[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:28

Oh haha sorry ben echt een leek :+ bedankt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:12

Vesceron schreef:
is formula4feet ook geschikt voor paarden die 5 a 6 dagen trainen in de week? Veel voer wat ik zie op internet voor HB-paarden, is geschikt voor paarden op rust of met weinig tot geen inspanning, ben dan toch bang dat ze te weinig binnen krijgt.

Het is idd een supplement, 5 a 6 dagen per week trainen is (als je paard HB is) voorlopig even niet aan de orden. Nu is nu en dan is dan. Stap voor stap. Voor later kan je denken aan energie uit olierijke producten.
Zolang de wetenschap er niet uit is: die van mij is op zeker door de suikers in de grassen HB geworden. Die zorgden voor een enorme groei aan melkzuurbacterieën (dat zuur maakt dat de poep ook stonk trouwens). Dat melkzuur heeft een cascade van gevolgen. Dus fructaan is voor mij een bron.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:20

@paars, ga er ook niet vanuit dat trainen op korte termijn gaat gebeuren, maar was benieuwd of daar producten voor zijn gezien er heel veel is wat geschikt is bij stalrust en ik niks kan vinden voor een paard wat herstelt is en weer aan het werk is. Probeer wel positief te denken namelijk :)
Bedankt voor je uitleg wederom!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:20

Tamadine: dat is wel het laatste waar je behoefte aan hebt. Ik vind het wel raar dat ze het onderzoek eissen maar niet vergoeden. Ik snap je angst over de uitslag, maar je blijft je erna in iedergeval niet steeds afvragen wat het geweest is, hoop dat je wat rust kan vinden in de uitslag.

Mamaloe dr voetjes waren weer zoals ze horen, na het verkeerde hooi zijn ze een tijdje warm gebleven maar ze zijn weer netjes.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:27

Vesceron schreef:
Probeer wel positief te denken namelijk :)

Moet je ook zéker blijven doen. Genoeg voorbeelden van hier gelukkig. Misschien kan je Lolclub vragen, zij heeft een ex-HB paard dat ze nu weer volop in (dressuur)training heeft. Die doet dat niet op enkel arm hooi ;-) .

@Tamadine....Gelukkig had de Rendac haar nog niet meegenomen. Stel dat ze wel aan bijwerkingen van de bute is overleden; je kón op dat moment niet anders. Ze had zoveel pijn, ze kreeg het niet voor niets. Maak jezelf geen verwijten, je hebt echt je best gedaan voor d'r. Je hebt nu eenmaal nooit alles in de hand. Was het maar waar.

MiniLoe schreef:
Mamaloe dr voetjes waren weer zoals ze horen, na het verkeerde hooi zijn ze een tijdje warm gebleven maar ze zijn weer netjes.
pfffieuw

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:37

Tamadine...jezelf niets verwijten hoor!
Ik geloof nooit dat een paard accuut kan overlijden door but.
Nierfalen en maagzweren zie je wel van te voren aankomen....ik bedoel,daar vallen ze niet accuut van neer.
Wat een rotsituatie!

Miniloe...gelukkig maar!
Mooie dekens heb je voor je pony's!(ik denk dat ik voor smurf ook een deken koop,die van mijn vorige shets zijn veel te klein....voor 'je weet nooit')

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:18

@paars, bedankt ik zal haar een pb sturen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:01

Als eerste... ;(
Tamadine, wat een vreselijk nieuws !
Ik hoop voor je dat het gauw "geregeld" is met je verzekering, wat vervelend dat het nu zo'n staartje krijgt
Neem het jezelf vooral niet kwalijk mocht wel blijken dat het iets met de (grote) dosis bute te maken heeft gehad die je paard kreeg, je hebt tenslotte het advies van je DA gevolgd, dus jou treft geen blaam.
Heel veel sterkte meis...

JP
Wat voor studie volg je ?

Vesceron
Vertel eens wat meer over je paard,
zoals ras, hoogte, wat deed je met haar en op welk niveau, voedingtoestand enz.
Voor hoeveel dagen heeft ze metacam (gehad) en hoe houd ze zich nu ?

