[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:20

heeft de DA wat ingespoten tegen de artritis ?

Letizia

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:49

Nee :n

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:41

Lastig....

het is namelijk wel belangrijk om erachter te komen wat jouw paardje over de streep getrokken heeft om HB te krijgen.
als je de oorzaak niet weet, weet je ook niet hoe je het in de toekomst kan voorkomen.

misschien is het in jouw geval wel belangrijk dat je haar laat testen op IR/EMS en/of Cushing.
Deze paarden hebben de tolerantie grens om weer een aanval van HB te krijgen veel lager liggen en dan dien je echt je paardje verder zetmeel en koolhydraat arm te moeten voeren .

zoals Geerke ook al zei denk ik niet dat een paard HB krijgt van een dagelijkse dosis Cortaflex alleen, maar een IR paard kan dat dus blijkbaar wel,
wat ook blijkt uit de vele buitenlandse topics en waarschuwingen hierover .

voor je haar laat testen zou ik informatie inwinnen in het IR topic, de mensen daar hebben al veel ervaring en kennis en weten precies waar je op moet letten bij het testen en het verwerken/versturen van het bloed

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:46

Thanks, ik zal me er eens in gaan verdiepen, ik heb de laatste tijd zo veel info moeten verwerken :o
Als de DA komt om te verdoven voor de hoefsmid kan hij natuurlijk evt gelijk bloedonderzoek doen, maar zal het met het gebruik van de magnesium geen vertekend beeld opleveren?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:04

Letizia schreef:
Thanks, ik zal me er eens in gaan verdiepen, ik heb de laatste tijd zo veel info moeten verwerken :o
Als de DA komt om te verdoven voor de hoefsmid kan hij natuurlijk evt gelijk bloedonderzoek doen, maar zal het met het gebruik van de magnesium geen vertekend beeld opleveren?

komt me bekend voor hoor, ik denk dat iedereen hier dat heeft, om koppijn van te krijgen %) %) .
je probeert toch een verklaring te vinden waarom nou juist jouw paard wel en een ander paard, wat op precies dezelfde manier gehouden en gevoerd wordt, het niet krijgt.

ik weet in ieder geval dat je paard nuchter moet zijn als er bloed getrokken wordt en dat het bloed vervolgens bevroren aan moet komen in het lab om een juiste uitslag te geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:01

Ze moeten idd echt nuchter zijn. Dus ook de magnesium niet meer voeren. Het zou fijn zijn als de dierenarts vroeg komt om bloed te trekken, want zelfs hooi kun je beter niet geven. Fructaan en natuurlijk ook magnesium kunnen een vertekend beeld geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:16

Op de site van de GD Deventer vind je al informatie over de test: http://www.gddeventer.com/nl/5183947-GD_Paard.html
- in het nieuwsblokje rechtsonder het onderwerp insuline resistentie aanklikken.

Je DA weet precies hoe er getest moet worden; de GD doet dat met een twee-fase onderzoek: eerst wordt bloed afgenomen terwijl het paard gewoon gevoerd is, en circa 12 uur later nog een keer maar dan nuchter.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:33

Ik lees net hier: http://www.bokt.nl/wiki/Equine_metabolic_syndrome dat ik nu niet eens kan testen omdat ze nog met pijn staat en daarom het bloedbeeld afwijkend kan wezen, we zullen dus nog even moeten wachten :)
Ik kan btw ook zelf wel het bloedsuiker gehalte testen, neem ik aan := , met een bloedsuikerapparaat??
Alleen insuline gehalte niet natuurlijk :Y)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:45

In de acute fase kreeg ik ook het advies om niet te testen. Omdat het op dat moment voor het voerbeleid niet uitmaakt. Die van mij moest sowieso eerst afvallen. We hebben de test dus na 2 maanden gedaan (een paard kan IR zijn omdat het veel te dik is, dat corrigeert zich dan weer als het paard is afgevallen; soms zijn het toch net mensen ;) ). Bij die van mij is om 10.00 ongeveer bloed afgenomen en hij heeft gewoon zijn graszaadhooi gekregen om 8.00u. Was niks aan het handje. Vond dat ook een realitischer beeld geven dan als ik hem nuchter had gehouden. Ik hou hem namelijk normaal nooit nuchter...Een niet-IR paard heeft op zo'n dieet immers ook gewone waarden en een wel-IR paard niet. Krachtvoer, supplementen met suiker niet voeren, dat kan plotselinge schommelingen geven in de bloesuikerspiegel. Als je je paard regelmatig (onbeperkt) ruwvoer geeft, dan schommelen die waardes immers niet. Nogmaals: een niet IR is daarmee niet inenen volgens de uitslagen wél IR omdat je hem gewoon 's nachts zijn hooi hebt doorgevoerd.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:05

