[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:05

Echt heel erg linque, en een heel dappere beslissing ook, soms verlies je de strijd en is dit nog het enige wat je kunt doen voor je beestje, maar blijft zo vreselijk moeilijk, het is ook een rot aandoening,zo onvoorspelbaar hoe het afloopt.
Heel veel stekte de komende tijd!!

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:07

Veel sterkte linque

Ik zou graag jullie mening even willen. Stalbaas die had tegen me vader gezegd dat ponylief gwn weer de wei op moest want de wei was schraal staat amper nog wat op.

Wat vinden jullie? Ze loopt nu 1.5 week zonder buut. En is zondag 5 weken geleden dat ze bevangen is geraakt.

Ik ben zelf bang dat ookal is de wei schraal het nu eigenlijk te dicht nog op bevangen zit.

Toen ik vorige week dierenarts aan de lijn had die zei opbouwend op zand naar buiten en daarna als ze gaat werken opbouwend op de wei. Maar stalbaas zegt dus wel is erg schraal.

Nou gaat het wel enorm goed met ponylief. Afgelopen maandag nieuwe ijzers gehad en ze reageerde gwn niet op het nagelen en het tikken.

Polly
Moderator Algemeen

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:44

Dit seizoen niet meer de wei op

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:33

Heel veel sterhte Linque.

Ben je mal. Niet op het land dit seizoen. Hooguit eens een paar minuutjes gras happen later dit seizoen maar meer echt niet hoor.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:53

Hier gaat de merrie die bevangen was begin van het jaar ook de wei niet op deze zomer.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:35

Mijn merrie is bevangen aan 1 voet door overbelasting en niet door voeding en ook geen ppid. Zij gaat wel op de wei maar evengoed maar 2x 1 uurtje per dag en als fructaan te hoog is gaat zij niet. Ook haar normale voeding heb ik aangepast Een graasmasker is besteld... ondanks dat het niet door voeding komt ben ik nu heel erg voorzichtig en zou ik bij paarden die bevangen staan door gras/suikers ppid geen risico nemen en zeker niet na zo'n korte periode.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:23

Kimmiee_D schreef:
Veel sterkte linque

Ik zou graag jullie mening even willen. Stalbaas die had tegen me vader gezegd dat ponylief gwn weer de wei op moest want de wei was schraal staat amper nog wat op.

Wat vinden jullie? Ze loopt nu 1.5 week zonder buut. En is zondag 5 weken geleden dat ze bevangen is geraakt.

Ik ben zelf bang dat ookal is de wei schraal het nu eigenlijk te dicht nog op bevangen zit.

Toen ik vorige week dierenarts aan de lijn had die zei opbouwend op zand naar buiten en daarna als ze gaat werken opbouwend op de wei. Maar stalbaas zegt dus wel is erg schraal.

Nou gaat het wel enorm goed met ponylief. Afgelopen maandag nieuwe ijzers gehad en ze reageerde gwn niet op het nagelen en het tikken.

Schrale weides kunnen juist hoge fructaangehaltes bevatten door tekorten, dus ik zou het niet doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 02:04

Heel veel sterkte Damian en Lique... wat ongelofelijk waardeloos dat jullie beiden toch moeten opgeven... ;(

Nath010 schreef:
Sterkte @Damian.

Ik heb een vraagje. Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik wil naast de Glucobalance ook Magnesium bijvoeren. (Haar nek blijft dik en stijf, nu met de 2e pot Glucobalance bezig.) Wie doet dit ook? Geef je dan de aanbevolen hoeveelheid Magnesium of halveer je deze bijvoorbeeld? Dank je.

