[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:20

Tamadine: De hoeven een aantal malen per dag koelen is ook goed. Dat hoeft niet met steenkoud water, want over het algemeen is dat te pijnlijk. Ik heb wel coolpacks (uit de vriezer) in een washandje gedaan. Aan het washandje veters genaaid en dit dan om de kogel en hoef geknoopt. Zo liet ik dat een tijdje zitten.
Je kunt ook een stukje in de bak of paddock nat maken en daar een hooinet ophangen zodat ze lekker met haar vpetem om de blubs staat. De blubber geeft tegendruk maar geeft ook verkoeling. Tenslotte zit er een ontsteking onder de hoornwand, in de lamellen en bij een ontsteking is het goed te koelen.
Verder kun je je hooi nog weken. Als je een hooinet vult met hooi/voordroog en je laat dit een uur weken in een speciekuip met water dan spoelt er al een hoop suiker uit. Hetzelfde water niet nog een keer gebruiken.

Ik hoop dat je hoefsmid wat verlichting kan brengen voor je paard. Bij Indiana leek beslag in eerste instantie goed te werken, maar na 3 dagen heb ik het er weer af laten halen want toen ging het helemaal niet meer.
Voor elk paard is het anders. Dat blijkt ook wel aan de dosering buut, als het niet beter gaat de buut niet afbouwen. En als je gaat afbouwen dan met ienie minie kleine beetjes.

Terecht dat je een beetje overkomt als drama queen, het is zo ontzettend afschuwelijk om je paard met zoveel pijn te zien. Het is bijna niet vol te houden.
Ik zou toch je paard apart zetten. Denk dat het niet eens nodig is om er een braaf ponytje bij te zetten, belangrijk is om rust te creeren, stress is ook gevaarlijk (hoog cortisol) en stress heeft ze ook als niet weg kan komen voor de andere paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:21

Je weet pas of je hooi 'gevaarlijk' is als je het laat testen. De eerste snee hoeft niet persé heel hoog in suikers te zijn, hoe logisch het ook soms lijkt van wel. Ook latere snedes kunnen heel hoog in suikers zijn.
Dus als je eigen hooi hebt is het raadzaam om te testen, zo niet en er is vastgesteld dat je paard gevoelig is voor suikers ( niet fructaan!) en zetmeel, dan doe je er verstandig aan te weken.
Daarbij moet gezegd worden dat ik het een groot probleem vindt dat kennelijk geen enkel lab in Nederland suikers in de test kan scheiden. Het is zeer bepalend welk gehalte suikers hoog of laag is. Desondanks geeft zelfs wel de test van de GD|BLLG wel een soort van indicatie, ook al zijn de suikercomponenten bij elkaar opgeteld.

Ik kan me goed voorstellen Tamadine dat het allemaal nogal overweldigend is. Veel van de raadgevingen of theorieën zijn gebaseerd op ervaring. In veel gevallen zul je die ervaring zélf moeten opbouwen, er is geen 'magic bullet' die het allemaal wel oplost. Of een paard op ijzers kan, of juist niet ligt aan de ernst van de bevangenheid en of er kanteling van het hoefbeen in. Het is zelfs in dat geval mogelijk om een paard blootvoets te laten maar dan moet je wel zo'n verdomd goede bekapper hebben die écht verstand van zaken heeft. Naar mijn ervaring zijn die laatsten in Nederland nauwelijks te vinden.

Er is eigenlijk maar één standaardregel als een paard bevangen is: van het gras af, al dan niet geweekt hooi geven en absoluut geen krachtvoer. Wél Vitamine E geven als je alleen hooi voert. Daarna begint het werk om de puzzel te leggen en dat kan op vele manieren: bloedonderzoek, röntgenfoto's. Aaqn de hand van bloedonderzoek kun je vaststellen of daar een oorzaak heeft gezeten en aan de hand van r.foto's kunnen de arts en de smid zien wat er met de hoeven moet gebeuren.

Wat beweging betreft: gedwongen beweging is nooit goed. Bij lichte bevangenheid hoeft het paard meestal niet op stal of in gips, maar is eigen beweging wel een optie. Liefst het paard dan wel isoleren want met anderen wordt er vaak gespeeld en gerend en dat is niet goed.

