[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:29

Re: Tamadine: Als er tussen het moment dat andere mensen het paard nog hebben zien eten, en het moment dat hij dood aangetroffen is maar zo'n korte tijd heeft gezeten ( een half uur ongeveer? ) dan is koliek onwaarschijnlijk. Ik vermoed dat het hartfalen of een ruptuur oid geweest is. Een sectie laten verrichten bij de GD is best duur ..
Hoe dan ook, zo'n plotselinge dood is verschrikkelijk en moeilijk te accepteren. Het lijkt in ieder geval heel snel gegaan te zijn en voor je gemoedsrust kun je bedenken dat hij niet geleden heeft. Dat maakt het uiteindelijk ook niet makkelijk - ik wens je nogmaals sterkte toe Tamadine.

@ Vesceron: lees de OP, dan weet je al een heleboel meer. Ik neem aan dat je voedingsadvies van je DA hebt gekregen?
Wat voor jou nu van belang is, is om goed in de gaten te houden hoe het paard is als je met de pijnstillers gestopt bent - bedenk wel dat een pijnstiller veel maskeert. Neem de tijd om het paard te laten herstellen - niet te snel denken dat het allemaal weer goed is - HB heeft tijd nodig. Meld je vooral als je nog vragen hebt!

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:39

Sectie laten doen was 5 jaar terug ong 500 euro. Ik heb toen nog van allerlei kortingen gekregen omdat mijn merrie voor verschillende onderzoeken gebruikt is (korting omdat wormen onderzocht waren, korting omdat het pas een 3 jarige was), bleef toen ong 300 euro over.
Toen heb ik sectie laten doen omdat ik meerdere pony's had met het zelfde vage ziekte beeld. Had ik niet meer zieke pony's gehad had ik het niet gedaan (het is een hoop geld als je zieke pony's heb staan).

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:52

@ Jeannepauli, heb de OP gelezen inderdaad. En een heleboel andere sites, maar wilde hier toch even om advies vragen, gezien hier toch veel ervaring is met HB. Ik neem zeker de tijd en zal eerder langer wachten dan te snel gaan. Weet inmiddels wel wat HB is en doet en dus ook de ernst ervan, alleen een beetje onzeker in wat ik wel/niet kan of moet om haar te laten herstellen.
Het voedingsadvies van de DA was overigens dat ze alleen (oud)hooi mocht en wat zemelen maar verder niks aan krachtvoer of gras.

Is het verstandig haar veel binnen te houden voorlopig? Of kan ze wel een aantal uur de paddock in?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:55

Vesceron: als ze zélf willen lopen mag dat, en juist in de paddock en niet op de wei!!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:02

@Elcamino, bedankt, als ze zelf wil lopen straks zonder pijnstiller, is dat dus wel een goed teken?

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:23

dat bewegen blijft altijd een afweging hoor. Bij een ernstige HB waarbij de lamellen echt uit elkaar worden gedrukt door de ontsteking die ertussen zit, moet je niet bewegen, want de pees die via de onderkant aan het hoefbeentje zit, wordt door de (buig of strek???? :o) spier aan de achterkant van het been behoorlijk op spanning gezet bij lopen en zodoende kan dus het hoefbeentje juist daardoor kantelen! Ik ben daar echt uiterst voorzichtig mee! Natuurlijk is beweging voor de algehele bloedsomloop heel belangrijk, maar zoals gezegd, dat is echt een afweging per situatie!
Laatst bijgewerkt door Smickey2011 op 17-10-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:26

@PrinsjeH, in het geval zoals jij omschrijft, zou het paard dan geen pijn aangeven? Of kan dit ook zo zijn terwijl het paard geen pijn aangeeft en dus niet kreupel loopt?