Ik voer gewoon magnesiumgries van de Welkoop bij, da's goedkoop, magnesium oxide (waarvan inmiddels bekend is dat dat toch beter opneembaar is) je voert er wat meer van dan van de 'dure' soorten maar goed, met 14 euro voor 20 kilo is dát niet zo'n probleem. Ik voer Raya een klein maatschepje 2 x daags, ik denk dat zo'n schepje vergelijkbaar is met een flinke theelepel met 'kop' zeg maar. Dat krijgt ze bovenop haar vitaminenpreparaat, dus echt extra. Pippa krijgt 2 x daags een klein theelepeltje.

lique68 schreef:
een vraagje over Omeprazol van Abler, kan ik dat samen met de bute in een spuit met appelmoes doen?

Voor jou niet meer relevant maar toch even beantwoorden vanwege reacties op je vraag.. Ja, dat mag. Ik heb die vraag aan Abler gesteld en als je het direct na mengen geeft (dus niet eerst maken en dan nog naar stal moeten rijden ofzo) dan kan dat. Zo doe ik het al zolang ze 't spul van Abler krijgt.

@Kimmie, pony écht NIET op gras nu hoor... gewoon niks, niet, dit hele weideseizoen niet. Als'ie schraal is voert je stalbaas maar mooi wat meer hooi (wel getest of geweekt, met suikerrijk hooi gaat'ie net zo goed weer onderuit). Er zit schade in die voeten en als hij daar maar weer íets een reactie op krijgt krijg je een hoefbevangenheid met schade op schade en je kunt hier in dit topic volop lezen wat dat in houdt... Gewoon niet doen!

Hier compleet wanhopig aan't worden... Raya heeft een echt dikke dip na het bekappen van dinsdag. Toch is de hoefsmid heel tevreden hoe haar voeten er uit zien. Ze heeft alleen erg dunne zolen nu maar geen knik in de wand dus waarschijnlijk geen sincker, witte lijn is alweer bijna normaal. Schade lijkt dus mee te vallen maar ze heeft wel weer veel pijn, bute weer wat opgehoogd terwijl ik dat juist wilde afbouwen en weer op schoenen. Hopelijk duurt het net als vorige keer maar een paar dagen...
Maar nu ook Pippa zeker hoefbevangen, ook zij was na het bekappen beduidend slechter en nu was het beeld ook wel dat van hb. Ook op bute dus.
En ondertussen krijg ik vandaag te horen dat het hooi wat ik heb laten testen en morgen zou gaan ophalen ineens allemaal verkocht is. Ik moet nu dus ongetest hooi gaan voeren (extra tubtrugs gehaald om het thuis te gaan weken en dan geweekt mee naar stal te nemen, op stal heb ik geen water dus daar weken is geen optie).
Ik word er zo wanhopig van dat ik m'n meiden maar niet goed krijg, ondanks alles wat ik er aan doe, alles volgens 'het boekje' and than some...
En als ik dan lees dat weer twee meiden afscheid moeten nemen en na een lang gevecht toch nog moeten opgeven, dan slaat me de angst om het hart... :\

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:38

Linque, wat een verdrietig nieuws. Wens je heel veel sterkte.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:45

@lique :(:) sterkte rotziekte

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:03

Bedankt voor alle steun en alle hulp
Gister na toch weer lezen over de succesverhalen over paarden met foto's die ook slecht waren kreeg ik weer hoop.
Maar op stal bij mn meisje en zien dat ze ondanks de pijnstiller in ht bloed en de 5 zakjes bute die ze inmiddels had gekregen, dat ze nog pijn heeft. Dan weet ik dat ik ht haar niet aan kan doen om verder te gaan. Ze ligt al heel erg lang ze komt omhoog als ik er ben en eet alle appels, gras en wortels die ik geef en haar zolang heb moeten ontzeggen. Dan weet ik dat dit de goede beslissing is. Ik zie als een blok op tegen wat komen gaat.

Damian veel sterkte!

