[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:03

romeorowan schreef:
Paars: ik was halverwege de tweede pot Gluco Balance toen de holistisch da de GB als negatief testte.

is Indiana nadat je gestopt bent met de Gluco Balance beter geworden of juist minder ?

Letizia

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:26

Vanavond hoefsmid aan de lijn gehad, hij ziet het niet zitten, dat is eerlijk, maar had ik graag eerder gehoord :\
Dus ik ga morgen kijken of ik een afspraak kan maken bij dhr Nassau :)
Al met al zal het pas begin volgende week worden :\

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 07:36

lolclub schreef:
ik zou jouw pony wel eens in het echt willen zien, dat lijkt me een heerlijk dier :D

:)) Hij is geweldig :j :D
Was helemaal niet op zoek naar een paard, en hij was niet te koop := maar vanaf het eerste moment hadden we zo'n klik! Inmiddels woont ie al ruim 8 jaar bij ons :+:

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:06

Ik heb bij de Gluco Balance eigenlijk niets gemerkt, niet negatief en niet positief.
Ook de medicijnen die ze kreeg van de holistisch da hebben, voor zover ik het kan bekijken, niets gedaan.
Het lastige is, denk ik, dat Indiana het heel erg goed doet, alleen die enorme speknek en spekbillen willen niet weg. Toch lijkt ze daar geen last van te hebben. Ze loopt goed (behalve haken van de knieschijven), ze glimt, ze is echt in haar element.
Jaren terug heb ik wel heel erg positief resultaat gehad bij de magnesium, maar ook dat lijkt nu niets meer te doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:02

Wendy15 schreef:
En dat van dat terugkantelen, mij is verteld dat het nooit terug zal gaan naar de oude positie, maar dat kan dus toch? Of lijkt dat zo doordat de hoef wordt aangepast naar aanleiding van de positie van het hoefbeen?

Een hoefbeen kan niet 'terugkantelen'.
Wel gaat de nieuwe (gezonde) hoef uiteindelijk evenwijdig groeien aan de nieuwe stand van het hoefbeen.
Vaak zie je na verloop van tijd een knik in de hoef. De afwijkende vorm onder die ring, is als je het nameet ook de gradatie van hoefbeenkanteling. De nieuwe wand groeit weer mooi evenwijdig aan het 'gekantelde' hoefbeen.
Vandaar dat bekappen zo belangrijk is in deze periode. De toon moet worden ingekort, zodat de nieuwe wand vrij van druk naar beneden kan groeien.
Na ongeveer een jaar is de hoef volledig naar beneden gegroeid en zie je (als alles goed is gegaan) eigenlijk niets meer van de bevangenheid.
De hielen wordt zo min mogelijk vanaf gehaald. Ene hoefsmid doet het trouwens wel, omdat het hoefbeen dan weer goed grondparellel komt te staan, andere laat ze toch wat langer omdat anders wat druk door de diepe hoefbeenbuiger ontstaat op de nog niet al te stevige witte lijn. Meningen hierover zijn wat verdeeld en het is wat afhankelijk ook van het betreffende paard wat de juiste manier van bekappen is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:04

Bij mijn paardje is, na 1 1/2 jaar, aan de buitenkant van haar hoef niets meer te zien.
Ook de witte lijn is weer op de oude breedte, helaas geven de foto's wat anders aan en is het hoefbeen nog steeds (sterk) gekanteld.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:07

Hoe loopt ze dan?

Grietjes hoeven zagen er na haar eerste bevangenheid eigenlijk beter uit dan ooit. Heel apart was dat. Ik ben benieuwt hoe ze er nu uit gaan zien als ze straks helemaal beter is.

Wel heel frapant trouwens dat een paar druppels van die natuurlijke medicijnen ook echt iets doen. Ik stond er een beetje cynisch tegenover, maar nu ga ik er toch wel in geloven. Op de 10 druppels podo comp reageert ze heftig. Slecht lopen enz. Nu heb ik op aanraden van de therapeut de dosis naar de helft verlaagd gister avond. En net liep ze al weer wat beter dan gister. Wel heel toevallig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:09

Ze loopt gelukkig weer goed, maar ik hou haar nu wel (voor) op ijzers.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:52

Brainless schreef:
Bij mijn paardje is, na 1 1/2 jaar, aan de buitenkant van haar hoef niets meer te zien.
Ook de witte lijn is weer op de oude breedte, helaas geven de foto's wat anders aan en is het hoefbeen nog steeds (sterk) gekanteld.

