ruiken.

Ik dus de box weer uit en wat doet meneer... hij ruikt wederom aan het vlas en neemt een hap |o

vervolgens inmiddels redelijk gefrustreerd een halve fles vaatwas in de drukpomp gegooid... als het nou niet werkt
wat denk je... drukpomp verstopt, die trok die dikke smurrie niet
hele pomp uit elkaar moeten schroeven en het hele systeem moeten doorspuiten.
De dikke smurrie maar weer wat verdund met water en voor de derde keer de box bespoten.

Alles zit onder de zeepsop, incluis ik, de hele stal ruikt er inmiddels naar...
De Puber staat inmiddels te tukken... we wachten nog even af.

Lekker offtopic:

Dit was de puber toen hij nog een heel lief klein onschuldig melkdrinkend babypaardje was
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lolclub op 03-09-10 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:10

Haha sorry maar ik moet stiekem wel een beetje lachen. Ik zie het helemaal voor me :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:15

capopjekop schreef:
Haha sorry maar ik moet stiekem wel een beetje lachen. Ik zie het helemaal voor me :D

Ja lach maar }> , ik heb zelf ook een zeepsmaak in mijn mond...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:02

lolclub schreef:
capopjekop schreef:

Ja lach maar }> , ik heb zelf ook een zeepsmaak in mijn mond...

:D had je dat niet even kunnen filmen?
Ik zie in mijn gedachten overal bellen!
Ik heb trouwens ook een raar paard...die is gek op bleekwater!
1x het gootje in zijn stal met wat bleek laten intrekken...zet hem in zijn stal,hoor ik veel gesmikkel.
Is die gek zijn gootje aan het uitlikken! :(
Dus ik snel met de slang de stal in...

Laatst moest mijn friesje met zijn poot in de bleek vanwege een hoefzweer(we verdunt natuurlijk)...staat pablo over de rand al te kwijlen en te smikkelen van de geur!

Of hij heeft een gebrek aan chloor?...vreemd beest.

Je puber was wel schattig als veulentje <3

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:19

Jannepauli schreef:
't is maar goed dat er internet bestaat en fora met topics zoals deze want anders ben je werkelijk in sommige gevallen aan de goden overgeleverd wat DA's betreft. Ik snap bést dat ze niet alles kunnen weten maar een thema als Hoefbevangenheid, Insuline resistentie etc. daar staat tegenwoordig ook de vakliteratuur bol van, en er is een grote toename van patienten dus..... Nu ligt dat in Frankrijk misschien wel anders ( minder paardenvolk) maar hier in Nederland staan bijna op iedere hoek van de straat wel één of twee paarden.
!

Ja, hier staat niet op elke hoek van de straat een paard...... :D Weinig hoeken in de straat ook! We wonen denk ik toch wel in een streek waar vrij veel paarden zijn, voornamelijk dravers. Renbanen zijn er dus wel, maar voor de rest niet zoveel. Het is ook allemaal anders georganiseerd dan in NL. Weinig eigenaren, meer maneges, maar de afstanden zijn weer groter dan in NL.
Omdat het hier nog een flinke landbouw streek is, zijn de DA hier toch meer allround. Maar vindt het toch tegenvallen dat ze echt niet meer op hoogte blijven van nieuwere ontwikkelingen. Zowiezo lopen we in Frankrijk altijd al achter op een heleboel andere landen vanwege taal barrières.
Wat ik gewoon niet leuk vond is dat mijn opmerking over suikers in gras gewoon van de tafel werd geveegd. Ze weten best dat wij mensen zijn die voor alles open staan, altijd veel informatie zoeken, ook altijd veel contacten hebben in het buitenland etc.
Nou ja, hij heeft het zelf gewild, ook deze DA krijgt van mij een stapel info........ :D

De andere DA heb ik nog niet weer gesproken, maar zal hem er zeker naar vragen als ik hem weer zie.