Voor jullie sterkte met het overwinnen van deze vreselijke ziekte en bedankt voor alle hulp en steun.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:28

Ik zie er ook ontzettend tegen op nu de datum geprikt is. Hij blijft ook gewoon zo vrolijk. En daardoor ga ik ontzettend twijfelen. Want ik heb ook die succesverhalen gelezen. Ook van paarden die na maanden pas weer goed liepen. Ben ik dan te ongeduldig? Maar is het eerlijk om hem pijn te laten hebben terwijl we niet weten of hij ooit beter zal gaan lopen? En niet wetende wanneer de volgende aanval is. Hij heeft cushing en daardoor is het nog onzekerder. Ik wil hem verder pijn besparen. Maar wat doet het ongelofelijk veel pijn.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:15

Damian weet zo goed wat er door je heengaat en die twijfels of je het hem moet besparen of door moet zetten, hoop die toch steeds weer opflakkert. Het is zo moeilijk en zwaar.

Mijn merrie is in 2 dagen tijd zo achteruitgegaan dat ik weet dat ht niet meer gaat. Maar nog steeds oortjes naar voren, weer die twijfels, ze kijkt steeds naar haar voeten ook. Als ik wegloop ligt ze weer languit, hier ook de sluipmoordenaar Cushing, ik wil haar een verdere lijdensweg en pijn besparen. Maar Wat is dit zwaar

Veel sterkte Damian

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:12

Allereerst : héél veel sterkte voor iedereen die inmiddels, toch nog |( , afscheid hebben moeten nemen van hun dier, maar ook voor diegenen die nog dagelijks strijden en worstelen met angst, onzekerheid en tussen hoop & wanhoop leven ...

Heb mij enige tijd onttrokken aan deze discussie : het vergt enorm veel (emotionele) energie en tijd om telkens weer in mijn eigen verhaal te duiken .. daarnaast gaat ook hier ( naast HB patiënt Noah) alles met de andere dieren door, komt in mijn geval neer op afscheid moeten neen van onze Merrie Merona en poezel Jumbo en een zwaar zieke Joppe ( Fries) ;(

Ik ga nu niet weer in herhalingen over hoe & wat met Noah, mensen die mijn ervaringen willen lezen kunnen die opzoeken (via de zoekfunctie of via mijn profiel)

Wél wil ik nog even een paar speerpunten uit mijn eigen ervaringen lichten, misschien dat anderen daar toch (nog?) iets aan kunnen hebben.

~ bij aanvang van medicijnen die nadelig op maag zouden kunnen inwerken, zoals pijnstillers als Bute/Buut/Fenylbutazon of hoe men het ook noemt : geef ajb. DIRECT maagbeschermers aan je dier .. het kan zijn/haar leven redden !

Mocht je je dier al verdenken van maagproblemen (symptomen : koliekachtige verschijnselen .. veel liggen, verminderde eetlust, gapen/geeuwen, 'stil' en mat in alle opzichten, opgetrokken buik en flanken, onrustig schrappen/ naar buik schoppen) start dan DIRECT met een Omeprazol kuur (elke dag wachten is een verloren dag, een goed uitgeruste dierenarts/kliniek heeft middelen op voorraad) zoals een 7-daagse kuur van Pepticur om de maag de kans te geven zich te herstellen.
Blijf Omeprazol niet te lang geven, maagzuurREMMERS kunnen uiteindelijk de maagwerking juist aantasten, maar stap over op maagBESCHERMERS zoals Sucralfaat (ook bij Abler te bestellen).

~ het JUISTE beslag ( in mijn geval de Breakovers van de van Nassau's ) en de juiste manier van bekappen kan levensreddend zijn .. sommige dieren redden het zonder beslag, anderen hebben het het voor hun juiste beslag nodig om te kunnen overleven

~ bouw pijnstilling niet te snel en met te grote stappen af : ken en observeer je dier en pas alles aan naar het moment en schroom niet om nieuwe paden in te slaan of juist terug te gaan naar oude pad ... alert blijven op alles maar niets te snel willen

~ goed hooi blijft essentieel ... maar ook moeilijk om aan te komen óf om het te laten eten. Week sowieso ál het hooi voor de zekerheid, maar zorg hoe dan ook dat je dier voldoende voeding(sstoffen) binnen krijgt .. sommige dieren vallen schrikbarend veel af en dat op zich kan negatieve spiraal ook gaande houden. Mijn paard heb ik weer terug op gewicht gekregen met Seniores Priores (voorweken !), Lucernemix en Equiline supplementen. !! bedenk dat elke wijziging in rantsoen reactie kan geven, wijzigingen met kleine stapjes invoeren !!