Dat is logisch :j
Een niet-diabeet hoort bij een grote suikergift ook gewoon een normale bloedsuikerwaarde te hebben :j

Ik zal later wel kijken voor een test, eerst paard maar eens pijnvrij krijgen :)
Zou fijn wezen als de hoefsmid mee werkte :\
Morgen maar weer even bellen...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:27

paars schreef:
In de acute fase kreeg ik ook het advies om niet te testen. Omdat het op dat moment voor het voerbeleid niet uitmaakt. Die van mij moest sowieso eerst afvallen. We hebben de test dus na 2 maanden gedaan (een paard kan IR zijn omdat het veel te dik is, dat corrigeert zich dan weer als het paard is afgevallen; soms zijn het toch net mensen ;) ). Bij die van mij is om 10.00 ongeveer bloed afgenomen en hij heeft gewoon zijn graszaadhooi gekregen om 8.00u. Was niks aan het handje. Vond dat ook een realitischer beeld geven dan als ik hem nuchter had gehouden. Ik hou hem namelijk normaal nooit nuchter...Een niet-IR paard heeft op zo'n dieet immers ook gewone waarden en een wel-IR paard niet. Krachtvoer, supplementen met suiker niet voeren, dat kan plotselinge schommelingen geven in de bloesuikerspiegel. Als je je paard regelmatig (onbeperkt) ruwvoer geeft, dan schommelen die waardes immers niet. Nogmaals: een niet IR is daarmee niet inenen volgens de uitslagen wél IR omdat je hem gewoon 's nachts zijn hooi hebt doorgevoerd.

Wat heeft die test gekost ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:53

Letizia schreef:
Een niet-diabeet hoort bij een grote suikergift ook gewoon een normale bloedsuikerwaarde te hebben :j

Precies, dat bedoel ik. Bovendien wil een normale uitslag wél zeggen dat ze zeker niet IR zijn, maar een afwijkende test geeft nog steeds geen 100% zekerheid of ze het wél zijn. Dat mag je op basis van 1 testuitslag niet zeggen. En dán, bij de herhaling van de test, kan je (voor je eigen gemoedsrust) maximaal twijfel wegnemen door compleet nuchter die tweede check te doen. Is die ook afwijkend, ja, dan weet je dat je in het bos zit....

Wat de test kostte weet ik helaas niet meer.....de test is afgenomen 2 maanden na de diagnose HB en nadat hij dus al twee maanden op dieet stond. Ik heb een gat in mijn brein voor zulke dingen; betalen en vergeten :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:59

Ik kan ook niet zeggen hoe duur het is. Mijn dierenarts is niet zo snel met rekeningen sturen. Dacht hem deze week binnen te hebben, is het de rekening van het enten van februari.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:33

Bij mij is de DA ook niet zo snel met zijn rekeningen.

Heb gelukkig nu een pijnvrije vrolijke pony staan die alleen sago is als ik m opsluit in zijn kleine weitje met een plakje hooi. Maar goed daar heeft ie maar aan te wennen. Verder is er in die 2,5 week al echt wat kilo's af daar ben ik ook wel blij mee. Toch blijf ik het eng vinden en zal ik blij zijn als de hoefsmid geweest is deze week.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:41

Ik heb ook IR onderzoek laten doen bij mijn pony, maar die waardes waren goed gelukkig. Weet ook niet de oorzaak van de HB helaas :n

Hij liep weer ff een paar dagen wat slechter, vooral als ie krap wilde draaien :\ Niet echt kreupel, maar voorzichtiger. Denk dat het komt omdat ie een paar onwijze bokkesprongen heeft gemaakt (m'n moeder: "Hij doet radslag!!" := ). Fijn dat ie dat weer wilde, maar is waarschijnlijk net ff teveel voor hem geweest. Vanmorgen ging gelukkig alweer een stuk beter :) Gister ook niet gewandeld, even rust. Denk dat we vandaag even een kwartiertje door de bak gaan stappen, even zien hoe dat gaat.

