[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:42

Letizia schreef:
Voor de afwisseling/afleiding, gezien dit geen kwaad kan, ik ben nog steeds opzoek naar andere "dingen" die ik haar kan geven voor de bovenstaande redenen, niet zodat ze een hele dag kan vreten, maar gewoon af en toe wat anders er bij, ze krijgt nu alleen wat zemelen ivm haar supplementen en hooi.

welke supplementen moet je haar geven ?

Letizia

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:52

Ze krijgt een glucosamine supplement voor haar artrose :)

Ze krijgt nu ook magnesium chelaat, maar vreet ze niet ook, dus gaat met de spuit :Y)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:10

weet je Dierenarts dat je glucosamine voert ?
glucosamine kan de bloedspiegel verhogen namelijk

tja, wat zou je je paard kunnen voeren ter afwisseling....

Dan ga ik toch weer voor de Formula 4 Feet denk ik, dat is compleet en bedoelt om naast hooi te geven.
een paard met HB heeft behoefte aan een goed uitgebalanceerd vitamine en mineralen supplement en dan zijn zemelen alleen niet toereikend.
prima waarschijnlijk om wat medicijnen door te mengen maar verder brengt het je paard niks.

en wat dacht je van een beetje Safe & Sound ?

heb je trouwens de foto's nog ontvangen van je DA ?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:17

Ja, dat heb ik door gegeven :) Ik wist dat btw niet van de Glucosamine, hoe kan het dat dat de bloedsuikerspiegel verhoogd, voor zo ver ik weet zit er in mijn supplement geen suikers toegevoegd. (ik geef Cortaflex in een poedervorm)
Ik zal me eens verdiepen in F4F, save en sound zat ik ook al aan te denken :j
Heb de foto's nog niet ontvangen, maar mailtje op vrijdag verstuurd, dus met het weekend er tussen... Als ik ze half verwegen de week nog niet heb mail ik nog 'n keer :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:40

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:11

er staat dat het bij mensen de bloedspiegel niet verhoogd maar uit dierproeven is gebleken dat het het wel doet.
ik weet niet op welke dieren het getest is (apen,ratten enz) maar ik heb iets anders gevonden:

Supplements

Horses should be supplemented as needed but avoid over supplementation.
Ideally the horse's forage should be tested and then supplemented as necessary.

Be aware that the joint supplement glucosamine can push an insulin resistance horse into laminitis because glucosamine is actually a sugar amino acid

ik zou nog even contact opnemen met je DA of je het mag blijven voeren in het stadium van HB waarin jouw paard zit

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:27

Hmm vreemd dat het bij mensen niet zo werkt en bij dieren wel :\
Ik zou dit ook erg vervelend vinden, ik gebruik het al jaren en paard doet het, wat betreft de artrose, er goed op...
Betekend dit een keus gaan maken tussen de HB en de artrose?
Kiezen uit 2 kwade, dat is toch geen keus meer...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:41

gewoon even overleggen met je DA lijkt me het verstandigst,

vraag anders of hij een alternatief heeft voor de behandeling vd artrose,
Cortaflex is behoorlijk duur en misschien heeft hij iets wat ook werkt en niet op suikerbasis is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:55

Een vergelijkbaar middel voor de behandeling van artrose in plaats van Glucosamine is Chondroitine Sulfaat (= eiwit, geen suiker.)
In Cortaflex zit ook glucosamine - je zult een zuiver Chondroitine supplement moeten vinden met evt. als toevoeging MSM zwavel.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 18-07-10 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:57

of MSM en Duivelsklauw... en dat zit in Safe & Sound :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:58

Duivelsklauw is een plantaardige pijnstiller

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:00

Duivelsklauw is ook een lichte ontstekingsremmer,
ik zag op de zak dat dat er in zat, geen idee hoeveel er in zit alleen...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:18

