Als het een keer flink geregend heeft gaat het ook makkelijker. In de zomer smokkel ik soms een beetje met de slijptol. Anders gebeurd het nog wel eens dat ik er met de hoevenkrabber niks af krijg en er dan twee weken later na een dag regen opeens hele plakaten van een halve cm dik afvallen.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze hoefjes zeggen. We hebben haar nu 2,5 maand, ze is bij de vorige eigenaren meerdere keren hb geweest en heeft bij ons een hoefzweer op RV gehad toen we haar net hadden.
Duidelijke dip/holling in de wand met horizontale scheuren. De onderkant is of te vies om te beoordelen én wat er te zien is mag er nog wel het nodige vanaf.
mirriejj
Geplaatst: 15-07-18 13:59
Ik heb wel foto's van haar ergste voetje die schoon zijn aan de onderkant. Links is een maand geleden, rechts is deze week (2 weken na bekapping.) Er zat onder bij de teen een stuk dubbele zool, nadat die eraf was, kwam dit er onderuit.
Hier zie je het stuk dubbele zool in de teen.
Nadat dit eraf was even snel afgespoeld om een foto te maken.
AniiQue
Geplaatst: 16-07-18 17:38
Benieuwd naar meningen van anderen, post ik hier toch eens foto's van mijn 5 jarige ruin. In het verleden slecht bijgehouden daardoor waren er slechte hoeven ontstaan.
dit was 2015/2016
2 weken geleden
afgelopen woensdag
De 'holling' in zijn hoefwand is mij opgevallen en ook zijn hoge hielen. Hij is nooit HB geweest of kreupel. Dit heb ik ook eens besproken met mijn smid, hij zegt dat er niks aan de hand is, dat dit komt door teveel druk op de voorkant, maar mijn gevoel zegt toch dat ik er naar moet laten kijken door een DA mogelijk, wat vinden jullie?
Kon de foto's helaas niet kleiner maken
No_No
Geplaatst: 16-07-18 18:33
Mirriejj, loopt die pony nog?
Aniique, ik heb het idee dat die holling komt doordat je paard veel te stijl op de voeten staat. Ik zou er zelf een andere hoefsmid bij halen Edit; waarom nu ijzers?
mirriejj
Geplaatst: 16-07-18 18:36
No_No schreef:
Mirriejj, loopt die pony nog?
Ja pony gaat nog altijd vooruit qua lopen. Beweegt ook veel in de paddock.
Heb juist sindskort een andere smid deze wil langzaam het stijle eruit gaan halen, al duurt dit wel even een tijdje. Ijzers mede omdat ik veel buitenrij en zijn hoeven snel brokkelen/scheuren.
pien_2010
Geplaatst: 26-07-18 12:16
Dit topic volg ik al een hele tijd. Door dit topic ga ik nu zelf tussen de bekap beurten door de hoeven vijlen van paardje. De smid heeft mij en zijn vrouw (mijn vriendin) les gegeven en ik kreeg een mooie vijl als cadeautje. Dit gaan we doen zodat we elke twee weken kunnen vijlen en het paardje niet teveel terug en dus voor haar tekort bekapt moet worden. Zij werd normaal 1x per 7 weken bekapt, maar er is zoveel aan de hand met blessures op dit moment (benen en dat wordt goed opgevolgd door dierenarts/ osteopaat) dat het teveel voor haar was het verschil voor en na bekappen. Het luistert allemaal nogal nauw met de pezen op dit moment. Ik vind het erg moeilijk om de hoeven te houden zoals hij verteld en dan ook nog eens door de knieën een stuk te zakken en dan ook nog eens te raspen. Mijn respect voor hem is zeer gestegen. Zonder dit topic had ik dat echt niet gedurfd. Nu hebben we goed geraspt onder zijn leiding en over twee weken doen we het weer en daarna de twee weken komt hij onze ruin doen en neemt hij haar weer mee en corrigeert zo nodig. We hebben afgesproken dat we iedere keer maar een klein beetje doen en dat bijhouden. Toch vind ik het spannend. Mijn vriendin (is → gewone smid) gaat een mooi iets maken, waar Polie haar voeten op kan zetten. Voor lopen op de hoefschoenen en aan en uitdoen, is het ook fijn, want die blijven dan beter passen.
Peetstap
Geplaatst: 26-07-18 17:38
Pien:
Doe al jaren tussendoor veel onderhoud zoals vijlen en snijden aan hoefkes, kom bewust nooit aan de "stand" maar voor de rest kun je niet veel fout doen eigenlijk. Vindt het leuk om te doen (ook voor stalgenoten) en ook boeiend iets om me in te verdiepen. Gelukkig hebben wij een smid die niet alle kennis voor zichtzelf houdt, maar die kennis wil delen.
Heb onze paardjes aangeleerd om voetje op hoekpunt stevig houten poets-kistje te zetten, of "achterom"op bovenkant kistje, heb je bijde handen vrij om vijl beet te houden & hoef je minder ver door de rug. Nog mooier is een "pootje" op de kop te tikken of iemand laten maken voor je , waar je hoef in kan leggen. Jij met je rug moet toch extra voorzichtig zijn hiermee.
pien_2010
Geplaatst: 26-07-18 17:50
Peetstap, pootje wordt gemaakt voor me, want dit is heel slecht werk voor mijn rug. Mijn vriendin vrouw van hoefsmid, is normale smid en gaat er eentje maken. Heb vandaag even alleen geoefend en dat ging niet verkeerd.
Op je knie zitten vind ik ook een goed idee. Waar je die dingen kunt kopen weet ik niet, maar als mijn vriendin hem maakt heb ik de beste voor haar en mij. Ze boot het zelf aan dus heb dat aangenomen. Al haar werk is top.
Een zelfmaaksel kan net zo funktioneel zijn Ik werk ook nog steeds met een standaard die iemand voor me gemaakt heeft Maar ben wel érg gecharmeerd van deze omdat je één vast stuk hebt voor zowel de hoef op te zetten als de hoef in te leggen.