[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:03

Tamadine schreef:
Even een vraag: hoeveel mensen hebben hun paarden nog op speciaal beslag gezet tijdens de hoefbevangen periode?

Mijn paard heeft in eerste instantie de break-over ijzers van Rob van Nassau gehad met een steunbalk onder de hielen. Bij de tweede ronde dezelfde ijzers maar dan zonder steunbalk.Daarna een tijdje namaak-break-overs van mijn eigen smid en nu loopt ze weer blootvoets.

Citaat:
Zijn er hier trouwens nog meer mensen die Healthy Herbs voer voeren? Dat is 10% suiker en zetmeel.
En zijn er supplementen bijvoorbeeld die mn paardje tijdens deze periode kunnen helpen?

Ooit een proefzakje gehad maar mijn paarden lusten het niet graag. Ik vind het geen toevoeging voor paarden die dagelijks weidegang en hooi krijgen. Ik gebruik standaard Safe&Sound als voer. Als supplement zweer ik bij F4F - en ik geef extra Vit E+selenium. Daarnaast nog een handje gemalen geel zijnzaad en een schepje Yeasacc.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:21

Jeetje, ik voelde me al schuldig en nu nog meer, aangezien ik dus niet eerder een hoefsmid heb gebeld nu... Maar morgen komt er 1 op stal en die gaat even kijken naar mn paard...

joyce B

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:27

omdat ik met mijn merrie altijd gedoe heb met ijzers (los-krom-eraf, daarom verplicht 24/7 springschoenen aan), en ze nu ook een losse wand met flinke scheur heeft, heb ik haar het liefst zonder. De hoefsmid van de kliniek ook omdat hij haar in die tijd besloeg en wist wat een ellende het was...
Nu met een "natuurlijk" bekapper is het de laatste keer goed gegaan zonder dat ze gevoelig werd op de stenen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:49

Tamadine schreef:
Zijn er hier trouwens nog meer mensen die Healthy Herbs voer voeren? Dat is 10% suiker en zetmeel.
En zijn er supplementen bijvoorbeeld die mn paardje tijdens deze periode kunnen helpen?

Ik ben van plan mij er eens in te verdiepen en dan met name voor 1 van mijn andere paarden. Misschien ga ik dit voer met S&S mengen voor mijn HB-paard omdat ze de S&S niet zo lekker vindt. F4F is een heel goed supplement voor HB-paarden maar de mijne vond het na een poosje niet lekker meer.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:59

Temadine: speciaal beslag was bij mamaloe niet nodig. Ik voer nu een jaar hh aan mn shetlanderruin.
Ben daarmee in de winter begonnen, bij op stal gaan word alles gevoerd en meneer wilt dan ook wat.
Eerst voerde ik pavo natures best maar daar zit ook nog aardig wat in. Hij is heen hb pony maar wel heel stevig dus ook voor hem zo min mogelijk aan suikers. Ik voer weidebrok, hij moest eraan wennen maar kreeg gewoon niets anders, nu eet hij het gewoon zonder morren. Kauwen beter en maken veel speeksel aan.

Mamaloe krijgt hier sindskort ook een klein handje van bij het naar binnen gaan.
Ze doet het hier goed op. Beide doen het er goed op maar denk dat de hoeveelheid die ik voer amper noemenswaardig is. Voor buikvulling voer ik alleen hooi.

De hh voer ik echter alleen als ze van het gras af gaan, bij het kunnen grazen niet.

Vraag van mijn kant: pavo heeft koeken voor de vitamine en alles.
Ze hadden mij een halve per shet aangeraden maar vind dit erg veel.
Mn ruintje krijgt een kwart koek drie a vier x per week.

Volgens mij bevat dit ook veel suikers, zijn er zulk soort koeken die geschikt zijn voor hb ponys?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:14

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:18

Tamadine schreef:
Even een vraag: hoeveel mensen hebben hun paarden nog op speciaal beslag gezet tijdens de hoefbevangen periode?

Mijn paard staat nog steeds op speciaal beslag. Vanaf de acute aanval in 2007. Image is een ander geval dan de meeste hoefbevangen paarden hier. Zij is hoefbevangen geworden door een ontstoken hoefbeen, dat gekanteld is. Het andere been is hoefbevangen geraakt door overbelasting.
Ze staat op break over beslag van Hoofcare Van Nassau. Alleen daar kan ze goed oplopen. (ze is verwend). :D
Mijn andere paard loopt op hetzelfde beslag. Niet hoefbevangen geweest en ik hoop dat ze het ook nooit wordt. Maar op dit beslag loopt ze het beste.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:46