En dan is het maar de vraag of Chondroïtine alleen gaat helpen bij m'n paard... Het is vaak juist de combinatie van gluco en chondro evt met aanvulling van hyaluronzuur en MSM (zoals dus in Cortaflex, hoewel Cortaflex bestaat uit bep. bouwstenen van glucosamine en niet de volledige glucosamine.) Kan je daar weer mee gaan toveren, paard straks weer kreupel van de artrose en voor dat het een uit het systeem is en het andere weer er in, ben je maanden verder. Als het dan niet helpt.... :\

Verder had ik laatst een fles een buteless (is van de zelfde fabrikant als Cortaflex) gekocht, waar duivelsklauw in zit, dit had ik net 2 keer gegeven voor dat ze plots kreupel van de HB stond, spul maar gestopt omdat ze bute kreeg, later keek ik op de fles, zit best veel glucose in :\
Was ik weer bang dat dat de tricker was, hoewel me het te kort termijn leek??
Elders las ik dat men het juist gaf voor HB??

Hoe dan ook, mailtje is de deur uit, hopelijk beantwoorden ze hem snel, tot die tijd blijft ik het toch mooi door voeren.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:19

Ik ben bezig btw met een bestelling voor een proefzak van safe and sound.
Hoeveel geven jullie daarvan per dag?
Darmoor kreeg voorheen amper krachtvoer, daar zij amper arbeid verrichte...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 07:55

Letizia schreef:

maar is je paard nu insuline resistent?
Anders hoef je je ver dat piepkleine beetje glucose niet zo druk te maken denk ik...het zijn toch geen kilo's die er in die glucobalance zitten?
Wat zei de kliniek van de eventuele oorzaak van de hoefbevangenheid?

Je vraag over hoeveelheden voer kan ik niet beantwoorden...bij mij krijgen ze vezels en vetten...en dagelijks een min. en vit. supplement.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:36

Letizia schreef:

Hopelijk niet via Horsewellness. ;)
[TAO] Wat is er aan de hand met Horse Wellness Aalsmeer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:26

lolclub schreef:
Duivelsklauw is ook een lichte ontstekingsremmer,
ik zag op de zak dat dat er in zat, geen idee hoeveel er in zit alleen...

Ik gebruik geen S& S meer dus kan ik het niet nakijken op de zak, maar weet je wel zeker dat er Duivelsklauw in zit? Ik vermoed nl dat het Cat's Claw is en niet Devil's Claw - twee verschillende zaken. Uit de wiki: Cat's Claw is also used as anti-inflammatory agent for the gastrointestinal tract

Letizia schreef:
En dan is het maar de vraag of Chondroïtine alleen gaat helpen bij m'n paard... Het is vaak juist de combinatie van gluco en chondro evt met aanvulling van hyaluronzuur en MSM (zoals dus in Cortaflex, hoewel Cortaflex bestaat uit bep. bouwstenen van glucosamine en niet de volledige glucosamine.)

Ik heb op verschillende laminitis-sites inmiddels gelezen dat Glucobalance (i.e. glucosamine) dringend afgeraden wordt. Het goede nieuws is echter dat er een derivaat is van glucosamine: polysulfated glycosaminoglycan en dat wordt door het lichaam niet herkend als een suiker, maar het schijnt zich te binden aan eiwit ( = bouwstof voor kraakbeen). In Amerika wordt het gebruikt in het geneesmiddel Adequan en dat mag wél gebruikt worden voor paarden met laminitis. Als datzelfde derivaat in Cortaflex zou zitten, dan heb je een alternatief voor Glucobalance.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:47

Marcella schreef:
Letizia schreef:

Hopelijk niet via Horsewellness. ;)
[TAO] Wat is er aan de hand met Horse Wellness Aalsmeer?

Ehhh :o Wel dus, maar heb nog niks betaald *D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:48

@Jannepauli, ik zal eens op onderzoek uit gaan :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:49

Safe & Sound kun je dan beter rechtstreeks bij de importeur René Wielens bestellen ( hij heeft ook een lijst van verkooppunten als je iets in je eigen omgeving zoekt)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:50

Heb vrijdag een nieuwe zak Safe en Sound gekocht. Zag dat er tegenwoordig knoflook in zit ook (balen, want daar gaat Isa op schuren en ik kocht het juist omdat het het enige speciaal voer was zonder knoflook, maar dat even ter zijde).

