[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:49

Letizia schreef:
Was mss handig geweest als dat even gemeld was :Y)

Ehm.. nou dat heb ik toch net gedaan? :+
Mochten er echter nog foto's gemaakt worden, dan kun je die wél per pin betalen - dat valt onder de behandelingen van de kliniek.

Wendy15

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:51

Ik denk dat ze bedoelt dat het fijn was als het vanuit de kliniek was gemeld :)
Als hier in het topic niemand het had gezegd dan had ze daar wss gestaan met haar pinpas en zonder contant geld :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:54

Gisteren heeft Ferro nieuwe ijzers gekregen. Was er helaas zelf niet bij.
Hoefsmid zag niets aan zijn hoeven. Hij heeft hem normaal beslagen zoals
altijd en geen centje pijn. Ben gisteren avond nog even bij hem wezen kijken
en hij rent zo over de wei met de nodige bokkesprongen.

Ik ga wel de hoefsmid nog even bellen om te vragen wat hij er van denkt. Heb nl
zondag een wedstrijd en ik twijfel nog steeds of ik wel of niet mee doe.

Wat denken jullie hiervan. Even kort samengevat 2 juli kreupen DA erbij hoefbevangen
spuit gehad en pijnstillers en vochtafdrijvers. S'avonds nog licht onregelmatig in draf ( hij deed
zelf een stukje door de bak) 3 dagen 2 zakjes pijnstillers gegeven en nog 6 dagen 1 zakje. vanaf maandag 12 juli geen pijnstillers meer. Donderdag 15 juli voorzichtig een rondje gemaakt. Afgelopen dinsdag naar les geweest. Rustig aan gedaan alleen op de terug weg wou hij niet normaal doen en zelfs over de weg galoperen (laat ik niet toe hoor). en gisteren is dus de hoefsmid geweest.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:55

Wendy15 schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat het fijn was als het vanuit de kliniek was gemeld :)
Als hier in het topic niemand het had gezegd dan had ze daar wss gestaan met haar pinpas en zonder contant geld :)

Juist :Y)
Foto's zou, als het goed is, niet meer nodig wezen, ik kan ze gewoon op usb zetten en meenemen werd gezegd :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:27

Ik zou niet over straat gaan met "een paar honderd euro" op zak, niet wetende wat het gaat kosten en zonder dat van te voren te hebben gehoord. Dan mag hij een rekening sturen en het geld wat ik toevallig op zak heb als voorschot beschouwen. Je moet er waarschijnlijk nog vaker heen, dus dan kunnen ze dat toch op rekening doen? Of verdwijnt er soms een deel zwart in de zakken?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:48

Citaat:
Wat denken jullie hiervan. Even kort samengevat 2 juli kreupen DA erbij hoefbevangen
spuit gehad en pijnstillers en vochtafdrijvers. S'avonds nog licht onregelmatig in draf ( hij deed
zelf een stukje door de bak) 3 dagen 2 zakjes pijnstillers gegeven en nog 6 dagen 1 zakje. vanaf maandag 12 juli geen pijnstillers meer. Donderdag 15 juli voorzichtig een rondje gemaakt. Afgelopen dinsdag naar les geweest. Rustig aan gedaan alleen op de terug weg wou hij niet normaal doen en zelfs over de weg galoperen (laat ik niet toe hoor). en gisteren is dus de hoefsmid geweest

Bij de klinische keuring moest mijn paard op straat rechtdoor stappen en draven op de monsterbaan en vervolgens op een volte van zo'n 10 meter doorsnee draven gedurende een aantal minuten.
op de volte moest ze twee keer linksom en twee keer rechtsom en niet in een te laag tempo maar gewoon vlot naar voren.

dit zou je thuis kunnen proberen op een volte van een meter of 8 omdat Ferro kleiner is als mijn paard,
als Ferro daarbij niet rad is (of blijft) zou ik de wedstrijd nog even overslaan en voor de zekerheid een foto laten schieten.
het verbreden van de witte lijn is meestal pas zichtbaar een week of 6 na de aanval, het kan dus zijn dat je hoefsmid er nog niks aan ziet, dat was bij mij ook zo.
Nu pas zo'n twee maanden later is de witte lijn iets verbreed en alleen rechtsvoor.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:03

@lolclub...ik snap niet zoveel van je berichtje? Over welk paard gaat dit?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:37

oh sorry,

het bericht is over Ferro, de pony van Maisie,

dat quoten van berichten mislukt wel eens bij mij... :o
Laatst bijgewerkt door lolclub op 22-07-10 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:01

Moet ieder ex-HB paard met licht gekanteld hoefbeen op speciale ijzers?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:24

Hoefsmid gebeld en die gaf aan dat hij er geen probleem in ziet in de wedstrijd zondag. Morgen even met de DA bellen.

