Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:40

Mag ik jullie er even op wijzen dat dit wel erg offtopic gaat ;)
Dit is niet de plek daarvoor. Wel een interessant onderwerp overigens, maar dan voor ergens anders op bokt :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:48

Sannessep schreef:
Tancreda4 schreef:
(achter)
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... 40x480.jpg

En een 'gat' in de zool (kuiltje is beter woord). Ook achter (links op de foto, in witte lijn gedeelte)

En een lichte barst in de wand zeg maar, al kon ik die er redelijk uitvijlen toen ik het even glad en bijvijlde.

Hier zien we dan toch ook rotstraal?
Ik heb overigens even een spuitbusje opgehaald bij de DA... ben benieuwd of het werkt en of haar gangen en gevoeligheid er ook door verbeteren...

Is dat van mijn paard ook rotstraal?? Wat zegt de rest ervan? Anders ga ik het gelijk behandelen.
Het zit alleen op de ballen van haar voet, en de snee loopt niet ver door. Al moet ik zeggen dat ik rechts een beetje gniepig eruit vnid zien, die hou ik in de gaten, dat zou nog wel eens rotstraal kunnen worden omdat de gleuf in ahar straal iets dieper lijkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:02

Amanda schreef:
Mag ik jullie er even op wijzen dat dit wel erg offtopic gaat ;)
Dit is niet de plek daarvoor. Wel een interessant onderwerp overigens, maar dan voor ergens anders op bokt :)

Sorry, ik weet het :o

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:13

Annetje schreef:
Ik zie op de eerste twee foto's alleen maar flapjes. Betekent dat meteen dat het paard rotstraal heeft?

ja.

Citaat:
Paard loopt absoluut NIET gevoelig en reageert niet op tikken, slaan of wat dan ook op de hoef of straal. Alleen als ik het zand tussen de spleet uit haal reageert hij een heel klein beetje. :)* :)*
De smid komt van de week en verder houd ik het nu elke dag heel goed schoon met betadine. Ook IN de groeve, hopelijk helpt dat goed genoeg tot de smid komt.

is je paard beslagen? het is werkelijk een veelvoorkomend probleem. er word veel te weinig op gelet. succes met de behandeling

heb weleens gezien dat na het uitspoelen van zo'n diepe spleet het bloed eruit liep. straal weggerot tot op het straalkussen dus......

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:32

@ Jackie; dus die 'kneuzingen' en flapjes zijn gewoon rotstraal? Dacht dat alleen in de groeven voorkwam.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:33

He bah doe niet zo eng :\

Hij heeft geen ijzers, nooit gehad ook.
Toen ik zondag met een wattestaafje en een doekje in de groeve ging, kwam er linksvoor ook wat pus uit. Bij de rest alleen maar zand.
Ben benieuwd wat de smid er van zegt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wat huiverig voor ben, want hij is meteen van het snijden en ik weer niet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:48

Tancreda4 schreef:
@ Jackie; dus die 'kneuzingen' en flapjes zijn gewoon rotstraal? Dacht dat alleen in de groeven voorkwam.

het is altijd verdacht wanneer de straal flapjes vertoont en een diepe middelste groeve een diepe spleet is. daarin huizen bacterien en schimmels, en wanneer je er niks aan doet word het van kwaad tot erger.

@Annetje: ik wilde je niet laten schrikken. wilde alleen een voorbeeld geven van hoe erg het kan worden. ik denk niet dat het bij jouw paard al zo'n vaart loopt en wanneer je het goed behandeld en de hoeven goed bekapt worden, dan kom je zeker weer ervan af.

het paard waar ik het over had, heb ik een aantal keren bekapt en de eigenaresse uitgebreid op het hart gedrukt wat ze eraan moest doen. paard in kwestie heeft al JÁÁREN met het probleem gelopen. had tevens ook flares, een toonwandscheur in beide voorhoeven die tot bijna aan de kroonrand doorliep en platte zolen. een aantal maanden geleden had ze hoefzweren in alle 4 hoeven. ze toonde kreupelheid maar op 1 been. daar is de zweer toen door DA uitgesneden, omdat ze eigenlijk niet meer wilde staan.

dat bleek dus de hoef te zijn, die het meeste pijn deed. later bij volgende bekappingen kwam ik de restanten van de andere hoefzweren tegen in de andere drie hoeven. de rotstraal is helaas nog steeds niet weg. eigenaresse is niet erg konsekwent. helaas.
wel is het dier gelukkig van de hoefzweren af.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:52

