[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:06

oooh Tamadine, wat verschrikkelijk ;( Sterkte komende tijd

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:06

Tamadine heel veel sterkte.

Sorry off-topic, maar vind hem wel lachen. Die bolle van me word 2x zo groot. :')
Filmpje van Buitenzinnig.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:43

@Tamadine, wat vreselijk... Heel veel sterkte met het verlies van je paardje...

@Marcella: leuk filmpje, moest vooral hard lachen toen dat Shetje ineens tevoorschijn piepte op 0.55 :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:00

jeetje meid, wat ontzettend rot! lag je paard dood in de paddock? Heel veel sterkte met dit verlies...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:21

@Tamadine: wat ontzettend vreselijk om mee te maken wat zal je verdrietig zijn.....

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:49

Hey, ja het is gewoon zo onwerkelijk allemaal... Waarom?? waarom denk ik dan. Ik ben altijd zo goed voor mn paard en al mn beesten en dan dit. Ik heb t eerlijk gezegd idd echt heel zwaar. Zo de Rendac nog bellen. Echt, ik heb juist gekozen voor een jong gezond paardje waar ik lang van zou kunnen genieten, maar het is me gewoon niet gegund.
En iedereen weet dat mn paard en al mn dieren mn kinderen zijn. Mn hele fam loopt ook de huilen en kunnen het niet droog houden, ze weten hoe speciaal ze voor me is. En dit terwijl niemand van mijn fam wat met paarden heeft....

Ben kapot nu en echt bekaf. Ik moest van de smid juist weer rustig aan gaan beginnen met lopen na dr speciale beslag en ze liep zo goed. En nu dit....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:58

Oh jee, wat vreselijk. Kun je vertellen hoe het gegaan is, of is dat te zwaar voor je?
Indiana had de laatste keer, waarschijnlijk ook door alle medicijnen, buikpijn en/of maagzweren. Wat ik bij haar merkte dat ze stopte met eten en heel erg uit haar mond rook. Toen hebben we aan huis foto's van de voeten laten maken en die zagen er zo slecht uit dat we besloten hebben haar te laten inslapen. Maar hele grote kans dat als we daar mee gewacht hadden dat er het zelfde was gebeurt als bij jouw paard.
Heel veel sterkte, het gemis krijgt wel een plaatsje te zijner tijd, maar het wordt voorlopig nog niet minder. Ik hou mezelf maar steeds voor dat ze nu geen pijn meer hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:07

Wat een rotnieuws zeg. Heel veel sterkte

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:17

Lieve Tamadine, ik zie je onderschrift maar jij kan hier echt niets aan doen. Het is niet jouw schuld. Er wordt gewoon heel veel onderdrukt door medicijnen en het gaat zo op en af dat het héél moeilijk beoordelen is of een paard gewoon een minder dagje heeft door de HB of dat er iets anders aan de hand is. Voel je niet schuldig, jij hebt alles gedaan wat mogelijk was :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:38

Wat erg Tamadine dat dit zo plots is gegaan. Heel veel sterkte de komende tijd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:40

Wat vreselijk Tamadine..Heel veel sterkte!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:01

Tamadine: je doet wat je kan doen en je hebt de neiging om alles voor te willen zijn. Helaas lukt dat niet altijd en moet je accepteren dat zaken anders lopen dan je wil. Ik snap dat je je nu schuldig voelt en vol zit met 'had ik maar'-gedachtes. Maar ook dan had je de afloop niet kunnen beinvloeden. Soms gaan dingen zoals ze gaan.... Zoals ik je (kort) heb meegemaakt denk ik dat je het beste voor je paard wilde en zelf wilde kiezen wat goed voor haar was. Dat is goed! Niet klakkeloos volgen wat 'men' zegt en zelf nadenken!Veel sterkte en als je je verhaal kwijt wil, dan weet je ons te vinden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:11

Romeorowan; geen idee wat er gebeurd is. Stalgenoot kwam om kwart over 8 op stal en vond haar. Volgens dr buren van stal stond ze rond kwart voor 8 nog gewoon te eten.
Dus koliek of dat het was is nu ook maar de vraag.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:56

@ Tamadine Wat ontzettend erg!! Heel veel sterkte :(:) Je hebt echt alles gedaan wat je maar kon doen, dus absoluut geen reden om je schuldig te voelen.

MiniLoe schreef:
en dan bedoelen jullie 5 minuten stappen? hoevaak deden jullie dat?

mamaloe is na 20 minuten moe, maargoed doe ik dan ook maar 1 a 2x per week, dus dat is dan ineens teveel waarschijnlijk. ik zal terug zakken naar 10, dat houd ze goed vol, een week lang en dan uitbreiden naar een week lang 15 en dan kijken wanneer we de dijk redden :D ik vind het belangrijk dat het in haar tempo gaat, ben zoo bang iets te forseren |(

Volgens mij ben je al heel goed bezig :) Krijgt ze nog pijnstilling? Dan is het namelijk lastiger om haar tempo aan te houden en kun je er beter onder blijven.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:17

Flavlip: dank je, mamaloe is al ruime twee mnd pijnstillers vrij.
Loopt goed op harde en zachte ondergrond

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:20

Het spijt mij dat ik hier zo binnen kom vallen,echter zitten hier een aantal ervaringsdeskundigen.Helaas..
Indien een paard hoefbevangen is komt dit voor op 4 benen te gelijk en zijn er dan afwijkende bloedwaarden aan te tonen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:45

Tamadine schreef:
Romeorowan; geen idee wat er gebeurd is. Stalgenoot kwam om kwart over 8 op stal en vond haar. Volgens dr buren van stal stond ze rond kwart voor 8 nog gewoon te eten.

