Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:13

@arantes: buiten wat er al gezegd is zou het maar zo kunnen dat je paard op een grote steen gestaan heeft met een deel van de hoef. Hierdoor heeft ie en zoolkneuzing opgelopen en is dat brok er naderhand uitgevallen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:44

Arantes schreef:
Oke dankje! Dan ben ik gelukkig de enige die spoken ziet haha :D Hij is 6 weken terug bekapt maar in de zomer groeien ze wel altijd hard.

@ arabesk, wat bedoel je precies met onderontwikkelde straal? Is dat iets wat ergens door wordt veroorzaakt of komt dat gewoon vanuit het paard?

Die hap uit de hoef lijkt een logisch gevolg op te lange kwartieren.

Op de website paardenhoeven.info kun je meer informatie vinden. Duidelijker dan dat kan ik het niet uitleggen en het scheelt me een hoop typwerk :-)

Art_Ificious

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:39

Limo vandaag weer voor het eerst dit jaar bekapt door een smid.
Ik deed het zelf ivm moeilijk gedrag bij de smid.

Toch besloten om hem nog eens door een smid te laten doen. Gewoon meegepland met de manegepaarden en dus de "huis"smid ipv smid die ik voorheen had.

Hij ging snel, kalm en goed te werk.
Limo deed bij rechtsachter weer even moeilijk (willen wegrennen) maar had niet op mij gerekend. Heb hem tegengehouden terug geduwd op zijn plaats en daarna mijn rechterhand waarin ik het halstertouw vasthield omhoog gehouden. Hierop bleef limo toch staan en heeft uiteindelijk meegewerkt met de smid.

Moet wel weer de kevin bacon hoofsolution uithalen want heeft wat zwarte plekken in de stralen.

Linksvoor
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Stand
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk gaan de hielen van de achtervoetjes ook weer breder worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:42

Hmmm erg vlak bekapt en ik ben niet anti-stralen mee bekappen maar hier lijkt erg standaard de boel afgesneden te zijn puur voor de mooi

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:54

Heb even een vraagje voor jullie. Heb hier een nieuw paard op stal die van ijzers komt, ze heeft hele goede voeten van heel goede kwaliteit, ook geen pas gevoelig geweest ondanks grindpaden. Echter door de nagel gaten is de hoefwand op die plekken gespleten. De nagel gaten zijn er nu zo goed als uit gegroeid (op randje), alleen de gespleten hoefwand loopt iets verder door. Met name van de witte voet, zwarte stuk minder.

Iemand een idee wat we daarmee kunnen? Behalve dan wachten dat het eruit gegroeid is. Zorgen nu er in ieder geval voor dat buitenste laag van de hoefwand de grond niet raakt, zodat het niet verder kan splijten. Verder vijl ik zelf af en toe de wand wat bij/rond, om te voorkomen dat de wand op de gaten afbreekt. Wat op sommige stukjes alsnog wel gebeurd is.

Beestje is helaas ook nog eens extreem bang van de hoefsmid...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:01

Maartje1990 schreef:
Hmmm erg vlak bekapt en ik ben niet anti-stralen mee bekappen maar hier lijkt erg standaard de boel afgesneden te zijn puur voor de mooi

Stralen bijsnijden was wel dringend nodig hoor.
Ze zagen er niet uit vóór de bekapbeurt.

Vlak is het idd wel maar nu raken de stralen (vooral van de achtervoetjes) de grond wat voorheen niet het geval was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:12

@Art_Ificious: zolang ze niet teveel de grond raken want dan krijg je kneuzingen.

@Quir: dagelijks de voetjes oppakken en even met de vijl er langs. Je hoeft er nog niet eens iets af te halen :D Ze leren er iig van dat 'smid' niet eng is en worden er mooi mak van én je houdt de boel meteen goed bij. Verder is het een kwestie van lange adem, met goed bijhouden groeit het er vanzelf uit :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:35

Art_Ificious schreef:
Maartje1990 schreef:

Vlak is het idd wel maar nu raken de stralen (vooral van de achtervoetjes) de grond wat voorheen niet het geval was.