Mijn pony staat niet op speciale ijzers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:46

Celia schreef:
Moet ieder ex-HB paard met licht gekanteld hoefbeen op speciale ijzers?

mijn paard heeft gewone ijzers zonder zool,wel lippen voor aan de zijkant omdat er zoveel van de toon afmoet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:02

@Maisie (en lolclub) Als je DA hoefbevangenheid heeft geconstateerd, dan zou ik zeker níet op wedstrijd gaan. Maar dan zou ze na zo'n korte tijd zeker niet zo kunnen lopen in een les of wedstrijd. Denk dat er iets anders aan de hand is geweest?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:35

daarom ga ik ook bellen met de DA. Hij liep wel kreupel en was iets gevoelig op zijn hoeven.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:11

paars schreef:
@Maisie (en lolclub) Als je DA hoefbevangenheid heeft geconstateerd, dan zou ik zeker níet op wedstrijd gaan. Maar dan zou ze na zo'n korte tijd zeker niet zo kunnen lopen in een les of wedstrijd. Denk dat er iets anders aan de hand is geweest?

Ik zou zelf ook niet op wedstrijd gaan, daar is het risico me te groot voor dat ik iets overbelast.
bij ons zijn alle wedstrijden nu op keiharde weilanden.

@Paars:
de mijne heeft ook maar kort en licht kreupel gelopen op 1 been, we gingen naar de DA voor een scan van de pees omdat we dachten dat ze die iets overbelast had na de zoolzweer vd winter.
We kwamen terug met de diagnose "lichte hoefbeenkanteling" op RV en LV minimaal (iets reactie) ,
de mijne liep na twee dagen Bute al weer goed en is nooit weer kreupel geweest, 6 juli is ze opnieuw beslagen en toen pas was er iets verbrede witte lijn zichtbaar (ongeveer 4 mm) op RV en LV niks geen verbrede lijn ,

dat lijkt dus nauwelijks wat bij wat sommige anderen hebben, maar toch wordt ook dit al HB genoemd.

het advies van mijn DA was bij deze lichte HB:
Rustig en opbouwend in het werk nemen op goed verende niet te harde grond,
iedere 3 maanden controle en voortgangs foto's,
verder normaal beslag en de hielen iets laten zakken ivm het déroteren vh hoefbeen.

ik vermoed dat Ferro van Maisie ongeveer dezelfde vorm van HB heeft, hier komt ze alleen pas echt achter als ze ook foto's laat nemen, niet alle HB uit zich in een kanteling, als je er op tijd bij bent met ontstekingsremmers ed kan je de kanteling voorkomen en blijft het hoefbeen op zijn plek zitten.
dan kan een aanval van HB binnen een week weer geheel over zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:20

paars schreef:
Hoe bedoel je dit? Wat voor medicijnen geef je die hoefzweren voorkomen dan? Denk niet dat die bestaan namelijk. Hoefsmid er toch maar bij halen hoor!

Ze krijgt nog buut en dat werkt in principe ontstekingsremmend...
De DA was nog langs geweest voor een veulen en toen heeft ie meteen naar het ouwetje gekeken. Er zat idd een zweertje in. Ik dacht er al wel aan, maar dacht dat het bijna niet zou kunnen vanwege de buut. Blijkbaar kan dat dus wel :(:)
Nu had de DA het over een bepaald supplementje om bij te voeren en daar hoor ik vandaag meer over (hij komt weer langs voor dat veulen).

Sommige dagen zie ik het helemaal niet meer zitten zo beroerd dat ze is en de dag erop loopt ze weer als een zonnetje :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:22

buut werktontstekings remmend voor ontstekingen die a- septisch zijn....niet voor septische (met pus)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:31

Ik leer nog steeds bij :o
Maar goed de DA was er gelukkig vroeg bij en we geven haar nu 2 keer per dag een voetenbadje. Dat vind mevrouw trouwens echt niet leuk en ze doet er alles aan om weg te komen }> De DA zei ook al dat het een sterke dame was :D

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:02

Hallo Ik plaats hier ook even een berichtje.
Ik heb een Haflinger Meike van 16 jaar.
Eind mei zag ik dat ze niet goed liep en verdacht haar gelijk van een hoefbevangenheid.
DA is geweest en vertelde mij dat ze echt niet bevangen was dat ze vast vernageld is geweest (week eerder was de hoefsmit geweest).
Ik moest de ijzers er maar ondervandaan halen en haar weer samen met de andere paardjes het land in gooien. En rust geven.
Eind juni ging het weer goed met Meike mijn dochter reed weer op haar en ik heb haar een paar x voor de kar gehad (alleen op onverhard terein).
Hoefsmit weer gebeld om er ijzers onder te leggen.
Vorrige week donderdag haalde ik Meike uit het land en zag gelijk dat het weer mis was (normaal komt ze in volle galop naar me toe omdat ze de eerste wil zijn) en nu kwam ze aan gestrompeld, Gelukkig kwam de hoefsmit en die zag het gelijk ze is bevangen.
Tijdens het bekappen was het duidelijk zichtbaar de witte lijn was niet wit maar wat rood. De Hoefsmit heeft Meike speciaal bekapt zodat het vocht eruit kan.
Ook staat Meike nu op een zandstuk wat ik zoveel mogelijk nat hou en heeft ze een dieet van alleen wat hooi.
Ze gaat gelukkig weer de goede kant op (dit is haar eerste x dat ze bevangen is)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Foto,s zijn vanmorgen gemaakt.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:08

Jeetje Alphine wat kút dat ze bevangen is!! :(:)
Hier beetje hetzelfde verhaal, pony ook bevangen, maar dierenartsen wisten niet wat het was :n Wie had jij erbij? Vind het toch wel een slechte zaak hoor, dat de dierenartsen hier je zo laten aanmodderen terwijl het niet goed is..