Hartstilstand kan ook. Fjord van mijn schoonzus is zo jaren geleden op 15 jarige leeftijd overleden. Ze stond net als de rest die al gevoerd was, gewoon te eten en ineens hoort degene die daar voerde op stal een bons, ging kijken en lag de pony dood in de stal. Autopsie wees uit dat het het hart was (pony was nog nooit 1 dag ziek geweest, en ook geen prestatie vermindering gehad bij het rijden).
Maar wat het ook was, het gemis is enorm natuurlijk en zo onverwacht. Je was zo goed op weg met haar.
Nogmaals sterkte.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:49

Och Tamadine, wat vreselijk verdrietig en onverwacht. Ik leef heel erg met je mee. Koliek kan ik me haast niet voorstellen, zo tussen kwart voor acht en kwart over acht.

@Timokyana: op vier benen komt voor, maar vaker op twee voorbenen. Een heel enkel keertje alleen op de achterbenen, maar dat is echt sporadisch. Uit het bloed kun je niet veel halen in het acute stadium, of er zou een onderliggende onsteking als oorzaak moeten zijn, maar ook dat is vaak niet het geval.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:55

Bedankt mysa voor je reactie.
Mijn merrie oogt namelijk spierbevangen/hoefbevangen incl het op eieren lopen en liefst niet op het harde.Echter loopt ze op 4 benen niet goed en heeft nog meer vage klachten.
Uit bloedonderzoek komt niets,ook zou ik geen oorzaak kunnen bedenken voor HB.Ik ben bang iets over het hoofd te zien,vandaar dat ik op dit moment graag gebruik maak van alle kennis en ervaring op bokt. :-)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:56

Tamadine schreef:
Beste allemaal,
Vanaf hier erg vervelend nieuws en voel me ook echt dood nu en kapot. Maar mijn lieve paardje is vannacht overleden. Waarschijnlijk door koliek. De pijnstilling en de hoefbevangenheid hebben er denk ik voor gezorgd dat die singalen weg vielen, cq ik dacht dat het de bevangenheid was.

Jeetje wat erg zeg! heel veel sterkte de komende tijd :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:25

tamadine...wat vreselijk |(
heel veel sterkte! :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 22:43

Wat een schok .. veel sterkte Tamadine

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:08

Jeetje Tamadine, wat is dat snel gegaan. Heel veel sterkte met het verlies.

TK (sorry weet volle naam niet uit mijn hoofd en kan vanaf telefoon niet terugkijken)
HB op vier benen kan heel goed. Spierbevangen kun je wel in het bloed terugzien toch?
Op vier benen HB zijn de klachten vaak iets anders, dan willen ze alles ontlasten, dus is het beeld soms minder duidelijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:35

Tamadine: wat verschrikkelijk !!!! heel veel sterkte in deze nare periode.
Begrijp dat je geen sectie laat verrichten , omdat je de Rendac belt....zou misschien duidelijkheid geven over de oorzaak maar ik weet niet of je daar enige waarde aan hecht of beter alles kunt verwerken wanneer je weet waaraan je paard gestorven is... hoeft geen koliek te zijn, kan ook een hartfalen zijn, een gescheurde aorta of iets anders.
In elk geval wens ik je veel sterkte ermee!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:23

Ik kom even binnenvallen, maar als eerste gecondoleerd Tamadine, wat vreselijk!

Maar ik kwam eigenlijk voor wat advies.
Sinds afgelopen vrijdag is mijn paard hoefbevangen. Ze liep bij het uit de wei halen vrijdag steenkreupel en kon goed de 'kloppingen' voelen bij de kogel. DA geweest en ze krijgt nu Metacam en boxrust. Gisteren al veel minder kloppingen en dankzij de pijnstillers vindt ze zelf dat het goed gaat :)
Vandaag is de laatste dag voor de pijnstiller en morgen wil ik kijken of ze zonder pijnstiller nog steeds met pijn loopt of niet. Maar... hoe dan verder? Ik heb weinig ervaring met bevangenheid, dus kom er nu pas achter dat mijn dierenarts me niet zoveel verteld heeft verder... na veel lezen op internet en vooral veel verschillende verhalen, weet ik niet wat ik het beste kan doen? Zoiezo ga ik morgen mijn DA bellen, maar was toch wel benieuwd naar jullie tips/ervaringen?