Misschien zelf even een afronding er in raspen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 17:43

DubbelDun schreef:
@Art_Ificious: zolang ze niet teveel de grond raken want dan krijg je kneuzingen.

@Quir: dagelijks de voetjes oppakken en even met de vijl er langs. Je hoeft er nog niet eens iets af te halen :D Ze leren er iig van dat 'smid' niet eng is en worden er mooi mak van én je houdt de boel meteen goed bij. Verder is het een kwestie van lange adem, met goed bijhouden groeit het er vanzelf uit :)

Oh maar ik kan er echt alles mee, ze vind de vijl er langs ook niet eng of iets. Alleen de smid zelf vind ze dood eng, maar we zijn er ook echt van overtuigd dat ze klappen gehad heeft... Er zijn meer van die reacties. Nu veel bezig met allemaal gekke dingen en het wordt wel al stuk beter. Touw kon ik bijvoorbeeld niet over haar rug gooien en nu na 100 keer gedaan te hebben, gaat dat 9 van de 10 keer goed. Maar soms schrikt ze er nog van.

Smid is echt heel fijn, super rustig en neemt de tijd. Staat gerust eerst een uur te kriebelen met haar voor hij bij haar voeten in de buurt komt. Het lukt ook verder wel, maar ze is wel echt oprecht heel bang. Voetje los laten springt ze nog net niet 10m de lucht in, alsof ze dan bang is een klap te krijgen.

Maar die gespleten hoefwand is gewoon kwestie van tijd en verder niets? Behalve bijhouden dan natuurlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:07

Maartje1990 schreef:
Art_Ificious schreef:

Misschien zelf even een afronding er in raspen?
dat wou ik idd nog doen morgen :)
Ook zodat hij de voorvoetjes beter kan afronden en sneller optilt voortegen te gaan dat de ballen door de achtervoetjes kapotgetrapt worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:07

Had jij niet ook een radius of Fra rasp ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:22

Ik heb idd een S vormige rasp van hoefnatuurlijk

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:50

Dais_ schreef:
Arantes schreef:
Oke dankje! Dan ben ik gelukkig de enige die spoken ziet haha :D Hij is 6 weken terug bekapt maar in de zomer groeien ze wel altijd hard.

@ arabesk, wat bedoel je precies met onderontwikkelde straal? Is dat iets wat ergens door wordt veroorzaakt of komt dat gewoon vanuit het paard?

Die hap uit de hoef lijkt een logisch gevolg op te lange kwartieren.

Op de website paardenhoeven.info kun je meer informatie vinden. Duidelijker dan dat kan ik het niet uitleggen en het scheelt me een hoop typwerk :-)

Oke, bedankt in ieder geval, zal de website even doornemen :) .

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:46

Hoi hoi,

Iemand enig idee waar dit soort barstjes door ontstaan? Het gaat om beide voorhoeven maar alleen rechts staat op de foto.

Afbeelding

Achtergrond info:
9 jarige Engels Volbloed sinds september 2016 ijzerloos. Staat ‘s nachts buiten met gras en overdag op asfalt uitloop met open stal en hooi. Ik woon op een eiland en hier is geen natuurlijk bekapper. Ik doe het zelf wekelijks en heb een traditionele smid die elke 2/3 maanden komt.

Afbeelding

Afbeelding

Het heeft al 1,5 week niet geregend en zijn hoeven zijn nu best hard, dat zijn ze nog nooit zo geweest. De barstjes pas net gekomen. Ook heeft hij flares en mag de groei meer naar beneden ipv naar voren.

Ik ga in augustus TWEE bekapcurssusen doen en hoop daarmee de flares en teen onder controle te krijgen...

