[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:07

wij geven bruin bier als de nageboorte niet direct af wil komen bij de merrie

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:11

Met mijn pony gaat het redelijk, ups en downs.. Hij blijft wel lekker rondlopen gelukkig en is heel vrolijk :)
Alleen 2 weken terug is de boer pal naast hem gaan kuilen, en toen is hij zo ontzettend in paniek geraakt ( :( ) dat hij een hele tijd keihard rondjes heeft lopen rennen. Daarna liep hij weer veel slechter helaas. Rechtdoor zie je er niet veel aan, loopt ie heel iets op eieren (echt alleen als je er op let, iemand die niet weet dat er wat is ziet het niet), maar als ie heel krap draait heeft ie weer moeite mee, terwijl dat daarvoor alweer echt super ging. Hij is dan niet echt kreupel, maar wel korter en voorzichtiger. Sinds een paar dagen begint ie gelukkig wel weer wat te rennen en bokkesprongen te maken uit zichzelf, dus dat is een goed teken natuurlijk :) (deed ie voor dat akkefietje met kuilen ook, maar daarna dus weer een terugval) Toen ie weer slechter liep deed ik 2 keer per dag ongeveer een kwartiertje stappen in de bak. Zijn nu dus 2 weken verder en wandelen nu weer een uur, lekker buiten langs de weg op zijn eigen tempo :) Laat hem zoveel mogelijk door de berm lopen, maar ook op de weg heb ik niet het idee dat hij daar meer last van heeft. Moesten van de week een stukje door wat grind/steentjes, en was bang dat dat hem veel pijn zou doen (neem wel hoevenkrabber mee), maar hij liep ook daar niet anders op.
Denk ook niet dat er meer is wat ik kan doen nu? Hij krijgt 3 keer per dag een plakje geweekt overjarig hooi. Verder krijgt ie 2 keer daags drainage compositum van de groene os. En hij krijgt dagelijks F4F (ben nog aan het opbouwen, durf niet in ene alles te geven dus hij krijgt nu 50 gram per dag) met 1 schepje magnesium erdoor nog. En verder wandelen we dus elke dag en inmiddels al een uur. Hij heeft dan flink de gang er in en loopt lekker te briesen. Daar geniet ie volgens mij wel echt van :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:21

Dat van die boer had ik gelezen inderdaad, heel vervelend...

Fijn om te horen dat het nu weer zo goed gaat, krijgt hij nu nog pijnstillers ?

mijn complimenten trouwens hoe je ermee bezig bent, echt top !

een goede graadmeter voor je is, dat als je pony nog net zo levendig en blij is (en niet slechter of stijver loopt) de dag na een wandeling dat je goed bezig bent.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:23

lolclub schreef:
capopjekop schreef:
Bruin bier, nog beter.
Alcohol krijgen die van mij al binnen, dat zit ook in die oliën die ik nu bijvoer.

wat voor olie voer je ?

Amber krijgt Detox comp, liver comp en podo comp. En probiotics. Grietje krijgt alleen podo comp, gluco balance en probiotics.

Bij beide is trouwens de manenkam een stuk geslonken. Nog steeds stevig, maar lang niet meer zo breed als eerst. Nu weet ik alleen niet of dat door de comps komt of niet.

Klinkt toch best goed Wendy, als je pony het wandelen al zo'n poos volhoudt en toch vrolijk blijft.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:36

