Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:03

@ Esperanza: ze zagen er zeker erg uit, gelukkig nu dus veel beter! Als die oude hoefzweer er helemaal uitgegroeid zijn zullen ze er helemaal normaal uitzien :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:04

Ja, daar zit ik nu ook hard aan te denken. Maar goed, zelf aan modderen vind ik ook weer zo... Weet je er ooit wel genoeg van? En kan ik daarmee dan ook die 'rare' hoeven van mijn vosje mee bijhouden?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:19

opala schreef:
Je kunt je minder zorgen maken wanneer je zelf een cursus bekappen gaat volgen en dan zelf actief bij kan dragen aan de hoefverzorging van je paard. Veel moeite, maar ook veel plezier.

Naja, ik vind het niet veel moeite. Het is eerder zwaar voor mijn ruggetje. Maar ik kan het dan ook in stukjes doen, dat scheelt ook weer :D Maar goed, ik vind het wel belangrijk om er veel van te weten, zodat je dus ook kunt constateren dat er iets niet goed gaat en je dus een expert moet inschakelen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:24

@ Tancreda, wanneer weet je ooit genoeg? Maar je kunt wel veel leren toch in samenwerking met je smid? Mijn smid vind dat alleen maar leuk hoor. Hij geeft me altijd extra nagels en als er wat los zit mag ik dat zelf weer herstellen. Hij weet dat ik dat kan en vindt dat prima. Ik bekap ook een van de pony´s op stal en hij controleert die voeten altijd even als hij voor mijn paard komt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:41

Tancreda4 schreef:
Ja, daar zit ik nu ook hard aan te denken. Maar goed, zelf aan modderen vind ik ook weer zo... Weet je er ooit wel genoeg van? En kan ik daarmee dan ook die 'rare' hoeven van mijn vosje mee bijhouden?

Ik heb even terug gekeken naar de foto's van jouw paard en zo raar zien ze er niet uit. Op elke bekapcursus -neem ik aan- leer je waar op te letten. Bij twijfel en/of controle kun je inderdaad de expert inschakelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:33

Dit keer een griezel foto van een nog levend paard. *zoek de straal*

Afbeelding

%)

Oorzaak is: te veel op stal, zeer jong beslagen (met 1,5 jaar al) en weinig beweging.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:39

even een vraag bij mijn verzorg haf staat een 1,5 jarige een staat hoog op haar hoeven zeg maar.... is nog nooit naar hoefsmid geweest zijn dit dat bokke pootjes ?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:52

Waarom een 1,5 jarig paard beslaan?? Pff, idd een nare hoef zo Arabesk...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:55

@ Arabesk: is zo'n hoef eigenlijk nog herstelbaar of kan die straal nooit meer normaal 'uitgroeien'?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:00

Hoef wordt nooit meer zo mooi als een hoef die nooit beslagen is geweest, maar je kunt er nog wel íets aan doen. Veel beweging en ook beweging met hoefschoenen aan, waarbij je onder de straal een extra pad plakt, zodat de straal extra veel druk krijgt, zonder dat het pijn doet. Druk stimuleert de straal weer en het bovenliggende straalkussen. Op die manier kan je een gedegenereerde straal en straalkussen toch weer 'aan de praat' krijgen.

De hoef is van een dravertje, dravers worden al heel jong beslagen en de schade is dan des te groter, omdat de hoeven dan nog niet volgroeid zijn.

Vergelijk het met het insnoeren van chinese voetjes :\ bij jonge meisjes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:29

Arabesk schreef:
De hoef is van een dravertje, dravers worden al heel jong beslagen en de schade is dan des te groter, omdat de hoeven dan nog niet volgroeid zijn.

Dravers worden soms ook op die leeftijd getraind en dan kan beslag noodzakelijk zijn. Kan een hoef trouwens volgroeid zijn? Een hoef is toch altijd in beweging?

De vorm is trouwens wel een bekende dravervoetvorm. Vrij lang en smal, zie je vaker, al dan niet beslagen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:31

De dravers die niet beslagen zijn, hebben niet dat soort hoeven. Op diezelfde stal stond een draver die nog nooit beslagen is geweest en die heeft gewoon grote brede hoeven. (Jammer genoeg geen foto van gemaakt)

Het ligt niet aan het ras, maar aan het feit dat ze zo jong beslagen worden. Maar omdat bijna alle dravers zo jong beslagen worden, zie je bijna amper andere hoefjes bij dravers en denken mensen daarom dat het bij het ras 'hoort'.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:36

Arabesk schreef:
Het ligt niet aan het ras, maar aan het feit dat ze zo jong beslagen worden. Maar omdat bijna alle dravers zo jong beslagen worden, zie je bijna amper andere hoefjes bij dravers en denken mensen daarom dat het bij het ras 'hoort'.

