Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:29

Wouw, ik heb 20 euro betaald voor het materiaal. Deze is prijzig. Wel gaaf. Ik laat hem zien aan mijn vriendin.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:32

Op een assteun een passende ronding lassen is ook een fijne oplossing.

Actueel valt er naast wat vijlwerk weinig te doen, hoeven zijn uitgedroogd en keihard helaas..... :(
Het is beetje schade beperkt houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:45

Peetstap, je.kunt voor de drinkbak of voor de stal spuiten, zo dat je modder creëert en de hoeven goed blijven. Onze smid was verbaasd over de kwaliteit hoeven totdat we bij de paarden in de schaduw gingen raspen en hij bij de stal en drinkbak de modder zag. Toen zei hij blij: "bien fait ". Het is zo simpel en vraagt amper tijd. Hier is het nu bijna 40 graden en ik spuit de stallen, de grond in en voor de stallen en het dak elke ochtend als paardjes 1 uur op de wei staan zeer vroeg. En dan maak ik nog modder. Dus het is een modderparadijs.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 03:13

Als je kan lassen of smeden is zo.een pikkel snel gemaakt en.super goedkoop xD alles wat ze verkopen is pokkeduur of brol :P heb ook eentje die gelast is..

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:50

AniiQue schreef:
Heb juist sindskort een andere smid deze wil langzaam het stijle eruit gaan halen, al duurt dit wel even een tijdje.
Ijzers mede omdat ik veel buitenrij en zijn hoeven snel brokkelen/scheuren.

Realiseer je dat een ijzer de natuurlijke hoeffunctie ernstig belemmerd en een goede doorbloeding en daarmee goede hoornkwaliteit in de weg staat.
Een paard die reeds een slechte hoornkwaliteit heeft ontwikkeld omdat hij mogelijk al jaren op ijzers staat kan je helpen door hem in de overgangsfase naar blote voeten te ondersteunen met hoefschoenen.
Totdat er voldoende nieuwe en goede kwaliteit hoorn is aangegroeid.
Brokkelhoeven zijn niet per definitie slechte hoeven maar hoeven die zwakker zijn door de omstandigheden.
Hoeven die brokkelen zijn doorgaans bezig met “zelfbekapping”.
Ze zijn vaak te lang en willen dit zelf oplossen.
Het ijzer geeft de voet niet de ruimte en mogelijkheid om voortijdig te slijten op een natuurlijke wijze.
Met als resultaat; veel druk in de voet en daardoor het ontstaan van scheuren

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:22

Van het weekend foto's gemaakt van Lola haar slechtste hbvoetje.

7weken geleden.
Afbeelding

Afbeelding

Dit weekend (bij de kroonrand is het wat rommelig, ik had haar even natte hoefschoenen aangetrokken omdat de hoeven zo hard waren, dat was helaas wat gaan schuren.)

Afbeelding

Afbeelding

Tips en opmerkingen zijn nog altijd welkom.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:06

Poosje geleden dat ik hier ben geweest.
Ik mocht vandaag de mini's bekappen van iemand anders. Hoefsmid zou in mei geweest zijn. Ivm de warmte vanmiddag en de hoge hielen niet te rigoreus te werk gegaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bovenstaande mini ging nog wel. Echter de volgende foto's zijn van een mini waar ik toch even stil van was.. helaas heb ik geen voor foto's gemaakt. Wel na en ik heb niet te veel van de voetjes afgehaald. De hoef is extreem hol. Op de foto's is het moeilijk te zien. Van wat ik begrepen heb is dat de reguliere smid er niet zoveel aan doet behalve 'recht zetten' aldus de eigenaar. Echter dit paardje is nu 3 en loopt kreupel, verder last van het lijf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kijk vooral naar de stand van het voorbeen. Ben benieuwd naar jullie bevindingen en hoe jullie het aan zouden pakken. Eigenaar komt nket verder met reguliere smid. Hoefjes zijn zo klein als een minipaard veulentje. Paardje is rond de 70 cm.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:15

Het ziet er vanuit de foto al extreem hol uit! Alsof ie amper zool heeft? Kan me voorstellen dat je ook geen idee hebt zo tot waar je de hoefwand precies kan inkorten. Aparte hoefjes ben benieuwd of iemand er wat over kan zeggen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:40

