@ mijnzoef; Wens je vriendin maar heel veel sterkte met het verliezen van haar paard . Ik hoop voor jou dat Beau niet besmet is. Dat wordt weer een spannende tijd voor je.. Waardeloos gewoon, rotziekte...
Mijnzoef: wat verschrikkelijk voor je vriendin trouwens!ik hoorde het gister en een oud stalgenootje van mij staat daar nu ook... Wat is het toch een vreselijke ziekte hè! hoop echt dat beau hiervan bespaard blijft, we draaien wat overuren met onze duimen!
mijnzoef
Geplaatst: 04-03-12 23:28
Ja het is zeker balen die Rhino. Hoe erg ook, mijn vriendin kan er een beetje vrede mee hebben dat het echt Rhino was en dat ze er echt niets meer aan kon doen. Om 14.00 uur stond hij nog kuil te eten en om half 6 was hij helemaal verlamd en heeft ze hem in laten slapen, echt zo bizar.
Beau houden we goed in de gaten, ze krijgt uit voorzorg bloedverdunners en we tempen ze allemaal 2x per dag. Verder natuurlijk niet het erf af. Voor mij is dat lastig omdat onze bak vrij zwaar is en dat vind ik niet zo fijn voor haar been ivm overbelasting, dus lekker doortrainen zit er effe niet in maar ja waar hebben we het over die tijd komt wel weer.
@ am-vanes ben even nieuwsgierig maar waar staat je paardje nu dan ter revalidatie dat moet dicht bij mij zijn dan.
WolinLotte
Geplaatst: 05-03-12 01:03
@mijnzeof: jeetje wat erg zeg voor je vriendin! Getverdegetver! Je moet er niet aan denken, echt een *** virus.. Sterkte voor je vriendin..
Bij ons is ook alles op slot, niks meer op of af het erf.. De rechte stukken draf op het harde ziter dus even niet in.. Wolin krijgt nu preventief L-lysine & B6. Doodeng is het, dat afwachten is het ergste, je kan niks doen.. Hopelijk ebt het nu gewoon weg, maar ik blijf duimen..
Vandaag Wootje maar even aan de longe gehad, heel kort.. Bart heeft het liever niet, hij had haar vorige week zien gaan in de bak daar. Wil er morgen graag weer op, maar die rechte stukken flinke draf heb ik even niet als uitlaat voor haar, dus dan toch maar (met de ogen dicht) de benen strekken aan de longe. Het was weer bokken en gek doen, gelukkig wel snel over en daarna fijne stukjes draf. Heb er afgelopen week weer op gezeten en heb genoten van haar, wat een geweldig dier heb ik toch.. .. Daarna helaas weer weinig tijd gehad, door werk en twee paarden alleen doen en honden uitlaten en alles op de fiets.. Nu weer rustigere dagen, dus volop tijd voor de paardendames .
Ireen_
Geplaatst: 17-03-12 14:52
Alles goed nog met Beau mijnzoef? Denk dat de incubatietijd inmiddels voorbij is? Ik hoop het voor je..
Met de andere paarden ook alles goed? Ik maak me een beetje zorgen om Yade.. 2,5 week geleden schreef ik dat ze een dik been had door een klein wondje op haar geblesseerde been. Een paar dagen later was de zwelling zo goed als weg, maar steeds komt het weer terug. Ze stond weer samen met een ander paard, maar heb haar weer alleen gezet op het kleine stukje omdat ik bang was dat toch haar kogel overbelast was geraakt. Ze is niet kreupel verder, been is ook niet warm, alleen dik van de kogel tot halverwege het pijpbeen, daar boven zijn alle pezen weer perfect zichtbaar. Ik heb Sander gebeld deze week en hij dacht niet dat het met de blessure te maken zou hebben (Yade heeft ook haar kogel overbelast gehad na de collateraalbandblessure), hij zei dat het waarschijnlijk door een wondje of hoefzweertje komt, omdat de lymfevaten ook op die plaats lopen. Ik mocht gewoon doorgaan met opbouwen, maar dat durf ik eigenlijk niet zo goed. Nu weet ik wel van Yade dat ze heel heftig reageert op wondjes op haar benen, heb het met haar achterbenen een paar keer gehad en gelijk de dierenarts erbij gehad voor antibiotica, maar het voorbeen wordt ook niet echt in zijn geheel dik. Vind het alleen wel lang gaan duren nu.. Wat zouden jullie doen? Denk dat ik dinsdag de dierenarts hier even laat komen, maar weet niet of ze er iets mee kan.. antibiotica lijkt me voor zoiets ook weer overdreven. En nu gelijk terug naar bodegraven om te laten scannen vind ik ook weer een beetje overbodig.. zeker omdat er wel een aanleiding is (het wondje).
mijnzoef
Geplaatst: 17-03-12 21:46
Hoi Ireen,
Ja gelukkig is alles goed gegaan en zijn er geen nieuwe gevallen bijgekomen. Wij zijn sinds gister weer het erf af. Nog niet naar andere stallen toe maar alleen een rondje naar buiten is weer een welkome afwisseling. Onze bak is voor Beau haar been veel te zwaar om te rijden, niet alleen voor haar blessure aan het bandje maar ook voor de pezen is het niet bevorderlijk. Nu gaat de boer er wel iets aan doen maar ja het blijft een boer he dus dat gaat effe duren. Als alles goed blijft gaan is het per 23 maart weer mogelijk om bij Horszone te gaan rijden dus dan kunnen we weer lekker trainen. Er is geen stal in onze omgeving die schoner is dan bij Horszone, daar ruikt het bniet meer naar paard maar naar bleekmiddel
Balen dat Yade haar been te dik blijft naar je zin. Wat je aangeeft over de lymfevaten vind ik wel verklaarbaar klinken. Zeker als ze niet kreupel loopt. Als je gereden hebt wordt het dan dunner of blijft het net zo dik? Kan me voorstellen dat het na beweging dan wat dunner zou zijn en dan weer wat voller loopt als ze weer stil staat, minder doorbloeding dus wat dikker. Als je het niet vertrouwd zou ik de veearts ook even laten kijken maar inderdaad naar Bodegraven is dan misschien weer wat te gek. Beau heeft op wondjes ook altijd een heftige reactie lijkt een drama maar valt meestal heel erg mee. Misschien kun je haar wat homeopatisch geven voor ondersteuning van de lymfevaten. Ik weet niet of je hier iets mee hebt ik vind het altijd wel fijn. Succes ermee
Ireen_
Geplaatst: 18-03-12 15:06
Gelukkig maar, dat Beau geen last heeft gehad van het virus!
Rijden/draven doe ik nu niet, omdat ik dat niet helemaal durf, ben erg bang dat het toch door haar kogel komt. Maar na het stappen is het wel dunner, alleen lang niet helemaal weg.. Na koelen wordt het ook dunner. Ik laat deze week toch maar even de veearts komen denk ik..
Ireen wat vervelend... wat had yade aan haar kogel dan? Is de blessure van de collaterale banden wel ok nu?
flo is nu weer 4 weken onder het zadel, heb hem uitbesteed maar meneer zet daar geen pas verkeerd! Loopt ook rad dus duimen dat het goed blijft.
Hoe is het met de andere paardjes?
Aukelizzy
Geplaatst: 19-03-12 18:34
Ireen, Wat vervelend dat het nog steeds niet helemaal lekker gaat met Yade. Heeft ze ook verhoging/koorts? Het klinkt namelijk als een lichte einschuss. Zhuf heeft dit een paar weken geleden ook gehad. Die had zichzelf aangetikt, had een heel klein wondje en kreeg toen ook een dikker en warm been. Na het stappen was het weer dunner maar zodra ze een half uurtje stil stond liep het meteen weer vol. Ik heb zelf altijd antibiotica staan en heb haar een kuurtje gegeven, daarna was het over. Kan me voorstellen dat je hiervoor niet meteen naar Bodegraven gaat, zou ik ook niet doen hoor! Ik denk dat als je de veearts thuis laat komen, je vast een kuurtje antibiotica krijgt. Mijnzoef, Wat fijn dat Beau nergens last van heeft! Zal wel een flinke opluchting zijn. Kan me voorstellen dat het wel lekker is om even wat anders te zien dan de bak haha.
AV, Wat fijn dat hij zo braaf is en hij helemaal oke loopt! Ik ga zeker voor je duimen dat het zo goed blijft gaan. Heb je al enig idee wanneer je hem weer terug haalt?
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar met Zhuf gaat het echt súper! Ze loopt onwijs goed, gaat met de dag beter draven en ze wordt zelfs "braaf". Nouja braaf... Voor haar doen dan haha. Op wedstrijd komen we nu, weliswaar met veel spanning, keurig de baan door en we slepen eigenlijk ieder weekend wel een prijs binnen. Dus dat is wel een heeeel goed gevoel na 3 jaar vol ellende en verdriet! Gister werden we 1e en 3e en hadden we twee dikke winstpunten, dus dan ben ik wel heel trots op het paard. Nog geen jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik ooit nog een wedstrijd met haar zou rijden, en nu begin ik stiekem zelfs wat doelen te stellen. Wie weet kunnen we aan het eind van het jaar wel Z1 startgerechtigtigd zijn... Of heel misschien zelf al wel een puntje in het Z1 gereden hebben... Maar dan bedenk ik mij dat ik helemaal geen doelen moet stellen, maar moet genieten van elke wedstrijd die we rijden want soms kan het zomaar de laatste zijn. Maar ik hoop dat dat nog minimaal 10 jaar gaat duren!