~ helaas is niet elk dier te redden ;( er spelen zó enorm veel factoren mee .. zaken als de oorzaak van de HB, gesteldheid van het dier zelf, de omstandigheden & mogelijkheden van betreffend dier én mens ... geen geval, geen situatie is gelijk!
Er zijn echter wel een paar gemeenschappelijke delers :
- tijd : mócht er al kans op herstel zijn dan vergt dat veel tijd, geduld en vechtkracht
- grilligheid : zó denk je de goede kant op te gaan en zó ben je weer terug bij af .. of erger. Echt een kwestie van 1 stapje voorwaarts en weer 2 terug :\

Gelet op eerdere ervaringen meld ik het hier toch nog maar even expliciet, mócht je om welke reden dan ook moeten beslissen dat inslapen de beste optie voor jouw dier is:
~ geef je dier nog even de tijd van zijn/haar leven .. belangrijk voor je dier maar ook voor jouzelf!
Lekker het land in, op het gras .. het liefst met stal/soortgenoten, desnoods met draadje ertussen voor de veiligheid.
Geef de lange tijd verboden zaken: gras, een appel, een wortel, een pepermuntje .. alles wat je dier lekker vindt maar lang niet mocht hebben ..
Laat je dier (indien mogelijk) buiten, op het gras afspuiten .. prettiger voor dier & mens maar ook rekening houdend met bereikbaarheid na afloop.

En echt, ik druk het een ieder op zijn of haar hart : laat je dier eerst goed verdoven, desnoods nog een dosis laten geven, vóórdat het uiteindelijke euthanasie middel ingespoten wordt ... geen mens gaat opereren voordat de narcose z'n werk doet, waarom zou er in het geval van afmaken anders gehandeld moeten worden?
Neem de tijd en de rust ... en verlang dat ook van de betreffende dierenarts.
Blijf rustig en kalm, wat er ook gebeurd ... jóuw rust (en die van de dierenarts) kun je overbrengen op je dier, probeer juist die laatste momenten sterker dan ooit te zijn voor je dier.

Allemaal nogmaals heel veel sterkte !!!

Nb., Noah gaat goed ..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:29

Jij ook sterkte met alle sores Wanderes, het zit jou ook niet mee |( , ach dieren zijn geweldig maar ze kunnen ook zoveel zorgen geven als ze ziek zijn, wel fijn dat Noah goed gaat!.

En bedankt voor je heldere uiteenzetting van een en ander, zeer belangrijk om te weten als je paard hb is.
We hebben er zeker wat aan, ook al is iedere situatie weer anders, grote gemene delers zijn er altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 23:08

Ik wil hier graag meelezen, juist nu ik een weekendje weg ben (we gaan morgenavond pas naar huis), raakt mijn shetlander Sedje hoefbevangen!! Hij heeft PPID maar is nu voor het eerst hoefbevangen, filmpje van mn moeder is duidelijk zat.. Dus mn moeder (is een leek) maar instructies gegeven en de dierenarts komt hem morgenochtend pijnstillers inspuiten en laat wat achter voor wat ik vanaf dinsdag zelf kan geven.. Hoefsmid heb ik ook gelijk een berichtje gedaan om zn hoefjes te ontlasten.. Ik baal hier zo van! En vind het zo enorm zielig ook voor hem! -O-