Dat is op zich raar. Als de witte lijn weer normaal is, dan zou wand en hoefbeen aan de toon weer parallel horen te zitten aan elkaar.
Wel is het mogelijk dat het hoefbeen niet grondparallel staat en in dat opzicht 'gekanteld' is.

Bij Isabella is de witte lijn nu enorm verbreed. Ze heeft eerder ook een hoefbeenkanteling gehad, maar dit is nog nooit zo erg geweest als nu het geval is.
Volgens mijn hoefsmid gaat dat ook waarschijnlijk nooit meer goedkomen omdat er te veel schade is ontstaan in de hoef.
Dat wil niet zeggen dat ze er niet mee kan lopen, maar kans op binnendringen van vuil is wel wat groter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:54

Haar hoeven zijn ook rechter dan vroeger, maar nog steeds met (bij 1 hoef) maar 6 mm vanaf de zool.
Dus theoretisch zou het wel kloppen, haar voetas is veranderd, maar ze heeft geen bokhoef oid. Vroeger stond ze van nature wat platter.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:20

Vandaag is bij mij ook de dierenarts geweest voor even na te kijken.
En hij vroeg zich af of het dezelfde pony was.
Doordat het begon te waaien, kreeg hij zijn gekke 5 minuten en ging bokkend door de wei.
Niet te geloven zei de dierenarts, die is opgeknapt.
En hij heeft hem ook eindelijk geent, dat deed hij eerst niet omdat hij bang was voor een te grote optater van zijn stofwissel.
Hopelijk blijft het zo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:00

Isapaardje schreef:
Brainless schreef:

Dat is op zich raar. Als de witte lijn weer normaal is, dan zou wand en hoefbeen aan de toon weer parallel horen te zitten aan elkaar.
Wel is het mogelijk dat het hoefbeen niet grondparallel staat en in dat opzicht 'gekanteld' is.

Bij Isabella is de witte lijn nu enorm verbreed. Ze heeft eerder ook een hoefbeenkanteling gehad, maar dit is nog nooit zo erg geweest als nu het geval is.
Volgens mijn hoefsmid gaat dat ook waarschijnlijk nooit meer goedkomen omdat er te veel schade is ontstaan in de hoef.
Dat wil niet zeggen dat ze er niet mee kan lopen, maar kans op binnendringen van vuil is wel wat groter.

bij pablo is de witte lijn wel meer dan twee centimeter breed,aan alle vier de hoeven....dat wordt iedere 6/8 weken er weer afgevijlt.
Dat komt ook nooit meer goed maar hij loopt niet slecht hoor!
Dus erg veel last heeft hij er niet van :D
Ik wel....hij heeft nog 1 voet met WLD.. :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:57

Brainless schreef:

Dit is inderdaad mogelijk.

Je hebt namelijk de termen "capsular rotation" (vrij vertaald: hoefwandrotatie) en "interphalangeal rotation" (vrij vertaald: hoefbeenrotatie)

Vaak ontstaat beiden tegelijk als er HB optreed, zowel de hoefwand wijkt weg en het hoefbeen zelf roteert naar beneden.

door de nieuwe hoefgroei kan de capsular rotation weer verdwijnen, de hoef groeit weer evenwijdig met het hoefbeen naar beneden,
de interphalangeal rotation verdwijnt alleen als het hoefbeen weer in lijn wordt gezet met de bovenliggende botten.
Dit dient door de smid te gebeuren adhv rontgenfoto's en hierbij worden de hielen steeds iets verder verlaagt of er wordt met wiggen gewerkt.
.
gebeurt dit laatste niet dan kan je dus een stijlere hoef overhouden met hogere hielen en een naar beneden wijzend hoefbeen (clubvoet) .