Met andere woorden: het meeste hangt van het het individuele paard - zolang je maar precies weet wat er met jouw paard aan de hand is, kun je - mede op basis van de ervaringen hier - wegen kiezen die voor jouw paard het gunstigst zouden kunnen uitpakken.

MiniLoe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:39

Mooi uitgelegt jannepauli.

Over die bloedtesten, de dierenarts die dinsdag kwam enten zei dat ik beter nog ff kon wachten met een bloedtest, deze zou nu nog te snel zijn na het hoefbevangen zijn. De waardes die eruit zouden komen waren dan valse waardes. Bloedtest kon het beste thuis op stal worden gedaan zonder van te voren te voeren, soort nuchter dus.

Wat is jullie ervaring met bloedtesten?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:08

.....en zo is het helemaal JannePauli..... :j

@T van wanneer de 2e snede is, kan je niet zeggen. 2e snede betekent niet meer dan de 2e keer dat een perceel gemaaid is. Of de 1e snede uit mei is, is dus ook niet zeker. De meeste mensen hebben in mei voor de eerste keer gemaaid maar de 1e snede kan ook in juli geweest zijn. Of ruwvoer uit mei in het algemeen teveel suiker bevat kan je niet met 100% zekerheid zeggen maar volgens het BLGG blijkt uit de analyses dat ruwvoer uit mei dit jaar erg hoog in suiker is. Heb je ruwvoer uit mei, dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en kijken of je paard het op een latere snede beter doet. Het zou 1 van de puzzelstukjes kunnen zijn....

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:12

Citaat:
Iedereen heeft een andere mening, iedereen zegt wat je het beste kan doen, maar iedereen zegt wat anders

Zo herkenbaar. Dat gevoel had ik ook toen Image zo slecht stond. De ene veearts zei dit, de andere veearts zei dat. De ene kliniek zei in laten slapen, de andere kliniek zei juist; niet nodig nog. De ene hoefsmid zei dit, en de andere hoefsmid zei dat. Ik wist echt niet meer naar wie ik moest luisteren.

Ze hebben me hier in het topic erg geholpen toen, om tot vervelens toe naar mijn twijfels te luisteren.
Wat ik wel heb begrepen in dit topic de laatste 4 jaar, is dat werkelijk ieder geval anders is. Wat voor het ene paard werkt, werkt niet voor het andere paard.
Dat maakt het zo lastig. Er is niet 1 super knop, zoals JP schrijft. Was die er maar. Ik heb er anders genoeg op gehoopt en om gebeden en geduimd.

Het gevoel van machteloosheid is zo groot. Je vindt steeds meer puzzelstukjes en op een of andere manier moet je die puzzel in elkaar zien te leggen. Soms door meer kennis, soms door praktijkervaring, soms door een deskundige, soms door wat iemand hier uit het topic zegt.
Totdat je puzzel legt. En dan komt de truc om de puzzel in elkaar te laten. Want dan denk je dat je het allemaal voor elkaar hebt en ineens verandert er iets en valt de puzzel weer uitelkaar.

Heel frustrerend soms.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 18:10

MiniLoe schreef:
Mooi uitgelegt jannepauli.

Over die bloedtesten, de dierenarts die dinsdag kwam enten zei dat ik beter nog ff kon wachten met een bloedtest, deze zou nu nog te snel zijn na het hoefbevangen zijn. De waardes die eruit zouden komen waren dan valse waardes. Bloedtest kon het beste thuis op stal worden gedaan zonder van te voren te voeren, soort nuchter dus.

Waarop wil hij gaan testen dan? Als een arts vraagt om 'nuchter' dan wil hij specifiek naar iets kijken, zoals ACTH of Insuline. Daarvoor hoeft een paard ook niet compleet nuchter te zijn hoor, zolang je maar geen zetmeelh9oudend voer geeft zoals brok of muesli. Gewoon hooi mag wel maar dan met een tussentijd van ong twee uur tussen eten en prikken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:31

Ik wil zoizo laten testen op insuline, verder wil ik ook weten of ze tekorten of juist teveel heeft aan bijvoorbeeld vitaminen of iets, als het even kan allemaal in een x laten testen, de voorrij kosten van de kliniek die ik dit wil laten doen zijn al zestig euro

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:29

Mamaloe had vandaag even een kleine modeshow om dr nieuwe dekens te passen.
100 grams deken en staldeken had ik al.

nieuwe tweehonderd grams deken
Afbeelding

nieuwe driehonderd grams deken
Afbeelding

geel met bruin is ze niet meer, nu is ze wit met grijszwart
Afbeelding

Graag ben ik benieuwd hoeveel tijd na HB jullie weer wat met jullie paard of pony zijn gaan doen.
Om Mamaloe te laten afvallen is beweging nodig, echter durf ik niet veel te doen ivm haar hoeven.