Jullie nog tips?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:07

Wat vervelend van je pony, zeker als je zelf niet thuis bent.
2 berichten boven jouw bericht staat een uitgebreid bericht van Wanderers waar veel nuttige dingen in staan.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 11:14

Nog even wat snelle tips voor 'nieuwkomers' :

https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

~ Een absolute aanrader voor tijdelijke pijnverlichting, tijdelijk omdat imo en naar mijn ervaring deze noodschoenen niet langer dan zo'n 48 uur achtereen gebruikt zouden moeten worden vanwege afsluitend en daardoor verwekende werking .. maar dit heeft míjn paard absoluut door pijnlijkste periodes heen kunnen helpen.

Ik gebruikte tempex isolatie schuimplaten van 5 cm. dik en maakte telkens weer nieuwe om schuim juist níet tegen de zool te laten drukken ivm. pijnlijke zool door zoolbreuk ; in dat geval moet zool absoluut vrij blijven van elke druk !

~ Overigens gebruikte ook zo'n plaat tempex ook om standvoeten op te zetten bij hoef/voetbehandeling, kan het verschil maken tussen überhaupt wel of niet kunnen behandelen .. heb zo'n plaat nu standaard klaar liggen voor het geval dát.

~ Zoals velen inmiddels al door eigen ondervinding ervaren hebben gaan HB en hoefzweren vaak samen waarbij het 'kip & het ei' verhaal overigens onduidelijk is.
Verdachte en/of aangedane plekken PLAATSELIJK schoonmaken met soda oplossing (voor dieptewerking in open/diepliggende plekken is een zgn. 'waterpik' ideaal!) , droogdeppen en insmeren met pure/zuivere/rauwe imkerhoning ( doodt de slechte bacteriën en helpt de goede juist hun werk te kunnen doen)
Ik raad het af om voeten helemaal in een sodabad te zetten omdat dat de toch al gevoelige voeten weker en dus nog gevoeliger maakt.

~ Nog even vwb. maagbescherming : Noah heeft lang op een (hoge ..) dosis Buut gestaan, maar had gelukkig voldoende aan de maagbescherming die de Maagsupport van De Paardendrogist biedt ..
Kan een ieder adviseren om sowieso direct met een dergelijke bescherming te starten bij aanvang medicijnen (ook bij Ascal/Aspirine/Acetylsalicylzuur gift ), misschien dat dat afdoende kan zijn .. maar bij twijfel overleggen met DA over Omeprazol/Sucralfaat (ook te bestellen bij Abler, maar eerst overleg lijkt mij verstandiger .. maar blijf ik hierin vooral ook je eigen gevoel volgen, jíj kent je dier beter dan wie dan ook !)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:26

Ik heb aan de dierenarts inderdaad een emmertje maagcompositum erbij gevraagd, Sed schijnt het met de prik al beter te doen gelukkig. Zn spronggewrichten zijn ook wat dik achter. Ik schrok wel van de filmpjes, maar het lijkt erop dat we er wel optijd bij zijn. Nu de smid afwachten en vooral pijn gaan bestrijden..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:28

Wat een hoop narigheid hier, veel sterkte.

Morgen krijgt mijn merrie nieuw beslag, ik vind het heel spannend.. toen ze net bevangen raakte stond ze net op nieuwe ijzers en is alleen de lip eraf gehaald en iets terug gelegd.. morgen gaat ze helemaal nieuw.
Hoop echt dat dat de nodige verandering gaat brengen.

Abprazole kreeg ik vrijdag binnen en ik zie duidelijk effect. Niet meer gapen, geen zand (klei) meer likken)

Ik hoop op een stijgende lijn want ik heb gezegd, na 2 peesblessure's is dit het laatste wat ik aan ga met haar.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:20

Hoi hoi ik wil hier graag wat advies.

Heb zelf een chronische bevangen draver lopen en het ging 2 jaar hartstilstikke goed en nu helaas door toch makkelijker gaan denken toch weer bevangen geworden.