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:50

De eerste bevangenheid heeft Grietje blootsvoets overwonnen. Afgelopen bevangenheid hebben we onwijs lopen kloten, ik ben niet zo van de ijzers. Maar op een gegeven moment ging het weer helemaal slecht met haar en dacht ik al serieus over inslapen. Maar ik wilde nog een optie proberen, namelijk van Nassau, mede op aanraden van een aantal bokkers hier. En toen heeft Grietje eenmalig op het breakover beslag gestaan. Daarna ging het zo snel goed met haar dat Rob de keer daarop het wel aandurfde zonder ijzer.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:14

@ Tamadine Flavio heeft cytek ijzers onder, ik had namelijk mijn hoefsmid gebeld ipv dierenarts, pas later hoorde ik alle negatieve verhalen over dit ijzer...maarja, voor Flavio heeft het wonderen verricht, dus er weer afhalen vond ik te gevaarlijk. Nu is zijn hoef bijna afgegroeid, nog 2x 'gewone' ijzers en dan weer blootvoets, zoals altijd.

@ Minilou Ik weet niet welke pavokoeken je bedoeld, maar ik ben er geen fan van. Ze zeggen bevat veel vitamines enzo, maar inderdaad ook heel veel suiker (die ik toen voerde, ipv biks...niet verstandig). Ik zou zeggen, kijk op hun site, want op de etiketten zijn ze niet duidelijk!!

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:22

@Tamadine:Lucy heeft eerste 6 weken op gips gestaan, daarna beslag van de kliniek(Bodegraven),
daarna op equilibirums en zolen (eigen smid) en nu voor de 2e beurt op equilibriums zonder zolen.Vorige beslagbeurt is de laatste ribbel van de hoefbevangenheid eraf gegaan (dus we zijn nu ruim een jaar verder)
Ik heb trouwens tijdens de acute periode hippo ex-laminitis bijgevoerd, of het echt geholpen heeft, geen idee....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:04

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 07:12

Nouvel schreef:
bedankt voor de voertips die ik hier voorbij zag komen!
iemand hier ervaring met de equine sensitive van D&H?

Ja, dat heb ik voor mijn angstige paard gehad. Vies dat hij het vond! Er zit een hele sterke lucht aan, als ik het met goed herinner, een soort pepermuntgeur. Zelfs Nado wilde het niet eten en die is echt niet kieskeurig.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:05

ooohhh mensen... Vandaag heeft Staf weer een slechte dag. Wil amper lopen etc. Arm paard. Heb mn hoefsmid een sms gezonden om te laten kijken of er misschien dan toch maar speciaal beslag onder moet... Ik weet t echt allemaal niet meer, arm paard...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:12

Is er een ondersteunende supplement die ik ergens kan halen in een winkel en dus niet hoef te bestellen?
Sorry ff radeloos.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:21

Tamadine schreef:
Is er een ondersteunende supplement die ik ergens kan halen in een winkel en dus niet hoef te bestellen?
Sorry ff radeloos.

Ach arme... Supplementen werken op de langere termijn en daar hebben jullie nu niets aan. Ik zou mijn dierenarts bellen en vragen of je niet meer pijnstiller (of een andere) kan geven. Verder, hoe moeilijk ook, maar een beetje met rust laten. Ik heb het je eerder gevraagd maar het ruwvoer wat je geeft, wanneer is dat gemaaid? Ik vraag het omdat ruwvoer uit mei dit jaar wel eens een hoog suikergehalte kan hebben. Dan denk je het goed te doen maar voer je eigenlijk spekkies (wat ik gedaan heb).....

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:38

Hey, thnx voor je antwoord. Ik heb zojuist de DA gemaild en meer bute gevraagd, want ik moet eigenlijk vanaf morgen omlaag in dosis, maar dat gaat nu niet. Gisteren had ze wel een onwijs goede dag en ik denk dat ze toen teveel gelopen heeft ofzo en daarom nu weer slechter is. Ik heb ook aan de DA gevraagd of er misschien iets is wat haar kan ondersteunen. Meestal heb ik vrij snel wel reactie.
Ik heb ook mijn eigen hoefsmid gebeld die hopelijk zo snel mogelijk speciaal beslag eronder kan zetten wat haar ook ondersteund. Vanmiddag komt er ook een andere hoefsmid op stal, alleen die is holistisch en beslaat dus niet. Dus ik hoop dat mijn HS snel wat van zich laat horen.
Thnx voor je reactie op supplementen, weet ik dat in ieder geval...

Vanavond spreek ik staleigenaresse weer en zal ik even vragen uit welke maand het hooi komt.
Hooi uit mei is dat de 1,e 2e, of 3e snee?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:51

tamadine: mn shettie heeft toen metacam gehad, ik moest twee maal daags voor 200 kilo geven.
ze ging hier direct beter op maar toen ik eigenlijk moest gaan afbouwen ging ze juist slechter. Ik heb het toen moeten verhogen van de dierenarts naar 2x daags voor 400 kilo, hier ging ze direct weer beter op. toen ze daarmee enkele dagen stabiel bleef ben ik langzaam af gaan bouwen. Het koste me wel twee flacons metacam maar na 3,5 week was ze pijnstillers vrij. Wellicht idd dat een hogere dosis helpt.

wel heb ik mamaloe ook op een kleiner stukje gezet, waar ze wel kon lopen maar niet echt volledig uit haar plaat kon gaan of extreem veel lopen, erna hoe beter ze ging hoe meer ruimte ze heeft gekregen.