Maar toch benieuwd of jullie iets weten over en tegen die barstjes nu. Het is namelijk nog geen augustus ;)

Toevallig deze gemaakt gister, dit is alleen wel de andere voorhoef. Kunnen jullie zien waar we vandaan komen (ondergeschoven en samengedrukte hielen plus zachtere hoefkwaliteit. En gewoon ook kleinere hoeven haha)

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:24

Hoi,

Ik lees normaalgesproken alleen mee hier. Ik vind het erg leerzaam en interessant. Maar ik heb nu toch een vraag over mijn jongste zijn hoeven, hij heeft begin oktober hoefbevangenheid gehad en nu als bijgevolg een extra diepe ribbel in allevier de hoeven. Het was gelukkig hooguit drie uren gebeurd voordat ik bij hem was, hij was s middags nog normaal en s avonds om 7 uur stond hij plots bevangen. Dus hij was binnen een week er weer bovenop en deed toen zo gek met medicatie dat ik hem er maar vanaf heb gehaald. De ribbels zitten nu redelijk laag, maar hij krijgt nu iedere keer scheuren naar boven toe die op een gegeven moment scheef scheuren. Hier wat wazige foto's (3 jarige puber en benen stil houden+ in mijn eentje zijn) van de meest recente scheur die ik nu heb bijgevijld dus hij heeft nu geen druk er meer op staan. Is dit gewoon een ergere vorm van een flare of wat anders?

Scheur van onderen (sorry zeer wazig)
Afbeelding

Vanaf zijkant hoef:
Afbeelding

Ribbels zichtbaar voorbenen, ze zitten nu ongeveer iets verder over de helft, wat klopt met de tijdspanne.
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:45

Betere foto's aub!

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:47

Hoi,

Mijn pony wordt natuurlijk bekapt en er wordt in principe niet aan de straal gezeten. Laatst had hij bij 1 voorhoef twee hele losse flappen, en nadat ik die weggesneden had kwam het er zo onder vandaan:

Afbeelding
Afbeelding

Heeft iemand een idee waardoor deze groeve komt?

Bij zijn andere voorhoef heeft hij een hele diepe middelste straalgroeve.
Afbeelding
(Schoongespoten om te kijken hoe diep het is)

Over 1,5 week is er een natural balance hoefsmid op stal dus die ga ik even vragen of hij er naar wil kijken. Ik heb het idee dat hij rotstraal heeft, maar het stinkt niet. Vanmiddag toch maar even hypozin halen.
De U vormige groeve in de eerste foto vind ik alleen wel heel erg vreemd. Zo zag zijn hoef eruit voor het wegsnijden van de flappen:
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:43

Zijn straal heeft verveld, das niet zo erg, en dat komt er wel weer normaal uit te zien. Maar de spleet ziet er verder niet erg rustig/gezond uit, dus een middeltje is misschien wel een goed idee.
Hoevaak krijgt hij beweging?

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:06

Hij loopt 24/7 buiten, dus in principe is hij de hele dag in beweging. Echt arbeid zo'n 4x per week, waarvan ik 1x per week een grotere afstand met hem afleg aan de fiets of voor de sulky.

Over de U vormige groeve hoef ik me dus geen zorgen te maken? Voor de diepe spleten haal ik iig Hypozin.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 11:54

De straal heeft wat aandacht nodig, bv hoofdclear, de overgroeiende steunsels zijn wel echt een groot probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:47

De stralen 'vervellen' ongeveer tegelijk met het wisselen van de vacht. Niks ergs aan, de losse flappen afsnijden en dan komt er weer een prima straal onder vandaan. Ik zou nog even goed de zool schoonschrapen om te zien of de steunsels wat korter kunnen.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:27

De steunsels zijn niet dragend, kunnen ze dan alsnog voor problemen zorgen?

@arabesk, wat bedoel je met zool schoonschrapen? Gewoon het vuil weg of het dode zool weghalen? Dat laatste zou ik zelf niet aandurven.

Ik zal in ieder geval nog wat duidelijke foto's proberen te maken :j

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:27

Als je met de punt van de hoevenkrabber krast op de zool en er komt wit kalk achtig spul af dan weet je dat de echte zool eigenlijk lager ligt en of de steunsels dus boven de zool uitsteken (als je al het witte weggekrabt hebt). Als het goed is bedoeld Arabesk dit!

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:01

Ah okay op zo'n manier. En dan zouden de steunsels gelijk moeten zijn aan die echte zool?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:46

Kcinarual schreef:
Ah okay op zo'n manier. En dan zouden de steunsels gelijk moeten zijn aan die echte zool?

Ja!
Een staalborstel (nog geen € volgens mij bij de action) werkt ook goed om 'losse' zool weg te halen.