Hij is nu weer aan de betere hand gelukkig, ook gaan we verhuizen naar een andere stal 1 juni.

Op die stal komt hij op een paddock met onbeperkt hooi.
Met slecht weer en in de wintermaanden de nachten op stal, op vlas ook met onbeperkt hooi.

Nou weet ik ondertussen dat hij op alleen dat, behoorlijk eiwitten te kort komt.
We hebben al flink wat gepuzzeld.
Vitamine korrels heb ik geen goede ervaringen mee, het doet simpel weg niks voor hem.
Hier kunnen we eeuwig over in discussie gaan, maar ik haal het niet meer. ;)

Afgelopen jaar, stond hij in training, 20km ritten en dressuur training, 5 dagen in de week en 2 dagen vrij.
Hiervoor stons hij op de merriebrok, dit advies kreeg ik van de kliniek ivm het hoge eiwit gehalte en de arbeid die hij verricht in combinatie dat hij gewoon mega schraal en onbespierd bleef, maar hij verder hartstikke fit en gezond was.

Merriebrok is gewoon heel erg opletten en nu zijn zadel stuk was gegaan en ik niet tegen de stalbaas gezegd had te stoppen met de brokken (gewoon niet bij stil gestaan, je word toch makkelijker) toch weer bevangen..
Kak! Arm schaap, zere voeten door mijn gemakzucht!

We lieten hem overigens ook grazen aan de hand, max 15min, maar dat was afgelopen weken ook niet de beste timing.. Alles samen dus. Dom dom dom!

Goed hij is vanaf vandaag van de bute af, 3 weken later lijkt hij niet meer kreupel, verder is natuurlijk even afwachten.

Maar ik. Ben nu dus aan het puzzelen wat ik hem straks ga voeren naast zijn hooi!

Mijn bijrijder en ik neigen allebei naar luzerne.
Dit omdat hij momenteel ook last heeft van zijn maag waarschijnlijk door de bute, hij begint ook weer stro te eten, waar hij eindelijk mee gestopt was afgelopen jaar..

Per 1 juni verhuisd hij dus met. Onb. Hooi en krijgt hij vlas in zijn box wat al een deel. Van zijn buikpijn moet verhelpen.

Luzerne geeft hem extra structuur en schijnt ook Goed te wezen voor de vertering en de maag. Daarnaast heeft het een hoog eiwit gehalte wat, hoop ik de merriebrok kan vervangen. En geeft het verder geen extreme energie (want hij rent zelf wel ;) ) plus dat ze er met laag suiker gehalte zijn.

Ik zit zelf in noorwegen nu, mijn bijrijder is echt een topper en zorgt perfect voor hem, krijg elke dag update, heel fijn!

Als ik terug ben zit ik eraan te denken om equi total balance te bestellen en dit een maand te geven om zijn vertering weer tot rust te brengen, dit heeft hij 1x eerder gehad en deed hem toen onwijs goed, daarna nam hij zijn voer veel beter op!

Hij heeft trouwens altijd toegang tot een liksteen van paardnatuurlijk met een hoog magnesium gehalte, welke hij van tijd tot tijd (en nu dus ook) ook echt gebruik van maakt.
Maar zit er aan te denken om ook een potje magnesium mee te bestellen en dit met die kuur mee te voeren.

Volgens mij, heb ik dan best een mooi en simpel. Dieet voor hem bij elkaar.

Nou had ik
http://www.equisentials.nl/Facts/FactsLucerne.aspx

http://equisentials.nl/Products/Lucerne.aspx
Gezien, maar kan dus niet vinden waar ik dit kan kopen..

Hartog lucerne, heeft namelijk 17% suiker, wat ik vrij extreem vind, zeker nu hij nog herstellende is..

En lucerne van subli heeft weer een laag eiwit gehalte en een hoog energie level.. Beetje tegenover gesteld wat ik zoek dus!