Afbeelding
Hier de hoeven van mijn pony. Al een tijd geleden is dit, heb nu helaas geen recente foto's.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:43

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:05

singasong schreef:
Wat is het verschil met het kunstof beslag wat in het topic voorbij is gekomen en dit beslag? http://www.hoofcomplete.com/Epona.htm

De stalen verstevigers, dat heeft Cera HippoFlex niet.
Daarbij zie ik bij Epona "vaste" nagelgaten al in het beslag; houd ik niet van. Ik wil graag mijn nagels wat vrijer kunnen plaatsen.
Duplo is momenteel erg "hot" in Duitsland, lijkt heel veel op Epona.

Ik weet niet zeker, maar ik visualiseer dan een bewegende/flexibele kunststof rondom een stabiele stalen versteviger nabij de nagels onder een flexibele paardenhoef --> ik ben bang voor foute wrictie in deze omschreven combinatie.
Ik hoorde geluiden dat men in Duitsland last heeft van afbrokkelende hoefwanden op Duplo.
Allemaal een vorm van roddel en achterklap natuurlijk; ge weet het pas wanneer ge het zelf uitprobeert. Maar ja, ik blijf daarom eigenlijk wel gewoon bij Cera HippoFlex... eerlijk gezegd :o

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:29

Foto's van de eerste keer bekappen door een Duitse hoefsmid.
Hij heeft de stralen en steunsel bijgewerkt. Van de voorhoef is niet heel veel afgehaald de achter voeten waren iets meer werk.

Ik wil heel graag aan de hoefschoenen. Breedste deel lv is 13 cm, lengte 12,7
Rechtsvoor rv 12,8 en ook 12,7 lang.

Zijkant rv
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E8AIQGPD.jpg

Afbeelding

zijkant lv
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ND4APHMW.jpg

hoef lv
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJ8YSLLD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PHECXRTN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HLCWIMC3.jpg

Hoef rv
http://www.mijnalbum.nl/Foto-36EPADT3.jpg

Afbeelding

stand ra
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OL37OY7M.jpg

hoef ra

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6JML8QMO.jpg

Afbeelding

stand la

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GSWILBEE.jpg

Hoef la

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UPDIWPPH.jpg

Afbeelding

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:45

Dit zijn de hoeven van mijn paard, ik denk dat er nooit ijzers onder gezeten hebben, ze heeft op een manege gestaan, vervolgens ben ik haar begin vorig jaar gaan verzorgen toen had ze geen ijzers en begin dit jaar heb ik haar gekocht. Voorheen werd ze "traditioneel" bekapt. Sinds ik haar heb gekocht heb ik haar 2 keer "natuurlijk" laten bekappen door Hans Arendse. Volgens mij is dit gebeurt op 22-5 en 7-7. Ik heb in de tussentijd veel buiten gereden op mijn vakantie in limburg en hier ook 1 keer per week en houd haar zelf bij door de randjes netjes bij te veilen na duidelijke instructie van mijn hoefsmid. Het is dus al bijna 2 maanden geleden dat ze bij de smid is geweest, ik wil hem dolgraag laten komen omdat mijn shetje wel moet eigenlijk maar er is weinig om mee te werken denk ik als je de foto's ziet. Wat vinden jullie? Hier de foto's:

Linksvoor:

Afbeelding

Rechtsvoor:

Afbeelding

Linksvoor:

Afbeelding

Linksvoor:

Afbeelding

Rechtsvoor:

Afbeelding

Rechtsvoor:

Afbeelding

Voorhoeven vanaf links:

Afbeelding

Voorhoeven vanaf rechts:

Afbeelding

Achterhoeven:

Afbeelding

Linksachter:

Afbeelding

Linksachter:

Afbeelding

Rechtsachter:

Afbeelding

Rechtsachter:

Afbeelding

Achterhoeven vanaf links:

Afbeelding

Achterhoeven vanaf rechts:

Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:06

Smartie, volgens mij ziet het er wl netjes uit. Hoewel ik graag wat meer afronding van de hoefwand gezien had. (mustangrol)

Corinepek: jouw paard heeft (net als de mijne) rotstraal linksvoor. Er zit een diepe groeve in de straal en die loopt tot ver na de hoefballen door richting de kootholte. Dat heeft mijn paard dus ook.
Ik vind je paard zijn hielen ook wel erg lang. Wanneer is de smid geweest?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:37