Lolclub, Hahah, die Puber! Altijd dwars liggen natuurlijk. Maar daar zijn het ook pubers voor! Kan er over meespreken, heb twee echte pubers in huis :7 Zo mooi onschuldig ze zijn als kleintjes.......tis trouwens wel een héél mooi veulentje! Hoe is ie uitgegroeid?

Fijn dat Amber en Grietje toch ook vooruitgaan! We gaan wel samen op hè?

Straks met Keny weer op de wandel (als die snert trekkers weer van de weg af zijn...... we zijn aan het inkuilen!) Haar hals is wel zachter, maar vindt het nog niet minder dik. Wel veel minder dik zijn die vetpads achter en boven de schouderbladen....... ze wordt dadelijk nog smalletjes!
Grappig trouwens, wisten jullie dat ook mensen daar gauw vet aanzetten? Te dikke mensen hebben vaak rondom hun 7 en 6 nekwervel ook een grote ronde vetplaat zitten, die ook over de schouderbladen heen loopt.......... Heb nu pas de vergelijking gemaakt!

Karin

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:36

Cato47...fijn dat je paardje de goede kant opgaat!
Ben je mais aan het kuilen?(gras zal we niet :D )

Tja,die dierenartsen hier....ik heb het idee dat er op dit topic meer kennis zit dan bij de gemiddelde dierenarts in mijn omgeving.
Hoewel de dierenarts die ik nu heb goed is.Hij denkt met mij mee,en begrijp dat pablo het goed doet op de levothyroxine.

Bij mijn andere dierenarts die 4.5 jaar geleden op het punt stond om pablo in te slapen,kwam ik ook op zijn praktijk met uitgeprinte documentatie over IR...hij heeft er nieteens naar gekeken :( (dierenarts lemaire in Beaumont)

Mijn huidige dierenarts dacht mij vorig jaar een nieuwtje te vertellen dat fructaan toch wel een grote rol speelde...toen ik hem onderbrak en het verhaal afmaakte moest hij lachen :D (nougaillon uit le bugue)

Echte paardenartsen heb je niet...er zit wel een paardenkliniek in Branne die goed is.(bij libourne in de buurt)

Wat dat betreft kun je beter in nederland wonen :o

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:42

Geertje en Cato47 ik ben erg benieuwd of er in Frankrijk ook hooi is te testen en bij gebrek aan gras, wat voeren jullie? Wat voor voer is er beschikbaar in Frankrijk?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:52

mijn hooi testen is haast niet te doen...ik haal ronde balen van 200 kilo bij de boer achter mij.
Hij heeft 60 hectare,dalgrond maar ook grond op de heuvel.
Niet te doen dus.

Ik maak mijn eigen voer.
200 gram zemelen,500 gram lucerne brokjes,1.5 kilobak geweekte pulp(zonder melasse)gekookt lijnzaad,koolzaadolie,zonnebloempitjes,glaasje appelazijn
en vitamine en mineralen supplement dagelijks.
En dat krijgen ze twee x daags(niet het supplement en de lijnzaad...dat 1x daags)
Geerke krijgt minder pulp,die heeft een beetje een dikke kont :o
Shet krijgt van dit alles een handje.

Er is hier wel voer te krijgen...biks,twenty fibre,een soort muslie dat staat stijf van de melasse en vermoedelijk ook van de BHT's.
En aangezien ik een ZE en IR paard heb lijkt mij dat niet goed....en die van mij doen ook nog niets.
(behalve veel drolletjes produceren :o )

Ik voer al meer dan 10 jaar zo en ze zien er goed uit.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:21

Jannepauli bedankt voor je reactie. Ik heb de mail nog eens teruggezocht van glucohorse, kan em hier wel even plaatsen als jullie dat interessant vinden..? Hij is wel een beetje lang... :o

cato47 Fijn zo'n DA, je zou toch nu wel verwachten dat vooral DA en VA zich onderhand wel wat actueler ingelezen hebben over HB en IR! Vind het nogal kwalijk eerlijk gezegd.. :( En een beetje kort door de bocht ook..

lolclub Zo je bent druk geweest met zeepsop haha.. hopen dat ze er nu echt niet meer van snoept.., lijkt me niet echt fijn.. wat een lekkere foto zeg!