Nee, hij krijgt al ehmmm (zou ik even mn agenda bij moeten pakken, heb momenteel echt geen besef van tijd meer :o ) al ik denk anderhalve maand ( ? ) geen pijnstillers meer.
Eigenlijk ging het zonder de pijnstillers beter dan met.
Gister heb ik voor het eerst weer een klein uurtje gelopen sinds dus de terugval na het kuilen, en vond het wel even spannend. Maar had niet het idee dat hij er vandaag last van had, dus ben hetzelfde rondje weer gegaan. Blijf ik nog een paar dagen doen en dan ga ik langzaam uitbreiden. (ook goed voor mijn eigen conditie! _O- )
Vanmiddag ging ik even een stukje rennen in z'n paddockje en toen kwam ie me bokkend achterna, dus dat is een goed teken :j Ook al is ie nog niet helemaal rad hou ik toch ook maar vast aan dat hij wel bokkesprongen wil maken, want de momenten dat het echt niet goed met hem ging deed ie dat écht niet :n
Met wandelen begint ie ook alweer praatjes te krijgen :)) De paadjes waar we eerder vaak lekker gingen galopperen heeft ie nou ook flink de gang er in en loopt ie te briesen en doen zo van joh schiet toch es op!
We hebben het wandelen overigens wel heel rustig opgebouwd hoor, en ik zoek de paadjes met goede bermen uit. Dan hoeft ie maar kleine stukjes over de weg. Hoewel ie dat niet erg vind heb ik het idee.
Kwam vandaag met wandelen ook nog wat kennissen tegen die het meteen opviel dat hij weer een bijdehandter (hoe spel je dat? :o ) koppie kreeg, dus dat is een goed teken.
Denk dat je dat toch wel een poosje houdt, die ups en downs? Zolang hij maar niet weer een gigantische terugval krijgt!

Wat ik me nog steeds afvraag, die manenkam.. Hoe voelen jullie of die hard/zacht is? Want als mijn pony gewoon met zijn hoofd naar beneden staat te eten en ontspannen is zeg maar dan kan ik alles gewoon inprikken en heen en weer wiebelen. Helemaal zacht en soepel. Maar als hij om zich heen staat te kijken en met z'n hoofd opgericht dan voelt het wel weer stevig aan. Dus vraag me af of dat dus wel of niet goed is? Hij heeft geen 'rand'.

Enige waar ik nog steeds niet over uit kan zijn die rare bulten/zwellingen bij zijn schouder. Dierenarts en hoefsmid hadden dit ook nog niet eerder gezien en weten ook niet wat het is of wat ik ermee moet. Hij heeft er ook absoluut geen last van, vind het niet erg als ik er in prik oid. Zal denk ik ook tijd nodig hebben, voor dat weer afneemt? Z'n lichaampje is natuurlijk zo hard aan het werk. Nu hij weer langzaam meer beweging krijgt zal ook wel schelen denk ik wat dat betreft. Probeer hem ook wel fris tussen z'n oortjes te houden. Op een gegeven moment verveelde hij zich zoooo, begon echt te klieren en was niet vrolijk. Dus ben wel blij dat we nu gewoon buiten weer kunnen wandelen, dan loopt ie lekker te briesen en om zich heen te kijken. We doen af en toe een kwartiertje voetballen met de grote bal in de bak en dat vind ie práchtig! Of als we in de bak wandelen over een paar balkjes stappen. Gewoon om het voor hem ook een beetje afwisselend en leuk te houden :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:57

Citaat:
Amber krijgt Detox comp, liver comp en podo comp. En probiotics. Grietje krijgt alleen podo comp, gluco balance en probiotics.

Bij beide is trouwens de manenkam een stuk geslonken. Nog steeds stevig, maar lang niet meer zo breed als eerst. Nu weet ik alleen niet of dat door de comps komt of niet.

Dit is allemaal van Phytonics toch ?

zo te lezen is de werking van de podo comp te vergelijken met de bedoeling die we hierboven omschreven voor aspirine (bloedverdunnen) ,

ik zou je alleen niet kunnen vertellen welke van de twee uiteindelijk sterker werkt, ik heb me niet echt verdiept in plantengeneeskunde en homeopathie namelijk dus ik ga me hier ook niet aan wagen ;) .

misschien wil jij de vraag over winter laminitis eens neerleggen bij je therapeut ?
Interessant om te horen of zij nog tips hebben om de doorbloeding beter te laten verlopen als het koud is.

kreeg Grietje afgelopen winter ook al podo comp ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:44

lolclub schreef:
@JannePauli:
zou jij het eens (als je wilt natuurlijk ;) ) willen navragen bij de laminitis clinic hoe zij erover denken ?