Drie x per dag de benen gekoeld (ochtend voor mn werk, smiddags vriendin, avond na mn werk)
ook heb ik in het voorste gedeelte van haar stal zand gestord en dat vochtig gehouden. Ze kreeg alleen geweekt hooi (maar dat is inmiddels alweer achterhaald geloof ik) en na een week kwam de smid. nu komt die om de vier weken.

Gister had ik een PLOS momentje ( zo noemen jullie dat toch als je weer eens als eigenaar in de stress schiet ) Kreeg een ping van stalgenootje dat staleigenaar verkeerd hooi had gegeven aan mn ukkies.... het hooi van de grote paarden en dat was zes kilo en ander hooi dan het mijne, heel groen hooi.

Heb mn stalgenootje gevraagt het direct eruit te halen, wat ze gedaan heeft en mn eigen hooi gevoerd. Mamaloe is er iets van aan de dunne geweest gisteren, de mest die vanmorgen op stal lag was oke, dr hoeven waren iets warmer gisteren avond en liep iets langzaam maar niet stijf of iets, draaien ging ook goed. vanmorgen ook nog iets langzaam in dr loop, dus ff goed in de gaten houden

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:27

@T: hooi uit mei is 1e snede.

@ML: gelukkig dat je een oplettend stalgenootje hebt! Het luistert allemaal erg nauw.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:30

ja ze zag ineens dat de verkeerde ton leeg was! ben ik ook zeer blij mee, nu hebben ze maar 2 uurtjes eraan gegeten ipv die hele zes kilo. mamaloe eet wel door, die krijgt geen eens zes kilo op een hele dag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:34

Dat is schrikken. Voor de zekerheid wat minder voeren en als het kan lekker wandelen. Dan heb je grote kans dat het overwaait. Zo doe ik het althans als er iets mis gaat (zoals vorig jaar kerst toen ze door het hek waren gebroken en bevroren gras aan het eten waren).

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:20

En 2e snee hooi, van welke datum komt dat? En is dat ook 'gevaarlijk' hooi?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:28

Zoals iedereen die dit mee hebt gemaakt wel zullen weten: maar jeetje wat is dit moeilijk zeg. Iedereen heeft een andere mening, iedereen zegt wat je het beste kan doen, maar iedereen zegt wat anders. Wel op ijzers, niet op ijzers, hooi van dit jaar, hooi van vorig jaar, juist wel laten lopen, of juist apart zetten en beweging beperken.... OOOOHHHH echt heel lief bedoeld van iedereen en dat meen ik serieus, maar het maakt het er allemaal niet makkelijker op om een weg te kiezen.....
Zo meteen komt mijn hoefsmid en hij doet wat hij nodig acht. Daarna ga ik even mn rust pakken in mn hoofd en mn eigen weg proberen te kiezen wat ik nu het beste kan gaan doen....

Evengoed onwijs bedankt iedereen. ik kom zo wel erg over als een drama queen haha. Maar heb t gewoon zo te doen met mn paard en mn hoofd loopt beetje over nu...

Maar, het komt echt wel goed!!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:03

Het is niet altijd aan de snee van het hooi te zeggen of het 'gevaarlijk' is. Alleen dit jaar is opgevallen dat hooi van mei vaak veel suiker bevat.

Wat betreft meningen, die zijn inderdaad heel verschillend. En ook afhankelijk van handelen van de veearts. Ik ben zelf wel voor beweging in beginstadium, mits uit vrije wil. Daarom heb ik mijn pony wel in de bak gezet zodra ze kon lopen, hooi en water bij elkaar. En ze is vanzelf meer gaan lopen. Ik heb haar wel alleen gezet, want ik vond met anderen teveel drukte en beweging geven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:09

Hier heb ik ze met rust gelaten, zonder ijzers, in een groepje laten staan en op hooi (eerst weide hooi, toen ik graszaadhooi kon krijgen ben ik dat gaan voeren).
Pas weer gaan bewegen (wandelen, lange teugelen, stappen voor een lichte wagen, naast de fiets) zodra ze rad zijn en zelf willen.

Net met Roos en haar dochter Lotje in het 2span op pad geweest. Schoenen aan en gaan met die banaan, ongeveer 6 km gereden. Roos stuiterde bij thuis komst nog steeds. Lotje was wel moe (maar die heeft nog niet zo'n goede basis conditie), maar wel nog blij.
Nu kijken of ik nog iemand zo gek kan krijgen om te groomen zodat ik Whitney nog in kan spannen voor het eerst sinds ze bevangen geraakt is.