Oei. Hij staat nogal hol in de carpus met zijn voorbenen (voorknie naar achteren geplooid). Kan zijn dat mankheid daaruit voortkomt vanwege nu al schade daar. Gelukkig zijn ze klein en licht, mss is er nog niks aan de hand. Ik zou RX foto's laten nemen van hoefjes en die carpus, en nazien of alle pezen ok zijn. Je gaat met hielhoogte moeten opletten ivm die holle carpus. Hoe meer hiel eraf gaat hoe holler die carpus wordt dacht ik. Heb nog wel al minis geweten die amper zool/hoef/straal maken :/ Alsof het maar een paar mm dik is en je ziet het er bijna doorschemeren... Maar ja, ze zijn wel klein dus in verhouding mss 'normaal' dat er minder materiaal is. Laat foto's nemen, laten pezen nakijken, en ik zou wel is filmpje willen zien van hoe die loopt :

ow en, het lijkt dat de kroonrand/boven de kroonrand, het zo uitpuilt boven de hoef, maar dat kan ook maar gewoon zo lijken hoor. Maar voel er eens :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 01:07

Ik vind wat hier allemaal voorbij komt echt zo interessant om te lezen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:05

Dankjewel voor jullie advies. Rx gaat de eigenaar niet nemen. Pony loopt al een half jaar niet goed. ( ik denk dat het noot 100% is geweest).Je kunt zien dat ze last heeft van haar lijf. Bol ruggetje. Pony had ook erg veel moeite om een voorvoetje te geven en zo te blijven staan. De kroonrand staat inderdaad bol. Op de pezen lijkt veel druk te staan in het voorbeen. ( het lijkt iets erfelijks te zijn want haar moeder en zusje hebben dezelfde stand alleen in mindere mate).
Pony loopt ook schuin op met name de rechterachterhoef, loopt op de buitenzijde van de hoef.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:35

Deze pony heeft zogeheten bokhoefjes. Behalve goed bijhouden kun je weinig veranderen aan de stand.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:53

Zijn hielen zijn veel te hoog en samengeknepen.
Niet vreemd dat de hoef zo hol is, de werkelijke zool zit nl. veel verder.
Hierdoor komt ook de “bokstand” van de voet.
lager op de hielen zetten en teen goed rond houden.
Verder de hoef wat meer “open” leggen aan de achterzijde, daarmee bedoel ik het breedste stuk van de straal wat ruimte maken door de hoefwand en de steunsels goed terug te vijlen.

Op het onderstaande plaatje goed te zien(,A) een goede voet met lage hiel, (B)en een zogehete “bokvoet” met hoge hiel en (C)een lange teen met ondergeschoven hiel.

Afbeelding

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:27

En je eerste foto van de onderkant voet van het eerste paardje kan je goed vergelijken met de rechterkant van dit plaatje, vooral de vorm is heel duidelijk te zien.
De linkerkant toont de vorm zoals deze zou moeten zijn;

Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:14

In dit geval zou ik heel er oppassen met lager op de hiel zetten, zoals ik al schreef in mijn vorige post. Ivm de carpus die naar achteren geplooid staat... je kan dat erger maken op die manier. Als je ze wil verlagen doe het in stukjes en kijk naar hoe de beentjes zich houden. Voor t zelfde geld gaan haar hielen van de grond zweven, dat is ook nog een optie, maar dan komt er ook meer druk aan de voorkant vd carpus :/
Oh is het een (misvormd?) dwergje? Heb je een foto van het hele pony'tje? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:43

De bokvoet had aangepakt moeten worden liefst voor het 1e levensjaar, nu is het te laat....... In een eerder stadium had gekeken moeten worden of het checkligament misschien doorgesneden had moeten worden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:49

Wat ik zie is een enorm stijle hoefwand, ernstig te hoge hielen en daardoor een gebroken voetas wat op zichzelf weer resulteert in de stand van de carpus.
Logisch met zo een stijle voet.
Het inkorten van de hielen zou ook zeker in stappen aanpakken maar het is hier wel van belang dat de hielen naar beneden gaan om verdere belasting van de knieën te voorkomen.
Wanneer je de “echte” zool blijft respecteren als referentiekader kan er feitelijk niks misgaan met de voetas.
Zorg dat je zowel bij de hiel als teen niet verder gaat dan de zool