Dat kan ik je zo wel vertellen:
Aspirine wordt wel eens gebruikt in combinatie met andere NSAID's in de acute fase van HB als pijnstiller en vanwege de iets bloed-verdunnende eigenschappen. Maar er zijn betere pijnstillers en bloedverdunners die minder bijwerkingen hebben en dus door de meeste DA's verkozen worden. Aspirine als preventief middel voor hb is zinloos: dit idee is waarschijnlijk ingegeven door het preventieve gebruik van aspirine in de humane geneeskunde bij bv infarcten.

Pollit e.a. hebben trouwens wel onderzoek gedaan naar obstructie van de bloedsomloop door koude:

Researchers at the University of Queensland led by Professor C. Pollitt studied blood flow to the feet of normal horses in the cold and learned that there were periods of normal blood flow interrupted by long periods of very low flow. The hoof appeared capable of withstanding these long periods of minimal blood flow, without developing laminitis. A study by the same team using 14 horses during developmental and acute laminitis has shown that blood flow increased prior to the development of laminitic foot pain and that those which has a raised foot temperature indicative of vasodilatation became laminitis positive despite all horses in the study being equally systemically ill. The researchers found that if vasoconstriction is achieved during this phase laminitis does not occur. It was assumed that the increased blood flow leads to a higher concentration and greater exposure to blood born trigger factors e.g., acids and toxins. Therefore, evidence strongly suggests that laminitis is not a result of inadequate blood flow and that this is a result of the tissue injury rather than the cause.

Ik ben van mening dat die zgn 'winter-laminitis' nog steeds terug te voeren is op verstoring van het metabolisme (zoals in IR- of Cushingpaarden) en niet zozeer te maken heeft met de omgevingstemperatuur. Betweterig hé 8-)

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:59

het is wel zo dat in de winter het cortisolgehalte hoger is in het bloed...ook bij gezonde paarden...teveel cortisol in het bloed breekt schildklierhormoon af...en de circel is rond.
Een hoger cortisolgehalte is ook vaak de reden van een terugval in de winter bij cushingpaarden.
(geen link dit keer)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 09:35

Kan iemand mij dat laatste stukje in jip en janneke taal uitleggen? :o
Het klinkt allemaal best logisch, als het koud is dat de bloeddoorstroming minder wordt.. Alleen dan denk ik, als het koud is, maar het paard loopt buiten en heeft dus wél voldoende beweging, zal de bloedsomloop dan niet juist beter op gang blijven dan wanneer je het paard op stal zodat het warm blijft, maar het geen beweging heeft? :o
Mijn pony staat 24/7 buiten, ook altijd zonder deken (hoewel ik hem de laatste paar maanden omdat hij ook zo ziek is geweest wel een ongevoerde regendeken aandoe als het van dat extreme weer is. ) maar hij accepteert het niet om op stal te moeten. Hij raakt dan compleet in paniek en probeer er uit te klimmen, dus dat durf ik niet aan :n Zit er nu wel een beetje mee dat ik denk van ohjee hoe moet ik dat van de winter gaan aanpakken dan..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:15

lolclub schreef:

Allemaal phytonics ja. Ik zal mijn therapeut eens vragen hoe zij hier over denkt. Amber en Grietje kregen toen alleen hooi en safe and sound. Ik wist toen ook nog niet dat ze IR had. Volgens mij therapeut heeft het bij Amber ook al niet helemaal lekker gezeten. De lever en gal waren niet helemaal goed, daar geef ik de liver comp voor. En de liver comp kan er ook weer voor zorgen dat de hengstigheid minder heftig wordt. En haar hengstigheid is toevallig altijd zeer heftig. De smid durft dan niet langs te komen. En Amber heeft een paar jaar terug heel erg geschuurd. Dat was volgens de therapeut al een voorbode dat het van binnen niet helemaal lekker zit. Nu komt dat nog duidelijker naar buiten door de hb.