We hebben geen rijbak of verlichting, door mn werk kan ik 4 x per week wat met haar doen.
( zomers kan dat bijna elke dag hoor ) Minime heb ik laten afvallen door meerdere malen per week te longeren, samen hardlopen buiten en buiten naast de fiets. Ik zou 1x per week een longeerbak bij kennis kunnen huren, vaker word me gewoon te duur. Moet het dus vooral van buiten hebben, maar grotendeels is dat allemaal bestraat.

Na 20 minuten op verhard lopen merk ik aan haar lopen al dat ze lijkt wel soort vermoeid raakt.
Op de dijk kan ze een behoorlijk stuk door de zachte berm, maar naar de dijk is 2 km lopen over het verharde.
Hoe hebben jullie opgebouwd?
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 15-10-11 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:52

die staan leuk zeg!

ik moest van mijn veearts zou gauw ze goed liep rustig aan op zachte grond beweging gaan geven, dus bijv in de vorm van longeren en lange teugelen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:55

Ik heb iedere week 5 minuten erbij gedaan als ze stabiel bleef op het zachte. Na een 3/4 maanden liepen we 7 km op de dijk in de berm. Echt aan het werk gaan heb ik langer mee gewacht, in juni heeft Grietje weer voor de wagen gestaan, in november daarvoor is ze bij van Nassau geweest en begon ze weer goed te lopen.

Ze is trouwens echt leuk om te zien. Hoe groot is ze?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:58

Dank jullie :D Mamaloe is 96 cm

zo opbouwen moet me lukken :D jullie begonnen dus gewoon met vijf minuten of tien?
Ik heb ook de tip voor hoefschoenen gekregen van dennis, ga daar ook zeker voor kijken gezien de bermen hier best bagger zijn, meerendeel alleen verharde.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:01

bij mij zeiden ze inderdaad ook als het goed gaat iedere week 5 min erbij...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:06

en dan bedoelen jullie 5 minuten stappen? hoevaak deden jullie dat?

mamaloe is na 20 minuten moe, maargoed doe ik dan ook maar 1 a 2x per week, dus dat is dan ineens teveel waarschijnlijk. ik zal terug zakken naar 10, dat houd ze goed vol, een week lang en dan uitbreiden naar een week lang 15 en dan kijken wanneer we de dijk redden :D ik vind het belangrijk dat het in haar tempo gaat, ben zoo bang iets te forseren |(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:08

En in sommige hoefschoenen kan je ook comfortpads zooltjes gebruiken voor extra demping tijdens het rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:39

Ik ben begonnen op zachte grond met 10 min rechtuit over de hoefslag aan de lange teugel stappen (erachter lopen dus), na een aantal keer heb een lange zijde in rustige draf mee gepakt en dat zo rustig uitgebouwd.
Toen ze zo'n 5 min kon draven in korte stukjes ben ik begonnen met kort longeren.

Stappen op het harde ben ik heel voorzichtig mee begonnen omdat ze daarop gevoeliger was, 10 min aan de hand over de weg, niet langer in het begin en niet meer dan 2x per week...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:56

Tamadine schreef:
Even een vraag: hoeveel mensen hebben hun paarden nog op speciaal beslag gezet tijdens de hoefbevangen periode?