Dit is denk ik bij Brainless het geval nu

een voorbeeldplaatje :

Afbeelding

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:43

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:27

Is niet echt "apart" beslag.
Dit ziet eruit als gewoon beslag met een (nogal dikke) zool.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:53

Vandaag 10 minuutjes door de bak gewandeld, en nog ff door z'n paddockje. Hij liep gewoon los, dus kon doen wat ie wilde, maar hij ging lekker achter me aan scharrelen (hij kon dus gewoon blijven staan als ie geen zin had :)) )

En tja, als je nog niet zoveel mag, dan maar samen maf doen in 't land _O-
"Kiekeboeh!"
Afbeelding
(gelukkig sporen we allebei niet :)) )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:00

ziet er goed uit Tjee, mooi ruim gelegd.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:01

Geeft dat beslag demping oid? :) En merk je ook verschil nu?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:09

Letizia schreef:
Vanavond hoefsmid aan de lijn gehad, hij ziet het niet zitten, dat is eerlijk, maar had ik graag eerder gehoord :\
Dus ik ga morgen kijken of ik een afspraak kan maken bij dhr Nassau :)
Al met al zal het pas begin volgende week worden :\

is het gelukt om een afspraak te maken ?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:14

Nee, kreeg ze niet te pakken, uiteindelijk naar Visdonk zelf gebeld en die zeiden dat ie morgen heel de dag aanwezig is bij hun, dus bel ik gelijk om half 9 :)
Uiteindelijk was het "maar goed ook" want ben vandaag met die van m,'n schoonzus naar de DA geweest voor foto's, die staat nu net zo lang als die van mij bevangen, ook gekanteld hoefbeen, gelukkig niet zo ernstig als bij die van mij, maar goed, we maken er dan maar een gezamenlijk reisje van :Y)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:21

Citaat:
Dat wil niet zeggen dat ze er niet mee kan lopen, maar kans op binnendringen van vuil is wel wat groter

is dit pas van de laatste tijd dan ?
ik vond haar op het filmpje van laatst juist zo goed lopen ;) , wanneer heeft ze voor het laatst een aanval gehad ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:44

De verbrede witte lijn heeft ze al een tijdje. We zijn nu een dik jaar na de laatste ernstige aanval, vandaar dat de hoefsmid denkt dat het bij haar zo zal blijven. De zolen, die in 2009 bol stonden vanwege druk hoefbeen, zijn weer wat holler geworden (er kan weer zand onder), dus het hoefbeen zit wel wat hoger. Dat is de reden dat ze normaal loopt, de verbrede witte lijn is op zich geen probleem, ik moet de toon goed kort houden zodat ze makkelijk kan afrollen. Enige wat ik wel merk bij haar is dat ongelijke bodem, maar ook uitstekende dingen als boomwortel, dennenappel oid, zeer doet als ze daar op stapt. Op harde gelijke bodem loopt ze goed, ook op de openbare weg (op blote voeten). Maar ik doe haar om de eerste reden toch hoefschoenen aan op wandeling, zodat ze niet op scherpe dingen kan trappen (om kneuzingen te voorkomen).

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:41

Letizia schreef:
Nee, kreeg ze niet te pakken, uiteindelijk naar Visdonk zelf gebeld en die zeiden dat ie morgen heel de dag aanwezig is bij hun, dus bel ik gelijk om half 9 :)
Uiteindelijk was het "maar goed ook" want ben vandaag met die van m,'n schoonzus naar de DA geweest voor foto's, die staat nu net zo lang als die van mij bevangen, ook gekanteld hoefbeen, gelukkig niet zo ernstig als bij die van mij, maar goed, we maken er dan maar een gezamenlijk reisje van :Y)

Dinsdag om half 1 zijn we welkom, ben blij dat het uiteindelijk zo snel kan en ik hoop echt dat ze verlichting gaat krijgen :j

Mss een stomme vraag, maar hebben jullie enig idee hoeveel dat ong. kost? Zodat ik er rekening mee kan houden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:55

Fijn dat je al zo snel terecht kunt!
Wat de kosten betreft: moeilijk te zeggen - het hangt er volkomen van af wat hij moet doen en welke ijzers hij evt moet maken. Je moet contant betalen bij Van Nassau (tenzij je vaste klant bent dan wil hij nog wel een rekening sturen). Het is niet mogelijk zijn werkzaamheden via de kliniek te betalen, die geldstromen worden apart gehouden. Dus.. voldoende cash mee nemen, ik zou zeker op een paar honderd euro rekenen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:41

Oowh, dus je kan niet pinnen daar... :Y)
Was mss handig geweest als dat even gemeld was :Y)
Ik ben nog al van de pin en heb zelden contant bij me :+

Nou ja, zal genoeg meenemen :=