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:30

tsja, die van mij bleef tot de enerlaatste dag lopen, ging zelfs in de paddock in draf en wij maar denken dat hij aan het opknappen was... bleek echter volledig gekanteld en gezakt tot net boven de buitenkant van de zool te zitten ;(
Is de dag daarna in moeten slapen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:33

Het dieet is wel karig.. ik zou geen zemelen geven ( te hoog in suikers), dan liever tijdelijk wat lucerne zonder melasse, of beter nog, als je er snel aan kunt komen: Safe&Sound van Dodson&Horrell . Als je alleen (oud) hooi voert wel Vit E bijgeven, en ook gemalen geel lijnzaad. Verder voor mineralen en vitamine: F4F van Equilife.
Beweging mag bij hele lichte HB als het paard zelf wil, maar niet onder dwang. Voor ernstiger HB: hou je aan het advies van de DA. Het verhaal van bloedsomloop is niet helemaal terecht: door de ontsteking gaat er al veel bloed naar de hoeven - dat blijft niet stabiel op een plaats zitten dus er is sowieso wel 'doorstroming'.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:34

He bah, nog gecondoleerd, zie dat dat niet lang geleden is.
Zegt niks dus...wat lastig zeg! Waar doe je nou goed aan he..ppfff

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:38

Jannepauli schreef:
Het dieet is wel karig.. ik zou geen zemelen geven ( te hoog in suikers), dan liever tijdelijk wat lucerne zonder melasse, of beter nog, als je er snel aan kunt komen: Safe&Sound van Dodson&Horrell . Als je alleen (oud) hooi voert wel Vit E bijgeven, en ook gemalen geel lijnzaad. Verder voor mineralen en vitamine: F4F van Equilife.
Beweging mag bij hele lichte HB als het paard zelf wil, maar niet onder dwang. Voor ernstiger HB: hou je aan het advies van de DA. Het verhaal van bloedsomloop is niet helemaal terecht: door de ontsteking gaat er al veel bloed naar de hoeven - dat blijft niet stabiel op een plaats zitten dus er is sowieso wel 'doorstroming'.

Ah kijk... en mij werd verteld dat zemelen dus mag omdat er niet veel suikers inzitten :+
Ze krijgt vitamine E en seleen en knoflookolie, maar dit kreeg ze zoiezo al elke dag.
Als ik het topic zo doorlees, zal ze aan een dieet moeten blijven, ook na evt. herstel, begrijp ik dat goed?

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:42

denk het wel Vesceron ! Ligt natuurlijk aan de mate van HB nu... en aan de mate van herstel, is heel individueel allemaal, moeilijk he!
Trouwens naast dieet, ook met wei in toekomst na herstel blijven oppassen... als het paar dagen slechter is (kouder/donkerder) en er komt weer een mooiere dag (warmer/lichter) dan moet je paardje ook binnen houden, zomer of winter, want door het licht/temperatuur, gaat dat fructaan dat als het ware in soort winterslaap onder de grond zit in de wortel, ineens als een gek in het gras... dus ook als het heel kort is :j
Dat is waarschijnlijk ook de reden van alle HB dit jaar... zo wisselend weer....

@Jeannepauli: ik denk er hetzelfde over, die bloedsomloop trekt juist die ontsteking misschien verder aan, maar daar wordt heel verschillend over gedacht begreep ik...

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:05

Erg moeilijk allemaal inderdaad.
Maar heel erg bedankt voor alle tips en uitleg, heb ik echt wat aan!

Wat voor voer raden jullie straks aan?
Ze kreeg al niet gek veel, een handje bix met geweekte bietenpulp en wat muesli...met daaroverheen knoflook olie en Vitamine E met seleen. Verder veel weidegang en hooi/kuil.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:39

Thnx allemaal. En alsog het allemaal al niet erg genoeg is.... Krijg ik een mail van de verzekering dat als de doodsoorzaak onbekend is (wat het dus is) dat ze voor sectie naar de gezondheidsdienst moet. Waar dus ook weer een behoorlijk kosten plaatje aan zit. Maar daarvoor moet wel weer eerst de DA heen en bla bla bla. Ben hele ochtend al aan het rond bellen en als ik al niet gesloopt was ben ik het nu wel.
Ik wilde vanmorgen liever in mn bed blijven, weg uit de realiteit. En dan sta je toch maar op en krijg je dit allemaal voor je kiezen. Wat kan het leven ontzettend poedersuiker zijn!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:47