Zag ook dat Havens een nieuw product op de markt heeft: Natural Balance. Iemand al ervaring mee..? (moet em nog even door de voervergelijk.nl halen)

En wie voert er nog meer lucerne om paard wat dikker te krijgen en te houden..? En hoe is dit in combi met HB gevoeligheid..
Ben nu echt een beetje aan het puzzelen hoe ik haar wat dikker ga krijgen en houden deze winter, zonder haar HB te hebben zo!

Ze liep vandaag heel erg gevoelig over een kiezelpad, normaal vind ze dit ook niet fijn(vermijd dit soort paden dan ook altijd) maar vandaag liep ze er wel heel voorzichtig en op eieren overheen en ieder steentje dat ze onderweg voelde op andere paden was ook gevoelig.. En ze lijkt wat slomer de laatste tijd.. loopt verder wel gewoon..
Kan wel weer ineens stoppen met de senioris prioris slobber.., maar ze moet eigenlijk nog wel een beetje meer aan gaan komen langzaamaan.. Vind het zo moeilijk, durf niet gelijk teveel te veranderen.. :=

Waar zal ik beter aan doen;
-deken om deze winter om zo veel mogelijk te voorkomen dat haar energie naar het warm houden zal gaan, waardoor ze sneller af zal vallen..
-of gewoon meer bijvoeren als ze dunner word, dit vind ik dus zo eng..

Je zou denken; simpel, als ze meer energie gaat verbruiken, gewoon meer erin stoppen... := maarja..
Daarentegen het is en blijft een shet (wel op leeftijd) en krijgt gewoon een heerlijke winterjas..

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:21

EstherHegt schreef:
Geertje en Cato47 ik ben erg benieuwd of er in Frankrijk ook hooi is te testen en bij gebrek aan gras, wat voeren jullie? Wat voor voer is er beschikbaar in Frankrijk?

Hooi is vast wel te testen, net zoals bij ons meestal ook de kuilen (mais en haver/wikke/erwtjes) ook getest worden. Maar het hooi hebben we eigenlijk nooit laten testen. Ons hooi is een gras/kruid mengsel wat dit jaar behoorlijk aan de late kant gemaaid is. Het is dus nu erg stengelig en grof. De voederwaarde voor koeien zal wel niet zo hoog zijn.
Voor de rest werden de paarden in de zomer maanden zo goed als niet bijgevoerd, behalve een mineralen mengsel dat bijna altijd ter beschikking staat.
Omdat nu HB en IR om de hoek zijn komen kijken voer ik nu zo'n 10 kg hooi voor ongeveer 1200 kg paard, daarnaast gaan ze 's nachts toch nog de wei in. Niet helemaal ideaal, en als straks de hoeveelheid gras weer toeneemt, dan zal het met graasmasker moeten.
Het rare van dit dieet is dat mijn twee vetkwabben wel afvallen, maar het derde paard (merrie van 21) helemaal niet! Ze was niet te dik, en blijft mooi op gewicht. Ik moet het hooi wel weken omdat dit gepensioneerde paard niet zo goed tegen stof kan.
Van de winter zal er nog wat bij moeten denk ik, in elk geval voor de oudere merrie, ik denk aan bietenpulp, en misschien ook wel een beetje lijnzaad.

We hebben een lekker stukje gewandeld. Volgens mij zit het allemaal wel goed, de trut O:) , moest zonodig eerst de hele wei doorrennen voordat ik haar kon vangen! Zal van het weekend even een foto maken, misschien kunnen jullie al wel verschil zien.

Karin

Edit: Ik weet eigenlijk niet eens wat voor commercieel voer voor paarden verkrijgbaar is.... Behalve Destrier brok. Weet niet eens wat er in zit! Ik zal zo eens kijken in een paardenblad waar m'n dochters in lezen. Misschien kom ik wel iets tegen!
Laatst bijgewerkt door cato47 op 03-09-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt