[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:30

Dank je wel, ik zag dat Grand HA ook glucosamine etc bevat, dus waarom dan eigenlijk 2 producten met glucosamine erin naast elkaar geven Carmy81 ?

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 22:19

Ik ben vandaag weer (voor de 2e keer) naar de les op de rijvereniging geweest en ze deed het super. Helemaal niks te zien. Ik ben zo blij *\o/*

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:23

fijn annelieke dat hij goed liep tijdens de les. ik heb voor morgen ochtend ook weer een les afgesproken kijken hoe ik hem het beste weer op kan pakken. hoop wel dat ik nu gewoon weer met regelmaat kan gaan lessen.

mister1 mijn dap heeft mij duidelijk uitegelegd dat kleine voltes +_ 10 m met een paard met artrose niet goed is. ik rijd wel grote voltes, slange voltes, maar geen 8 bijvoorbeeld tussen b en e maar tussen c en a. gewoon de gehele bak gebruiken. afhankelijk van hoe de bak is te nat of te droog houd het ook op is de belasting ook te zwaar. heb nog even in je vorige berichten gespiekt maar als je weer het western werk op wil pakken waar je tot nu toe mee bezig geweest ben denk ik dat je je paardje heel snel helemaal naar de knoppen rijd. kleine voltes stops sleidings zijn gewoon heel slecht voor paard met artrose. dat wil niet zeggen dat je er niks meer mee kan. ik ben samen met mn zus haar western paardje aan het beleren en dat zijn vaak droger ondergronden voor alle oefeningen die ze moeten doen en kunnen. en dat is slecht voor artrose paard.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:49

@norton: ik weet dat ik nooit meer alle dingen kan doen die we deden, geen koeien meer en geen reining meer, maar ik zal wel iets moeten blijven doen, iets waar uitdaging inzit voor hem.
Je hebt qualiteit en kwantiteit, als ik bv kan kiezen tussen:
1) hem 10 jaar hebben nog, maar dan kan ik elke dag 8 rondjes linksom en 8 rondjes rechtsom
2) hem 5 jaar hebben nog, en dan wel nog uitdagend trainen, en soms dingen doen die niet goed zijn

Dan kies ik echt voor optie 2! Puur ook omdat het geen paard is voor simpel werk, hij wil hard werken, trainen en uitdaging wil hebben, als ik hem ga rijden met de handrem erop gaat hij zwaar gefrustreerd worden.

Maar zover zijn we nog niet.
Het longeren is om te zien hoe hij loopt, op een cirkel ter grote van een grote volte. Ik weet ook dat longeren niet goed is, maar wil hem onbelast testen hoe hij loopt dan dat ik er op zit.

Hij liep al beter als gister, dus ik ga het eens even bekijken van de week hoe het verloop zal zijn, en dan ga ik beslissen of er ingespoten gaat worden.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:52

annelieke92 schreef:
Ik ben vandaag weer (voor de 2e keer) naar de les op de rijvereniging geweest en ze deed het super. Helemaal niks te zien. Ik ben zo blij *\o/*

Wat fijn! Dat het zo maar lekker verder blijft gaan!!

Norton: Succes met je les!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:03

ik vermoed dat het bij mijn pony over en uit is.

ik heb max nu een week onder pijnstillers meegemaakt,hij zwikt zelden onder de pijnstillers en dat betekent toch dat het zwikken linksachter WEL pijnscheuten moet betekenen.max is dus blijkbaar een harde voor zichzelf,maar ook onder de pijnstillers hijgt en kreunt hij en wil niet graag lopen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:01

wat balen casanova. Wat moet dat moeilijk voor je zijn. Luister naar je hart.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:44

Casanova: Veel sterkte! Dit moet moeilijk zijn voor je!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:26

Mister01 schreef:
@norton: ik weet dat ik nooit meer alle dingen kan doen die we deden, geen koeien meer en geen reining meer, maar ik zal wel iets moeten blijven doen, iets waar uitdaging inzit voor hem.
Je hebt qualiteit en kwantiteit, als ik bv kan kiezen tussen:
1) hem 10 jaar hebben nog, maar dan kan ik elke dag 8 rondjes linksom en 8 rondjes rechtsom
2) hem 5 jaar hebben nog, en dan wel nog uitdagend trainen, en soms dingen doen die niet goed zijn

Dan kies ik echt voor optie 2! Puur ook omdat het geen paard is voor simpel werk, hij wil hard werken, trainen en uitdaging wil hebben, als ik hem ga rijden met de handrem erop gaat hij zwaar gefrustreerd worden.

Maar zover zijn we nog niet.
Het longeren is om te zien hoe hij loopt, op een cirkel ter grote van een grote volte. Ik weet ook dat longeren niet goed is, maar wil hem onbelast testen hoe hij loopt dan dat ik er op zit.