Geerke: de corisol is toch vaak hoog bij pony's met IR? Wat kun je aan een te hoog cortisol gehalte doen?

Ik heb hetzelfde wendy, maar we kunnen niet meer doen dan ons best :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:44

capopjekop schreef:
lolclub schreef:

Allemaal phytonics ja. Ik zal mijn therapeut eens vragen hoe zij hier over denkt. Amber en Grietje kregen toen alleen hooi en safe and sound. Ik wist toen ook nog niet dat ze IR had. Volgens mij therapeut heeft het bij Amber ook al niet helemaal lekker gezeten. De lever en gal waren niet helemaal goed, daar geef ik de liver comp voor. En de liver comp kan er ook weer voor zorgen dat de hengstigheid minder heftig wordt. En haar hengstigheid is toevallig altijd zeer heftig. De smid durft dan niet langs te komen. En Amber heeft een paar jaar terug heel erg geschuurd. Dat was volgens de therapeut al een voorbode dat het van binnen niet helemaal lekker zit. Nu komt dat nog duidelijker naar buiten door de hb.

Geerke: de corisol is toch vaak hoog bij pony's met IR? Wat kun je aan een te hoog cortisol gehalte doen?

Ik heb hetzelfde wendy, maar we kunnen niet meer doen dan ons best :)

het cortisol is inderdaad ook te hoog bij IR,en EMS...dat is ook de voornaamste reden van terugval in de herfst/winter.
Omdat het paard van nature meer cortisol aanmaakt,doordat de dagen korter worden o.a....is dit bij deze paarden vaak dubbelop omdat het gehalte al hoger was.

Veel kun je er niet aan doen,alleen zorgen dat ze op goed gewicht zijn.
Niet te dik,maar ook niet te mager....dat is ook niet goed!

Lijnzaad koken schijnt goed te zijn voor het metabolisme.

De periode die 'gevaarlijk' is begint zo ongeveer eind september tot eind januari ,daarna worden de cortisol levels weer normaal.

Ik heb daar een stukje over als je wilt stuur ik het even per pb?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:51

Ik heb gisteren weer voor de 2e keer een klein rondje gedaan met ferro. Vind het draven over de weg
nog een beetje eng. We gingen nog een stuk over een grasstrook en daar ging meneer uit zichzelf in gallop *\o/*
En hij bleef ook lekker galloperen met zn oortjes naar voren.

Nog een paar dagen dan komt de hoefsmid en krijgt ie nieuwe ijzers en dan is ie zo goed als nieuw!!

En ik ga denk ik ook maar eens een paar zakken safe en sound bestellen aangezien de goede ervaringen hier
en van die mega glanzende paarden die ik op de foto's heb gezien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:53

Geerke: Graag!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:27

Citaat:
Ik ben van mening dat die zgn 'winter-laminitis' nog steeds terug te voeren is op verstoring van het metabolisme (zoals in IR- of Cushingpaarden) en niet zozeer te maken heeft met de omgevingstemperatuur. Betweterig hé 8-)

Betweterig ?... integendeel, ik waardeer je inbreng juist ;) , dit maakt dit topic juist zo interessant.

ik heb de Engelse tekst even door de vertaalmachine gehaald (maakt het even makkelijker om te begrijpen al is de vertaling soms wat krom)