Ireen_
Geplaatst: 19-03-12 22:11
Super AL!! Vind het echt geweldig hoe jouw paard er bovenop is gekomen, heb je zo verdiend na al die jaren!
Dierenarts komt morgen even langs, hoop dat hij er iets mee kan. Nee ze heeft zeker geen koorts of verhoging, dan had ik al wel gelijk aan de telefoon gehangen Ze heeft het 2 keer eerder gehad aan een achterbeen, toen ook wel direct antibiotica gekregen maar het is nu minder duidelijk dan toen.
am_vanes, Yade heeft als gevolg van de collateraalbandblessure ook haar tussenpees en kogelgewricht overbelast. Van dat kogelgewricht heeft ze eigenlijk het langste en meeste last gehad, maar het is nooit dik geweest.
Yade is ook knettergek op het moment, het lijkt wel of de knop ineens om is gegaan.. ze heeft zich een jaar lang voorbeeldig gedragen, maar sinds ze met dat andere paard heeft gestaan is ze helemaal de weg kwijt. Zondag stond ze zelfs met een been bovenop een paal van haar paddockje, hoorde dat ze 2 weken geleden ook met een been in het hek heeft gehangen (fijn dat ik dat nu hoor.. kan dat wondje ook wel eens verklaren). Wordt echt tijd dat ze weer aan het werk gaat.
WolinLotte
Geplaatst: 23-03-12 05:31
@Ireen: En hoe is het afgelopen nu de dierenarts erbij is gekomen?
@AL: .. Jippieeeee!! Echt heerlijk!!
Nou, met Wolin gaat het eigenlijk best wel goed! Ik ben weer lekker met haar wat aan het rijden, wanneer ik tijd heb en ik blijk toch minder tijd te hebben dan ik dacht, nu ik ook de Tinkerdame rijd, die ik mee neem naar de Epervierdaagse in juni.. Toch stap ik er zo af en toe even lekker op en rij ik wat met haar.. Ik merk erg dat Wolin het eng vind om haar lijf te moeten gebruiken.. Je moet haar echt vertellen dat het kan. Ze blijft in het begin wat strak, krult op, loopt met de handrem erop.. Maar zodra ze ontspant en loslaat is het echt fantastisch! Wat Wolin al even heeft en wat ik hier al gemeld had, is dat Wolin heel erg schudt met haar hoofd zodra ik de op de rechterhand ga rijden.. linkeroor plat, hals volledig naar rechts draaien.. Hierdoor kan ik er niet echt aanzitten. Ook heeft ze, weet ik bijna 100% zeker, pollenallergie en dit uit zich in gooien met het hoofd, tijdens het eten en zomers ook op de wei met dikke ogen. Met rijden heb ik er (nog) niet last van, wel gooit ze continue met haar hoofd uit de voorbak en durft ze soms niet haar voerbak in. Ik ga daarom 28/3 naar Erik Laarakker om dit te laten onderzoeken, maar ook voor datgene wat ze doet met haar hoofd tijdens het rijden. Ik heb een hele goede fysio c.q. chiropractor, waar ik het probleem bij neergelegd heb lang geleden, maar ze doet het nog steeds en heb het idee dat Laarakkers een oplossing biedt, ik heb het idee dat het een verband heeft met elkaar. Het is lastig inschatten, want het kan ook zijn dat ze het lastig vind dat ze haar spieren moet aanspreken.. want ze deed het ook wanneer ik wat been gaf.. Maar hier vind ik haar reactie op de rechterhand te heftig voor. Maar door het kopschudden kan ik haar niet heel goed rijden of er 'aanzitten'. En dan twee weken later gaan we voor de scan bij Bodegraven, wat ik heel spannend vind! Aan de hand hiervan wil ik haar wel of niet het land op laten gaan, vind het een moeilijke beslissing.. Maar het is een paard, een verdomd sociaal paard ook, dat geniet als ze in de kudde staat.. Verder ziet ze er echt oogverblindend uit, echt supergoed! En zit ze ook erg goed in haar vel..