Hij liep al beter als gister, dus ik ga het eens even bekijken van de week hoe het verloop zal zijn, en dan ga ik beslissen of er ingespoten gaat worden.

fijn dat je in ieder geval verschil merkt. ik herken wel wat je zegt van dan maar minder lang want zo denk ik deels ook. maar toch ben ik er in de loop der jaren steeds beetje meer rekening mee gaan houden omdat ik hem toch liever 10 als 5 jaar heb. wij galoperen gewoon wijken gewoon. schouer binnen en buiten maar steeds pasje of 3 4 en dan weer recht uit. dus laat het echt van je paardje afhangen zou ik zeggen maar van die stops of spins dat zou ik persoonlijk niet meer doen. ik denk dat je gewoon de normale onderdelen trail etc gewoon kan doen. ik zou zeker in laten spuiten als ik kijk hoe lang die van mij er goed op gelopen heeft is het het geld me waard geweest.

heb jij dan nooit aan de hand moeten opbouwen naar draf e galop. ik moest week stap dan om de dag stukje draf en zo in 8 weken opbouwen. naar eventueel weer normale beweging zij het erop zij het ernaast.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:27

sterkte casanova voel met je mee.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:43

norton84 succes!

Sterkte Casanova wat moeilijk.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:06

@norton: ik moest na die 3 weken de da weer laten komen om te zien hoe hij liep, maar ik ken mijn paard goed genoeg om het zelf te zien (de da zag vorige keer eerst ook niks, terwijl ik allang zag dat het niet goed zat).
Mijn paard heeft in het verleden een keer heel lang stil gestaan na een trap, eerst in de groep op de wei, toen alleen, en omdat hij met wandelen nog steeds niet goed liep heb ik hem toen op stal gezet, maar nog steeds geen verbetering.
Toen ben ik naar de kliniek gegaan, foto's gemaakt, was niks op te zien.
De uitleg was: de spieren en pezen van zijn kogel naar zijn voetje waren verkrampt geraakt doordat hij zolang niks had gedaan.
Dus kreeg te horen dat ik hem nooit meer stil mocht zetten hiervoor.

Daarom kijk ik het deze week aan, en laat ik hem lopen aan de longe, dat is en goed voor zijn hoofd en voor zijn spieren.

Ik snap wat je bedoelt, het is gewoon k#t als je zo'n uitslag krijgt.
Maar in tegenstelling tot andere mensen ga ik geen supplementen geven, en ga ik niet voor draaglijk maar pijnvrij.
Als het over is dan is het over.
Ik wil hem absoluut laten inspuiten, maar dat doe ik 1x en kijk hoe lang we ermee door kunnen, ik ga hem niet elk half jaar inspuiten, en zal okk echt wel wat oefeningen moeten doen, ik rij 95% van de training op cirkels, en dat is hij ook gewend.
Dus ik ga het bekijken, en was blij dat hij vandaag beter liep als gisteten.
Morgen ga ik wandelen en maandag weer wat longe werk, eens kijken hoe het dan gaat.

@casanova: wat erg om te horen! Heel veel sterkte!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:11

denk dat juist voor jou paard een goed supplement echt de moeite waard is!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:14

rapido schreef:

Ik ben echt geen fan van supplementen, mits ze door een kliniek of da worden voorgeschrevrn.

Ik heb al zoveel verschillende supplementen gezien en dat werd aan verschillende paarden gevoerd, en het deed of helemaal niks of het paard werd langzaam kapot gemaakt erdoor.

En sowieso ga ik niet zelf dokteren daarmee, mijn lokale da is er niet voor, maar als de kliniek mij anders adviseerd, dan zal ik in hun visie meegaan.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:20

Heel veel sterkte Cassanova! Ik weet hoe het voelt.

Mijn paard is ook nog steeds niet aan het opknappen. De kogel lijkt wat rustiger. Ik mag haar been nu normaal optillen, maar ze is nog steeds heel erg kreupel. Het enige wat ik doe met haar is heel veel wandelen, en af en toe een klein pasje draven om te kijken hoe ze loopt, en er zit totaal geen vooruitgang in op het moment...

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:51

@ Maris:
Mijn paard krijgt inderdaad Grand HA en Mega Flex omdat dit de hoogste concentratie van alles is wat je kunt geven. Ik heb al zoveel geprobeerd en dit werkt fantastisch !!! Ik blijft dit een paar maand geven om de gewrichten en de vloeistof te laten herstellen en daarna ik ga ik over naar de Synergy net zoals Nadia.

En waarom ?! Omdat dit alle ellende heeft opgelosd, halleluja

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:52

Nadia schreef:
Carmy81 schreef:
Petra wat balen zeg, mijn paardje heeft ook wekenlang met warme kogels gestaan. Teken van Artritis....
Tikken op de onderkant hoef was zeer gevoelig. Mijn paardje heeft Artrose in 4 kogels.

Heel veel geprobeerd via de DA, maar het werdt niet echt veel beter. Heel veel vocht in de kogels. Ik was er kapot van.