Onderzoekers aan de Universiteit van Queensland onder leiding van professor C. Pollitt bestudeerden bloedtoevoer naar de voeten van de normale paarden in de kou en leerden dat er periodes van normale bloedstroom onderbroken worden door lange periodes van zeer lage stroom.
De hoef bleek bestand tegen deze lange periodes van minimale bloedstroom, zonder de ontwikkeling van hoefbevangenheid.
Een studie door hetzelfde team welke gebruik maakten van 14 paarden tijdens de ontwikkelings-en acute hoefbevangenheid heeft aangetoond dat de doorbloeding verhoogd voorafgaand aan de ontwikkeling van laminitic pijn in de voet, en dat deze die een verhoogde voet temperatuur hadden met een indicatie van vasodilatatie hoefbevangen werden, ondanks dat werden alle paarden in de studie ook systemisch ziek.
De onderzoekers ontdekten dat als vasoconstrictie wordt bereikt tijdens deze fase hoefbevangenheid niet voorkomt.
Er werd van uitgegaan dat de verhoogde bloedtoevoer leidt tot een hogere concentratie en een grotere blootstelling aan bloed geboren uitlokkende factoren zoals, zuren en gifstoffen. Daarom zijn er sterke aanwijzingen dat de hoefbevangenheid is niet het gevolg van onvoldoende bloedtoevoer en dat dit een gevolg van de weefselschade en niet de oorzaak.

Natuurlijk staat deze tekst qua waarheid als een paal boven water, Laminitis wordt niet veroorzaakt door verminderde bloedtoevoer door kou maar door toxines die vrijkomen in het bloed en naar de voeten worden getransporteerd,
in deze tekst wordt echter gesproken over een verhoogde toevoer van bloed en niet over een verdunde toevoer van bloed.
een verhoogde toevoer levert problemen op, al dit bloed met gifstoffen loopt ergens vast omdat de afvoer niet snel genoeg plaats vind, dit is ook de reden dat ze de voeten in de eerste acute fase in het ijs zetten (zie verdikte tekst).

Wat we juist willen proberen te achterhalen is of een paard -met al een verstoorde bloedtoevoer naar de hoeven (aderafsluiting/ afsterving door roterend hoefbeen)- geholpen kan worden door hem een lichte bloedverdunner toe te dienen waardoor het bloed makkelijker door de kleine adertjes stroomt en de voeten dus beter doorbloed raken als door de winterkou de voeten juist bloodgesteld worden aan vasoconstrictie (vernauwing vd bloedvaten).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:20

Citaat:
het cortisol is inderdaad ook te hoog bij IR,en EMS...dat is ook de voornaamste reden van terugval in de herfst/winter.
Omdat het paard van nature meer cortisol aanmaakt,doordat de dagen korter worden o.a....is dit bij deze paarden vaak dubbelop omdat het gehalte al hoger was.

Veel kun je er niet aan doen,alleen zorgen dat ze op goed gewicht zijn.
Niet te dik,maar ook niet te mager....dat is ook niet goed!

Lijnzaad koken schijnt goed te zijn voor het metabolisme.

De periode die 'gevaarlijk' is begint zo ongeveer eind september tot eind januari ,daarna worden de cortisol levels weer normaal.

Ik heb daar een stukje over als je wilt stuur ik het even per pb?

plaats het maar hier als je wilt, ik wil het ook wel lezen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:36

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:01

Het 'winterprobleem' heb ik hier veel simpeler bekeken hoor.
Een gezond paard zal van sneeuw en koude niet hoefbevangen raken. Maar bijna alle ernstig oud hoefbevangeners hadden er wel last van.

Door hoefbeenkanteling is er blijvende schade aan de haarvaten in de hoeven bij de kroonrand. Ook is er andere druk op de zool door kanteling hoefbeen en sneller kans op kneuzingen.

Kneuzingen ontstonden makkelijk door de harde, hobbelige, met sneeuw en ijsklonten bedekt veld.
Doorbloeding werd verstoord door minder lopen op zo'n kraterveld en het staan in de sneeuw (tot halverwege onderbeen in geval van mijn pony), waardoor de beschadigde haarvaten in de hoef dicht gingen door de kou.