Zelf ben ik niet voor vrije beweging (zonder toezicht) zolang de paarden op pijnstiller staan.
zoals Prinsje al (heel goed) omschrijft loop je het risico dat de buigpees sterker trekt aan het hoefbeen als dat de (ontstoken) lamellen aankunnen.
door (teveel) beweging of een uitspatting kun je dus extra kanteling forceren.
Die van mij is de eerste 10 dagen (met bute in dr lijf) alleen dagelijks een paar keer enkele minuten aan de hand op zachte grond afgestapt.
Na een week ging ze dagelijks opbouwend los (met mij op een stoel erbij) zodat ze wat kon rollen en voor de sociale contacten met haar BF :+,
verder stond ze in een ontzettend dikke laag vlas op stal voor steun aan de zolen.
Na 4 weken moesten we terug naar de kliniek voor herhalingfoto's en een klinisch onderzoek, ze was stabiel en niet verder gekanteld en liep in stap alweer geheel rad.
Op de rechte lijn was ze op straat in draf ook alweer rad, alleen op de kleine verharde volte zag je nog wat onregelmatigheid.
Vanaf toen kreeg ik pas weer groen licht om echt te gaan afstappen aan de hand.

Wat voeding betreft...
de mijne heeft een vol jaar prima gefunctioneerd op alleen Safe&Sound en Formula4Feet (met hooi natuurlijk en zomers 1 1/2 uur gras). Toen ze teveel ging afvallen is daar een beetje bietenpulp bijgekomen.
Pas sinds deze zomer is ze weer volop in het werk en bleek dat ze dat op de S&S alleen niet ging redden qua energie (ze bleef afvallen).
Ik ben toen ERS pellets gaan bijgeven, dit is voer ontwikkeld voor paarden in de (top) sport met spierziektes zoals ERS en Tying up.
Dit soort paarden hebben net als HB-ers belang bij lage zetmeel en suikergiften/pieken (en een lage GI/GL).
Op dit voer doet mijn paard het prima, het bevat in totaal slechts 12% suiker/zetmeel en haalt de energie voor een groot deel uit vetten en olie.
D&H adviseerde echter om een ex-HB er niet volledig en alleen op de ERS te zetten, het voer is tenslotte ontwikkeld voor eventers en racepaarden, en zo hard hoeft mijn paard ook weer niet te werken :D
de aanbevolen dosis is 800gr/100 kilo paard dus de vitaminesering per kilo product is relatief laag.
Mijn paard zou dan 4,5 kilo ERS moeten krijgen en ik denk dat ze dan boven de boxwand uitklimt :+ .

Ze krijgt dus nog steeds als basisvoer Safe&Sound aangevuld met F4F voor de vits/mins en daarnaast 800 gram ERS pd voor de extra energie.
Dit werkt prima zo en ze houd zich er goed op
Olie bijvoeren als energiebron is ook een optie, ik heb echter gekozen voor deze oliehoudende brok.

Zolang je paard echter nog niet op gewicht is en niet volop in het werk is, zou je echter prima kunnen volstaan met S&S eventueel aangevuld met F4F,
extra energie uit krachtvoer moet je pas gaan willen verstrekken als duidelijk blijkt dat je paard er behoefte aan heeft.

Ik las ook dat je vitamine E en selenium bijvoert, heeft dit een reden en is je voer of je paard getest op een tekort ?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:14

Allemaal onwijs bedankt voor jullie steun.
Wilde jullie nog even laten weten dat ze vandaag is opgehaald. De DA heeft toen hij bij haar was overleg gepleegd met de verzekering en is het geregeld.
Zelf heb ik mn goede en slechte momenten. Vandaag even bij draverij hier in het dorp geweest en dat sloopt je dan weer. Daarnaast verdring ik het zelf eigenlijk best wel, maar goed ik ben nu eenmaal iemand die hard is voor zichzelf.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:27

@lolclub, pb is niet meer nodig zie ik :) wow wat een advies!
Ze is een 6 jarige KWPNer van ongeveer 1.65m, ze stond overdag op de wei en kreeg 's avonds een handje bix met bietenpulp (geweekte) en een schepje meusli met knoflook olie en vitamine E en seleen... dit kreeg ze vanwege spierpijn na de training. Ik trainde 5 a 6 dagen in de week waarvan 1x in de week les. We zijn net begonnen aan L1 wedstrijden. Dus het niveau is nog niet zo hoog.

Ze had tot maandag metacam, echter ben ik gisteren op aanraden van de hoefsmid die aanwezig was, gelijk naar de DA gegaan voor foto's. Hij had gevoeld en gekeken en voorspelde niets goeds...
Helaas had hij gelijk, op de foto's blijkt dat ze nog maar 4 mm hoefwand overheeft... niet gekanteld maar wel een sinker. Vandaag overleg met mijn DA wat we gaan doen.
Ik hoop dat ik je advies voor voeding i.c.m. training kan gaan gebruiken, maar voorlopig nog een aardige weg te gaan!