MAAR toen heb ik Pardoes Aurora gebeld. Die hebben mij het volgende aanbevolen om te gaan bijvoeren:
Grand Meadows Mega Grand Flex & Grand Meadows Mega HA

Binnen een paar dagen was de ontsteking weg en werden de kogels weer harder.
Ik voer het nu 1,5 week en ik ben alweer 4 dagen buitenritjes aan het maken.
Het gaat geweldig goed !!!

Paard is weer helemaal happy, geen zere voetjes meer.

Het zijn wel dure supplementen maar zeker de moeite waard om te proberen en dat geldt voor iedereen hier in dit topic :)

Iedereen succes, ons artrose dilemma is voor nu hiermee opgelosd *\o/*

Bedoel je de Grand HA?? Mijn merrie staat op de Grand HA Synergy en doet het er geweldig op. Inderdaad een dure hobby, maar liever een paar centjes uitgeven en een happy paard dan een hoopje ellende op stal.

Precies !! _/-\o_ :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:49

Mister01 schreef:
rapido schreef:

Ik ben echt geen fan van supplementen, mits ze door een kliniek of da worden voorgeschrevrn.

Ik heb al zoveel verschillende supplementen gezien en dat werd aan verschillende paarden gevoerd, en het deed of helemaal niks of het paard werd langzaam kapot gemaakt erdoor.

En sowieso ga ik niet zelf dokteren daarmee, mijn lokale da is er niet voor, maar als de kliniek mij anders adviseerd, dan zal ik in hun visie meegaan.

Een hoog gedoseerde Glucosamine sulfaat kan weinig kwaad doen bij je paard (en bij de mens) en kan al zoveel helpen. Ik zelf ben niet voor de suplementen met alle toevoegingen als msm, chondroitine, hyarulon enz omdat deze stoffen nog niet hebben bewezen oraal opgenomen ook daadwerkelijk te helpen.
glucosamine wel.
Ik geef daarom ook alleen maar zuivere glucosamine aan mn paarden die in de sport mee lopen. Dit doe ik al een paar jaar en heb nog geen vervelende bijwerkingen mee gemaakt bij ze

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:33

Mister01 schreef:
rapido schreef:

Bedoel je niet tenzij in plaats van mits?

Verder ben ik het wel met je eens. Heb ook van natuurlijke geneesmiddelen geprobeerd, maar helpt echt niets. Alleen wat de dierenarts voorschrijft helpt echt. Bij mijn paard tenmiste.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:26

Uhh sorry ja ik bedoelde tenzij :o

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:09

mijn ervaring is anders.degene die ik van de dap voor geschreven kreeg werd mn knollie zo gek van als een deur. het werd echt gevaarlijk niet normaal. dap adviseerde zelfs om andere te gaan geven dan die hun hadden zodat hij weer "normaal" werd. ik ben super tevreden over de suplementen die ik ken/ geef. denk echt dat de werking van suplement paard/ baas afhankelijk is.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:02

Ja, zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel ervaringen.

Ik weet wel van mijn vorige paard (deze heb ik samen met mijn beste vriendin gekocht) een merrie van 19 jaar, zij bleek van alles te mankeren: spat, hko, artrose, enz.
Daar kregen we een glucosamine supplement voor vanuit de kliniek, maar heb nooit echt veel ervan gemerkt.

Mocht ik naar de kliniek gaan, dan zal ik daar vragen of ze het aanraden om extra te geven, en zoja welke, en dan zal ik het zeker wel doen, maar ik ga nu niet zelf van alles proberen.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:51

Ik geloof echt in de werking van msm, hyaluronzuur, ... bovenop de glucosamine. Met enkel glucosamine merkte ik echt geen enkel verschil. M'n paard mankt zelfs bijna niet meer nu. Ik denk ook echt dat het van paard tot paard afhangt of iets werkt of niet (en de mate van artrose natuurlijk)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:32

ik heb gisteren toevallig de lokale da gezien op stal, hij kwam een paard enten, en heb het toen eens gevraagd (hij was ook erg benieuwd naar hoe het gaat met Mister) en gaf aan dat hij wel steeds beter gaat lopen, maar dat het nog niet optimaal is.

zijn advies was, zeker gezien zijn verleden, om hem voorlopig rustig gecontroleerd te laten werken aan de longe, rustig weer wat opbouwen, en dit een tijdje doen voordat we een echt beeld kunnen bepalen hoe hij loopt op het moment.
ik ben wel blij te zien dat hij elke keer weer wat beter loopt als de keer ervoor.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:39

he is ook zo verwarend al die adviezen. bij mij op stal staat er nog een met artrose zij mag absoluut geen zijgangen rijden. ivm plaats van de artrose. terwijl ik wel zijgangen mag rijden. ik longeer ook wel maar max 1 keer per week en zelfs dat reden we niet.

heb heerlijk gereden vandaag hoop dat ik deze lijn vast kan houden tot de volgende les.