Hij staat nu nog op zand, langs de randjes begint weer een klein beetje gras te groeien, maar dat haal ik niet weg. Zijn maar een paar sprietjes en zo kan ie héél rustig weer een beetje aan grasjes knabbelen wennen. En elke dag geef ik hem 1 handje uitgebloeide sprieten :P
In zijn land staat het gras inmiddels kniehoog, daar kan ie niet tegen eten straks :n Dus de boer gaat het vanavond maaien om te hooien. Dit keer goeie afspraken gemaakt dat ie mij even belt zodat ik erbij kan zijn en hem van het land kan halen zodat ie niet weer in paniek raakt. Denk dat het wel goed is als het nu even afgemaaid wordt. Want ik wil een graasmasker aanschaffen en dan kan ik als het gras toch al kort is hem misschien over een paar weken af en toe een half uurtje met graasmasker op een pad gras zetten. Kan ie ook wat vrijer bewegen dan nu en toch niet al teveel eten.
Hoe zit het momenteel met het fructaan in het gras? En hoe is dat na het maaien?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:49

Ben even in de boeken gedoken: de GD- bloedtest kostte in 2009: 75 euro per paard - dat is excl. consultkosten van de DA en btw.
De DA moest er twee keer voor komen: een keer 's avonds om een uur of zes, en voor het nuchtere bloed de volgende dag om 7 uur 's morgens.

Edit: dit is dus alleen voor onderzoek op Insuline Resistentie, andere bloedwaarden worden niet meegenomen!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 20-07-10 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:53

Was alleen insuline kost weet ik niet, maar voor een uitgebreid bloedonderzoek + ir, en het dierenartsbezoek was ik iets van 200 euro kwijt :=

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:26

Veel geld, en wat schiet je er feitelijk mee op?
Je weet dan dat je paard wel of geen IR heeft, zodat je voeding kunt aanpassen ... maar eh ... zou je niet altijd bij een hoefbevangen paard, of paarden met neiging daartoe, over moeten gaan op een aangepast dieet?
Ik doel dan op met name suiker-/zetmeelarm voer, weinig tot geen weidegang, veel beweging, enz.

Sterker nog, ik denk persoonlijk dat veel paarden tegenwoordig problemen hebben door het te 'goed' voeren en in verhouding te weinig bewegen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:29

Ik heb bij mijn pony bewust een uitgebreid bloedonderzoek laten doen omdat hij door de medicijnen erg ziek is geworden en rare zwellingen kreeg enzo. Wilde gewoon weten wat er aan de hand was in zijn lichaam :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:32

Je kunt dan ook medicijnen geven tegen IR (zoals bijvoorbeeld gluco balance). Dat kun je alleen via een therapeut of dierenarts verkrijgen en die willen niet zomaar iedere willekeurig hb paard dat voorschrijven. En daarbij heb je eindelijk zekerheid. Het heeft mij een stukje rust gegeven dat ik weet waarom Grietje ziek is :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:03

Ja maar mijn paard is 5 jaar geleden IR getest en ze heeft nog steeds de klinische verschijnselen, maar toch werd de Gluco Balance door een holistisch dierenarts als 'niet goed' voor haar getest. En ook de Marstal Wiesencobs zijn ook niet goed voor haar.
Ik ben dus ook wel geneigd te vragen of het meerwaarde heeft om een relatief dure test te doen, terwijl een Hoefbevangen-dieet sowieso een eerste aanzet is voor een gezonder paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:07

Dan is het in jouw geval mss niet nodig geweest. Ik ben iig blij dat ik het wel gedaan heb. Grietje reageert heel goed op de gluco balance (is ook als heel goed uit de test gekomen door holistische therapeut).

Ze heeft nu trouwens wel een terugval. Ik moet de podocomp even halveren en voorlopig niet meer de gel op haar hoeven smeren. Het voert nu waarschijnlijk te veel afval stoffen af en daardoor verergeren de klachten :\

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:02

Denk ook dat als je ziet dat je paard opknapt van een HB-dieet zo'n test vaak overbodig is. Echte IR komt immers (gelukkig) weinig voor. Verbeteren de klachten niet na het HB dieet, dan heb je ook echt een goede aanleiding te testen waar dat door komt.
Romeorowan, waarom, als je paard nu nog steeds de klinische verschijnselen heeft niet eens de glucobalance proberen? Misschien zat je holistische DA er wel naast? Of heb je dat in het verleden al eens geprobeerd?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:57

Ik heb net even gebeld over de foto's en kreeg ze gelijk toe gestuurd over de mail, schrik alsjeblieft niet, dat doe ik al elke keer als ik het zie :o
Re-voor
Afbeelding
Li-voor
Afbeelding
Re-achter
Afbeelding
Li-achter
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:32

Zo die voorbenen zijn best heftig gekanteld zeg! Wat zijn die streepjes op de hoefwand?