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:09

Ik vind dat wel een vrij gevaarlijke (vrij typisch natuurlijk bekappende) uitspraak. Als het beestje zo gegroeid is, kan het kwaad om te corrigeren. Daarbij denk ik niet dat de afwijkende stand het gevolg is van de hoef, maar de hoef het gevolg van de afwijking. Er zijn namelijk zoveel hoeven met meerdere problemen zoals hoge hielen afwijkende teen etc en die hebben daardoor niet zo'n afwijkende stand.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 07:44

Geryon schreef:
Ik vind dat wel een vrij gevaarlijke (vrij typisch natuurlijk bekappende) uitspraak. Als het beestje zo gegroeid is, kan het kwaad om te corrigeren. Daarbij denk ik niet dat de afwijkende stand het gevolg is van de hoef, maar de hoef het gevolg van de afwijking. Er zijn namelijk zoveel hoeven met meerdere problemen zoals hoge hielen afwijkende teen etc en die hebben daardoor niet zo'n afwijkende stand.

Volgens mij is het niet aanpassen van een bokvoetje na het 1e levensjaar niet perse iets van natuurlijk bekappen hoor :+

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:12

Geryon schreef:

Hoge hielen, lange tenen, ondergeschoven hielen etc. zijn geen “stand” problemen.
Men heeft nl. invloed op de vorm van de hoef.
Een paard hoeft simpelweg geen hoge hielen en lange tenen etc. te hebben.
Dat is een kwestie van niet voldoende slijten, of het nou op een natuurlijke of onnatuurlijke manier “slijt”

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 00:24

Geryon schreef:
Daarbij denk ik niet dat de afwijkende stand het gevolg is van de hoef, maar de hoef het gevolg van de afwijking.

I agree.
Paarden met spat beginnen raar af te slijten, of 'krijgen hoge hielen' . Eerder de teen die dan heel hard afslijt en de hielen minder. Als je hun achterbeen dan lang omhoog houdt lopen ze daarna echt paar passen (of meer) heel erg poedersuiker van de artrose. Ik ben er nog steeds niet uit of het dan beter is om de gewoon te bekappen naar hoe de hoef ooit was, en alle overbodige hiel eraf te halen, of van de extra hiel wat meer te laten zitten, ter ontlasten van de sprong? Maakt het hielen verlagen spat mss erger als het daarboven gaat drukken op de verkeerde plaatsen? Ik weet t nog niet :p

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:02

Met zulke nauwe hielen zit er zoveel druk op de achterkant dat het paardje gaat compenseren door op zijn tenen te landen.
Logisch dat het dan aan de voorkant nog meer gaat slijten.
Zo hou je het probleem in stand.
Een paard kan best een iets hogere hiel hebben ten bate van een afwijkende beenstand maar ik zie hier niets minder dan een ongezond samengeknepen hoefje waar nog heel veel winst valt te behalen ten bate van het paard

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:07

Hallo, voordat ik hier zo maar binnen kom vallen; ik heb een aantal vragen (inclusief foto’s) over de hoeven van mijn pony en of het wel of niet rotstraal is of iets anders. Heb verder ook geen verstand van hoeven en de gezondheid eerlijk gezegd en wil er graag meer over leren. Mag ik mijn vragen hier stellen? :)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:00

Birgit__ schreef:
Hallo, voordat ik hier zo maar binnen kom vallen; ik heb een aantal vragen (inclusief foto’s) over de hoeven van mijn pony en of het wel of niet rotstraal is of iets anders. Heb verder ook geen verstand van hoeven en de gezondheid eerlijk gezegd en wil er graag meer over leren. Mag ik mijn vragen hier stellen? :)

Ik zou zeggen kom maar met de foto’s!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:13

Top! Dankjewel :)

Flash moet sowieso nodig naar de smid, maar wegens vakanties en twijfels over huidige smid (ik moest er maar gewoon teer op smeren) nog geen afspraak gemaakt.
Pony heeft eerder wel eens rotstraal gehad, maar dit gaat naar behandeling altijd snel weer over. Dit keer is het veel hardnekkiger. Pony staat op stro en iedere dag buiten van 08.00-16.00. Hij is 24 en op een buitenritje of longeren na met actief pensioen. Afgelopen weken nauwelijks iets gedaan vanwege het warme weer.

Het gaat met name om de hoeven achter. De hoef is zacht, de straal vervormd en de hoeven stinken heel erg.

Rechts achter:

Afbeelding

Links achter:

Afbeelding

Rechts voor:

Afbeelding

Links voor:

Afbeelding