* Bericht van een stille meelezer die hopelijk volgende week wat van zich laat horen dmv foto's *

Voornamelijk @ Jackie, maar een ander die mij antwoord kan geven is natuuuuurlijk ook welkom:

mijn paard heeft ook "last" van die diepe middeltje straalgroeve, sowieso voor, maar achter ook, zij het in mindere mate, heb ik laatst gezien. Ik heb hem zelf pas een half jaar, hij heeft bij de vorige eigenaar veel binnen op zaagsel gestaan (=niet mijn favoriete ondergrond), bij mij op stro en veel buiten. Maar nu de vraag: komt mijn paard dmv goed bekappen en behandeling met hipposol nog af van die spleet? Of is dit onomkeerbaar? Ik behandel hem nu al om de dag met hipposol. Zijn er verder nog dingen die ik kan doen om herstel te bevorderen en er helemaal af te komen? Hij staat nu voor op ijzers. A.s. zaterdag komt de smid weer, dan zal ik foto's maken voor in dit topic....

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:46

Annetje schreef:
Corinepek: jouw paard heeft (net als de mijne) rotstraal linksvoor. Er zit een diepe groeve in de straal en die loopt tot ver na de hoefballen door richting de kootholte. Dat heeft mijn paard dus ook.
Ik vind je paard zijn hielen ook wel erg lang. Wanneer is de smid geweest?

corinepgek schreef:
Sinds ik haar heb gekocht heb ik haar 2 keer "natuurlijk" laten bekappen door Hans Arendse. Volgens mij is dit gebeurt op 22-5 en 7-7. Ik heb in de tussentijd veel buiten gereden op mijn vakantie in limburg en hier ook 1 keer per week en houd haar zelf bij door de randjes netjes bij te veilen na duidelijke instructie van mijn hoefsmid. Het is dus al bijna 2 maanden geleden dat ze bij de smid is geweest.

Rotstraal?? De straal is gewoon "hard", ik zie er niets geks aan.... Tenzij ik een heel verkeerd idee bij rotstraal heb denk ik dat ze dat niet heeft.

En hielen te lang? Ze lopen nu toch netjes in 1 lijn met de zool en de straal of zie ik dat verkeerd?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:01

Rijerijerije schreef:
* Bericht van een stille meelezer die hopelijk volgende week wat van zich laat horen dmv foto's *

Voornamelijk @ Jackie, maar een ander die mij antwoord kan geven is natuuuuurlijk ook welkom:

mijn paard heeft ook "last" van die diepe middeltje straalgroeve, sowieso voor, maar achter ook, zij het in mindere mate, heb ik laatst gezien. Ik heb hem zelf pas een half jaar, hij heeft bij de vorige eigenaar veel binnen op zaagsel gestaan (=niet mijn favoriete ondergrond), bij mij op stro en veel buiten. Maar nu de vraag: komt mijn paard dmv goed bekappen en behandeling met hipposol nog af van die spleet? Of is dit onomkeerbaar? Ik behandel hem nu al om de dag met hipposol. Zijn er verder nog dingen die ik kan doen om herstel te bevorderen en er helemaal af te komen? Hij staat nu voor op ijzers. A.s. zaterdag komt de smid weer, dan zal ik foto's maken voor in dit topic....

ik ben benieuwd naar de foto's.

het is niet onomkeerbar. het gaat met goed bekappen en behandelen weg.

ik zou de hoeven elke dag met water en een harde borstel schoonboenen, de straalgroeves uitspoelen, en hipposol erin spuiten.
een paar pagina's geleden heb ik nog een hele lijst met goedjes opgenoemd, die je ook nog kunt gebruiken om te ontsmetten. je kunt ook een watje gedrenkt in het spul erin proppen.

hier is ook veel info te vinden
http://www.hoofrehab.com/frogtrim.htm

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:06

Annetje schreef:

grote meid :D :D

@Corinepek: het is idd rotstraal in de middelste straalgroeve. probeer maar eens daar met de hoevenkrabber de "bodem" van de spleet te vinden. wedden dat je paard het niet leuk vind. is waarschijnlijk gevoelig.

linksvoor is ook het wat steilere hoefje. daar zouden de hielen iets moeten zakken zo mogelijk.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:12

@Corinepek:
op zich zien de hoeven van je paard niet slecht eruit. wel zijn de voorhoeven ongelijk. linksvoor is steiler en smaller, en de achterhoeven zijn scheef afgesleten. de binnenkant is hoger als de buitenkant.