Is niet waar. Ik kan dravers die wel beslagen zijn of zijn geweest met brede voeten en dravers die nooit beslagen zijn geweest met smaller voetjes.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:11

Nou inderdaad, wat een onzin zeg. Er lopen genoeg rond met grote voeten hoor. Ligt ook aan het paard. Fijn paardje zal niet zo snel grote voeten hebben, net zoals sommige Dravers echt buffels zijn en grote voeten hebben.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:28

Ter illustratie, je hebt Dravers en Dravers...
Afbeelding

Ik kan je vertellen dat de linker niet zulke poezelige voetjes heeft. :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:44

ik hoorde van de week ook als tip om een pluk hennep met teer op de straal te drukken en dit vast te maken, daar zou de straal ook beter van worden en minder diep van worden. Geen idee of het waar is, maar was wel benieuwd naar meningen...

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:41

Wat een leerzaam topic ! Erg leuk.
Als het weer beter is zal ik eens wat foto's maken van de hoefjes van mijn 4 voeters.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:34

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:39

Tancreda4 schreef:
http://i66.photobucket.com/albums/h251/ ... e62087.jpg
http://i66.photobucket.com/albums/h251/ ... 274de4.jpg
http://i66.photobucket.com/albums/h251/ ... 4c1c7f.jpg

Mijn zorgen... Vooral die eerste wordt ik zenuwachtig van, die lijkt nu ook wat erger dan dat ik zo op de fotos zie :/
Ik durf amper de weg op met zulke hoeven. En onze hoefschoenen zjin gisteren ook overleden, dus daar hebben we niets meer aan.
Ik ga vanmiddag maar weer eens een belletje plegen...

Naar mijn mening kun je op de eerste foto zien dat de hoeven op de plek van de scheuren te lang zijn. De toon is netjes gelijk aan de zool, maar de rest van de hoef niet. Als je een vijl hebt, zou ik een flink stuk van de kwartieren en de hielen afhalen. Je ziet op de zijkantfoto's ook dat de hielen erg hoog zijn, de hoef staat vrij stijl.

Quinzy ziet er erg netjes uit hoor! Alleen vind ik bij de tinker aan de achterhoeven de stralen er erg vreemd uitzien. Ze zijn duidelijk bij ellebei de paarden bijgesneden, maar de stralen aan de achterhoeven zien er zo vreemd plat en gevuld uit. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Ik zal trouwens ook meteen foto's van mijn paard plaatsen. Omdat ik op zoek ben naar hoefschoenen heb ik zijn hoefven opgemeten. De linkervoorvoet is bijna een halve centimeter groter dan de rechter. De hoeven zijn al een stuk minder verschillend, maar het is erg moeilijk om de rechtervoorvoet laag in de hielen te houden. Ik moet elke week een stukje eraf halen en dan lukt het aardig, maar er is nog altijd verschil.
Ik heb foto's gemaakt van voor en na het vijlen
Afbeelding

Voor het vijlen boven en na het vijlen is onder te zien, het witte voetje is linksvoor, maar ik heb hem gedraaid om echt goed te kunnen vergelijken
Afbeelding

Vooraanzicht
Afbeelding

Om te vergelijken tot zomer vorig jaar http://www.mijnalbum.nl/Album=HLLQE7GS hier staat de rest
Laatst bijgewerkt door Annetje op 12-03-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: fotos toegevoegd

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:31

Tancreda4 schreef:
Mijn zorgen... Vooral die eerste wordt ik zenuwachtig van, die lijkt nu ook wat erger dan dat ik zo op de fotos zie :/
Ik durf amper de weg op met zulke hoeven. En onze hoefschoenen zjin gisteren ook overleden, dus daar hebben we niets meer aan.
Ik ga vanmiddag maar weer eens een belletje plegen...

Regelmatig en goed laten bekappen ... en weg zijn je zorgen, zeker na verloop van tijd :+

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:34

Quinzy: Zijn het weidepaarden? Zien er goed uit. Bij de mini lijkt het alsof een hoef zeer scheef is, maar door het behang kan het vertekent zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:38

Annetje: Wanneer ik alleen al naar de kroonranden kijk, denk ik dat er met nog meer regelmaat bekapt moet worden.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:41

Jha het zijn weipaarden.
Ik denk dat t vertekend door het behang indd.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:28

Opala hoe kun je dat aan een kroonrand zien?
Ik vijl zelf de hoeven elke week bij. De smid is hier ongeveer om de maand op stal en kijkt dan ook Vies zijn hoeven na en als er iets moet gebeuren doet hij dat. Het wordt dus vaak genoeg bij gewerkt lijkt me.