[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:37

Stickertjes om zo de hoefwand goed aan te tonen :)

lolclubJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:18

Tjee Letizia,

dit had ik niet verwacht :(:) ,

rechtsvoor staat het hoefbeen praktisch op het punt om door de zool te gaan, en linksvoor heb je ook al bijna geen zooldiepte meer.
Dat ze je uberhaupt zonder zool- en straalsteun weg hebben laten gaan daar :( , was er geen hoefsmid verbonden aan die kliniek ?

Wat jouw paard nodig heeft is dat er echt zo spoedig mogelijk een hoefsmid bijkomt met zeer veel ervaring met HB paarden, want deze voeten moeten dusdanig ondersteund worden dat het hoefbeen niet verder gaat kantelen en dat het trekken van de pees aan het hoefbeen gestopt wordt.
Daarnaast moet de hoef dusdanig ondersteund worden dat het gedeelte van de zool waar nu de punt zit van het hoefbeen vrij komt van gronddruk.

ik zou dit paard zo min mogelijk afstappen nu.

Als je geen contact kunt krijgen met je eigen smid bel dan een van deze hoefsmeden op:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:22

Er zit rechts voor nog 8mm en links voor 10mm, er was wel een hoefsmid verbonden aan de kliniek, maar die dag niet aanwezig, ik had ook gehoopt dat m'n eigen hoefsmid inmiddels wel geweest zou wezen :roll:

Er word nu niet gewandeld met het paard :)

lolclubJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:24

Letizia schreef:
Stickertjes om zo de hoefwand goed aan te tonen :)

en (als ze het juist gedaan hebben) plakken ze de stickertjes precies daar waar de haargrens stopt en de de hoef begint ,
dit is om te kunnen beoordelen of het hoefbeen gezakt is.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:26

Klopt :j

Heb net de echtgenoot van de hoefsmid gesproken, nogmaals de nadruk gelegd dat het spoed is, ze ging het door geven, hij had het erg druk...
Tja... Straks heeft ie een klant minder omdat het paard onder de zoden ligt :\

lolclubJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:31

check de lijst van hoefsmeden van Hoofcare...
bel de dichtsbijzijnde op en vraag of hij tijd heeft, jouw geval vraagt een deskundig smid

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:49

Hey meiden

Mijn paardje staat nu hoefbevangen op stal. Sinds donderdag merkten we wat aan haar (stijfheid) , en hebben vrijdag maar de DA laten komen omdat ze toch wel de tekenen van hoefbevangenheid begon te tonen.
Ze moet nu minstens een week binnen blijven, en heeft voor de hele week medicijnen.
Alleen haar voorbenen, ene iets minder dan de andere, maar we waren er gelukkig nog redelijk op tijd bij.
SInds vandaag gaat het gelukkig wat beter.

Nu een vraagje, na hoelang begonnen jullie weer wat te doen kwa beweging? En hebben jullie je paard op ijzers gezet?

Groetjes Jessica

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:25

Ik ga pas weer lopen met ze als ze weer gelijkmatig lopen. Het hoeft niet snel te gaan als ik maar het idee heb dat het niet pijnlijk is om te lopen. Die van mij hebben geen ijzers onder.

Ze hebben wel de hele tijd in een kale wei gezet, zodat ze zelf konden bepalen hoeveel ze liepen.

lolclubJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:08

Wendy15 schreef:
Hij liep weer ff een paar dagen wat slechter, vooral als ie krap wilde draaien :\ Niet echt kreupel, maar voorzichtiger. Denk dat het komt omdat ie een paar onwijze bokkesprongen heeft gemaakt (m'n moeder: "Hij doet radslag!!" := ). Fijn dat ie dat weer wilde, maar is waarschijnlijk net ff teveel voor hem geweest. Vanmorgen ging gelukkig alweer een stuk beter :) Gister ook niet gewandeld, even rust. Denk dat we vandaag even een kwartiertje door de bak gaan stappen, even zien hoe dat gaat.

wat jammer dat je pony toch weer een terugval heeft gehad, het kan van het bokken komen maar het kan ook zijn dat je iets te enthousiast aan het wandelen bent geweest.
Je wandelde al een heel uur met hem terwijl hij nog niet helemaal rad was,

ik zou de lengte en tijd van je wandeling eerst nog weer even verkorten en pas als hij goed rad is de afstand wat vergroten.
maar dan zou ik de afstand eerder met 10 minuten per week als met 10 minuten per dag laten toenemen.