En vergoed je verzekering dat dan ook niet ??? neem aan dat als ze wel willen uitkeren en je paard verzekerd was dat óók de sectie verzekerd is ??? Getverderrie, wat een gezeur zeg!
Afijn, misschien is het wel goed voor je wanneer je uiteindelijk de oorzaak weet. succes

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:50

He ja, net wat je nu niet wilde horen.... ik heb dat dus ook al een paar keer gehad in het verleden dat de verzekering ( zelfs bij bekende oorzaak) sectie wilde. En je moet wel.. tenzij je van vergoeding afziet. Kan me voorstellen dat je nou net niet op zit te wachten op zo'n bericht..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:53

Marcella@Wat een leuk filmpje!Wat een joekel die stier!....die haf blijft nog vrij rustig!

Even over zemelen...Een beetje zemelen kan best,200 gram s'ochtends en 200 gram s'avonds.
Het suikergehalte in zemelen valt mee.Het is rijker aan koolhydraten,waarvan een gedeelte inderdaad weer omgezet wordt in suikers.
Je moet het even per paard bekijken,ook de lucerne....het ene paard heeft nergens last van en mijn paard krijgt van meer dan een halve kilo per dag een harde nek(lucerne brokken zonder melasse).

In zemelen zitten ook goede dingen,je kunt er makkelijk medicijnen door mengen en het is 100% vezels.
Dus goed voor de darmen.
1.5 gram suikers per 100 gram
25(!!) gram koolhydraten per 100gram
17 gram eiwit per 100 gram
0,60 gram vitamine B1/100 gr.
0,60 gram vitamine B2/100 gr.
1,4 gram vitamine B6/100 gr.
45 microgram B11/100 gr.
5 mg Natrium/100 gr.
1200 mg Kalium/100 gr.
110 mg Calcium/100 gr.
1200 mg Fosfor/100 gr.
10 mg Magnesium/100 gr.
12 mg ijzer/100 gr.
1,30 mg Koper/100gr.
7,50 Zink/100 gr.

jee Tamadine@! :(:)
Vergoed de verzekering de sectie niet?
Je zou haast denken van wel?
Wat een gedoe dit,en je hebt al zoveel verdriet! |(
Ik denk dat je koliek kunt uitsluiten hoor....als het paard nog een kwartier daarvoor stond te eten.
Ik denk eerder ook een attack in de hersenen of een gescheurd bloedvat ergens!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:04

Tamadine schreef:
Ben hele ochtend al aan het rond bellen en als ik al niet gesloopt was ben ik het nu wel.
Ik wilde vanmorgen liever in mn bed blijven, weg uit de realiteit. En dan sta je toch maar op en krijg je dit allemaal voor je kiezen. Wat kan het leven ontzettend poedersuiker zijn!!

:(:) Meis...wat een drama... en dan de nasleep er nog eens achteraan, daar zit je idd al zéker niet op te wachten. Het kan toch, om er maar iets positiefs uit al dat gebel te halen) helpen bij je verwerking om te weten waar je paard aan is overleden. Maar op dit moment staat je hoofd daar niet naar, dat kan ik me heeeel goed voorstellen. Sterkte!!
timokyana schreef:
Bedankt mysa voor je reactie.
Mijn merrie oogt namelijk spierbevangen/hoefbevangen incl het op eieren lopen en liefst niet op het harde.Echter loopt ze op 4 benen niet goed en heeft nog meer vage klachten.
Uit bloedonderzoek komt niets,ook zou ik geen oorzaak kunnen bedenken voor HB.Ik ben bang iets over het hoofd te zien,vandaar dat ik op dit moment graag gebruik maak van alle kennis en ervaring op bokt. :-)

Spreekwoord: "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck". Mijn advies zou dus ook zijn om haar wel alszodanig te beschouwen. Dus van het gras af (stond ze daarop?), dieet van voldoende hooi (is ze te dik?), pijnstillers en eventueel bloedverdunners. Overleg ook even met je smid! Wat voor vage klachten heeft ze? Sloom, traag suffig? Heeft ze koorts/verhoging?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:07

geerke schreef:
Even over zemelen...Een beetje zemelen kan best,200 gram s'ochtends en 200 gram s'avonds.
Het suikergehalte in zemelen valt mee.Het is rijker aan koolhydraten,waarvan een gedeelte inderdaad weer omgezet wordt in suikers.