en ik hou ook van wat meer afronding van de wand.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:16

*\o/* Ik heb wel goed opgelet. haha.
Met de betadineoplossing elke dag lijkt het al droger te worden. Ik vrees alleen dat de regenbuien niet zo goed zijn voor de voeten. Jammer dat ik niet 'sochtends even langs stal kan zodat ik de hoeven twee keer helemaal schoon kan maken. Naar stal halen tijdens de natte periode is geen mogelijkheid, de rest staat wel buiten en dan zorgt hij zelf wel dat hij de stal uit kan :')
Ik heb gisteren hipposol in de kast zien staan van de manege (ik ging er toch maar eens op googlen om te weten hoe het eruit zag en herkende het groene flesje) dus als ze dat morgen niet bij de ruitershop hebben, dan mag ik die denk ik wel gebruiken. Dan is hij er vast zo vanaf.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:24

Ik wil ook eens kunstof ijzers proberen bij mijn paard, maar wat zijn nu de fijnste ijzers.
En hoe kan ik de maat bepalen en waar kan ik ze bestellen en wat kosten ze ongeveer ?
Lekker veel vragen he :P

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:34

@Annetje: wordt de wei bij jullie erg snel modder? ik haal mijn paarden nu ook niet naar binnen. pas wanneer het land echt niet meer droog wordt en het kouder wordt, gaan ze overdag in de paddock (zand met verharding bij de hooiruif) en s'nachts op stal.
mijn wei blijft gelukkig goed droog of droogt snel weer op. alleen wanneer langdurig regent is het een blubberzooi bij het hek.

hier weer een hoevenfoto voor de liefhebbers. bij het bekappen heb ik twee exitgaten van een hoefzweer ontdekt. paard heeft niet op drie benen gestaan en ook nog eens niet duidelijk kreupel gelopen. een gat zit midden op de straal en eentje bij de kroonrand (hoevenkrabber steekt erin)
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:38

Apart zo dat gat zeg! :oo Had de eigenaar dat niet gezien?

Onze wei wordt heel erg snel blub. Het is namelijk alleen nog maar zand. Vooral bij de hooiruif en het water is het snel een modderpoel. Wordt het te erg en is er echt geen droge plek meer, dan zal hij toch (in elk geval 's avonds, zodat het even kan rusten) op stal moeten. Helaas is dat het nadeel van veel paardjes, weinig grond en de paardjes dag en nacht erop willen hebben. Je houdt geen grond meer over.

[edit] Dit is onze 'wei' met mijn apparaat op de voorgrond ;) http://www.mijnalbum.nl/Foto-PXDGLVZW.jpg [/edit]

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:43

Jeetje, when there is trouble... Jackie will solve it! ;-) :D
Jeetje Jackie... wat een boel foto's heb je van "probleemhoeven" (of zouden we allemaal een beetje blind zijn?) :o
Heb je nog foto's van die probleemloze hoeven van die Haflinger?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:00

scoxxx schreef:
Jeetje, when there is trouble... Jackie will solve it! ;-) :D
Jeetje Jackie... wat een boel foto's heb je van "probleemhoeven" (of zouden we allemaal een beetje blind zijn?) :o
Heb je nog foto's van die probleemloze hoeven van die Haflinger?

Fjord.
die foto's moet ik nog maken. ff geduld.

ik heb het probleem niet opgelost. dat heeft paardlief zelf gedaan :D :D

@Annetje: nee, eigenaresse had het niet in de gaten. ik heb het zelf pas afgelopen zondag gezien. paard is door chiropractor behandeld vanwege rugpijn omdat hij een tijdje heel stijf liep met z'n achterwerk. er was ook niks te zien aan de hoef. ik zit er dagelijks met mijn neus bovenop.

hier nog een hoefzweerfoto
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:23

Zuiderlijkere klei maakt minder hoefzweren hoor ;-)
Tot nu toe 1 keer bij onze 23-jarige. Ik op zoek om het open te snijden; kon het niet vinden. VA ook niet. Paard was er ook goed ziek van, echt beroerd... dik pootje ook en kloppend vat.
Paar dagen later lozing via zijkant straal. Ik probeer het lozingsgat wat groter te maken ivm reiniging... hele straal bleek ondermijnd!
Toen keek ik ook wel ffkes raar op.