Beter nog is om twee keer per dag een half uurtje te lopen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:13

Mijn haflinger merrie is nu goed aan het herstellen van hoefbevangenheid. Haar hoefbeentjes zijn lichtjes gekanteld, en vanaf nu zal ze ook levenslang dieet moeten doorstaan. Geen gras meer dus. Ze krijgt enkel één keer per dag wat pulp met een handje dieetvoeding. Ook krijgt ze om de twee dagen een pavo koek, zijn die slecht voor een hoefbevangen paard of niet?

lolclubJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:19

JessicaChico schreef:
Hey meiden

Mijn paardje staat nu hoefbevangen op stal. Sinds donderdag merkten we wat aan haar (stijfheid) , en hebben vrijdag maar de DA laten komen omdat ze toch wel de tekenen van hoefbevangenheid begon te tonen.
Ze moet nu minstens een week binnen blijven, en heeft voor de hele week medicijnen.
Alleen haar voorbenen, ene iets minder dan de andere, maar we waren er gelukkig nog redelijk op tijd bij.
SInds vandaag gaat het gelukkig wat beter.

Nu een vraagje, na hoelang begonnen jullie weer wat te doen kwa beweging? En hebben jullie je paard op ijzers gezet?

Groetjes Jessica

ik zou haar op een zandpaddock zetten als ze 2 x 24 uur zonder medicijnen is.
dan is de meeste pijnstilling uit haar lijf weg en voelt ze zelf wat ze wel en niet kan.
vooral niet forceren de eerste tijd, beweging is goed maar alleen zonder pijnstilling en niet meer als dat ze zelf wil.
pas als ze pijnvrij loopt, mag je gaan stappen met haar op zachte grond

In de eerste acute fase worden ze meestal niet beslagen en vervolgens hangt het ervan af hoe de rontgenfoto's zijn en of je paard zich een beetje kan redden zonder ijzers.
IJzers kunnen veel verlichting geven maar er zijn ook mensen die daar anders over denken en hun paard liever ijzerloos laten, dit zul je moeten overleggen met je smid adhv eventuele rontgenfoto's.

veel sterkte met je paardje, houd ons op de hoogte ;)

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:36

Ik heb hier een aantal maanden geleden ook al eens gepost over mijn pony. Hoefbevangen met forse hoefbeenkanteling. kanteling was 13 en 16 graden, behoorlijk dus!
Ben naar de kliniek gegaan met hem waar hij een week lang heeft gestaan voor de pijnstilling. Daar hebben ze hem op gipsjes gezet om verdere kanteling tegen te gaan.
Nu ben ik ondertussen 3 maanden verder en mijn pony is vandaag eindelijk uit het gips gegaan. De laatste foto's van 1 maand geleden lieten nog een kanteling van 9 graden zien. Zichtbaar verbeterd dus!
Om jullie een beter beeld te geven wat foto's:
pony in zijn geheel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXWHFE87.jpg
voeten voor en zijaanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OAGCODVB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IK83DJPY.jpg
uitpakken van het gips
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L7SMRQAZ.jpg
zoals je ziet 2 lagen gips, hij had eerst alleen de onderste laag, maar omdat we de afgelopen week mochten beginnen met stappen heeft hij sterker gips gekregen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GOE6ZJ6S.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RQOUAZ6E.jpg

Hij staat nu op ijzertjes met gel en siliconen zool. IJzer loopt vrijwel helemaal rondom, heel apart om te zien. Smid heeft er bewust geen rolijzer (wat is hier vaak hoor) onder gezet ivm gevoeligheid van de zool.
Heb helaas geen foto's van het beslag gemaakt. Erg stom maar die zal ik morgen even maken en plaatsen.
Hij loopt overigend als een tiet op zn nieuwe nikes!

