Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lolclub schreef:capopjekop schreef:Bruin bier, nog beter.
Alcohol krijgen die van mij al binnen, dat zit ook in die oliën die ik nu bijvoer.
wat voor olie voer je ?
Citaat:Amber krijgt Detox comp, liver comp en podo comp. En probiotics. Grietje krijgt alleen podo comp, gluco balance en probiotics.
Bij beide is trouwens de manenkam een stuk geslonken. Nog steeds stevig, maar lang niet meer zo breed als eerst. Nu weet ik alleen niet of dat door de comps komt of niet.
lolclub schreef:@JannePauli:
zou jij het eens (als je wilt natuurlijk) willen navragen bij de laminitis clinic hoe zij erover denken ?
lolclub schreef:kreeg Grietje afgelopen winter ook al podo comp ?
capopjekop schreef:lolclub schreef:kreeg Grietje afgelopen winter ook al podo comp ?
Allemaal phytonics ja. Ik zal mijn therapeut eens vragen hoe zij hier over denkt. Amber en Grietje kregen toen alleen hooi en safe and sound. Ik wist toen ook nog niet dat ze IR had. Volgens mij therapeut heeft het bij Amber ook al niet helemaal lekker gezeten. De lever en gal waren niet helemaal goed, daar geef ik de liver comp voor. En de liver comp kan er ook weer voor zorgen dat de hengstigheid minder heftig wordt. En haar hengstigheid is toevallig altijd zeer heftig. De smid durft dan niet langs te komen. En Amber heeft een paar jaar terug heel erg geschuurd. Dat was volgens de therapeut al een voorbode dat het van binnen niet helemaal lekker zit. Nu komt dat nog duidelijker naar buiten door de hb.
Geerke: de corisol is toch vaak hoog bij pony's met IR? Wat kun je aan een te hoog cortisol gehalte doen?
Ik heb hetzelfde wendy, maar we kunnen niet meer doen dan ons best
Citaat:Ik ben van mening dat die zgn 'winter-laminitis' nog steeds terug te voeren is op verstoring van het metabolisme (zoals in IR- of Cushingpaarden) en niet zozeer te maken heeft met de omgevingstemperatuur. Betweterig hé
Citaat:het cortisol is inderdaad ook te hoog bij IR,en EMS...dat is ook de voornaamste reden van terugval in de herfst/winter.
Omdat het paard van nature meer cortisol aanmaakt,doordat de dagen korter worden o.a....is dit bij deze paarden vaak dubbelop omdat het gehalte al hoger was.
Veel kun je er niet aan doen,alleen zorgen dat ze op goed gewicht zijn.
Niet te dik,maar ook niet te mager....dat is ook niet goed!
Lijnzaad koken schijnt goed te zijn voor het metabolisme.
De periode die 'gevaarlijk' is begint zo ongeveer eind september tot eind januari ,daarna worden de cortisol levels weer normaal.
Ik heb daar een stukje over als je wilt stuur ik het even per pb?
geerke schreef:dit is torental...tegen doorbloedingsstoornissen...ook geen gek idee.
Hou je ons op de hoogte of het werkt?
http://www.e-apotheek.nl/pages/winap.as ... =infotekst
Letizia schreef:Nu wilde ik vanavond wilgetakken voeren, maar kunnen de blaadjes er aan blijven? En het zijn vrij jonge/groene takken, kan dat?
Maisie schreef:Ik heb gisteren weer voor de 2e keer een klein rondje gedaan met ferro. Vind het draven over de weg
nog een beetje eng. We gingen nog een stuk over een grasstrook en daar ging meneer uit zichzelf in gallop![]()
En hij bleef ook lekker galloperen met zn oortjes naar voren.
Nog een paar dagen dan komt de hoefsmid en krijgt ie nieuwe ijzers en dan is ie zo goed als nieuw!!
En ik ga denk ik ook maar eens een paar zakken safe en sound bestellen aangezien de goede ervaringen hier
en van die mega glanzende paarden die ik op de foto's heb gezien.