Kortom.. Spannend.. Ik wou dat de scan al geweest was.. En ik ben erg benieuwd wat er de 28e uit komt. Het zou fijn zijn als ik haar straks naar en in een gezond lijf kan trainen.. Ben benieuwd.
Ireen_
Geplaatst: 25-03-12 15:48
Spannend WL! Zou super zijn als ze straks het land op kan!
Dierenarts heeft haar een ontstekingsremmer en vochtafdrijver gegeven, het leek wel van het wondje te komen. Moet afwachten tot dinsdag en als het dan niet weg is terugbellen, dan kunnen we haar kogel/pezen scannen eventueel. Intussen moest ik wel door gaan met dat beetje draven wat ik deed. Ze is gelijk ingeent en kreeg weer eens een mega reactie, dus de eerste dagen kon ze nauwelijks lopen Vanaf donderdag was haar been weer zo goed als dun. Gisteren weer gedraafd en vanochtend was haar kogel toch weer een beetje dik.. na even stappen is dat weer weg, maar toch, ben bang dat het dan toch met de belasting te maken heeft. Vandaag weer gewandeld en kleine stukjes gedraafd, daarna is de zwelling weg maar een uurtje later zit er dan weer een bultje (niet warm) boven het kogelgewricht, net een galletje. Vrees dus dat het weer scannen wordt.
En iedereen heeft er wel een mening over, word daar beetje verdrietig van.. Krijg opmerkingen dat ik niet zo moet mutsen en dat ie nu maar gewoon aan het werk moet, dat ze te veel verwend wordt met "die wandelingetjes" en dat ik gewoon moet gaan longeren en rijden. Als dat niet kan komt het toch niet meer goed. Alsof je een soort grens voorbij gaat als een blessure een jaar geduurd heeft Natuurlijk wil ik weer graag aan het werk met haar, maar ben zo bang om nu alsnog alles te verpesten wat ik er in heb gestoken om haar te laten herstellen.
En dan nog de opmerkingen als "eerst nog maar zien dat je er weer op komt na zo lang rust, want ik ken dat soort" (over haar ras), bah.. maargoed, dit heeft niet veel meer met collateraalbandjes te maken
Eindelijk een topic gevonden over banden ik kan maar niks vinden excuses dat ik zomaar even kom inbreken
mijn net driejarige staat nu 8 weken stil met een blessure aan de diepe buiger onderin en collatrale banden
donderdag mogen we naar de kliniek voor een updates ze heeft speciaal beslag omdat ze een steile hoef heeft door of van de blessure waarvan het precies is weet ik niet, word ook wel graasvoet genoemd
het zal wel heel voorbarig zijn maar hoop dat de ontstekingen flink zijn vermiderd Vind het zo sneu dat ze niks mag en hoop dat ze straks op ern stukje wei kan want opbouwrn met draven e.d is wat lastig op deze lerftijd
Welkom dientje, weer een jong paard met een blessure aan de collateraal banden . jouw paard is nog wel heel jong hoor, wat balen zeg!
Ireen, niets van anderen aantrekken! Even nog rustig aan kan er ook nog wel bij na een jaar revalideren. Zolang jij het niet vertrouwd zeker niets doen wat niet goed voelt. Een gal hoeft niet erg te zijn , maar je kan er altijd even naar laten kijken!
Flo is nu 6 weken aan het opbouwen. Hij draaft al op de grote volte, en galop op de hoefslag. hij wordt vaak op het harde op de volte even gechecked, maar tot nu toe big rad. 15 april moet ik weer voor een scan en eigenlijk hoop ik erop dat ik hem weer volledig mag gaan belasten... Ben nu 11 maanden verder dus hoop het echt!
Dientje_Yara
Geplaatst: 25-03-12 19:43
Van sommige verhalen zakt de moed me in de schoenen, ik heb vorig jaar maart mijn pony in laten slapen wegens Kissinger spines en dacht koop een jong dier kan ik lekker rustig aan mee aan de slag. Ze heeft het al veel langer denk ik ze liep nooit kreupel maar echt Superrad ook niet en wilde voor ik ging beginnen met beleren zeker weten dat ze goed was Gelukkig heb ik naar mijn gevoel geluisterd en haar na laten kijken Wij lopen in bodegraven bij Hanneke pandhuis en hoefsmid Wouter Ik ben doodzenuwachtig voor donderdag omdat het stappen wat we nu vijf min mogen bijna niet meer gaat ze word zo druk en muisjes wil ik zo lang mogelijk uitstellen bah echt rot Als ze de wei op mag mag ze van mij daar lekker een jaar herstellen Hanneke had goede hoop alleen de stand van de hoef veranderen gaat wel maanden duren zodat hij langzaam minder steil word en langzaam breder gemaakt word
11 maanden schrik ik wel van poeh Ik ben maar voor 1 ding bang dat ze niet los mag voorlopig en dat vind ik zo sneu
Kan mij heel goed voorstellen dat de moed je in de schoenen zakt van de verhalen. Maar probeer de moed niet op te geven, en blijf er in geloven! Ik ben zo iemand waarbij een wonder gebeurd is. Paard was zo ongelooflijk slecht, maar na 3 jaar revalideren, verdriet en veel ellende heb ik nu heel veel plezier van mijn paard en rijden wij volop in de sport. Dus het kán wel allemaal op zijn pootjes terecht komen!