Zo zie je maar dat je nooit de hoop op moet geven, maar je moet wel een hele lange adem hebben!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:48

tjee schreef:
Zo zie je maar dat je nooit de hoop op moet geven, maar je moet wel een hele lange adem hebben!

Nou ik begin langzaam de moed op te geven.
Mijn poown knapte weer op met ups en downs, maar nu staat ze opeens meer op haar teen als op haar hele hoef met 1 been.
Las al iets over hoefzweren, maar dat zou eigenlijk bijna niet kunnen ivm de medicatie die ze nog krijgt :(:)
Soms denk ik dat ik het maar moet opgeven, maar als ik dan weer positieve verhalen lees denk ik doorbijten want ze komt er wel weer bovenop...

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:55

Ik zou nog niet opgeven. Probeer eens een andere kliniek. Heb ik ook gedaan. Liep eerst bij de Lingehoeve en nu bij Bodegraven. Ze hebben een compleet andere kijk op de behandeling.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:57

lolclub schreef:
Wendy15 schreef:
Hij liep weer ff een paar dagen wat slechter, vooral als ie krap wilde draaien :\ Niet echt kreupel, maar voorzichtiger. Denk dat het komt omdat ie een paar onwijze bokkesprongen heeft gemaakt (m'n moeder: "Hij doet radslag!!" := ). Fijn dat ie dat weer wilde, maar is waarschijnlijk net ff teveel voor hem geweest. Vanmorgen ging gelukkig alweer een stuk beter :) Gister ook niet gewandeld, even rust. Denk dat we vandaag even een kwartiertje door de bak gaan stappen, even zien hoe dat gaat.

wat jammer dat je pony toch weer een terugval heeft gehad, het kan van het bokken komen maar het kan ook zijn dat je iets te enthousiast aan het wandelen bent geweest.
Je wandelde al een heel uur met hem terwijl hij nog niet helemaal rad was,

ik zou de lengte en tijd van je wandeling eerst nog weer even verkorten en pas als hij goed rad is de afstand wat vergroten.
maar dan zou ik de afstand eerder met 10 minuten per week als met 10 minuten per dag laten toenemen.

Beter nog is om twee keer per dag een half uurtje te lopen.

Weet haast wel zeker dat het door het bokken kwam helaas, want daarna liep ie meteen niet helemaal lekker. Gister heb ik helemaal niet gewandeld, vandaag ga ik ff een kwartiertje in de bak.
Bouw zowiezo heel rustig op hoor :j Heb ik steeds gedaan, kijk naar wat hij aangeeft.
Ik ben idd begonnen met 3 keer per dag 5 minuutjes, en zo heel rustig gaan opbouwen, zijn inmiddels ook al 3 maanden bezig he.. En voor dat akkefietje met kuilen liepen we al meer dan een uur zonder problemen. Daarna heeft ie weer rust gehad en weer voorzichtig gaan opbouwen en dat ging goed. Tot ie dus met bokken een verkeerde beweging maakte.

Wat ik bij anderen lees over de graden van kanteling in het hoefbeen. Dat hebben ze mij bij de kliniek nooit verteld?
En dat van dat terugkantelen, mij is verteld dat het nooit terug zal gaan naar de oude positie, maar dat kan dus toch? Of lijkt dat zo doordat de hoef wordt aangepast naar aanleiding van de positie van het hoefbeen?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:00

Dit was mij dus ook verteld bij de Lingehoeve, maar bij Bodegraven vertelden ze mij dat dit dus wel degelijk mogelijk is. De hoef an sich is niet eengepast. Volgens mij word de kanteling gemeten vanaf het punt net onder de kroonrand en die word volgens mij zowiezo niet aangepast alleen de hoef zelf.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:03

Al die artsen zeggen wat anders is mij wel weer duidelijk :(:)