Ingrediënten volgens de zak (staat er op zijn Nederlands op):

tarwe, gras, tarwevoer (wheatfeed), gehakseld granenstro, grashaksel, ongemelasseerde suikerbietenpulp, suikerriet melasse, volvet sojameel, havervoer, stro, volvet lijnzaad, kalksteen bloem, dicalciumfosfaat, gecalcineerde magnesiet, zout, vitamines en mineralen, netelbladeren, munt, zwarte besextract, curcumine, rozemarijnextract, fijngesneden rozenbottel, zeewier, knoflooksnippers, gist

Paard van 500 kg raden ze 2,5 kg S&S aan.

Bovenaan in grote letters staat nog dat het voorzien is van biotine en MSM, maar dat is in de ingrediënten niet als zodanig terug te vinden (zeewier bevat volgens mij zwavel, en rozenbottel biotine, dus misschien in dat opzicht). Ook het Yea-Sacc staat niet meer specifiek vermeld (alleen dus gist).

Verder; ja ik had het idee dat de ginkgo en de hoefschoenen hielpen. Maar welke van de twee het meest effect gaf weet ik niet. Deed het beiden :D

Glucose en glucosamine is niet hetzelfde.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:00

geerke schreef:
Letizia schreef:

maar is je paard nu insuline resistent?
Anders hoef je je ver dat piepkleine beetje glucose niet zo druk te maken denk ik...het zijn toch geen kilo's die er in die glucobalance zitten?
Wat zei de kliniek van de eventuele oorzaak van de hoefbevangenheid?

Vergat hier nog even op te antwoorden: nee we weten niet wat de oorzaak is, ik ben nu 'n dag of 10-11 bezig met magnesium chelaat en ze toont nu wat verbetering, toeval? Mail contact met kliniek loopt minder vlot dan gehoopt, had vorige week in m'n mail gevraagd of het wijs was om nog een bloedonderzoek te doen, maar nog geen reactie. We zullen maar zeggen dat het weekend er tussen zit :Y)
En hoefsmid heeft ook nog niks laten weten... :\

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:31

lolclub schreef:
of MSM en Duivelsklauw... en dat zit in Safe & Sound :D

excuses voor mijn foute informatie.
Duivelsklauw zit in de Ultimate Balancer, de vitamine korrel van Dodson & Horrel en niet in de Safe & Sound

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:42

Letizia schreef:
Verder had ik laatst een fles een buteless (is van de zelfde fabrikant als Cortaflex) gekocht, waar duivelsklauw in zit, dit had ik net 2 keer gegeven voor dat ze plots kreupel van de HB stond, spul maar gestopt omdat ze bute kreeg, later keek ik op de fles, zit best veel glucose in :\
Was ik weer bang dat dat de tricker was, hoewel me het te kort termijn leek??
Elders las ik dat men het juist gaf voor HB??

Hoe dan ook, mailtje is de deur uit, hopelijk beantwoorden ze hem snel, tot die tijd blijft ik het toch mooi door voeren.

en toch heb ik er een beetje een naar gevoel bij om je eerlijk te zeggen.
HB ontstaat niet uit het niks, er is altijd een oorzaak voor en deze kan 14 dagen terug liggen (en langzaam opbouwen) maar ook 24 uur van te voren ...

kun je je nog voor de geest halen wat er allemaal nog meer veranderd is vlak voor dat de HB begon ?
(inentingen, ontwormen, weide verandering, andere hooipartij enz)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:53

Verder niks, behalve dan dat we het rustig aan deden ivm artritis, maar goed, ze deed daarvoor ook al amper wat :Y)
Ze is nog wel ontwormt, maar dat was zeker een maand er voor, ze kregen wat hooi 's avonds in de wei er bij, maar het was hooi van eigen land, waar ze ook gewoon op graasde, verder kan ik niks verzinnen :n