denk dat iedereen hier weet hoe je je nu voelt, het is echt balen als ze graag willen maar niet mogen. Mijn paardje was ruim 5 toen ze deze blessure kreeg, ben er 7 maanden mee zoet geweest, nu gaat het goed maar bij iedere misstap ben je toch weer bang terug bij af te zijn. Ik heb ook de muisjes heel lang uitgesteld maar moest er op een gegeven moment toch aan, werd anders echt te gevaarlijk om erop te stappen voor haar en voor mij. Gelukkig zijn we daar nu weer helemaal vanaf maar toch, het was een pittige tijd. Veel succes!!
@Ireen, misschein makkelijk gezegd maar laat ze maar banketstaaf!! Je eigen gevoel is altijd het beste gevoel en beter maar 1x te veel gekeken als 1x te weinig. Hoop dat het allemaal meevalt, duim hard voor je!
@am_vanes, fijn dat Flo zo lekker gaat, hopen dat je er zelf snel weer op kan!
Met Beau gaat het lekker, vandaag weer voor het eerst in de goede bak wezen rijden. Ze was super braaf maar wel heel scheef geworden, heb natuurlijk 4 weken een beetje buiten gereden of aan de lijn. Gelukkig vrijdag weer les dus dan hebben we weer een puntje om aan te werken, zal wel weer effe werken worden Was begonnen met langzaam te wennen aan het land, alleen op een klein stukje maar helaas was het toch nog te nat en lag haar ijzer er na een keer of 4 af, dus nog maar even geen weiland. Vind dat ook wel weer spannend, hier heeft ze tenslotte haar blessure opgelopen. Heb ook maar besloten dat ze pas bij de groep mag als het echt droog is dat als ze gaan rennen ze ook kan remmen en niet gaat glijden. Spannend weer dat voorjaar maar wel genieten op dagen zoals vandaag!
Kelly_Taco
Geplaatst: 26-03-12 15:28
Ik schaam me een beetje dat ik hier al zo lang niet geweest ben maar eerlijk gezegd durfde ik niet meer zo goed te posten hier. Bang dat als ik zou schrijven dat het zo goed ging met Adorno dat we straks weer een inzinker zouden krijgen. Maar ik vind het ook niet eerlijk om de mensen niet meer te steunen die het nog hard nodig hebben. Ik heb ontzettend veel aan jullie steun en ervaring gehad dus... hier ben ik weer
Mijnzoef Wat fijn dat Beau zo lekker gaat! Scheef in het lijf dat is wel weer op te lossen. Op zich is het ook wel logisch dat je rijtechnisch dingen tegen gaat komen bij een paard wat lang met een blessure gelopen heeft. Spannend hoor straks de weideperiode. Ben er ook een beetje angstig voor maar Adorno is gelukkig niet een stopper in 1x. Desnoods eerst even laten werken en dan de wei op? Ben zelf nu al steeds gras aan het eten met hem zodat hij straks niet zo druk is als ik hem los laat. Ben je hebt er helaas niks over te zeggen. Zodra je het touwtjes los maakt ben je overgeleverd aan de goden.
Dien Ik heb een goed gevoel bij Fayah. En je bent in goede handen. Het is heeeeel vervelend als ze straks niet mee het land op mag maar liever nu even niet in de wei en straks een gezond paard dan nu in de wei en een ongeneeslijke blessure. Het is alleen heel erg omschakelen omdat je graag het beste wilt voor je paard. Alleen het beste is nu even niet wat we het liefste zien (buiten lopen). Adorno is ook sneller door zijn blessure heen gegaan dan de meeste paarden hier. Het hoeft niet altijd zo lang te duren maar hou het wel in je hoofd. Je moet binnenkort terug toch? Ik ga voor jullie duimen. Misschien handig voor de rest om te weten dat Dien en ik elkaar goed kennen
AM Dat klinkt al heel goed! Ik ga voor jou ook duimen! 11 maanden is lang genoeg geweest!
