Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Het dieet is wel karig.. ik zou geen zemelen geven ( te hoog in suikers), dan liever tijdelijk wat lucerne zonder melasse, of beter nog, als je er snel aan kunt komen: Safe&Sound van Dodson&Horrell . Als je alleen (oud) hooi voert wel Vit E bijgeven, en ook gemalen geel lijnzaad. Verder voor mineralen en vitamine: F4F van Equilife.
Beweging mag bij hele lichte HB als het paard zelf wil, maar niet onder dwang. Voor ernstiger HB: hou je aan het advies van de DA. Het verhaal van bloedsomloop is niet helemaal terecht: door de ontsteking gaat er al veel bloed naar de hoeven - dat blijft niet stabiel op een plaats zitten dus er is sowieso wel 'doorstroming'.
Tamadine schreef:Ben hele ochtend al aan het rond bellen en als ik al niet gesloopt was ben ik het nu wel.
Ik wilde vanmorgen liever in mn bed blijven, weg uit de realiteit. En dan sta je toch maar op en krijg je dit allemaal voor je kiezen. Wat kan het leven ontzettend poedersuiker zijn!!
timokyana schreef:Bedankt mysa voor je reactie.
Mijn merrie oogt namelijk spierbevangen/hoefbevangen incl het op eieren lopen en liefst niet op het harde.Echter loopt ze op 4 benen niet goed en heeft nog meer vage klachten.
Uit bloedonderzoek komt niets,ook zou ik geen oorzaak kunnen bedenken voor HB.Ik ben bang iets over het hoofd te zien,vandaar dat ik op dit moment graag gebruik maak van alle kennis en ervaring op bokt.
geerke schreef:Even over zemelen...Een beetje zemelen kan best,200 gram s'ochtends en 200 gram s'avonds.
Het suikergehalte in zemelen valt mee.Het is rijker aan koolhydraten,waarvan een gedeelte inderdaad weer omgezet wordt in suikers.
Vesceron schreef:Erg moeilijk allemaal inderdaad.
Maar heel erg bedankt voor alle tips en uitleg, heb ik echt wat aan!
Wat voor voer raden jullie straks aan?
Ze kreeg al niet gek veel, een handje bix met geweekte bietenpulp en wat muesli...met daaroverheen knoflook olie en Vitamine E met seleen. Verder veel weidegang en hooi/kuil.
Jannepauli schreef:Oh dat fructaan.. ik krijg er wat van!
Er is in de wetenschapswereld heel veel discussie gaande of het nu wel of niet gevaarlijk is.
Ik ben er voor mezelf nog lang nietuit, volg het op de voet maar durf er nog geen conclusies aan te verbinden.