Wat rot dat je paard zoveel pijn heeft.... :(:) . Een supplementje dat in de natuur groeit en waar je zo een paar takken van kunt geven: wilgen. Vash was er gék op toen hij HB was en pijn had.
wuswa schreef:
F4F is een heel goed supplement voor HB-paarden maar de mijne vond het na een poosje niet lekker meer.
Hier dezelfde ervaring, maar ben het toen gaan mengen met een klein handje muesli, sindsdien eet hij het lekker op.
MiniLoe schreef:
Kreeg een ping van stalgenootje dat staleigenaar verkeerd hooi had gegeven aan mn ukkies.... het hooi van de grote paarden en dat was zes kilo en ander hooi dan het mijne, heel groen hooi.
Grote doos Merci verdiend, je stalgenoot! Goed van haar zeg!
MiniLoe schreef:
Testen op insuline resistentie heeft pas zin als ze goed is afgevallen (of als dat niet lukt). Als er sprake is van het Equine Metabolic Syndrome, dan kan het nl. zijn dat ná afvallen de insulineresistentie weer verdwijnt. Zoals bij een DMII bij mensen.
MiniLoe schreef:
Om Mamaloe te laten afvallen is beweging nodig
Die van mij is afgevallen puur op het dieet van graszaadhooi (hij kreeg 1 1/2 % DSvan zijn toenmalige lichaamsagewicht per 24 uur) .
Je dekens zien er mooi uit! Niet teveel vertroetelen; warm blijven kost ook energie ;-) , daar kan je ook een beetje gebruik van maken om er wat gewicht af te krijgen! Niet dat ze kou moeten lijden, maar zéker niet te dik inpakken. Hebben ze niet van zichzelf inmiddels een heel dikke vacht?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:59

Ik stapte vrijwel dagelijks rondjes in de wei, zoveel mogelijk rechtuit. Na 2 maanden ben ik voorzichtig de dijk op gegaan, omdat dat minder saai is. Maar dan moet ze ook een deel over het verharde en dat durfde ik eerder nog niet aan.

Die van mij zijn overigens ook afgevallen door gzh, denk dat 10 minuten wandelen niet zoveel zoden aan de dijk zet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:19

Capakopje: de tien minuten ga ik doen als opbouw, zodat ik over een tijdje verder kan en dr meer kan belasten.
Ik wil dr zover krijgen dat we goed naar en van de dijk naar huis kunnen, eenmaal op de dijk kan ik kilometers met dr op zachte berm draven, natuurlijk ook opbouwend maar daar moet ik eerst naartoe werken.

Paars: ja beide ukkies hebben een dikke vacht. Echter was die van mamaloe belachelijk dik.
Mn veearts en hoefsmid wisten niet wat ze zagen. Dr vacht droogde niet in een nacht en dus bleef deze vochtig.
Ze rolt graag en was dus gewoon mega goor, door regen kon ik dr niet poetsen en ze stonk gigantisch, ook behoorlijk dof. Vd week was het hier zeventien graden, regen en wind en ze stond gewoon te zweten. Ik was het helemaal zat en heb dr dus laten scheren. Mn andere shettie heeft preccies een goede vacht, glansd en is zo weer droog, hem laat ik voorlopig zonder staan

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:43

Oh! Ik herinner me nu je PB :o . Is ze sinds het begin van de HB wel iets afgevallen? Of eigenlijk hoegenaamd niet?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:09

Laatste keer meten vijf kilo minder volgens meetlind, maar dat is al wel zeker een maand geleden dat ik opgemeten had. k heb zelf het idee dat haar hals en borst echt minder dik en of opgeblazen zijn, volgens de smid is haar manen kam ook al een stukje soepeler. Maar haar buik blijft heel bol, net of ze drachtig is, dat is eigenlijk oo kenige dikke aan haar.

Minime had een dikke nek, dikke borst, dikke buik en dikke bovenbeentjes.
Hij ziet er nu steeds beter uit.

Mamaloe drinkt nu ze geschoren is minder, eerst cker een emmer van tien liter in een nacht. Na hb is haar vacht zo dik en dicht gaan groeien, nu die eraf is trof ik gister morgen een kwart emmer water aan ipv een lege emmer en vanmorgen een halve emmer water.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:12

Beste allemaal,
Vanaf hier erg vervelend nieuws en voel me ook echt dood nu en kapot. Maar mijn lieve paardje is vannacht overleden. Waarschijnlijk door koliek. De pijnstilling en de hoefbevangenheid hebben er denk ik voor gezorgd dat die singalen weg vielen, cq ik dacht dat het de bevangenheid was.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:21

ooohw meis wat erg.... ik ben er helemaal stil van.
je hebt zo je best gedaan, heel veel sterkte met het verlies Y;(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:25

Heel veel sterkte Tamadine.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:25

@tamadine
Wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte :(:)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:54

Tamadine wat vreselijk............ ;( Veel sterkte :(:)