Ireen Wat balen dat je nog steeds zo aan het kwakkelen bent. Heb je haar beentje al eens in de klei gezet na het werken? Ik weet dat toen ik Adorno net had hij ook heel vaak dikke benen kreeg na het werken. Heb toen een tijd lang zijn benen ingesmeerd met groene leem en dat werkte ontzettend goed. Dit kwam bij hem echt omdat hij weer moest wennen aan belasting. Wat bij Yade natuurlijk ook heel goed kan. MEnsen vergeten vaak dat de opbouwfase ontzettend belangrijk is! De blessure kan wel goed zijn na lang rust maar als je ze dan zo weer aan het werk zet zijn ze snel weer kapot. De opbouwfase is echt cruciaal! Laat je niet gek maken hoor.
WL Jeej wat fijn dat je weer aan hetrijden bent!! Slim om haar toch even door Erik na te laten kijken. Bij ons komt Steffi van der Laarse vaak, beetje vergelijkbaar denk ik. Ik ben heel benieuwd!
AL Ik ben zo blij voor je dat Zhuf het zo goed doet. Ik vind het ook echt een geweldig paard! Jullie hebben dit echt verdiend na alle ellende en al je doorzettingsvermogen!
-----------------
Adorno doet het op het moment ook echt zo ongelovelijk goed! Ik ben zo ontzettend trots op hem. Hij zal altijd een moeilijk paard blijven maar het rijden zelf gaat echt heel lekker. Opstappen kan ik helaas nog steeds niet alleen maar als ik zit is het goed. Hij zit zo ontzettend goed in zijn vel dat hij ook energie voor 10 heeft (en hij krijgt maar een kilootje arme muesli haha).
Aankomende zaterdag en zondag hebben we wedstrijd, ik ben zo ontzettend benieuwd hoe hij het gaat doen
ik heb niet het hele topic gelezen maar leer en lees vanzelf wie wat heeft enz
we hebben ook een blessurewei en daar kan ik sowieso aan de hand grazen scheelt toch wat het is een kleine wei dus hopelijk mag ze daar los en anders aan de hand maar grazen zal ze haha
ik heb wel een goed gevoel maar eigenlijk durf ik die niet te hebben uit zelfbescherming
nog drie nachtjes slapen maar eerst morgen een paardentaart maken fayah word 3
Ireen_
Geplaatst: 27-03-12 12:11
Bedankt allemaal Ga inderdaad niet zo veel van anderen aantrekken. Sommigen vinden het zielig dat ze "niks doet" (ze staat overdag buiten en ik wandel 30-60 min en ze draaft stukjes, maar meer niet nee), bedacht me van de week dat dat eigenlijk ook nergens op slaat.. paard heeft tot haar 7e niks gedaan behalve af en toe eens een showtje lopen en een drachtig zijn. Ze heeft maar een half jaar echt gewerkt, ze weet niet eens beter. Voor Yade hoef ik niks te haasten, en voor mijzelf ook niet eigenlijk als ik daar een slecht gevoel bij heb.
Een galletje is het volgens mij niet, want het trekt soms ook weg na beweging. Als het een galletje zou zijn zou ik dat totaal niet erg vinden, als het maar niks anders is. Ik heb gebruik wel klei (ice tight) maar heb niet echt de indruk dat dat werkt Vanochtend was het been behoorlijk dun eigenlijk.. maar kan zo weer anders zijn.
Dientje_Yara, wat rot zeg, jouw paard is echt jong! Herkenbaar.. ik heb 2 jaar geleden mijn pony in moeten laten slapen (na veel medische ellende) en dacht ook een gezond jong onbeleerd paard te kopen, heb in totaal maar een paar maanden echt kunnen werken met haar helaas. Yade mocht in de wei herstellen, helaas ging dat niet goed omdat ze als gevolg van de collateraalblessure haar tussenpees en kogel overbelastte, maar de collateraalbandblessure zelf deed het wel goed op de wei.
Mijnzoef; super! Ja de wei op.. zie ik ook tegen op. Wij hebben geen land aan stal, dus ben een beetje aan het rondkijken waar Yade op een mooi vlak stuk kan in een klein groepje.
Kelly_Taco; wat fijn om te horen! Ben jij nu in principe "uitbehandeld" in Bodegraven of moet je nog eens terug?