@Tamadine, nogmaals heel veel sterkte en niet te veel verdringen hoor, soms moet je gewoon even niet te hard voor jezelf zijn! Je mag best slechte momenten hebben :(:)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:55

@Tamadine: Lees het net, wat een ongelooflijke rot manier om een paardenvriend te verliezen! Heel veel sterkte toegewenst!

Paard hier heeft nu iets meer dan een week terug een osteo behandeling gehad. Darmen werkten goed, daar was niets nodig, ze verhield zich zoals gedacht door de hoefzweren in haar lichaam. Dat is behandeld, ze zou zich daar niet lekker door voelen, maar heb niets gemerkt, alleen dat haar hoeven voor iets warmer ( lees: meer goed doorbloed warm) waren, die waren normaal voor de behandeling. Ze loopt nu volledig rad, zowel over het harde, als het zachte,draf in de rijbak is ook normaal, en doet het goed op het vlas, krijgt gekookte lijnzaad extra voor de darmen, en een scheut extra olie om aan te zetten.

Iig geleerd, dat dus de kreupelheid, ook door het verhouden van pijn kan komen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:40

Vesceron schreef:
Helaas had hij gelijk, op de foto's blijkt dat ze nog maar 4 mm hoefwand overheeft... niet gekanteld maar wel een sinker. Vandaag overleg met mijn DA wat we gaan doen.

|( jeeee......dat is heftig....
mag ik de volgende pagina op de site van de geboeders van Nassau dringend aanraden te lezen?? http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm .
Het lastige met zulke acute situaties is dat je snel (soms wel heeeel snel) zelf info moet verzamelen over do's en dont's. De DA ziet het hiervoor soms te weinig. Evenals de smid. Deze 2 heren hebben een grote naam op dit gebied en kunnen je in ieder geval op één webpagina al veel achtergrond info geven en ook een richting in behandeling. Vervolgens kan je geinformeerd met je DA en smid in conclaaf. Het is belangrijk dat er nu een juiste behandeling wordt gestart. Succes!!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:55

@paars, bedankt die site heb ik de laatste paar dagen al helemaal suf gelezen.
Ik lees nu alleen bij sincker, dat de meeste gevallen tot euthenasie lijden.... niet erg geruststellend dus.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:48

In de meeste gevallen, maar niet in alle gevallen, hangt ook weer van de mate van sincker af.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:06

Vesceron: een sincker.... pff dat is slecht nieuws zeg. Mocht je ervoor kiezen om de gebroeders nassau te laten kijken hoop ik dat ze je paardje kunnen helpen. Wellicht als je eigen veearts er geen behandeling in ziet een optie.
Heb je inmiddels al overleg gehad?

Vandaag heb ik even een foto-tje gemaakt van Mamaloe.
Ik ben benieuwd of jullie veranderingen in haar lichaam zien die ik denk te zien ( volgens mij positieve verandering op de hals en buik, met name richting uiers. ) Of verbeeld ik het me en wil ik het graag zien....

Mamaloe een week nadat ze Hoefbevangen is geraakt:
Afbeelding

Mamaloe vanmiddag, nadat ze behoorlijk boos werd toen ik de deken eraf haalde, met opdoen stond ze muisstil
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:20

*\o/*
Ze is veeel minder opgeblazen!
Goed gedaan meid! :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:25

Vesceron schreef:
@paars, bedankt die site heb ik de laatste paar dagen al helemaal suf gelezen.
Ik lees nu alleen bij sincker, dat de meeste gevallen tot euthenasie lijden.... niet erg geruststellend dus.

Kun je niet naar Van Nassau?
Daar kunnen ze je vast eerlijk vertellen of het nog paardvriendelijk is om door te aan. :(:)
Mijn paard heeft vermoedelijk ook een sincker gehad....de hoef was open onder de straal.
Bij zijn eerste hoefbevangenheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:30

Of iig de foto's mailen en even bellen?

Mamaloe ziet er al een stuk beter uit zo, ik zie het verschil ook wel :j Al scheelt het ook dat ze geschoren is nu. Maar ze is minder opgezet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:36

de 1e foto is in de zomer gemaakt met zomer vacht, geen dikke vacht toen dus, wel wat stekelig :D
positief dat jullie ook verschil zien, soms hoop je teveel op iets en ga je het zien ook haha.