Dat is niet juist Geerke - koolhydraten worden volledig omgezet naar glucose, dus suiker. Het is naar mijn mening géén aanrader voor een HB-paard. Ongemelasseerde bietenpulp is een véél betere optie - dat bevat veel minder suiker, heeft veel vezels, en verder een heleboel goede dingen zoals in zoals ook in zemelen. En je kunt er ook net zo makkelijk medicatie doorheen mengen.

Tamadine: knoflook(olie) kan als je het lang gebruikt bloedarmoede veroorzaken.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:08

Thnx allemaal, Nee de sectie vergoeden ze niet, dat had ik al gevraagd. Mijn DA gaat zo hippzorg bellen als hij bij Staf is en hoor ik wat ik moet gaan doen. Ik bleef heen en weer bellen, dus heb er eventjes voor gezorgd dat hun maar even met elkaar overleggen. Ik ging echt kapot elke keer te moeten zeggen dat ik belde voor mn overleden paard. Als ik het zo type lijkt het gewoon niet werkelijkheid, maar als ik het moet vertellen an iemand, dan breek ik. Ook als iemand vraagt hoe het gaat...
Ene kant zou ik sectie wel fijn vinden. Kijk het geld betaal ik dan wel weer van de uitkering die ik krijg. Heb ik niet zo erg veel problemen mee. Maar ben zo bang dat ze misschien een bijwerking van de bute heeft gehad en daardoor is overleden. Dat zou ik mezelf nooit vergeven. Aan andere kant: als ze idd van iets anders is overleden, dan zou ik wel rust kunnen krijgen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:10

Vesceron schreef:
Erg moeilijk allemaal inderdaad.
Maar heel erg bedankt voor alle tips en uitleg, heb ik echt wat aan!

Wat voor voer raden jullie straks aan?
Ze kreeg al niet gek veel, een handje bix met geweekte bietenpulp en wat muesli...met daaroverheen knoflook olie en Vitamine E met seleen. Verder veel weidegang en hooi/kuil.

Zorg ervoor dat dat wát ze krijgt, veilig is. Ook al is het maar een handje. Een handje van dit en een handje van dat wordt al met al soms toch net wat veel. Een goed supplement dat volledig is, is Formula4Feet. Die van mij krijgt dat nu al 2 jaar en doet het er prima op. Dus als je in je beschrijving het handje bix en het beetje muesli daarvoor vervangt, en de rest zo laat, zit je prima. BEHALVE de weidegang.....zeker de laatste dagen met de koude nachten en de zon is het fructaangehalte in gras hoog en gevaarlijk. In deze fase moet je paard niet op de wei. Later misschien kan je weer wat opbouwen, met een graasmasker bijvoorbeeld, op veilige tijden (zie de fructaanindex). HB paarden en fructaan zijn géén goed combi.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:16

Oh dat fructaan.. ik krijg er wat van!
Er is in de wetenschapswereld heel veel discussie gaande of het nu wel of niet gevaarlijk is.
Ik ben er voor mezelf nog lang nietuit, volg het op de voet maar durf er nog geen conclusies aan te verbinden.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:51

Jannepauli schreef:
Oh dat fructaan.. ik krijg er wat van!
Er is in de wetenschapswereld heel veel discussie gaande of het nu wel of niet gevaarlijk is.
Ik ben er voor mezelf nog lang nietuit, volg het op de voet maar durf er nog geen conclusies aan te verbinden.

Waar kan ik meer informatie hierover vinden?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:21

@Jannepauli, bedankt ik ga voor de zekerheid toch van de zemelen af, of minderen, het is wel handig om de pijnstiller te geven namelijk.

@paars, bedankt voor de info, is formula4feet ook geschikt voor paarden die 5 a 6 dagen trainen in de week? Veel voer wat ik zie op internet voor HB-paarden, is geschikt voor paarden op rust of met weinig tot geen inspanning, ben dan toch bang dat ze te weinig binnen krijgt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:25

Vesceron: formula4Feet is geen 'voer' - het is een supplement voor vitamines en mineralen, speciaal ontwikkeld voor HB-paarden.