Wat een dag Fayah was een heel stuk verbeterd, wat een opluchting Aan de longe op het zachte "slik" eh die gaat helemaal uit haar plaat zeg ik nog maar viel alles mee paar rare sprongen en vanuit draf plof even lekker rollen haha gekkie Ze liep echt veel ruimer en niet meer zo op haar kant Op het harde ook al een stuk verbeterd Buikgriep was nog niet rad maar de da zei dat die blessure ook echt tijd nodig heeft Ze stond netjes op haar hoeven en heeft weer mooie schoenen gehad We zijn er nog lang niet maar wel een stap in de goede richting, ze mag in de paddock mits ze rustig is en op de blessurewei vanaf mei dan gaat de wei weer open Over acht weken weer een scan
Voor nu ben ik blij mijn kleine baby mag weer lekker paard zijn en naar buiten wel met mate maar het mag
Ireen_
Geplaatst: 30-03-12 22:02
Dat is fijn nieuws, er zit in ieder geval verbetering in! Hopen dat het zo door zet! Lekker dat ze op de paddock/wei mag, zo'n jong paard op boxrust is niks..
SachaPhantom
Geplaatst: 31-03-12 21:21
Hallo allemaal, mag ik jullie om advies vragen???
Ik heb vorig jaar mei een geweldig leuke dressuurmerrie gekocht. Ze was toen zes jaar en had nog niet heel veel gedaan. Ze werd via een handelstal verkocht voor de fokker. De fokker had tot twee keer toe geprobeerd haar te laten dekken en dat was niet gelukt. Ze was wel ingereden en is vervolgens vier/vijf maanden in training geweest bij een professionele ruiter die haar de basis heel goed heeft aangeleerd. Toen ik mijn paard kocht had ik dan ook een heerlijk soepel paard. Uiteraard heb ik haar toen laten keuren. De klinische keuring bij Hans van der Louw en die heeft ook de foto's herbeoordeeld die in januari in Friesland gemaakt waren (het moment dat ze daar de verkoop in ging). Vanaf eind vorig jaar werd mijn merrie wat stijf, met name bij het inrijden, en rechtsom lastig in te buigen. Niet echt schokkend, we dachten dat ze het moeilijk vond en ze heeft ook een iets lastige bouw met een lange rechte rug, maar het werd ook niet beter. Maar vijf weken geleden liep ze opeens tijdens het rijden onregelmatig. We dachten misschien teugelkreupel. Mijn eigen DA constateerde een (lichte) vorm van spierverzuring, en adviseerde het met beweging weer goed te krijgen. Ze kreeg toen metacam en supplement en we hebben haar rustig laten bewegen (niet getraind).
Na twee weken weer bloed prikken en nog steeds niet goed. Mijn bijrijdster en ik hadden er niet een lekker gevoel bij, dus we zijn vorige week vrijdag naar Emmeloord gegaan. Daar reageerde ze minimaal op de buigproef van haar voorbenen, achter goed. Rechtsom op de harde volte een heel, heel klein beetje onregelmatig (wij zagen het zelf niet, alleen DA). Op het zachte goed. Daarna rechtsvoor uitverdoofd en daar liep ze toen goed op, maar toen was ze linksvoor gevoelig! En ze vonden haar gevoelig in haar rug, met name bij rechter SI-gewricht. Foto's van rug en hals genomen omdat de prioriteit daarbij leek te liggen en die waren goed. Omdat het al laat was en we er op dat moment verder niet uitkwamen afgesproken om woensdag terug te komen en hoefsmid mee te laten kijken. Dat was afgelopen woensdag. In de tussenliggende dagen had ze op het land en in de stapmolen gestaan.
Afgelopen woensdag gingen we weer op de harde volte kijken en toen liep ze rechtvoor duidelijk niet goed, slechter dan de week ervoor. Op het zachte liep ze wel goed. Er zijn foto's van haar voorvoeten gemaakt en die zijn goed. Ze heeft vervolgens nieuwe ijzers gekregen (Equilibrium) en we hebben afgesproken twee weken rust te geven en dan komt Tunna Morrien langs om haar rug te behandelen en ook om te kijken hoe ze dan loopt op het harde. Eén ding blijft me de hele tijd triggeren en dat is dat de hoefsmid zei: onderschat de bandjes niet. Vandaar dat ik op dit topic terecht ben gekomen.
Herkennen jullie aspecten uit mijn verhaal? Wat adviseren jullie mij te doen? En ik heb wat verschillende dingen gelezen over een echo of een scan laten maken. Wat is het verschil en wat is het beste?