Ik zie haar natuurlijk ook elke dag dus heel erg opvallen doet het niet, maar toen ik deze twee fotos bij elkaar hield dacht ik die moet ik eens even posten.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:43

Ja Miniloe, ik zie ook verandering vooral in de nek. De billen zijn ook minder opgeblazen. Nu die bast nog wat 'aftrainen', maar je bent op de goede weg! :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:52

@Vesceron: je kunt de foto's ook mailen naar van Nassau, heb ik destijds gedaan en heel goed advies gekregen. Ze hebben zelfs de foto van lijnen voorzien, om aan te geven hoe de smid moest bekappen. Geen sincker trouwens, wel kanteling.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:36

Ik heb toch iets beter nieuws...
Dinsdag avond had er een DA naar gekeken die normaal geen paarden en foto's deed, haar diagnose was iets overhaast misschien...
Gisteren met mijn eigen DA gebeld, die had de foto's bekeken en is er vanaf het begin bij geweest.
Hij gaf aan dat het toch geen sincker was...maar dat de zool nog wel erg dun is, die 4mm had ze goed gezien. Maar verder zag hij dat alles op de plek zat waar het hoort, goed nieuws dus, het komt van onderen en niet van boven! Wel is het nog uiterst gevaarlijk dat het hoefbeen zo dicht bij de grond zit natuurlijk en hij kon ook goed zien dat ze wel degelijk bevangen is, de witte lijn was verbreed. Voor nu moet ze 3 weken op een stal met zand, dus dat wordt geregeld vandaag. Over 3 weken terug voor een nieuwe foto of er nog steeds geen kanteling is en of ze wellicht al wat meer millimeters heeft. Verder aan de buut, ascal en biotine... alle drie vind ze maar niks dus is een feest om toe te dienen.

De foto's naar van Nassau mailen blijft een goed idee, advies kan nooit kwaad, zeker niet van zulke mensen, bedankt voor de tip!

@miniloe, flink verschil zeg op die foto's! En wat een heerlijk beessie om te zien :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:02

Voor het jubileummagazine zijn we nog op zoek naar een foto voor bij het artikel over hoefbevangenheid. Is er iemand die een foto op goede resolutie heeft en deze wil delen?
We zoeken een paard dat staat in typisch hoefbevangen houding, en als het kan geen "afschrikwekkende" foto.
Voor meer info kun je mij of Eline PBen.

Bedankt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:44

Vesceron schreef:
Dinsdag avond had er een DA naar gekeken die normaal geen paarden en foto's deed, haar diagnose was iets overhaast misschien...
Nou, daar ben je lekker mee dan :( daar gáát je nachtrust!
Vesceron schreef:
Gisteren met mijn eigen DA gebeld, die had de foto's bekeken en is er vanaf het begin bij geweest.
.........De foto's naar van Nassau mailen blijft een goed idee, advies kan nooit kwaad, zeker niet van zulke mensen, bedankt voor de tip!

Dat laatste zou ik zéker doen. De 2 opinies liggen namelijk behoorlijk ver uit elkaar en de consequenties zijn gewoon te groot. Voel je vrij om je foto's hier te plaatsen, veel van ons hebben foto's laten maken, en hoe naar ook, we kunnen leren van elkaars foto's! De hoefsmeden die in dit topic zitten zullen dat ook wel waarderen, denk ik.
Wat krijgt ze verder te eten (en hoe). De medicijnen gaf ik mijn paard in een grote zg. blaasspuit (60 ml). Ik losste het op in water en dan wat biologische appelmoes (géén suikers toegevoegd, deed 3 dagen met zo'n klein cupje) erbij. Op die manier wist ik zéker dat hij alles binnenkreeg. Wat mot dat mot ;-) .

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:51

Ik wil nog eventjes iedereen hier bedanken voor hun medeleven en ook met de hulp die ik gekregen heb toen ze hoefbevangen werd.
Jullie zijn allemaal toppertjes. Ik zal hier zeker mee blijven lezen, alleen heeft posten niet zo heel veel zin, want ik heb maar 1 week ervaring.
Maar ik wilde jullie even vertellen dat jullie toppertjes zijn en ik wil iedereen veel sterkte wensen met zijn paardje die hoefbevangen is, is geweest of eventueel (hopelijk niet) in de toekomst word.