Ook wil ik het allemaal beetje betaalbaar houden.. En ben dus ook niet van plan om voor een naammerk maar extra neer te gaan leggen als een ander het wel voor een normale prijs aanbied.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:40

Hoe mijn chronisch hoefbevangen shetlander 3 maanden terug op haar allerbest was (heb haar nog nooit zo druk, attent en vrolijk gezien) na bijna een half jaar gedokterd met hb 100% hersteen in 2017 zit ik nu weer zo erg te twijfelen.

Op het harde loopt ze gewoon slecht. Zelfs in haar super periode ging dat niet 100% maar dat is toch de blijvende nasleep voor haar van hb vrees ik dan.

Op het zachte had ze de laatste tijd springveren onder haar voeten. Helaas is ze sinds een tijdje wat stijver.. met veel wandelen (1 tm 4 km, niet heel ver maar gewoon voor het idee) ging ze alweer een stuk beter en was er zo goed als niks van te zien.

Nu zijn wij 2.5 week weg geweest en in die tijd is er veel met haar gewandeld en liep ze naarmate ze veel beweging kreeg redelijk, behalve op het harde. Maar nu we terug zijn en we sinds woensdag niks meer gedaan hebben zie ik haar achteruit gaan.

Mijn vader is leek op paarden gebied en die zag haar vandaag en schrok er best wel van. Vandaag was dan ook wel extreem tov andere dagen maar toch, ik moet het niet beter laten klinken dan dat het lijkt.
In haar zandlandje bleef ze gewoon staan en kwam niet naar ons toe en wat ze liep uitzichzelf in stap op het zacht ging niet pijnloos en helemaal zuiver.

Morgen gaat er waarschijnlijk een belletje naar de dierenarts want we willen gewoon dat hij haar weer ziet en kan kijken of het hoefbevangenheid zou zijn. Of wat dan ook. Het kan namelijk beter dan hoe ze nu is.

Het gekke is dat toen ze al ietsjes stijver was omdat we oa weinig hadden gedaan de hoefsmid (3.5 week terug) is geweest en, ondanks dat ze niet heel goed liep, hij heel tevreden over haar was en zei dat hij het vorig jaar niet had kunnen bedenken dat ze er nu zo goed bij zou staan.

Toch heb ik twijfels, onzekerheden en vragen. Hoe kan het zijn dat ze even op haar allerbest was en ze nu weer zo zichtbarend een dip heeft.

Niet weer toch hb? Wat kunnen en konden we eraan doen? Ik dacht juist dat de gevaarlijkste periode wel over was en dat we dit jaar eindelijk lekker bezig konden. Maar nee.
Geen idee hoe nu maar we gaan het zien. Mijn doel is haar pijnvrij en zo goed mogelijk te hebben..

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:44

@ Nadiine: ik blijf het altijd moeilijk vinden om gericht (voer)advies te geven omdat wij natuurlijk geen van allen het dier noch de mens noch de omstandigheden/mogelijkheden exact weten ...
Maar eigen ervaring/idee/mening delen kan een ander natuurlijk wel op een spoor zetten.

Mijn eerste gedachtegang:
~ inderdaad zo snel als mogelijk iig. beginnen met (maag)supplement waar je eerder succes mee hebt gehad, naar mijn idee zouden symptomen inderdaad op maagproblemen kunnen wijzen.
Maar bekijk ook de mogelijkheid om (tijdelijk!) iets 'sterkers' te geven aan je paard zoals Omeprazol of Sucralfaat, misschien nu al .. of anders om bij de hand te houden voor de aankomende verhuizing: ook díe stress kan (verder) nadelig zijn voor hetgeen al aan de hand is.