Het is dus geen bevangenheid zoals wij het hier meestal kennen (door gifstoffen), maar lijkt meer op een mechanische bevangenheid.

In mijn geval boden Ginkgo druppels (voor doorbloeding) en hoefschoenen (bescherming zool), de beste uitkomst.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:40

Hey allemaal,

ik ben terug van een weekendje weg, heb op m'n phone wel wat bijgelezen, maar echt handig ging dat niet :o

Ik wel weer een vraagje :Y) Ik zou het voor m'n paard fijn vinden als ze zo af en toe is wat anders kan krijgen dan zemelen en hooi, maar wil niks geven wat het proces/aandoening kan verergeren, wat zou ik evt wel kunnen geven, bv een bep. groente?
Ik wil ze van de week wilgentakken geven :)

geerke schreef:
dit is torental...tegen doorbloedingsstoornissen...ook geen gek idee.
Hou je ons op de hoogte of het werkt?

http://www.e-apotheek.nl/pages/winap.as ... =infotekst

Even voor de duidelijkheid, dit kan gegeven worden, maar dit krijgt ze nu niet, het laatste is ook enorm duur, dus we gaan eerst kijken wat een aangepast beslag gaat doen :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:11

Nu wilde ik vanavond wilgetakken voeren, maar kunnen de blaadjes er aan blijven? En het zijn vrij jonge/groene takken, kan dat?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:14

Citaat:
In mijn geval boden Ginkgo druppels (voor doorbloeding) en hoefschoenen (bescherming zool), de beste uitkomst

en zag je ook verschil nadat je Ginkgo en hoefschoenen had toegepast ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:19

Letizia schreef:
Nu wilde ik vanavond wilgetakken voeren, maar kunnen de blaadjes er aan blijven? En het zijn vrij jonge/groene takken, kan dat?

ik denk niet dat het kwaad kan als ze blaadjes eet maar houd je er rekening mee dat vroeger aspirine gemaakt werd van de wilgenbast ?

Dat je je paard dus eigenlijk een pijnstiller gaat geven en dat je daardoor een verkeerd beeld kan krijgen van haar werkelijke toestand,
zodat ze misschien meer gaat bewegen als nu goed voor haar is ?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:24

Ja, heb ik bij nagedacht, wil het dus ook niet elke dag geven :)
Misschien 1 keer per week?
Ik vond ze vandaag loperiger dan vorige week, ze liep achter mee aan door de paddock en loopt zo ie zo duidelijk meer heen en weer, het ziet er ook minder beroerd uit.
Er is verder nog niks veranderd aan medicijnen of beslag sinds de kliniek, dus ik hoop dat dit positief is :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:26

Wat is de reden dat je wilgentakken zou willen geven dan ?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:30

Voor de afwisseling/afleiding, gezien dit geen kwaad kan, ik ben nog steeds opzoek naar andere "dingen" die ik haar kan geven voor de bovenstaande redenen, niet zodat ze een hele dag kan vreten, maar gewoon af en toe wat anders er bij, ze krijgt nu alleen wat zemelen ivm haar supplementen en hooi.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:34

Maisie schreef:
Ik heb gisteren weer voor de 2e keer een klein rondje gedaan met ferro. Vind het draven over de weg
nog een beetje eng. We gingen nog een stuk over een grasstrook en daar ging meneer uit zichzelf in gallop *\o/*
En hij bleef ook lekker galloperen met zn oortjes naar voren.

Nog een paar dagen dan komt de hoefsmid en krijgt ie nieuwe ijzers en dan is ie zo goed als nieuw!!

En ik ga denk ik ook maar eens een paar zakken safe en sound bestellen aangezien de goede ervaringen hier
en van die mega glanzende paarden die ik op de foto's heb gezien.

Ferro is die schimmel pony met dat vreselijk mooie snoetje toch ?
Fijn dat het weer zo goed gaat en dat het hopelijk met een sisser afloopt,
hij was toch maar heel licht bevangen he ?