Maar mijn poown is al 32 he... Heb voor mezelf aangehouden dat ik haar de hele zomer de kans wil geven. Als het nu winter zou zijn zou ik haar in laten slapen want in de winter heeft ze het altijd wat zwaarder :(:)

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:06

32 is inderdaad een behoorlijke leeftijd en dan moet je inderdaad wel eerlijk blijven. Tegenover jezelf en je pony.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:10

Daarom!
Soms denk ik wel eens van goh ik doe nu zoveel moeite met speciaal voer, niet teveel hooi etc etc. Wat zou er gebeuren als ik haar opeens van de medicijnen af haal en haar gewoon in een schraal weiland zet :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:58

Rianneke schreef:
Las al iets over hoefzweren, maar dat zou eigenlijk bijna niet kunnen ivm de medicatie die ze nog krijgt

Hoe bedoel je dit? Wat voor medicijnen geef je die hoefzweren voorkomen dan? Denk niet dat die bestaan namelijk. Hoefsmid er toch maar bij halen hoor!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:19

32 is inderdaad een hele mooie leeftijd :j

Mijn pony had net weer flink praatjes := Hij had een boefhoofdje :)) Stond ff te kletsen en het duurde hem te lang voor ie aandacht kreeg, dus hij liep onwijze bokkesprongen te maken := Vond ik wel even eng, maar hij liep normaal en ook als ie ongeduldig rondjes ging lopen en bokken zag ik er niet meer wat aan gelukkig :)
Heb gewoon in z'n 'paddockje' wat met 'm lopen teuten en hij liep lekker rond te scharrelen, dus heb verder niet gewandeld omdat ie zelf al flink in beweging was :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:35

Paars: ik was halverwege de tweede pot Gluco Balance toen de holistisch da de GB als negatief testte.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:37

Oké, en je merkte er dus ook nog geen positief effect van?

lolclubJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:46

tjee schreef:
Dit was mij dus ook verteld bij de Lingehoeve, maar bij Bodegraven vertelden ze mij dat dit dus wel degelijk mogelijk is. De hoef an sich is niet eengepast. Volgens mij word de kanteling gemeten vanaf het punt net onder de kroonrand en die word volgens mij zowiezo niet aangepast alleen de hoef zelf.

gefeliciteerd Tjee met het goede resultaat, Leuk dat je even foto's laat zien !

ik ben benieuwd naar foto's van je beslag ;)

Over de derotatie die jij bedoelt, als je goed naar de foto's kijkt naar de hoeven van je pony zie je een dip in de hoefwand .
het bovenste gedeelte is de nieuwe afgroei van de afgelopen 3 maanden, deze heeft een rotatie van 9 graden met het hoefbeen.
het onderste gedeelte is het stuk van toen de kanteling begon, en dat is het rotatiegedeelte van 13 cq 16 graden.

Afbeelding

Door de pony in het gips te zetten hebben ze kunnen zorgen voor een nette nieuwe afgroei, het is echter heel goed mogelijk dat naarmate de tijd vordert en alles verder goed verloopt , de kanteling nog minder wordt.
dit komt echter niet doordat het hoefbeen zelf terugkanteld maar doordat de nieuwe hoef de nieuwe stand van het hoefbeen gaat volgen.

lolclubJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:01

Wendy15 schreef:
32 is inderdaad een hele mooie leeftijd :j

Mijn pony had net weer flink praatjes := Hij had een boefhoofdje :)) Stond ff te kletsen en het duurde hem te lang voor ie aandacht kreeg, dus hij liep onwijze bokkesprongen te maken := Vond ik wel even eng, maar hij liep normaal en ook als ie ongeduldig rondjes ging lopen en bokken zag ik er niet meer wat aan gelukkig :)
Heb gewoon in z'n 'paddockje' wat met 'm lopen teuten en hij liep lekker rond te scharrelen, dus heb verder niet gewandeld omdat ie zelf al flink in beweging was :)

ik zou jouw pony wel eens in het echt willen zien, dat lijkt me een heerlijk dier :D