~ ikzelf geef wel de Luzerne mix van Hartog, maar daar moet ik bij zeggen dat er geen aanwijzingen zijn dat Noah's HB suiker gerelateerd is .. maar vooral niets geven/doen waar je je niet goed bij voelt
Wél spoel ik overigens al het hooi .. begonnen om andere redenen, maar voelt eigenlijk beter (naast stof verdwijnen ook suikers terwijl structuur wel behouden blijft)
Noah heeft in zijn slechtste tijd veel, héél veel ingeleverd .. heb hem ( naast onbeperkt hooi, maar daar at hij veel te weinig van) weer op normaal niveau gekregen met Subli Seniores (voorweken! zit oa. bietenpulp in), Luzerne dus, lijnzaadpap en supplementen van Equilin.
Maar vermoedelijk zijn er Bokkers die meer verstand hebben van (eiwitrijk) voedsel dan ondergetekende ;)

~ ik persoonlijk ben niet zo'n held in het geven van, extra, pure magnesium. Wat ik wel gedaan heb, en inmiddels altijd achter de hand heb, is een Elektrolyten kuurtje (Pharmahorse) geven omdat ook Noah niet veel met welk zout/mineraalblok dan ook doet waardoor tekorten door ziekte ( weinig voeding erin/slechte opname voedingsstoffen/meer uitstoot van afvalstoffen maar ook onverwerkte voedingsstoffen) niet onmogelijk zijn.

~ nog even over vlas als stalstrooisel : ik weet niet of je bekend bent met de gevaren daarvan, maar als je de keus hebt (..) zou ik kiezen voor ander strooisel zoals gehakseld koolzaadstro of anders toch 'gewoon' ( eventueel gehakseld) stro .. want eet je paard sto omdat hij buikpijn heeft of krijgt hij buikpijn van het stro eten?

~ als laatste iets wat best wel een probleem kan zijn als de mogelijkheden er niet zijn, maar vaker kleinere hoeveelheden voer verdeeld over meerdere voer momenten per dag is absoluut beter dan 2-3 x per dag grotere hoeveelheden ineens geven.
Weet niet of dat mogelijk is, maar dat is wel aan te raden .. anders misschien een slowfeeder iig. een mogelijkheid? ( mits je paard daar natuurlijk niet juist gestrest door raakt ..)

Succes en sterkte!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:10

@ Deni: sorry als ik het even kwijt ben, maar had je het inmiddels al geprobeerd met hoefschoenen? Of anders eerst even checken met tempex noodschoenen om te kijken of ze dan beter loopt?
Zo ja, dan lijkt mij de pijn iig. uit de voeten te komen.
Zo neen, dan misschien toch andere oorzaak?
Krijgt zij nu nog pijnstilling of inmiddels niet meer?
Terugval kan natuurlijk altijd, maar ik heb ook gemerkt dan nieuwe hoorngroei / standverandering óók de nodige tijd en moeite kost om zich 'te settelen'.
Weet niet hoe oud jouw meisje is, maar leeftijd en eventuele andere ongemakken kunnen daarbij natuurlijk ook van invloed zijn.

Ook Noah is overigens niet 100% geworden: inderdaad op het harde, en dan vooral bochtwerk, is schade (in beweging) nog altijd zichtbaar .. maar op het land (yep, ik tel dagelijks mijn zegeningen!) en in de bak ziet niemand iets aan hem !
Moet ik ook bij zeggen dat de hoefschade nog niet volledig uitgegroeid is .. is dan weer een nadeel van de (in zijn geval absoluut noodzakelijk gebleken) ijzers : belemmeren doorbloeding en daardoor herstel toch wel en ja, hij ís natuurlijk een 1.70 grote Fries van inmiddels 22 jaar ( die verder gelukkig gewoon weer het paard is dat hij zou moeten zijn, alleen dan wat 'voorzichtiger' op het harde)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:46

@Nadiine, ik heb luzernehooi gekocht en laten analyseren, is hoog in eiwit (ik denk 13 à 15%) en maar 4,5% suikers. Mss kan je hiernaar op zoek?