Het is een heel verhaal geworden (het houdt me behoorlijk bezig . Ik hoop van jullie te horen!
mijnzoef
Geplaatst: 31-03-12 21:47
Hoi Sacha,
Het is inderdaad een heel verhaal, balen voor jedat het niet gaat zoals je wilt. Je koopt natuurlijk een paardje om van te genieten en niet om zorgen over te hebben. Mijn merrie was 5 toen ze een blessure aan haar bandje kreeg. Ze is in het land flink geschrokken en aan het rennen geslagen en heeft daarbij haar hoefbal hard aangeslagen. Hier liep ze flink kreupel op echter na 6 weken was ze nog steeds niet helemaal zuiver. Je moest goed kijken en mijn gevoel zei ook dat er iets niet klopte. Ik heb in die periode niet gereden dus kan je niet zeggen of ze rijtechnisch daar op reageerde. Ik ben toen verder gaan zoeken en eerst foto's gemaakt en uitverdoofd. Hierbij bleek dat het diep onder in haar voet zou moeten zitten. We konden toen niet meer een scan maken omdat ze uitverdoofd was en dat geeft vertekening op de scan,. Ik ben toen 4 dagen later terug gegaan en daar bleek uit de scan dat er een gaatje in haar bandje zat, was maar 1 bij 1 mm maar dat is genoeg om ellende mee te hebben. Het hele bandje is mij verteld maar 4 bij 9 mm dus een gaatje van 1bij 1 is dan best aardig. Als je het niet vertrouwd zou ik zeker een scan van die bandjes laten maken. De kosten zijn daar niet heel hoog voor (bij mijn veearts was ik € 180,00 kwijt voor een compleet onderzoek) en dan weet je wel zeker hoe en wat. Zeker als de hoefsmid dit zo expliciet zei, vaak hebben die het best bij het juiste eind. Dat ze gevoelig is in haar rug zou te verklaren kunnen zijn als ze al langer met deze blesure loopt dan gaan ze de rest van hun lijf niet goed belasten. Ik zou zeker een scan laten maken of een MRI dat is allen wel veel duurder. Dan weet je maar of de bandjes goed zijn of niet kan je veel ellende besparen.
Met mijn paardje is na een eerste rustperiode van 6 weken ook op ijzers gegaan, speciaal voor haar gemaakt met een hele brede tak, eigenlijk had ze 1 1/2 ijzer onder haar voet, om het bandje te ontlasten. Ik heb haar met magneetveldtherapie behandeld en ze is voor een 3,5 maanden op volledige boxrust gegaan. Ze mocht iedere dag wel onder de man gestapt worden steeds iets langer en na enige weken aan de lijn als ze zich gedroeg. Nu gaat het na 3/4 jaar weer goed ik mag haar weer volledig belasten. Helaas is dit een blessure die veel geduld van zowel mens als dier vraagt. Hoop voor je dat het allemaal meevalt, veel succes en ik zou zeggen volg je gevoel Groeten Miranda
mijnzoef
Geplaatst: 31-03-12 22:04
Hoi allemaal,
Hoe gaat het met de paardjes, koud geworden weer he, was eigenlijk wel weer snel gewend aan het warmere temperatuurtje. Ireen hoe ik het met de verdikking op Yade haar been? hoop dat het weer weg is! Beau had van de week ook weer zo'n lekkere lompe actie! Ik haalde haar donderdag uit haar stal was haar linker achterbeen dik halverwege haar pijpbeen. Nu heeft Beau hele dunne benen dus dat viel gelijk op. Ze gaf geen teken van last of pijn en liep er ook gewoon goed op gelukkig. Na het longeren (ik was fanathiek van plan maar dat werd effe rustig joggen) was het al weer een stuk dunner. Kortom een flinke bloeduitstorting denk ik en toen ik in haar stal keek zag ik waarom. Madam heeft denk ik in haar voernijd waar ze op zijn tijd last van heeft een flinke dreun tegen het schot aan gegeven naar de buurman en heeft het schot iets te hard geraakt, doos!! Ik had er al weer helemaal de balen van zou nml afgelopen vrijdag en vandaag weer voor het eerst les gereden hebben na het gedoe met de Rhino. Omdat ze er donderdag goed op liep ben ik vrijdag toch naar les gegaan om met mijn instructrice te overleggen wat te doen, gelukkig was het al weer dunner dan donderdag en iets naar beneden gezakt. Ze liep er weer prima op en ik heb gewoon mijn les gereden en ze was me toch braaf alsof ze iets goed te maken had (haha). Vandaag heb ik les gereden bij Albert van Schie en weer was ze super braaf en hard aan het werk. Zo blij dat alles weer goed gaat en dat ze weer goed in haar vel zit en graag wil lopen. Heb er een filmpje van maar heb geen idee hoe dat geupload moet worden, iemand tips?
Nou hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat, groeten Miranda