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:26

Wendy ik heb je een pb-tje gestuurd.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:53

Citaat:
Ik zou zelf ook niet op wedstrijd gaan, daar is het risico me te groot voor dat ik iets overbelast.
bij ons zijn alle wedstrijden nu op keiharde weilanden.

De wedstrijd is in een buitenarena met super bodem. Moet alleen ook door de waterbak maar dat kan
ook in stap( dan maar niet de 1e plaats :+ )

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:02

Met nigito gaat het super goed, hij kan zelfs zijn kunsten weer.

[ITP] Na een half jaar flink ziek weer op aan het knappen

Ik lees hier nog steeds veel berichten over pony's die bevangen zijn geraakt, wat balen zeg.
Kijk naar deze link van mij, daar kunnen jullie misschien hoop uit putten.
Heel veel sterkte.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:09

poeh ik zie dit topic pas en zou graag mee willen kletsen en eventueel tips geven.

ik heb zelf een shet die hb is geweest.
gaat nu super goed met haar ( al een paar jaar )
vandeweek was het even alsof ze een terug val had aangezien ze ook wat te dik is.
dus meteen van het land af en gedaan wat ik altijd deed.

gelukkig liep ze na 2 a 3 dagen weer goed dus ik denk dat ze zich gewoon verstapt heeft.
ze staat nu wel op dieet want ik was me weer een hoedje geschrokken :o
ook een nieuwe verzorgster, die het helemaal leuk vindt en flink met haar aan het werk is.

GoldenDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:48

Wendy15 schreef:
Hier beetje hetzelfde verhaal, pony ook bevangen, maar dierenartsen wisten niet wat het was :n Wie had jij erbij? Vind het toch wel een slechte zaak hoor, dat de dierenartsen hier je zo laten aanmodderen terwijl het niet goed is..

hier ook! mijn pony is ook al 2 maanden bevangen. 6 en 4 graden gekanteld hoefbeen.
bij mij duurde het ook 4 weken voordat we wisten wat het was...

daarmee is het drama nog niet over...
matacam gehad... nog meer metacam... ondertussen wel zooltjes, nog meer metacam... elke keer weer een terugval als we stopten
toem maar over op de Equipalazone (buut) werkt goed, meteen liep ze weer 99% al 2x geprobeerd af te bouwen... elke keer na 2 dagen ging ze weer kort lopen.

ben nu 2 maanden verder (en 2 maandsalarissen lichter) ben er nu wel een beetje klaar mee.
vind het zo erg voor mn paardje.
wij hebben maar 2 paarden thuis. ja die andere staat lekker in de wei... gelukkig kan ze veel in de bak en komt haar BFF regelmatig even 'spelen'.

ik heb geduld hoor, maar wil gewoon dat die ontsteking weg is!

gr Fabienne en Azalia

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:29

GoldenDancer schreef:
hier ook! mijn pony is ook al 2 maanden bevangen. 6 en 4 graden gekanteld hoefbeen.
bij mij duurde het ook 4 weken voordat we wisten wat het was...

daarmee is het drama nog niet over...
matacam gehad... nog meer metacam... ondertussen wel zooltjes, nog meer metacam... elke keer weer een terugval als we stopten
toem maar over op de Equipalazone (buut) werkt goed, meteen liep ze weer 99% al 2x geprobeerd af te bouwen... elke keer na 2 dagen ging ze weer kort lopen.

ben nu 2 maanden verder (en 2 maandsalarissen lichter) ben er nu wel een beetje klaar mee.
vind het zo erg voor mn paardje.
wij hebben maar 2 paarden thuis. ja die andere staat lekker in de wei... gelukkig kan ze veel in de bak en komt haar BFF regelmatig even 'spelen'.

ik heb geduld hoor, maar wil gewoon dat die ontsteking weg is!

gr Fabienne en Azalia

Weet je wat de oorzaak is van de HB bij jouw pony ?
wat ik namelijk een beetje vreemd vind, is dat het niet ondertussen een beetje beter wordt met al die medicijnen,
dit zou kunnen betekenen dat de werkelijke oorzaak (trigger) nog niet is weggenomen.

6 en 4 graden kanteling wordt nog als lichte HB bestempeld met een goede prognose op genezing, het verbaast me dat jouw pony nu nog steeds zo kort loopt.

heeft ze nog pulsatie en wanneer zijn de foto's gemaakt ?